Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

V Praze radši na kole. Do práce nebo na nákup jezdí stále více cyklistů

Kolo při svých běžných denních cestách po Praze využívá 120 tisíc lidí. Jejich počet se za dva roky výrazně zvýšil. Tito lidé na kolo navíc sedají na úkor cesty autem. Zjistil to výzkum, který si zadalo město. Cyklodoprava má podle něj v Praze velký potenciál.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K10a38r21e85l 21D42r43d91a 6114862527

Nemám rád cyklisty v Praze. Jsou stejně agresivní a nevychovaní jako řidiči na silnici, ale navíc se vecpou do rekreačních lokalit, na chodníky, do bezbariérových řešení... Podle mě jsou chodci v Praze čím dál tím více vystavováni většímu nebezpečí.

  Včera Hostivař, již je tam tolik cyklistů, že se srážejí na jediné stezce mezi sebou. Rozhodně se necítím bezpečně, když je novodobým sportem kličkování mezi chodci při vysoké rychlosti. Může mi někdo vysvětlit, k čemu je dobrý "výlet do přírody" typu "profrčet Hostivaří 30 km rychlostí nejlépe s děckem ve vozejku"? Děcko se veze, riskuje úraz a má výlet bez vynaložení jediného kroku či pohybu.

  Kde se bere poznatek níže, že cyklista nesmí na chodník? V centru je to přece běžné. Dost to razí poslíčci Messengeru. Když už máte kolo, tak se projedete i vestibulem metra. V pátek vyrážely stovky cyklistů vlakem z Prahy. Na nádraží se jinak než po chodníku a MHD nedostanete...

  Opět jsem narazil v Hostivaři na stezky čerstvě proježděné a prošlapané středem lesa či středem dosud nezničené louky. Mám známou za Prahou. Cyklistům a motorkářům musí pravidelně s brokovnicí v ruce vysvětlovat, co je soukromý pozemek. Každý mamlas na kole si myslí, že když už dojede na libovolnou louku, tak ji může zničit.

+3/−3
22.4.2013 8:11

Ř93e59h57o35ř 88V38l20a71s48á53k 2184384211566

Párkrát jsem profrčel Hostivaří rychlostí 20 km/h s děckem ve vozíku. Svým způsobem se jednalo o výlet do přírody, vezl jsem dítě z Prahy na chatu a usoudil jsem, že na kole to bude pohodlnější než v autobuse.Však o tom je ten článek: Že stoupá podíl _dopravní_ cyklistiky, kdy se lidé nejedou jen tak projet, ale prostě někam potřebují a místo, aby tam jeli autobusem, tak tam dojedou na kole.

A mohu vás uklidnit, že volně po lesích a loukách skutečně nejezdím. Co bych z toho měl? A když potřebuji na vlak, tak jedu k hlavnímu nádraží způsobně po magistrále.

0/0
22.4.2013 10:53

K56a55r73e88l 22D43r79d69a 6684292557

On bude problém se "šalamounským" budováním cyklostezek, třeba na Praze 11 a 15. Radnice - Magistrát nedá ani korunu na úpravu silnic a chodníků a prostě označí rekreační pěší trasu jako cyklostezku bez ohledu na intenzivní využívání chodci. Já pamatuji doby, kdy v lesoparcích býval zákaz vjezdu a policie děti na kolech chytala a vyháněla. Nelíbilo se mi to, ale je fakt, že to přispívalo ke klidu a cílem byl relax a rekreace. Protože cyklisté jsou snesitelní jen v přiměřeném či omezeném množství. Současnost spíš připomíná povolenou bezohlednost.

  A když si představím, že to co mělo a má sloužit k rekreaci a klidu hlavně lidem z okolí, je díky cyklostezce normální tranzitní komunikací, jak popisujete, jímá mě zlost. Asi Vám budu muset začít také chodit přes obývák cestou na nákup. ;-D

  Rozvoj cyklistiky obecně v celém Česku vede k ničení přírody. Stačí se projít lesem, kde vede nějaký ten oblíbený tah. Opět je to o tom, že nestačí ty cesty jen povolit, ale mělo by se do nich i investovat.

