Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Na R4 se rozrůstá jedovatý bolševník, silničáři ho mají pod kontrolou

Ve středovém dělicím pásu rychlostní silnice R4 u Mníšku pod Brdy roste jedovatá a pro člověka nebezpečná rostlina - bolševník velkolepý. Může dorůst až do výšky pěti metrů a je schopen se velice rychle množit. Silničáři o jeho výskytu vědí. Podle nich nejde o nic neobvyklého.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Antikodex

Tak on bolševismus byl vždycky jedovatý

V bývalém Československu nevyjímaje...:-/

0/0
11.7.2011 15:56

CD-R

Měl jsem tu čest...

Asi v deseti letech jsem se vydal na náš plácek, kde bolševník rostl. Vyzbrojen novou mačetou od otce, bohužel bez jakýchkoli informací o co se jedná za rostlinu jsem pár metrů čtverečných vykosil. Smrad jak z bolavé nohy, ale dokázal jsem to!

No a za dva dny jsem se probudil a matka ze mě dostala hysterický záchvat. Byl jsem doslova jeden velký mokvající puchýř plný takové nažloutlé kapaliny, která po několika dnech zrosolovatěla a ne a ne se vstřebat.

Půlku puchýřů mi ještě před tím propíchala a odvodnila sousedka, která za války dělala zdravotní sestru - doktor mohl vyletět z kůže, ale nakonec se ukázalo, že to nebyl špatný nápad, protože ta propíchaná půlka byla pryč za týden, a ten zbytek, který nechala být se vstřebával tři neděle.

Fakt humus a nikomu nepřeju. Je to prevít.

0/0
6.7.2011 16:50

[[[antimultikulturista vz. 58]]]

Re: Měl jsem tu čest...

8-o uff, to je sila ;-DR^

0/0
6.7.2011 18:16

uzycek

namety na dalsi clanky

V ostrave v privoze je kolem silnic sterk a pisek! silnicari o tom vedi

V pravem pruhu jezdi mnoho kamionu! dopravni policie to monitoruje

Vime prvni: U nakupnich center jsou rozsahla parkoviste

0/0
6.7.2011 0:23

110661

S bolsevnikama byly dycky problemy ...

;-D

0/0
5.7.2011 14:47

FreeBird

Bolsevnik velkolepy.

Skoda ze se podobna likvidace neuplatnovala na vyhubeni bolsevika dvounoheho.

+3/0
5.7.2011 8:44

ybes

Re: Bolsevnik velkolepy.

R^

0/0
5.7.2011 10:28

Voborník

Re: Bolsevnik velkolepy.

Tak to jsem čekal, kdo se ozve. Bože, bože....za bolševiků nebyli nezaměstnaní, nebyli bezdomovci, všichni měli nějaké bydliště, třeba na ubytovně ale bylo, každý si vydělal tolik, že neumřel hlady, nikdo neskákal z okna, když nevěděl co si počít bez zaměstnání, nikdo neměl milionové dluhy za hypotéku, nemusel se bát, že když něco nezaplatí, přijde revizor a zabaví mu veškerý majetek. dokonce může kvůli pár korunám dluhů přijít o dům, staří lidé se nemuseli bát mladých, chudí bohatých, lidi k sobě byli laskavější, pomáhali si, rodiče měli čas na děti a mohli se jim věnovat, zaměstnavatelé neodírali zaměstnance, lidé měli kam posílat děti na zájmovou činností, školky a jesle byly za pár haléřů, každý mohl jet na rekreaci i s rodinou, když potřeboval, dostal byt, nemusel se bát, že ho někdo přepadne, okrade, zabije za bílého dne, zdravotnictví, školství....vše fungovalo.

Jojo, nebyly banány.

+1/0
6.7.2011 19:59

mihor

Re: Bolsevnik velkolepy.

chjo .. revizor zabaví majetek :) no ještě nebyli normální lidi ... jen takový jako si Ty ...

0/0
8.7.2011 12:14

Antikodex

Re: Bolsevnik velkolepy.

Ty jsi opravdu kandidát No.1 na jednosměrnou letenku do Pchjongjangu:-P

0/0
11.7.2011 15:58

Vedoucí kolotočář

Kazdy, kdo trochu zna venkov, zna i tuto rostlinu.

