Diskuze

Legendární tramvaje typu T3 vyjely v Praze do provozu před 50 lety

Poprvé svezly "klasické" tramvaje T3 Pražany přesně před padesáti lety, tedy 21. listopadu 1962. A dodnes jsou považovány za nedostižný vzor toho, jak má městská tramvaj vypadat a hlavně fungovat. Jezdit přestaly loni v prosinci, v ulicích Prahy jsou už jen jejich modernizované či upravené verze.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
KD

K82a29r92e38l 98D36r50d87a

23. 11. 2012 8:18

ČESKÁ VYNALÉZAVOST JE NADPOZEMSKÁ

Jel jsem včera poprvé v zadní části 15T. Vůz má 2 kloubové "harmoniky" a uvnitř vozu je v těchto místech dlouhá ulička údajně pro procházení. U podlahy je ta ulička široká cca 70 cm. Upozorňuji, že v případě eskalátorů se do šířky 80 cm uvažuje jeden stojící cestující se zavazadlem a žádné procházení dalších cestujících. To je umožněno až na eskalátorech od 1 m šířky. Tak vynález "nepoužitelné uličky" v plzeňské Škodovce vyřešili nálepkami. (Jsou i na webu Škodovky, tak to není nápad ROPIDu či DPP). 

Jedna nálepka tvrdí "pohyblivé části nebezpečí úrazu", resp. piktogram upozorňuje na  kolo na podlaze, přiskřípnutí u boku, pohybující se harmonika, nestrkat ruce do harmoniky. Druhá nálepka: neopírejte se o stěny, stůjte v uličce, držte se tyčí, dodržujte správný odstup od boku, kde vás to jinak skřípne. Třetí nálepka: "umožněte volný průchod ostatním" a názorný piktogram osoby stojící na straně v uličce o šířce cca 1,5 metru. (Nejsou Plzeňáci trpaslíci?)

0 0
možnosti
KD

K89a91r54e11l 69D34r31d40a

23. 11. 2012 8:33

Tak mi přišlo vcelku smutné, že naši dědové dotahovali T3 k dokonalosti a jejich vnukové se ukájí vymýšlením hloupých a vzájemně si odporujících nálepek, resp. pokynů pro cestující, jak si s jejich konstrukční neschopností poradit. ;-)

0 0
možnosti

Nejen tramvaje T3, ale autobusy Karosa ŠM/ŠL/ŠD, lokomotivy "laminátky" (a samozřejmě i další vozidla) strkaly (a strkají dodnes) podobná vozidla i ze "západu" - alespoň co se týče designu - strkají do kapsy. A ještě je taky nutno zmínit soupravy metra R1, které musely ustoupit "pevnostem" Ečs/81.x z Mytišče...

0 0
možnosti
Foto

Jenže vámi popisované skvosty nestrčily do kapsy konkurenci na trhu. Vyvážely se pouze do zemí RVHP, případně jako rozvojová pomoc do "pokrokových" zemí třetího světa. Zadara, což ekonomice výrobce příliš nesvědčí.

0 1
možnosti
RS

R76o38m37a46n 81S49i51l69n64ý

22. 11. 2012 10:04

Mě se víc líbí T2, s tím kšiltem je taková hezky zamražená.

0 0
možnosti
KD

K59a80r25e88l 23D94r58d76a

22. 11. 2012 9:10

Nevíte, co tady jezdilo za Němců? Fandové se rozvoji tramvajové dopravy za války příliš nevěnují. Na fotky moderních tramvají ze 40. let ale občas narazím. Mám pocit že před T1, T2 a T3, tady jezdily dost podobné vozy.

0 0
možnosti
PV

P62e12t92r 86V44e23s20e45l68ý

22. 11. 2012 9:29

Ani náhodou. Jezdily tu dvou nápravové vozy s pevnou nápravou. Jedinné čtyřnápravové vozy podobné PCC byly na Ostravsko-Karvinských úzkokolejkách, svého času největší tramvajové vozy u nás.

