Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Tramvaje po pražském Václavském náměstí už nejezdí přesně 30 let

Pražské tramvaje slaví v pondělí 13. prosince smutné výročí. Je to přesně třicet let, co z Václavského náměstí zmizely tramvaje, které jezdily od Muzea na Můstek. Dnes zbyly pouze dva historické vozy a v nich kavárna. Tramvaje se ale možná vrátí, počítá s nimi jedna z verzí plánu na rekonstrukci náměstí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Padroso

Tramvaje na Václaváku, dotaz

Pamatuji se, že dost dlouho před tím, než tramvaje před 30 lety zmizely z Václaváku, jak se všude psalo o čekalo na to, až ty tramvaje z toho Václaváku konečně zmizí. Jaká tam bude bezvadná pěší zóna, pohoda. Byly na to vědecké studie, plány, které tuto variantu podporovaly ( a nakonec realizovaly). Uplynulo 30 let a ouha, zase jsou podobné studie, jak tam ty tramvaje chybí. Aniž bych byl jakkoliv zainteresován na některé z dvou variant ( tramvaje ano, tramvaje né), může mi někdo vysvětlit, proč se to tehdy tak chtělo a teď tak nechce? To byli ti lidě tehdy tak hloupí ?? Nebo nevíme , co chceme? Děkuji.

0/0
13.12.2010 14:11

savanah555

Re: Tramvaje na Václaváku, dotaz

Jako byste nevěděl, že každá studie odpoví "správně" přesně na to, co zadavatel potřebuje. A soudruzi před těmi 30 lety 1) vybudovali v centru metro, tak na co ještě tramvaje a 2) podle hesla "SSSR náš vzor" zatoužili taky po pěší zóně, kterou snad měli v té době nově otevřenou v Moskvě (Arbat?).

A že se neptali Pražáků, kteří těmi tramvajemi denně jezdili, to je snad jasné ;-€

0/0
14.12.2010 10:55

Berti19

Re: Tramvaje na Václaváku, dotaz

Možná nebyli hloupí, ale platilo heslo SSSR náš vzor. A v Moskvě se tehdy tramvaje v centru taky rušily. Navíc se tehdy myslelo, že metro je všespasitelné. Podle podobného mustru se (nejen) v Praze zrušily trolejbusy.

0/0
14.12.2010 10:56

Grossak

Proč se čeká na utlumení Magistrály?

Přijde mi poněkud hloupé podmiňovat návrat tramvají na VN utlumením provozu na Magistrále. Copak pro Magistrálu svítí pod Muzeem nebo nad ním pořád zelená? Samozřejmě že ne. Někdy přece musí přecházet chodci, jet auta z bočních směrů. Tak se k tomu přidá tramvaj. Zásadní dopad na kapacitu to mít nebude. Tramvaj, dvě linky, špičkový obousměrný interval 120 s, to není ani 1 TRAM na cyklus (100 s). Tramvaji navíc stačí výběr volna pouze na výzvu, preferenčně, délka volna bude stačit cca 5 - 10 s. A za tento okamžik přepraví více lidí, než kolik převezou auta za celý cyklus. Magistrálu kříží tramvaje třeba na Bubenském nábřeží a tam jich jezdí výrazně více - žádný problém. Uznávám, že problém je s křížením na IPP, ale tam jsou do toho ještě namíchána auta z Ječné.

0/0
13.12.2010 10:15

Vlado Z

Tramvaje bych uvítal

...aspoň z Vinohradské na Jindřišskou/Vodičkovu. O zahloubení Magistrály pod zem se již tak jako tak uvažuje kvůli hluku.  Václavák a přilehlé nové město by tak už konečně nebyl oddělen od čtvrtí dále na východ neprostupnou hradbou železnice a Magistrály a staly by se řádným srdcem města. Kvůli peňezům se taková stavba asi nebude dát provést v nejbližších pár letech, ale když už se rekonstrukce začne provádět, ať se udělá pořádně.

0/0
13.12.2010 8:52

looki25

Re: Tramvaje bych uvítal

to zahloubení je jedna z největších blbostí, kterou kdy "vrchnost" vymyslela.

