Jeden z vjezdů do tunelového komplexu Blanka v pražské Troji

Jeden z vjezdů do tunelového komplexu Blanka v pražské Troji | foto: František Vlček, MAFRA

Rozpis prací na Blance dá Praha soudu na apríla. Otevře se tunel v létě?

  • 1
Prvního dubna. To by měl být podle představitelů hlavního města rozhodující termín, kdy Praha předloží rozhodčímu soudu rozpis prací, díky němuž by se opět naplno mohla rozjet stavba tunelu Blanka. Tunelový komplex by se tak řidičům mohl otevřít na konci letošního léta.

Rozhodčí soud v pondělí jednání odložil na 1. dubna, náměstek primátora Jiří Nouza však věří, že právě zmíněný termín bude rozhodující.

"Při pondělním stání došlo ke sblížení obou stran, což považuji za významný krok k tomu, abychom Blanku co nejrychleji zprovoznili," uvedl Nouza.

Ten nyní plánuje předložit soudu vzájemný návrh s Metrostavem s rozpisem prací, díky kterému by se mohla stavba tunelu opět rozjet na plné obrátky. Dříve, než se tak stane, musí ale ještě materiál projít zastupitelstvem.

Proč práce stojí

V listopadu Metrostav oznámil, že v prosinci přeruší práce na tunelu Blanka, protože mu město neproplatilo 2,1 miliardy korun. Vzápětí primátor Tomáš Hudeček prohlásil, že smlouva mezi Metrostavem a Prahou je od začátku neplatná, jelikož ji neprojednalo zastupitelstvo ani rada metropole.

Na řešení problémů se strany neshodly, a proto v prosinci podal Metrostav žalobu k rozhodčímu soudu. V lednu soud rozhodl, že zpochybněná smlouva platí. Nyní se rozhoduje o fakturách.

"V případě, že se nám materiál povede zpracovat do konce týdne, svoláme mimořádné zastupitelstvo na příští týden. Pokud to nestihneme, máme ještě v záloze termín 27. března," popsal následující postup Nouza.

Plán města by mohl vyjít, nepřihodí-li se do dalšího jednání rozhodčího soudu nic neočekávaného.

Právě to se stalo zhruba před dvěma týdny, kdy Metrostav rozšířil žalobu proti Praze o dalších pět set milionů korun. Od města tak nyní požaduje 2,7 miliardy korun.

Společnost navíc magistrátu nedodala včas potřebné materiály, které vedení metropole potřebovalo k vypracování zmíněného návrhu s rozpisem prací. Ten mělo původně v plánu odevzdat již na pondělním jednání.

Nyní je však "všechno jinak" a Metrostav i vedení metropole očekávají, že 1. dubna půjde vše podle plánu a rozhodčí soud bude mít k dispozici veškeré potřebné materiály, aby mohl otevřít cestu pro dokončení stavby.

Termín, kdy řidiči Blankou projedou, bude záviset především na výsledcích arbitráže. Podle Metrostavu zaberou dokončovací práce ještě několik měsíců.

"Věříme, že bychom mohli tunel zprovoznit na konci letošního léta," řekl Nouza. Původní plány přitom mluvily o 1. květnu.

Stroje pracují jinde, nečekají před tunelem na papír ze soudu

Dobu otevření mohou ovlivnit ještě dva faktory. Jedním je rychlost, s jakou se do práce vrátí jednotliví subdodavatelé. Firmy totiž nemusí na případné rozhodnutí soudu ke stavbě zareagovat okamžitě.

Problém může být především s některými menšími firmami, které nejspíš nebudou okamžitě schopny sehnat potřebnou techniku.

"Myslím, že tento možný problém zvládneme a stavba se kvůli němu neprodlouží," řekl mluvčí Metrostavu František Polák. Zdržení může přinést také fakt, že město doposud nemá dispečink, který by tunel řídil. Vybudování technologického zázemí má přitom trvat několik měsíců.

Na tunelu se zastavily práce přibližně za miliardu korun. "Nejzásadnější je dokončení Trojského mostu spolu s novou tramvajovou tratí a následně dokončení křižovatek se speciálním informačním značením," popsal Polák.

Rozhodčí soud povolil stavební firmě již na předposledním jednání pokračovat v některých úkonech na stavbě. Jednalo se však hlavně o drobnější práce v hodnotě necelých 50 milionů korun.

"Zde je nejvýznamnější akcí především demontáž starého trojského mostu 'Rámusáku' za 27 milionů korun. Tu jsme nemohli vůbec přerušit, jelikož byl most napůl rozmontován," vysvětlil Polák.