0 0
možnosti
PV

P81e56t80r 43V63e74s88e78l74ý

22. 11. 2012 8:52

To už snad ani nejni pravda. Počátkem osmdesátých let blonckalo po Praze pár T1 (26, 23) a pak už jen T3. Pro mě to bylo jak zjevení, protože u nás v Ostravě jezdilo všechno možné, od dvounápravových tramvají na linkách do Hlučína a do Kyjovic, přes T1 (ty jezdily na lince 3 a později spřažené na sedmnáctce), přes T2 (těch tu bylo něúrekom) až po T3, ty jezdily hlavně do centra a do Výškovic a do Hrabůvky. No a samozřejmě K2, tam jsme se spolužákama milovali esičko před bývalými frýdlantskými mosty.

Prostě T3 měla design, který se povede jednou za sto let, pro mnoho lidí se stala symbolem tramvaje. Když odmyslíme nízkopodlažnost, kterou tenkrát nikdo ve světě neřešil, tak z hlediska přepravy cestujících byla její koncepce dokonalá. Dost míst na sezení a hlavně široký salon pro snadný průchod. Je škoda, že se nebožce Tatra ČKD nepodařilo navázat na tak skvělý výrobek.

6 0
možnosti
JH

Tak nevím,jestli to není pro pravdoláskaře propagace komunismu.

2 2
možnosti
JK

J88a92n 23K35o46m80á68r22e83k

22. 11. 2012 8:18

píše se tranvaj, ne tramvaj !!!!!!!!!!

0 6
možnosti
KD

K26a27r49e10l 44D29r33d76a

22. 11. 2012 8:28

Zvláštní, to je nějaká krajová zvláštnost? Google mi našel 20 tis. "tranvají" a 3 mil. "tramvají". Správně je "tramvaj". ;-)

1 0
možnosti
KD

K93a46r62e28l 40D13r67d58a

22. 11. 2012 6:03

JSOU BARIÉROVÉ

Fascinuje mě, jaké roky bylo považováno za normální, že lidé se zdravotními problémy do hromadné dopravy nepatří. Je to takový pohled do středověku, který jsme ale mnozí zažili ještě na vlastní kůži. A jak to znám, mnozí v tom středověku žijí dodnes. U bezbariérových tramvají a autobusů mě baví, jak se výstup a nástup cestujících urychlil. Takže nakonec nejde jen o služby pro nějakou minoritu cestujících.

Jinak v T3 je kam si stoupnout, umožňují stojícím nepřekážet, je za co se držet a tyč je v ruce příjemná, sedící mají výhled oknem, sedačka zády po směru jízdy je jen 1 v celém voze a samozřejmě perfektní sedačky a žádná přehnaná snaha mít dvě sedačky vedle sebe.

Nechápu, že nové KT8, 14T a 15T tohle vše dokázaly popřít. Taková 14T je vlastně dokonale bariérová, a to pro všechny cestující. Není kde stát, není za co se držet, a když, je ta ostrá kovová tyč v ruce nepříjemná, na místa proti sobě se dostane jen štíhlý akrobat atd. Aneb zaostalý středověk v moderním kabátě.

8 4
možnosti
JV

I ty plastové šedé a červené sedačky mne dodnes fascinují. Podobné jsme mívali židle ve školní jídelně. Co já jsem se tramvajemi najezdil...

7 0
možnosti

Na ty plastove se nestitim sednout.V tech hadrovych je vic spiny nez v nemytym zachodu :D

16 1
možnosti
JC

J24a37n 21C35i72h93a24k

21. 11. 2012 22:23

podle mě rozhodně nejhezčí tramvaj posledního půlstoletí. Ten design pana Františka Kardause vypadal skvěle v roce 1960 i dneska, tomu se říká genialita. A přiznávám, že nejvíc se mi líbily tramvaje T3 s tyčovým sběračem, který díky své nenápadnosti dával vyniknout elegantním křivkám vozu. Dodnes tak jezdí např. v Rize. Jediné, co se té tramvaji dalo vytknout, byla poměrně nízká okna, takže stojící cestující nad 175 cm civěl do zaoblené střechy, ale "na funkčnost to vliv nemělo" :-)

Když se podíváte na fotky ze 60. a 70. let, co za příšery byli schopní navrhnout a postavit konstruktéři v zemích světa, tak tahle krasavice mezi nimi zářila jako diamant. A nemluvě o dnešku např. se zmíněnou "Porsche". Design čela je nápaditý jak převrácená zinková vana.

23 1
možnosti