  A co se týká nevychovanosti, tady si člověk nevybere, je jedno zda jde v Česku o chodce, řidiče, motorkáře, cyklistu... ;-)

0/0
23.4.2013 7:42

J16a73n 15Z82a97b28a70b82a 8904104378494

a úplně nejlepší je ten systém co vymysleli teď v Karlíně. Zrušili jednosměrky kvůli cyklistům a dali tam jenom značky "Zákaz vjezdu motorových vozidel" na jednu stranu. Takže když do té ulice vjedu z té druhé, nic mi nebrání se v půlce otočit a ject zpátky. Když jsem to posledně udělal, tak měšťáci nestačili čumět ;-D;-D

+3/0
21.4.2013 20:20

J50a24n 84N29o90v61á53k 9525808654215

Musím říct, že dneska jsme se s dětmi po Praze výborně projeli - skoro 30 km a z toho po nějakých silnicích to byl tak max. 2-3 km.

Hostivařská přehrada-Kateřinky-Šeberov-Kunratice-Krč-Spořilov-Záběhlice-Košík-Hostivařská přehrada (A226-A216-A21-A213-A212-A41)

+4/−1
21.4.2013 19:50

T32o29m98á22š 41Z27e33m47a53n 3825308164395

dopravní odborník Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat, která se zabývá cyklodopravou a­ zveřejnila magistrátní průzkum, v němž výzkumníci oslovili více než tisícovku respondentů z různých městských částí. Vzorek byl přepočítán podle demografické struktury Pražanů.

Zdroj: http://praha.idnes.cz/po-praze-na-kole-0i9-/praha-zpravy.aspx?c=A130418_160250_praha-zpravy_kol

Přesněji řečeno, udělali sme si průzkum mezi sebou na svých stránkách.

p.s. také jezdím na kole, ale nevadí mi řidiči, nýbrž šílený systém jednosměrek v centru a vůbec jeho neprůjezdnost ač ulic je dost.

A ne vždy je na to počasí, ne vždy lze kolo v ceně ojeté chrochtávky bezpečně zaparkovat a že po dojezdu je potřeba sprcha a náhradní oblečení.

+4/0
21.4.2013 19:13

M91a11r64t61i18n 11K71a16r42á69s54e96k 1608894379874

To je asi hlavní důvod proč cyklistika ve městě bude jako doprava do práce stejně jako její sportovní stránka jen pro nadšence. Jestli ráno vyjdu z domu v oblečení do kanceláře, cvaknu klíčkem, dojedu kam potřebuju v suchu a teple, cvaknu klíčkem znovu a jdu v klidu pracovat, nebo ráno obleču cyklohadry, kancelářské dám do batůžku, vynesu kolo ze sklepa či bytu, dojedu na něm do práce, najdu volný sloup na dobře viditelném místě a kolo k němu pořádně zamknu, vysprchuju se pokud je kde, převleču a jdu pracovat s obavou jestli tam kolo odpoledne bude a jestli nebude lejt jak z konve, to je veliký rozdíl a zdaleka ne každý bude tu druhou variantu chtít podstoupit. (včetně mě)

Pokud by byl na sídlišti uzamykatelný prostor s hlídačem (za rozumnou cenu), ve městě stojany a trochu přizpůsobená infrastruktura, třeba jen na několika hlavních směrech, kancelářské prostory měly kolárny a sprchy co nejsou spíš za trest, snad bych si taky pořídil kolo a ne motorku.

+2/0
21.4.2013 19:30

T13o17m33á85š 74Z91e51m80a93n 3325398184795

Kolo mi příjde jako nejlepší varianta na krátké tratě, kdy to pěšky trvá třeba 40 minut, sockou taktéž díky nutnosti 3x přestupovat a jet okružní jízdou místo té nejktratší trasy a auto by každodenních 2x 4-5km snášelo blbě.

Zvláště když to není cestou do práce do kopce.