Bolsevnik obecny je v kazdem prikope, na kazde pastvine. Jako decka jsme tyhle "kytky" trhali a susili jsme stonky, protoze jsou dute. Pote, kdyz uschnou, daji se nacpat listim a kourit (holt deti a jejich napady...). O nejake jedovatosti se neda mluvit, protoze jsme kolikrat ty stonky kousali zubama, kdyz jsme nemeli zrovna nuz a nikdo zadne puchyre nemel. Ale je mozne, ze dnesni generace, ktera trpi alergiemi, je na tom jinak. Jinak je pravda, co tady dole nekdo uz psal, kravy bolsevnik opravdu miluji a pasou se na nem jako dive a sedlaci na venkove pridavali bolsevnik do krmiva kravam, kravy opravdu doji potom o neco vice, ale hlavni pricina bude v tom, ze stavy z bolsevniku u krav urychluji traveni a metabolismus, coz je pro tvrobu mleka nejdulezitejsi. Taktez je prokazany dezinfekcni ucinek bolsevniku. Bolsevniku se na Sumave rika "koprovnik" nebo "koprak", protoze rostlina se opravdu podoba vonnemu kopru (Anethum Graveolens), ktery se pouziva v kulinarstvi.

0/0
4.7.2011 23:32

kengura

Re: Kazdy, kdo trochu zna venkov, zna i tuto rostlinu.

To, co píšete o bolševníku obecném je pravda, ale ten článek je o bolševníku velkolepém a to je tak trochu jiná rostlina:-(

0/0
4.7.2011 23:46

bishop2

Re: Kazdy, kdo trochu zna venkov, zna i tuto rostlinu.

Ha Ha...

Mezi bolševníkem jsem opravdu vyrůstal, ale že bych ho trhal holýma rukama, nebo dokonce kousal? Nesmysl. Kamarádi měli ošklivé popáleniny, které se rok od roku - když bolševník kvetl stále vraceli... A to stačilo se nechat potřísnit šťávou z bolševníku.

0/0
5.7.2011 8:57

Vedoucí kolotočář

Re: Kazdy, kdo trochu zna venkov, zna i tuto rostlinu.

Ne, opravdu, nikdo puchyre nemel. Pamatuji si velice dobre, jak jsme za stodolou kamarada natrhali nekolik kopraku a okousali stonky na delku cca 10 az 15 cm a vyrobili z toho flusacky. Nikomu usta neotekla. Fototoxicka reakce nepusobi na kazdeho stejne a je projevem zpravidla nizke imunity a nizsi hladiny pigmentu v pokozce. Nepochybuji o tom, ze panelakove deti by z bolsevniku treba i umrely, ale jak rikam, pokud dite vyrusta na venkove, vytvori si telo daleko vyssi imunitu do zivota. Bolsevnik i dnes s manzelkou na zahrade trhame holyma rukama a i kdyz se clovek potrisni stavama z rostliny pri lamani stonku, tak proste tam zadne reakce na kuzi nejsou. Je to podobne jako s koprivama, nekdo ma po zasahu koprivou doslova alergickou reakci jak blazen a hleda doktora, jiny si toho ani nevsimne. Je to prostredim, kde clovek vyrusta a buduje si v detstvi imunitu. Deti vyrustajici ve sterilnich domacnostech, bez zvirat, bez kontaktu s prirodou, jsou na tom v dospelosti nejhur.

0/0
5.7.2011 15:15

polednice

Re: Kazdy, kdo trochu zna venkov, zna i tuto rostlinu.

To je jiná rostlina o které mluvíte....., bolševník to není zcela určitě. Rukou by jste ho totiž neutrhl.  Trháte tam divoký kopr, proto jste mu říkali koprák...

+1/0
5.7.2011 22:56

venenum

Re: Kazdy, kdo trochu zna venkov, zna i tuto rostlinu.

