Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Obyvatelé Benátek nechtějí výrobnu, která chce používat naftalen

Už 1 400 obyvatel Benátek nad Jizerou z více než sedmi tisíc se postavilo proti záměru místní firmy, která chce zavést výrobu kotoučů s použitím naftalenu. Bojí se zápachu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

azazzelo

Veřejné projednání

http://www.denik.cz/stredocesky-kraj/projednavani-zavedeni-vyroby-kotoucu-za-pouziti-naftalenu-bylo-bourlive-20120913.html

Mužům doporučuji číst pozorně vlastnosti naftalenu. Nejen, že v Benátkách vyhubí moly, ale působí více na ženy. Aneb muži se dočkají rychlejšího vymření svých okoukaných postarších manželek a mohou sáhnout po nových, mladých a přitažlivých. Na takovéto výrobě shledávám mnoho pozitivního. ;-D

0/0
21.9.2012 8:09

azazzelo

Re: Minuty Benátek nad Jizerou - video info

http://www.youtube.com/watch?v=sD3wKHhbQco

0/0
24.9.2012 7:11

azazzelo

Když si vzpomenu na Vaška Klausů...

A poplácávání místní ODS po zádech za to, jak pěkně si Benátky nad Jizerou pod sebou podřezávají větev, je mi děsivo z toho, že s arogancí moci nelze u nás ale vůbec nic dělat. Jde přece jen o životy občanů - obtížného hmyzu. Popravdě, kdyby takový pokus o zabíjení místním opravdu vadil a zastání se jim ze strany radnice přitom očividně nedostane, nebudou stále dokola volit stejné zastupitelstvo ODS. Halt takto vypadá přání moudré - modré - lůzy ulice. ;-D

0/0
19.9.2012 8:28

azazzelo

Re: Když si vzpomenu na Vaška Klausů...

http://www.benatky.cz/ftp/zpravodaj/zb102005.pdf

0/0
24.9.2012 7:22

azazzelo

Naftalen - údaje ze záměru

Naftalen C10 H8 (CAS 91-20-3) je bicyklický aromatický uhlovodík. Čistý naftalen je bílá pevná látka v krystalické formě nebo jako tavenina nerozpustná ve vodě, při 80°C bezbarvá kapalina, citlivá na světlo, snadno vytěkává a má silný charakteristický zápach. Naftalen se snadno absorbuje do organismu požitím, kůží a vdechnutím. Příznaky akutní expozice jsou spojeny s bolestmi hlavy, nevolností, zvracením, průjmem, nevolností, zmateností. Akutní nepříznivé účinky po vdechnutí, požití, kontaktu s kůží jsou dále spojeny s hemolytickou anémií, s poškozením jater a s neurologickým poškozením. Naftalen je látkou podezřelou z karcinogenity. U člověka není dostatečně prokázána karcinogenita naftalenu, existuje však dostatek důkazů o karcinogenitě naftalenu u zvířat.

Pachový práh naftalenu se uvádí 5,24 mg/m3 nebo v rozsahu 1,5-125 mg/m3. Udává se, že dlouhodobě je přípustný limit 0,003 mg/m3 bez zdravotních rizik pro populaci nebo 0,009 mg/m3.

0/0
19.9.2012 7:36

azazzelo

Re: Naftalen - údaje ze záměru

Při výrobě a sušení kotoučů bude naftalen vytěkávat do ovzduší. Klimatizačními jednotkami bude vzduch ředěn a vypouštěn komíny nad terénem. Pachový práh naftalenu 5,24 mg/m3 nebude za běžného provozu dosahován. Výrobce garantuje emisní limit 20 mg/m3 u dopalovací jednotky. Naftalen bude představovat 37% emisí z nové jednotky, a to také u obytné zástavby. Nepředpokládají se významné dopady na životní prostředí.

