Děr v silnicích je po uplynulé zimě zase víc než dost. (Ilustrační snímek)

Děr v silnicích je po uplynulé zimě zase víc než dost. (Ilustrační snímek) | foto: Dan Materna, MAFRA

Otestovali jsme pražské silničáře. Po hlášení opravili tři díry ze čtyř

  • 0
Jízda po pražských silnicích teď leckde připomíná slalom. Řidiči kličkují mezi dírami. Jako jedny z nejhorších zmiňují komunikace ve Vršovicích. MF DNES vyzkoušela, zda a jak rychle silničáři reagují na nahlášenou rozbitou silnici a opraví ji.

Ze čtyř oznámených výtluků spravili během pár dnů tři. Nahlášeným dírám v Bieblově ulici v Praze 5 se však vyhnuli. Od oznámení poničených vozovek uplynulo už třináct pracovních dní.

"Záleží na významu komunikace a velikosti závady. Asi si vzpomenete na nedávné výtluky na Štěrboholské spojce - byly opraveny v řádu desítek minut od nahlášení. Na méně důležitých komunikacích může jít o hodiny či dny," reagoval mluvčí Technické správy komunikací Tomáš Mrázek na dotaz, jak dlouho obvykle silničářům trvá výtluky opravit.

Jak nahlásit díru v silnici

- Nahlásit díru v silnici lze na dispečinku TSK na lince 224 237 719 nebo na jednotlivých správách TSK. Kontakty jsou na internetových stránkách www.tsk-praha.cz. Tam zájemci najdou i elektronický formulář. V sekci dopravní informace je v záhlaví stránky odkaz Hlášení poruch. Pak je třeba kliknout na položku Závady na komunikacích, pak na heslo Výtluk a nakonec upřesnit ulici.

- MF DNES v testu hlásila díry v ulicích: Hlavní na Spořilově, v křižovatce ulic Lhotecká a U Kamýku v Praze 4, v Žatecké v Praze 1, ty byly opraveny. Díra v ulici Bieblova v Praze 5 zůstala i po třinácti pracovních dnech.

Řidiči si nyní na výtluky ve vozovkách stěžují často. Mezi patnácti oslovenými šoféry a hlavně taxikáři vedou co do počtu děr některé ulice ve Vršovicích. Často zmiňovali i Uhříněves.

"Jezdím po celé Praze a co jsem tak vypozoroval, nejhorší se mi zdají silnice ve Vršovicích. Je to hlavně tam, kde je dlažba," říká řidič Adam Jelínek.

Mluvčí Prahy 10 Jan Charvát však tvrdí, že radnice nemůže do oprav nijak zasáhnout - jsou to silnice, které patří pražskému magistrátu, a má je tedy spravovat Technická správa komunikací.

"Nejsme z toho nadšení, ale nemůžeme s tím nic dělat. Ty silnice jsou města. Někde je to ale opravdu velmi špatné. Mezi nejhorší ulice u nás se řadí Mrštíkova a pak silnice ve starých Vršovicích, třeba Finská či Bulharská," vyjmenovává Charvát.

Podle Mrázka jsou vydlážděné silnice skutečně problematičtější než vozovky s asfaltovým povrchem. "Stačí, aby se jedna kostka uvolnila, a začne se rozpadat větší část vozovky. V tomto období je lze pouze provizorně opravit. K definitivnímu předláždění může dojít až za klimaticky příznivých podmínek," dodává Mrázek.

Zároveň ujišťuje, že už teď se silničáři chystají na větší opravy. "Jednotlivá místa ani termíny ovšem zatím neznáme. Zima ještě neskončila."

Od začátku roku už přišlo přes 400 hlášení o rozbitých silnicích

Podle něj silnice ve správě Technické správy komunikací pravidelně kontrolují její zaměstnanci. Díry ve vozovkách však může nahlásit kdokoliv. Ať už řidiči, třeba přes dispečink nebo přes formulář na webu, tak i policie, radnice či řidiči MHD.

"Máme více kanálů, kterými mohou lidé hlásit potíže na silnicích. Jen na dispečink, který podněty zaznamenává, přišlo od začátku roku přes čtyři sta upozornění na závady. Vzhledem k průběhu zimy a následnému poškození vozovek lze předpokládat, že hlášení bude celkově více než loni," říká Mrázek. A jak se ukázalo v testu MF DNES, díry v silnicích se většinou hlásit vyplatí.

Za letošní zimu se na Technickou správu komunikací obrátilo sto sedmdesát tři řidičů, kteří žádali zaplacení škody kvůli dírám v silnicích. Podle Mrázka bylo šedesát procent žádostí uznáno.