0/0
21.4.2013 19:43

J31a19n 58N23o30v66á82k 9605808464485

Mě se třeba kolo vejde do kanceláře.

A ráno jedu 90% s kopce, takže sprchování řeším až po cestě zpět.

0/−3
21.4.2013 19:51

M94a66r34t68i18n 84K52a24r26á24s66e18k 1378634589964

Tak to jste ten šťastnější cyklista. já to mám 10 km přes město co je každý den zacpané, nebo 15 km po míň zacpaném okruhu, kde ale kolo vypadá fakt nepatřičně. Kopce tam mám dva a kolo bych neměl kam dát ani doma a ni v práci.

0/0
21.4.2013 19:56

J77a34n 53N38o78v61á56k 9295498874235

Když jsme byli s manželkou bez dětí v garsonce, tak nám kola parkovala v obýváku :-). Dneska v 3+1 to jistí lodžie. V práci je to jak kde.

A pro cyklistu není město zacpané nikdy, ten projede. Mě to ráno trvá 15-20minut - stejně rychle jako autem (polovinu doby jízdy MHD). Odpoledne 10 minut navíc na kopce.

+1/−2
21.4.2013 20:08

M10a18r89t49i17n 50K97a27r65á17s97e65k 1778184729984

Tak to patříte mezi cykolnadšence, alespoň podle mého měřítka. Dvě kola v obýváku garsonky je cena kterou bych za cyklistiku nezaplatil, ani kdybych měl ty obýváky dva.

+2/0
21.4.2013 20:11

R51a66d59e60k 44S95t22r54n80a28d 9881294551770

Dle metodiky vyzkumu bylo dotazano cca 1000 osob pres internet, ktere byly predem selektovany. Jakou asi vypovidaci hodnotu bude mit takovato studie...

+5/0
21.4.2013 18:22

V20i68k98t93o13r 17Š74e25d49i51v29ý 8656921290696

Přesně takovou, jakou AutoMat potřebuje, aby posílil dojem své potřebnosti.  ;-O

+6/0
21.4.2013 19:42

M60i53c85h22a12l 95P83a53v74l68á28t 9883113294609

To neni objektivni studie. AutoMat neusiluje o objektivitu, jde mu jen o cyklofasismus, ne o reseni dopravy.

+1/0
22.4.2013 9:45

M71a87r58t65i23n 94K58a12r91á33s57e31k 1118664419744

Cyklista, motorista a chodec - věční nepřátelé.

Jako obyvatel malé vsi jsem jezdil na kole všude kde bylo třeba. Pak jsem začal pracovat a bydlet ve městě a na kolo zde naprosto nemám chuť. Když nepočítám že jsem určitě i zlenivěl, vidím jak hustá doprava je k cyklistům nepřátelská a cyklisté motoristům taky nic dobrého nepřináší. Znám to jen ze strany řidiče, jak jsem psal, ale to znamená že znám cyklisty co si myslí že mají přednost na přechodu pro chodce či přejezdu pro cyklisty, že znám cyklisty kteří si pamatují že smí podjíždět stojící či pomale jedoucí auta, ale už neví nic o tom, že je to možné jen za zvýšené opatrnosti (za zvýšenou opatrnost nepokládám jízdu */- nad 10 km/h), a znám cyklisty kteří ještě nezjistili že existují odrazky, natož světla. Jo a když mě cyklista podjede už na pátých světlech a já jej pak vždycky musím opět předjet, není to jeho chyba, ale začínám ho mít plné zuby. Jinak musím uznat že krom extrémů které jsem psal a pár magorů kteří určitě nejsou většina, nemám s cyklisty problém.

Tak a teď sem prosím někdo napište zkušenosti ze strany cyklisty s auty, cyklisty s chodci a chodce s cyklisty.

+3/−1
21.4.2013 17:49

R20a92d82o55v13a37n 89B84u16b69e44n26í76č37e95k 1636205449649

Chodím pěšky, jezdím na kole, jezdím autem a používám hlavu, tudíž vím, jak co vypadá ze všech pohledů a co to znamená pro ostatní. A podle toho se chovám. Nemám problém.

