Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

D1 je plná rizikových míst. Když začne sněžit, je ještě nebezpečnější

  17:16aktualizováno  17:16
Dálnice D1 je nevyzpytatelná. Úseky u Střechova, Naháče či na Veselce patří k nebezpečným úsekům po celý rok. A když napadne sníh, jsou tato místa ještě kritičtější. Povrch namrzá a sůl teď nezabírá, upozorňuje policista z dálničního oddělení.
Sníh provoz na dálnici D1 pokaždé značně zkomplikuje. (Ilustrační snímek)

Sníh provoz na dálnici D1 pokaždé značně zkomplikuje. (Ilustrační snímek) | foto: Luboš PavlíčekČTK

Mezi nejkritičtější nyní patří úsek u Střechova a u odpočívadla Naháč, kde ve směru na Brno často uváznou kamiony ve stoupání. Mírně zasněžená dálnice je podle šéfa dálničního oddělení v Mirošovicích Miloslava Čiháka to nejhorší.

"Když byly mrazy, nebylo to tak hrozné. Maximálně řidičům tuhla nafta, ale teď je to rozježděné a lidé povrch podceňují," poznamenal Čihák.

Na několik hodin v úterý zablokoval dálnici kamion, který prorazil svodidla na 25. kilometru za Mirošovicemi ve směru na Brno. Neprůjezdné byly dva pruhy v obou směrech. Podle Čiháka právě řidiči kamionů často havarují, proto se na ně policisté při kontrolách zaměřují.

Problematická místa na D1

Dálniční oddělení Mirošovice (od nultého do 35. km)

14,5.–15,5. km, Směr na Brno: Jsou tu čtyři jízdní pruhy a silnice je klopena ke středu, za deště je v tomto úseku snížena rychlost 100 km/hod., hrozí akvaplaning, protože voda stéká přes všechny jízdní pruhy.

28.–29. km, směr na Brno: Prudké stoupání, při sněhu kamiony nevyjedou.

32,5.–30. km, směr na Prahu: Doporučená rychlost 100 km/ hod., za sněhu a deště vozidla často narážejí do středových svodidel a pak buď do krajových, nebo jsou nárazem odhozena mimo dálnici, v tomto místě je prudké klesání.

Dálniční oddělení Bernartice (35.–74. km)

45.–49. km, směr na Prahu: Betony namrzají, sůl nezabírá.

50,5.–53. km, směr na Prahu: Je tam stoupání, problémy za deště.

51.–53. km, směr na Brno: Omezení na 100 km/hod., od 52. km za mokra 80 km/hod. Je tam most přes údolí, velký padák, a když prší, hrozí akvaplaning.

64.–65. km, směr na Prahu: Před nádrží Želivka je levotočivá zatáčka, auta létají do meze, do lesa.

70.–72. km, směr na Brno: V levotočivé zatáčce auta vylétávají do pole. Pozn.: Jde o příklady

Zdroj: Policie ČR

"Někdy nedodržují přestávky. Chytili jsme řidiče, který řídil kamion dokonce čtyřiadvacet hodin v kuse. Když se skloubí únava, špatný stav auta, počasí, může to skončit tragicky. Řidičům radím, ať si nechávají rozestupy a nelepí se na kamiony," poznamenává Čihák.

Pozor na odstavená vozidla

Upozorňuje, aby si řidiči dávali velký pozor, když vidí odstavený kamion nebo osobní auto u krajnice. Minulý týden zemřela spolujezdkyně v osobním autě, když jeho řidič naboural do odstaveného kamionu, který tu stál kvůli poruše jen minutu.

Na třicetikilometrovém úseku D1, kterou mají na starosti policisté v Mirošovicích, už letos zemřeli dva lidé. Tolik obětí mívají za celý rok.

Naposledy v sobotu přebíhala dálnici před Prahou neopatrná žena, kterou srazilo auto. Takových případů přibývá.

Ze tří pruhů je najednou jeden

Kolony teď mohou vznikat na 28. a 29. kilometru u Naháče, kde je ve směru na Brno prudké stoupání, které při sněhu kamiony nevyjedou, a dálnici zatarasí. "Ze tří pruhů je tu najednou jeden. Lidé by měli mít plnou nádrž, kdyby náhodou skončili v koloně," upozorňuje Čihák.

Nebezpečné je to i u Střechova na 51. až 53. kilometru v obou směrech a na Veselce, tedy na 45. až 49. kilometru směrem na Prahu. "Betony namrzají, sůl teď nezabírá," řekl Pavel Holejšovský, vedoucí dálničního oddělení Bernartice.

A jak podle něj přežít jízdu po D1? "Jet opatrně, sledovat informační tabule nebo zprávy v rádiu a případnou nehodu objet mimo dálnici," řekl.

Podle policisty Miloše Janáčka z oddělení Bernartice se řidiči na D1 chovají neohleduplně. "Problém je v tom, když někdo chvátá. Často si dělají naschvály. Radím, aby řidiči jeli opatrně, vůbec se nenechali vytočit tím, že před ně přijede jiné auto a šlápne na brzdu. Ať ho raději nechají odjet," míní Janáček.

Řidiči se často policistům vymlouvají a nechtějí platit pokuty. "Říkají, ať zařídíme, ať je neomezená rychlost, aby se snížila jen v nebezpečných úsecích. Ale pokud by se někde snížila rychlost, stejně to nebudou respektovat," poznamenal.

Podle něj by ubyly kolony, kdyby se řidiči uměli zařazovat podle pravidla zipu. "Lidé nepřemýšlejí, všude jim vysvětlují, jak se zařazovat do pruhu, ale chovají se tak, že nikoho nepustí, protože zrovna jedou oni. Kdyby fungoval zip, ubyla by polovina kolon," upozornil Janáček.





 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Řidič s autem uvízl na přejezdu u Kolína (18.8.2017)
Řidič nezvládl přejezd, z koridoru u Kolína museli auto odtlačit hasiči

Středočeští policisté a hasiči dopoledne zasahovali na železničním přejezdu u Kolína, kde uvázlo auto na kolejích. Žádný vlak se s vozem nesrazil, spoje však...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 v Praze

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Emauzy. Na klášter a kostel dopadly tři ničivé zápalné pumy, každá o váze 227...
Zmizelá krása Česka. Když záhuba stavebních skvostů bolí

Když v srpnu 1881 vyhořelo Národní divadlo, matka malířky Zdenky Braunerové napsala Antonínu Chittussimu: „Plakala jsem jako dítě. V Čechách bylo v té chvíli...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.