Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Praha přemýšlí, jak dostat Opencard k seniorům, kteří jezdí zdarma

Senioři, kteří budou chtít jezdit pražskou MHD zdarma, budou pravděpodobně muset mít Opencard. Když si ji nezařídí, budou si muset kupovat jízdenky. Město nyní hledá způsob, jak kartu k seniorům co "nejbezbolestněji" dostat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

zea

Bezplatná přeprava

Především nelze primárně požadovat jako jízdní doklad OP, proto je předepsán jiný způsob dokladování. OP lze požadovat až v případě, že cestující nepředloží platný jízdní doklad nebo doklad o nároku na slevu či bezpl. přepravu. Na nové slevy není  zákonný nárok. Je to sleva poskytovaná objednatelem dopravy za podmínek jím stanovených. A požadavek na  elektronickou kartu je rozumný, má-li sleva platit i ve vlacích a u všech dopravců.  Bude i po tyto kategorie velmi obdobné. A fotka k tomu  je snad náklad, co lidé unesou. K diskuzi ke sčítání - dělá 1x za 10 let a už teď jsou statistiky ze sčítání 2001 neaktuální. Využívám je, tak vím o čem píšu. Podklady jsou potřeba např. k tomu, aby bylo možno vyčíslit v případě změn odborné odhady výnosů nebo ztrát. Takže žádná buzerce, jen statistická nutnost. A komu se to nelíbí může si kupovat  jízdenky.

0/0
27.1.2011 22:06

Martin Šubrt

Re: Bezplatná přeprava

Ano, OP po mně může snad chtít jen Policie, nicméně otázka zní, zda by nebylo jednodušší v případě, kdy určitá skupina lidí jezdí bezplatně a OP mají, zda by nebylo možné to jako jízdní doklad uznávat. Tzn. nějakou legislativní změnou. Předpokládám, že by to v tomto případě drtivá většina důchodců uvítala a systémy dopravce by měly úlevu o náklady na výdej a správu těch karet. Bo taky se budou rozbíjet, budou nečitelné, budou se vydávat duplikáty apod. To je snad zbytečné...

0/0
27.1.2011 22:39

LUF4

Jednodušší řešení:

Až bude sčítání obyvatel v Praze, dát do formuláře kolonku "Jak často využíváte MHD?" (pro důchodce může být i problém, kde najít fotografa a nutit je paltit 100Kč za fotku jen kvůli statistice...??)

0/0
27.1.2011 16:47

Martin Šubrt

Re: Jednodušší řešení:

Jistě, píšu to už níže. Ovšem otázky na dopravní chování obyvatel se v počtu potřebném pro řadu dopravně-inženýrských rozborů do formuláře nedostaly. Formulář je uzavřený snad rok a Praha děsivě v tomto zaspala. Sčítání lidu je totiž jediný institut, který má nějaká pravidla využití dat, kde jsou lidi ochotní je poskytnout, protože chápou ten význam. Když začnu zlomek lidí pro tato data obtěžovat později, chápu, že mě poženou...a nebo jim nařídím mít Opencard...:-)  

0/0
27.1.2011 16:51

Mysel

Re: Jednodušší řešení:

Lidi nejsou "ochotni ty data poskytnout", ale bohuzel musi, protoze jim to pod prisnymi sankcemi narizuje zakon. Jinak by  takovou kravinu dobrovolne neudelali.

0/0
27.1.2011 18:49

Martin Šubrt

Re: Jednodušší řešení:

A co má spousta profesí dělat, když na analýze podobných dat je založena spousta věcí.... Rozmístění škol, nemocnic, počty lůžek, lokace úřádů, výpočty matic dopravních modelů jak v hromadné tak individuální dopravě, které se musí odvíjet od počtu bydlících a pracujících a změn těchto počtů. Je třeba vědět, jak populace stárne, jak často někam denně jezdí, odvíjí se od toho i projektování dopravních staveb, linek MHD, intervalů, kapacity spojů, proplácení prokazatelných ztrát a milióny věcí, které si mnozí z nás ani neumí představit. Jistě, můžeme si vlézt do ulity a říct státu, postav mi infrastrukturu jen tak odhadem, o sobě ti nic neřeknu. Ovšem pochopitelně to neznamená, že všechna ta data se mají poskytovat jmenovitě - ale to už dávno není problém.

