Diskuze
Legendární tramvaje typu T3 vyjely v Praze do provozu před 50 lety
Děkujeme za pochopení.
K83a11r95e23l 54D52r95d96a
ČESKÁ VYNALÉZAVOST JE NADPOZEMSKÁ
Jel jsem včera poprvé v zadní části 15T. Vůz má 2 kloubové "harmoniky" a uvnitř vozu je v těchto místech dlouhá ulička údajně pro procházení. U podlahy je ta ulička široká cca 70 cm. Upozorňuji, že v případě eskalátorů se do šířky 80 cm uvažuje jeden stojící cestující se zavazadlem a žádné procházení dalších cestujících. To je umožněno až na eskalátorech od 1 m šířky. Tak vynález "nepoužitelné uličky" v plzeňské Škodovce vyřešili nálepkami. (Jsou i na webu Škodovky, tak to není nápad ROPIDu či DPP).
Jedna nálepka tvrdí "pohyblivé části nebezpečí úrazu", resp. piktogram upozorňuje na kolo na podlaze, přiskřípnutí u boku, pohybující se harmonika, nestrkat ruce do harmoniky. Druhá nálepka: neopírejte se o stěny, stůjte v uličce, držte se tyčí, dodržujte správný odstup od boku, kde vás to jinak skřípne. Třetí nálepka: "umožněte volný průchod ostatním" a názorný piktogram osoby stojící na straně v uličce o šířce cca 1,5 metru. (Nejsou Plzeňáci trpaslíci?)
K88a57r50e91l 12D31r43d77a
Tak mi přišlo vcelku smutné, že naši dědové dotahovali T3 k dokonalosti a jejich vnukové se ukájí vymýšlením hloupých a vzájemně si odporujících nálepek, resp. pokynů pro cestující, jak si s jejich konstrukční neschopností poradit.
T24o79m92á63š 65Š12k25v32r52n15a
Nejen tramvaje T3, ale autobusy Karosa ŠM/ŠL/ŠD, lokomotivy "laminátky" (a samozřejmě i další vozidla) strkaly (a strkají dodnes) podobná vozidla i ze "západu" - alespoň co se týče designu - strkají do kapsy. A ještě je taky nutno zmínit soupravy metra R1, které musely ustoupit "pevnostem" Ečs/81.x z Mytišče...
R26o27b12e95r47t 78P71r55a62ž67á90k
Jenže vámi popisované skvosty nestrčily do kapsy konkurenci na trhu. Vyvážely se pouze do zemí RVHP, případně jako rozvojová pomoc do "pokrokových" zemí třetího světa. Zadara, což ekonomice výrobce příliš nesvědčí.
R89o94m72a31n 68S31i71l81n78ý
Mě se víc líbí T2, s tím kšiltem je taková hezky zamražená.
K29a45r93e97l 32D10r89d79a
Nevíte, co tady jezdilo za Němců? Fandové se rozvoji tramvajové dopravy za války příliš nevěnují. Na fotky moderních tramvají ze 40. let ale občas narazím. Mám pocit že před T1, T2 a T3, tady jezdily dost podobné vozy.
P54e53t54r 33V58e86s25e49l74ý
Ani náhodou. Jezdily tu dvou nápravové vozy s pevnou nápravou. Jedinné čtyřnápravové vozy podobné PCC byly na Ostravsko-Karvinských úzkokolejkách, svého času největší tramvajové vozy u nás.
P33e83t30r 41V96e79s53e50l72ý
To už snad ani nejni pravda. Počátkem osmdesátých let blonckalo po Praze pár T1 (26, 23) a pak už jen T3. Pro mě to bylo jak zjevení, protože u nás v Ostravě jezdilo všechno možné, od dvounápravových tramvají na linkách do Hlučína a do Kyjovic, přes T1 (ty jezdily na lince 3 a později spřažené na sedmnáctce), přes T2 (těch tu bylo něúrekom) až po T3, ty jezdily hlavně do centra a do Výškovic a do Hrabůvky. No a samozřejmě K2, tam jsme se spolužákama milovali esičko před bývalými frýdlantskými mosty.
Prostě T3 měla design, který se povede jednou za sto let, pro mnoho lidí se stala symbolem tramvaje. Když odmyslíme nízkopodlažnost, kterou tenkrát nikdo ve světě neřešil, tak z hlediska přepravy cestujících byla její koncepce dokonalá. Dost míst na sezení a hlavně široký salon pro snadný průchod. Je škoda, že se nebožce Tatra ČKD nepodařilo navázat na tak skvělý výrobek.
J73o26s91e79f 37H63o52f20f67e69j
Tak nevím,jestli to není pro pravdoláskaře propagace komunismu.
