Nově otevřený úsek dálnice D3 z Tábora do Veselí nad Lužnicí. (28. června 2013)

Nově otevřený úsek dálnice D3 z Tábora do Veselí nad Lužnicí. (28. června 2013) | foto: Lukáš Marek, MF DNES

Dálnice D3 může vést kvůli štolám jinudy, připouští ministr dopravy

  • 41
Trasu plánované dálnice D3 mezi Prahou, Jílovým u Prahy a Hostěradicemi zkoumají podle ministra dopravy v demisi Zdeňka Žáka geologové. Území se musí prověřit, protože je po těžbě zlata poddolované.

Pokud posudky prokážou, že je navrhované území pro stavbu dálnice D3 nebezpečné, stavět se tam podle ministra dopravy Zdeňka Žáka nebude.

Odborný posudek už v roce 1996 řekl, že se má stavba přesunout jinam, protože by se mohla propadat. Zjistili geologové něco?
Firma pracuje. Výsledky nemáme.

Stavbu dálnice geologové svým posudkem buď umožní, nebo nedoporučí. Co to bude znamenat? Další prodloužení termínu zahájení stavby?
Nikdo se nemůže divit, že pokud vyjdou průzkumy pro stavbu dálnice negativně, stavět se tam prostě nebude. Tečka. Bude to smutné, ale bude to obžalobou a pomníkem arogance při přípravě staveb v minulosti.

Posudek k D3

MF DNES má k dispozici posudek z roku 1996, který navrhovanou trasu dálnice D3 označuje za nebezpečnou.

Území kolem Jílového je totiž kvůli těžbě zlata poddolované. Stavba by se měla podle autora posudku Františka Poláška přesunout jinam, protože by se mohla propadat.

To dokázaly i výpočty. Kdyby se zde přece jenom začalo stavět, dálnice by se podle něj neúměrně prodražila.

Měníte nebo změníte zaběhlý systém?
Připravujeme stavby v novém režimu. Ve zbytku civilizované Evropy dávno funguje. Chceme skončit s konflikty. Při stavbě silnic a železnic nás naši předchůdci přesvědčovali, že musíme vést konflikt. Třeba s ochránci přírody. Tak ne. Cestou není nechat se vydírat a ani na druhé straně potírat demokratické svobody. Chceme vytvořit jasná pravidla. Připomínkování sdružíme do jednoho řízení. Bude mít jasné termíny. Když vyprší, nebude možné proces napadat. V Německu vidíme, že se příprava minimálně o třetinu zrychlila.

Kdy se po D3 ve středních Čechách svezeme?
(smích) To nejsem schopen říct.

Mluvil jste o tom, že je třeba se na velké dopravní stavby včetně dálnice D3 koukat jinak. Jak?
Na jedné straně musí přestat doba brutální arogance, kdy jsme dříve bez jakékoli pokory k přírodě a k historii malovali miliardové a gigantické stavby podle pravítka. Na druhé straně je potřeba stavět rychle, protože jsou dálnice důležité.

U dálnice D3 tedy bude muset dojít k nějakému kompromisu?
Budeme mít tendenci se všem složitým oblastem vyhýbat.

Kde se například složitý terén ignoroval?
Naši arogantní projektanti a stavitelé si dříve říkali, že budou geologická pravidla ignorovat. Přineslo to jen potíže. Stav staveb je velice špatný a byly drahé. Doba velkých a gigantických investic skončila. Vracíme do plánování rozum a pokoru.

A ta místa?
Dálnice D8. Vidíme, co se tam děje. Trasa vede evidentně nejhorším územím, které šlo vybrat. U nás to má bohužel smutnou tradici. Dálnice D1 je vedena klimaticky nejproblematičtějšími oblastmi.

Ještě k D3. Dálnice je v dálniční síti zařazená od roku 1987. Proč se geologický průzkum neudělal pro Jílovsko už dávno a neřeklo se, že se zde stavět asi kvůli poddolování nedá?
To nevím. Nejde ale jen o to, geologický průzkum mít musíme a musíme jej respektovat. Technici se tváří, že pro ně neexistuje problém, který by se nedal vyřešit. Na druhé straně jeho vyřešení stojí ohromné peníze. Měli bychom přestat vymýšlet vymyšlené.

Jak to myslíte?
Lidé by byli šokováni, kdyby si otevřeli knihu Jana Antonína Bati, která se jmenuje Budujme stát pro čtyřicet milionů lidí. S noblesou naprojektoval celou infrastrukturní síť tehdejší republiky. Vycházel z pokory k území a z ekonomiky. Na rozdíl od dnešních projektantů a stratégů v knize najdete i návratnost investic. Je to inspirující.