Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Všechny autobusové zastávky v Praze budou na znamení, plánuje Ropid

Cestující v pražské městské hromadné dopravě možná budou před zastávkami mačkat v autobusech tlačítko stop stále častěji. V červenci dalších 160 zastávek změnilo režim a jsou na znamení. Postupně by to tak mohlo fungovat na všech stanicích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

petr____22

Zajimaly by mne

Zajimaly by me dve veci:

1. jak cestujici pozna, ze se blizi zastavka na ktere chce vystoupit ? V primestskych autobusech to hlasi, ale v MHD je ticho po pesine. Pokud nevi, kde zastavka je, jak ma dat znameni ze vystupuje ? To aby stal u tlacitka a koukal dopredu.

2. Jak se vyresi ten problem s delsi linkou, kdyz nebude zastavovat, bude v cili o 10 minut driv ? Pro vetsinu zastavek to bude znamenat, ze jimi bude bus projizdet 5 minut pred tim nez ma dle jizdniho radu prijet.

0/0
11.8.2011 0:02

Leinad

Re: Zajimaly by mne

1) I v MHD to většinou hlásí, aspoň v linkách, kterými jezdím já (DPP, Veolia). Pokud jde o náhradky za tramvaj/metro, ty budou stavit všude, protože málokdy je náhradka za metro prázdná.

2) Pokud je taková linka, která velkou část svých zastávek projíždí, stojí za zvážení "narovnání trasy zrušením zajížděk" nebo zkrácení jízdních dob(v jízdním řádu počítat s nezastavením/vyšší průměrnou rychlostí). Mimochodem, skutečnost bude stejná jako nyní = čekání na vyjmenovaných zastávkách do času pravidelného odjezdu.

0/0
11.8.2011 10:19

jarki

Transparenty

Co kdyby takhle cestující na vytížených zastávkách měli v ruce "čitelnou" ceduly s číslem linky kterou chtějí použít.;-D;-DAlespoň by ti kteří jedou v buse nespoléhali na to že řidič zastaví když v zastávce někdo stojí ;-D;-D

0/0
6.8.2011 12:22

kvocna

Ať s tím vylepšením jdou někam!

To by jim napřed musela fungovat tlačítka! ;-€Tuhle jsem přejela v Suchdole 3

zastávky, ať jsem mačkala jak jsem mačkala, tlačítko u zadních dveří

prostě nereagovalo. Když jsem došla až k řidiči, strašně se divil, ale

přesto málem na další zastávce nezastavil, protože mě nenapadlo, že i

když o mně ví, musím zmáčknout stopku i u předních dveří...

0/0
6.8.2011 8:42

jarki

Re: Ať s tím vylepšením jdou někam!

A proč jste tedy nezkusila jiné tlačítko ;-D;-D a nebo zkusila otevřít ústa a ozvat se,myslíte si že řidiči jsou vědmy či co ;-D;-D

0/0
6.8.2011 12:26

kvocna

Re: Ať s tím vylepšením jdou někam!

Zkuste v plném autobuse hned přejít k jiným dveřím, navíc v zatáčkách ;-D;-DNo a když jsem se dostala až k řidiči a upozornila ho, že mu to zadní

tlačítko nefunguje, mlčel, koukal jak zjara a na té další na znamení

stejně nezastavil.Pravda, nedala jsem signál, protože jsem se

domnívala, že z mých slov pochopil, že mám v úmyslu vystoupit a zastaví

sám. To neudělal, tak jsem na té další provedla požadovaný úkon a vystoupila.

0/0
6.8.2011 14:06

Králík z klobouku

Re: Ať s tím vylepšením jdou někam!

Ano, řidič má být vědma (t. j. vědět, co má napsáno v předpisech - že když mu nefunguje signalizační zařízení, tak má stavět v každé zastávce i bez znamení.) .

