Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Epopej už má místo: ve dvoraně Národní galerie bude všech 20 pláten

Přestože se před pražským magistrátem zhruba ve čtvrt na devět ráno sešla necelá stovka lidí, kterým se nelíbí stěhování Muchovy Slovanské epopeje do Prahy, osud pláten je zřejmě již zpečetěn. Kurátoři galerie hlavního města je v Krumlově balí a v listopadu převezou do Veletržního paláce v Praze.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Ajwn

Mucha na prodej

Já bych to Muchovo dílo prodal, aspon se o něj nebudeme hádat. V Londýně či NewYorku se na něj zajdou podívat kvanta lidí. V Praze se to ztratí, pokaždé když za náma přijedou Angláni, tak v Praze někam jdou do galerií, je jich tam mraky a za den toho mají dost...ale když se to vystaví na Václaváku, nebo staromáku, tak to hned bude jiná..:)

0/0
4.11.2011 12:42

TigerM

Ivancice

Souhlasim s tim, aby je Praha umistila do Ivancic, do Muchova rodiste, ale faktem je, ze Mucha dila daroval Praze, bylo to jeho prani...

0/0
4.11.2011 0:11

Ajwn

Re: Ivancice

Kdo z Vás byl prosím Vás někdy v Ivančicích ? Ty jsou známé tím, že tudy jezdí autobusy na Brno :)

0/0
4.11.2011 12:43

TigerM

Re: Ivancice

Ja... :-D, ale je to Muchovo rodiste, ma tam i expozici... stejne jako Mensika, Novotneho, Adlera a dalsi... ale faktem je, ze epopej daroval Mucha Praze a tak by mela byt v Praze, ...

PS: ze zrovna M.Krumlov si to privlastnuje, je mi zahadou, ze Slatinan to nikdo nedela, inu slusnejsi obec...

0/0
4.11.2011 22:37

strassidlo

podle čeho byste chtěli posuzovat umístění?

Jak to aktuálně vypadá v M.Krumlově:

http://helemese.wordpress.com/2011/11/02/epopej-slovanska-epopej/#comment-2236

0/0
3.11.2011 22:13

danny47

Krumlovští

si zase užili své tři dny mediální pozornosti..

0/0
3.11.2011 21:34

Huckelberry Švédd 5

cajzli nenažraní ....

udavte se !!!!!RvRvRv

0/0
3.11.2011 19:53

TigerM

Re: cajzli nenažraní ....

a vy nekradte... jen si odvezli co jim patri...

0/0
4.11.2011 0:02

kahoona

epopej

no jo no - pražáci mají všeho málo

0/0
3.11.2011 19:24

Kirken

Město Moravský Krumlov ...

...po desetiletí nedalo do zámku ani korunu a okamžitě po revoluci zámek střelilo. Krumlováci mají právo tak akorát držet pysk.

+1/0
3.11.2011 13:26

Huckelberry Švédd 5

Re: Město Moravský Krumlov ...

zato Praha za 60 let nepostavila vůbec nic pro možnost vystavení díla , ačkoliv to bylo podmínkou v darovací smlouvě :-/

0/0
3.11.2011 19:55

brblovka

Re: Město Moravský Krumlov ...

Plně s Vámi souhlasím, v M.K. měli dost času nato, aby zajistili dílu A. Muchy důstojné prostředí.A do M.K. byla plátna umístěna DOČASNĚ!

0/0
4.11.2011 10:58

Ajwn

Re: Město Moravský Krumlov ...

A pražáci si všechno nechali a opravují to z našich daní, i když v nejsme Pražáci, co taky není fér...

0/0
4.11.2011 12:45

Septisin

...

Mělo to zůstat tam, kde to bylo, Praha je pro takovou mazaninu příliš krásná ...

+1/0
3.11.2011 12:51

papullus

Jak k celé hysterii došlo už pisálek nenapíše

Za okupace byla Epopej sbalená a více méně schovaná před Němci v nevyhovujících podmínkách . Po osvobození nebyla kde v Praze rozbalit, aby mohla projít alespoň nějakou údržbou, nebyly na to prostory. Proto byla převezena do MK . Posléze uzavřela Praha jako subjekt smlouvu o zápůjčce na určitou dobu s tím, že MK Epopej vystaví . V mezidobí došlo k "objevení" Muchy pro svět. Národní galerie jakožto vlastník Epopeje se dopustila myšlenky, že uspořádá výstavu Muchova díla. Ve Veletržním paláci. Mimo jiné se měla na této výstavě prezentovat celá Epopej.  Takže se začal připravovat převoz díla do Prahy s tím, že po skončení výstavy Epopej zůstane v Praze do doby, než se opraví zámek v MK. Z toho starosta MK vyfabrikoval myšlenku, že dílo zůstane definitivně v Praze, které vlastně patří. No a pražské radní to přestalo bavit a drze se rozhodli vzít si majetek Prahy zpět. Nebýt hysterických reakcí o pragocentrismu, Epopej by se po opravě zámku do MK vrátila.

