Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

V Praze radši na kole. Do práce nebo na nákup jezdí stále více cyklistů

Kolo při svých běžných denních cestách po Praze využívá 120 tisíc lidí. Jejich počet se za dva roky výrazně zvýšil. Tito lidé na kolo navíc sedají na úkor cesty autem. Zjistil to výzkum, který si zadalo město. Cyklodoprava má podle něj v Praze velký potenciál.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K12a74r78e40l 53D73r93d17a 6424642127

Nemám rád cyklisty v Praze. Jsou stejně agresivní a nevychovaní jako řidiči na silnici, ale navíc se vecpou do rekreačních lokalit, na chodníky, do bezbariérových řešení... Podle mě jsou chodci v Praze čím dál tím více vystavováni většímu nebezpečí.

  Včera Hostivař, již je tam tolik cyklistů, že se srážejí na jediné stezce mezi sebou. Rozhodně se necítím bezpečně, když je novodobým sportem kličkování mezi chodci při vysoké rychlosti. Může mi někdo vysvětlit, k čemu je dobrý "výlet do přírody" typu "profrčet Hostivaří 30 km rychlostí nejlépe s děckem ve vozejku"? Děcko se veze, riskuje úraz a má výlet bez vynaložení jediného kroku či pohybu.

  Kde se bere poznatek níže, že cyklista nesmí na chodník? V centru je to přece běžné. Dost to razí poslíčci Messengeru. Když už máte kolo, tak se projedete i vestibulem metra. V pátek vyrážely stovky cyklistů vlakem z Prahy. Na nádraží se jinak než po chodníku a MHD nedostanete...

  Opět jsem narazil v Hostivaři na stezky čerstvě proježděné a prošlapané středem lesa či středem dosud nezničené louky. Mám známou za Prahou. Cyklistům a motorkářům musí pravidelně s brokovnicí v ruce vysvětlovat, co je soukromý pozemek. Každý mamlas na kole si myslí, že když už dojede na libovolnou louku, tak ji může zničit.

+3/−3
22.4.2013 8:11

Ř26e62h82o49ř 80V47l15a32s18á63k 2944214881876

Párkrát jsem profrčel Hostivaří rychlostí 20 km/h s děckem ve vozíku. Svým způsobem se jednalo o výlet do přírody, vezl jsem dítě z Prahy na chatu a usoudil jsem, že na kole to bude pohodlnější než v autobuse.Však o tom je ten článek: Že stoupá podíl _dopravní_ cyklistiky, kdy se lidé nejedou jen tak projet, ale prostě někam potřebují a místo, aby tam jeli autobusem, tak tam dojedou na kole.

A mohu vás uklidnit, že volně po lesích a loukách skutečně nejezdím. Co bych z toho měl? A když potřebuji na vlak, tak jedu k hlavnímu nádraží způsobně po magistrále.

0/0
22.4.2013 10:53

K95a60r12e29l 89D92r96d96a 6744152247

On bude problém se "šalamounským" budováním cyklostezek, třeba na Praze 11 a 15. Radnice - Magistrát nedá ani korunu na úpravu silnic a chodníků a prostě označí rekreační pěší trasu jako cyklostezku bez ohledu na intenzivní využívání chodci. Já pamatuji doby, kdy v lesoparcích býval zákaz vjezdu a policie děti na kolech chytala a vyháněla. Nelíbilo se mi to, ale je fakt, že to přispívalo ke klidu a cílem byl relax a rekreace. Protože cyklisté jsou snesitelní jen v přiměřeném či omezeném množství. Současnost spíš připomíná povolenou bezohlednost.

  A když si představím, že to co mělo a má sloužit k rekreaci a klidu hlavně lidem z okolí, je díky cyklostezce normální tranzitní komunikací, jak popisujete, jímá mě zlost. Asi Vám budu muset začít také chodit přes obývák cestou na nákup. ;-D

  Rozvoj cyklistiky obecně v celém Česku vede k ničení přírody. Stačí se projít lesem, kde vede nějaký ten oblíbený tah. Opět je to o tom, že nestačí ty cesty jen povolit, ale mělo by se do nich i investovat.

