Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová laboratoř testuje bezpečnostní výbavu aut bez jediného škrábance

  19:00aktualizováno  19:00
Nové testovací centrum u Mladé Boleslavi simuluje náraz při dopravní nehodě. Auta se však při tom neničí. Vedle této laboratoře vzniknou také speciální klimatické komory, kde se bude testovat funkčnost airbagů v mraze. Investice do unikátní testovací metody vyšla na 110 milionů korun.

Zaznamenat zkoušku v nové laboratoři u Mladé Boleslavi musí speciální vysokorychlostní kamery. Vůz je zde vystřelen tak rychle a razantně po kolejnici, že to lidské oko jen těžko zaznamená. To simuluje síly vzniklé při skutečném nárazu. | foto: Radek Petrášek, ČTK

Škoda Octavia se ve zvláštní kapsli řítí po dráze nové testovací linky. Ve zlomku vteřiny se celý stroj zastaví. Bezpečnostní pás zastavuje figurínu dítěte, která by jinak vyletěla ze sedačky. Ve vyšší rychlosti by nejspíš k úhoně přišel i interiér auta.

„Byl by potrhaný či polámaný, také by vystřelily bezpečnostní airbagy a museli bychom provést výměnu,“ říká Miroslav Dvořák, vedoucí nového testovacího centra Dycot v Bezděčíně u Mladé Boleslavi.

Experti představili špičkové zařízení veřejnosti, a to včetně dynamické bezpečnostní zkoušky. Cenná karoserie při ní zůstává nepoškozená.

Fotogalerie

Laboratoř určenou pro automobilový průmysl otevřel v Bezděčíně mezinárodní koncern působící v oblasti bezpečnosti, nezávislého testování, certifikace a vývoje TÜV SÜD.

„Investice do nové testovací haly a jejího zařízení se vyšplhala na 110 milionů korun,“ řekl MF DNES ředitel českého zastoupení koncernu Oleg Spružina. Společnost zde zaměstnala dvacet expertů na testování vozidel a další desítky lidí přijme po otevření dalších dvou laboratoří, které zde plánuje.

Podle informací MF DNES vzniknou v halách u Bezděčína také laboratoře na testování airbagů, tedy bezpečnostních vaků, které vystřelí uvnitř vozidla při havárii a chrání posádku před následky nárazu.

Airbagy se zde budou testovat při různých teplotách a stupních vlhkosti, experti budou například zkoušet, zda tyto důležité bezpečnostní prvky vozidel perfektně fungují i v hlubokém mrazu. Firma zde proto nyní buduje také speciální klimatické komory.

Karoserii se nic nestane

Ve středu otevřená zkušebna přináší v rámci Evropy přelomovou náhradu dosud používaných klasických zkoušek. Při nich se testovalo namáhání jednotlivých částí při dopravní nehodě pomocí nárazu do zdi nebo nárazem jiného předmětu. Přitom se ničilo to nejdražší na automobilu, tedy karoserie. Opakování zkoušek tak bylo drahé a zdlouhavé.

Co je to Tüv Süd

Tüv Süd se zabývá nezávislým ověřováním, testováním a certifikací ve všech odvětvích průmyslu a služeb. Letos slaví 150 let od svého založení. V České republice zaměstnává 300 lidí. V Mladé Boleslavi se věnuje zkouškám bezpečnosti automobilů, například funkčnosti airbagů.

Nová laboratoř umožní unikátní metodou simulovat dopady nehod na části automobilu, aniž by došlo ke zničení karoserie.

Za tento projekt získala firma 3. místo v soutěži CzechInvest Investor a podnikatelská nemovitost roku 2015 v kategorii Výzkum a vývoj.

„Nové zkušební zařízení přináší nové možnosti; v oblasti bezpečnosti vozidel se posouváme k fyzickým simulacím dějů, které probíhají při vysokých zrychleních. Jde o jedinečnou technologii v regionu střední a východní Evropy, v některých parametrech dokonce o evropský unikát,“ říká Jiří Socha, vedoucí služeb TÜV pro autoprůmysl.

Laboratoř umožňuje automobilkám vyzkoušet chování různých částí vozu i posádky při nárazu různé intenzity i rychlosti. Při ukázkovém testu se sledovalo chování dětské autosedačky na zadních sedadlech při nárazu auta do překážky při rychlosti asi 45 kilometrů za hodinu.

Karoserie auta umístěná na vozíku stojícím na kolejnici byla pozadu katapultována předem nastavenou intenzitou. Toto „škubnutí“ auta věrně simuluje skutečný náraz při dopravní nehodě.

„Podstatná část karoserie díky této metodě zůstane zachována a my můžeme zkoumat chování či dopady na dílčí komponenty, tedy sedačky, airbagy, pásy nebo jejich kombinaci,“ popisuje zástupce vedoucího laboratoře Martin Škopek. „To umožňuje urychlit vývoj a snížit náklady testování,“ říká Škopek.

Hlavním klientem bude s ohledem na svoji polohu automobilka Škoda, ale testování je zde otevřeno prakticky všem značkám.

„Bezpečnost vozů představuje jednu z našich priorit při jejich vývoji. Nová laboratoř je na skutečně špičkové úrovni a nachází se v těsném sousedství našeho vývojového centra,“ dodává vedoucí vývoje bezpečnosti vozů Škoda Petr Kraus.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.