+2/0
3.11.2011 11:58

papullus

Re: Jak k celé hysterii došlo už pisálek nenapíše

Shodou okolností do této doby padnul konec smlouvy o zápůjče Epopeje do MK. A zároveň měo být tuším 5 pláten zapůjčeno na výstavu díla A.M. do Japonska, z čehož se opět uměle vyfabrikovala snaha Epopej rozprodat Japoncům.

+1/0
3.11.2011 12:01

Spalovač šancí

EPOPEJ BUĎ POSLAT DO HLINSKA, ANEBO ZNIČIT

Stejně nemá žádnou valnou uměleckou hodnotu Rv

0/0
3.11.2011 11:50

brblovka

M. Krumlov ...

....celé roky kašlal na jakékoliv opravy zámku, kde byla vzácná plátna vystavena. Byli jsme se tam podívat cca před 5 lety - v podstatě ruina, ve které visely nádherné obrazy. Veletržní palác v Praze bude lepší provizorium, než M. Krumlov, který měl plátna málem celé století anedokázal nic udělat s prostorami, kde bylo dílo vystaveno. Rozhodně jse pro vystavení v Praze!

+1/0
3.11.2011 11:29

kahoona

Re: M. Krumlov ...

no to je těžké,když dotace zůstávají v Praze.

A na druhou stranu,kdyby to zabavili do Prahy už dávno a dali do veletržního paláce,už se ani nemuselo o nic dohadovat -KOČKA NA ROZPÁLENÉ,PLECHOVÉ,STŘEŠE.....

0/0
3.11.2011 19:26

brblovka

Re: M. Krumlov ...

Krumlov při první příležitosti zámek prodal a dvakrát se nestaral o to, co bude s epopejí...Než by to nějaký pofidérní majitel prodal bůhvíkam do Ruska nebo Arabům...

0/0
4.11.2011 11:02

Vecny.Optimista

Neudělejme jim tu radost!

Původci tohoto sporu jsou nadšení, jak si to většina lidí vykládá jako žabomyší spor Praha-Morava. Ale tak to neni. Pražáci a Morováci v tomhle nestojí proti sobě, ale jsou na jedné lodi - manipulováni mafiány. Podstata problému je v tom, že se rozhádali mafiáni na magistrátě s mafiány z Incheby. Nežerme jim, že jde o Muchu, Moravský Krumlov, centralismus nebo místní šovinismus. Jde o boj o miliardy, které kasírovala Incheba díky bývalým radním. Berme vidle na skutečné viníky!

+2/0
3.11.2011 10:54

chest.rockwell

Re: Neudělejme jim tu radost!

Berme vidle a louče a hurá na magistrát!

0/0
3.11.2011 11:00

pakostič

a což takhle

přestěhovat do Prahy Ústavní soud? Netrápí vás milí pražané, že je v Brně?

0/0
3.11.2011 10:50

Vecny.Optimista

Re: a což takhle

fakt ne :-)

0/0
3.11.2011 10:54

Jean-Jacques

Re: a což takhle

To tedy opravdu ne. Zatímco Brňáci by si tam rádi ještě něco z Prahy odstěhovali.

0/0
3.11.2011 12:20

Aqua

Re: a což takhle

když od nás výměnou vezmete pár povedenějších institucí, proč ne ;)

0/0
3.11.2011 18:41

TigerM

Re: a což takhle

jo, prestehoval bych do Brna parlament... :-P

0/0
4.11.2011 0:05

Ajwn

Re: a což takhle

A což tahle, kdyby se přestěhoval do Prahy já...Mohl bych tam dělat třeba sochu Davida, při troše dobré vůle i Goliáše....a když mě oplácají bahnem, tak i Golema (šém mám vlatní);-D

0/0
4.11.2011 12:47

sem-a-tam

Chápu obyvatele Krumlova,

dá se říci, že Epopej byla pro město a pro některé tamní obyvatele a podnikatele existenční záležitost. Což si v Praze těžko uvědomí, protože tam radní takové problémy neřeší,oni určitě situaci, kdy neměli ani na chleba nezažili. :-/

0/0
3.11.2011 10:38

chest.rockwell

Re: Chápu obyvatele Krumlova,

Tak vy si tam zas můžete vyhrabat nějaké kořínky nebo nasbírat lesní plody, ne?

0/0
3.11.2011 10:44

pakostič

Re: Chápu obyvatele Krumlova,

no ano, od plyšáku tak i činíme. Ale všeho do času!

0/0
3.11.2011 10:51

1000101111001110

Re: Chápu obyvatele Krumlova,

No jasně. A pak pojedete s režijkama vlakem do Práglu na vánoční nákupy a udělat státní převrat. Chápu.

