Lávka pro cyklisty pod Pražským okruhem v Komořanech je zavřená.

Lávka pro cyklisty pod Pražským okruhem v Komořanech je zavřená. | foto: Yan Renelt, MF DNES

Sny cyklistů Praha letos nesplní, ale lávku v Komořanech chce otevřít

  • 75
Praha dá letos na nové úseky cyklostezek jen 25 milionů korun. Hlavní město šetří, a tak cyklisté příliš mnoho novinek čekat nemohou. Oproti loňským osmi milionům je to sice podstatné navýšení, ale podle odborníků by Praha potřebovala na cyklistiku peněz mnohem víc.

"Ideální by bylo tak sto milionů ročně," říká Vratislav Filler ze sdružení Prahounakole.cz. "Je škoda, že se v posledních dvou letech zpomalilo v Praze vysoké tempo rozvoje cyklistiky. Myslím, že mezi pražskými politiky není zájem podporovat cyklistickou dopravu," dodává.

S Fillerovým názorem částečně souhlasí Petr Introvič, cyklistický koordinátor z pražské Technické správy komunikací.

"Při přibližné ceně šest milionů korun za jeden kilometr se za částku 25 milionů postaví jen asi čtyři nové kilometry. Bývaly roky, kdy Praha dávala na cyklistiku i šedesát milionů ročně," říká Introvič. "Přitom v západní Evropě je běžné, že se na rozvoj cyklodopravy dávají dvě procenta rozpočtu města," poznamenává.

Aby nedošlo ke zkreslení. Částka 25 milionů je určena pro nové investice, další miliony město investuje prostřednictvím Technické správy komunikací do oprav a úprav stávajících úseků a křižovatek. Například loni bylo na další údržbu cyklostezek vyčleněno asi 15 milionů korun, letos bude částka podobná.

Magistrát hlasy o potlačování cyklistické dopravy odmítá. "Nemyslím si, že by radnice brojila proti cyklistice. Ale v dnešní době máme jiné priority, mezi které cyklistika bohužel nepatří," říká zastupitelka a šéfka komise pro cyklistickou dopravu Monika Krobová Hášová. "Sama bych byla ráda, kdyby šlo na cyklistiku každý rok alespoň padesát milionů."

Na lávku v Komořanech chce magistrát letos peníze najít

Polovinu pětadvacetimilionové sumy spolkne dostavba úseku mezi ulicemi Záběhlická a Hostivařská v Praze 10. O úsek Zbraslav - Jarov bude prodloužena populární modřanská stezka podél Vltavy, další milion ukrojí projekt Peluněk - Radotín. Na nové cyklostojany město vyčlenilo 900 tisíc korun, dalšího půl milionu bude stát projektová příprava na úpravu zamýšlených úseků.

Rozvoj cyklistiky v Praze

PENÍZE NA NOVÉ PROJEKTY 2013:

Záběhlická - Hostivařská (13,6 mil. Kč), zahájení červen
Zbraslav - Jarov (8,8 mil. Kč), realizace v průběhu roku
Peluněk - Radotín (1,2 mil. Kč), zahájení květen
cyklostojany (900 tis. Kč)
projektová příprava (450 tis. Kč)

PROJEKTY ZATÍM FINANČNĚ NEKRYTÉ:

Běchovice - Horní Počernice (8,2 mil. Kč, realizace 2013-2014)
Komořany - Lahovice - nájezdové rampy na lávku (35,4 mil. Kč) - připraveno, po získání financí lze vyhlásit veřejnou soutěž

Zdroj: Technická správa komunikací

Přesto se cyklisté mohou ještě letos dočkat dokončení jednoho léta se vlekoucího a nákladného projektu - podvěsné lávky pod novým mostem nad Vltavou mezi Komořany a Lahovicemi. Praha před půldruhým rokem vykoupila potřebné pozemky a k dokončení chybí vybudovat už jen nájezdové rampy. Cena? Pětatřicet milionů korun.

"Ty prostředky chceme letos najít, možné řešení vidím v části peněz, které Praha získá výnosem ze sázkových her a loterií," říká Krobová Hášová. Peníze však přijdou až na podzim.

"Jakmile je budeme mít, dostavbě už nic nebude bránit. Pokud to stihneme do konce tohoto roku, oddechnu si," dodává zastupitelka.

I přes chybějící finance na cyklistiku se loni podařilo dotáhnout do konce některé projekty. Zpřehlednila se například nebezpečná křižovatka na nábřeží kapitána Jaroše či dokončila úprava stezky z Malé Chuchle pod Barrandovský most. Jiné úseky a projekty naopak cyklisty i experty stále bolí a nedaří se je realizovat.

"Obtížný zůstává například průjezd Vyšehradským tunelem," uvádí Introvič. Řešení se nabízelo v podobě závěsné lávky kolem skály. "Ale proti byli památkáři. Přitom tu skálu by lávka zpevnila," říká Introvič.

Ideální není podle něj ani nájezd z Kampy směrem na Smíchov či průjezd po Smetanově nábřeží od Mánesa, kde končí náplavka. Naopak pochválil zjednodušení cyklistické dopravy v Karlíně.

V Praze je asi 130 tisíc cyklistů, kteří se minimálně jednou týdně svezou na kole. Alespoň jednou za rok pak vyjede přibližně půl milionu Pražanů.