Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Boj o symbol. Na Staroměstské náměstí se zřejmě vrátí mariánský sloup

Po nedávném rozhodnutí pražských radních se zdá, že se možná už na podzim vrátí na Staroměstské náměstí mariánský sloup stržený v roce 1918. Pro někoho jde o cennou barokní památku, pro jiné je symbolem pobělohorského národního útlaku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K61a87r18e57l 54D43r45d25a 6674912877

Perlička, tady někde níže je "úsměv" nad zkreslováním podoby Jana Husa na pomníku na Staroměstském náměstí.

  Běžel v TV dokument o rodině Ježíše Krista a o jeho případném žijícím příbuzenstvu. To by mohlo "úsměvné" katolíky zajímat. Ježíš byl pravděpodobně podsaditý, baculatý, snědý a nehezký. Aneb tradiční zobrazovaná podoba Ježíše je patrně podvod.

0/−1
22.4.2013 1:46

O39n46d73ř41e10j 98M85a20r15t22i26n 3879587535685

1) Ohledně podoby Ježíše to je čirá domněnka, jak i naznačujete relativizujícími příslovci.

2) Ohledně podoby Jana Husa lze usuzovat z dobových kreseb Ulricha von Richental z kroniky koncilu. (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1a/Konstanzer_Richental_Chronik_Verbrennung_des_Magisters_Johannes_Hus%2C_Hus_wird_seiner_priesterlichen_Würde_entkleidet_und_aus_der_Stadt_geführt_57v.jpg)

"Staroměstskou" Husovu podobu popularizovala malba Hanse Holbeina ml. až o 100 let později a v luterském duchu..

3) Zatímco ohledně Ježíše Krista je hlavním zdrojem Písmo - o to, jak vypadal nejde - z asketické podoby Husa se obecně čerpá idealizace jeho osoby i celé jeho doby.

+1/−1
24.4.2013 11:44

K20a76r28e72l 59D31r79d53a 6454752497

Myslím, že se mýlíte. Podoba Ježíše je klam, který ovlivňuje vnímání celého křesťanství. Nejsem odborník, ale registroval jsem argumenty, které se ohledně jeho výše uváděné podoby opírají o Písmo. Tedy, jsme opět především u popírání a pozměňování Písma, které zpravidla katolíci, intenzivně praktikují.

  Jejich úsměvné řešení podoby Jana Husa je jen odvádění pozornosti k věcem nepodstatným. Ostatně, celou dobu tady upozorňuji na to, jak katolíci idealizují své modly a přepisují historii ku prospěchu svého kultu, který s Písmem nemá mnoho společného.

0/0
28.4.2013 17:44

K27a51r46e71l 38D41r72d98a 6934942467

Perlička, přijetí dogmatu o neposkvrněném početí Panny Marie je reakcí na revoluční rok 1848. Představa liberálního světa v ŘK církvi vzala za své při střetu s lynčujícími davy. Následovalo období návratu ke konzervatismu, policejnímu teroru a poslušnosti, které ŘK církev doprovodila legendou o neposkvrněnosti Panny Marie a budováním dalších Mariánských sloupů.

  Jde tedy o spor mezi demokracií (s jejími chybami) a ŘK církví (s její představou rekatolizovaného světa bez "svobodného myšlení" a bez "revolucí").

0/−1
19.4.2013 12:20

K50a57r85e65l 62D89r77d44a 6984582147

Zajímavé, kořeny likvidace katolických účelových model po celé Evropě lze najít v reformaci a ve snaze o návrat k Písmu. (Bez ohledu na fakt zničení sloupu v Praze anarchisty.)

+1/0
18.4.2013 11:37

K84a32r68e95l 93D42r65d59a 6914372647

Co na katolické straně irituje, je neúčelnost jednání. Často jde jen o to, aby si dokázali "svoji pravdu". Jde vlastně o jednání lidí, kteří si nejsou svoji pravdou jisti a uvědomují si, že žijí v omylech a klamu. Takové poznání pak vede k tomu, že udělají cokoliv, aby je okolí z jejich lží neusvědčilo. Třeba obnoví Mariánský sloup na Staroměstském náměstí. Patrně jsem přišel na pádný důvod pro obnovu. ;-D

+1/−1
18.4.2013 13:39

O59n80d43ř73e42j 83M84a24r58t59i73n 3739357705855

Panu Drdovi:

Jestli najdete podobnost:

Švédská-protestantská armáda, která měla jít Magdeburku na pomoc, celý měsíc  před Magdeburgskými událostmi zaútočila na protestantský, ale císařskými ovládaný Frankfurt nad Odrou a po dvou dnech obléhání ho naprosto vyplenila, aby byl vojákům vyplacen žold. ("obránci padli, kde stáli")

+1/−2
17.4.2013 11:17

O93n67d88ř74e11j 75M89a23r66t23i13n 3419467405425

Tillyho vojáci dobývali Magdeburg 2 měsíce, také byli bez žoldu. Oba velitelé jednoduše svoje vojáky nezvládli a vše se zvrtlo.

Idelogicky to dezinterpretovat je zhovadilost, protože válka je vždy teror.

+1/−2
17.4.2013 11:21

K44a13r18e84l 96D15r31d88a 6574932587

V čem vidíte dezinterpretaci? Šlo o ovládnutí Evropy, či alespoň o udržení přijatelného mocenského kompromisu. Proti reformaci stála protireformace. Rekatolizace byla programem dne. Evropany děsily pojmy jako "bartolomějská noc" či "magdeburská svatba". V atmosféře pogromu bylo příhodnější souseda katolíka či protestanta nejprve zabít, pak se teprve ptát, zda náhodu nechtěl posolit chleba, když zabušil na vrata. Došlo k vyvraždění 1/3 Evropanů, místy až ke 2/3 či totálnímu vyhlazení.

  Zatímco protestantská strana začínala po válce s budováním "demokracie", poražená česká strana mohla na "demokracii" pod cizí katolickou mocí na věky zapomenout, byl zastaven rozvoj podnikání, náboženských a občanských svobod. Tento počin oslavuje pražský Mariánský sloup a my ho budeme obnovovat na počátku budování nové české demokratické společnosti? Otřesné.

+1/−1
17.4.2013 12:19

O83n10d53ř21e58j 43M35a18r47t97i69n 3269367885685

1) Válka jako taková může za zvěrstva, která tady rozebíráte. Žoldákům je jedno, jaké víry jim kdo velí, když nedostali žold, mají za sebou x let násilí a leži před nimi bezbranné město.

2) U vzniku Třicetileté války a nejen této, stálo právě ozbrojené protestantské povstání.