  A co se týká nevychovanosti, tady si člověk nevybere, je jedno zda jde v Česku o chodce, řidiče, motorkáře, cyklistu... ;-)

0/0
23.4.2013 7:42

J84a47n 15Z98a12b90a83b66a 8224154598384

a úplně nejlepší je ten systém co vymysleli teď v Karlíně. Zrušili jednosměrky kvůli cyklistům a dali tam jenom značky "Zákaz vjezdu motorových vozidel" na jednu stranu. Takže když do té ulice vjedu z té druhé, nic mi nebrání se v půlce otočit a ject zpátky. Když jsem to posledně udělal, tak měšťáci nestačili čumět ;-D;-D

+3/0
21.4.2013 20:20

J97a63n 93N43o40v25á55k 9905858894445

Musím říct, že dneska jsme se s dětmi po Praze výborně projeli - skoro 30 km a z toho po nějakých silnicích to byl tak max. 2-3 km.

Hostivařská přehrada-Kateřinky-Šeberov-Kunratice-Krč-Spořilov-Záběhlice-Košík-Hostivařská přehrada (A226-A216-A21-A213-A212-A41)

+4/−1
21.4.2013 19:50

T91o70m73á26š 49Z66e15m51a57n 3675648424415

dopravní odborník Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat, která se zabývá cyklodopravou a­ zveřejnila magistrátní průzkum, v němž výzkumníci oslovili více než tisícovku respondentů z různých městských částí. Vzorek byl přepočítán podle demografické struktury Pražanů.

Zdroj: http://praha.idnes.cz/po-praze-na-kole-0i9-/praha-zpravy.aspx?c=A130418_160250_praha-zpravy_kol

Přesněji řečeno, udělali sme si průzkum mezi sebou na svých stránkách.

p.s. také jezdím na kole, ale nevadí mi řidiči, nýbrž šílený systém jednosměrek v centru a vůbec jeho neprůjezdnost ač ulic je dost.

A ne vždy je na to počasí, ne vždy lze kolo v ceně ojeté chrochtávky bezpečně zaparkovat a že po dojezdu je potřeba sprcha a náhradní oblečení.

+4/0
21.4.2013 19:13

M16a29r27t79i37n 97K82a37r66á62s48e35k 1568614819504

To je asi hlavní důvod proč cyklistika ve městě bude jako doprava do práce stejně jako její sportovní stránka jen pro nadšence. Jestli ráno vyjdu z domu v oblečení do kanceláře, cvaknu klíčkem, dojedu kam potřebuju v suchu a teple, cvaknu klíčkem znovu a jdu v klidu pracovat, nebo ráno obleču cyklohadry, kancelářské dám do batůžku, vynesu kolo ze sklepa či bytu, dojedu na něm do práce, najdu volný sloup na dobře viditelném místě a kolo k němu pořádně zamknu, vysprchuju se pokud je kde, převleču a jdu pracovat s obavou jestli tam kolo odpoledne bude a jestli nebude lejt jak z konve, to je veliký rozdíl a zdaleka ne každý bude tu druhou variantu chtít podstoupit. (včetně mě)

Pokud by byl na sídlišti uzamykatelný prostor s hlídačem (za rozumnou cenu), ve městě stojany a trochu přizpůsobená infrastruktura, třeba jen na několika hlavních směrech, kancelářské prostory měly kolárny a sprchy co nejsou spíš za trest, snad bych si taky pořídil kolo a ne motorku.

+2/0
21.4.2013 19:30

T83o28m34á50š 54Z44e35m84a50n 3265618704575

Kolo mi příjde jako nejlepší varianta na krátké tratě, kdy to pěšky trvá třeba 40 minut, sockou taktéž díky nutnosti 3x přestupovat a jet okružní jízdou místo té nejktratší trasy a auto by každodenních 2x 4-5km snášelo blbě.

Zvláště když to není cestou do práce do kopce.

0/0
21.4.2013 19:43

J91a73n 64N32o87v24á23k 9445278914125

Mě se třeba kolo vejde do kanceláře.

