Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Návrat tramvají na Václavské náměstí má několik možných variant

Na pražském Václavském náměstí jezdily tramvaje přes 110 let. Kvůli metru odtud před 30 lety zmizely. Teď se uvažuje o návratu, přičemž magistrát je pro, Praha 1 naopak proti. MF DNES připravila přehled možností, kudy by koleje nově mohly vést.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K93a63r67e92l 90D61r84d39a 6574632887

PRAHA MÁ UNIKÁTNÍ BULVÁR - PODPOŘME HO!

Praha i Česká republika potřebuje žijící centrální bulvár. Václavském náměstí má světové unikátní parametry. Podařilo se zde zklidnit dopravu. Přesto chodníky zůstaly vesměs ve stavu tak, jak byly zbudovány před cca 100 lety. Když se zde objeví předzahrádky, chodci si zde překáží. Václavské náměstí potřebuje změnu ve prospěch chodců. Ti zde byli dlouhá desetiletí vytěsňováni na úkor dopravy. A současný stav je stále jen provizorium v původním duchu.

Dle mého názoru, ideální by bylo vytvořit kolem dominujícího sv. Václava pěší zónu, tak jako na Můstku a po celé délce podpořit širší chodníky a zeleň. Parkování aut bych řešil v podzemí i na povrchu - je to praktické. Bohužel Magistrát má vítězný projekt z roku 2005 od Cigler Marani Architects. Aneb tramvaje na pěších zónách v centru kam oko dohlédne (prý je ale shodná varianta i bez tramvají). Sv. Václav v obklíčení kolejí je arogantním řešením.

http://tinyurl.com/brevae2

http://www.ciglermarani.cz

+2/−1
15.11.2012 9:18

R62o24b65e84r29t 88P47r25a82ž53á81k 4808826655210

Tramvaj na pěší zoně není nic neobvyklého. Stačí vyjet do některého německého nebo švýcarského města. Napadá mě třeba Mannheim. A auta v centru opravdu NIKDO nechce. Neustále umanutě opakujete mantru o nebezpečné tramvaji. Máte nějaké statistiky, kolik lidí se stalo obětí tramvajové dopravy?

0/−1
15.11.2012 10:01

K14a37r67e21l 46D88r81d27a 6494592207

Já auta v centru rozhodně chci. Stojím o byt v centru a u bytu hodlám mít svá auta. Dnes parkuji střídavě Senovážné nám., Opletalova, Václavské nám., Štěpánská... je to med.

Statistiky si nevedu. Nejsem Černá Kronika. Pěkně jsou významné nehody tramvají v Praze popsány na Wikipedii.

0/−2
15.11.2012 23:27

P23e57t70r 57V12e22s76e19l92ý 2889878823436

Bože to je ale kravínium. Auta, auta a zase auto, to je vaše řešení. Nevím, jak vy, ale já pamatuju Václavák s tramvajema a stejně Na příkopech a na 28.října. A žilo to tam úplně jinak. Prostě tam tramvaje chybí a zkuste se s tím smířit. nikdo je tam nestaví a vy už máte rudo před očima.

0/−1
15.11.2012 22:36

K92a24r88e32l 49D20r96d56a 6884632927

Auta v centru řešit musíte tak jako tak, s tím nic nenaděláte. Projděte si uvedené odkazy. Tramvaje má Cigler namalované jak na celém Václavském náměstí, tak Na Příkopě i 28. října. To je podklad, podle kterého prosazuje změny Magistrát. Jedná se o výhledové zrušení či narušení všech stávajících pěších zón.

0/−1
15.11.2012 23:16

K72a91r68e80l 70D22r63d55a 6704702287

Váš koníček je Ostrava a její tramvaje. Rozumím tomu dobře, že z Ostravy komentujete podobu Václavského náměstí v Praze a prosazujete na něj návrat tramvají? Neměl byste to nechat především na Pražany? :-/

0/0
16.11.2012 6:06

P89e23t70r 76V71e86s93e76l38ý 2699448523326

Já nic neprosazuju. Jen píšu, co si myslím. Tramvaj je silný městotvorný prvek ( o tom by mohl vyprávět takový Bohumín nebo Karviná, ale taky Ústí n/L) a záleží jen na schopnosti odpovědných lidí, jak bude zakomponována do konceptu města. Anebo tam taky nemusí být vůbec. Na druhou stranu nekonečná parkovistě jsou opravdu k zulíbání.