3) Mariánský sloup děkuje za záchranu Prahy před Švédy. Uvědomte si, že byl postaven 30 let po Bílé hoře a 20 let po dokončení reformace.. Pokud záchrany Prahy litujete, můžete si jet do Švédska prohlížet ukradené Pražské sbírky a být tam spokojen. Byl to jednoduchý sprostý válečný akt.

+1/−2
17.4.2013 14:48

K66a76r60e39l 52D48r82d25a 6254692647

Mariánské sloupy začaly být budovány v souvislosti s katolickým masakrem v Magdeburgu a byly "politickými billboardy" moci habsburské monarchie.

  Konkrétní důvod zbudování sloupu byl samozřejmě volen jako "politicky korektní", jako dík za ochranu. Což souvisí s uměním ŘK církve přepisovat a manipulovat historické události a utvářet bezpočet model k upevňování své světské moci.

  Odmítám hrát s vámi demagogický mariáš o počty mrtvých a zvěrstev páchaných tou či onou stranou. Reformace má ale kořeny v kritice církve ovládané Vatikánem a osud Jana Husa dokresluje, jak taková kritika zpravidla končila.

  České země byly na počátku reformace evropskou velmocí nakročenou k ovládnutí centrální Evropy, k budování demokracie a k prosperitě celé Evropy. Okolní Evropu jsme předbíhali v politickém vývoji o stovku let. Po protireformaci byly České země odsouzeny k zaostávání a u toho zůstalo. To si zasluhuje dík?

+1/−1
18.4.2013 9:30

O49n72d80ř72e78j 41M80a51r90t89i69n 3559637685165

Ohledně billboardů v podstatě souhlasím, ohledně souvislosti s Magdeburgem byste to měl vysvětlit..

Slovo demagogie se dost zneužívá: co jsem překroutil, nebo zamlžil z těch událostí, které jsem uvedl? Jsou veřejně dostupné na netu. Naopak Vaše příspěvky jsou plné vysvětlování kdo a proč co udělal, což mohu tím spíš označit za demagogii já.

Osud Husa je daný ne jeho kritikou církve, ale jeho věroučnými omyly. Nebyl upálen pro jeho kritiku bohatství, ale pro věroučné omyly, které z písma dokázat nemohl a přesto neodvolal např., že kněz ve hříchu platně nevysluhuje svátosti, potažmo král v hříchu platně nevládne..

Reformace má kořeny v kritice přesmoc bohaté a nerovné církve a jejích neřestí. Tato oprávněná kritika se viditelně zvrtla. Dospělo to až k papežskému schizma, které vyvolávalo pohoršení. Vatikán neexistoval, papežství se deleguje od sv. Petra, 1400 let před reformací.

0/0
19.4.2013 10:46

O38n92d44ř73e85j 80M95a37r47t53i38n 3279507205115

... kritikou se nedospělo ke schizma, ale neřestmi.. Nejasně napsáno..

Ad Čechy: Čechy, jakožto centrální země Římského císařství byly největším bojištěm nerovností: Němci zde rostli na úkor Čechů, chudí osočovali bohaté (i kněží - byly chudé a bohaté farnosti, mnoho kněží nemělo farnost vůbec a toulalo se), když si přečte životopis Karla IV, jasně je vidět, že už ke konci vlády se ekonomika se přehřívala a rostly problémy.

Čechy se podle mého bezprávně vzbouřily vůči právloplatnému panovníkovi a ztratily tím svoje výsady. Najděte si vývoj chronologicky, od začátku!  Znovu je to jako s protestanty - už v Praze se po Husových kázáních lůza rozbíhala po městě a rabovala..

0/0
19.4.2013 10:53

K83a38r50e92l 92D61r36d74a 6284382447

Magdeburg mám níže, vzorovým sloupem pro Mariánské sloupy v habsburské monarchii byl sloup v Mnichově.

  Diskuse na katolických webech vždy končí přetahováním, zda víc lidí upálil Žižka či kdo další... a proto jsou shodná zvěrstva páchaná katolíky omluvitelná. To je podle mě demagogie.

  Jinak souhlas.

  Je zde věčný spor mezi "revolucionářstvím" a "konzervatismem". Oboje v extrémní poloze škodí. Nicméně jsem přesvědčen, že lidem patří svoboda a zodpovědnost. Je to podle mě lepší model společnosti, než model katolický. A takový model také potřebuje víru a církev. Je ŘK církev toho vůbec schopna, být oporou demokracie?

0/−1
19.4.2013 12:08

O83n96d78ř96e31j 95M69a46r20t89i80n 3519837825525

Pokud se bavíme o současné sekulární demokracii, je zbytečné zmiňovat církve, protože duchovně jsou z ní vyloučeny.

K demokracii obecně patří tolerance a pluralismus. Stejně tak i zvěrstev a pokrytectví. Žádná svěrstva nelze omlouvat, ale podobná je je Vaše demagogie zmiňovat katolická zvěrstva a nezmiňovat protestantská. Stejně tak můžeme zmiňovat ateistická zvěrstva francouzské revoluce a marxismu.. Ne jen to, co se hodí.

-

Rozhodně nic nejde zevšeobecnit a speciálně ne pak v době středověku a raného novověku. Německá protestantská knížata si dělala ve svých državách podobný pořádek, jako ta katolická, protože rozbroje nesvědčily žadnému panství a doba byla nepokojná a násilná.

A povšimněte si, že skrytý cíl Třicetileté války je omezení vlivu Habsburkům v Evropě. Takto proti Habsburkům bojovala mimo Švédy, Dány, Prusy Němce i katolická Francie. My jsme prostě zůstali v Habsburském vlivu, právoplatně. Ferdinanda sněm zvolil za českého krále už 1617.. Povstáním se pozice Čech pouze zhoršila.

0/0
19.4.2013 16:13

K45a43r28e50l 23D40r41d89a 6164412147

Habsburkové se o český trůn pokoušeli několikrát, vždy podvody, diplomacií a sliby, které neplnili. Pro Čechy je určující soupeření mezi Jagellonci a Habsburky o český trůn, který dopadl ku prospěchu Habsburků již roku 1526. Následovala rekatolizace a boj s protestanty. Rok 1547 je pak malou Bílou horou. Potlačení stavovského povstání, popravy, omezení měst. Země Koruny české se za panování Habsburků staly postupně nevýznamnou provincií. Vcelku se dá polemizovat o slovu "právoplatně", když jde o Habsburky a České země.