Jste si jistý že šlo o bolševník velkolepý ??? Ta rostlina je vyšší než dospělý muž, stonky má široké několik centimetrů, okolíky mají v průměru klidně i půl metru. Obtížně se hojící puchýře dělá na potkání... Na místech, kde není mýcena, vytváří souvislé porosty. Myslím, že opravdu popisujete jinou okoličnatou kytku.

0/0
6.7.2011 9:03

Naked and petrified

Re: Kazdy, kdo trochu zna venkov, zna i tuto rostlinu.

Myslem, ze mluvis o jine rostline. nevsiml sis lehkeho rozdilu mezi bolsevnikem velkolepym, o ktrerem mluvi clanek (to v tomto pripade neni mysleno jako adjektivum!) a vasim vesnickym bolsevnikem obecnym?

+2/0
5.7.2011 14:50

Voborník

Re: Kazdy, kdo trochu zna venkov, zna i tuto rostlinu.

Tak milý zlatý, to nebyl bolševník, to si pleteš. Stonky bolševníku byste nemohli kouřit, jsou také duté, ale o průměru až 7, 8 cm. To mohl být spíš kerblík, bedrník či  bolehlav, ale ten je také jedovatý. To, čemu říkají na Šumavě koprák, nemůže být bolševník, kopru se nepodobá, je vysoký cca 3 metry. Najdi si rostliny mrkvovité či miříkovité, jsou tam i obrázky a zorientuj se. 8-o8-o8-o8-o8-o8-o

0/0
6.7.2011 20:06

jachym2

No, jedovatý bolševík, je čechách už

60 let ;-D - tak nějak bych se nebál - jsme imunní....

0/0
4.7.2011 22:06

J.K. 4

Zhoubnost masového automobilismu

se s nějakým bolševníkem nedá vůbec srovnávat

0/0
4.7.2011 21:42

ybes

Re: Zhoubnost masového automobilismu

A s tupostí některých ekofašistických jedinců tepreve ne...

0/0
5.7.2011 10:44

Stát je největší zločinec

Re: Zhoubnost masového automobilismu

Nejsem ekofašista, jakkoli by to vašemu jednoduchému myšlení a černobílému vidění světa vyhovovalo. Věřte, že proti dotacím FVE, řepce, GO a podobným podvodům vystupuji ještě hlasitěji, přesto masový automobilismus považuji za podvod.

0/0
5.7.2011 11:06

20/40

Myslel jsem

že to je bolševik, ale ty už máme v PS a taky jsou jedovatý.

0/0
4.7.2011 21:24

Tomáš16

Je sice velkolepý

ale my ho měli na zahradě a sežraly nám ho slepice. I králíci ho - když byl mladý měli docela rádi. Ta jeho šťáva působí jen na některé lidi - a i zvířata. Většině chutná.

0/0
4.7.2011 21:04

Tomáš16

Re: Je sice velkolepý

P.S. ty látky co jsou v bolševníku jsou i v celeru, pastiňáku nebo např. v grepech. A mimo jiné se v minulosti používaly jako afrodisiakum (celer??). Zvyšují i např učinek některých léků na srdeční činnost. A taky sidenafilu což je Viagra ;-D

0/0
4.7.2011 21:11

venenum

Re: Je sice velkolepý

šťáva působí toxicky v kombinaci se slunečním zářením (potřísníte se, zasvítí vám na to sluníčko a následně vzniknou ošklivé puchýře)

0/0
4.7.2011 21:15

habr

Re: Je sice velkolepý

Chutná, krmili s ním i krávy a bylo prý více mléka, jen krmiči a krmičky byly samý exém. Tak to soudruzi zatrhli.

0/0
4.7.2011 21:18

zaknaktel

..

Dokud tam není bolševik je to v pořádku.

0/0
4.7.2011 19:30

marat12345

Okurková

Tak to je hustý článek. To musí být okurková sezóna v plném proudu, že už se tu píše o sekání Bolševníku! Mimochodem, u Mníšku pod Brdy okolo Kovohutí bylo vždycky Bolševníku mraky a nikoho to nevzrušovalo.

Kolik se bere za takovej článek? U nás se rozšířili kopřivy, tak bych něco sesmolil..!