Rozptylová studie předpokládá max. hodinové hodnoty naftalenu (organických látek včetně naftalenu) v ovzduší od 0,002 - 0,01 mg/m3. Komíny Karba jsou pod úrovní kopce, kde leží Benátky nad Jizerou I. Nejpostiženější oblastí je tak oblast starého náměstí, zámek, základní škola...

Aneb vypouštěny budou emise vysoko nad hranicí zdravotních dopadů a řeší se zápach. Karbo garantuje bezzápachovost provozu. Studie tvrdí, že limity pro zdravotní rizika budou v normě. Karcinogenita naftalenu přitom není dostatečně prokázána. Doufám, že místní radnice navyšuje pro místní kapacitu hřbitova.

0/0
19.9.2012 8:09

azazzelo

Re: Naftalen - údaje ze záměru

http://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_STC1480

0/0
19.9.2012 8:09

azazzelo

Skládka zvyšuje 6x zpracování nebezpečných odpadů

Když si vyhledáte aktuální posuzování EIA, tak 6.9.2012 jdou porézní kotouče a 4. a 7.6. 2012 je předloženo posuzování na přemístění SSL a navýšení kapacity. Jedná se o úpravu nebezpečných odpadů do stavu vhodného pro uložení na skládce. Nově zvládne skládka místo 10.000 m3 nebezpečného odpadu ročně zpracovat 60.000 m3 nebezpečného odpadu. Dle vyjádření odpovědných orgánů je to bez dopadu na životní prostředí.

Starší posuzování bylo 4.6.2012 zastaveno a byl vyjmut záměr na vybudování regionálního systému pro mechanickou a biologickou úpravu komunálního odpadu. Na ten je možné čerpat dotace z EU. Tak to vypadá, že provozovatel dotace nezískal.

Aneb komunální odpad se bude neupravovat. Zvyšuje se jen 6x ukládání nebezpečných odpadů.

http://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_STC1553

0/0
19.9.2012 7:09

azazzelo

Re: Den otevřených dveří a požár 2009

http://www.youtube.com/watch?v=oH2uxUW9MQM

http://www.youtube.com/watch?v=l0uqLUQub14&feature=youtu.be

http://www.novinky.cz/krimi/167799-u-benatek-nad-jizerou-hori-skladka-komunalniho-odpadu.html

0/0
24.9.2012 7:13

sovic321

.

Vážená(?) autorko,

který seznam REACH máte na mysli? Mezi SVHC není, na seznamu k autorizaci také ne. Ano, je registrovaný podle REACH, protože se ho vyrábí více než 100 tun/rok. Ano je nebezpečný, ale to je i kuchyňská sůl...

0/0
18.9.2012 11:59

p.Jan

Re: .

Dobry den,

nejsem autorem predchoziho prispevku, nicmene reaguji: Naftalen

Do těla vstupuje vdechováním, hlavně u dětí je možnou cestou kontakt s

pokožkou nebo tkáněmi oka. Způsobuje bolesti hlavy, zvracení a zvýšené

pocení, případně křeče či průjmy. Naftalen také způsobuje rozklad červených krvinek (hemolýza) a nekrózu jater, které doprovází chudokrevnost, horečka, zvýšení počtu bílých krvinek (leukocytóza), žloutenka a porucha funkce jater. Největší nebezpečí hrozí u těhotných žen a kojenců, neboť látka prochází placentou a proniká i do mateřského mléka.    =    Kuchynska sul?

0/0
18.9.2012 13:07

sovic321

Re: .

Neříkám, že není nebezpečný, ale formulace použité v článku jsou poněkud nepřesné...

0/0
18.9.2012 14:47

Doktor_QQ

Obyvatele Benatek to maji v genech

Pokud se podivate na mapu CR, tak uvidite, ze zeleznicni trat Liberec - Praha prave u Benatek n.J. dela nelog icky oblouk. A proc ? Protoze kdyz se rozhodovalo o stavbe trati, odlasovali si benatecti, ze "jejich kravy zadna lokomotiva plasit nebude !" Dusledky tohoto osviceneho rozhodnuti si mesto nese dodnes... A nevim, jestli je dnes vhodna chvile na to odmitat projekty, ktere patrne nejsou zadnou ekologickou katastrofou a pritom pomahaji udrzovat zamestnanost...