  Pokud jde o demokracii, uniká mi logika tolerovat či podporovat spolky jejichž činnost by nebyla "státotvorná", ale zrádná a rozvratná.  Církve se honosí odbojem proti komunistům, často to přerůstá do odboje proti "husitům", což jsou jak Mladočeši a zakladatelé republiky, tak pohrobci komunistů, většina Čechů v současném Česku. Jde o odmítavý postoj vůči republice, o nic jiného než o snahu škodit.

0/−1
22.4.2013 1:31

K69a75r53e11l 28D25r45d51a 6964982587

1631 dobylo katolické vojsko po dvouměsíčním obléhání "hlavní" protestantské město Magdeburg. Došlo k totálnímu vyvraždění jeho obyvatel. Dobytí Magdeburgu se stalo největším masakrem třicetileté války a ohromilo celou Evropu.

Uvádí se děkovný pozdrav katolickým vojskům od papeže. Na odpor proti katolické brutalitě a nelidskosti se mnoho váhajících panovníků přiklonilo k protestantské straně. Císařská strana byla donucena ustupovat. Do Prahy se krátce vrátili se Švédy a Sasy exulanti vyhnaní po Bílé hoře.

1632 byl Švédy obsazen Mnichov a vojsko žádalo odplatu za Magdeburg stejnou mincí. To švédský král nedovolil. Mnichov následně postihla morová rána.

S díky za přežití švédského obsazení a odvrácení moru byl v Mnichově 1638 postaven první mariánský sloup, který byl vzorem pro sloupy v Praze a ve Vídni.

První mariánský sloup je tak vlastně díkem za to, že katolíci nejsou za spáchaná zvěrstva proti lidskosti po právu trestáni. ;-D

+1/−2
15.4.2013 14:09

J49o32s41e57f 14K98r21ů13p85a 4662202502268

Pane Drdo,

jsou pouze dvě možnosti - buďto bude mariánský sloup v Praze obnoven, nebo nebude. Nic mezi tím neexistuje. K tomu je třeba podotknout azdůraznit, že snaha o obnovu památky je fakticky soukromá iniciativavycházející z nadšení jednotlivců, hrazena z darů, a od státu (resp. městaPrahy) nechce nikdo NIC VÍC, NEŽ POVOLENÍ!

To na úvod. Teď otázka na Vás:Považujete likvidaci sloupu za vlastenecký a chvályhodný čin hodný následování,nebo za projev vandalismu hodný odsouzení? 

Prosím jednoznačnou odpověď, protožejak jsem řekl v úvodu, sloup mohl buďto stát, nebo být stržen, může býtbuďto obnoven, či nikoliv. Nic mezi tím není. Ano – ano, Ne – ne.

+1/−2
15.4.2013 15:43

K91a55r77e25l 14D52r16d72a 6654262357

Ne, ne. Jste snad skutečný katolický zaslepenec, co vidí jen černou a bílou a občas rudě?

Vlastenecký čin - ano, chvályhodný - těžko, vandalismus - nesouhlasím s termínem, spíš ne. Obnova - možná i ano. Podvody a lež - raději snad ne, Duka by měl málo. ;-D

Primátor vymyslel, patrně správně, projekt "náměstí". Nejde jen o sloup, ale o podobu Staroměstského náměstí. Nejde jen o povolení, ale o nový koncept celého prostoru. Ten sloup, na místě, kde stál, překážel v minulosti provozu a bude překážet i nyní. (Viz např. zákaz vstupu Židů a omezení provozu, když katolíci pořádali sabaty.) To chceme obnovovat v Praze středověk? Zlikvidovat pro pár "bláznivých Moravanů" funkční hlavní zlatokopeckou turistickou stezku centrem Prahy? Je možnost jiného umístění? A kde?

Je to sloup hanby českého národa, to mu nikdo neodpáře i když katolíci budou lhát až se budou hory zelenat. Co tento fakt přijmout? Co nějaký kompromis? Co sloup pojmout jako "vlastenecký" sloup? Co udělat informační desku k roku 1918 bez termínů "vandal", "lůza" apod., spíš naopak, "připomenout slavný vznik Československa" a osadit desku do paty sloupu? Nějaké to vlastenecké heslo: „Věřím že vláda věcí Tvých k Tobě se zase navrátí, ó lide český“ by stavitelé sloupu nezvládli? To je podle mě jediný možný kompromis, pokud se má najít podpora Pražanů a pokud je o ni vůbec zájem.

("Vláda věcí Tvých"... Docela smůla. Úplně cítím jak se ten sloup vymezuje proti samostatnosti "českého lidu". To je jako dělat z obušku znak lásky a smíření. Je to vůbec možné?)

I tak bych byl pro postavení sloupu na méně exponované místo. Třeba do parku po Staroměstské radnici. (Město chce odklonit turisty do Pařížské. To by bylo pěkné řešení, sloup, kašna a židovské synagogy.)

+1/−2
16.4.2013 7:45

J93o91s18e70f 64K16r41ů85p52a 4852922942188

Tak pane Drdo, povídáme si zde už jen sami dva. Škoda, že se neumíte oprostit od nejapných narážek a urážek, o mně přitom mluvíte jako o katolickém zaslepenci - no budiž.:-/

Ten sloup měl především svoji uměleckou a historickou hodnotu. Pro mne vůbec není podstatné, co bylo motivem k jeho stavbě. I kdyby skutečně tím motivem byl výsledek jedné bitvy, odpovím: no a co?! Nebo se snad také domníváte, že stržením sloupu se výsledek oné bitvy změní? Pokud patříte mezi ty, kdo považují vývoj po Bílé Hoře za tragický, pak vězte, že ten sloup je v tom nevinně! Ničit kulturní památky, protože nejsem spokojen s vývojem historických událostí, to je asi taková logika a inteligence, jako rozbíjet výlohy a zapalovat auta po prohraném fotbalovém zápase...

Vaše poznámky a návrhy jsou víc než trapné. Až bude sloup stát na svém místě, běžte se podívat, že pro "pár bláznivých Moravanů" nebyla zlikvidována turistická trasa (turisté budou mít naopak o jeden důvod k návštěvě staromáku víc). Navrhujete "Vlastenecký sloup" - proč ne? chopte se iniciativy, vlastenců máme u nás dost (kdo neskáče není Čech...) a hlavně přemýšlejte, koho zobrazíte na vrcholu sloupu... Navrhovaný citát o navrácení vlády lidu už máme (pokud jste si nevšiml) na soklu pomníku Jana Husa.

