Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chráněná oblast v Brdech bude větší než vojenská, obce čekají potíže

  13:40aktualizováno  13:40
Po zrušení vojenského újezdu v Brdech vznikne v oblasti chráněná krajinná oblast, která bude větší, než nynější újezd. Řada obcí ve středních Čechách a na Plzeňsku se tak ocitne v chráněné krajinné oblasti, přestože leží od cvičiště armády desítky kilometrů daleko. A to pro ně znamená například i stavební omezení.

Z vojenského újezdu se stane Chráněná krajinná oblast Brdy. | foto:  Dan Materna, MAFRA

Chráněná krajinná oblast Brdy má vzniknout pravděpodobně do roku 2015. To, že se její hranice s hranicemi nynějšího vojenského újezdu krýt nebudou, vyplývá z prvních návrhů, které vypracovala Agentura ochrany přírody a krajiny.

Pokud vše zůstane podle jejích představ, bude se chráněná oblast rozprostírat na ploše 330 kilometrů čtverečních. To znamená, že bude zhruba o čtvrtinu větší, než je rozloha vojenského újezdu.

"Chceme zachovat krajinu v její integritě, ale určitě začneme se starosty jednat. Budeme je informovat o přírodních hodnotách toho území," vysvětlil ředitel Agentury ochrany přírody a krajiny František Pelc.

Brdy
Brdy
Brdy

Starostové se tak ocitli ve dvojím ohni. Na jednu stranu chtějí Brdy ochránit před vpády developerů a i před masovou turistikou. Na druhou stranu jim nemusí vyhovovat zákaz stavění a další omezení, která v CHKO platí.

Vojenský újezd Brdy

Brdy, spodní Padrťský rybník, ráj ryb i vodního ptactva

Má rozlohu 260,08 kilometrů čtverečních.

Budoucí CHKO Brdy má mít rozlohu 330 kilometrů čtverečních.

Jedná se o třetí největší vojenský újezd v ČR.

Jako jeden z prvních starostů dostal informaci od Agentury ochrany přírody a krajiny starosta Chaloupek na Berounsku Jiří Chvojka.

"Myslím, že to vyvolá silnou reakci u starostů. My sice nejsme v názoru na rušení vojenského újezdu jednotní, ale tohle bude asi zajímat všechny," prohlásil Chvojka.

Ochranáři přírody trvají na tom, že Brdy představují přírodní bohatství s cennými lesními porosty, loukami, mokřady, vřesovišti a desítkami potoků. Do budoucí CHKO chtějí proto zahrnout nejen přírodní park Hřebeny a Třemšín, kde žije chráněný mlok skvrnitý a kde rostou chráněné rostliny lýkovec jedovatý, úpolín evropský a kosatec sibiřský, ale také přírodní parky Radeč a Trhoň, které leží v Plzeňském kraji.

Úřad slibuje, že se změna obcí nedotkne

Hejtmanův náměstek pro životní prostředí Miloš Petera slibuje, že na životy lidí to dopad mít nebude. "Samotných obcí by se to nemělo dotknout," řekl Petera.

Obec Kolvín v Brdech musela v 50. letech ustoupit vojenskému újezdu
Brdy
Brdy

Diskuse se v posledních dnech však přenesla i na parlamentní půdu. Středočeský poslanec Richard Dolejš z ČSSD v těchto dnech poslal písemnou interpelaci premiéru Petru Nečasovi. Žádá v ní předložení ekonomické analýzy dopadů rušení vojenského újezdu a objasnění, proč se ruší právě vojenský újezd Brdy.

Premiér má na odpověď zákonnou lhůtu třicet dní, Dolejš chce poté její obsah zveřejnit. "S tím, že jsem v minulosti několikrát kritizoval ministra obrany Alexandra Vondru, to nemá nic společného. Tohle je meziresortní záležitost, proto se obracím rovnou na premiéra," podotkl Dolejš.





 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Developerská firma Sekyra Group chce výstavbu na Rohanském ostrově v Praze...
Rohanský ostrov se znovu stane ostrovem, zabydlí ho nová čtvrť

Na podzim se veřejnost seznámí s podobou developerského projektu v Karlíně. Stavět by tam mohlo i město, a to byty s nízkým nájmem. Navíc by se ostrov, který...  celý článek

Kvůli rozkopané silnici u Národního divadla stály auta i tramvaje v koloně...
U Národního divadla nejezdily tramvaje, dopravu komplikuje rozkopaná silnice

Tramvaje i auta v okolí pražského Národního divadla po poledni stála. Doprava kolabovala kvůli částečné uzavírce několika ulic. Auta zde musejí během oprav...  celý článek

V železniční výhybně Praha-Vyšehrad vyjel posunovaný vlak proti osobnímu vlaku...
Vlaky v Praze nestačí náporu cestujících, nové tratě mohou vést pod zemí

Tunely metra a komplex Blanka v budoucnosti zřejmě v Praze doplní tunel pro vlaky. Ty už nestíhají nápor cestujících a rozšíření tratí brání historická...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.