Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Nový semafor pro tramvaje se osvědčil, zatím ale zůstanou staré „čočky“

Nový semafor pro tramvaje v Praze má za sebou dvouletý zkušební provoz. Oproti těm starým zavádí "oranžovou", která dosud chyběla. To podle Dopravního podniku zvýší bezpečnost provozu. Tomu, aby se objevil v běžném provozu, ale zatím brání zákon. Jeho změnu musí projednat ministerstvo dopravy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

garibaldio

Zajímavý projekt

Projekt se mi líbí. Konečně někdo vymyslel něco užitečného, co posílí bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. Jezdím každý den do práce a z práce tramvají č.22. Denně se setkávám s tím, jak řidiči tramvají bojují na křižovatkách, zda ještě projet nebo to zamáznout. Když sjíždí tramvaj ulicí Francouzkou na náměstí Míru, tak tam každou chvíli najíždějí auta do tramvají. Je jasné, že to řidiči zastavit nemohou. A to nemluvím o magistrále. Tam to vždycky každý tramaják rozjede a pak prudce brzí, že se sotva udržím u tyče. Doufám, že se projekt podaří prosadit.

0/0
22.5.2011 19:12

Martin Šubrt

Re: Zajímavý projekt

No zrovna na magistrále je pevný cyklus, který zná nazpaměť každý, co má s dopravou co do činění, takže tam by náhlé brždění mělo být výjimkou. Pouze když vyjíždí hasiči a přepíná se časové nastavení křižovatky, rozpadne se tam koordinace volna pro tramvaje, takže jedině v těch chvílích řidič nečeká to, co chytí na druhé křižovatce magistrály. Jinak ale nová světla nic moc nepřinesou, jen větší klid pro tramvajáky. Ta žlutá je dneska stejně počítána v křižovatce po padnutí signálu stůj pro tramvaje, a to v jejich delším vyklizovacím čase. Až žlutá pro tramvaje bude, stejně na ní vjet do křižovatky nebudou moci, pouze, kdyby nedobrzdili, takže se budou rozhodovat jako dnes, jestli to zamáznout nebo ne. A navíc, pokud na tu žlutou pojedou, i když by mohli zastavit, křižovatka už je nebude pak chránit tak dlouho a najede do nich boční směr. Takže jde jen o zobrazení současného stavu, ne o jeho změnu.

0/0
22.5.2011 21:37

m-v

Naprostá kravina

a hlavně zbytečné vyhazování peněz. Stávající signalizaci lze doplnit výzvovým návěstidlem, které blikáním signalizuje změnu. Takže tu "oranžovou" to umí. Např. z Karlova náměstí k Lazarské. Jenže by to bylo levné a nikdo by se na tom pořádně nenapakoval.

A myslím, že se mnou souhlasí naprostá většina kolegů řidičů.

0/0
22.5.2011 18:08

HURFIK

Re: Naprostá kravina

Já jsem také řidič tramvaje a nesouhlasím s tvým názorem. Nová signalizace řeší problémy, s kterými se řidiči tramvají denně potýkají.

1) Chybějící signál pozor

2) Přehledné signály

Jako naprostá kravina to je pro řidiče, kteří rádi honí jízdní řád a plně jim vyhovuje, že mohou honit minuty průjezdem na signál stůj a vymlouvat se na to, že to nestihli zastavit. Až bude nová signalizace, tak bude těmto praktikám tipec a to tě štve? :-P

0/0
22.5.2011 19:19

Martin Šubrt

Re: Naprostá kravina

1) Chybějící signál pozor na konci volna lze zajistit i blikající žlutou čočkou té části, jejíž volno zrovna končí. Buď obou svislých, nebo jedné do odbočky apod. Při rozjezdu žlutou tvoří výzvová návěstidla. 2) Signály rozhodně přehledné nejsou. Copak někde na světě dává signál stůj šipka směrem, kam jet NEMÁM? Nebo se během stůj třikrát změní obraz toho signálu stůj o přihlášení a výzvu, aniž by bylo volno? To jsou proklatě nepřehledné věci. ostatně zítra o tom bude blog :-) 3) Až bude nová signalizace, praktikám v jízdě na červenou tipec určitě zatnut nebude, protože na tu "žlutou" stejně nebude ramvaják smět do křižovatky vjet, pouze za předpokladu, že by to již provozní brzdou nezastavil. Tudíž to bude stejné, žlutá se bude využívat i v případě střelců, co by zastavili, ale nebude se jim chtít. A průšvih bude, že už nebudou pak tihle střelci tolik chránění v mezičasech křižovatky...