Malá účast v této diskusi je důkazem, že naprosté většině lidí je zcela lhostejné, na základě jakých (ať už skutečných, nebo hypotetických) historických událostí sloup vznikl. Podívejte se na vaclavák - Lidé se scházejí pod koněm  a pomník nevnímají jako symbol katolického triumfalismu, ani jako oslavu nespravedlivého feudálního státu, ani jako doklad pokleslého modloslužebnictví. Nevadí jim, že na soklu jsou čeští světci (kdoví, jak to s tou jejich svatostí bylo). Katolíci zde nepořádají své "sabaty" a ani židům sem není vstup zakázán... A hlavně nikdo (možná kromě vás) neuvažuje o jeho odstranění a nahrazení něčím vlastenečtějším...

+2/−2
16.4.2013 16:02

K64a35r41e78l 13D54r47d59a 6344362187

Děkuji za Vaši reakci, bohužel i Vám stále mohu oplácet stejnou mincí, škoda, že se neumíte oprostit od napadání, demagogie a prolhanosti. Právě to dělá v mých očích návrat sloupu nepřijatelný. Byl by to ústupek lžím a špatně skrývané nenávisti.

  Ano, je tragické, že většina Pražanů a Čechů dnes nevnímá symboliku, která je obklopuje a určuje jejich životy. Od roku 89 jsme cíleně učeni neřešit „vládu věcí svých“. Proč asi? Výsledkem jsou spory o svatovítskou katedrálu či církevní restituce prosazené proti vůli občanů. Mariánský sloup jde stejnou cestou. Je třeba k jeho obnově využít lhostejnost veřejnosti. Jak upřímné konání.

  Uvažuji přijatelný kompromis, pro Vás trapné úvahy. Dobrá, pokud mám partnera, který není schopen kompromisu a jde cestou podvodů, lhaní a páchání škody, sáhnu raději po obraně a odplatě.

+1/−1
17.4.2013 9:32

J71o47s30e46f 54K91r85ů83p16a 4162632212898

Já o znovu vztyčení sloupu neusiluji, ale je mi sympatické nadšení a obětavost těch, kdo této myšlence věnovali kus života. Věřím bez výhrad, že jejich motivem je hold P. Marii a nikoliv ty politické souvislosti, o kterých mluvíte vy. Až bude sloup sát na svém místě, rád se na něj přijedu podívat. Vedlejší pomník mistra Jana mi nevadí (výhrady mám k jeho vzhledu, ne k ideálům, které připomíná). Husitskou, ani katolickou minulost naší historii již nikdo neodpáře. Proto by mělo a mohlo být dobrým svědectvím, pokud by jsme všichni přijali skutečnost, že tyto dva symboly zde budou znovu stát vedle sebe.[>-]

0/−2
17.4.2013 15:04

K49a48r79e34l 33D96r39d98a 6594682597

Souhlas, to nadšení a obětavost také vnímám, jen proto uvažuji kompromis.

  S výhradou, je to stejné nadšení jako u svatojánské sochy na dně Slapské přehrady... Jde o tvorbu, umění. Nadšení je součástí práce, která je "koníčkem". A ani při tom nadšení se neumí sochaři oprostit od výroků o "sloupu a zfanatizovaném davu". Bohužel, i zde vnímám "manipulované nadšení".

  Současně vidím klasické, "cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly". Mariánský kult je modloslužbou, popíráním Písma. Sloup je symbolem poroby českého národa. Jeho likvidace byla revolučním činem při vzniku ČsR. Římští katolíci nezastírají nenávist vůči "antikatolické" české historii a hodlají opět přepisovat dějiny. Atd.

  Na straně obnovy je víc škody než užitku. A promluvte si s katolíky, když mluví upřímně, o páchání škody druhým jim jde při obnově v prvé řadě. Cítí potřebu msty a odplaty na "husitech", což je pro ně česká majoritní společnost.

+1/−1
18.4.2013 8:09

K77a20r37e69l 20D77r74d68a 6654982977

Dále bych rád poopravil Vaše účelové „omyly“, ale nevím kde začít, uvažujete v bludech a vyžíváte se v demagogii.

  Kapacita Staroměstského náměstí a Královské cesty je za hranicí únosnosti. Jde o bezpečnost osob, o volný průchod. Nejde o přivádění dalších lidí na Staroměstské náměstí stavění jim bariér do cesty.

  Umělecká a historická hodnota? Novodobá kopie nemá historickou hodnotu. Bendl byl uznávaný německý řezbář. Jeho sochy jsou diskutabilní. Bendlova jezdecká socha sv. Václava byla 1879 z Václavského náměstí odstraněna a nahrazena "vlasteneckou sochou" sv. Václava od Myslbeka. Proč asi? Podívejte se na důstojnost a hrdost u Myslbeka, a parodii (a možná i výsměch) u Bendla. To Vás tato výměna po 130 letech ještě bolí? Jste český Němec, co má potřebu se vysmívat české státnosti, českým svatým a Čechům jako takovým? A k tomu potřebujete svůj německo-katolický sloup?

  Jde o české národní mýty, které jsou pro katolíky kusem rudé látky před očima. (Oprávněně, katolíci jsou v nich za zločince.) Státotvornější by rozhodně bylo, s ohledem na rozvratné katolické postoje vůči České republice, návrat sloupu zcela zakázat. Uvažoval jsem alespoň desku, která by u Madony připomínala okolnosti roku 1918 a přiznala, jak Češi sloup vnímají. Tomu říkám získávání „podpory Pražanů a ekumenického kontextu“. Parodujete to, zesměšňujete to...

  Po pádu nenáviděného režimu postaveného na bezpráví za kterým zůstaly statisíce mrtvých, považuji za cynický výsměch označit likvidaci jeho symbolů za "vandalismus a ničení kulturních památek" "po fotbalovém zápase". Co bychom řekli komunistům, pokud by se oháněli vandalismem při likvidaci rudých hvězd a hesel "se SSSR na věčné časy a nikdy jinak"? Sloup padl, protože je takovým heslem. Je "rudou hvězdou" katolické totality, kterou katolíci hodlají opět rozsvítit na Staroměstském náměstí. Nestydíte se za svůj výsměch "vandalismu" při pomyšlení na dobu, kdy "neupřímné" katolické sochy byly nahrazovány pomníky padlých Čechů?