0/0
27.1.2011 19:53

Gaspard

Re: Jednodušší řešení:

Teda to je ale blábol! Výsledky statistického šetření určitě nezmění rozmístění škol, nemocnic, úřadů a pod. Ty se na stejných adresách nacházejí už několik desítek let a nikdo nemá finance na to je někam přesunout. Výpočty matic dopravních modelů se hlavně odvíjejí od výhodnosti daného spojení pro lidi a ne podle přání nějakých plánovačů. Jak často a v jakém počtu lidé někam jezdí dokážou během jednoho měsíce perfektně zmapovat soukromí dopravci i bez státní statistiky. Dopravní stavby se povětšinou projektují na základě politických rozhodnutí, na která mají vliv osobní zájmy politiků a nátlakových skupin a na nějakou statistiku nehledí. Co se MHD týče, tak tam se zatím jenom redukuje z důvodu úspor a pokud chce nějaký dopravní podnik sledovat vytíženost svojich linek, tak ať se k tomu postaví jako ti soukromí dopravci a nechají ty, kteří jejich služeb nevyužívají na pokoji.

0/0
27.1.2011 21:07

Gaspard

Re: Jednodušší řešení:

Ta "spousta" profesí, co je na státní statistice zainteresovaná pro je občany tohoto státu vetšinou nepotřebná, protože jim k ničemu buď není, nebo se na základě jejich špatných analýz dělají špatná rozhodnutí. Před 10 lety se na základě demografických analýz rušily jesle, školky a školy, aby se dneska zase pracně otvíraly.

0/0
27.1.2011 21:13

Martin Šubrt

Re: Jednodušší řešení:

Třeba v Praze byl poslední rozsáhlý průzkum dopravního chování Pražanů někdy v roce 1995. Pak už se přestaly dělat generely dopravy, prognózy dopravy a protože nebyla a nejsou pořádná data, dopravní stavby začali projektovat politici. Matice vztahů, jak spolu součásti města komunikují, se udržují spíše historickými znalostmi projektantů a odhady. Trefil jste hřebíček na hlavičku. Ale špatná rozhodnutí se nedělají kvůli špatným analýzám, ale kvůli tomu, že je známo pořád míň a pořád víc si musí někdo, často blbě a bez souvislostí domýšlet - a pak rozhodovat. Nikdo třeba neví, kolik je v centru Prahy garážových stání, nikdo tudiž nespočítá, jaký je v centru obrat vozidel, jaká je regulovatelná a neregulovatelná poptávka po dopravě, jaká je doprava zbytná, jaké jsou intenzity, které se dají zregulovat, jak lze ulevit některým křižovatkám apod. A proto politici vymyslí zóny, kde se kasírují peníze a vydá se to za řešení...

0/0
27.1.2011 21:41

Martin Šubrt

Re: Jednodušší řešení:

No, pokud se podíváte na aktuální situaci, tak se řada škol ruší, slučuje a přemísťuje. Poslední populační vlna ročníků ze 70.let pomalu odeznívá, dlouhodobě se upravuje rozmístění úřadů, ve vztahu k obcím s nižší působností, ke krajům apod. Asi dopravní modely neděláte. Ano, v malém se dají založit na průzkumu skutečné přepravy. Jenže ve velkém městě je třeba se snažit o víc. Model by měl vědět, co je v sektoru za podniky, s jakou pracovní dobou a počtem zaměstnanců, s prognózou nějakého vývoje, zapracovat školy, bydlení, služby - každá funkce se v čase chová jinak. Někde se špičky vyhrotí, jinde stoupá sedlo. A když do toho něco postavím, něco s jinou funkcí, musím vědět, jak se chování změní. Pokud vám vyhovuje, že se dopravní stavby projektují dle politiků, mně tedy ne... Co parkování, dělají se zóny co obírají lidi o peníze, ale dopravu ve skutečnosti navyšují. Nikdo nezná obraty vozidel v ulicích, skutečnou poptávku, těžko se to pak řeší, jen se kasíruje a rýžuje za odtahy...

0/0
27.1.2011 21:32

mirekzelen

Re: Jednodušší řešení:

vyřeší odcházející lékaři!

0/0
27.1.2011 20:40

Lafinta

to mi nějak nesedí

No a co se stane, když si důchodce koupí jízdenku? Bude i kolonka důchodce s jízdenkou? Chápu, kdyby všichni měli čipové karty a byly všude turnikety. A jak do statistiky spadají turisti? Tam také není žádná evidence.... No prostě firma, co vyrábí karty potřebuje další kšefty, ne?

