Diskuze

Boj o symbol. Na Staroměstské náměstí se zřejmě vrátí mariánský sloup

Po nedávném rozhodnutí pražských radních se zdá, že se možná už na podzim vrátí na Staroměstské náměstí mariánský sloup stržený v roce 1918. Pro někoho jde o cennou barokní památku, pro jiné je symbolem pobělohorského národního útlaku.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

K11a73r19e91l 41D32r65d78a

22. 4. 2013 1:46

Perlička, tady někde níže je "úsměv" nad zkreslováním podoby Jana Husa na pomníku na Staroměstském náměstí.

  Běžel v TV dokument o rodině Ježíše Krista a o jeho případném žijícím příbuzenstvu. To by mohlo "úsměvné" katolíky zajímat. Ježíš byl pravděpodobně podsaditý, baculatý, snědý a nehezký. Aneb tradiční zobrazovaná podoba Ježíše je patrně podvod.

0 1
možnosti

1) Ohledně podoby Ježíše to je čirá domněnka, jak i naznačujete relativizujícími příslovci.

2) Ohledně podoby Jana Husa lze usuzovat z dobových kreseb Ulricha von Richental z kroniky koncilu. (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1a/Konstanzer_Richental_Chronik_Verbrennung_des_Magisters_Johannes_Hus%2C_Hus_wird_seiner_priesterlichen_Würde_entkleidet_und_aus_der_Stadt_geführt_57v.jpg)

"Staroměstskou" Husovu podobu popularizovala malba Hanse Holbeina ml. až o 100 let později a v luterském duchu..

3) Zatímco ohledně Ježíše Krista je hlavním zdrojem Písmo - o to, jak vypadal nejde - z asketické podoby Husa se obecně čerpá idealizace jeho osoby i celé jeho doby.

1 1
možnosti

K93a77r98e33l 58D63r75d17a

19. 4. 2013 12:20

Perlička, přijetí dogmatu o neposkvrněném početí Panny Marie je reakcí na revoluční rok 1848. Představa liberálního světa v ŘK církvi vzala za své při střetu s lynčujícími davy. Následovalo období návratu ke konzervatismu, policejnímu teroru a poslušnosti, které ŘK církev doprovodila legendou o neposkvrněnosti Panny Marie a budováním dalších Mariánských sloupů.

  Jde tedy o spor mezi demokracií (s jejími chybami) a ŘK církví (s její představou rekatolizovaného světa bez "svobodného myšlení" a bez "revolucí").

0 1
možnosti

K29a13r60e85l 57D82r82d29a

18. 4. 2013 11:37

Zajímavé, kořeny likvidace katolických účelových model po celé Evropě lze najít v reformaci a ve snaze o návrat k Písmu. (Bez ohledu na fakt zničení sloupu v Praze anarchisty.)

1 0
možnosti

K55a68r52e56l 84D50r33d67a

18. 4. 2013 13:39

Co na katolické straně irituje, je neúčelnost jednání. Často jde jen o to, aby si dokázali "svoji pravdu". Jde vlastně o jednání lidí, kteří si nejsou svoji pravdou jisti a uvědomují si, že žijí v omylech a klamu. Takové poznání pak vede k tomu, že udělají cokoliv, aby je okolí z jejich lží neusvědčilo. Třeba obnoví Mariánský sloup na Staroměstském náměstí. Patrně jsem přišel na pádný důvod pro obnovu. ;-D

1 1
možnosti

Panu Drdovi:

Jestli najdete podobnost:

Švédská-protestantská armáda, která měla jít Magdeburku na pomoc, celý měsíc  před Magdeburgskými událostmi zaútočila na protestantský, ale císařskými ovládaný Frankfurt nad Odrou a po dvou dnech obléhání ho naprosto vyplenila, aby byl vojákům vyplacen žold. ("obránci padli, kde stáli")

1 2
možnosti

Tillyho vojáci dobývali Magdeburg 2 měsíce, také byli bez žoldu. Oba velitelé jednoduše svoje vojáky nezvládli a vše se zvrtlo.

Idelogicky to dezinterpretovat je zhovadilost, protože válka je vždy teror.