A ráno jedu 90% s kopce, takže sprchování řeším až po cestě zpět.

0/−3
21.4.2013 19:51

M62a76r39t32i47n 69K87a84r63á67s39e43k 1248874959794

Tak to jste ten šťastnější cyklista. já to mám 10 km přes město co je každý den zacpané, nebo 15 km po míň zacpaném okruhu, kde ale kolo vypadá fakt nepatřičně. Kopce tam mám dva a kolo bych neměl kam dát ani doma a ni v práci.

0/0
21.4.2013 19:56

J43a75n 62N75o36v35á45k 9925968254475

Když jsme byli s manželkou bez dětí v garsonce, tak nám kola parkovala v obýváku :-). Dneska v 3+1 to jistí lodžie. V práci je to jak kde.

A pro cyklistu není město zacpané nikdy, ten projede. Mě to ráno trvá 15-20minut - stejně rychle jako autem (polovinu doby jízdy MHD). Odpoledne 10 minut navíc na kopce.

+1/−2
21.4.2013 20:08

M41a47r46t33i90n 26K70a72r24á21s86e25k 1628414969134

Tak to patříte mezi cykolnadšence, alespoň podle mého měřítka. Dvě kola v obýváku garsonky je cena kterou bych za cyklistiku nezaplatil, ani kdybych měl ty obýváky dva.

+2/0
21.4.2013 20:11

R28a58d58e76k 35S17t80r46n81a50d 9641764261830

Dle metodiky vyzkumu bylo dotazano cca 1000 osob pres internet, ktere byly predem selektovany. Jakou asi vypovidaci hodnotu bude mit takovato studie...

+5/0
21.4.2013 18:22

V42i16k10t38o49r 47Š40e76d23i71v51ý 8726831920286

Přesně takovou, jakou AutoMat potřebuje, aby posílil dojem své potřebnosti.  ;-O

+6/0
21.4.2013 19:42

M23i31c78h33a17l 86P43a30v88l39á60t 9103643814359

To neni objektivni studie. AutoMat neusiluje o objektivitu, jde mu jen o cyklofasismus, ne o reseni dopravy.

+1/0
22.4.2013 9:45

M48a53r87t81i14n 85K85a22r92á66s36e14k 1858174139504

Cyklista, motorista a chodec - věční nepřátelé.

Jako obyvatel malé vsi jsem jezdil na kole všude kde bylo třeba. Pak jsem začal pracovat a bydlet ve městě a na kolo zde naprosto nemám chuť. Když nepočítám že jsem určitě i zlenivěl, vidím jak hustá doprava je k cyklistům nepřátelská a cyklisté motoristům taky nic dobrého nepřináší. Znám to jen ze strany řidiče, jak jsem psal, ale to znamená že znám cyklisty co si myslí že mají přednost na přechodu pro chodce či přejezdu pro cyklisty, že znám cyklisty kteří si pamatují že smí podjíždět stojící či pomale jedoucí auta, ale už neví nic o tom, že je to možné jen za zvýšené opatrnosti (za zvýšenou opatrnost nepokládám jízdu */- nad 10 km/h), a znám cyklisty kteří ještě nezjistili že existují odrazky, natož světla. Jo a když mě cyklista podjede už na pátých světlech a já jej pak vždycky musím opět předjet, není to jeho chyba, ale začínám ho mít plné zuby. Jinak musím uznat že krom extrémů které jsem psal a pár magorů kteří určitě nejsou většina, nemám s cyklisty problém.

Tak a teď sem prosím někdo napište zkušenosti ze strany cyklisty s auty, cyklisty s chodci a chodce s cyklisty.

+3/−1
21.4.2013 17:49

R23a62d33o60v71a41n 69B39u50b21e27n70í76č49e82k 1576505739279

Chodím pěšky, jezdím na kole, jezdím autem a používám hlavu, tudíž vím, jak co vypadá ze všech pohledů a co to znamená pro ostatní. A podle toho se chovám. Nemám problém.