Stometrovej tunel za cenu velký části nový trasy metra...tunel úplně k ničemu, ba naopak spíš kontraproduktivní a na druhý straně metro, který je pro Prahu životně důležitý (jak moc chybí alternativa k chátrajícímu a generální opravu potřebujícího Nusláku bylo dobře vidět ve středu).

0/0
13.12.2010 9:59

P-P

Tramvaje tam ale jezdí

Sice jej pouze přejíždí, ale jezdí po něm. Nebo si autor myslí, že se na konci Jindřišské tramvaj vznese a přistane ve Vodičkově?

0/0
13.12.2010 8:18

Pikolik

Re: Tramvaje tam ale jezdí

Presne to same jsem chtel napsat;-DR^

0/0
13.12.2010 8:36

Lord Helma

Re: Tramvaje tam ale jezdí

Projíždět a křižovat je trochu rozdíl pánové nemyslíte?

PS. To poslední tramvají jsem jel, aniž bych to tušil. A jela shora dolů po Václavském náměstí, dnes už opravdu tramvaje po Václaváku nejezdí.

0/0
13.12.2010 8:54

Frank Drebin

Nejaktuálnější zpravodajství je,

článek o tom, že někde něco není už 30 let....

0/0
13.12.2010 7:57

tarten

Re: Nejaktuálnější zpravodajství je,

No vidíte. A to zrušení byla taková blbost, že je to živé téma dodnes.

0/0
13.12.2010 12:32

grandemi

Tramvaje

Nostalgikům to asi vadí já bych řekl, že to je naopak dobře. Ještě by měly zmizet i auta aby se Václavské nám. stalo skutečnou pěší zónou. Tramvaje nahradilo metro a na V. nám.jsou hned tři vstupy do metra což musí být více jak dostatečné. Já bych V. nám. rád viděl jako zónu klidu určenou k relaxacím a procházkám.

0/0
13.12.2010 6:18

klapacak

Re: Tramvaje

Ono nejde o nějakou nostalgii, jde o to, aby byl v centru ucelený a funkční systém kolejových propojení, protože v dnešní době zbyla pouze trať ve Vodičkově ulici. Stačí, když se něco v tomto úzkém "hrdle" stane, tak tramvaje objíždějí přes půl Prahy, Ostatně, nedávno se tak díky havarijní situaci stalo... ;-€

0/0
13.12.2010 8:14

Valloun

Re: Tramvaje

"Díky" havárii? VINOU havárie!!! A naposled už ani nemohly tramvaje objíždět POD Letnou, jako jindy, protože tam byla "plánovaná rekonstrukce".  Letos pořád mrzne, tak se můžeme připravit na podobné zábavné cestování, protože každou chvíli tam praskne vodovodní řad nebo spadne barák. Když je do toho "vyplavené" metro (nemusí to být zrovna povodeň jako 2002, kdy metro nejezdilo v centru půl roku), tak jsou namydlení všichni, i ti, co v centru "jen" pracují. Rv

To se to kecá někomu o "procházkách" na pěší zóně! Je to asi překvapivé zjištění, ale i v centru (zatím ještě) bydlí lidi. A není jich tu málo starších, s pohybovými potížemi. Ti prostě podle takových chytráků musí jezdit taxíkem nebo sedět doma. ;-€

0/0
13.12.2010 8:55

Martin Šubrt

Re: Tramvaje

Ono je to horší. Metro je čím dál tím víc přeplněné, když se pořád prodlužuje a doveze se to do centra. Ve špičkových hodinách už jsou přestupní prostorya plochy nástupišť na hraně. On je sakra rozdíl jet z Pavláku na Můstek metrem, pěšky, nebo potenciálně tramvají. Zatímco tramvají přes VN by tam člověk byl za 6 minut, narvaným metrem popojede stanici, přestupuje, zase se nacpe  do narvaného metra a leze ven. Nejen, že takový člověk zbytečně přeplňuje metro, ale cesta mu travá s vystupya  výlezy z metra minimálně 10 minut, pěšky 20 minut. Přes zasmyčkování je tak centrum pořád nejatraktivnější pro auta, s nimi se dá po centru kupodivu zařizovat daleko slušněji. Povrchová doprava strašně chybí, proto centrum taky večer chcípá, zmizly obchody pro běžné lidi, spojení Nám. Republiky - Újezd, Rozhlas - Národní třída, Stavovské divadlo - Tylák, něco, co dřív trvalo pár  minutek, je i ve špičce na 15 - 20 minut.

