Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

On-line rozhovor

Chat se zástupcem ředitele organizace Ropid Martinem Šubrtem

Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt
velikost textu:
vydáno 30.8.2016 14:00
Čtenáři se ptali na změny v pražské MHD

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 31. srpna 2016 do 11:10

OTÁZKA: Dobrý den, čím dál více nasazujete midibusy, kde je jejich hlavní úspora, když velkou část nákladů tvoří mzda řidiče? Je o tolik nižší pořizovací cena nebo náklady na provoz? Děkuji Honza
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, midibusové linky vznikají v největší míře s ohledem na možnosti průjezdnosti trasy tam, kde větší autobus neprojede. O víkendech a v mimošpičkových obdobích, kdy část doplňkových midibusových linek není v provozu, jsou pak menší autobusy využívány i na linkách, kde není vysoká poptávka po přepravě. Pokud jde o úspory, tak midibus je v rámci provozu na linkách levnější o cca 10 Kč na 1 kilometr, někdy více, někdy méně. Záleží na tom, jak linka konkrétně vypadá, jaké má přestávky, zda více midibus stojí na konečné než jezdí apod. 31.8.2016 10:59
OTÁZKA: Dobrý den, plánujete taky nějaké změnit ohledně metra? Co třeba nonstop provoz? To by nešlo zařídit? :-) Eva Hladíková
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, mírné úpravy v jízdních řádech metra nastanou na počátku příštího roku, ale půjde pouze o určité drobné přeskupení intervalů podle výsledků průzkumu, který proběhl loni na podzim. Cílem je posílit zejména začátky a konce špičkových období na lince B. Pokud jde o nonstop provoz, zatím jej neplánujeme. Možná se to nezdá, ale v metru v noci probíhá řada činností, které by pak bylo nutné provádět při stále delších výlukách. Dlouhodobě dochází k opravám nástupišť, po cca desítkách se vyměňují původní dřevěné pražce, probíhá čištění tunelů a další činnosti. V posledních letech si již Pražané zvykli na víkendové výluky, při nichž se mění staré výhybky. Taková činnost se za jednu noc nestihne ale ostatní ano. Celonoční provoz metra by znamenal, že by přibylo delších výluk v některých úsecích, které by probíhaly i během roku v pracovní dny, což by znamenalo výrazný zásah do provozu celé sítě hromadné dopravy. V pracovní dny je složité zajistit náhradní povrchovou dopravu za metro. Současně by celonoční provoz metra znamenal zásadní změny v noční povrchové dopravě. Linky nočních tramvají a autobusů jsou navrženy na stav, kdy metro nejede, tj. na něj v řadě míst nenavazují. Bylo by nutné celonočně provozovat i denní linky, na nich ale při delším intervalu nelze zajistit v noci dobré vzájemné přestupy. Právě z těchto důvodů se zatím celonoční provoz metra neplánuje. 31.8.2016 11:02
OTÁZKA: Bus 156 slíbilo se zavedení i o víkendu ale pořád nic tak se ptám kdy se dočkáme a chystají se další zastávky na znamení pro tramvaje já jen že teď poslední dobou žádná nepřibyla? Petr Ptáčník
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Zavedení autobusu 156 o víkendu budeme řešit s MČ Praha 7 v souvislosti s dalšími podněty na autobusová spojení. V oblasti se nyní zabýváme linkou do Stromovky, kde ale zatím narážíme na složité možnosti otáčení takové linky. Dále řešíme možnosti midibusového spojení z Holešovic do areálu nemocnice Bulovka. Všechny tyto záměry jsou ale čistým navýšením objemu prostředků a vzhledem k výraznému navýšení objemu prostředků na provoz hromadné dopravy v Praze za poslední dva roky (o cca 1 až 1,5 miliardy) musíme další nové projekty připravovat opatrně. Organizace ROPID je obecně správcem schváleného rozpočtu na provoz hromadné dopravy a v tomto rámci se musí během každého roku pohybovat. Určité možnosti drobných posílení se budeme snažit zohlednit při přípravě rozpočtu na rok 2017. 31.8.2016 11:02