0/0
11.8.2011 21:57

kenx

souhlas

Souhlasím, jezdím pravidelně linkou 121 a série zastávek na znamení zvedla komfort při cestování. Navíc dochází i k lepší symbióze s IAD, kterou již bus nemusí zejména na bezzálivových zastávkách zdržovat. Jen by mě zajímalo, kdo vymyslel ten gong před hláškou o zastávce na znamení. Zvuk je velmi podobný signálu využívaného v letadlech a musím říci, že na mě působí jak alarm. V letadle jsem zvyklý okamžitě zpozornět, v buse MHD mě to fakt netrápí. Měl by se zvolit nějaký jiný zvuk.

+1/0
5.8.2011 20:18

jarki

Re: souhlas

Proto asi má takový zvuk aby jste zpozorněl ne.A nebo si představujete"Vážení cestující dovolujeme si vás upozornit že přístí zastávka je na znamení" a před tím třeba zvonění budíku,když polovina lidí jezdí se sluchátky na uších a někteří i na očích pokud vím tak to na "teploměru" běží je je to zastávka na znamení

0/0
6.8.2011 12:29

COM1

A proč vůbec dělat zastávky?

Autobus pojede - pokud jsi řidiče známý tak možná i zastaví a ti ostatní z konečné na konečnou. A opencartou si můžeš mazat máslo na chleba.;-D

0/0
5.8.2011 15:50

Bad Ass

Tlačítko

Prachy ušetrené na nafte pôjdu na tlačítka :-D

+1/0
5.8.2011 14:52

vandor

Re: Tlačítko

...   nemel a založ si firmu na výrobu tlačítek   ...:-)...

0/0
7.8.2011 0:38

nowas2

jízdní řád

a jak se v tomto případě dodržuje jízdní řád? v jízdním řádu je naplánován určitý čas na pobyt v zastávce a když takhle  autobus projede několik zastávek za sebou, tak na té příští musí být zákonitě dřív než podle JŘ.

0/0
5.8.2011 14:09

Leinad

Re: jízdní řád

Někdy to povede k vyrušení zpoždění. Jinak na zastávkách se "větrá"=čeká se do pravidelného odjezdu. Úspora času prakticky žádná(vyjma těch, kteří na dané zastávce vystupují), ale i tak je ušetřená energie(nafta) na rozjezdech.

0/0
5.8.2011 14:31

nowas2

Re: jízdní řád

Samozřejmě, na zastávkách se čeká do času pravidelného odjezdu. Ale to by na té zastávce přece musel zastavit(musel by chtít někdo nastoupit a vystoupit), pokud projede 3 - 4 zastávky, tak pojede napřed, což je naprosto nepřijatelné(narozdíl od mírného spoždění). Pokud bude zastavovat i bez znamení, jen aby byl dodržován JŘ, tak je to podle mě nesmysl. Ve špičče bude zastavovat kvůli cestujícím a mimo špičku kvůli dodržení času, takže jsme tam kde jsme byli ;-D Ještě je taky možnost,  že se zruší JŘ ;-D

0/0
5.8.2011 16:02

dodo125

Re: jízdní řád

ještě je další možnost, ta nejužívanější... Kdy nezáleží jestli autobus jede, či nejede, ale jak rychle jede.... Takže se autobus dostane do nejekonomičtějšího způsobu jízdy....

0/0
6.8.2011 18:31

Leinad

Re: jízdní řád

Pro mě je nepatrná jízda napřed přijatelná ;-D pokud by se určila nějaká odchylka s přesnými pravidly (řekněme max. 90 sekund, pokud bude uvedená v JŘ a bude se čekat na přestupních místech, případně při každém zastavení) a v noci se dají zkrátit jízdní doby.

0/0
11.8.2011 10:37

wrah

Stačí

Ono úplně stačí, když nějaký šikula nechal odstranit lavičky na zastávce "Pankrác". Díky přítomnosti nákupního centra tamodtud jezdí deně XY tisíc lidí, obvykle s těžkými taškami/batohy/balíky.. Laviček tam bylo už tak málo, tak je převčírem odstranili úplně.

