Plechovky Cyklonu B, používaného ve vyhlazovacím táboře v Osvětimi.

Plechovky Cyklonu B, používaného ve vyhlazovacím táboře v Osvětimi. | foto: Profimedia.cz

Dětský tým si dal na turnaji jméno Cyklon B, hrál i proti Romům

  • 906
O pozdvižení se na turnaji v přehazované pro děti postaral tým, který se pojmenoval stejně jako smrtící plyn, kterým zabíjeli nacisté své oběti v koncentračních táborech. Ředitel dětského domova i pořadatelé už se omluvili.

Na případ jako první upozornil deník Právo, podle kterého se jednalo o turnaj v přehazované pro děti z dětských domovů, který pořádala ING Bank Fond Nadace Terezy Maxové dětem. Turnaj se konal v Beachklubu Ládví. Tým Cyklon B pak podle deníku hrál i proti romským dětem.

Název dětského týmu neunikl pozornosti Českému svazu bojovníků za svobodu (ČSBS) a židovské obci.

„Chyba, která se stala, není věcí dětí, ostatně je obecněji známo, jak mnohdy nedokonalá a sterilní je výuka dějepisu na základních a středních školách. Chyba s názvem Cyklon B pro dětské sportovní družstvo je především věcí dospělých a jejich nevzdělanosti a nebál bych se užít i termínu: hlouposti,“ uvedl na stránkách svazu jeho místopředseda Emil Kulfánek.

Ředitel dětského domova v Dolních Počernicích se židovské obci již omluvil.

„Oficiálně jsme tým přihlásili jako DDDP, děti starší 16 let na turnaj ale v rámci učení se samostatnosti jely samy. Jeden zletilý chlapec cestou vymyslel tento nešťastný název. Nejsem si jistý, zda věděl, co znamená. Já se to bohužel dozvěděl až po turnaji,“ uvedl pro iDNES.cz ředitel domova Martin Lněnička.

Dětský domov pak s dětmi celou situaci probral na rodinných skupinách s vychovatelem.

Už ve středu přidal omluvu také organizátor akce, ING Bank Fond NTMd. „Upřímně se omlouváme a zajistíme, aby se tato situace v rámci námi pořádaných akcí již nikdy neopakovala,“ reagovala na dotaz Židovských listů předsedkyně ING Bank Fondu NTMD Jindra Machačová.

Kulfánek v souvislosti s tímto případem vzpomněl také na Kefírera, tedy mléčný nápoj s karikaturou Adolfa Hitlera, který se objevil na pultech v tuzemských obchodech.

„Ono to je i úsměvné, ale nakonec není. Kapka ke kapce, a „na stole“ je průšvih. Proto dbejme nejen na realitu dětského světa, ale především na to, aby kolem dětí, naší budoucnosti, byli skutečně kvalitní a vzdělaní pedagogové, ale i citliví a taktičtí sponzoři akcí cílených na naši nejmladší generaci,“ dodal Kulfánek.