Kdy se dálnice D3 začne ve středních Čechách stavět, nikdo netuší. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

O středočeské dálnici D3 teď budou rozhodovat soudy. Řidiči si počkají

  • 52
Středočeští radní definitivně rozhodli, že kraj podá kasační stížnost proti rozhodnutí Krajského soudu v Praze. Ten před pár dny zrušil trasu plánované dálnice D3 ve středních Čechách, která má v budoucnu spojit Prahu s jihem Čech. Odpověď na otázku, kdy se D3 začne stavět a kudy povede, je tak zatím v nedohlednu.

Středočeský kraj přitom usiluje o naplánovanou trasu přes Dolní Posázaví a Neveklovsko. Součástí této dálnice je i Václavická spojka, která by D3 spojila asi šestikilometrovým přivaděčem s Benešovem.

Krajský soud v Praze zrušil plánované vedení trasy dálnice D3 kvůli stížnosti tří středočeských obcí a jednoho soukromníka. Soud souhlasil s tím, že byly nedostatečně vyhodnoceny nejrůznější vlivy dálnice na takzvaný udržitelný rozvoj území. To je přitom součástí velkého balíku dokumentů, které jsou k povolení stavby nutné. Bez této "drobnosti" stavba začít nemůže.

Dálnice D3

O stavbě D3 se uvažovalo už v roce 1939. Do plánů dálniční sítě se dostala v roce 1987. Celková délka tahu včetně navazující rychlostní silnice R3 mezi Prahou a hranicí s Rakouskem je 171 kilometrů. Naposledy byl na konci června otevřen pětadvacetikilometrový úsek mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí (více čtěte zde). Celkem má zatím dálnice 42 kilometrů v úseku od Nové Hospody do Veselí nad Lužnicí v Jihočeském kraji.
Dálnice D3 je navíc součástí evropské silnice E55, která je 3 305 kilometrů dlouhá a vede ze švédského Helsingborgu do řecké Kalamaty.

Ve hře jsou teď tedy dva možné závěry správního soudu. První: pokud zruší na základě kasační stížnosti rozsudek krajského soudu, bude důležitý dokument - Zásady územního rozvoje Středočeského kraje - opět platný. "V tom případě může pokračovat příprava stavby D3 bez výrazného zdržení," uvedl hejtman Středočeského kraje Josef Řihák.

Druhý: když soud kasační stížnost zamítne, musí kraj zmiňované Zásady rozvoje aktualizovat právě novým vyhodnocením vlivů dálnice na okolí. "Tento proces je časově náročný, dá se odhadnout přibližně na dva roky," komentoval situaci Řihák. To by logicky znamenalo posunutí už nyní nejasného termínu zahájení stavby.

Nelze vyloučit ani další soudy

Tím však soudní tahanice skončit nemusí.
"I aktualizovaný dokument by mohly stěžující si obce opět napadnout a záleželo by tak na dalším rozsudku krajského soudu," spekuluje o možném pokračování případu právník Jaroslav Škarda.

Hejtman Řihák má však jasno už nyní. Podle něj jsou všechny dokumenty v naprostém souladu s právními předpisy.

"Rozhodnutí soudu o zrušení koridoru ve prospěch obcí Ješetice, Tisem, Václavice a jedné soukromé osoby není správné. Věřím, že zdravý rozum nedovolí, aby se dlouhodobě plánovaná stavba na úkor většiny zastavila," doufá Řihák.

Kdyby teď stavba pokračovala bez ohledu na výsledek soudu, začaly by se podle vedení Ředitelství silnic a dálnic po dalších administrativních procedurách vykupovat pozemky. "Pak by následovalo vydání stavebního povolení a teprve poté by se začalo stavět," uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Nyní však termín zahájení stavby neumí nikdo předpovědět.

Senátor a předseda Sdružení pro výstavbu D3 a R4 Pavel Eybert připomněl, že se dálnice ve středních Čechách ještě nezačala stavět, a už spolykala velké peníze.

"Peníze se na ni dávají neustále. Provedl se archeologický a geologický průzkum i průzkum pyrotechnický. Nechybějí vypracované projekty," vyjmenoval Eybert. Jeho slova potvrzuje mluvčí ŘSD Vápeníková: "Geologický průzkum je hotový asi z osmdesáti procent."

Na začátku existovaly tři varianty dálnice

D3 měla ve své historii tři varianty. Na začátku 90. let odborníci vytipovali s ohledem na krajinu pro čtyřproudou silnici celý prostor mezi Vltavou a stávající silnicí I/3. Nakonec byla vybrána takzvaná trasa stabilizovaná, později přejmenovaná na variantu západní.

Další variantou byla Promika. Ta sledovala trasu současné silnice I/3. "Varianta, která měla kopírovat nynější I/3, by byla nesmyslná," tvrdí Eybert. "Kdyby se už nyní zatížená silnice I/3 rozkopala nebo dálnice stavěla za jejího provozu, to by prostě s ohledem na množství aut nešlo. A pokud by tato silnice přeci jen vznikla, zase by se na ni přesunula veškerá doprava," vysvětlil senátor.

Posledním plánem byla trasa Zenkl-Vyhnálek. Ta měla v oblasti Dolního Posázaví vést stejně jako varianta stabilizovaná, ale blíže k silnici I/3. Obě posledně jmenované varianty však pouze navrhovaly možné vedení trasy a neřešily související infrastrukturu a další doprovodné stavby.

Obáváme se hluku, zní z obcí

Novou dálnici si přejí hlavně obce u silnice I/3, které jsou zavaleny dopravou. Stejného stavu se naopak obávají starostové, kteří uspěli s žalobou u krajského soudu. "Obáváme se hluku a znečištění vody," přiblížil starosta Ješetic Josef Vacek.

Starosta Bystřice Daniel Štěpánek je zastáncem nové dálnice. Jeho obcí projíždí po silnici I/3 stovky aut denně. "Zažili jsme řadu nehod. Těšili jsme se na větší bezpečnost a lepší spojení s Prahou. Každý pátek a pondělí se přes silnici nedá přejít. V pondělí si cestu do hlavního města neplánuji už dlouho. A zelenou vlnu už ani neposlouchám. Přesně vím, co tam budou říkat," řekl Štěpánek.

Videovizualizace středočeské části dálnice D3

3. února 2012