0/0
5.8.2011 14:04

Rudý přízrak a bůh z Marsu

nevidim duvod proc delat zastavky na znameni

autobus proste u zastavky jen pribrzdi a zavede se rezim, ze dverma vzadu se vyskakuje a dverma vepredu se naskakuje, myslim, ze pokud autobusy budou zastavovat jen na konecne muze to usetrit i deset milionu. !R^;-D;-D;-D

0/0
5.8.2011 12:56

HrubesaMares

mel bych daleko lepsi napad na zvyseni plynulosti dopravy

- seridit semafory ;-)

0/0
5.8.2011 12:49

Martin Šubrt

Re: mel bych daleko lepsi napad na zvyseni plynulosti dopravy

Odstranit cca 300 z 580 semaforů by taky pomohlo :-)

0/0
5.8.2011 12:53

Leinad

Re: mel bych daleko lepsi napad na zvyseni plynulosti dopravy

Jenže to by dávalo moc velký smysl a vedlo by to ke snížení hluku a emisí.

Pak by se hůře prosazovalo omezování rychlosti a instalace semaforů, zpomalovacích prahů, snižování počtu pruhů.

0/0
5.8.2011 13:09

Daun

Re: mel bych daleko lepsi napad na zvyseni plynulosti dopravy

Dvoje semafory na priblizne 50 metrech jsou u OC Chodov. Oba jsou velmi pikantni, protoze zjevne funguji pres magnetickou smycku a vzdy, a to bych rad zduraznil, vzdy zastavi auto/autobus/kamion, kdyz se blizi k prechodu. A nutno rict, ze ani jeden z tech prechodu neni nijak extra frekventovany a uz driv tam bylo tlacitko pro chodce.

TO musel vymyslet nejaky minimalne bakalar s VSE, ktery si dodelava MBA, jinak si to nedokazu predstavit.

0/0
5.8.2011 13:41

leevi83

Konečně!

Tak ještě jednou a bez "vulgarismů". Nešlo o to kohokoliv urazit, ale šlo o prosté konstatování.

Konečně, to někho napadlo. V severských zemích i jiných to tak běžně funguje a to i u tramvají. Jenže je tu problém...jsme Češi. Všechno se nám musí strčit pod nos a je potřeba je vodit za ručičku. Jako příklad uvedu mimořádnou událost, kdy 14 za Andělem odbočovala na Radlickou. Na předním transparentnu byla Radlická, těsně před zavřením dvěří to řidič hlásil...no a co myslíte. Tramvaj odbočila, lidi koukali jak telata na nová vrata a víc než půlka lidí z tramvaje vystoupila. To mluví za všechno... Takto alespoň kaštanstvo bude bystřejší a bude vnímat, co se kolem děje.

+1/0
5.8.2011 12:49

tx999

Uz vidim,

jak takova Nemocnice Krc, Lihovar, Kacerov ci Budejovicka jsou na znameni;-D

No, ono je to jedno - pokud musi ridic zastavit, je-li nekdo v zastavce, tak v takovychto stanicich bude muset zastavit vzdy, protoze tam je takovy pohyb cestujicich, ze tam porad nekdo stoji/pohybuje se.

Ale celkove je to v pohode, jen je obcas problem se k tomu tlacitku v narvanem autobuse vubec dostat.

0/0
5.8.2011 12:45

AAA3

Re: Uz vidim,

tak proc to resis, kdyz je to jedno? ;-D

0/0
5.8.2011 12:45

tx999

Re: Uz vidim,

Ze mi prijde u nekterych zastavek zbytecne je delat na znameni - typicky vsechny zastavky u metra a zastavky, ve kterych jezdi mnoho linek (coz je prave treba ta Nemocnice Krc nebo Lihovar) - ridice tam bude akorat otravovat neustale zvoneni pro vystup, protoze tam celkem pravidelne lidi vystupujou/nastupujou.