OTÁZKA: Dobrý den,Chápu,že není možné vyhovět všem,už po minulých změnách jsem dával podnět, ale nebyl vyslyšen.Co mi vadí? Přestalo existovat přímé spojení Prahy2(3) s Braníkem.Dříve tam jezdila linka 16,dnes kopíruje stále linku 10 až na Smíchov,kam je ale spojení skvělé.Dále mi vadí,že taktéž neexistuje přímé spojení Prahy 2(3) s Holešovickou tržnicí, dříve tam přímo jela linka 5,ta zas dnes kopíruje plus minus linku 9.Myslím si,že linek na Štrossmayerovo náměstí z tržnice je až moc(12,25 a 1) a do centra jede jen linka 14.Takže přestupovat a přestupovat.Dříve to bylo pro obyvatele Vinohrad daleko pohodlnější a hlavně rychlejší.Díky. Pavel Bárta
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, obnovou spojení z Podolí na I. P. Pavlova jsme se také zabývali, ale zde jsme už narazili na kapacitu tratí v centru. Po výstavbě budov v okolí Anděla razantně vzrostla poptávka po spojení na druhý břeh řeky a proto v minulosti došlo z oblasti I. P. Pavlova k přetrasování linky 16 směrem k Andělu. Zejména proto, že linky 4 a 10 již kapacitně nedostačovaly ve špičkových obdobích. Linky 4, 10 a 16 současně naplňují kapacitu směrového oblouku z Karlova náměstí do Ječné, přidání další linky v tomto směru by již na Moráni způsobilo kolony tramvají, které by křižovatka nezvládala. Stejný problém by nastal i na Palackého náměstí. Osobně by mi původní spojení linkou 16 vyhovovalo neb na Vinohradech bydlím a v Podolí mám lékaře, ale souvislosti v rámci celé sítě zavedení podobné linky nyní bohužel neumožňují. Původní vedení linky 5 z Náměstí Republiky na Vltavskou a objezdem Holešovic bylo též prověřováno, mohla tak jet např. linka 6. Problémem tohoto řešení ovšem je situace, že by v takovém případě zaniklo přímé spojení Náměstí Republiky s Veletržním palácem a Výstavištěm, které využívá řada Pražanů i návštěvníků Prahy. Linka 14 od tržnice nabízí při cestě na Vinohrady jeden přestup jak na linky 15 a 26, tak 5 a 9, tak 6 a 22, či 10 a 16 v zastávkách Masarykovo nádraží, Jindřišská či Karlovo náměstí. Bohužel nedokážeme zajistit spojení mezi všemi čtvrtěmi, omlouváme se. Pokud je na trase jeden přestup, často ve stejné zastávce, pořád takové spojení je pro řadu cestujících zajímavé. 31.8.2016 11:02
OTÁZKA: Dobrý den, linka 123 bude od nového roku jezdit Na Knížecí, nebo bude opět nesmyslně ukončena v Kavalírce, pokud to přestane dotovat městská část? Děkuji Jana Stehlíková
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, Zatím existuje dohoda s městskou částí, že se na úseku linky 123 směrem na Knížecí bude podílet. V tomto ohledu se jedná o částku cca 5 milionů Kč ročně a jsme MČ Praha 5 velmi vděční, že se na provozu linky spolupodílí. V rámci autobusové dopravy je rozpočet velmi rozsáhlý a při financování linky 123 z něho bychom na Praze 5 museli příslušným způsobem omezit jiné spoje. Pokud by Praha 5 v dalším roce již nechtěla na linku 123 přispívat, byla by linka opět ukončena na Kavalírce. S Dopravním podnikem hl. m. Prahy. a. s. máme ale v takovém případě připraveno řešení, aby na Kavalírce v obou směrech vjížděla do tramvajových zastávek a cestující nemuseli přecházet boční komunikace. 31.8.2016 11:07
OTÁZKA: Dobrý den, pane Šubrte, kdy dojde k lepšímu propojení Prahy 13 s oblastí Prahy 6? Po změnách souvisejících s otevřením metra A do Motola je to tragédie. Člověk musí několikrát přestupovat (např. cesta Luka - Kajetánka, dříve vytížený bus 174), navíc autobusy jezdí obvykle "ve vláčku", kdy je pak nutné dlouho čekat na další spoj. Michal
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, propojení Prahy 13 a Prahy 6 je po otevření metra zajištěno vazbou linek 174 (od metra Luka) a 184 (z Butovic) ke stanici metra Nemocnice Motol. V dalším úseku od Vypichu přes Kajetánku na Hradčanskou/Dejvickou logicky ubyla více než polovina cestujících v autobusech, tj. z tohoto důvodu zde došlo k omezení spojů, a proto také není možné zajistit všechna přímá spojení. Vzhledem ke kolonám automobilů, kterým se autobusy těžko vyhýbají, např. u Vypichu či ve Svatovítské ulici, je metro pro obrovskou skupinu cestujících zajímavější. Pro cestu na Kajetánku je však i nyní nutné přestupovat pouze jednou, ne několikrát, z busu 174 na autobusy 180 či 184 v zastávce Nemocnice Motol. 31.8.2016 11:11