+2/0
21.4.2013 18:49

M18a18r17t10i58n 72K18a83r58á68s45e18k 1558294229124

Pokud nemají ani ostatní problém s Vámi, tak víc takových účastníků provozu. To já spíš chtěl vybídnout někoho kdo problém má, aby popsal případné neshody z pohledu někoho jiného než řidiče. Ale i tak dík.

+1/0
21.4.2013 19:09

J97a64n 42N72o24v40á32k 9245978174715

Mě občas vadí, pokud stojí před křižovatkou 500m kolona a každý 5-10 řidič se nalepí na obrubník, aby ho nešlo zprava předjet - pokud jde o krátkou kolonu na červené do 10 aut tak to neřeším a zastavím, ale u těch dlouhých kolon mě to štve, když každě x-té auto musím předjíždět zleva nebo po chodníku.

+1/−2
21.4.2013 19:57

V14i57k80t37o36r 93Š94e50d90i46v84ý 8976961440906

Zleva nebo po chodníku nesmíte. Počkejte v koloně, ono Vás neubyde.

+3/0
21.4.2013 20:01

M81a38r86t57i41n 27K21a93r33á49s78e22k 1498204119454

To je pravděpodobně výsledek toho co jsem psal výše, že předjíždět už po páté stejného cyklistu a pokaždé muset dávat pozor na něj i auta v dalších pruzích je o nervy. Pak to občas někdo řeší takto. Prostě ulice se do šířky nenafouknou a cyklista v pruhu pro auta je starost navíc. Ani nevíte kolikrát mám chuť to taky udělat.

+2/0
21.4.2013 20:01

P95e10t90r 79K57o64l72o94m26a19z44n23í15k 8634733590436

takže, pokud se namáčknete na obrubník, tak výsledkem bude,jen to, že toho cyklistu předjede v sumě stejně aut – jen se to více prostřídáa jen zbytečně přilejete olej do sporu pumpičkáři vs. auta.

0/−1
22.4.2013 8:08

M37a82r90t95i86n 22K48e63m78p68n87ý 9265912599548

Bohužel, dnešní řidiči aut jsou tak agresivní a bezohlední, že jezdit na kole je o život. :-/

+4/−7
21.4.2013 17:05

J89a55n 15N50o42v70á95k 9655298524445

Cyklista v Praze musí být maximálně opatrný a ostražitý, ale zároveň asertivní - pokud projíždím nepřehlednou zatáčkou, kde vím, že mě nemůže nikdo bezpečně předjet, nepojedu těsně u kraje ale uprostřed svého pruhu - aspoň to k předjíždění neláká.

+1/−7
21.4.2013 17:19

J35a63n 46Z43a88b21a95b30a 8534334878964

tak přesně ty buzny co jezděj uprotřed, aby se nedali předject mám ze všeho nejradši.

+5/−3
21.4.2013 17:54

Z41d31e31n91ě41k 71T23r49u35t62n39o71v72s92k77ý 7933233846470

....jenže pak se najde někdo ty kdo si řekne já mám auto, kdo je víc a předjíždí i tam, kdy by to opravdu nikdo nečekal..

+2/−3
21.4.2013 18:15

M64a42r49t78i58n 51K81a47r43á91s14e61k 1238684339234

Z pohledu řidiče je cyklista v podstatě stojící překážka, nebo chodec, co se týče rozdílů rychlostí, i samotné rychlosti cyklisty. Takže nepředjet cyklistu, znamená že to v tom místě fakt bezpečně nejde a znamená to obvykle hodně brzdit, když už mluvíte o nějaké té zatáčce. Znervozníte všechny řidiče za sebou a působite důvod proč si kdekdo za vámi řekne, že vás musí předjet hned jak to půjde, abyste mu zase kvůli nějaké kravině nezabrzdili před nosem. Cyklisti by stejně jako chodci měli být úplně oddělená skupina na víceméně oddělených trasách, protože jejich pohyb po silnici je tak specifický, že se mezi ostatní vozidla prostě nikdy nezačlení.