1 2
možnosti

K82a51r39e97l 18D76r19d49a

15. 4. 2013 14:09

1631 dobylo katolické vojsko po dvouměsíčním obléhání "hlavní" protestantské město Magdeburg. Došlo k totálnímu vyvraždění jeho obyvatel. Dobytí Magdeburgu se stalo největším masakrem třicetileté války a ohromilo celou Evropu.

Uvádí se děkovný pozdrav katolickým vojskům od papeže. Na odpor proti katolické brutalitě a nelidskosti se mnoho váhajících panovníků přiklonilo k protestantské straně. Císařská strana byla donucena ustupovat. Do Prahy se krátce vrátili se Švédy a Sasy exulanti vyhnaní po Bílé hoře.

1632 byl Švédy obsazen Mnichov a vojsko žádalo odplatu za Magdeburg stejnou mincí. To švédský král nedovolil. Mnichov následně postihla morová rána.

S díky za přežití švédského obsazení a odvrácení moru byl v Mnichově 1638 postaven první mariánský sloup, který byl vzorem pro sloupy v Praze a ve Vídni.

První mariánský sloup je tak vlastně díkem za to, že katolíci nejsou za spáchaná zvěrstva proti lidskosti po právu trestáni. ;-D

1 2
možnosti

J52o53s41e30f 61K87r67ů19p72a

15. 4. 2013 15:43

Pane Drdo,

jsou pouze dvě možnosti - buďto bude mariánský sloup v Praze obnoven, nebo nebude. Nic mezi tím neexistuje. K tomu je třeba podotknout azdůraznit, že snaha o obnovu památky je fakticky soukromá iniciativavycházející z nadšení jednotlivců, hrazena z darů, a od státu (resp. městaPrahy) nechce nikdo NIC VÍC, NEŽ POVOLENÍ!

To na úvod. Teď otázka na Vás:Považujete likvidaci sloupu za vlastenecký a chvályhodný čin hodný následování,nebo za projev vandalismu hodný odsouzení? 

Prosím jednoznačnou odpověď, protožejak jsem řekl v úvodu, sloup mohl buďto stát, nebo být stržen, může býtbuďto obnoven, či nikoliv. Nic mezi tím není. Ano – ano, Ne – ne.

1 2
možnosti

Mezi těmi asi 70 lidmi, kteří proti obnově sloupu protestovali, byl s megafonem v ruce i jiří Paroubek - což má samo o sobě svoji vypovídající hodnotu...:-)

Příznivci vandalského činu rozvášněných Žižkováků opomíjejí skutečnost, že dav se vzápětí vydal na Karlův most, aby svrhl jeho sochy do Vltavy, ale zde už most uhájili vojáci a obyvatelé Prahy.

Stanovisko kat. církve k obnově sloupu:

Mgr. Aleš PIŠTORA, tiskové oddělení Arcibiskupství pražského:

Návrat Mariánského sloupu na Staroměstské náměstí není naší prioritou, byť bychom ho uvítali. Rádi bychom, aby se tak ovšem stalo za podpory Pražanů a v ekumenickém kontextu.

http://www.marianskysloup.cz/clanky/historie.html

6 2
možnosti

Paroubek je ...., který se potřebuje zviditelnit.

Peníze a energii potřebnou na sloup dejte raději do opravy nějakého kostela. Bude to ku prospěchu Staroměstského náměstí i církve.

2 0
možnosti

R87e86n33é 30Z43a35c69h

15. 4. 2013 8:33

Bůh Syn Ježíš Kristus jako správný syn nedá svoji matku urážet. Zajímavá okolnost se stala kolem stržení toho sloupu.

Smyčku kolem krku Panny Marie uvázala všeobecně známá někdejší anarchistka Milada Horáková, která po čase skonala právě na stejné oprátce, jakou uvázala kdysi Panně Marii rukou podobných bezbožníků, jakým byla tehdy sama.

Pán Bůh dal Miladě Horákové milost usmíření, která uznala svůj někdejší těžký hřích a tím u Pána Boha došla spásy. Zemřela v komunistickém kriminále, k dispozici nebyl kněz a proto svěřila spoluvězenkyním důvod proč nepodala odvolání justiční vraždě, která byla na ní spáchána.