0/0
27.1.2011 16:28

Martin Šubrt

Re: to mi nějak nesedí

Ne, oni chtějí jen vědět, kolik důchodců si nechá kartu vydat. Tedy, kolik jich v tomto věku cestuje MHD. To je VŠE. Z toho přepočtou podle průměrného počtu jízd ty náklady. Samozřejmě k tomuto důchodce nepotřebuje Opencard...

0/0
27.1.2011 16:30

xmuadib

to snad není možné

Takže revizoři jsou tak tolerantní, že akceptují proázání věku občanským průkazem ? No to jsou mi věci !  A Opencard pro důchodce je potřeba , aby mohli spočítat počet cestujících ?  Ona Opencard vysílá informace o mém pohybu ? Fuj to jsem se tedy lekl:-/  Proč na vedoucích manažerských postech podobných firem pracují naprosto nekompetentní lidé za královské peníze ?  Hm manažerské schopnosti mohou být nulové jen když přihrávají kšefty kamarádům a berou za to provize.

0/0
27.1.2011 15:51

Martin Šubrt

Re: to snad není možné

Opencard jaksi nic nyní nevysílá, není jí kam přikládat, ani v tramvajích, ani v busech, ani v metru. Takže rozhodně nejde o to, že by Ropid chtěl počítac jednotlivé cesty důchodců, to ani zdaleka nemůže. Pouze a JEDINĚ spočte počet důchodců, co si o kartu zažádají a z jejich součtu přepočte, kolik asi jízd by mohli udělat ročně a to přepočte na peníze, co bude chtít od města. K tomu ale nepotřebuje Opencard. Kdyby město nebylo na palici, využilo k tomuto např. chystaného sčítání lidu, kde mohla být kolonka u důchodců, jak často využíváte MHD. Ovšem město pro sčítání lidu tragicky a neodpustitelně zaspalo v otázkách dopravního chování obyvatel, které bude draze a nedostatečně následně zjišťovat jinak. Takže oba zmíněné argumenty v článku jsou absurdní. Věk se prostě prokáže občankou, k tomu snad nic jinýho netřeba... A občanku má každý u sebe...

0/0
27.1.2011 16:28

Mysel

Re: to snad není možné

Pokud z pouheho  poctu duchodcu, ktere prinuti si Openkrad poridit, nejak poznaji, kolik jizd je treba vykonat a o kolik penez pumpnout mesto, tak jsou vestci a nemusi nepotrebnou kartu nikomu nutit. ;o)

0/0
27.1.2011 18:52

Martin Šubrt

Re: to snad není možné

Pochopitelně :-)  A nemusí být věštci. Udělá se průzkum statistického vzorku, dejme tomu 1500 důchodců v tom věku. A ten se přes koeficient aplikuje na ten celkový počet. A je hotovo... Ale souhlas, k tomu Opencard opravdu netřeba...:-)

0/0
27.1.2011 19:55

robinsoncrusoe

Čip Opencard?

Čip pod kůži ? seniorům ...

0/0
27.1.2011 15:42

patrona

Nektere Opencard budou koncit s platnosti,

nejdriv byly zdarma a ted stoji 250 Kc a platnost je relativne velmi kratka. Takze k cene jizdenky  se musi pricist vypalne pro magistrat a vyrobce karet. To bude 250 Kc navic i pro duchodce, ktery pojede parkrat za rok k lekari? 

0/0
27.1.2011 15:26

Jerry Dammers

Re: Nektere Opencard budou koncit s platnosti,

Od kdy stojí 250?

0/0
27.1.2011 15:27

patrona

Re: Nektere Opencard budou koncit s platnosti,

Vydání opencard na počkání

250 Kč - takze Opencard musi mit zarizenou duchodci z cele CR predem (pokud pojedou do Prahy k lekari)... Podle me je to snaha rozsiri Opencard minimalne do celeho stredoceskeho kraje a tim z ni udelat "uspesny" projekt. :-P

0/0
27.1.2011 15:35

Martin Šubrt

Re: Nektere Opencard budou koncit s platnosti,

Sleva pro důchodce v Praze stejně už dávno platí pouze s vydanou průkazkou (vlastně tramvajenkou). Jinak na slevu 50% není a nebyl nárok. takže když přijel důchodce z venkova, stejně už dávno platil plné jízdné na lístky, nebo si musel s fotkou průkazku nechat vystavit. Takže tenhle princip o Opencard není. 

0/0
27.1.2011 16:35

Gaspard

Re: Nektere Opencard budou koncit s platnosti,

Tu průkazku s fotkou mu udělali na počkání v každém okénku informací. Na OC musí měsíc čekat!

