Cyklisté a chodci se navzájem vyhýbají také na náplavce na Rašínově nábřeží | foto: Petr Topič, MAFRA

Chceme víc místa v centru Prahy, volají cyklisté. Není kde brát, slyší

  • 168
Chceme více prostoru v ulicích centra, volají cyklisté v Praze. Jenže není téměř kde brát. Už nyní Praha 1 vytýká kolařům, že jezdí v protisměru a po chodnících. Často kličkují mezi chodci a ti se zlobí.

Zatímco se lidé loudají po chodníku na Smetanově nábřeží, netrpělivě za nimi stojí na pedálech cyklista a snaží se je objet. Když do toho šlápne, chodci rychle uhýbají a zlostně sledují jeho slalom mezi lidmi a stromy.

Na jedné straně připravuje magistrát projekt bikesharingu a už příští rok chce dát do ulic tisíc kol, která budou dostupná všem (více čtěte zde).

Na druhé straně se radnice centrální části Prahy potýká s neposlušnými cyklisty a víc by jich rozhodně ráda neviděla.

„V centru je cyklistů příliš a víc už jich tato část města nezvládne,“ říká starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký.

Ten se k bikesharingu staví skepticky. A pokud se k němu právě Praha 1 nepřipojí, může celý nápad ztroskotat.

Magistrát chce radnici první městské části přesvědčit, že půjčování kol bude přínosné. To však nebude jednoduché. Ovšem i samotné vedení připouští, že s cyklisty je v centru dlouhodobý problém.

„Řada míst v centru města nejde upravit, aby byla pro cyklisty přívětivější. A není možné, aby cyklisté jezdili po chodnících, které jsou v létě plné turistů,“ říká předsedkyně Komise Rady hlavního města pro cyklistickou dopravu Monika Krobová Hášová.

Jenže právě po chodnících řada cyklistů jezdí. Starosta Lomecký chce, aby si na takové jezdce posvítili strážníci. Stejně tak jako na vozítka Segway, která radnici centrální městské části taky vadí.

Komu patří pruhy?

Příkladem místa, kde se dostávají cyklisté a chodci do konfliktu, je náplavka na Rašínově nábřeží. Je tam sice vyhrazený speciální pruh pro cyklisty, i na něm ale mají přednost chodci - nachází se totiž v pěší zóně.

To však někteří cyklisté nevědí a myslí si, že přednost mají oni. Hlavní město se správcem náplavky chce situaci zklidnit. Jak, to ale zatím nikdo neřekl. Stejný pruh, jaký je na náplavce, chce magistrát ve spolupráci s Prahou 1 vytvořit na Kampě. Už nyní se tamní chodci obávají stejného problému.

Konkrétně si na cyklisty stěžují řidiči a chodci třeba na pomezí Smetanova nábřeží a Křižovnické ulice. Tam sice přibyla značka, která cyklistům radí, aby jezdili uprostřed tramvajového pásu, v místě ale často vznikají kolony a cyklisté v nich kličkují mezi auty po svém.

Zavřete Smetanovo nábřeží

Na úsek si stěžují i kolaři. „Optimální by bylo, kdyby se veřejný prostor Smetanova nábřeží proměnil v ulici bez tranzitní automobilové dopravy a průjezd by zůstal pro rezidenty a vyjmenovaná vozidla,“ myslí si Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat. Podle něj by situaci zlepšilo i jiné nastavení semaforů.

Propíraná je také jednosměrná ulice Šeříková za mostem Legií. Tou si někteří cyklisté v protisměru zkracují cestu na Kampu. „Její legální objížďka je naprosto nesmyslná,“ říká Filler, který se svou iniciativou bojuje za to, aby mohli cyklisté některými jednosměrkami projíždět obousměrně.

Magistrát se tomuto návrhu nebrání, ve většině ulic v centru města to však nejde. „Příkladem je jak Šeříková, tak třeba Jungmannova ulice. Obě jsou příliš úzké,“ vysvětluje Krobová Hášová.

Ze stejného důvodu není na většině míst možné vytvořit speciální pruhy pro cyklisty na chodnících. „Jak chodníky, tak ulice jsou v centru úzké. Zkrátka tu nejsou pro cyklistiku podmínky. A s tím se bohužel nedá nic moc dělat,“ uzavřel Lomecký.