+1/−1
17.4.2013 9:54

J26o84s94e41f 59K10r18ů88p12a 4112232502398

Vy jste dost inteligentní na to, abyste uměl rozpoznat, že nesrovnávám bitvu plnou lidského utrpení s fotbalovým zápasem… Srovnával jsem chování davu. Podívejte se na autentické foto -  kolik je tam asi těch uvědomělých vlastenců, kolik z nich má nějaké povědomí o souvislosti Bílé hory a Mariánského sloupu? Většinu z nich tvoří žižkovští výrostci, pro které to byla akce s příjemným adrenalinovým zážitkem a na Karlův most byli ochotni jít pokračovat ve svém destruktivním konání a předpokládám, že byli stejně málo schopni rozlišovat která z těch soch zpodobňuje „nenáviděného“ Nepomuka, jako je lhostejné fotbalovým chuligánům, komu patří hořící auta…. Ostatně nevím, odkud jste čerpal informaci, že na tom K. mostě mělo jít pouze o J. Nepomuka… (Mimochodem, ještě dnes se právě tato socha těší největšímu zájmu a popularitě od návštěvníků Prahy – Vaši nenávist asi nesdílejí.)

 

Protože Vás nechci dráždit, nepolemizuji s Vámi o politických a ideových souvislostech, které stály (mohly stát) za vztyčením sloupu. Je jisté, že množství soch a staveb po celém světě má podobné pozadí. Budeme je tedy ideologicky lustrovat, kádrovat a následně bořit? Vy snad věříte, že za vítězstvím katolické strany tenkrát na B. Hoře stála skutečně P. Maria a proto je potřeba její sochu jako akt pomsty svalit a rozbít?

Patříte evidentně k těm, kdo bitvu na B. Hoře a její následky považují za tragédii. Odpovězte si sám, jestli tato dramatická událost našich dějin dopadla tak jak dopadla kvůli P. Marii. A hlavně – dopadla tak jak dopadla, protože katolická strana vyhrála, nebo proto, že kališnická strana prohrála – oslabená rozkolem a ztrátou ideálů?  Co měla „katolická strana“ dělat? Nechat je vyhrát? Přidat se k nim a rabovat při jejich spanilých jízdách v zahraničí, protože doma už bylo vypleněno vše, co za něco stálo?

Troufnete si spekulovat, kam by se ubíraly naše dějiny nebýt této bitvy? Nebylo by to náhodou tak, že za pár let by žádné bitvy už ani nebylo třeba, ale stačilo by zacinkat klíčí?

0/−1
17.4.2013 15:01

K64a73r23e35l 36D95r19d22a 6784702677

Proč stále ta demagogie a lži?

  O chování davu nic nevíte, jen se domníváte a hned vynášíte soudy. Svržení sloupu byl připravený čin, tedy uvědomělý. Zneužit byl dav socialistů, kteří si právě připomínali porážku na Bílé hoře. Většina těch lidí na fotkách byla nejspíš přesvědčena, že je správné nenávidět Habsburky, Vatikán a Jana Nepomuckého a ničit jejich "nenáviděné" symboly. Činy jsou součástí konce utrpení 1. světové války v atmosféře poválečného vyrovnání a hledání viny. A katolíci dnes lžou o "zfanatizovaném davu uprostřed rozkvetlého jara". Hrůzné. (Citaci k JN jsem tady uvedl.)

  Svatojánské sochy, jako symbol habsburské tyranie a zaostalosti, byly na náměstích nahrazovány vlasteneckými pomníky padlých v první světové válce, a to po celých Čechách. Vy takové jednání srovnáváte s řáděním chuligánu po fotbale. Nejde o neznalost, z té Vás nepodezírám. Jde o úmyslné lhaní. Pro katolíky jsou Češi a jejich stát "řáděním chuligánů", vždy tomu tak bylo. (Ostatně, proto byl zabit Jan Nepomucký.)

  Oblíbenost svatojánské sochy na Karlově mostě je spojena s vylhanou legendou  pro turisty někdy v roce 1991. Že Vás ta obhajoba vylhaného prospěchářského katolického světa baví? (Nenávist k JN není moje, ale je součástí slavné polemiky historiků "o smysl českých dějin".)

+1/−1
18.4.2013 10:47

K43a64r26e73l 37D40r93d55a 6904502317

Dnes, kdy je nám veřejný prostor lhostejný a jsme maximálně rádi, že činnost sprejerů není moc viditelná, bych rozhodně stojící mariánský sloup neodstraňoval. O tom spor není. Obnova právě tohoto sloupu je ale něco zcela jiného.

  Sochy se ideologicky lustrují v každém režimu a podle toho jsou stavěny či odstraňovány. Je to součást přepisování historie. Dnes jsme zvládli poslat do lapidárií kdejakého "hrdinu práce", Klementy a Leniny, Praha odstranila Jana Želivského. Naopak stavíme TGM, Churchilly, Winstny. Přepisování historie patrně vychází z tradice katolické kultury. Což mnohé vysvětluje.

  Ano, "rozkol a ztráta ideálů, spanilé jízdy", katolík patrně neumí vyslovit větu bez uvedení několika lží současně... Protivník pak netuší na kterou lež reagovat dříve a vznikne z věcné diskuse jen trapná bezpředmětná demagogická hádka, v které se katolík může cítit vítězem. Jedna lež sem, jedna tam, o jednu navíc nesejde. ;-D

  Troufnu si spekulovat o pragmatismu protestantské strany a omezování práv a svobod katolickou stranou. Můžeme porovnávat vývoj Čech, Švýcarska, Nizozemí, Velké Británie či USA.

+1/−1
18.4.2013 11:30

J93o39s91e46f 39K89r69ů66p57a 4632682962148

Mezi těmi asi 70 lidmi, kteří proti obnově sloupu protestovali, byl s megafonem v ruce i jiří Paroubek - což má samo o sobě svoji vypovídající hodnotu...:-)

Příznivci vandalského činu rozvášněných Žižkováků opomíjejí skutečnost, že dav se vzápětí vydal na Karlův most, aby svrhl jeho sochy do Vltavy, ale zde už most uhájili vojáci a obyvatelé Prahy.

Stanovisko kat. církve k obnově sloupu:

Mgr. Aleš PIŠTORA, tiskové oddělení Arcibiskupství pražského:

Návrat Mariánského sloupu na Staroměstské náměstí není naší prioritou, byť bychom ho uvítali. Rádi bychom, aby se tak ovšem stalo za podpory Pražanů a v ekumenickém kontextu.

http://www.marianskysloup.cz/clanky/historie.html

+6/−2
15.4.2013 8:35

M46i64r49o41s68l89a85v 47H24a36š96p94l 9831449615709

Paroubek je ...., který se potřebuje zviditelnit.

Peníze a energii potřebnou na sloup dejte raději do opravy nějakého kostela. Bude to ku prospěchu Staroměstského náměstí i církve.