K48a24r53e81l 36D29r16d54a
Zvláštní, to je nějaká krajová zvláštnost? Google mi našel 20 tis. "tranvají" a 3 mil. "tramvají". Správně je "tramvaj".
K62a72r26e68l 16D75r57d78a
JSOU BARIÉROVÉ
Fascinuje mě, jaké roky bylo považováno za normální, že lidé se zdravotními problémy do hromadné dopravy nepatří. Je to takový pohled do středověku, který jsme ale mnozí zažili ještě na vlastní kůži. A jak to znám, mnozí v tom středověku žijí dodnes. U bezbariérových tramvají a autobusů mě baví, jak se výstup a nástup cestujících urychlil. Takže nakonec nejde jen o služby pro nějakou minoritu cestujících.
Jinak v T3 je kam si stoupnout, umožňují stojícím nepřekážet, je za co se držet a tyč je v ruce příjemná, sedící mají výhled oknem, sedačka zády po směru jízdy je jen 1 v celém voze a samozřejmě perfektní sedačky a žádná přehnaná snaha mít dvě sedačky vedle sebe.
Nechápu, že nové KT8, 14T a 15T tohle vše dokázaly popřít. Taková 14T je vlastně dokonale bariérová, a to pro všechny cestující. Není kde stát, není za co se držet, a když, je ta ostrá kovová tyč v ruce nepříjemná, na místa proti sobě se dostane jen štíhlý akrobat atd. Aneb zaostalý středověk v moderním kabátě.
J15a43r79o37m81í82r 11V35í91t
I ty plastové šedé a červené sedačky mne dodnes fascinují. Podobné jsme mívali židle ve školní jídelně. Co já jsem se tramvajemi najezdil...
J52a24n 46Š66p55e86c13i69á64n
Na ty plastove se nestitim sednout.V tech hadrovych je vic spiny nez v nemytym zachodu :D
J71a52n 25C86i62h84a84k
podle mě rozhodně nejhezčí tramvaj posledního půlstoletí. Ten design pana Františka Kardause vypadal skvěle v roce 1960 i dneska, tomu se říká genialita. A přiznávám, že nejvíc se mi líbily tramvaje T3 s tyčovým sběračem, který díky své nenápadnosti dával vyniknout elegantním křivkám vozu. Dodnes tak jezdí např. v Rize. Jediné, co se té tramvaji dalo vytknout, byla poměrně nízká okna, takže stojící cestující nad 175 cm civěl do zaoblené střechy, ale "na funkčnost to vliv nemělo"
Když se podíváte na fotky ze 60. a 70. let, co za příšery byli schopní navrhnout a postavit konstruktéři v zemích světa, tak tahle krasavice mezi nimi zářila jako diamant. A nemluvě o dnešku např. se zmíněnou "Porsche". Design čela je nápaditý jak převrácená zinková vana.
Na důstojný život je potřeba 45 tisíc, v Praze ještě víc, vypočetla platforma
Minimální důstojná mzda pro rok 2023 činila 47 718 korun hrubého v Praze, 45 573 korun hrubého mimo...
Po napadení v autoservisu v Řepích zemřel muž, druhého policisté zadrželi
Pražští policisté vyšetřují případ napadení v autoservisu v Řepích. „Na místě byl zadržen jeden...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Plzeň - Slavia 1:0, šlágr rozhodl v závěru Šulc, hosté po týdnu spadli z čela
Zásadní zpráva ze šlágru fotbalové ligy z Plzně, kde se představila první Slavia: největší radost...
Kladno - Vsetín 7:2. Druhé vítězství Rytířů v baráži, kanonádu domácích zahájil Jágr
Druhé vítězství pro Kladno a střelecký rekord pro legendu. Domácí porazili ve druhém utkání...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Nesvítilo se tam, řekl policistům muž, který se vloupal do domu střelce z fakulty
Po čtyřměsíčním pátrání policie zadržela muže podezřelého z vloupání do dvou domů v Hostouni na...
Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami
Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...
Kapitán Smoleňák: A máte příběh pro Netflix! Džegrův gól nás povzbudil
Hráči na kladenské střídačce euforicky vyskočili, stadion vibroval a kotel nadšeně zpíval: My chcem...
Kladno - Vsetín 7:2. Druhé vítězství Rytířů v baráži, kanonádu domácích zahájil Jágr
Druhé vítězství pro Kladno a střelecký rekord pro legendu. Domácí porazili ve druhém utkání...
Nymburk se s Olomouckem natrápil. Opavští obhájci udolali Ostravu
Obhájci titulu basketbalisté Opavy vstoupili do čtvrtfinále ligového play off s Ostravou vítězstvím...