Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Legendární tramvaje typu T3 vyjely v Praze do provozu před 50 lety

Poprvé svezly "klasické" tramvaje T3 Pražany přesně před padesáti lety, tedy 21. listopadu 1962. A dodnes jsou považovány za nedostižný vzor toho, jak má městská tramvaj vypadat a hlavně fungovat. Jezdit přestaly loni v prosinci, v ulicích Prahy jsou už jen jejich modernizované či upravené verze.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K68a39r20e54l 30D59r15d88a 6974162677

ČESKÁ VYNALÉZAVOST JE NADPOZEMSKÁ

Jel jsem včera poprvé v zadní části 15T. Vůz má 2 kloubové "harmoniky" a uvnitř vozu je v těchto místech dlouhá ulička údajně pro procházení. U podlahy je ta ulička široká cca 70 cm. Upozorňuji, že v případě eskalátorů se do šířky 80 cm uvažuje jeden stojící cestující se zavazadlem a žádné procházení dalších cestujících. To je umožněno až na eskalátorech od 1 m šířky. Tak vynález "nepoužitelné uličky" v plzeňské Škodovce vyřešili nálepkami. (Jsou i na webu Škodovky, tak to není nápad ROPIDu či DPP). 

Jedna nálepka tvrdí "pohyblivé části nebezpečí úrazu", resp. piktogram upozorňuje na  kolo na podlaze, přiskřípnutí u boku, pohybující se harmonika, nestrkat ruce do harmoniky. Druhá nálepka: neopírejte se o stěny, stůjte v uličce, držte se tyčí, dodržujte správný odstup od boku, kde vás to jinak skřípne. Třetí nálepka: "umožněte volný průchod ostatním" a názorný piktogram osoby stojící na straně v uličce o šířce cca 1,5 metru. (Nejsou Plzeňáci trpaslíci?)

0/0
23.11.2012 8:18

K88a49r62e66l 71D17r80d57a 6484652797

Tak mi přišlo vcelku smutné, že naši dědové dotahovali T3 k dokonalosti a jejich vnukové se ukájí vymýšlením hloupých a vzájemně si odporujících nálepek, resp. pokynů pro cestující, jak si s jejich konstrukční neschopností poradit. ;-)

0/0
23.11.2012 8:33

P29e49t70r 14V18e69s31e54l63ý 2419568723886

Je to smutné, ale dneska se schopnosti něco slušného a funkčního vyvinout moc nenosí, dneska se hodnotí schopnost prodat jakýkoliv šmejd.

0/0
23.11.2012 8:41

P72e92t95r 91V97e19s76e50l30ý 2159508503706

Já jen doufám, že ta hrůza k nám nedorazí a zůstaneme u osvědčených Varií. Tak nízkopodlažnost za každou cenu je pěkný nesmysl. Já to vidím na autobusech, jak stará babka celkem v pohodě vleze dovnitř ale už si nesedne, protože sedadla jsou jak na prolízačce vysoko.

0/0
23.11.2012 8:39

T78o38m16á24š 22Š36k86v61r58n61a 3158636790854

Nejen tramvaje T3, ale autobusy Karosa ŠM/ŠL/ŠD, lokomotivy "laminátky" (a samozřejmě i další vozidla) strkaly (a strkají dodnes) podobná vozidla i ze "západu" - alespoň co se týče designu - strkají do kapsy. A ještě je taky nutno zmínit soupravy metra R1, které musely ustoupit "pevnostem" Ečs/81.x z Mytišče...

0/0
22.11.2012 11:18

R49o36b11e58r28t 28P18r12a40ž59á18k 4688756715830

Jenže vámi popisované skvosty nestrčily do kapsy konkurenci na trhu. Vyvážely se pouze do zemí RVHP, případně jako rozvojová pomoc do "pokrokových" zemí třetího světa. Zadara, což ekonomice výrobce příliš nesvědčí.

0/−1
22.11.2012 12:18

R36o50m60a37n 67S49i26l13n23ý 3707772449821

Mě se víc líbí T2, s tím kšiltem je taková hezky zamražená.