0/0
18.9.2012 9:34

azazzelo

Re: Obyvatele Benatek to maji v genech

To je ale pitomost. Máte snad nějaké povědomí k historii výstavby a schvalování trati? Podle mě jde překonání terénní překážky.

0/0
19.9.2012 8:14

Doktor_QQ

Re: Obyvatele Benatek to maji v genech

Pitomost to neni, kdo hleda najde - viz napr. informace o historii zeleznicni stanice Kropacova Vrutice. A jakoupak mate na mysli terenni prekazku? Neni prirozenejsiho koridoru nez podle reky - v tomto pripade Jizery...

0/0
19.9.2012 13:05

Aesculap

Re: Obyvatele Benatek to maji v genech

Já něco podobného slyšel také. :-) Další verze byla taková, že se to stavělo ještě v době, kdy se jezdilo na páru. A z lokomotiv létaly jiskry - a místní se prý bály, že jim od jisker chytnou jejich stodoly, nebo kolem čeho to jako mělo jezdit...

A ještě jedna verze byla, že snad tomu zabránil nějaký místní šlechtic, co zároveň provozoval nějaké jiné formy dopravy a nechtěl konkurenci.

Ale docela by mě to zajímalo, kdybyste někdo měl odkaz na něco konkrétnějšího, rád si to přečtu.

Kdysi jsem někde narazil na jízdní řád té trati asi z roku 1890 - oproti jízdnímu řádu z 90. let tam moc rozdílů nebylo, vlak z Turnova do Prahy tehdy jezdil asi 4 hodiny, v 90. letech některé osobáky jezdily asi 3,5 hodiny... :-)

0/0
19.9.2012 17:41

Doktor_QQ

Re: Obyvatele Benatek to maji v genech

Info třeba tady: http://www.evoluce.cz/clanky/historie-zeleznicni-trate-v-kropacove-vrutici.html nebo tady: http://www.benatky.cz/omeste/historie/1848_1918.php

0/0
19.9.2012 20:19

azazzelo

Re: Obyvatele Benatek to maji v genech

Zajímavé čtení, díky za odkazy, přesto i podle nich je jasné, že tvrdíte pitomosti. Uvádí se odpor formanů a šenkýřů zájezdních hospod, ke kterým se přidali zastupitelé města. Rozhodující slovo měl majitel pozemků: "V rozhodujícím okamžiku však Thun-Hohensteinovy soukromé zájmy převládly nad obecnými". (Ani to nevypadá, že se přiklonil k formanům, ale jednal dle svého rozhodnutí.) A diskuse se vedla jen o odbočce z Chotětova. Tedy ne o trati samotné. Tím pádem nevznikl žádný nelogický oblouk. Navíc si bránili živnostníci své živnosti, které dík výstavbě trati skutečně zanikly. Tak je vlastně sporné z pohledu "zaměstnanosti a podnikatelských projektů" na čí straně byla pravda.

Karbo rozjíždí velmi diskutabilní rizikovou výrobu uprostřed města. Emise toxických rakovinotvorných látek bude vypouštět přímo do centra města. Je důležitější zaměstnání nebo život? (Osobně mi stačí, když uprostřed noci v centru města lomozí kompresní stanice "v souladu s předpisy" tak, že nelze otevřít okno.)