0/0
3.11.2011 16:28

Jean-Jacques

Re: Chápu obyvatele Krumlova,

A nemyslíte, že to by měli řešit radní MK, ale jinak než parazitováním na majetku jiného?

+1/0
3.11.2011 12:21

MSG

Zloději z Krumlova (Moravského)

Pokud mi někdo něco na léta zadarmo půjčí a já na tom ještě vydělávám, je mojí nepsanou poviností mu to obratem na požádání vrátit a poděkovat. Všechno ostatní je nepřijatelné. Pokud tohle někdo nechápe a neguje to, jako řada obyvatel MK, nevidí si do huby jako sudeťáci a podobný "kukačky".

Osobně je pro mě takovéto gaunerské chování nepochopitelné.Rv

+2/0
3.11.2011 10:23

Vecny.Optimista

Re: Zloději z Krumlova (Moravského)

A teď je otázka PROČ to chceme převézt do Prahy. Protože to máme kde vystavit? Ne. Protože je to významné umělecké dílo, na které se pohrnou cizinci? Ne. Skončí někde v zapadlé galerii, kterou magistrát k našemu vzteku za nehorázné peníze uplácá.

Celým smyslem téhle operace není nic, co by souviselo správem, rozumem atd., jde o to, že magistrátní mafie se léta bratříčkovala s Inchebou, které patří zámek v MK, kde Epopej byla vystavena. Pakt padl, protože Incheba přestřelila při požáru na výstavišti, a páni radní chtějí potrestat inchebu tím, že z jejího zámku odvezou Epopej. Výsledek bude = 0, protože celá Epopej nestojí Inchebě za to, aby cvakla uloupené 2 miliardy, které dostala od pojišťovny, ale průmyslový palác bude muset zaplatit Praha. Řešení fakt není vozit Muchovy obrazy sem a tam, řešení je pozavírat celou tu bandu - ať už na straně magistrátu, nebo na straně Incheby (přičemž nikdo ani netuší, kdo z radních nebo zastupiitelů může k tomu všemu souč. být i polečníkem Incheby)

+3/0
3.11.2011 10:33

Jean-Jacques

Re: Zloději z Krumlova (Moravského)

Jenže na tom rejžoval MK a ne Incheba. Veletržní palác je rozhodně důstojnější než bouda, do níž zatéká ze všech stran, i když se jí říká zámek.

0/0
3.11.2011 12:24

MSG

Re: Zloději z Krumlova (Moravského)

Souhlas s tím, že v Praze po epopeji "neštěkne pes". Za mě jako za pražáka, ať si klidně je v MK, kde udělá více radosti. Ale o co jde, je rozhodntí majitele, do něhož nemá nikdo co mluvit a obzvlᡚt tím způsobem, co ukázali radní a někteří lidí z MK. Pak, i kdyby vlastník předtím chtěl epopej do MK někdy vrátit, tak to z principu už nidky neudělá protože fakt neví, co si má o těch trotlech myslet... Pokud někomu něco půjčím a od dělá obstrukce při vrácení, je logické si zabezpečit majetek -vzít ho rychle zpět a už nikdy nezapůjčit.

+1/0
3.11.2011 12:47

Kerb

Nejde jen o Slovanskou epopej - patologicky centralismus

Nejde jen o Slovanskou epopej.

Jde o hamiznost Prahy, ktera chce stale vic a vic. Z CR se stal supercentralizovany stat, kde veskere bohatstvi a veskera moc je centralizovana v jednom meste. Je to nevyhodne jak pro Moravu, tak take pro Cechy. Proc se v situaci, kdy hrozi dalsi narust nezamestnanosti, vytvareji nove centralni prazske urady za cenu ruseni obdobnych pracovnich mist v regionech (viz  centralni financni urad, centralni urad prace)?

Pokud uz je tedy centralizace vyhodna (o cemz pochybuju), proc takovy urad nemuze vzniknout v Ceskych Budejovicich, Plzni ci Ostrave? Vznikla by tam mista pro uredniky, pomocny personal, ale predevsim nova poptavka pro mistni firmy.

+2/0
3.11.2011 10:21

chest.rockwell

Re: Nejde jen o Slovanskou epopej - patologicky centralismus

Vy jste zase patologický zakomplexovanec. Pokud vím, v Muchově závěti se nic o Krumlovu napíše. Tak to zkuste brát tak jak to je a ne si tady ulevovat svému zakomplexovanému venkovskému srdíčku.

+2/0
3.11.2011 10:24

roman36c

Re: Nejde jen o Slovanskou epopej - patologicky centralismus

Já jsem pro. Aspoň z krásných pražských paláců vypadne ta špína která se tam sjíždí z celé republiky. Představa že parlament, vláda, ministerstva a pod. Praze něco přináší je naprosto mylná.