0/0
22.11.2012 10:04

K57a79r68e15l 46D60r25d44a 6654352647

Nevíte, co tady jezdilo za Němců? Fandové se rozvoji tramvajové dopravy za války příliš nevěnují. Na fotky moderních tramvají ze 40. let ale občas narazím. Mám pocit že před T1, T2 a T3, tady jezdily dost podobné vozy.

0/0
22.11.2012 9:10

P11e43t76r 78V86e95s14e34l56ý 2129498923396

Ani náhodou. Jezdily tu dvou nápravové vozy s pevnou nápravou. Jedinné čtyřnápravové vozy podobné PCC byly na Ostravsko-Karvinských úzkokolejkách, svého času největší tramvajové vozy u nás.

0/0
22.11.2012 9:29

P90e94t58r 97V75e73s90e78l11ý 2159878683806

Pokud teda vím :-P

0/0
22.11.2012 10:51

R72o84b28e91r24t 31P14r98a22ž33á82k 4908476215370

Nevíte. Čtyřnápravové vozy byly celkem běžné i v Praze. Např. známý vůz č.200. A těmi podobnými vozům T1,..atd pan Drda myslí asi "Ponorku"

0/0
22.11.2012 12:12

P10e65t94r 60V74e43s58e44l21ý 2329148733396

No ten byl jeden ... Nějaké další by nebyly? Aspoň odkaz.

0/0
22.11.2012 13:53

K16a13r67e13l 87D18r93d98a 6454862307

Já spíš myslel něco jako 4MT z Královopolské. Možná ta Ostrava, ale panu Veselému tam chybí letopočty a popisky. Tak snad toto je PCC v Ostravě?

http://photo.vesos.net/displayimage.php?album=26&pid=405#top_display_media

0/0
23.11.2012 7:19

P75e17t20r 98V80e37s92e75l61ý 2669948203666

Spousta fotek je jen nalezených bez popisu a datace, ale tahle popis má v jiném albu: http://photo.vesos.net/displayimage.php?album=10&pid=223#top_display_media

 a datovat to lze někdy mezi roky 1959 a 1967.

Tramvaje byly většinou předválečné a konstrukce byla spíš železniční, první vozy byly dodány už počátkem století, kdy nějaké PCC neexistovalo. Nejnovější vozy dodala vagónka v České Lípě někdy v padesátých letech: http://photo.vesos.net/displayimage.php?album=10&pid=220#top_display_media

Rád bych to dorovnal, ale chybí mi čas...

0/0
23.11.2012 8:15

P75e40t79r 17V88e66s26e79l71ý 2699878883286

To už snad ani nejni pravda. Počátkem osmdesátých let blonckalo po Praze pár T1 (26, 23) a pak už jen T3. Pro mě to bylo jak zjevení, protože u nás v Ostravě jezdilo všechno možné, od dvounápravových tramvají na linkách do Hlučína a do Kyjovic, přes T1 (ty jezdily na lince 3 a později spřažené na sedmnáctce), přes T2 (těch tu bylo něúrekom) až po T3, ty jezdily hlavně do centra a do Výškovic a do Hrabůvky. No a samozřejmě K2, tam jsme se spolužákama milovali esičko před bývalými frýdlantskými mosty.

Prostě T3 měla design, který se povede jednou za sto let, pro mnoho lidí se stala symbolem tramvaje. Když odmyslíme nízkopodlažnost, kterou tenkrát nikdo ve světě neřešil, tak z hlediska přepravy cestujících byla její koncepce dokonalá. Dost míst na sezení a hlavně široký salon pro snadný průchod. Je škoda, že se nebožce Tatra ČKD nepodařilo navázat na tak skvělý výrobek.

+6/0
22.11.2012 8:52

J19o61s41e18f 69H96o76f86f65e75j 8970703232442

Tak nevím,jestli to není pro pravdoláskaře propagace komunismu.

+2/−2
22.11.2012 8:32

P24e92t74r 57V77e19s90e51l30ý 2229838423686

ty si úň

0/0
22.11.2012 8:53

J55o49s67e27f 53H81o11f64f33e86j 8710473852572

-bych neřek,pokud dnes někdo přijde s tim,že před 89 se něco povedlo,jste hned označen za komunistického agenta.Viz třeba nezničitelná E-499

+1/0
22.11.2012 9:12

P35e67t70r 82V40e12s11e50l81ý 2119558533746

jj, Bobina ;-), moje nejoblíbenější .