+2/0
21.4.2013 18:49

M62a89r78t17i41n 11K37a22r96á12s10e35k 1268474269964

Pokud nemají ani ostatní problém s Vámi, tak víc takových účastníků provozu. To já spíš chtěl vybídnout někoho kdo problém má, aby popsal případné neshody z pohledu někoho jiného než řidiče. Ale i tak dík.

+1/0
21.4.2013 19:09

J76a14n 20N92o78v24á47k 9695868244185

Mě občas vadí, pokud stojí před křižovatkou 500m kolona a každý 5-10 řidič se nalepí na obrubník, aby ho nešlo zprava předjet - pokud jde o krátkou kolonu na červené do 10 aut tak to neřeším a zastavím, ale u těch dlouhých kolon mě to štve, když každě x-té auto musím předjíždět zleva nebo po chodníku.

+1/−2
21.4.2013 19:57

V72i20k18t84o40r 67Š54e23d71i15v31ý 8326321590436

Zleva nebo po chodníku nesmíte. Počkejte v koloně, ono Vás neubyde.

+3/0
21.4.2013 20:01

M66a39r24t94i78n 54K78a72r78á47s56e94k 1138244299914

To je pravděpodobně výsledek toho co jsem psal výše, že předjíždět už po páté stejného cyklistu a pokaždé muset dávat pozor na něj i auta v dalších pruzích je o nervy. Pak to občas někdo řeší takto. Prostě ulice se do šířky nenafouknou a cyklista v pruhu pro auta je starost navíc. Ani nevíte kolikrát mám chuť to taky udělat.

+2/0
21.4.2013 20:01

P91e32t37r 26K13o22l70o41m80a12z75n20í75k 8534803590596

takže, pokud se namáčknete na obrubník, tak výsledkem bude,jen to, že toho cyklistu předjede v sumě stejně aut – jen se to více prostřídáa jen zbytečně přilejete olej do sporu pumpičkáři vs. auta.

0/−1
22.4.2013 8:08

M21a84r33t74i18n 69K38e10m41p70n37ý 9445642409928

Bohužel, dnešní řidiči aut jsou tak agresivní a bezohlední, že jezdit na kole je o život. :-/

+4/−7
21.4.2013 17:05

J78a22n 97N93o16v56á31k 9955968424915

Cyklista v Praze musí být maximálně opatrný a ostražitý, ale zároveň asertivní - pokud projíždím nepřehlednou zatáčkou, kde vím, že mě nemůže nikdo bezpečně předjet, nepojedu těsně u kraje ale uprostřed svého pruhu - aspoň to k předjíždění neláká.

+1/−7
21.4.2013 17:19

J12a43n 13Z28a96b86a96b83a 8284894548824

tak přesně ty buzny co jezděj uprotřed, aby se nedali předject mám ze všeho nejradši.

+5/−3
21.4.2013 17:54

Z32d92e37n83ě41k 84T36r76u50t19n95o96v76s59k73ý 7133383256860

....jenže pak se najde někdo ty kdo si řekne já mám auto, kdo je víc a předjíždí i tam, kdy by to opravdu nikdo nečekal..

+2/−3
21.4.2013 18:15

M89a81r15t36i35n 80K43a83r39á60s46e49k 1488954899154

Z pohledu řidiče je cyklista v podstatě stojící překážka, nebo chodec, co se týče rozdílů rychlostí, i samotné rychlosti cyklisty. Takže nepředjet cyklistu, znamená že to v tom místě fakt bezpečně nejde a znamená to obvykle hodně brzdit, když už mluvíte o nějaké té zatáčce. Znervozníte všechny řidiče za sebou a působite důvod proč si kdekdo za vámi řekne, že vás musí předjet hned jak to půjde, abyste mu zase kvůli nějaké kravině nezabrzdili před nosem. Cyklisti by stejně jako chodci měli být úplně oddělená skupina na víceméně oddělených trasách, protože jejich pohyb po silnici je tak specifický, že se mezi ostatní vozidla prostě nikdy nezačlení.