+2/0
15.4.2013 10:26

F17r67a59n87t42i78š83e43k 89S66o28k51o22l 7225144741666

Souhlasím jen částečně. Paroubek je sockomoušský mišugín, který potřebuje zviditelnit, ale nesouhlasím s Vámi v tom, že by se Mariánský sloup neměl obnovovat. Mariánský sloup je pocta Panně Marii, matce Krista uctívaného všemi křesťany, takže by jeho obnova měla být v zájmu všech křesťanů. Postoje křesťanů protestantských denominací nechápu. Panna Maria je přece matkou taky jejich Pána, kterého oni společně s katolíky uznávají. Takže v čem to vlastně mají problém? Prostě, oni stále bojují ve starých válkách, které dávno skončily. Jak by se mohl Ježíš Kristus narodit bez matky? To si protestanté neuvědomují?

+3/−2
15.4.2013 11:12

K21a36r71e90l 61D86r10d63a 6834782127

Není to o tom, že Písmo zakazuje klanět se falešným modlám. Byť jde o desítky prapodivných svatých či matku Kristovu? (To přece víte.) ;-D

Proto jsou katolíci chápáni jako prapodivní křesťané, kteří svoji modloslužbou popírají Písmo. ;-)

To jsem zvědav jak obnovitelé sloupu dosáhnou ekumenického kontextu. Vybombardují Vatikán? ;-D

+1/−4
15.4.2013 13:15

F54r55a18n94t49i95š18e19k 71S66o80k16o51l 7115714441356

Ještě něco pane Hašpl. 

Bez úcty ke Kristu a bez úcty k Panně Marii by neměl smyslu ani ten kostel, do něhož navrhujete dát energii a peníze potřebné pro Mariánský sloup. Církvi by to rozhodně ku prospěchu nebylo. Jestli by to bylo ku prospěchu Staroměstského náměstí nevím. V tomhle s Vámi nesouhlasím.

+2/−1
15.4.2013 11:17

K32a31r37e72l 17D88r79d55a 6804592347

K opomíjenému faktu doporučuji tu diplomku níže. Nešlo o sochy na Karlově mostě, ale o jednu sochu, a to sochu Jana Nepomuckého. "Proklínaného katolického svatého, který měl vymýtit kult Jana Husa". Následovala vlna vlastenecké likvidace svatojánských památek v celých Čechách. ;-)

+1/−3
15.4.2013 13:29

R58e98n80é 48Z47a21c72h 9427270725177

Bůh Syn Ježíš Kristus jako správný syn nedá svoji matku urážet. Zajímavá okolnost se stala kolem stržení toho sloupu.

Smyčku kolem krku Panny Marie uvázala všeobecně známá někdejší anarchistka Milada Horáková, která po čase skonala právě na stejné oprátce, jakou uvázala kdysi Panně Marii rukou podobných bezbožníků, jakým byla tehdy sama.

Pán Bůh dal Miladě Horákové milost usmíření, která uznala svůj někdejší těžký hřích a tím u Pána Boha došla spásy. Zemřela v komunistickém kriminále, k dispozici nebyl kněz a proto svěřila spoluvězenkyním důvod proč nepodala odvolání justiční vraždě, která byla na ní spáchána.

Doslova řekla svým spoluvězenkyním, "kdysi jsem uvázala smyčku kolem krku Matce Krista a teď přijímám Boží trest tím, že stejnou smrtí zemřu, proto nepodávám odvolání vůči nespravedlivému trestu, ke kterému mne odsoudili komunisti". Zamyslela se nad sebou a přiznala svoji vinu, tím dosáhla spasení.

Taky český národ trpěl. Blahobyt po stržení té sochy trval jenom krátkou dobu. Pak jednu verbež vystřídala jiná chátra. Po svržení vlády chátry hledáme své místečko na slunci, ale nedaří se našemu národu. Bez Boha to nepůjde.

Snad po návratu Mariánského sloupu na Staroměstské náměstí se už našemu národu začne dařit lépe, ale my musíme dál jít tou cestou hledání. Cestu k blahobytu ukazuje křesťanství, jehož krédem jsou tři slova "ORA ET LABORA". (Modli se a pracuj) Práce a modlitba je tou cestou k blahobytu. Jiná cesta končí v prázdnu bídy.

+2/−4
15.4.2013 8:33

D66u57š48a68n 90P84a19v84l38í28č58e76k 4794716240815

Ad Milada Horáková: máte nějaký důkaz o tom, že je to všechno skutečně pravda? Na webu lze najít mnoho textů, které tu historku popírají s tím, že je to často šířená pomluva proti Horákové a nic jiného než mýtus.

A to například včetně oficiálních stránek Klubu Milady Horákové:

http://www.miladahorakova.cz/kniha-navstev/

Navíc ta vaše historka je skoro až komická, už vidím jak Horáková v cele promlouvá ke spoluvězeňkyním tím vaším biblickým jazykem, hahaha ;-D Rv

+4/0
15.4.2013 9:38

F47r28a24n92t25i57š83e22k 67S10o66k14o89l 7975114171386

Milada Horáková je váženou osobou, tak chápu, že Zachův příspěvek vyvolal nevoli, ale její váženost nestojí na aktivitách, které vyvinula při strhávání toho sloupu. Zdali osobně uvázala onu smyčku nebo ji uvázal někdo jiný nevím a patrně se to už nikdy spolehlivě nezjistí. Historicky je však potvrzeno, že Milada Horáková patřila v té době k anarchistům, kteří Mariánský sloup strhli.

+1/−2
15.4.2013 11:03

D24u64š78a33n 48P97a94v46l95í31č15e10k 4314106750335

Děkuji za komentář. Bez ohledu na to, o kom se bavíme, jsem od pana Zacha pouze chtěl slyšet dohledatelný zdroj. Zvlášť kvůli tomu, jak nepravděpodobně tu celou historku podával a také s ohledem na to, že jsem velmi snadno našel seriózně se tvářící zdroje, které to celé popírají jako mýtus. Netvrdím, že to tak nebylo (i když značně pochybuji o tom, že to bylo právě tak, jak to popisuje pan Zach, tj. včetně těch úsměvných doslovných citací atd.), nicméně mě zajímalo a stále zajímá, kde se to dá ověřit.

+2/0
15.4.2013 11:31

R38e34n24é 12Z79a91c18h 9727350115897

Pane Pavlíček, já jsem si tu legendu nevymyslel. Samozřejmě, ověřit se nedá nikde. Z cely smrti komunistického kriminálu nešlo vynášet motáky, jak mohl Julius Fučík, komunista spolupracující s fašisty.