0/0
22.11.2012 9:31

K35a43r13e62l 98D77r54d55a 6744812427

Rozhodně není, protože původ je u licence Westinghouse z 30. let 20. století. ;-D

0/0
22.11.2012 8:58

P38e24t73r 75V96e49s92e56l23ý 2849148793826

Ale houby. Licenční byla koncepce PCC. Původně se měly vyrábět po válce ve spolupráci s Američany, Velký Február tomu zabránil a tak byla vyvinuta vlastní verze T1 (také T I), pak horší T25 (T II) a teprve potom byla T3 (původně T III), která byla zjednodušeno a vylepšenou a taky lehčí variantou T2 plně připravená pro sériovou výrobu. Westinghouse a Generel Electric (kromě toho, že to byly firmy) byly dvě odlišné koncepce elektrického řízení tramvaje typu PCC.

+1/0
22.11.2012 9:10

P35e36t17r 11V84e66s37e25l52ý 2409288633766

ach jo, těch chyb:

"Původně se měly vyrábět po válce ve spolupráci s Američany" má být "Původně se měly být nové typy tramvají konstruované podle PCC vyráběny po válce ve spolupráci s Američany u nás,".

T25 má být T2.

zjednodušeno má být zjednodušenou

Generel Elecmá být General

0/0
22.11.2012 12:05

K43a96r22e51l 53D71r68d92a 6374832377

To se mi nezdá. Vycházím z dostupných zdrojů. PCC tramvaje vznikly v USA a od 30. let běžela sériová výroba. Fascinuje mě info jak se k nám dostala licence: "Westinghouse, která měla smlouvu s ČKD o bezplatné výměně licencí". Po válce se u nás rozhodlo 1946 o výrobě PCC na podkladě licence a pro vývoj T1 se údajně koupila licence na podvozky. Pak přišel únor 1948 a od licence se patrně ustoupilo. Následně šla v roce 1951 T1 do sériové výroby. Tak mi to přijde, že soudruzi koncepci T1 prostě ukradli a RVHP tak měla tramvaje PCC.

Nám pak T3 zase ukradli Rusové a dělali podle ní svojí KTM-5. Já bych se bolševikem prostě přehnaně nechlubil. V době, kdy se rodily T1-T4 tady ještě vládly civilizované dovednosti 1. republiky.

Jinak odkazuji na obrázky google a heslo "tram PCC". Je tam k vidění konkurence T3. T4 jsou pro mě novinkou.

A jinak jsem vyšťoural info, že v USA šly od 50. let tramvaje do kopru a ustoupily automobilové dopravě. Což mě v návaznosti na diskusi k Václaváku potěšilo. ;-)

0/0
23.11.2012 7:48

P29e18t52r 85V81e76s76e84l50ý 2569498233736

Licence byla opravdu koupena a využívána. Co padlo s únorem, tak byla spolupráce s Američany při výrobě. Kdo ukradl koncept byli Poláci a Rusáci, kteří to ale okopírovali podle našich tramvají.

Licence na podvozky byla koupená pro první lokomotivní řadu E499 (Bobina) od Švýcarů, další už měly vlastní vyvinutý podvozek.

Poslední tramvaje byly v USA vyrobeny v letech 1951-2 a byly pro San Francisco Municipal Railway fabrikou v St. Louis.

Momentálně v USA vyrábějí tramvaje podle naší licence, je to Astra, modifikovaná pro USA. I tady je to licencování podivné, zadarmo s podmínkou dodávek komponent od nás. Je to firma United Streetcars v Portlandu.

A abych vás nepotěšil, v USA zažívá tramvajová doprava renesanci. A tramvaje si tahají do centra. Stejně tak, jako v Evropě. Jen u nás jsme zase sto let za opicema. Aspoň se už neruší, jako v Rusku (jen za loňský rok víc jak 1000km tramvajových tratí) a v Polsku (Gliwice).

