Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Dopravní podnik opět uvažuje o turniketech v metru, chce je levnější

Dopravní podnik chce ve vstupech do pražského metra znovu zavést turnikety. Aby projekt, který se potýká s častou kritikou, mohl spustit, musí co nejvíc snížit náklady. Proto teď přepočítává, kolik by zavedení turniketů stálo. Od jejich zavedení si slibuje především snížení počtu černých pasažérů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

eiji

Samozřejmě že turnikety budou!

...to mi bylo jasné při protlačení OpenKradu. Jen jsem si říkal jak dlouho to potrvá.

Za prvé to sníží počet černých pasažérů (což je chvályhodné).

A za druhé (a především) to poskytne nenasytným politikům spoustu a spoustu zajímavého materiálu (zvlášť pokud budou turnikety při výstupu požadovat opětovné přiložení RFID čipu v kartě...). A pokud se z minulých informačních úniků dá soudit, nebude v bezpečí nikdo (představte si, že bytař si "online" zjistí, že jste právě vystoupili na druhé straně města a může nerušeně pracovat, policajti budou vědět kdy vám můžou nainstalovat štěnice aniž by museli před vaším domem mít sledovačku, soukromí detektivové a manželky snadno a rychle odhalí nevěru atd. atd)...

Takže - tanečky kolem ceny turniketů jsou nejspíš jen naoko, aby si lidi nemysleli. Otázka tedy nezní "zda", ale "kdy a jak".

Protentokrát mě tedy výjimečně mrzí, že jsem měl pravdu... Rv

0/0
3.6.2011 17:48

eiji

Re: Samozřejmě že turnikety budou!

....samozřejmě že doprovodným efektem bude zbohatnutí vybraných firem (resp. jejich představitelů) a politiků/činovníků zadávajících zakázku, ale to se rozumí samo sebou, že... :-/

0/0
3.6.2011 19:54

bitkar

dlouho uz....

....nebylo kam vrazit (cti utopit) penize :D

0/0
2.6.2011 16:02

Dms?

Shrnuti

Pojdme si to shrnout:

1) ohromna pocatecni investice - kolik cernych pasazeru si musi koupit jizdenku (coz driv nedelali), aby se to vyplatilo? Pri cene 30Kc za jizdenku je to 100 mil.!!!

2) velke provozni naklady - u kazdeho "sirsiho" vstupu pro kocarky musi nekdo stat, aby tam neprobihali neplatici

3) "vyborna" moznost korupce a samozrejme navyseni nakladu v prubehu projektu

4) kvuli usetreni nakladu pak dlouhe fronty na vstup do metra (zejmena kdyz zrovna prijel plnej autobus), idealne turnikety pouze vzdy v jedinem vstupu do placenych prostor metra a dalsi "vychytavky"

0/0
2.6.2011 15:36

petr____22

Re: Shrnuti

Pocet cernych pasazeru je udajne 30%

V Londyne, ktery ma 15x tolik obyvatel to funguje. Dokonce i do vsech autobusu se nastupuje prvnimi dvermi a plati se u ridice.

0/0
2.6.2011 21:30

danny47

Re: Shrnuti

Tam asi nemaj "rejpaly"...

0/0
3.6.2011 7:58

PetrK.

Doporučuji

http://www.trolejbusyvpraze.net/blbosti_turnikety2.htm

-

Turnikety se prostě NIKDY nemůžou rentovat!!

-

Ale o to pravděpodobně Dopravnímu podniku vůbec nejde, že?

0/0
2.6.2011 13:52

Dms?

Re: Doporučuji

Moc pekne cteni!

0/0
2.6.2011 15:47

merak

Re: Doporučuji

Zajímavé stránky.

Turnikety jsou krokem do minulosti. A navíc při průchodu turniketem bude problém s kufry.

0/0
2.6.2011 21:26

donotcrosss

Re: Doporučuji

nebreč, že nebudeš moc jezdit načerno

0/0
5.6.2011 8:38

Martin79

Souhlas

turnikety jsou všude možně, proč by Praha měla být výjimkou.......

0/0
2.6.2011 13:32

MMister.com

Re: Souhlas

Nejsou.

0/0
2.6.2011 14:35

Richard Kába

Vyborne

Takze, kdyz fizlovaci system ovce prohledly, tak se spusti nova kampan, kde se o "nadbytecne" funkcionalite pomlci. Chytre.

0/0
2.6.2011 12:54

Leinad

Nejsem proti

Ale jaký to může mít přínos v tomto koruptosystému? Bude turniket levnější než "zisky"?