OTÁZKA: Dobrý den,rád bych se zeptal,v jakém rozsahu bude provozována nová midibusová linka č. 117.....Dojede každý spoj až do Midřan nebo bude přítomen pásmový provoz?Bude ukončení linky řešeno stejně jako nyní u l.157 nebo autobusy dojedou od Pol.Budějovické s cestujícími až do zastávky Čechova čtvrť? Děkuji za odpověď MAREK Marek Sedláček
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, na lince 117 nebude pásmový provoz. Linka bude v provozu celodenně jako třeba linky 108 či 168. Zkušebně bude linka v provozu i o víkendech. V oblasti Čechovy čtvrti před Úřadem MČ P12 bude zřízena i výstupní zastávka tak, aby cestující mohli k úřadu autobusovou linkou i přijet. Ne odtud jen odjíždět. Linka 117 je zřizována zejména pro místní obsluhu Prahy 12. Linka 157 je pak navrhována na Násirovo náměstí, kde by měla pomoci na sebe stáhnout více cestujících z linky 150 a tím snížit na této lince tlak na její přetěžování. 31.8.2016 11:17
OTÁZKA: Již potřetí měníte přečíslování a trasu původně linky 148, pak 131 a nově 134. Nemáte nic jiného na práci než vymýšlet blbiny? Pro staré lidi to může být a často i je problém! Vaše "kosmetické úpravy" nás stojí nervy a hlavně hodně peněz. Takto si opravdu šetření nepředstavuji. Martina
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, pokud jde o autobusové změny v této oblasti, tak vyplynuly z poměrně neefektivního provozu linky 205, která jezdí ze Zeleného pruhu jen na Budějovickou a zpět. Takto krátká trasa stojí poměrně hodně peněz, které bylo možné použít lépe, kdyby linka byla prodloužena. Proto MČ Praha 4 požádala o vytvoření silné linky, která by projela celým územím pankrácké pláně, tj. byla navržena linka Zelený pruh - Budějovická - Zelená liška - Pankrác - Kavčí Hory - Pražského povstání - Podolská vodárna. Po návrhu této linky byla linka 121 navržena ke zkrácení na Polikliniku Budějovická a bylo nutné pro novou linku najít nové číslo. Čísla linek finálně stanovuje Odbor dopravních agend MHMP a zde bylo navrhováno označení linky nejprve číslem 148, aby se navrátila její původní trasa. Do řešení ale pak následně vstoupil problém, kdy je potřeba najít pro stále více příměstských linek nová čísla a brzy bude nutné využít pro příměstské linky i číselnou řadu 500 a více, kde jsou mimo jiné i školní linky. Tyto školní linky je tedy nutné v budoucnu přesunout z řady nad 551 do číselné řady od 270 do 299. V této číselné řadě se nachází nyní i linka 291, která jede z I. P. Pavlova na Karlovo náměstí a bylo nutné tedy i pro ni najít nové číslo. I v této lokalitě jezdila linka 148 a proto v návrhu změn dostala číslo 148 midibusová linka v oblasti Prahy 2. Pro linku na Pankráci pak bylo k dispozici označení linky 134. Omlouváme se, změny čísel linek neděláme proto, abychom záměrně někoho zmátli, ale snažíme se je řešit v souvislostech. Někdy těch souvislostí je více a na první pohled nejsou zcela zřejmé. Věřte, že bychom raději čísla linek neměnili. 31.8.2016 11:32
OTÁZKA: ROPID má smysl pro humor. Hlášení ohledně změn v dopravě od 28. 8. upozorňovalo na "trvalé změny" v MHD. Jenom mi tam chybělo datum trvanlivosti. Copak, vy šibalové, plánujete na příští rok? Marie
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, na příští rok my šibalové plánujeme mírné posílení intervalu na lince B metra v přechodových obdobích před a po špičce a případně na základě širší diskuse nějakou dílčí úpravu nočního provozu (buď celotýdenní interval 20 minut na tramvajích, případně řešení vloženými spoji). Určitě již nechystáme nic zásadního, co by se dotýkalo většího počtu linek. 31.8.2016 11:35
