Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škodovka ukáže lidem během dne otevřených dveří svatbu aut a operaci

  19:30aktualizováno  19:30
Svatbu auta, obrovské lisovací stroje, supermoderní sklady, nejpřesnější svařovací roboty. Na to se mohou těšit návštěvníci sobotního dne otevřených dveří Škody v Mladé Boleslavi.Velké lákadlo představuje také výroba nových automobilů.

ZA ZÁBAVOU I POZNÁNÍM. Automobilka TPCA 24. května a Škodovka 30. května pustí zájemce na prohlídku svých továren. Do Škodovky (na snímku) dorazilo v dubnu 2011 přes 70 tisíc návštěvníků, do kolínské továrny před deseti lety 8 tisíc zvědavců. Podobnou účast očekávají firmy i letos. | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Co stihnete za minutu? I na pořádné vyčištění zubů je to málo. Tak krátký okamžik však stačí mladoboleslavské automobilce Škoda na to, aby z jejích pásů sjelo nové auto.

Třeba z montážní linky nových fabií teď sjíždí co minutu jedna nová. Právě výroba automobilů bude největším tahákem sobotního dne otevřených dveří, kam podle odhadů zamíří asi 70 tisíc lidí.

Co dělat, když...

  • Ve Škodovce se řiďte plánky, které bude firma rozdávat u bran. Jednotlivé haly jsou označeny velkými zelenými písmeny a čísly na zdech.
  • První pomoc zajišťují ošetřovny v objektech C25, C21 (u hasičů) a M1. Zde budou i ztráty a nálezy věcí. V případě ohrožení života vždy volejte záchrannou službu na tel. 155 nebo závodní dispečink na tel. 12 222.
  • Mateřský koutek pro kojící matky či matky s batolaty se nachází v hale V17. Děti, které se v areálu závodu ztratí, voďte do Family zóny v hale V17, postarají se tu o ně do vyzvednutí rodiči.

„Zájemci se budou moci podívat nejen na linku, kde se společně montují modely Fabia a Rapid Spaceback, ale také do montáže vozu Octavia a Rapid,“ říká mluvčí Škodovky Jana Bahníková.

Mohou si projít kompletní montážní linku, na jejímž začátku jsou plechy a na konci hotové auto. Škoda veřejnosti ukáže i monstrózní lisovací linku PXL.

„Při pohledu na tuhle mašinu se tají dech. Je opravdu obrovská a stojí stovky milionů korun,“ říká jeden ze zaměstnanců lisovny. Do lisu putuje rovný plech a na jeho konci vypadnou dveře, boky nebo třeba střecha vozu.

Stroj má ohromnou sílu, plechy si jednotlivé lisy mezi sebou samy podávají a samy je razí. Za hodinu takto lisovna vychrlí stovky dílů. A právě část lisovny bude podle informací MF DNES v provozu, aby návštěvníci viděli, jak se části nového auta rodí.

Roboti-chirurgové ve svařovně

Klidně byste se od nich mohli nechat operovat. Pracují s dokonalou přesností profesionálního chirurga. Akorát nenosí roušku a říkají si Kuka. Roboti ve svařovně Škodovky.

Plechy sem putují z lisovny a při svaření do celkového tvaru karoserie „operují“ desítky automatických strojů. Části karoserie si sami podávají, svařují a zase předávají dál. I to uvidíte v akci. V provozu budou obě škodovácké svařovny včetně robotických pracovišť.

Ačkoli je těžká práce jako svařování dnes už doménou zmíněných robotů, živí zaměstnanci i ve svařovně převažují.

„Svařovna modelu Fabia a Rapid Spaceback se nachází v hale M14. Máme tam 907 zaměstnanců a 750 robotů,“ doplňuje Bahníková.

Pracovat budou obě montážní linky, největší zájem přitáhne pravděpodobně model Octavia, který je takovým prodejním trhákem, že na něj zákazníci čekají i několik měsíců. Vyrábí se v hale M13, jejíž základní kámen položil v roce 1995 prezident Václav Havel.

Tehdy měla kapacitu 380 vozů za den, dnes 1 245 aut za den. Aktuálně se zde vyrábějí čtyři modely. Kromě krátké a dlouhé octavie také modely Rapid a Seat Toledo.

Svatba v automobilce

K vidění bude například i svatba. To je atraktivní úkon, při němž se na lince spojí podvozek s motorem a dalšími „vnitřnostmi“ auta s karoserií. Celé se to dohromady sešroubuje. Tím se v podstatě auto narodí.

A pak? Zkouška.

„Celkem čtrnáct různých druhů povrchů simulují zkušební dráhy oddělení kvality. Jedna je dlouhá 1 350, druhá 850 metrů. Musí sem každý vůz, který opouští výrobní linku. Hodnotí se z hlediska funkce a jízdních hluků,“ vysvětluje mluvčí.

Kromě toho bude v provozu také část hutí. Tedy pracoviště, kde je opravdové horko. Tam můžete pozorovat kování koleček na automatické lince Schuler, kování klikových hřídelů nebo lití bloku motorů na tlakových licích strojích.

Kromě výroby stojí za pozornost i složitý systém logistiky. Otevřen bude supermoderní sklad náhradních dílů v Řepově a také železniční nakládka v mladoboleslavském závodě. Denně se totiž ve Škodovce vyrobí 2 300 vozů a přibližně 60 procent produkce odjíždí po železnici.

To je sedm ucelených vlaků s hotovými vozy, každý o průměrné délce 500 metrů. V areálu závodu vybudovali za tímto účelem vlastní vlečku s 39 zaměstnanci. Tým techniků se stará mimo jiné o 20 kilometrů kolejí a 61 výhybek.



Témata: Robot




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.