Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt

Zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt | foto: Ropid

Pražané velké změny MHD odmítají, říká Ropid. Žádostí o úpravy je ale moc

  • 137
Prahu letos čekají změny v tramvajové dopravě. Ropid pracuje se třemi verzemi - od mírné až po snížení počtu linek spojené s přetrasováním. „Vnímáme velmi jasně, že Pražané nepreferují rozsáhlé změny,“ připustil v chatu se čtenáři zástupce ředitele Ropidu pro dopravu Martin Šubrt.

Když se mění jízdní řády, Pražané se zpravidla postaví na odpor. „Proč musíte zasahovat do něčeho, co funguje? To musíte vykazovat nějakou činnost i za cenu toho, že MHD v Praze zhoršíte?“ ptal se čtenář Václav Pavelek.

Martin Šubrt namítl, že se Ropidu sešlo už tolik podnětů od cestujících a městských částí, že je větší zásah do sítě MHD nezbytný. „Neumíme to řešit bez širšího návrhu změn, protože každá jednotlivá změna má závažný dopad na jízdní řády a provoz ve zbytku sítě,“ vysvětlil.

Ujistil, že spojů neubude. „V ulicích by mělo jezdit stejně tramvají. Pokud ke změnám dojde, tak v souvislosti se změnou všech jízdních řádů 1. 7. nebo 1. 9. tak, aby nebylo nutné vynakládat zbytečné prostředky na tisk jízdních řádů.“

Čtenář Leoš Linka připomněl poslední velkou „revoluci“ v MHD v září 2012, která se setkala se silnou kritikou. „Určitě nebylo všechno špatně, řada změn - třeba linky 118 či 125 - je městskými částmi kvitována. Ale to neznamená, že není možné pracovat na odstranění problémů,“ uvedl Šubrt.

Odpovědi Martina Šubrta z Ropidu čtěte zde

Ropid nechce opakovat chyby z roku 2012 a tentokrát volí jiný postup. Zeptá se cestujících, co by sami změnili, jejich připomínky do připravovaných úprav zapracuje a pak teprve bude o novinkách v MHD rozhodovat.

„Na osmdesáti zastávkách se v těchto dnech postupně objeví řada otázek, kterými chceme vyzvat cestující ke spolupráci na přípravě změn,“ oznámil ve středu náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek. Do jaké míry budou mít cestující skutečně vliv na změny, není jisté.

Ropid pracuje na třech návrzích možných změn v rámci tramvajových linek.

„První návrh - konzervativní - bude obsahovat řešení základních problémů, které se v tramvajové síti vyskytují. Rozsah změn v tomto návrhu nebude velký,“ popsal ředitel Ropidu Petr Tomčík.

Druhý by zamíchal s čísly linek výrazněji. Takzvaný „návrh příležitostí“ počítá se zaváděním zcela nových spojů. Jeden takový, staronový, by mohl brázdit koleje mezi Strašnicemi a Palmovkou, jako před pár lety zrušená linka 19.

Třetí varianta je nejradikálnější. Jedná se o takzvaný vídeňský model. Podle něj by ubylo linek, množství tramvají by však zůstalo stejné. Po metropoli by se však pohybovaly výhradně takzvané páteřní linky, které jezdí na nejvytíženějších trasách, a tudíž převážejí největší množství cestujících.

„Nevzdáváme ani nepreferujeme žádnou variantu,“ ubezpečil Martin Šubrt. „Sbíráme dost podnětů a budeme předkládat možná řešení. Řada podnětů jde vyřešit snadno, řada složitěji, některé jen v tom vídeňském stylu. Vnímáme ale velmi jasně, že Pražané nepreferují rozsáhlé změny, které by výrazně měnily jejich každodenní cesty,“ podotkl.

,