0/0
22.5.2011 21:32

Martin Šubrt

Re: Naprostá kravina

"Oranžovou" to umí pouze opačně, tj. jako blikající pražec před rozjezdem. Ale na konci volna, když řidič dojíždí poměrně rychle ke křižovatce, mu malej blikající pražec někde pod čočkama moc nepomůže, protože se na něj nemůže soustřeďovat, bo kouká na čočky. Cílem taky bylo, aby každý směr měl svůj semafor, v Německu jsou s tím z hlediska bezpečnosti daleko větší zkušenosti a od čoček se tam taky ustoupilo. A to se naštěstí Německu nevyrovnáme, bo na třísměrové křižovatce nebudeme mít 12 ampulí, ale tři. Kdyby se chtěl někdo opravdu napakovat, máme těch 12 :-).

0/0
22.5.2011 21:26

vver440 1@klikni.cz

kdyby praskla dioda

pán je asi suterén;-D

0/0
21.5.2011 16:13

Leinad

A komu to vadí?

Pokud časy na semaforu nastavuje někdo, kdo to umí, tak udělá takový kratší "vyklízecí" čas, během kterého už tramvaj má stopku, ale ještě se nedává zelená do kolizních směrů.

Chápu, že současný stav je nesmyslný, ale nebylo by jednodušší, kdyby současné semafory blikaly před skončením signálu volno?

0/0
21.5.2011 0:38

Martin Šubrt

Re: A komu to vadí?

Tak samozřejmě se to tak dělá, tramvaj mívá nejdelší vyklizovací časy. Blikání současných semaforů samozřejmě už možné je, ale je pravda, že jejich velikost není pro rozpoznán tramvajákem, co zrovna bliká, dostatečná. Jinak se na původních "čočkách" už také dávno nepoužívají žárovky (kromě dožívajících před výměnou), i obraz toho jednoho puntíku je z diod, takže zase už neplatí argument, že při zhasnutí jedné žárovky není jasné, co nesvítí....

0/0
21.5.2011 9:45

tx999

A nebylo by jednodussi

aby ty klasicke cocky pred zmenou na ssignal stuj zacali blikat?

0/0
20.5.2011 23:21

Leinad

Re: A nebylo by jednodussi

Ne. To by bylo levné a smysluplné.

0/0
21.5.2011 0:29

Buffalo007

nic se nepíše

o tom proč na videu je jako zelená bílá barva

0/0
20.5.2011 17:27

Martin Šubrt

Re: nic se nepíše

Je to proto, že ty diody svítily tolik (zejména večer), že když by to návěstidlo bylo vedle normálního pro auta, mohlo by plést řidiče aut a oni by ho chápali jako svou zelenou. Proto je tramvajácká "zelená" bílá.

0/0
21.5.2011 9:46

Martin Šubrt

Řešení zajímavé, nicméně nebezpečné...

Dvě základní výhrady. Signál stůj obsahuje jasnou šipku směrem, kam se NEMÁ jet. Byť je ta šipka provedena v červené barvě, která vyjadřuje, že má řidič stát, šipka jako taková každému asociuje směr, kterým se má dát. Šipka jako symbol znamená pocitově JEĎ. Samozřejmě při zkušebním provozu s jednou šipkou se řidič většinou nesplete, ale na křižovatkách, kde se bude mít tyto tři šipky pod sebou a bude se mu měnit jejich barva všemi směry je pravděpodobnost, že vyjede na červenou, daleko vyšší. Druhou vhradou je styl umístění výzev (ten pruh za šipkou). Opět je umístěn zcala nevhodně. Řidič kouká na šipku a za ní mu svítí nebo bliká ten pruh a řidič se musí učit, co ten pruh znamená, když se tam zobrazuje. Přitom daleko intuitivnější by bylo, kdyby ten pruh svítil před tou šipkou. V podobě stůj by před tou šipkou tvořil hráz a červená šipka by svítila přímo do toho pruhu - NEMŮŽEŠ JET. Když by se rozblikal, pořád by tam ta hráz byla, ale znamenalo by to připrav se...

0/0
21.5.2011 9:56







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.