0/0
13.12.2010 9:45

looki25

Re: Tramvaje

přesně těhle tramvajových spojení bych se jednou strašně rád dočkal R^

0/0
13.12.2010 10:00

savanah555

Re: Tramvaje na Václavák!

Jsem na tom stejně, absolutní souhlas! Už aby po Václaváku zase jezdily tramvaje. R^

Mým snem je, aby jezdily i po Příkopech a Národní, jako kdysi. Byla by to výhoda i pro turisty - co asi viděj z metra? I když - ještě pár let "památkářské" péče a v centru budou jenom skleněné barabizny. ;-€

0/0
13.12.2010 10:17

grandemi

Re: Tramvaje

Je tam trasa metra a to dokonce ABC. Což je více jak dostačující dostat se prakticky všude. Tedy taková tramvaj ve sklepě.:-)

0/0
13.12.2010 10:29

tarten

Re: Tramvaje

A a B ve sklepě? Byl jste někdy v Praze?

0/0
13.12.2010 12:36

grandemi

Re: Tramvaje

Nebyl jen tu žiji.;-D

Stanice muzeum trasa A přestup na trasu C. Můstek trasa A přestup na trasu B. :-)

Byl jste vy někdy v Praze nebo to znáte jen z doslechu ? :-P

0/0
14.12.2010 6:43

hrabě Artstetten

To jsou takové zelené fantasmagorie.

Veškerá blouznění o městech bez aut jsou nesmyslná. Chceme-li živé město a ne nějaký skanzen, musíme se přizpůsobit tomu, jak se dnes žije. A bez aut to v současné době prostě nejde. Bez auta tam může bydlet leda nějaká důchodkyně v obecním bytě nebo Arab či Rus, který tam je jednou ročně a vozí ho limuzína s řidičem. Podobně to je se zásobováním menších obchodů a dostupností firem, které zde sídlí. Nejsou jen giganty, které se dají zásobovat v noci metrem. Samozřejmě, je třeba, aby nás auta nezadusila smradem a abychom se mezi nimi neutopili. Ale absolutní protiautový fanatismus je hloupost.

0/0
13.12.2010 8:34

hrabě Artstetten

Re: To jsou takové zelené fantasmagorie.

...pokračování...

Podobně je to s tramvajemi. Ty by zajistily dopravu po délce Václavského náměstí, což teď prakticky neexistuje - ani s těmi vašimi třemi vchody do metra. To je bludiště, kde se motáte předlouhé minuty klikatými chodbami mezi davem lidí, s cestou po reprezentativním hlavním náměstí se to nedá vůbec srovnat. A také spojení na Vinohrady přes Vinohradskou třídu, které by bylo velice žádoucí a prospělo by jak Praze 1 tak Praze 2. Oživené Václavské náměstí by pak mělo zajistit, aby se odtamtud vyhnalo co nejvíce verbeže, která ho teď zaneřáďuje a aby se tam pohybovali normální lidé a slušní turisté. A tomu může tramvaj hodně pomoci.

0/0
13.12.2010 8:34

grandemi

Re: To jsou takové zelené fantasmagorie.

Nepíši o městu bez aut, ale jednom náměstí.

Samozřejmě by zásobování mělo výjimku.

0/0
13.12.2010 10:26

Martin Šubrt

Re: Tramvaje

Doporučuju vám si přečíst http://subrt.blog.idnes.cz/c/5750/Proc-je-treba-o-navratu-tramvaji-na-Vaclavak-alespon-diskutovat.html Tedy pokud máte rád výtahy z textů :-). V případě, že máte víc času studovat všechny souvislosti včetně obrázků, doporučuji www.tramvajak.cz  

0/0
13.12.2010 9:25

grandemi

Re: Tramvaje

Proti diskusi nejsem, ale můj názor je jaký je. Tím ovšem netvrdím, že je tím jediným správným.