0/0
23.11.2012 8:32

K74a72r48e54l 35D36r39d16a 6474812967

SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ

Zaregistroval jste vtipný kolaps tramvají tento týden? Na trojúhelníkové křižovatce se potkaly 9, 24 a 5. Nějak to řidiči nezvládli.

http://tinyurl.com/d7tq594

Jinak z fotek je zřejmé, že tramvaje v centru nestíhají. A po změnách ROPIDu je to ještě horší. Centrum je přetížené a do toho nápady s Václavákem. Přetíženou Jindřišskou by pak řešily jen tratě Na příkopě a Národní. Tedy návrat do 70. let. O to patrně tvůrcům nového centra jde. Vyvolat potíže a požadavky na jejich řešení. Prošel jsem si Můstek. Pěší zóny s návratem kolejí počítají. Je tam pruh hrubé dlažby. Na příkopě (u Slovanského domu) tento pruh vede přes lavičky a vzrostlé stromy, aby se vyhnul vozovce. Návrat tramvají znamená tady omezení prostoru pro chodce a zrušení zeleně. Špatné, špatné. ;-)

Tady je foto toho pruhu v místech bez vozovky, kde jde středem: http://tinyurl.com/cc2bkhj

0/0
23.11.2012 9:07

P61e37t58r 18V69e82s70e82l81ý 2449428913386

;-D

My jsme měli veselo ve středu: http://zpravy.idnes.cz/v-ostrave-havarovaly-tramvaje-de6-/krimi.aspx?c=A121121_073151_ostrava-zpravy_zep

Navíc ještě osmička si v Porubě strhla pantograf ... tak plnou devítku jsem ráno ještě nezažil (samozřejmě od plyšáku).

A dneska ráno zůstala na zastávce Poruba vozovna viset 17 s nefunkčníma dveřma, ale DPO promptně hned za ní poslalo náhradní soupravu. I tak to spoždění stačilo i díky novým zastávkám na Fukušimě abych musel čekat 20 minut na další autobus (ještě že to jezdí v 7 co dvacet minut).

0/0
23.11.2012 11:38

P53e87t33r 32V74e76s93e65l29ý 2369118963316

Já si myslím, že to nebude tak žhavé. Praha nemá peníze na nové tramvaje (zaplatila Škodovce směnkou), kde by vzala prachy na tohle.

Mě by se tam líbilo v centru spíše tohle: http://photo.vesos.net/displayimage.php?album=17&pid=276#top_display_media

Je to krátká linka, obsluhovaná jedním vozem. To by myslím nebylo vůbec špatné. Akorát to neřeší problém propojenosti města.

0/0
23.11.2012 11:43

P54a28v62e20l 87S73o81u26č56e74k 5391940879

Ta hrubá dlažba je tam kvůli možnosti zajíždění dopravní obsluhy (zásobování, popeláři, vozidla údržby), která by svojí hmotností poškodila chodníkovou dlažbu.  Chodníková dlažba má nižší mechanickou odolnost.

0/0
25.1.2013 9:28

J87a28n 89K14o13m91á12r64e72k 5895938479773

píše se tranvaj, ne tramvaj !!!!!!!!!!

0/−6
22.11.2012 8:18

K93a92r73e39l 61D81r23d14a 6624432817

Zvláštní, to je nějaká krajová zvláštnost? Google mi našel 20 tis. "tranvají" a 3 mil. "tramvají". Správně je "tramvaj". ;-)

+1/0
22.11.2012 8:28

V84l23a86d72i75m42í98r 59H49o58l30ý 8294361336487

zajímavé. A jak se u vás píše autobus?

;-D

+3/0
22.11.2012 9:56

J22i77ř40í 49V25i69m18r 5333107900320

antabus

+4/0
22.11.2012 10:08

K18a96r44e11l 23D58r66d18a 6904982387

JSOU BARIÉROVÉ

Fascinuje mě, jaké roky bylo považováno za normální, že lidé se zdravotními problémy do hromadné dopravy nepatří. Je to takový pohled do středověku, který jsme ale mnozí zažili ještě na vlastní kůži. A jak to znám, mnozí v tom středověku žijí dodnes. U bezbariérových tramvají a autobusů mě baví, jak se výstup a nástup cestujících urychlil. Takže nakonec nejde jen o služby pro nějakou minoritu cestujících.

Jinak v T3 je kam si stoupnout, umožňují stojícím nepřekážet, je za co se držet a tyč je v ruce příjemná, sedící mají výhled oknem, sedačka zády po směru jízdy je jen 1 v celém voze a samozřejmě perfektní sedačky a žádná přehnaná snaha mít dvě sedačky vedle sebe.

