- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
...to mi bylo jasné při protlačení OpenKradu. Jen jsem si říkal jak dlouho to potrvá.
Za prvé to sníží počet černých pasažérů (což je chvályhodné).
A za druhé (a především) to poskytne nenasytným politikům spoustu a spoustu zajímavého materiálu (zvlášť pokud budou turnikety při výstupu požadovat opětovné přiložení RFID čipu v kartě...). A pokud se z minulých informačních úniků dá soudit, nebude v bezpečí nikdo (představte si, že bytař si "online" zjistí, že jste právě vystoupili na druhé straně města a může nerušeně pracovat, policajti budou vědět kdy vám můžou nainstalovat štěnice aniž by museli před vaším domem mít sledovačku, soukromí detektivové a manželky snadno a rychle odhalí nevěru atd. atd)...
Takže - tanečky kolem ceny turniketů jsou nejspíš jen naoko, aby si lidi nemysleli. Otázka tedy nezní "zda", ale "kdy a jak".
Protentokrát mě tedy výjimečně mrzí, že jsem měl pravdu...
....samozřejmě že doprovodným efektem bude zbohatnutí vybraných firem (resp. jejich představitelů) a politiků/činovníků zadávajících zakázku, ale to se rozumí samo sebou, že...
Pojdme si to shrnout:
1) ohromna pocatecni investice - kolik cernych pasazeru si musi koupit jizdenku (coz driv nedelali), aby se to vyplatilo? Pri cene 30Kc za jizdenku je to 100 mil.!!!
2) velke provozni naklady - u kazdeho "sirsiho" vstupu pro kocarky musi nekdo stat, aby tam neprobihali neplatici
3) "vyborna" moznost korupce a samozrejme navyseni nakladu v prubehu projektu
4) kvuli usetreni nakladu pak dlouhe fronty na vstup do metra (zejmena kdyz zrovna prijel plnej autobus), idealne turnikety pouze vzdy v jedinem vstupu do placenych prostor metra a dalsi "vychytavky"
Pocet cernych pasazeru je udajne 30%
V Londyne, ktery ma 15x tolik obyvatel to funguje. Dokonce i do vsech autobusu se nastupuje prvnimi dvermi a plati se u ridice.
http://www.trolejbusyvpraze.net/blbosti_turnikety2.htm
-
Turnikety se prostě NIKDY nemůžou rentovat
-
Ale o to pravděpodobně Dopravnímu podniku vůbec nejde, že?
turnikety jsou všude možně, proč by Praha měla být výjimkou.......
Takze, kdyz fizlovaci system ovce prohledly, tak se spusti nova kampan, kde se o "nadbytecne" funkcionalite pomlci. Chytre.
Ale jaký to může mít přínos v tomto koruptosystému? Bude turniket levnější než "zisky"?
je milion způsobů, jak i takový turniket obejít, ať si zajedou do Paříže nebo jinam.. je to kravina a tunel
Na to stračí vzít kalkulačku do ruky a během "minuty" si to spočtete z veřejně známých údajů. DP inkasuje za jízdné ročně cca 4,5 mld kč a přepraví cca 1,2 mld cestujících. Za jednu jízdu tedy vyinkasuje v průměru cca 3,80 kč (tu nízkou cenu způsobují časové kupony). Metro přepraví 600 mio cestujících ročně, z nich je dejme tomu 10 pct černých pasažerů. Revizoři uvádí údaj 6 pct, ale aby se neřeklo, berme 10 pct tj. 60 mio jízd ročně načerno x 3,80 kč = 228 mio ročně navíc. Tedy POKUD BY VŠICHNi ČERNÍ PASAŽEŘI ZAČALI PLATIT. Což samozřejmě v praxi nenastane, protože spoustu z nich radši metrem nepojede vůbec, než aby začali platit. Relistický odhad nárůstu tržeb bych tedy tipnul tak na 100-150 mio ročně. To investici v řádu miliard rozhodně v reálném čase nezaplatí ..........
je v tom, že si DPP myslí, že každý neplatící cestující bude potom platit. Měli by si uvědomit, že takové zisky, jaké si vypočítali, jsou jen teoretické, praxe bude jiná.
Jinak v turniketech nevidím problém. Funguje to v jiných městech, tak proč ne tady.
Ano, základní chyba ve výpočtu té ztráty DP z černých pasažérů, kterou DP uvádí je, že v tom odhadu vzali počet všech jízd v metru a z nich vzali 10% tzv. černých a ty vynásobili jízdenkou za 26 korun. Jenže jaksi tento výpočet ani zdaleka nesedí, protože kdyby se aplikoval pro výpočet reálného zisku DP, tržil by ročně DP ze všech jízd asi 30 miliard Kč a nepotřeboval by žádnou dotaci a byl by asi 20 miliard v plusu. Problém je, že díky slevám a tramvajenkám je reálný zisk i z nečerné jízdy daleko nižší. S tramvajenkami je okolo 13 korun na den, při dvou jízdách cca 6 korun na jízdu. Se slevami ještě níž, tzn tržba z jedné jízdy je někde hluboko pod 5 korunami. No a to když se vynásobí s počtem černých jízd, nedostaneme zisk mliardu, ale tak zhruba max.pětinový. Skutečně někde okolo 150 milionů ročně. A tato částka je daleko nížší než náklady na instalaci a hlavně provoz turniketů... A to je základní probém projektu DP.