0/0
13.12.2010 10:20

looki25

Re: Tramvaje

z půlky náměstí pěší zónu, to je OK, regulace aut taky (podzemní garáže, nahoře bez aut), ale ani jedno se s tramvajema nevylučuje, by právě naopak!

A tramvaj hezky přes celý náměstí a přes Příkopy až na Náměstí Republiky, protože tohle dopravní propojení citelně chybí! A propojení s Národní třídou by se mi samozřejmě taky líbilo. Ulice 28.října je sice docela úzký hrdlo, ale od Jungmaňáku dál už je to zase jedno velký parkoviště, který by časem mohlo zmizet pod zem. Lepší ulice s tramvajema než s 2řadama zaparkovanejch aut.

(a jak už jsem se zmínil, tramvaj do pěší zóny patří, nedělá tam žádnou neplechu..navíc by z Václaváku na Republiku stačila jedna linka pro obsluhu týhle spojnice, tranzit by šel jinudy).

0/0
13.12.2010 9:57

grandemi

Re: Tramvaje

Váš názor můj je jiný. Garáže a tak s tím rozhodně souhlasím.

0/0
13.12.2010 10:14

tarten

NE, metro tramvaje nenahradilo

...a ani nemohlo. Je určené k něčemu jinému. A přetížený Karlák to jasně dokazuje. Zaštosované šňůra z Pavláku až na Karlák teď o sněhu je jen jeden z mnoha důkazů. Karlák potřebuje objízdnou trasu. Praštěná "zatáčka" tram č. 11 je k ničemu, má to být křižovatka. Nejlépe ke koňovi a do Jindřišské, nebo aspoň k Hlavnímu nádraží, které teď pořádnou tramvaj nemá. Opravdu nepočítám zastávku, co se kdovíproč jmenuje  "Hlavní nádraží", přestože je vzdálená čtvrt kilometru od vchodu do rudé haly a další čtvrtkilometr od středu nástupišť.

0/0
13.12.2010 12:29

savanah555

Re: NE, metro tramvaje nenahradilo

R^R^R^

0/0
13.12.2010 14:03

grandemi

Re: NE, metro tramvaje nenahradilo

Opět musím oponovat. Metro má stanici přímo na Hl. nádraží i poblíž Masarykova nádraží, ale tam jdou i tramvaje.

Přetížený Karlák a Ječnou neodlehčí pokud tramvaje budou na V. nám.

0/0
13.12.2010 15:46

Don Corleone

Re: NE, metro tramvaje nenahradilo

Proč ne? Třeba změnit trasu linky 22 na I.P.Pavlova k Muzeuu (po trase dnešní l. 11), pak po V.n. dolů a na Můstku doleva na Národní třídu a dál po své trase. A hned máte jednu z nejfrekventovanějších linek pryč z Ječné a K.n. a ani by to moc nebolelo.

0/0
14.12.2010 19:22

grandemi

Re: NE, metro tramvaje nenahradilo

Zrovna za linku 22 jsem velice rád. Mohu jet z Hostivaře bez přestupu až na nám. Míru a dál. Jak by se lidé dostávali do stanice Jana Masaryka, Moskevská, Vršovické nám. a dále ? To by opět musela jezdit tramvaj jako dříve Mezibranskou ( nevím zda se ještě tak jmenuje ) na I.P. Pavlova a pak dále na Mírák jako tram. 22. A pak pokud by se měly tramvaje vrátit na Václavské nám. musela by se řešit první magistrála kde jsou den co den kolony aut a MHD by měla velký problém se přes ní dostat.

0/0
15.12.2010 5:53

Valloun

Re: NE, metro tramvaje nenahradilo

Když si tak chválíte dvaadvacítku: dokud jezdila 11 přes Václavák, byla z Revoluční za cca 12 minut u Vinohradské tržnice. Dneska nabízí vyhledavač spojení tuto trasu: Dlouhá třída: autobus 133 - Florenc: autobus 135 - Římská přesun asi 2 min. - Italská: tramvaj 11 - Vinohradská tržnice. Když neujede některý ze spojů, trvá to 22 minut a musí se dvakrát přestupovat. Je ale taky možné jet 26 na Floru a tam přestoupit na 11. Podobně "rychlých" spojení existuje bezpočet, třeba kombinace s metrem ;-€

Asi by bylo rozumnější se přestěhovat z centra, že. Škoda domu, kde bydlí lidi, byl by to další skvělý hotel, kanceláře, banka, obchodní centrum...Rv

0/0
15.12.2010 12:32

grandemi

Re: NE, metro tramvaje nenahradilo

Z Václavského nám jsem od koně u tržnice za těch dvanáct minut pěšky. Pokud pojedu na nám Míru metrem tak ještě dříve.