Nechápu, že nové KT8, 14T a 15T tohle vše dokázaly popřít. Taková 14T je vlastně dokonale bariérová, a to pro všechny cestující. Není kde stát, není za co se držet, a když, je ta ostrá kovová tyč v ruce nepříjemná, na místa proti sobě se dostane jen štíhlý akrobat atd. Aneb zaostalý středověk v moderním kabátě.

+8/−4
22.11.2012 6:03

J67a81r87o76m16í74r 12V60í93t 2243887131600

I ty plastové šedé a červené sedačky mne dodnes fascinují. Podobné jsme mívali židle ve školní jídelně. Co já jsem se tramvajemi najezdil...

+7/0
22.11.2012 0:53

J93a76n 39Š93p68e16c81i46á56n 2150340749589

Na ty plastove se nestitim sednout.V tech hadrovych je vic spiny nez v nemytym zachodu :D

+16/−1
22.11.2012 1:13

J58a36k21u31b 90Š31a35f63a21n32d58a 7265417491501

A v zimě jak krásně hřály... A člověk v ní seděl jak ulitý, krásně držela.

+8/0
22.11.2012 6:17

J21a24n 25C43i93h83a17k 1988687627568

podle mě rozhodně nejhezčí tramvaj posledního půlstoletí. Ten design pana Františka Kardause vypadal skvěle v roce 1960 i dneska, tomu se říká genialita. A přiznávám, že nejvíc se mi líbily tramvaje T3 s tyčovým sběračem, který díky své nenápadnosti dával vyniknout elegantním křivkám vozu. Dodnes tak jezdí např. v Rize. Jediné, co se té tramvaji dalo vytknout, byla poměrně nízká okna, takže stojící cestující nad 175 cm civěl do zaoblené střechy, ale "na funkčnost to vliv nemělo" :-)

Když se podíváte na fotky ze 60. a 70. let, co za příšery byli schopní navrhnout a postavit konstruktéři v zemích světa, tak tahle krasavice mezi nimi zářila jako diamant. A nemluvě o dnešku např. se zmíněnou "Porsche". Design čela je nápaditý jak převrácená zinková vana.

+23/−1
21.11.2012 22:23

P96e31t98r 73N22e81c93h68a27n95i35c28k64ý 7403756498710

To jak T3 je super tramvaj lze vidět v Liberci, protože dlouhé roky nebylo tramvaje, která by v tamních kopcích byla schopná provozu !!

+12/0
21.11.2012 22:23

M85a17r68t15i94n 59V87e40i73s83s 2337466435203

Pro nepamětníky: Na fotce č. 6 je v pozadí vidět dnešní nákupní centrum Nový Smíchov. :-)

+6/−1
21.11.2012 21:23
Foto

R76o37b17e24r35t 93P57l74o61c94h 4426752371393

Do dnešních dní se z téhle továrny nezachovalo již vůbec nic :/

0/0
21.11.2012 23:16

M29a56r26t96i57n 87V43e38i86s17s 2347456905143

Krom průčelí, které je právě tady vidět.

0/0
22.11.2012 9:24

J17a85n 44K80r86b32e50c 8945277954647

T3 je vyborná tramvaj! R^

Smrt designerovi tramvaje "Porsche" Rv

+23/−6
21.11.2012 21:04

M71a44r77t91i42n 20V46e83i36s45s 2407186955173

Sám bych to nenapsal líp! R^

Nepřekonaná a nepřekonatelná, takhle komfortní tramvaj už nikdy nevznikne. V

+11/−3
21.11.2012 21:20

T24o63n60d39a 58H36e91j65l70í67k 1368583509717

náhodu, T6A5 taky nejsou špatný...teda až na větrání....

0/−2
21.11.2012 21:49

M30a52r83t75i38n 73V16e92i25s41s 2317446895663

Nejsou špatný, protože vychází z T3ky. Ale v ničem ji nepředčily. A právě to větrání je dělá horší.

+1/0
21.11.2012 23:03

B97o70h95u49s60l53a51v 91K42r97á20l81í11k 2201140299656

Až na to, že jsou ošklivější a méně pohodlné, tak docela ujdou.

0/0
21.11.2012 23:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.