+6/−1
21.4.2013 19:19

J19a70n 56N55o39v66á23k 9725628694675

Pokud já jedu na kole 30 a auto 40 (značka mu víc nedovoluje), tak jste s tou stojící překážkou trochu mimo.

To není hypotetická situace, ale u mě realita, pokud jedu na kole do práce (konkrétně část ulice Záběhlická)

+2/−3
21.4.2013 19:42

M49a74r36t57i65n 21K82a19r47á88s49e82k 1578484669614

Tahle realita je jedna stránka a mírný kopec kde auta jezdí padesát a cyklisté patnáct je stránka druhá. Samozřejmě že v některých situacích se kola autu vyrovnají, nebo je i v některých ohledech předčí. Bohužel jsou to skutečně nesourodé dopravní prostředky.

+1/0
21.4.2013 19:52

J35a66n 38N25o61v12á45k 9315638564715

Pokud jedu do kopce 15 tak se doprostřed pruhu opravdu necpu :-)

Protože tutéž trasu jezdím minimálně celou zimu autem, můžu to posoudit z obou pohledů, co je bezpečné a co ne.

0/−2
21.4.2013 20:00

M74a12r71t80i38n 82K25a33r81á32s19e94k 1238344299504

To se vůbec nemusíte cpát doprostřed. Jízdní pruh je obvykle dimenzovaný na šířku jednoho vozidla, cyklista taky nejede až v písku na krajnici a pokud je to na nepřehledném místě, málokdo má tak hbité reakce aby ve chvíli kdy spatří cyklistu, stihl ještě posoudit že jej může bezpečně předjet aniž by brzdil. Když je dost místa a přehledno, vejdou se na cestu jak cyklista tak auto. Bohužel dost místa ve městech nebývá, protože s každým metrem se na něco počítá. Třeba taková zeleň zaprášená od provozu je daleko důležitější než cykolpruh. Alespoň se mi to tak zdá když koukám kolem sebe.

+2/0
21.4.2013 20:08

J64o70s13e94f 30S72c37h96m20i59d33t 5453847283642

Taky na místech, kde vidím, že mě auto nemůže bezpečně předjet jezdím v prostředku. Existují lidé (nejspíše například Vy), kteří holt nejsou schopni poznat, že tím cyklistu ohrozí...

+2/−2
21.4.2013 18:34

J82a62n 49Z11a79b64a73b25a 8104354388704

kdybyste o svou bezpečnost dbali spíše tím, že bude jezdit řádně osvětleni a že budete vidět. Bohužel tím, že jezdíte po prostředku i tam, kde absolutně není potřeba, tak jenom nutíte řidiče, aby vás předjížděli nebezpečně.

+2/−4
21.4.2013 19:00

N47i11c47k 87S60a90g97e50n 9118901293732

Bohužel, když se najdou dementi, kteří musí cyklistu předjíždět i na kruháku, a přitom jedou ven hned prvním výjezdem, čili to švihnou jen pár centimetrů před kolem (a občas ho i sundají), tak jenom nutí cyklisty, aby se takhle chovali.

Já jsem taky nikdy dřív nejezdil na kruháku uprostřed, ale po několika podobných zkušenostech už to tak dělám.

+2/−1
22.4.2013 1:44

J64a51n 47Z45a52b64a59b50a 8294824188254

procento dementů mezi městskými cyklisty řádově překračuje procento dementů mezi řidiči aut

0/0
22.4.2013 18:49

N58i60c13k 49S39a42g41e57n 9288341493452

Nějaká statistika nebo jiný důkaz?

0/0
22.4.2013 19:33

T29o60m82á44š 93Z97e89m27a21n 3115658364985

Nic proti (např. v tunelu u Karlova mostu to jinak nejde), ale pak je ještě potřeba být slušný a kdykoliv se naskytne příležitost - záliv pro autobusy atd, pustit auta před sebe a dát jim znamení, že je pouštíte.