0/0
2.6.2011 12:36

dr.Dvojka

to vydělá jen "rodině" pana Dvořáka, nikomu jinému

je milion způsobů, jak i takový turniket obejít, ať si zajedou do Paříže nebo jinam.. je to kravina a tunel

0/0
2.6.2011 12:14

Dr. Fe(4)

Ekonomicky je to zjevně naprostý nesmysl

Na to stračí vzít kalkulačku do ruky a během "minuty" si to spočtete z veřejně známých údajů. DP inkasuje za jízdné ročně cca 4,5 mld kč a přepraví cca 1,2 mld cestujících. Za jednu jízdu tedy vyinkasuje v průměru cca 3,80 kč (tu nízkou cenu způsobují časové kupony). Metro přepraví 600 mio cestujících ročně, z nich je dejme tomu 10 pct černých pasažerů. Revizoři uvádí údaj 6 pct, ale aby se neřeklo, berme 10 pct tj. 60 mio jízd ročně načerno x 3,80 kč = 228 mio ročně navíc. Tedy POKUD BY VŠICHNi ČERNÍ PASAŽEŘI ZAČALI PLATIT. Což samozřejmě v praxi nenastane, protože spoustu z nich radši metrem nepojede vůbec, než aby začali platit. Relistický odhad nárůstu tržeb bych tedy tipnul tak na 100-150 mio ročně. To investici v řádu miliard rozhodně v reálném čase nezaplatí ..........

0/0
2.6.2011 12:13

pskoda

Základní omyl

je v tom, že si DPP myslí, že každý neplatící cestující bude potom platit. Měli by si uvědomit, že takové zisky, jaké si vypočítali, jsou jen teoretické, praxe bude jiná.

Jinak v turniketech nevidím problém. Funguje to v jiných městech, tak proč ne tady.

0/0
2.6.2011 11:51

Martin Šubrt

Re: Základní omyl

Ano, základní chyba ve výpočtu té ztráty DP z černých pasažérů, kterou DP uvádí je, že v tom odhadu vzali počet všech jízd v metru a z nich vzali 10% tzv. černých a ty vynásobili jízdenkou za 26 korun. Jenže jaksi tento výpočet ani zdaleka nesedí, protože kdyby se aplikoval pro výpočet reálného zisku DP, tržil by ročně DP ze všech jízd asi 30 miliard Kč a nepotřeboval by žádnou dotaci a byl by asi 20 miliard v plusu. Problém je, že díky slevám a tramvajenkám je reálný zisk i z nečerné jízdy daleko nižší. S tramvajenkami je okolo 13 korun na den, při dvou jízdách cca 6 korun na jízdu. Se slevami ještě níž, tzn tržba z jedné jízdy je někde hluboko pod 5 korunami. No a to když se vynásobí s počtem černých jízd, nedostaneme zisk mliardu, ale tak zhruba max.pětinový. Skutečně někde okolo 150 milionů ročně. A tato částka je daleko nížší než náklady na instalaci a hlavně provoz turniketů... A to je základní probém projektu DP.

0/0
2.6.2011 12:50

wrah

Re: Základní omyl

Ano, jděte se podívat, jak to funguje v jiných městech. Jeden otevře turniket a deset dalších se jím procpe. Ono to ostatně ve špičkách ani jinak nejde.

0/0
2.6.2011 12:59

habr

Schází základní údaj, a to

kolik prokazatelně jezdí neplatících cestujících ("černý" bych dnes raději už nepoužíval), a za kolik let se potom investice vrátí. A také jak chtěj řešit ty co mohou jezdit bezplatně a nejsou z Prahy. takže naše venkovany, turisty z jiných států apod. Pokud budou muset pro jejich zázračnou kartu kvůli jedné návštěvě, tak by si měli iniciátoři z DP dát nohy do ledu.

0/0
2.6.2011 11:47

JacobKei

Re: Schází základní údaj, a to

A jak to mají například v Paříži? Na průchod turniketem je třeba pouze papírové jízdenky, proč by to nemohlo být zde?

0/0
2.6.2011 12:12

kyk

Re: Schází základní údaj, a to

¨vlastník opencard anebo důchodce aby šel pššky, ne?

0/0
2.6.2011 12:26

Leinad

Re: Schází základní údaj, a to

RFID čip (OpenCard) přečte turniket.

Pokud je důvod, aby turniket neuměl číst občanku/pas (datum narození), tak může vedle turniketů stát člověk, který by "zvedal závoru" jednotlivcům. Už takhle je na Dejvické na můj vkus moc ochrankářů, kteří tak akorát vyhazují spící cestující z vlaků, které jedou za 5 minut zpátky, tak by se jim dal i smysluplnější úkol. ;-D

0/0
2.6.2011 12:35







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.