Doslova řekla svým spoluvězenkyním, "kdysi jsem uvázala smyčku kolem krku Matce Krista a teď přijímám Boží trest tím, že stejnou smrtí zemřu, proto nepodávám odvolání vůči nespravedlivému trestu, ke kterému mne odsoudili komunisti". Zamyslela se nad sebou a přiznala svoji vinu, tím dosáhla spasení.

Taky český národ trpěl. Blahobyt po stržení té sochy trval jenom krátkou dobu. Pak jednu verbež vystřídala jiná chátra. Po svržení vlády chátry hledáme své místečko na slunci, ale nedaří se našemu národu. Bez Boha to nepůjde.

Snad po návratu Mariánského sloupu na Staroměstské náměstí se už našemu národu začne dařit lépe, ale my musíme dál jít tou cestou hledání. Cestu k blahobytu ukazuje křesťanství, jehož krédem jsou tři slova "ORA ET LABORA". (Modli se a pracuj) Práce a modlitba je tou cestou k blahobytu. Jiná cesta končí v prázdnu bídy.

2 4
možnosti

Ad Milada Horáková: máte nějaký důkaz o tom, že je to všechno skutečně pravda? Na webu lze najít mnoho textů, které tu historku popírají s tím, že je to často šířená pomluva proti Horákové a nic jiného než mýtus.

A to například včetně oficiálních stránek Klubu Milady Horákové:

http://www.miladahorakova.cz/kniha-navstev/

Navíc ta vaše historka je skoro až komická, už vidím jak Horáková v cele promlouvá ke spoluvězeňkyním tím vaším biblickým jazykem, hahaha ;-D Rv

4 0
možnosti

...symbol pobělohorského útlaku ? ...u nás se pořád vykládá historie podle Jiráska a Z. Nejedlého? Ten sloup byl postaven jako poděkování za konec 30tileté války...a naši mudrlanti bez vědomostí pořád budou mudrovat !! Rv

8 3
možnosti

On malokdo chape, ze Jiraskovo dilo ma s historickou realitou jen opravdu malo spolecneho..

4 2
možnosti

K18a73r94e63l 41D28r55d37a

14. 4. 2013 22:02

"Postavte si v Čechách třeba tisíce soch a sloupů s matkou Kristovou, Marií, na vrcholu, nám to bude lhostejné! Ale sloup, který byl postaven na potupu českého národa, trčet k nebi na půdě české republiky nikdy nebude!" Franta Sauer ;-D

Doporučuji ke studiu.

http://is.muni.cz/th/179689/ff_m/dipl_prace.pdf

6 5
možnosti

J54o76s50e29f 45P29o91t75r

14. 4. 2013 22:26

Pane Drda,

a vidíte jak se Franta Sauer mýlil, že ?

1 5
možnosti

J77o95s39e63f 63P59o84t17r

14. 4. 2013 21:34

Český národ se v tzv. době temna dokázal probudit a od téměř jeho jistého konce se stal na začátku 20. století moderním, vzdělaným, a průmyslově vyspělým národem.

Proti Němcům neměli Češi žádné výhody - majetek, vzdělání, národní dějiny, ale měli jednu vlastnost a to bylo , že byli morálnější a tu morálku jim dodalo protireformační hnutí katolické církve. Jedině katolická církev, včetně Jezuitského řádu byla zachráncem českého národa, jinak se tady dneska bavíme německy. Nebo si myslíte, že to obrovské národní vzepětí bylo způsobeno vzpomínkami  na J.A. Komenského, nebo České bratry ?

S tatíčkem Masarýčkem, ( a jeho nohsledy, např. A. Jirásek)  který se z politických důvodů potřeboval vymezit panovnickému rodu začalo falešné a nespravedlivé překrucování historie, které několikanásobně zveličili politruci reálného socialismu ve smyslu stokrát opakovaná lež se stává pravdou..

Dneska většina českého národa žije v pokroucené a falešné virtuální historické realitě, v historických bludech.

2 12
možnosti

K95a47r79e12l 47D73r93d59a

14. 4. 2013 22:35

Němčina byla součástí rekatolizace. Na jejím počátku byl postaven tento sloup. Pak následuje období jedné víry, jednoho jazyka. Kdo jiný mohl zachraňovat češtinu než katolíci a Jezuité? Nikdo jiný tady už nebyl.

Palacký, Jirásek, TGM - nejde o překrucování historie, ale o legitimní českou historiografii.

5 2
možnosti