OTÁZKA: zajimalo by me, kdy se zkvalitni i zeleznicni doprava po Praze, resp. kdy se napr. dockame modernich, nizkopodlaznich, klimatizovnych a tichych vozu? Kraje kolikrat vysoutezi na lokalky nove vlaky a za nizsi ceny, nez jezdi stare vlaky po Praze, viz. napr linka S34 s vozy rady 810, kde se uzavrela smlouva bez souteze na 10let. Diky. Martin
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, modernizace vozového parku pro příměstskou dopravu je součástí další etapy Operačního programu doprava, tj. i Praha se dočká modernějších vozidel. V rámci smlouvy na linku S34 je dojednána v dalších letech též obnova vozového parku novými vozidly, o kvalitnějších vlacích se jedná i pro trať na Kladno (ještě pro období před rekonstrukcí). 31.8.2016 11:38
OTÁZKA: Chybí přímý vztah Holešovice - Libeň - Sídl.Ďáblice. Nešlo by např. l.č.24 (kopii 3 od Kn do Kobyl. ) ukončit na Palmovce a 6 prodlužit z Palmovky do Sídl.Ďáblice , (úsek Kobylisy -Sídl.Ďáblice střídavě 6/17, poloviční interval, půl ukončení 6/17 Kobylisy Děkuji KK Karel Kalivoda
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, problém ukončení jakékoli linky od Karlína na Palmovce je v tom, že by výstupní či nástupní zastávku měla taková linka daleko od metra nahoře v Sokolovské ulici, čímž by výrazně kleslo její vytížení v Karlíně a její efektivita. P8 s takovým řešením nemůže souhlasit. Na Palmovce lze funkčně bohužel ukončit jen linku ve směru od Libeňského mostu, kde jsou nástupní i výstupní zastávky společné s ostatními linkami. Právě z tohoto důvodu jsme nedokázali splnit přání MČ P7 na přímé tramvajové spojení z Holešovic k Bulovce a budeme se snažit jej řešit v příštím roce nějakým způsobem midibusovou linkou. 31.8.2016 11:43
OTÁZKA: Dobrý den, jak se změní tramvajová doprava v oblasti Lužin? Jedeme tam ve středu na Koncert pro park, tak abychom nezabloudili :-) Díky za odpověď, pane Šubrt. Martin Veverka
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, mám pro Vás velmi dobrou zprávu, v oblasti Lužin se tramvajová doprava nezmění vůbec ;-). Přeji pěkný kulturní zážitek na koncertě a raději zkuste metro ;-). 31.8.2016 11:46
OTÁZKA: Kolik lidí zhruba vymýšlení každoročních škatulat s linkami tam a zase zpět zhruba živí? Petra Dvořáková
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Dobrý den, projektantů na trvalé vedení tramvají a autobusů ve městě je maličko, 1 na tramvaje a 4 na autobusy. A věřte, že mají spoustu starostí s tím, aby vypořádali všechny běžné situace v provozu a jejich nejhorší noční můrou je připravovat větší změny. Jelikož nás ale cestující zásobují nepřetržitě stížnostmi na jakýkoli stav provozu, je třeba se zabývat i většími změnami. Od městských částí přišlo k autobusům cca 250 zásadních připomínek, k tramvajím jich přišlo 45 a sami cestující jen v únoru k tramvajím poslali cca 2 000 podnětů na úpravy. A naším úkolem je se jimi zabývat. 31.8.2016 11:52
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, čím se provinila linka 183, že u ní uvažujete o omezení. Nabízí rychlé spojení Vysočan a Žižkova na Háje. Jarek
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Linka 183 se neprovinila ničím, ale zadání pro zpracovávané změny bylo formulováno tak, že posílení v nějakých úsecích musí být kompenzováno mírným omezením v úsecích jiných. Linka 183 bude nadále spojovat Vysočany a Žižkov s metrem na Hájích, ve špičkách bude mít sice delší interval, ovšem budou na ní nasazeny kloubové vozy a současně bude v trase Střížkov - Prosek - Vysočanská - Spojovací - Nádraží Hostivař - Opatov spolu s ní ve špičkách jezdit ještě linka 182, která v souhrnu tedy vazbu z Vysočan a Žižkova směrem k metru C ve špičkách ještě posílí. 31.8.2016 11:55
OTÁZKA: Přijdeš dneska za odborníky z ÚDI? :-) ÚDI
Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt Martin Šubrt: Nemám žádné info kde a kdy, jinak bych se pokusil. Všechny zdravím. 31.8.2016 11:58

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.