0/0
27.1.2011 21:15

Martin Šubrt

Re: Nektere Opencard budou koncit s platnosti,

Opencard se dá ale také vystavit na počkání. S fotkou a jménem za 250 Kč, anonymní se vydává na počkání vždy za 200 Kč. Byť jen na vybraných dvou místech. Ale o tom příspěvek nebyl. Opencard je na palici, nemůžu vymyslet kartu a pak na ní roubovat služby a jízdenky a nařizovat lidem, že to mají mít. O tom ale nediskutuju. Dřív sice byla důchodcovská průkazka na počkání (a je stále), ale taky si ten člověk musel jít někam udělat fotku, předtím si vyzvednout formulář, přinést občanku, vyplnit a podat. Což též není zrovna pro někoho, kdo přijede do Prahy jednoduché. A stojí to tedy 30 Kč a podepisuje se k tomu souhlas s vedením osobních dat u DP. 

0/0
27.1.2011 21:54

kalifkaca

co je to za nesmyslnej argument?

že prý podle toho DP pozná, kolik ''prodělá''? To by mohla být pravda pouze v případě, že by jsme při vstupu do všech dopravních prostředků museli projít turniketem a ''pípnout'' si to tou Opencard. Když bude moje maminka mít opencard, tak DP vůbec nepozná, jestli jela tramvají dvakrát do roka nebo jestli courá celý den po Praze v dopravních prostředcích. A jestli revizor není negramot, tak pozná, kolik je jí let z OP!!

0/0
27.1.2011 15:23

AAA2

Re: co je to za nesmyslnej argument?

Staci co posbiraji revizori, ne? To je statisticky dostatecny vzorek. Vyzkum verejneho mineni  se taky nedela tak, ze se zeptaji kazdeho obcana republiky ;-D

0/0
27.1.2011 15:25

bejvoc4

Re: co je to za nesmyslnej argument?

Takže revizor, který dnes nechce lístek po důchodci na kterém evidentně vidí, že je již tal stár, že to má zadarmo, bude zítra po něm vyžadovat Opekrada a to jen proto, aby měl splněné statistiky??? A kolik důchodců si musí vybrat aby měl statistiku správně? Bude kontrolovat v poměru 3 důchodce, 4 dospělé a 2 děti? Nebo jak to bude dělat? Statistika vycházející z kontrolovaných občanů bude nutně zanesená velmi podstatnou chybou.

0/0
27.1.2011 15:42

Martin Šubrt

Re: co je to za nesmyslnej argument?

Statistika netřeba, náklady na přepravené důchodce se vypočtou POUZE z počtu vydaných Opencard pro tyto důchodce. Nikoli z jejich cest, ty není jak zjistit. K takovému (chozra)sčotu :-) ovšem není třeba Opencard, že...

0/0
27.1.2011 16:33

pan.klobouk

Re: co je to za nesmyslnej argument?

Presne! Navic v clanku jsem videl dve cifry, urcujici kolik DP prodela a kolik mu mesto doplati. Za deti a duchodce. Takze ono se to nejak spocitat (vycucat z prstu) da, tak proc to menit? Mozna aby se udalo a dostalo do obehu vic OC? Urcite.

Pral bych jim (pokud tuhle silenost prosadi) aby ty "zpresnene" ztraty byly nizsi, nez ty stavajici. Az dostanou od mesta mene, zase to budou honem rychle rusit.

0/0
27.1.2011 15:33

Radka.seznam

To snad ne!!!?

To si snad dělají srandu, ne??? Proč jsou slušní lidé rukojmí tunelu Opencard? ;-€

Nechcte aspoň důchodce na pokoji! Už jste donutili poctivé cestující dospělé, i studenty si tento paskvil poříditRvRv,

tak neunavujte s hloupostmi důchodce. Snad stačí občanka, ne??? To mi hlava nebere... ;-O

Chci zpátky papírovou legitku!

0/0
27.1.2011 15:07

petr____22

Re: To snad ne!!!?

Obcanku ani legitku do turniketu strcit nelze. Navic z obojeho lze zjistit i ty udaje, ktere cestujici sdelit nechce.

0/0
27.1.2011 15:18

AAA2

Re: To snad ne!!!?

pro tyto ucely bych tam zabudoval slot napojeny na skartovacku :))) tim bude zarucena ochrana osobnich udaju :)

0/0
27.1.2011 15:26

Martin Šubrt

Re: To snad ne!!!?