A s těma pěšíma zónama nemáte pravdu. Ve světě naopak součástí pěších zón bývá MHD, občas právě tramvaje. A to co je v Praze dole na Václaváku a přilehlých ulicích se opravdu nedá říkat pěší zóna.

Žil jsem v Praze dost dlouho a rozhodně vám ty tramvaje nevnucuje, navíc pražská tramvajová síť je soustavně devastována už od roku 1970 v souvislosti s výstavbou metra.

+1/0
16.11.2012 9:28

P23e48t70r 29V91e70s56e29l83ý 2779888303516

Co je na Václaváku tak unikátního? Takové náměstí má každé druhé evropské město. A jestli měl Václavák svého genia loci, tak za posledních dvacet let byl spolehlivě zabit. Dneska je to směska pouťových prodavačů a předražených obchodů s druhojakostním zbožím. To už není centrum, to je jen jeden veliký brajgl, plný podivných existencí. Václavák býval pojem, dneska je to téměř nadávka.

A mám pro vás málé tajemství, není to bulvár, ale náměstí.:-P

+2/−1
15.11.2012 22:44

K63a55r47e27l 26D64r53d78a 6534212597

Na rozdíl od Vás mám Václavské náměstí rád i v současné podobě. Je to výborné obchodní centrum i pro normální lidi. Pravda, zatím to rozeznali jen Rusové.

Neznám takové druhé podobné náměstí. Zkuste uvést příklady z jiných měst, ale zde jsem patriot. Bulvár je zpravidla rušná dopravní tepna. To Václavské náměstí není. V tom vidím jeho unikátnost. (A to tramvaje patrně zničí.)  

Bulvár jsem si z prstu nevycucal. Tak je náměstí označováno v médiích. O bulváru hovořil třeba i Topolánek.

0/−1
15.11.2012 23:51

P62e26t29r 28V28e29s49e50l78ý 2299208503306

Hm to já taky, akorát momentálně to opravdu není pro lidi. Anebo já nejsem člověk. Kdysi bylo opravdu vyjímečné, dneska je to tuctoý shopping park se stejným smetím jako jinde. Jsem nešťastný z toho, co s tím udělali.

0/0
16.11.2012 9:33

D92a98v51i86d 49R11e92g28n23e26r 5493761607739

Ještě jeden nápad pro případ, že by Praha nevěděla, co s penězi... :) Na Václaváku hned pod koněm tramvaj vjede do raženého tunelu, který se na Jungmanově náměstí změní na hloubený (přestup na metro B v prostoru dnešního horního vestibulu), pokračuje pod Národní a vyústí na povrch před křižovatkou se Spálenou, kde se napojí na stávající trať (směr Národní divadlo nebo směr Karlovo nám.).

0/0
14.11.2012 22:26

R26o64b97e20r63t 85P54r10a73ž52á36k 4788436985690

To by byly pěkné provize  a vícepráce. Mazánek by byl jistě pro.;-D

0/−1
15.11.2012 10:25

P20e11t43r 61V48e74s39e24l51ý 2849358973426

Obdivuju pana Šubrta a jeho nekonečnou trpelivost s tramvajobijci. Pamatuju tramvaje na Václaváku i Na příkopech a rozhodně to mělo smysl. Všude v civilizovaném světě prožívá tramvajová doprava renesanci, jen v našm balíkově budeme stavět další a další cesty pro plechové krabičky s jedním člověkem..

+5/−3
14.11.2012 11:46
Foto

M22a48r68t53i11n 63Š51u40b24r42t 1655501554495

Díky ;-). Ovšem pokud nějak (protitramvajově) rozhodne většina, i tak je to v pořádku. Není mým cílem přesvědčovat, jen nabízet odpovědi na otázky.

+1/0
14.11.2012 12:23

P71e72t53r 50V41e82s27e79l63ý 2119118303596

Mám takovou drobnou uchylky na tramvaje, obzvlášť na naše zaniklé úzkokolejky na Ostravsku. Tady se toho obecně asi vyplenilo za dob budování komunismu nejvíc. Zkuste photo tečka vesos tečka net, je to bohužel neúplné a nedokonalé, momentálně na to nemám moc času a podkladů mám něúrekom.

PS. Vaši diplomku o tramvajích na Václaváku jsem si se zájmem přečetl.

+1/−1
14.11.2012 12:52

P73e78t72r 22V30e72s15e40l30ý 2509728373126

Otázka je, jestli vás někdo chce poslouchat ...