A tak pláčete na špatném hrobě.:-)

0/0
15.12.2010 15:07

Valloun

Re: NE, metro tramvaje nenahradilo

Asi neumíte číst, grandemi :-(Píšu o trase Revoluční (zastávka "Dlouhá třída) - Vinohradská tržice, nikoli "od vocasu k tržnici". V sedmdesáti vám už možná nohy taky nebudou tak švihat a než byste slejzal a vylejzal schody a prolejzal přestupy v metru, dáte přednost povrchové dopravě. 

Mimochodem, nepláču. Jen konstatuji, že metro v centru tramvaje vskutku nenahradilo. :-/

0/0
15.12.2010 21:31

grandemi

Re: NE, metro tramvaje nenahradilo

Vážený sedmdesátníku

To jistě nebudu pokud se 70sáti vůbec dožiji. Sice vás chápu, ale to má město vydat miliardy na obnovu povrchové dopravy která vlastně bude mnohde částečně kopírovat dopravu podpovrchovou aby vyhověla několika důchodcům ( to neberte jako urážku ) a několika nostalgikům ? Dotaz: Pokud by nikdy tramvaje nejezdily přes V. nám. psal by jste zde tento nápad aby jezdily ? Jsem si jistý, že ne!  Malá rada. Pokud se bojíte nebo prostě nemůžete na eskalátory použijte vstupy kde jsou i klasické schody nebo požádejte pracovníka metra ( sedí v té prosklené kukani ) aby vám umožnil vstoupit cestou pro invalidy – vozíčkáře. Jistě vám bude nápomocen. Pěkný den.

 

0/0
16.12.2010 6:53

Valloun

Re: NE, metro tramvaje nenahradilo

Nevím, jestli nostalgikem byl taky dr. Bém (podle mě spíš politická korouhvička), ale právě za něj byla schválena studie, která s návratem tramvají na Václavák počítá. K ní se hlásila i Praha 2, odříznutá magistrálou, plán má zastánce i jinde, cituju: "Já patřím ke skupině, která by tam ráda tramvaje znova viděla," uvedl vedoucí archivu pražského dopravního podniku Pavel Fojtík. "Během povodní si veřejnost poprvé uvědomila, že chybí povrchové spojení v centrální části Prahy," doplnil.

Vaše spekulace: "pokud by tam tramvaje nikdy nejezdily" je, slušně řečeno, volovina. Naši předkové (nemyslím komouše), rozuměli urbanistice velmi dobře, proto taky vedli tratě právě tam, kde by měly být i dneska, tedy v centru. Přeji hezké svátky - a pozor na náledí, s berlemi se leze blbě i do tramvaje.

0/0
18.12.2010 22:39

grandemi

Re: NE, metro tramvaje nenahradilo

Naši předkové však nemohli předpokládat tak ohromný nárůst automobilové dopravy. Plány na Metro jsou tuším již někdy z počátku minulého století. Já jsem proti z jedno prostého důvodu. A to protože obnova by byla tak nákladná a komplikovaná vzhledem k úpravám co od doby kdy byly tramvaje z V. nám. zrušeny, že by náklady byly snad i nenávratné. K Bémovi, ten chtěl i daleko více pitominek jako třeba pořádání OH a jsem si jist, že by to dopadlo jako mistrovství pod vedením Kateřiny Neumannové jen ty ztráty by byly daleko větší.

Bylo by tedy potřeba spočítat kolik Pražanů by skutečně zamýšlenou trasu využívalo.  A pak peníze nejsou a tedy je to zatím fikce která nejspíše vejde v zapomnění.

Též přeji hezké svátky a hodně zdraví do Nového roku. V

0/0
19.12.2010 6:06







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.