0/0
20.9.2012 6:58

azazzelo

Re: Obyvatele Benatek to maji v genech

Pokud jde o trať samotnou, měla vozit uhlí z Kladna do Turnova. Mezi Kralupy a Turnovem tvoří téměř přímku. Benátky stojí na zlomu náhorní plošiny. K řece se zde železnice nemá kudy dostat. Takže trať stoupá od Labe až k Vrutici. U Zdětína (3,5 km od Benátek) a Chotětova vede v 250 m n.m. Pak klesá údolím Čertovky a Jizery k Ml. Boleslavy, kde je nádraží u Jizery ve výšce 210 m n.m. V Turnově má Jizera hladinu tak 245 m n.m. a nádraží je v 255 m n.m. Aneb u Benátek - Chotětova se řeší stoupání do stejné výšky jako u Turnova. Pokud by trať měla vést přes Benátky, musela by naopak tvořit "nelogický oblouk" přes Kostelní Hlavno a Benátky.

Údolím Jizery vede historická stezka Praha - Stará Boleslav - Benátky - Mladá Boleslav, dnešní R10. Patrně i snahou stavitelů trati bylo, vyhnout se nežádoucí konkurenční dopravě. Proto je i dnes autobus rychlejší a levnější než zdlouhavá trať do Zdětína. Slova o živoření Benátek bez železniční trati považuji za diskutabilní.

0/0
20.9.2012 7:40

azazzelo

Re: Obyvatele Benatek to maji v genech

Vlastně nemám tak zcela pravdu. Trať mohla jít tak, jako vlečka k cukrovaru. Tedy klesat ze Zdětína údolím mezi Sedlcem a Zdětínem, obkroužit celý kopec, na kterém stojí Benátky u Zimního stadionu překonat Jizeru a dál pokračovat k Mladé Boleslavy.

V tomto případě bych řekl, že využívaná trať kličkující přímo centrem Benátek by pro město velkým přínosem nebyla, ale spíš likvidací města. Na místě byl odpor zastupitelů města. A stávající řešení je vcelku moudrým rozhodnutím.

0/0
20.9.2012 8:00

Doktor_QQ

Re: Obyvatele Benatek to maji v genech

Dobre, vyjadreni o kravach bylo ponekud expresivni, nicmene to nic nemeni na faktu, ze zeleznicni stanice v BnJ neni a v polovine 19.stoleti byla zeleznice vzdy vyraznym akceleratorem rozvoje mist kudy prochazela Takze o moudrosti tehdejsich predstavitelu mesta vcetne pana Thun-Hohensteina si nadale myslim svoje. Co se tyka moudrosti predstavitelu soucasnych, je to obdobne - normalni davova hysterie - proc bychom meli nechat neco vyzkouset a seriozne zmerit, kdyz muzeme rict rovnou ne. Sice o tom vime prd, ale Marus rikala, ze je to spatne a bude to skodit detem. Takze zapalime cigo, skocime do feldy, co z ni tata vymlatil katalyzator a hura do mekace... At zije zdravy zivotni styl bez naftalenu. Nevim, kolik Carbo zamestnava lidi - 100, 200, 500 ?? ale patrne pro ne nebude problem najit jinou praci. Mam s tim zkusenost, u nas na opacnem konci republiky stoji jedna zavrena fabrika vedle druhe a lidi jsou tu na certvem vzduchu vylozene stastni...

0/0
20.9.2012 9:19

azazzelo

Re: Obyvatele Benatek to maji v genech

Když si trať projdete, o jejím přínosu pro rozvoj obcí v kraji by se dalo diskutovat. Bylo by dobré zjistit, jak ta přípojka z Chotětova měla vlastně v Benátkách vypadat. Jestli mělo vzniknout nádraží někde u náměstí v Nových Benátkách bylo by vcelku zbytečné. Sloužilo by pro výlety.

Pokud šlo o podnikání - vlečka je jedna věc a trať druhá. To klesání k řece je zde příliš velké. Patrně by v centru Benátek musel vzniknout viadukt, jako v Krnsku a stejně by byl problém srovnat výšku trati s cukrovarem a Karbem. Takže přínos trati od Chotětova pro Benátky je velmi sporný.