+6/−1
21.4.2013 19:19

J65a31n 24N45o69v29á91k 9825158454355

Pokud já jedu na kole 30 a auto 40 (značka mu víc nedovoluje), tak jste s tou stojící překážkou trochu mimo.

To není hypotetická situace, ale u mě realita, pokud jedu na kole do práce (konkrétně část ulice Záběhlická)

+2/−3
21.4.2013 19:42

M68a33r82t68i68n 40K10a72r77á95s66e55k 1498564549744

Tahle realita je jedna stránka a mírný kopec kde auta jezdí padesát a cyklisté patnáct je stránka druhá. Samozřejmě že v některých situacích se kola autu vyrovnají, nebo je i v některých ohledech předčí. Bohužel jsou to skutečně nesourodé dopravní prostředky.

+1/0
21.4.2013 19:52

J40a11n 70N10o17v71á92k 9515888914555

Pokud jedu do kopce 15 tak se doprostřed pruhu opravdu necpu :-)

Protože tutéž trasu jezdím minimálně celou zimu autem, můžu to posoudit z obou pohledů, co je bezpečné a co ne.

0/−2
21.4.2013 20:00

M66a96r97t98i89n 10K22a20r11á70s91e15k 1488754289934

To se vůbec nemusíte cpát doprostřed. Jízdní pruh je obvykle dimenzovaný na šířku jednoho vozidla, cyklista taky nejede až v písku na krajnici a pokud je to na nepřehledném místě, málokdo má tak hbité reakce aby ve chvíli kdy spatří cyklistu, stihl ještě posoudit že jej může bezpečně předjet aniž by brzdil. Když je dost místa a přehledno, vejdou se na cestu jak cyklista tak auto. Bohužel dost místa ve městech nebývá, protože s každým metrem se na něco počítá. Třeba taková zeleň zaprášená od provozu je daleko důležitější než cykolpruh. Alespoň se mi to tak zdá když koukám kolem sebe.

+2/0
21.4.2013 20:08

J48o20s80e66f 90S93c88h90m22i15d38t 5633747803932

Taky na místech, kde vidím, že mě auto nemůže bezpečně předjet jezdím v prostředku. Existují lidé (nejspíše například Vy), kteří holt nejsou schopni poznat, že tím cyklistu ohrozí...

+2/−2
21.4.2013 18:34

J23a72n 12Z73a77b15a65b43a 8394554828814

kdybyste o svou bezpečnost dbali spíše tím, že bude jezdit řádně osvětleni a že budete vidět. Bohužel tím, že jezdíte po prostředku i tam, kde absolutně není potřeba, tak jenom nutíte řidiče, aby vás předjížděli nebezpečně.

+2/−4
21.4.2013 19:00

N34i61c94k 81S23a32g82e70n 9318111603772

Bohužel, když se najdou dementi, kteří musí cyklistu předjíždět i na kruháku, a přitom jedou ven hned prvním výjezdem, čili to švihnou jen pár centimetrů před kolem (a občas ho i sundají), tak jenom nutí cyklisty, aby se takhle chovali.

Já jsem taky nikdy dřív nejezdil na kruháku uprostřed, ale po několika podobných zkušenostech už to tak dělám.

+2/−1
22.4.2013 1:44

J16a85n 93Z61a46b46a39b17a 8944784418464

procento dementů mezi městskými cyklisty řádově překračuje procento dementů mezi řidiči aut

0/0
22.4.2013 18:49

N11i49c87k 81S75a51g21e17n 9218631393272

Nějaká statistika nebo jiný důkaz?

0/0
22.4.2013 19:33

T32o24m40á91š 20Z72e74m61a94n 3955868824525

Nic proti (např. v tunelu u Karlova mostu to jinak nejde), ale pak je ještě potřeba být slušný a kdykoliv se naskytne příležitost - záliv pro autobusy atd, pustit auta před sebe a dát jim znamení, že je pouštíte.