Nicméně tuto legendu potvrzuje skutečnost, že Milada Horáková, ač doktorka práv nepodala odvolání proti nejvyššímu trestu, ani žádost o milost. Jsme tak odkázáni na svědectví spoluvězenkyň, které měly to štěstí, že nakonec neskončily na oprátce a já osobně tomu věřím. Nepovažuji za pomluvu, naopak. Ctí to JUDr Horákovou, že dokázala přiznat pochybení mladých let a přijat pro sebe tak závažné pokání. Byla odsouzena k trestu smrti a tak případným odvoláním by neměla co ztratit.

Jisté je dál co jsem napsal. Léta bez Boha našemu národu žádné štěstí nepřinesla. Krátkou dobu prosperity vystřídala fašistická okupace, po ní pak sovětská poroba, která vyústila v okupaci novou až do roku 1989, kdy jsme měli možnosti, ale nevyužili jsme je. Bez Pána Boha stále jenom tápeme.

Dál jsem napsal čtenářům všeobecné krédo křesťanů, jímž je práce a modlitba, coby cesta k blahobytu, bohužel v naší ateistické společnosti nepřijata. ORA ET LABORA. Toto krédo platí všude beze zbytku. Snaha o blahobyt bez práce a bez modlitby vede tak nanejvýš do vězení.

Kam vede práce bez modlitby nám ukázali komunisti.Se Sovětským svazem ruce práce až na zem. Práce byla, ale blahobyt nám nepřinesla. Komunisti se nemodlili, jejich práci Pán Bůh nepožehnal.

Kam vede modlitba bez práce nám ukazují pro změnu zas muslimové. Ti se modlí příkladně. Pětkrát denně mlátí hlavou do koberce a vykřikují své Alláh akbar.Ale práce je jim cizí. Proto ani v muslimských zemích není velký blahobyt. Rozmach společností byl tam, kde vládlo křesťanství a jejich práce plus modlitba. Ora et labora. Dnes se lidé euroamerické civilizace původně křesťanské přestávají modlit a podle toho to vypadá. Blahobyt Ameriku a Evropu pomaličku opouští. Tak se nad tím zamyslete a dělejte si co chcete. Bůh Vám dává svobodu.

0/−2
15.4.2013 14:21

D27u15š93a39n 26P50a48v64l17í44č58e98k 4294286560295

Neříkám, že jste si ji vymyslel. Jen mě zajímalo, jestli si to člověk může někde přečíst (a posoudit) sám nebo musí spoléhat pouze na vaše podání.

Milada Horáková jistě mohla odmítnout podat odvolání z tisíce nejrůznějších důvodů, a mnoho z nich bylo pro ni jistě zásadnějších a hlubších než ten, který popisujete vy. V tomto ohledu je významný například její poslední dopis z vězení, ve kterém se mimochodem o ničem z toho, co uvádíte vy, vůbec nezmiňuje.

"Ora et labora": v "problémových" Spojených státech rozhodně k odklonu od křesťanství nedochází, naproti tomu státy jako Čína, Japonsko nebo Indie křesťanské nejsou, a přesto se derou ekonomicky nahoru. Takže důvody k tomu budou jiné než náboženské.

+2/0
15.4.2013 14:56

R36e78n22é 45Z98a90c79h 9607730865147

Pane Pavlíček, prosím nezaměňujte ekonomický rozvoj státu s blahobytem. Čína, kde čínský dělník dře za pár hrstek rýže denně na megalomanské projekty čínských papalášů není zrovna správný příklad blahobytu. Tam to vypadá na komunistickou práci bez modlitby, která taky přinesla určitý ekonomický rozvoj, který byl ovšem lidem na nic. Ani Indii bych neuváděl jako příklad. Lidé tam umírají na ulici a Vy Indii uvedete jako vzor? No to teda...?

Ani samotné bohatství nemusí znamenat blahobyt. Možná že nebudete tomu věřit, ale existují chudí boháči ale taky bohatí chudáci. Bohatství a blahobyt není jenom o penězích anebo ekonomickém rozvoji státu, ale to je už příliš složité na pochopení, tak se do toho raději nebudu pouštět.

0/−1
15.4.2013 15:17

D57u32š56a15n 96P46a17v77l41í11č90e87k 4594816440675

Ok, v tom případě nevím, co myslíte pojmem blahobyt. Osobně neznám žádný stát, kde by striktně vzato většina lidí žila v "blahobytu" (tak, jak to slovo intuitivně chápu).

+2/0
15.4.2013 15:42

R87e79n35é 93Z83a33c72h 9807930235647

Však jsem Vám psal, že je to příliš složité na pochopení a navíc je to subjektivní. Někomu stačí k blahobytu hrst rýže navíc, že se nají a nemá hlad, jak dělník v Číně. Jiný cítí blahobyt, když mu padá zboží z přeplněného nákupního vozíku někde v Tescu a jinému by ani to nestačilo. Chce mít víc a chce nákladnou dovolenou v Tichomoří, odkud se vrací stejně prázdný, jako když tam přijížděl

Jiný je spokojen, když má to co potřebuje a nemusí být toho mnoho. Blahobytu cítí v tom, když má za co Pánu Bohu poděkovat a jeho matce Marii za přímluvu. Dík může být realizován třeba v podobě toho sloupu, o kterém je tady řeč.

Jsou lidi a jsou národy, které to tak nevnímají, jak například to Vámi vzpomínané Japonsko. Technicky a technologicky vyspělý stát, zdálo by se, že Pána Boha jim netřeba, ale ouha. Jedna vlna tsunami a technologicky vyspělé Japonsko na kolenou. Ateista to vnímá jinak, já však cítím, že Pán Bůh se jim připomněl. Naše babičky a dědečkové mívali nade dveřmi napsáno MARNÉ NAŠE NAMÁHÁNÍ, BEZ BOŽÍHO POŽEHNÁNÍ. Práce mnoha Japonců přišla vniveč jednou vlnou přírodního rozmaru. Tady příklad jak se toto potvrdilo.

Mnohému Indovi na ulici by stačilo k blahobytu, kdyby umíral někde v klidu a nikoli tam, kde jej lidi v chaosu ulice překračují. kdyby mu Pán poslal někoho, kdo by s láskou pečoval, tak jak poslal Misionářku lásky mnohým poslal řádovou sestru Matku Terezu z tamnější indické Kalkaty, která se pak starala do té doby než zemřel a jiný se uzdravil vlivem její péče a péče jejích spolupracovnic.