Karbo zaměstnává 380 lidí. Benátky mají 7500 obyvatel. Petici proti naftalenu podepsalo 1300 lidí. Jak se ptám polovina lidí ani netuší, že se Karbem vede spor. Karbo prý snižuje výrobu a propustilo 5 lidí. Povolení naftalenu bylo prezentováno dříve jako vytvoření 70 nových pracovních míst. Dnes se již mluví jen o 10. Patrně budou zaměstnanci místo propuštění z utlumované tradiční výroby převeleni na naftalen.

0/0
21.9.2012 7:18

azazzelo

Re: Obyvatele Benatek to maji v genech

Vlastně je otázkou, kolik firem představuje lokalita Karba. TYROLIT CEE k.s. zaměstnává 50-100 zaměstnanců, CARBORUNDUM ELECTRITE a.s. 250-500 zaměstnanců (jiný zdroj 380), CARBO SERVIS, s.r.o. 25-50 zaměstnanců (na webu uvádí 20). Bude to tak cca 500 zaměstnanců dohromady.

0/0
21.9.2012 17:40

azazzelo

Re: Obyvatele Benatek to maji v genech

Podle místních zaměstnanců je naftalen již při výrobě v Benátkách zkoušen bez povolení. V DEZA Valašské Meziříčí měli v roce 2008 havárku a zamořili naftalenem celé město. V TYROLIT Schleifmittelwerke Swarovski K.G., Swarovskistraße 33 6130 Schwaz, Österreich jede stávající výroba. Údajně bez ekologických dopadů. Když kouknete na mapu, je zde umístění výroby, poloha obytných budov a rovný terén příznivější než v Benátkách, které zčásti leží nad komíny Karba.

Naftalenu hrozí, že se stane zakázanou látkou. Pokud Karbo rozjede výrobu, může to být jen krátkodobá záležitost. Pak ji stejně bude muset uzavřít a lidi propustit. Jestli není rozumnější rozvíjet v Karbu jinou nosnou výrobu, která ponese víc jistot pro místní zaměstnance a existenci Karba.

0/0
21.9.2012 7:57

azazzelo

Re: Obyvatele Benatek to maji v genech

Navíc, právě na kopci nad Karbem město plánuje rozvoj a vzniká zde nová vilková kolonie a město plánuje právě zde další prodej pozemků. Tak trochu mi přijde jako podraz, prodávat Pražákům bydlení v přírodě za Prahou a pak jim znehodnotit investice ekologickou zátěží. Město si musí vybrat, co pro něj bude větším přínosem.

Benátky jsou u Prahy. Nezaměstnanost místních dík pracovním místům v Karbu příliš nehrozí. Odhaduji, že město má tak 3.500 - 4.000 obyvatel v aktivním věku. Karbo zaměstná tak 400. Pokud vím, jde zpravidla o nekvalifikovanou práci ve stylu "ženy u výrobní linky". Resp. v Benátkách kvalifikované pracovní příležitosti příliš nejsou. Jezdí se za prací do Ml. Boleslavy nebo do Prahy. Benátky by měly dbát na kvalitu bydlení a služeb.

0/0
21.9.2012 8:03

Doktor_QQ

Re: Obyvatele Benatek to maji v genech

Jasně, 400 pracovních míst je pouhopouhých 10%, takže okolí to v klidu vstřebá, o nekvalifikované se v Praze poperou  a to nemluvím o následcích konce Auto Škoda boomu... A nevím, zda-li celé Carbo a naftalen není zástupným problémem průšvihu zvaného skládka odpadu. Protože stejně, jako jsem měl od obyvatele Benátek úvodní info o železnici, tak od stejného obyvatele je informace, že smrdí skládka, po nocích se tam vozí a urychleně zaváží nikdo neví co a následně to občas hoří... Občané z toho nemají ani těch blbých 400 pracovních míst, popelnice dražší než v Praze a ne zadarmo, jak je v podobných situacích běžné, ale na tom se kupodivu ani soudružky učitelky ze školských zařízení ani velitelé z Arniky nezviditelňují. Patrně pro to, že v tom je namočené celé současné vedení města, které možná do smrti ty popelnice zadarmo má... Takže BnJ - hodně štěstí.