0/0
5.8.2011 12:49

HeadShotSeven

Re: Uz vidim,

Zrovna na Lihovaru bude beztak zbytečně zastavovat i kvůli lidem, kteří na zastavce sice jsou, ale čekají na jiný bus.

0/0
5.8.2011 13:02

Králík z klobouku

Re: Uz vidim,

Samozřejmě - řidič zastaví vždycky, když jsou na zastávce nějací lidé, a tedy není co řešit a nemusí se kvůli tomu na tisíc dalších zastávek dávat úplně zbytečná byrokratická cedulka, že jsou na znamení.

0/0
5.8.2011 12:51

Daun

Tenhle system funguje naprosto bez problemu,

kdo remca, ten to jeste nikdy nezkusil. Jedine, co by mohlo byt neprijemne, by bylo pro ridice, protoze ted jim po zmacknuti tlacitka zazni i zvukovy signal. Nicmene i to jde resit, aby se nezblaznili. Pokud by opravdu zastavky byly na znameni vsechny, tak by mohl mit jen svetelny signal na palubce.

0/0
5.8.2011 12:41

Martin Šubrt

Re: Tenhle system funguje naprosto bez problemu,

Bude to fungovat, až budou všude talčítka stejná, ne rozmístěná různě, s různými barvami a různou funkcí nejméně v šesti druzích busů... Ono pro starší lidi je to fakt dost zmatečné. Ono stačí jak různá jsou tlačítka na otevírání dveří. V každé trase metra, v každé tramvaji apod. Někde to chvíli nesvítí, někde bliká, někde nebliká, někde to jde zmáčknout dopředu, jinde až po zastavení. K problému jednoznačně patří sjednocení fungování tlačítek a info systému... Pak samozřejmě no problem.

+5/0
5.8.2011 12:49

tx999

Re: Tenhle system funguje naprosto bez problemu,

Tady souhlasim - napriklad zmacknuti tlacitka pro otevreni dveri by melo byt zaroven automaticky znamenim k zastaveni v zastavce apod.

0/0
5.8.2011 12:55

Leinad

Re: Tenhle system funguje naprosto bez problemu,

Ve kterém buse to tak není?

Všimněte si, že po zmáčknutí tlačítka na tyči se rozsvítí diody okolo tlačítka na nejbližších dveřích. ;-D A když ty diody svítí, tak "tlačítko je zmáčknuté."

0/0
5.8.2011 13:06

Martin Šubrt

Re: Tenhle system funguje naprosto bez problemu,

V nových busech to tak tuším samozřejmě je - to provázání dveře x STOP. Problém je ve starých, kdy některá tlačítka nefungují a po jejich stisknutí se STOP nerozsvítí, nebo se rozsvítí jen u řidiče apod., takže je cestující zmatený.

0/0
5.8.2011 13:22

Daun

Re: Tenhle system funguje naprosto bez problemu,

Klasicka vymluva. Starsi lide nejsou tupci a bud budou vedet nebo nekoho pozadaji, aby jim zazvonil.

0/0
5.8.2011 13:39

Martin Šubrt

Re: Tenhle system funguje naprosto bez problemu,

No jo, ale řada tlačítek ve starších busech nefunguje, někde jsou modrá, někde červená, někdy nemám jistotu ani já, co je znamení k řidiči a co stopka na zastávce. někdy nesvítí nápis stop nad dveřmi, ale řidiči ano, někde jsou tlačítka úplně schovaná, někde se musí mačkat až po zastavení, aby se dveře otevřela, nekde se mohou mačkat za jízdy apod. Když něco měním, musím tomu nejdřív postavit základy a pak to pochopitelně bude užitečné...