+1/0
14.11.2012 13:05

J83a36r54o59m86í21r 75K12a85p72l20a12n 7178274782214

R^;-D

0/0
14.11.2012 13:28

K47a47r93e36l 84D77r27d93a 6684592197

Aktuálně, vážený lobisto drahé a nebezpečné tramvajové dopravy, ovšem obhajujete rušení pěších zón a zeleně v centru Prahy sloužící tisícům chodců ve prospěch tramvají. Nezůstane přitom jen u tramvají, ale vrátí se podél kolejí i auta. Vaše eko-aktivita je fakticky eko-zločinem. :-)

0/−1
15.11.2012 8:27

R35o97b98e44r50t 66P14r38a66ž91á51k 4348986445860

Nevšiml jsem si, že by někdo chtěl rušit pěší zony a vracet auta na Příkopy.

+1/−1
15.11.2012 10:03

K62a76r64e94l 51D61r67d92a 6354242877

Tak si projděte záměry Magistrátu. :-/

0/0
16.11.2012 6:00

P58e83t89r 67V93e50s61e23l76ý 2669458153166

Urážet umíte, to jste předvedl. A co tak něco konstuktivního? Máte vůbec na smysluplnou diskuzi? Zkuste se podívat trochu za humna a podívat se, jak tam řeší tramvajovou a vůbec obecně městskou hromadnou dopravu. My tu máme oproti jiným zemím výhodu, že jsme nestihli vyrušit všechny tramvaje a to co tu zbylo, a to je jen zlomek předválečného rozsahu, je ve relativně dobrém stavu. Jsou města, kde tramvaje tvoří páteř dopravy a nemám pocit, že by to bylo na úkor ostatních. Je to jen o konsensu a ten u vás asi nehrozí.

0/−1
15.11.2012 22:41

K73a50r34e36l 86D47r12d17a 6724172227

JINDŘIŠSKÁ - VODIČKOVA JE PŘETÍŽENÁ

Jakékoliv napojení dalších linek, ať už na Václavském či Senovážném nám. mi přijde nereálné. Tak trochu nevím o čem pak pánové na radnici a magistrátu diskutují. S návratem kolejí na Václavské náměstí padne bezpečnost chodců. To mi přijde neúnosné.

Ideální by bylo vyřešit nejprve Magistrálu tunelem. Pak řešit tramvaje. Byl bych pro příčné propojení Senovážné nám. - Ječná, tedy s využitím Washingtonovy a Opletalovy.

+1/−5
14.11.2012 8:26

R32o51b17e91r25t 98P83r21a85ž65á76k 4468436265390

Pane, vy máte z těch tramvají zjevně fobii. Nemyslím, že největší nebezpečí pro chodce by představovaly zrovna tramvaje. Daleko více se děsím ekobojovníků na kolech, co se řítí po chodnících.

+11/−1
14.11.2012 8:51

K38a56r42e98l 80D56r12d24a 6694252747

Ano, mám. Za domem mi má vzniknout točna, možná s velkou přestupní stanicí autobusy - tramvaje. Pod oknem mám mít ve dne v noci vrzající trať. Autobusy, které používám budou zrušeny. Moje zastávka se změní na opičí dráhu, kde budu přebíhat mezi jedoucími auty, abych chytl autobus nebo tramvaj, a to jen proto abych se dostal 1 stanici na metro do práce. ;-D Tak bych rád věděl, co je na tom výhodného, utratit za takovou zbytečnou atrakci ty miliardy. 

Jinak jsem našel zajímavé info k trati Vršovice - Opatov - Háje s odbočkou na Košík a odpovídal jsem vám, viz vedle na diskusi.

Václavskému náměstí by mj. slušela vyhrazená cyklostezka. V centru, včetně pěších zón, není vůbec žádná podpora pro cyklisty. Pak se nedivme cyklistům, co sráží v centru chodce. Cyklostezky v Praze kopírují obchvaty centra pro auta! Neskutečné...

+3/−3
14.11.2012 9:07

R30o89b28e50r79t 45P61r47a60ž12á34k 4628386655800

Trať z Edenu na Bohdalec je pochopitelně blbost. Spořilov-Jižní Město má logiku. Metro jezdí jinam a je dost plné, autobusy stojí v kolonách a jsou dost plné.

0/0
14.11.2012 10:10

J78a38r69o39m33í93r 96K39a14p13l35a26n 7158974622364

Proč blbost? Nesledujete, kolik lidí po ní jezdí v autobusech?

0/0
14.11.2012 11:45

R42o71b35e80r42t 41P49r14a39ž84á41k 4908766105900

Sklonové poměry?

