Diskuze

Legendární tramvaje typu T3 vyjely v Praze do provozu před 50 lety

Poprvé svezly "klasické" tramvaje T3 Pražany přesně před padesáti lety, tedy 21. listopadu 1962. A dodnes jsou považovány za nedostižný vzor toho, jak má městská tramvaj vypadat a hlavně fungovat. Jezdit přestaly loni v prosinci, v ulicích Prahy jsou už jen jejich modernizované či upravené verze.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
KD

K83a11r95e23l 54D52r95d96a

23. 11. 2012 8:18

ČESKÁ VYNALÉZAVOST JE NADPOZEMSKÁ

Jel jsem včera poprvé v zadní části 15T. Vůz má 2 kloubové "harmoniky" a uvnitř vozu je v těchto místech dlouhá ulička údajně pro procházení. U podlahy je ta ulička široká cca 70 cm. Upozorňuji, že v případě eskalátorů se do šířky 80 cm uvažuje jeden stojící cestující se zavazadlem a žádné procházení dalších cestujících. To je umožněno až na eskalátorech od 1 m šířky. Tak vynález "nepoužitelné uličky" v plzeňské Škodovce vyřešili nálepkami. (Jsou i na webu Škodovky, tak to není nápad ROPIDu či DPP). 

Jedna nálepka tvrdí "pohyblivé části nebezpečí úrazu", resp. piktogram upozorňuje na  kolo na podlaze, přiskřípnutí u boku, pohybující se harmonika, nestrkat ruce do harmoniky. Druhá nálepka: neopírejte se o stěny, stůjte v uličce, držte se tyčí, dodržujte správný odstup od boku, kde vás to jinak skřípne. Třetí nálepka: "umožněte volný průchod ostatním" a názorný piktogram osoby stojící na straně v uličce o šířce cca 1,5 metru. (Nejsou Plzeňáci trpaslíci?)

0 0
možnosti
KD

K88a57r50e91l 12D31r43d77a

23. 11. 2012 8:33

Tak mi přišlo vcelku smutné, že naši dědové dotahovali T3 k dokonalosti a jejich vnukové se ukájí vymýšlením hloupých a vzájemně si odporujících nálepek, resp. pokynů pro cestující, jak si s jejich konstrukční neschopností poradit. ;-)

0 0
možnosti

Nejen tramvaje T3, ale autobusy Karosa ŠM/ŠL/ŠD, lokomotivy "laminátky" (a samozřejmě i další vozidla) strkaly (a strkají dodnes) podobná vozidla i ze "západu" - alespoň co se týče designu - strkají do kapsy. A ještě je taky nutno zmínit soupravy metra R1, které musely ustoupit "pevnostem" Ečs/81.x z Mytišče...

0 0
možnosti
Foto

Jenže vámi popisované skvosty nestrčily do kapsy konkurenci na trhu. Vyvážely se pouze do zemí RVHP, případně jako rozvojová pomoc do "pokrokových" zemí třetího světa. Zadara, což ekonomice výrobce příliš nesvědčí.

0 1
možnosti
RS

R89o94m72a31n 68S31i71l81n78ý

22. 11. 2012 10:04

Mě se víc líbí T2, s tím kšiltem je taková hezky zamražená.

0 0
možnosti
KD

K29a45r93e97l 32D10r89d79a

22. 11. 2012 9:10

Nevíte, co tady jezdilo za Němců? Fandové se rozvoji tramvajové dopravy za války příliš nevěnují. Na fotky moderních tramvají ze 40. let ale občas narazím. Mám pocit že před T1, T2 a T3, tady jezdily dost podobné vozy.

0 0
možnosti
PV

P54e53t54r 33V58e86s25e49l74ý

22. 11. 2012 9:29

Ani náhodou. Jezdily tu dvou nápravové vozy s pevnou nápravou. Jedinné čtyřnápravové vozy podobné PCC byly na Ostravsko-Karvinských úzkokolejkách, svého času největší tramvajové vozy u nás.

0 0
možnosti
PV

P33e83t30r 41V96e79s53e50l72ý

22. 11. 2012 8:52

To už snad ani nejni pravda. Počátkem osmdesátých let blonckalo po Praze pár T1 (26, 23) a pak už jen T3. Pro mě to bylo jak zjevení, protože u nás v Ostravě jezdilo všechno možné, od dvounápravových tramvají na linkách do Hlučína a do Kyjovic, přes T1 (ty jezdily na lince 3 a později spřažené na sedmnáctce), přes T2 (těch tu bylo něúrekom) až po T3, ty jezdily hlavně do centra a do Výškovic a do Hrabůvky. No a samozřejmě K2, tam jsme se spolužákama milovali esičko před bývalými frýdlantskými mosty.

Prostě T3 měla design, který se povede jednou za sto let, pro mnoho lidí se stala symbolem tramvaje. Když odmyslíme nízkopodlažnost, kterou tenkrát nikdo ve světě neřešil, tak z hlediska přepravy cestujících byla její koncepce dokonalá. Dost míst na sezení a hlavně široký salon pro snadný průchod. Je škoda, že se nebožce Tatra ČKD nepodařilo navázat na tak skvělý výrobek.

6 0
možnosti
JH

Tak nevím,jestli to není pro pravdoláskaře propagace komunismu.