0/0
4.7.2011 19:28

habr

Re: Okurková

Pokud vím od pamětníků, tak bolševník se v Mníšku objevil někdy v šedesátých letech na Skalce ve zničeném barokném areálu. Tam je ale zlikvidován. Ale okolo R4, okolo silnice do Řevnic je stále dost jedinců. A ještě víc je v okolí podél struh apod. Bolševník na rozdíl od kopřiv není domácí - evropskou rostlinou a pokud se rozšíří, jsou s ním problémy. Stačí region Českého lesa. Takže moc klidný bych nebyl protože se skutečně dokáže nepříjemně šířit a navíc je povinností vlastníka pozemku zajistit aby se  tato a i další takzvané invazní rostliny nešířily na sousední pozemky. Ředitelství dálnic silnic by proto nemělo být tak klidné pokud bolševník nechá vysemenět.

Nicméně se může spolehnout na fakt, že úřad který má region v kompetenci jim žádnou pokutu nedá.

0/0
4.7.2011 20:09

PedroKV

Re: Okurková

Bolševník tady třeba tady v Karlovarském kraji pěkně bují a když jsem se asi před 3 roky pídil po jeho likvidaci, tak krajský úřad i státní rostlinolékařská správa, či jak se to jmenuje, od toho dali ruce pryč, že není koho, jak a za co postihnout, protože by se musela prokázat škoda-újma na zdraví atp. Co se likvidace týče, tak prý je ho moc a nejsou peníze (ale promr... rozpočet kraje proplácením 30korunových poplatků, to uměli dobře). Se stavbou R6 se rozšířil bolševník i tam, kde dříve nebyl-se stěhováním zeminy ze stavby z místa na místo a s provozem náklaďáků stačí aby se svezlo semínko a rázem je nové bolševníkové pole na světě.

Na bolševník skvěle funguje RoundUp. Stačí namíchat v doporučeném poměru s vodou a nastříkat na listy a kytka zdechne a už se nikdy neobjeví. V článku je popsáno sekání. Problém je, že kořen zůstane a nejpozději za rok to zkusí znova. Muselo by se to sekat imrvére, aby to kytka vzdala. Vykopávat kořeny je taktéž nesmysl, jsou prý hluboké.

0/0
4.7.2011 20:45

PedroKV

Re: Okurková

Osobně se ale obávám, že ze zdejší krajiny už nebezpečný bolševník nikdo nevymýtí. Občas se v létě v okurkové sezoně objeví článek, jak s tím chce kdosi bojovat (kraj, město M.Lázně a další), nicméně skutek utek. Kdo zná krajinu okolo Mariánských Lázní, Pramenů tak ví, že jedinná pomoc je jeden rok to všechno postříkat chemií a druhý rok dostříkat co se přehlédlo, protože vymýtit jednu lokalitu nestačí. Dokud budeme mít zejména na kraji takové i...y, tak tu kytka bude.

0/0
4.7.2011 20:45

Tomáš16

Re: Okurková

On se bude objevovat i pak - část semen přežívá v zeni jako v semenné bance

0/0
4.7.2011 21:02

PedroKV

Re: Okurková

ale zřejmě už ho nebude tolik.

0/0
4.7.2011 21:16

habr

Re: Okurková

Klíčivost se uvádí až 15 let, nejčastěji do 7 let. Takže je běh na dlouhou trať.

0/0
4.7.2011 21:20

PedroKV

Re: Okurková

no tě prsk. Ale stejně si myslím, že to je menší problém než současná populace.

0/0
4.7.2011 21:25

habr

Re: Okurková

Jenže Roundup má smysl stříknout než vyžene květ. Teď  když to postříkají a květy neodvezou ke spálení, tak semena dozrají. Je to jako když se Roundupem postříká řepka aby všechna semena dozrála ve stejnou dobu.

Smutné je, že na R4 je skutečně vidět, že někde stříkali, ale okolo Mníšku bolševníky kvetou jako šeříky na 9. máje.