0/0
22.9.2012 9:48

azazzelo

Re: Obyvatele Benatek to maji v genech

O zneužívání skládky jsem také slyšel. Nevím, zda nejde o místní městskou legendu. Ale je faktem, že ekologického chování lidé v Česku moc nepobrali, stačí zajít kolem Benátek do lesa, co je zde všude plno divokých skládek a odpadků. Skládka v Benátkách patří pod AVE. V Česku je to AVE CZ. Uvádí, že zaměstnávají 1300 lidí. Na Živých firmách pak má každá jejich pobočka uvedeno 500-1000 zaměstnanců, i Benátecká. To by zaměstnávala firma v Česku desetitisíce lidí, což se mi nezdá.

Je fakt, že by dění kolem skládky mohlo být více transparentní. Takhle je z toho jen nebezpečí pro obyvatele a rauty vedení města s Rakušáky na zámku. V rámci koncernu AVE si umím představit, že co se nesmí uložit jinde, v Benátkách se uloží hravě a nikdo o tom neví.

Přidal jsem sem kolem zajímavé odkazy, i na skládku. Zde někdo dokumentuje stav vlečky v roce 2011. Most ke Karbu u Penny, most přes Jizeru u Cukrovaru aj. Místo kolejí do Zdětína je již cyklostezka.

http://www.youtube.com/watch?v=YcVi7fhj7Rg

0/0
24.9.2012 7:47

danny47

Další zelená mamina...

nic o tom neví, ale "lidé to nechtějí" ..  Ze kterépak je strany ta dáma?

+2/0
18.9.2012 7:32

harius

Re: Další zelená mamina...

Však jsme žili, alespoň tedy já. Je to ode zdi ke zdi. Za komančů si nikdo nedovolil ani špitnout, stejně by mu to nebylo nic platné. Jenomže dneska ti může do odborných věcí mluvit každý, kdo má v zadku díru, aniž by jen trošku tušil, která bije. Což by ale nebylo tak hrozné, kdyby to "mluvení" nemělo žádnou váhu, ale ono má, takže ti kdejaký nýmand, který měl z chemie 4-, zamázne výrobu jen proto, že k ní potřebuješ naftalén nebo jinou nebezpečnou látku.

0/0
18.9.2012 9:29

harius

Re: Další zelená mamina...

A, tady se mazalo, pravda bolela:-)

0/0
18.9.2012 9:30

al.mucha

Re: Další zelená mamina...

Jak říkám, je to o důvěře lidí v podnikatelské prostředí a ve veřejnou správu.

0/0
18.9.2012 10:03

Ariba

Re: Další zelená mamina...

Krom jiných i toto je důvod, pár příkladů proč nelze dost dobře důvěřovat podnikatelskému prostředí správním orgánům -

Pan ředitel nás ujistil, že se žádné zkoušky nedělali - přesto pec na vypalování kotoučů stojí a u plotu (!!!) jsou složeny pytle s naftalenem.

Zpracovatelé EIA (pí. Vokurková) konstatovala, že těch rizik v ovzduší je tolik, že jedno navíc nic neznamená - mám tomu rozumět, že když budu přidávat neustale další a další rizikové faktory, celkové riziko se nemění? Asi těžko...

Tatáž paní pak konstatovala nejprve, že naftalen (N) není karcinogení, po příspěvku z řad občanů opravila své tvrzení na to, že se neví jestli je karcinogení a konstatovala, že tedy žádné nebezpečí nehrozí. Nad tím zůstává rozum stát, připomíná to dítě, které si zakryje obličej a myslí si, že je schované. Ti rozumnější z nás ví, že když něco nevím, znamená to sanci 50 na 50...

0/0
18.9.2012 16:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.