2 2
možnosti
JK

J30a56n 36K59o45m92á34r93e86k

22. 11. 2012 8:18

píše se tranvaj, ne tramvaj !!!!!!!!!!

0 6
možnosti
KD

K48a24r53e81l 36D29r16d54a

22. 11. 2012 8:28

Zvláštní, to je nějaká krajová zvláštnost? Google mi našel 20 tis. "tranvají" a 3 mil. "tramvají". Správně je "tramvaj". ;-)

1 0
možnosti
KD

K62a72r26e68l 16D75r57d78a

22. 11. 2012 6:03

JSOU BARIÉROVÉ

Fascinuje mě, jaké roky bylo považováno za normální, že lidé se zdravotními problémy do hromadné dopravy nepatří. Je to takový pohled do středověku, který jsme ale mnozí zažili ještě na vlastní kůži. A jak to znám, mnozí v tom středověku žijí dodnes. U bezbariérových tramvají a autobusů mě baví, jak se výstup a nástup cestujících urychlil. Takže nakonec nejde jen o služby pro nějakou minoritu cestujících.

Jinak v T3 je kam si stoupnout, umožňují stojícím nepřekážet, je za co se držet a tyč je v ruce příjemná, sedící mají výhled oknem, sedačka zády po směru jízdy je jen 1 v celém voze a samozřejmě perfektní sedačky a žádná přehnaná snaha mít dvě sedačky vedle sebe.

Nechápu, že nové KT8, 14T a 15T tohle vše dokázaly popřít. Taková 14T je vlastně dokonale bariérová, a to pro všechny cestující. Není kde stát, není za co se držet, a když, je ta ostrá kovová tyč v ruce nepříjemná, na místa proti sobě se dostane jen štíhlý akrobat atd. Aneb zaostalý středověk v moderním kabátě.

8 4
možnosti
JV

I ty plastové šedé a červené sedačky mne dodnes fascinují. Podobné jsme mívali židle ve školní jídelně. Co já jsem se tramvajemi najezdil...

7 0
možnosti

Na ty plastove se nestitim sednout.V tech hadrovych je vic spiny nez v nemytym zachodu :D

16 1
možnosti
JC

J71a52n 25C86i62h84a84k

21. 11. 2012 22:23

podle mě rozhodně nejhezčí tramvaj posledního půlstoletí. Ten design pana Františka Kardause vypadal skvěle v roce 1960 i dneska, tomu se říká genialita. A přiznávám, že nejvíc se mi líbily tramvaje T3 s tyčovým sběračem, který díky své nenápadnosti dával vyniknout elegantním křivkám vozu. Dodnes tak jezdí např. v Rize. Jediné, co se té tramvaji dalo vytknout, byla poměrně nízká okna, takže stojící cestující nad 175 cm civěl do zaoblené střechy, ale "na funkčnost to vliv nemělo" :-)

Když se podíváte na fotky ze 60. a 70. let, co za příšery byli schopní navrhnout a postavit konstruktéři v zemích světa, tak tahle krasavice mezi nimi zářila jako diamant. A nemluvě o dnešku např. se zmíněnou "Porsche". Design čela je nápaditý jak převrácená zinková vana.

23 1
možnosti
  • Nejčtenější

Na důstojný život je potřeba 45 tisíc, v Praze ještě víc, vypočetla platforma

16. dubna 2024  16:33

Minimální důstojná mzda pro rok 2023 činila 47 718 korun hrubého v Praze, 45 573 korun hrubého mimo...

Po napadení v autoservisu v Řepích zemřel muž, druhého policisté zadrželi

18. dubna 2024  14:38,  aktualizováno  14:55

Pražští policisté vyšetřují případ napadení v autoservisu v Řepích. „Na místě byl zadržen jeden...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Plzeň - Slavia 1:0, šlágr rozhodl v závěru Šulc, hosté po týdnu spadli z čela

14. dubna 2024  17:09,  aktualizováno  19:59

Zásadní zpráva ze šlágru fotbalové ligy z Plzně, kde se představila první Slavia: největší radost...

Kladno - Vsetín 7:2. Druhé vítězství Rytířů v baráži, kanonádu domácích zahájil Jágr

18. dubna 2024  17:45,  aktualizováno  21:55

Druhé vítězství pro Kladno a střelecký rekord pro legendu. Domácí porazili ve druhém utkání...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nesvítilo se tam, řekl policistům muž, který se vloupal do domu střelce z fakulty

18. dubna 2024  11:51

Po čtyřměsíčním pátrání policie zadržela muže podezřelého z vloupání do dvou domů v Hostouni na...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Kapitán Smoleňák: A máte příběh pro Netflix! Džegrův gól nás povzbudil

18. dubna 2024  22:12

Hráči na kladenské střídačce euforicky vyskočili, stadion vibroval a kotel nadšeně zpíval: My chcem...

Kladno - Vsetín 7:2. Druhé vítězství Rytířů v baráži, kanonádu domácích zahájil Jágr

18. dubna 2024  17:45,  aktualizováno  21:55

Druhé vítězství pro Kladno a střelecký rekord pro legendu. Domácí porazili ve druhém utkání...

Nymburk se s Olomouckem natrápil. Opavští obhájci udolali Ostravu

18. dubna 2024  21:17,  aktualizováno  21:36

Obhájci titulu basketbalisté Opavy vstoupili do čtvrtfinále ligového play off s Ostravou vítězstvím...