+3/0
21.4.2013 19:16

J29o95s10e48f 87S13t91r24á92s41k34ý 5502163284198

Občas taky jedu do práce na kole, i když to trvá skoro dvojnásobek než metro. Prostupnost města se postupně zlepšuje, ale:

1) Je nutné vyznačit cyklostezky "nejkratší cestou" - tedy nikoli pro výletníky, ale pro ty, kteří potřebují zvládnout cestu za rozumný čas (nejlépe rychleji než MHD nebo autem). Často stačí pruhy na silnici (nesmí ale jen tak skončit) a zobousměrnění jednosměrek pro cyklisty. Chválím také řidiče - jsou čím dál ohleduplnější - jen tak dál.

2) Pro obíhání úřadů či nakupování stále chybí stojany na kola - u těchto stojanů bych dokonce podporoval kamerový systém (ačkoli jinak beru kamery jako velkého bratra).

3) Tolerování přepravy kol v MHD (a ve vlacích ČD) - to se postupně také zlepšuje.

Není potřeba megalomanské projekty za miliony. Stačí drobnosti - ale systematicky a se skutečným zájmem o rozvoj cyklistiky jako dopravního prostředku.

+11/−3
21.4.2013 16:05

O92s48k23a75r 67B70r46u16n54a 4289440299266

Kdyby nebylo megalomanskych projektu, nebylo by cim krmit darmoslapy z iniciativy Auto*Mat.

+13/−5
21.4.2013 16:44

J46o50s23e65f 45S62c79h51m72i28d18t 5703257343892

Můžete nějak osvětlit, jak to myslíte? Anebo jen plácáte?

+2/−4
21.4.2013 17:44

J89a89n 85Z90a62b81a22b81a 8294284218164

Ad 1) zobousměrnění jednosměrek pro cyklisty je největší hovadina co jsem kdy viděl. Není nic horšího než když proti vám vyskočí z mezi zaparkovaných aut cyklista v protisměru

Ad 2) Tak přesně na smradlavýho cyklistu se v čekárně na úřadě těšim fakt nejvíc

Ad 3) Kolo jinde než v metru a mimo špičku v tramvaji je nesmysl. Myslíte, že většina lidí má zájem nechat si ušpinit oblečení?

+4/−6
21.4.2013 17:59

T22o51m80á14š 68Z85e55m72a78n 3745888864355

Cyklista v jednosměrce vyskočit nemůže a protože jede proti vám, tak se oba vidíte.

+1/−1
21.4.2013 19:19

Z76d46e73n40a 51H60v43o80z56d26e67n37s80k47á 6133647317946

To mne dojima k slzam, kdyz se s kolem cpou do MHD. Uz mne to stalo zaspinenou nohavici od dzinsu, protoze metro bylo dost plne a na plosine nebylo od toho kola kam uhnout.

Po tech vsech hovezich recech, jak je kolo plnohodnotny dopravni prostredek to fakt sedi. ;-€

+2/−2
21.4.2013 21:13

N54i38c50k 38S69a68g59e32n 9258511553242

Zato ten, co se půl hodiny mačká v narvaný tramvaji a propotí tam košili i kabát, ten voní po fialkách. :-/

+2/−1
22.4.2013 1:49

V11i12k59t24o26r 17Š81e39d67i84v40ý 8596951820526

1) Proč? Nikdo nechce strávit na cestě zbytečný čas, proč jen pro někoho by se měly dělat výjimky?

2) Nejen stojany. Také parkovací místa. Nebo Vy byste parkoval kolo mimo vyhrazené parkoviště? Na chodníku lze přeci parkovat jen tam, kde to značka dovoluje! 

3) Předpisy to připouštějí. Nezapomeňte ale, že kolo musí být čisté - takže za deště musíte mít hadry a kolo otřít.

+1/−1
21.4.2013 19:59

J32a30n 81N90o51v83á30k 9595468964165

Na vojně nás učili co je mokré, to je čisté. Tak jaképak otírání? ;-D

0/−1
21.4.2013 20:02

V77i23k17t35o19r 87Š65e54d23i18v23ý 8646391310346

Když to bude čistá voda a ne pouliční sajrajt ...   ;-)

+1/0
21.4.2013 22:19







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.