0/0
5.8.2011 13:53

Leinad

Re: Tenhle system funguje naprosto bez problemu,

Pokusím se to shrnout do pár jednoduchých odstavců. ;-D

1) Starý bus a tram - popsané na ceduli u dveří. Dveře otevírá řidič centrálám. (jedno zmáčknutí tlačítka=zastavení na zastávce na znamení, dvojnásobné=výstup s nákladem-řidiči, počkej v zastávce dýl, vícenásobné=poplach.) Po celém buse svítí "zastavíme"=zastaví na zastávce, bliká "zastavíme"=počká na vystoupení kočárku.

2) Popsaná tlačítka(kočárek/vozíčkář) bývají na vyhrazených místech, takže je dotyčný, který potřebuje, vidí i bez hledání. Znamenají žádost o plošinu nebo prodloužení staniciování. Kdo ty lačítka nepotřebuje, tak si jich nemusí všímat. Zastávka na znamení se dělá tlačítkem "stop." Tlačítko poplachu bývá vidět a správně popsané, někdy i s pojistkou(sklo.)

0/0
5.8.2011 15:26

Leinad

Re: Tenhle system funguje naprosto bez problemu,

3) Tlačítko s nápisem "dveře" nebo tlačítko přímo na dveřích(stejně funguje i tlačítko "stop" dál od dveří) - bez ohledu na to, zda zastávka je/není na znamení, mačká se při odjezdu z předchozí zastávky. Tlačítko se rozsvítí nebo se rozsvítí nápis "zastavíme" a dveře se otevřou po dojetí do zastávky.

4) Metro - nesvítí=centrál nebo daleko od stanice nebo dveře na druhé straně, svítí=zmáčkni pro otevření v první stanici, bliká=zmáčknuto, otevře se.

0/0
5.8.2011 15:29

Martin Šubrt

Re: Tenhle system funguje naprosto bez problemu,

K tomu přidejmě, že občas někde něco nefunguje, nebo nesvítí stop, v metru mimo céčko dál od stanice nesvítí kruh, ale rozsvěcuje se až na vjezdu do stanice, takže lze zapomenout, v nových tramvajích se otevírání dá zmačknout až po zastavení, v rekonstruovaných s předstihem, první dveře v metru s eotevírají vždy bez ohledu na syboliku apod. To už je skoro na vysokou školu :-)

0/0
5.8.2011 16:12

Leinad

Re: Tenhle system funguje naprosto bez problemu,

Říkám "v metru nesvítí=stanice je daleko" ;-D

Otevírání prvních dveří není na závadu, blbé by bylo, kdyby se neotevírali.

0/0
5.8.2011 16:19

Leinad

Souhlas

Cestujícím říct, že se tlačítko mačká vždy (u nových SOR NB stejně je tlačítko na otevírání dveří) a že na nástupištích není slušné hrát si s řidičem na schovávanou. (+zastávkové přístřešky s prosklenou "stěnou" ve směru, odkud bus přijíždí. Řidičům vypsat pár výjimek - vše, kde je více nástupišť + všechny přestupy na metro + je-li v zastávce jiný bus + při jízdě napřed vyčkat na pravidelný odjezd.

A zároveň více trestat provokace, alá nevšimnutí si, že v prázdném buse vstává starší člověk, projetí kolem nástupiště s lidmi, kteří jsou vidět(nebo jízda v levém pruhu...)

Také by se mi líbilo(i když se to asi nerealizuje), kdyby některé předposlední zastávky byly pouze pro výstup (224 Štěchovická - není žádost na Korytné = pojede se zkratkou ulicí Průběžnou. Kdo chce od Štěchovické na metro, má 175.)

0/0
5.8.2011 12:34

Králík z klobouku

Re: Souhlas

224 jezdí přes Štěchovickou proto, aby se otočila - a když už tam jede, tak tam logicky má i zastávku. To si jako představuješ, že by na Strašnické zbytečně zastavoval na druhé straně podchodu o 200 metrů dál od metra, anebo že by to tam prosvištěl a jel se i s lidma otočit na kruhák u Štěchovické?