0/0
15.11.2012 10:04

T61o29m52á85š 72M89o74r27a44v25č86í91k 3347736473975

Bože, na každém rohu stanice metra a oni to chtějí zadrátovat. Kousek popojít bolí, hlavně, že si pak zajdeme do posilky.

+8/−8
14.11.2012 7:18

R20o28b39e98r80t 94P34r40a74ž97á83k 4968426265950

Nejde o jednorázové popojití. Když máte pochůzky po centru a je jich víc, můžete se cítit poněkud uondán. A nahrazovat to metrem je nesmysl. Metro má sloužit jako rychlá cesta z periferie do centra a ne k popojíždění po jedné stanici.

A nejvíc mě baví ten "cenný středový pás" Václavského náměstí s těmi prefabrikovanými betonovými lavory plnými vajglů a stříkaček. Dřív se tomu říkalo Štrougalovy sady.

+8/−1
14.11.2012 8:46

M48a52r83t82i39n 41P17e86t18r 6963562478889

Cenný není ten středový pás, ale střední a spodní část Václaváku, tj. třeba kolem Jindřišské a níže...

0/−3
14.11.2012 9:45

R18o66b12e15r28t 66P12r90a95ž14á65k 4308536535120

Co je tam tak cenného, probůh? Uvědomme si, že Václavák NENÍ žádné středověké centrum, ale OBCHODNÍ zona, kde se normálně pracuje, nakupuje, chodí do restaurací a sem tam i bydlí. Tak proč by tam nemohla jezdit tramvaj?

+4/0
14.11.2012 10:06

M74a57r57t31i94n 71P13e19t93r 6413392218129

Jen jsem upozorňoval, že jste nepochopil význam psaného v článku, opravdu tam nejde o "Štrougalovy sady"...

0/0
14.11.2012 10:54

M30a82r60t91i86n 66P38e69t79r 6263942508309

A jinak k tématu, nevadí mi tramvaje, ale ty hnusné troleje, které s nimi souvisí a hyzdí podstatnou část Prahy... Projeďte se třeba tramvají 11 z "Pavláku" na "Synkáč", kolik domů je zohyzděných tím, že jsou do nich nevzhledně zaraženy držáky úchytů... Je to hnus...

0/0
14.11.2012 11:05
Foto

M91a81r31t39i38n 37Š66u59b38r86t 1125831444795

Tím hnusem je v Praze denně přepraveno 1,2 milionu lidí...

+5/−1
14.11.2012 11:22

J23a34r71o93m25í46r 28K40a14p27l98a91n 7838734842794

;-DR^

+1/−1
14.11.2012 11:46

M17a37r38t23i49n 72P79e66t74r 6793812248289

Ale ano, to máte pravdu...

0/0
14.11.2012 13:18
Foto

M97a25r22t72i42n 65Š75u63b79r76t 1205261744825

Jinak poslední dobou se právě držáky trolejí z domů odstraňují a i do úzkých ulic přidávají sloupy. To je pak opravdu hnus, to je pravda, když je ulice samý sloup. některé úchyty trolejí se naopak častokrát fotí do sbírek jako estetický unikát...

+2/0
14.11.2012 11:24

M39a55r64t51i85n 52R11u57z88i43c71k98a 1552588916227

nebo lze resit centrum mesta bez troleji:

http://www.youtube.com/watch?v=1JVtvQe30wk

0/0
14.11.2012 13:14

M28a29r24t90i53n 65P35e18t19r 6153132958209

Takové řešení by bylo pro Václavské náměsté ideální. Jenže by to vyžadovalo nákup nových souprav, nebo minimálně zásadní úpravu stávajících, pro všechny linky vjíždějící do této oblasti... Ovšem do budoucnosti by to jistě mělo význam zvážit...

0/0
14.11.2012 13:23

R63o39b20e27r25t 24P88r37a79ž66á38k 4648536225260

Podotkl bych, že podle nové normy úchyty trolejí již nesmí být na zdech budov. Na Václaváku se to dá řešit sloupy mezi kolejemi s výložníky. Ty mohou být v historickém stylu. Tím odpadají lana, která tolik iritují starostu Lomeckého.

+1/0
14.11.2012 11:32

R82o73b62e62r60t 56P94r34a30ž27á13k 4468556465820

A mimochodem, představte si, že jsou lidé, které každé popojití opravdu bolí.

