Zkrátit lidem cestu by od roku 2017 měla podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) umožnit modernizace trati Plzeň - Domažlice, jejíž investiční záměr předložila správa ministerstvu dopravy. Vyšla by na 28 miliard korun, uvedl náměstek plzeňského SŽDC Jan Veselovský.
"Odbočný koridor Plzeň - Domažlice chápe ministerstvo jako jednu z priorit. Známe náklady, trasu a vychází nám ekonomika," dodal.
Ministr dopravy Vít Bárta předminulý týden v Plzni slíbil, že se na dokumentaci podívá. Chce přesunout větší část nákladní i osobní dopravy na železnici, která ale musí být konkurenceschopná dálnicím.
Přibude 65 km kolejí
Stavba nové trati o délce 65 kilometrů by byla rozdělena na tři úseky: Plzeň - Stod, Stod - Domažlice a Domažlice - státní hranice. "Pokud ministerstvo záměry schválí, bude v roce 2011 přípravná dokumentace a následně projekt. Při běžných lhůtách výkupů pozemků je reálné začít v roce 2013 a skončit 2016; u posledního úseku na státní hranici v roce 2017 a 2018," řekl náměstek.
Záleží také na rychlosti německé strany, která požaduje pětikilometrový tunel kvůli překonání hraničních hor.
Ministr Bárta chce jednat o tomto koridoru v Mnichově i Bruselu. Díky tomu, že současný německý ministr dopravy je z Dolního Bavorska, mohla by se příprava urychlit. Němce údajně nyní tolik nezajímá III. koridor, tedy část Plzeň - Cheb, ale atraktivnější pro ně je moderní trať na Mnichov, kde je obří letiště, kam hojně jezdí také Češi, protože zájezdy přes německé cestovní kanceláře jsou často levnější.
Bárta nedá peníze na dlouhý železniční tunel z Prahy do Berouna. Je moc drahý |
Po dvou kolejích elektrizované trati Praha - Domažlice by vlaky jezdily rychlostí až 200 kilometrů za hodinu. Koridor z Prahy do Plzně by měl být hotový do konce roku 2013, ale zatím bez úseku Praha - Beroun, kde SŽDC hledá levnější varianty. Z centra Prahy do centra Plzně se bude podle Bárty jezdit za hodinu až hodinu a deset minut.
Na odbočné trase Plzeň - Domažlice je s přípravami nejdále první úsek do Stodu za 5,8 miliardy korun. Podobně jako druhá část do Domažlic by vedl mimo současnou stopu. Část Stod - Domažlice, kde je plánován kilometrový ražený tunel, má stát 8,5 miliardy Kč. Náklady poslední linie z Domažlic za státní hranici se odhadují na 14 miliard korun.
Pokud bude úsek Plzeň - Domažlice modernizován, byla by trať z Prahy na hranice podle Šťastného nejrychlejší v Česku. Navíc by se na ní dalších 150 let nemuselo nic budovat. Nynější železnici by využila regionální doprava.