0/0
5.8.2011 12:43

Leinad

Re: Souhlas

Myslím to s tím prosvištěním. Nejsem si jistý předpisy, ale v tomhle směru je i kus před kruhákem nějaká křižovatka, kde by se otočil. Faktem je, že se tahle točí náhradky za tramvaj, včetně kloubáků.

Když jsem jel 224 naposled, tak díky nějaké objížďce zajížděl přes vilovou oblast kamsi na Skalku a pak zpátky "po 175", a to by byla ta průběžná a točení na křižovatce kratší. ;-D

0/0
5.8.2011 12:59

Martin Soušek

mobil místo tlačítka

A co kdybychom zrušili tlačítka v busech, ale cestující by řidiče prozvonili, anebo mu poslali smsku?

0/0
5.8.2011 12:24

Leinad

Re: mobil místo tlačítka

Ale jo, zastávky mimo hlavní silnici (Vargajská, Sídliště Spořilov 136,...) by tak byly pěkné.

Na zastávce kromě jízdního řádu i číslo a tvar SMS (zástavka, kde stojím + směr kam chci) a nějaký systém, který způsobí, že to na desce u řidiče prvního busu(libovolné linky jedoucí daným směrem) zazvoní, když odjede ze zastávky před Vargajsou. :-)

A případně i "hlasové" číslo na dispečing, aby měli puberťáci s kým kecat ;-D dispečer vyhlašující do vysílačky "jeďte přes XX" by také byl dobrý.

0/0
5.8.2011 13:26

Leinad

Re: mobil místo tlačítka

"...když odjede ze zastávky před zastávkou uvedenou v SMS jako nástupní."

0/0
5.8.2011 13:30

metafrik

konečně!

ropidR^ Je to snad vsude na zapad od nas, setri se casem, naftou i hlukem, vcera bylo pozde.

Btw Dopravni podnik je proti - opet se projevil jako kryptospolek placalu a plytvalu

0/0
5.8.2011 12:24

rogerer

konečně!!!!

třeba v londyne to funguje krásně...

0/0
5.8.2011 12:19

Milioi

Re: konečně!!!!

V Londýně to nefunguje špatně, ale co mám tak zkušenosti z okrajových čtvrtí, tak tam naopak moc nefungují jízdní řády a autobusy si v lepším případě jezdí plus mínus deset minut od napsaných časů ...

0/0
5.8.2011 13:54

lukisek

...a cesi zase musi nadavat

Zavedeni zastavek na znameni se pokousi DP praktikovat jiz nekolik let, co si pamatuju. Asi pred 3 lety jiz toto zavedl a po tydnu zrusil, protoze si lide stezovali. On by to asi ani nebyl cech, aby k jakekoliv zmene, at jiz k lepsimu, nemel tisice poznamek.

Tenhle system funguje vsude, kde jsem zatim byl. Vcetne mnohem vestich mest nez Praha, jako jsou Madrid nebo Londyn. Nikdo nenadava, ze musi sahat na spinave tlacitko (co to je za argument?? kup si lahvicku dezinfekcniho lihu, hnupe!), ze ridici nestavi (v Praze vetsinou proto, ze cestujici ridici daji vedet kdyz uz je v urovni zastavky, cili by musel prudce brzdit a ohrozoval ostatni), nebo ze jsou zastavky stejne prilis vytizene a autobus musi zastavit.

V roce 2008 vypocitaval DP uspory cca 1 Kc na zbytecne zastraveni, nyni je to zcela zrejme vice a DP se tenhle napad nelibi. Muzeme pouze spekulovat proc - ze by uspory znamenaly snizeni dotaci mesta a tedy castky jez muzu rozkrast?

V tramvajich netusim jak to chteji praktikovat??

0/0
5.8.2011 12:17







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.