+3/0
3.11.2011 11:21

kterej

prodat číňanům...

EU

0/0
3.11.2011 10:20

Vecny.Optimista

Odložit EGO!

1. Epopej je vzdor rozměrům nepříliš dobré dílo světového malíře.

2. Praha má nejspíš právní nárok na to aby byl v Praze

3. V Praze si ho nikdo ani nevšimne, pražákům je celá Epopej ukradená, nikdo nepřijede do Prahy kvůli ní (což konstatuju jako Pražák)

4. V Moravském Krumlově ji mají rádi jako místní pamětihodnost - a mají pravdu. Do MK za Epopejí turisté (i když ne houfně) jezdí

5. Výsledek = přestat se chovat jako hlupáci, nechat Epopej v MK, symbolicky tam patří, nechme to tak. Její násilný převoz do Prahy je výraz malosti magistrátních úředníčků, kteří mohou někomu pošlapat bábovičky a s gustem to dělají a honí si přitom ego. O nic jiného nejde. A že nezakričí současní radní či zastupitelé, to beru jako jeden z dokladů jejich lidských "kvalit".

+6/0
3.11.2011 10:19

winebibber2

Re: Odložit EGO!

rozumný názor R^

+1/0
3.11.2011 10:23

hariprasad8

Re: Odložit EGO!

Celkem s vámi souhlasím, až na to, že se jedná o dílo nevalné úrovně. Možná, že některá plátna jsou trochu strojenější, ale je to vrcholné dílo. Nevím, proč je Mucha u nás tak podceňovaný. Protože dělal plakáty? To je přece nesmysl.

0/0
3.11.2011 12:08

1000101111001110

Re: Odložit EGO!

Ne. Protože Epopej je pouhou ukázkou toho, jak se tu v dané době určitá skupina lidí snažila překroutit, resp. synteticky vytvořit naše dějiny a zastřít fakt, že se tu skutečně nemáme moc čím chlubit a většinu civilizace sem přinesli Němci. A říkám to jako Čech, který s Němci ani rodově nic společného nemá. I ta přemrštěná velikost pláten je pouze ubohou snahou vtlouct celou tu namalovanou fikci lidem do hlavy, ohromit je a přesvědčit, že tak to prostě bylo.

.

Výtvarně to také není nic moc. Ty plakáty mi přijdou stokrát lepší a mezi námi - plakáty, či další příklady užité grafiky nejsou nic ponižujícího. Viz Warhol.

0/0
3.11.2011 16:55

Fai Rodis

Re: Odložit EGO!

Warhol? No, kdyz myslite... mne tedy pripada silne precenovany.

0/0
3.11.2011 18:04

Vecny.Optimista

Re: Odložit EGO!

Plakáty určitě nevadí. Právě naopak: Mucha udělal tunu plakátů, které jsou opravdu nadčasové a světové, stejně jako mnoho dalších "drobných" návrhů. Pokud by šlo o tohle, tak ho obdivuju, umělec světového významu. Epopej dělal na stará kolena jako hodně nacionalistický výplod pozdního neo-obrození. Po malířské stránce nic svěžího, je to synkretické, strojené, kalkulované, po obsahové stránce čistá národnostní propaganda manipulující s pseudohistorií. V tomhle prostě na stará kolena smutně ulétl a Muchovi samotnému by nejvíc prospělo, kdyby se Epopej někam odložila k ledu a ukazovaly se jeho opravdu povedené plakáty a další práce, které za to stojí.

0/0
3.11.2011 19:42

Jean-Jacques

Re: Odložit EGO!

V Praze si samozřejmě epopeje všimnou jak místní, tak i turisté. A MK nemůže epopej ani náhodou považovat za svoji místní pamětihodnost, protože kromě toho, že jí měl na nějaký čas půjčenou, nemá epopej k tomuto místu žádný vztah.

0/0
3.11.2011 12:28

kretek1

jako moravák

souhlasím s tím aby se to přesunulo do Prahy

bohužel mě za muj názor tady na škole v Krumlově málem ukamenovaly:-/

zas na druhou stranu v Praze je vše jinak je ČŘ zcelá mrtvá:-/(hlavně morava).pokud to bude někdo obhajovat tím že na to má Krumlov (morální právo...) tak at se sem přijede podívat at vidí co pro to udělal krumlov za tech cca 20let v kostce nic (krom jedné cedule co byla celé roky počmáraná) :-/

ale tady jde spíše o boj mezi Prahou a Moravou:-/

a ted do mě;-D

+2/0
3.11.2011 10:14

CART09

Re: jako moravák

přesně tak, tady vůbec nejde o Epopej, ale o to, že si chce pár místních politiků přihřát polívčičku na averzi vůči Praze...

+2/0
3.11.2011 10:19







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.