0/0
4.7.2011 21:24

PedroKV

Re: Okurková

Ano, to je pravda, i když je také pravda, že předloni jsem u cesty stříknul jednu kytku v okamžiku, kdy už měla květ a od té doby tam nic není. Zřejmě, když se to stihne dřív, než dozrajou semena, tak je to OK. Kytka po postříkání do týdne zase "zajede pod zem". :-)

0/0
4.7.2011 21:35

Titan no.1

Re: Okurková

Tomu bych nevěřil, Roundap se používá na řepce jako herbicid, protože se vysévají prakticky jen odrůdy, na které Roundap nemá herbicidní vliv - obsahují gen, který ho rozloží.

0/0
5.7.2011 11:25

Tomáš16

Re: Okurková

To je soja - řepka se u nás ( GMO ) nepěstuje. Ani si nejsem jistý, jestli by to bylo vhodné vnášet tenhle gen do řepky - brukvovité se snadno kříží a mohl by dojít ke vzniku "superplevelu" odolných herbicidům.

0/0
5.7.2011 22:35

nenovak

Kampak na nás, bolševíci.

0/0
4.7.2011 19:14

wIadin

bolševník

ukazuje jak tato země za 3/4 století pěkně zdivočela.

0/0
4.7.2011 19:11

jdu jen tak náhodou kolem

Bolševik byl jedovatý vždy a ne jen na R4,

ale tomu že ho mají silničáři pod kontrolou bych věřil jako poslednímu:-/

0/0
4.7.2011 18:29

ybes

Re: Bolševik byl jedovatý vždy a ne jen na R4,

JJ Bolševíka je třeba likvidovat hlava nehlava!!!

0/0
5.7.2011 10:46

Koudyrr

Nebezpečí na nás v dnešních dnech asi číhá všude kolem :D

Zatímco výskyt Heracleum mantegazzianum mně přijde naprosto normální, tak výskyt tohoto článku na hlavní straně nechápu. Dospěli jsme snad až k takové nevzdělanosti, že budou články o relativně nebezpečných rostlinách, které se vyskytují po pár kusech? A pokud to mělo mít vzdělávací charakter, tak mohlo být aspoň uvedeno, že látky, které vyvolávají na kůži puchýře a otoky, se nazývají furanokumariny, které se vyskytují i v bolševníku obecném - Heracleum sphondylium. Takže pokud je bolševník velkolepý něčím nebezpečný, tak to je hlavně jeho schopností vytvářet rozsáhlé porosty, které ovšem při dnešní technice nejsou žádný problém. Taky nechápu zařazení do Prahy a Středočeského kraje, našli byste ho u většiny silnic v Čechách, kde není posekáno a je tam vlhko.

0/0
4.7.2011 18:19

PedroKV

Re: Nebezpečí na nás v dnešních dnech asi číhá všude kolem :D

bolševník velkolepý je nebezpečný na dotek, kdežto bolševník obecný myslím ne. A jakou technikou byste chtěl likvidovat bolševník velkolepý?

0/0
4.7.2011 21:17

John.Major

Re: Nebezpečí na nás v dnešních dnech asi číhá všude kolem :D

Vrtulníkem:-P

0/0
5.7.2011 13:00

Koudyrr

Re: Nebezpečí na nás v dnešních dnech asi číhá všude kolem :D

Jste na omylu, bolševník velkolepý a bolševník obecný mají stejné účinky. Pokud mi nevěříte, najděte si to. A jakou technikou? Tak když se jedná o pár rostlin, není třeba ani řešit techniku, zlikvidujete ho jak se Vám zachce, stačí si vzít rukavice. A když se jedná o rozsáhlou populaci, tak tu máme traktory, na které můžete přidělat spoustu strojů, které se o to postarají - ploškovače, shrnovače, mulčovače, frézy, atd., pak chemická varianta. Stačí používat mozek a nenechat rostliny znovu vysemenit.

0/0
5.7.2011 17:04

PedroKV

Re: Nebezpečí na nás v dnešních dnech asi číhá všude kolem :D

aha, to si musím najít, to jsem netušil.

S tou technikou jsem to myslel tak, že Bolševník roste často na zcela nemožných místech-u potoků, na mezích apod. kam se jen tak něco nedostane, takže často nezbyde, než si za ním dojít a postříkat.

Letos už je to stejně (opět) pasé, už kvete.

0/0
5.7.2011 20:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.