Projekt turnikety má stát přes 3,5 miliardy, které město nemá a ani zdaleka navíc netuší, jak by odbavovací systém měl fungovat. Navíc pravděpodobně turnikety a OC si moc rozumět nebudou a bude to chtít přinejmenším nějaká vylepšení. A turnikety i tak do pěti let nebudou, tož to je s těmi důchodci sčítání zajíců před honem. Dneska z OC nepoznám z hlediska cest po Praze ani ťuk. 

0/0
27.1.2011 16:38

busty

...

Opencard implantovat novorozencum rovnou pod kuzi hned jak vykouknou na svet a bude vyreseno

0/0
27.1.2011 15:02

Fai Rodis

Re: ...

Radeji jeste pred narozenim. Aby se tim svym prvnim turniketem z mamy uz prosoukali jako registrovani.

0/0
27.1.2011 20:14

Svist1

Re: ...

;-D EU

0/0
29.1.2011 14:22

RedSquirrel

Pokud vím,

tak vedení pražské radnice nedávno prohlašovalo, že bude MHD zdarma pro všechny seniory - tak jaké až od 70ti let?

0/0
27.1.2011 15:01

EdgarNS

Re: Pokud vím,

Hmm, a čo si Kefalín predstavujete pod slovem senior?. Tedy v kolika letech věku se z člověka stává senior? Od 30, 50, nebo snad od 20? Ale jinak vedení radnice prohlašovalo lecos, i to, že Openkrad nebude povinná a dále platí papírové průkazky, a šup od listopadu 2010 už to není pravda.

0/0
27.1.2011 16:16

Martin Šubrt

Re: Pokud vím,

Od 1.září bude MHD v Praze zdarma pro lidi od 65 let. Ovšem hned za hranicí Prahy je a asi i nadále bude za plné jízdné na všech linkách PID. Mimo PID vlaky za polovinu. Inu paradoxy... 

0/0
27.1.2011 16:40

sn63

a co nepražácj

Otec má ZTP a musí jezdit dvakrát do roka na vyšetření do nemocnice . Metrem do nemocnice a metrem zpět na nádraží. Já ho doprovázím tak si to zaplatím a táta si bude muset pořídit opencard???

0/0
27.1.2011 14:47

cassul

Re: a co nepražácj

Jo. Aby byl podchycený...

... a osobně si myslím, že pro něj bude jednodušší a levnější poslat SMS nebo si koupit normální lístek, než podstupovat martýrium s OpenCard...

0/0
27.1.2011 14:48

sn63

Re: a co nepražácj

asi máte pravdu poslat sms bude nejjednodušší.

0/0
27.1.2011 14:55

Gaspard

Re: a co nepražácj

Lístek stojí 26.- a SMS lístek 26 + 6(cena SMS) = 32,-

0/0
27.1.2011 21:18

+sadlos+

Re: a co nepražácj

koupis listek, 2x do roka to zase takova palka neni... a nebo poridit opencard, je to zatim zadarmo... nevidim jediny problem...

0/0
27.1.2011 14:49

RedSquirrel

Re: a co nepražácj

Když má průkaz ZTP, nemusí mít Opencard. Navíc, ZTP má i plno lidí v produktivním věku.

0/0
27.1.2011 15:02

sn63

Re: a co nepražácj

to je přesně to co nevím bude ještě platit krom opencard něco jiného. Když důchodci musí mít kartu bude mi revizor tolerovat ZTP. Nebo  budou muset  mít pražáci opencard když maji ZTP

0/0
27.1.2011 15:07

Martin Šubrt

Re: a co nepražácj

Při stejném postupu jako v článku lze předpokládat, že brzy někoho napadne sečíst i ZTP jezdící pražskou MHD... A jak jinak než vydáním Opencard s nahráním ZTP informace... Uff. 

0/0
27.1.2011 16:42

marekzprahy

bezdomovci

Bezdomovci by měli mít taky OpenCard, aby prokázali, že mohou jezdit zadarmo. Takhle se kolikrát ani neví, jestli na jízdu zdarma "z hodnosti bezdomovec" nárok mají, nebo se jenom ráno neumyli a svojí jízdu "na černo" jenom maskují. DPP zbytečně přichází o peníze...

0/0
27.1.2011 14:43

ab1536

cizince

a homelessaky taky nespocitaji. ja bych navrhovala nastrelit cip pri prvnim nastupu do mhd, ten uz bude na veky.:-P

0/0
27.1.2011 14:39

koutlosh

Praha přemýšlí, jak Opencard vnutit i seniorům.

špatný titulek ;)

0/0
27.1.2011 14:38







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.