+5/−4
14.11.2012 8:49

S55v89a93t58o33p53l83u41k 69C63e41r43n88y 7643693785361

Ony v Evropě jezdí i moderní tramvaje, které v místě, kde nejdou z jakéhokoliv důvodu dát troleje, dokáží projet takový úsek (jednu dvě stanice) na akumulátor. V Nice to bylo v provozu už někdy před pěti lety. Než se Praha rozhoupe k řešení dopravy v centru, tak by se takovéto řešení mohlo stát obvyklým i v dalších evropských městech. Někde jsem četl i o testech tramvají na indukční pohon v Německu.

0/0
14.11.2012 11:56

M81a60r54t55i53n 55R10u85z42i22c17k79a 1692768156817

http://www.youtube.com/watch?v=1JVtvQe30wk

0/0
14.11.2012 13:13

J89a71n 79P40r10a38v84d23a 2201317283706

Soudruh Oldřich Lomecký očividně miluje devastaci města způsobenou komunisty.

+4/−6
13.11.2012 21:53

J91a35n 55Z93e44l51e91n98k91a 2376546148615

Soudruh Lomecký je úplně mimo. TRAMVAJE NA VÁCLAVÁK PATŘÍ a jsem přesvědčen, že až padnou všechna ta pitomá dogmatická pseudo-omezení, co občas zaznívají, budou tramvaje obnoveny. Podporuji nejen jejich návrat do horní části Václaváku, ale i po celé délce, a navíc na Můstek a do ulic Na Příkopě a 28. října. Uprostřed náměstí (Vodičkova-Jindřišská) by měla být zřízena "plná hvězda" - tedy křižovatka obsahující kromě křížení jízdu do všech směrů (jako je např. na Palmovce). Bylo by možné sem přesunout centrální přestupní bod noční dopravy z Lazarské. Pro denní dopravu by to znamenalo mj. podstatné odlehčení přetížené Ječné ulice a zlepšení operativních možností objížděk a otoček při výlukách. Např. linka 22 by mohla být rozdělena na 22 a 23, přičemž 22 by mohla jezdit přes václavák a 23 by mohla jezdit nadále Ječnou. 9 by se mohla vrátit do trasy přes Můstek atd. Ať žijí tramvaje! ;-)

+8/−18
13.11.2012 21:21
Foto

M46a26r72t24i63n 64Š81u50b71r19t 1335681494505

Plná hvězda né... ;-) To by bylo zbytečné zadrátování a zbytečné ubrání velké plochy náměstí. Systém by byl dobře funkční i bez plné hvězdy, ostatně ve středu nám bylo kdysi jen křížení, teď by tam bylo ještě odbočení do Jindřišské a Vodičkovy... Návrat tramvají musí být proveden případně zodpovědně, ne pod heslem ať žijí tramvaje, ale s důrazem na to, aby jejich případný návrat řešil konkrétní dopravní požadavky centra.

+9/−3
13.11.2012 21:25

J68a50n 32Z36e82l63e74n40k47a 2776646878695

A proč plná hvězda né? :-) To zadrátování tak hrozné není, a že by to ubralo plochu náměstí, to si taky nemyslím. Křižovatka tam bude tak jako tak a místa na ty zbylé oblouky je tam víc než dost. Štrosmayerák taky není "zbytečně zadrátovaný". A při vhodné architektonické úpravě to nemusí vůbec vadit.

S "řešením konkrétních dopravních požadavků centra" pomocí tramvají naprosto souhlasím, ale ta plná hvězda by byla (pro různé mimořádnosti) univerzálnějším řešením.

+1/−11
13.11.2012 21:41
Foto

M84a77r37t85i20n 42Š24u37b24r30t 1575381794565

Z rozboru všech možných variant vyplynulo, že odklony při všech mimořádných situacích jsou vhodně realizovatelné i bez celé hvezdy. Včetně centrálního přestupního budu nočních linek. Tj. konkrétní dopravní požadavky ukazují, že není třeba a proto je vhodné ji neprosazovat. Kromě toho zvyšuje provozní náklady, náklady na výstavbu a narušuje více pěší vazby.

+5/−3
13.11.2012 21:49
Foto

M61a67r66t15i52n 74Š10u68b71r19t 1725781724235

K tématu doporučuji delší text zde http://www.tramvajak.cz/studie_vaclavak/TEXTY/DIPLPRAC.pdf  Od strany 103.

+5/−2
13.11.2012 21:52

P68e60t83r 53Č78e86c53h 6640610755

díky za kvalitní příspěvky a odkaz

+1/0
14.11.2012 1:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.