Je to tak složité pane Pavlíček, že to někdo nepochopí, to nevadí, nejste sám. Někdo to pochopí až na stáří a jiný nikdy. Jsou lidé, kteří staví Mariánský sloup. Některý ukládá kameny na sebe a míchá maltu, jiný přispěje nějaké ty peníze a další vyřizuje povolení na úřadě, aby se Matka Krista Panna Maria měla v Praze kam navrátit. Až to bude vše hotovo a krásný sloup tam bude stát, věřme že se vrátí našemu národu požehnání.

+2/−2
15.4.2013 19:25

D90u35š34a43n 65P39a45v89l42í59č38e60k 4614216500245

Přírodní katastrofy si nevybírají a dějí se po celém světě a ničí všechno, co jim přijde do cesty, včetně křesťanských kostelů i životů. Konkrétně v Japonsku jsou zemětřesení na denním pořádku (zrovna před pár dny jsem slyšel v nějakém dokumentu, že tam dochází průměrně k 900 otřesům ročně), což je způsobeno tím, že se bohužel japonské ostrovy nacházejí v seismicky velice aktivní oblasti. Naštěstí se díky moderní vědě a technice daří tyto otřesy předvídat s předstihem. A budovy i infrastruktura se staví tak, aby to vydržely.

Co se  týká obnoveného Mariánského sloupu, rád ho na Staroměstském náměstí uvidím, i když si od toho žádnou náklonnost nebes neslibuji.

+3/0
15.4.2013 19:53

R27e44n89é 62Z63a63c32h 9917790475917

Pane Pavlíček a to Vám chválím. Takhle to opravdu nefunguje, abychom postavili Mariánský sloup a Pán Bůh nám pak za něj poslal náklonnost nebes a prosperitu. Protože kdyby to tak fungovalo, to by bylo všude sloupů:)

Co se týče Japonska, reagoval jsem na Váš výrok: "Čína, Japonsko nebo Indie křesťanské nejsou, a přesto se derou ekonomicky nahoru". Ora et labora, práce a modlitba nemůže být konána z vypočítavých důvodů. O těch zemích jsem již napsal, teď je řada psát o nás.

Stavba Mariánského sloupu je projevem pocty Panně Marii a projevem děkovným. Panna Maria nám dala mnoho. Bez ní by nebylo Ježíše. Panna Maria je naší přímluvkyní u svého syna a za to jí patří dík, třeba v podobě toho sloupu, ale postavit sloup by bylo málo, pochopitelně.

Mnohé věci my vnímáme jako samozřejmost, ale když nám pochybí, tak seznáme jak ty věci samozřejmé nejsou. Slunce, voda, vzduch, zdraví a taky duchovní vyrovnanost, spokojenost a morálka. Když nám něco z toho chybí, tak seznáme mnohdy krutě, jak samozřejmost vůbec není samozřejmá.

V Bibli je o děkování jeden příběh. Jak Ježíš očistil a vyléčil svou zázračnou schopností uzdravovat deset malomocných. Poděkovat mu pak přišel z těch deseti jenom jeden. Jsme takoví, neděkujem. Bible, to je kniha nadčasová. Stará kniha, její kořeny sahají k počátku našeho letopočtu a Starý Zákon mnohem dříve, několik tisíc let nazpět, ale když si čtete Bibli, máte dojem, jako byste četl aktuální situaci z dneška. Potom že je kniha Bible zastaralá:-/?

+2/−2
15.4.2013 21:26

K30a34r59e74l 20D83r81d26a 6514172667

Hmm, začnete kázáním neskutečné lži, oháníte se Písmem a Písmo neuznáváte... Mariánský kult má moderní novodobá zdůvodnění, tedy žádnou Bibli, a to proto, aby si katolíci opět dokázali, že porušovat Písmo je možné, když se chce. Svévolnost. Jak s tím popíráním Boha dokážete žít? :-)

+1/−2
16.4.2013 8:19

K35a58r23e90l 12D18r58d28a 6734822427

Kecy v kleci. Takhle lžou katolíci. Průhledné jasné, lež z toho stříká na všechny strany, ale POZOR, přece je na tom trocha pravdy. ;-D

Ne, není. Je to celé blábol. 

Navíc. Pochybuji, že gymnazistka Milada v 16 letech vymetala žižkovské hospody, aby mohla patřit ke spolku Franty Sauera. Opět mi to zní jako účelový výcuc z prstu. ;-)

(Ale pan Kavička se určitě raduje.)

+2/−2
15.4.2013 12:48

K18a54r45e14l 59D11r36d13a 6424622277

Jen tak mimochodem, katolíci, mají mnoho podobných lží. (Dokáží se vůbec někdy přidržet pravdy?) Ke kající Miladě Horákové patří také příběh o kajícím se Frantovi Sauerovi. Nic se nedá doložit, někdo to vyslovil a já tomu věřím. Argumenty k pláči. ;-D

Naposled jsem si ověřoval 14 svatých františkánů. Úplně stejný komentář jak Mariánskému sloupu. Pražská spodina, lůza, lynčující dav... Přitom šlo o "popravy" a lynčování katolíků v rámci obrany napadené Prahy katolíky. Katolíci dopomohli k přepadení Prahy a pozabíjení 500 Pražanů, ale dnes mají svých 14 umučených svatých bez jediné zmínky o okolnostech. Kde se bere ta prolhanost a neupřímnost?

+1/−2
16.4.2013 8:41

L46u24c65i81e 83B27l76a78n94i98c17k59á 2195403499711

...symbol pobělohorského útlaku ? ...u nás se pořád vykládá historie podle Jiráska a Z. Nejedlého? Ten sloup byl postaven jako poděkování za konec 30tileté války...a naši mudrlanti bez vědomostí pořád budou mudrovat !! Rv

+8/−3
15.4.2013 7:56

M61i24c42h60a73l 19P87a26v15l39á16t 9333803884489

On malokdo chape, ze Jiraskovo dilo ma s historickou realitou jen opravdu malo spolecneho..

+4/−2
15.4.2013 9:56

K73a14r18e21l 98D35r29d33a 6414512937

Kdepak se Jirásek rozepisuje o sloupu? Mudrlantko... ;-D

Co třeba pojem "Panna Maria Vítězná"? Katolíci si z Bílé hory přece vytvořili memento plné zázraků. Copak, že se děkovaly podobnými sloupy jen města v habsburské monarchii? Copak, že první vzorový mnichovský sloup byl zbudován jako dík za to, že na katolíky nedopadla odplata za nelidská zvěrstva, které páchali? ;-D

+1/−2
15.4.2013 13:02





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.