Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Miliardami za stavbu to nekončí, do Blanky teď potečou miliony na úklid

  0:01aktualizováno  0:01
Praha bude muset ročně vynaložit stovky milionů korun na údržbu, úklid i samotný provoz tunelu Blanka. Jednou z největších položek budou náklady na spotřebu elektřiny - ty se podle informací MF DNES budou pohybovat kolem 70 milionů korun.

Stěny tunelů kryje 2,5 milionu kachlíků, mají zlevnit a usnadnit budoucí údržbu. | foto: iDNES.cz

„Největší spotřebu v tunelu má především větrání a osvětlení,“ vysvětluje mluvčí Metrostavu František Polák. Pro signalizaci a provoz počítačů je podle jeho slov potřeba již méně elektřiny.

Město však musí platit také za odčerpávání vody. „Přestože je tunel řešen jako suchý, může se v něm za den nastřádat až 22 kubíků vody, což je v normě. Aktuálně z Blanky čerpáme přibližně šest kubíků za den,“ vysvětluje Polák.

Úklid v Blance

  • Zhruba 200 až 300 milionů ročně bude stát provoz a údržba Blanky, která skrývá více než 12 kilometrů tunelových tubusů.
  • Jízdní pruhy jsou široké 3,5 metru. Uvnitř tunelů se nachází celkem 2,5 milionu kachlíčků, které zabírají sedm a půl hektaru bočních stěn.
  • Za tyto kachlíčky město zaplatilo dohromady 77 milionů korun. Do budoucna by měly ušetřit Praze peníze, které by jinak město platilo za nový nátěr.

Hlavní čerpací stanice se nachází v nejnižším bodě tunelu, který leží pod Vltavou. Odčerpávaná voda však do řeky neproudí, společnost ji vypouští do kanalizace.

Úklid zlevní kachlíčky

Údržba tunelu vyjde podle dosavadních předpokladů na 200 až 300 milionů korun ročně. Podstatné procento z této částky spolknou úklidové práce. Ty zatím nebude zajišťovat Technická správa komunikací (TSK), jak je jinak zvykem.

„Po dobu zkušebního provozu zajišťuje údržbu a kompletní servis společnost ČKD Praha DIZ,“ řekla MF DNES mluvčí TSK Barbora Lišková. Firma ČKD Praha DIZ, která měla na starosti technologickou část tunelu Blanka, by měla zastávat práci TSK zhruba po dobu jednoho roku.

„Týká se to mimo jiné i údržby vozovky nebo pravidelného čištění prostor tunelu,“ vysvětluje mluvčí ČKD Karel Samec s tím, že údržba bude probíhat podle přesně naplánovaného harmonogramu.

Úklid v Blance bude podle odborníků jednodušší než například v sousedním Strahovském tunelu. Především díky keramickým kachlíčkům, kterými jsou obloženy stěny tunelu. Jejich čištění si těsně před zprovozněním vyzkoušela úklidová firma Hondl Global Services.

Křišťálová Lupa 2015

„Na čištění jsme použili speciální technologii. Laicky řečeno jde o kartáč na teleskopické tyči, jenž se namočí do vody, kterou po použití odsává speciální vysavač,“ popsali MF DNES zástupci zmíněné firmy.

Zvláštní pozornost pro Blanku

Kromě samotného úklidu nepořádku se do údržby tunelu počítají také jeho opravy. Ty by však v následujících letech neměly hlavní město s velkou pravděpodobností finančně zatížit. „Tunel je v záruce. To znamená, že když se v Blance objeví například trhlina ve vozovce či prasklý kachlíček, tak to dodavatel na vlastní náklady opraví,“ popisuje Polák.

Podle něj má aktuálně tunelový komplex Blanka extrémní péči. Je to způsobeno právě zmíněným zkušebním provozem. „Kontroly jednotlivých částí tunelu probíhají častěji, aby se odhalily případné nedostatky a mohly se napravit,“ uzavírá mluvčí Metrostavu.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.