+3/0
21.4.2013 19:16

J23o73s80e52f 30S55t87r50á43s48k30ý 5582663924818

Občas taky jedu do práce na kole, i když to trvá skoro dvojnásobek než metro. Prostupnost města se postupně zlepšuje, ale:

1) Je nutné vyznačit cyklostezky "nejkratší cestou" - tedy nikoli pro výletníky, ale pro ty, kteří potřebují zvládnout cestu za rozumný čas (nejlépe rychleji než MHD nebo autem). Často stačí pruhy na silnici (nesmí ale jen tak skončit) a zobousměrnění jednosměrek pro cyklisty. Chválím také řidiče - jsou čím dál ohleduplnější - jen tak dál.

2) Pro obíhání úřadů či nakupování stále chybí stojany na kola - u těchto stojanů bych dokonce podporoval kamerový systém (ačkoli jinak beru kamery jako velkého bratra).

3) Tolerování přepravy kol v MHD (a ve vlacích ČD) - to se postupně také zlepšuje.

Není potřeba megalomanské projekty za miliony. Stačí drobnosti - ale systematicky a se skutečným zájmem o rozvoj cyklistiky jako dopravního prostředku.

+11/−3
21.4.2013 16:05

O65s79k37a44r 89B63r10u58n65a 4689320189806

Kdyby nebylo megalomanskych projektu, nebylo by cim krmit darmoslapy z iniciativy Auto*Mat.

+13/−5
21.4.2013 16:44

J51o87s58e46f 38S67c86h21m84i68d77t 5903117243702

Můžete nějak osvětlit, jak to myslíte? Anebo jen plácáte?

+2/−4
21.4.2013 17:44

J93a89n 61Z38a28b61a82b30a 8474644778434

Ad 1) zobousměrnění jednosměrek pro cyklisty je největší hovadina co jsem kdy viděl. Není nic horšího než když proti vám vyskočí z mezi zaparkovaných aut cyklista v protisměru

Ad 2) Tak přesně na smradlavýho cyklistu se v čekárně na úřadě těšim fakt nejvíc

Ad 3) Kolo jinde než v metru a mimo špičku v tramvaji je nesmysl. Myslíte, že většina lidí má zájem nechat si ušpinit oblečení?

+4/−6
21.4.2013 17:59

T53o50m72á70š 77Z67e39m13a14n 3795438464805

Cyklista v jednosměrce vyskočit nemůže a protože jede proti vám, tak se oba vidíte.

+1/−1
21.4.2013 19:19

Z33d13e74n78a 23H73v95o73z48d30e47n16s49k86á 6433867207256

To mne dojima k slzam, kdyz se s kolem cpou do MHD. Uz mne to stalo zaspinenou nohavici od dzinsu, protoze metro bylo dost plne a na plosine nebylo od toho kola kam uhnout.

Po tech vsech hovezich recech, jak je kolo plnohodnotny dopravni prostredek to fakt sedi. ;-€

+2/−2
21.4.2013 21:13

N92i87c93k 25S43a27g38e74n 9858301803332

Zato ten, co se půl hodiny mačká v narvaný tramvaji a propotí tam košili i kabát, ten voní po fialkách. :-/

+2/−1
22.4.2013 1:49

V22i65k57t62o49r 48Š18e34d72i25v57ý 8946461110856

1) Proč? Nikdo nechce strávit na cestě zbytečný čas, proč jen pro někoho by se měly dělat výjimky?

2) Nejen stojany. Také parkovací místa. Nebo Vy byste parkoval kolo mimo vyhrazené parkoviště? Na chodníku lze přeci parkovat jen tam, kde to značka dovoluje! 

3) Předpisy to připouštějí. Nezapomeňte ale, že kolo musí být čisté - takže za deště musíte mít hadry a kolo otřít.

+1/−1
21.4.2013 19:59

J37a89n 56N23o20v26á84k 9285138634935

Na vojně nás učili co je mokré, to je čisté. Tak jaképak otírání? ;-D

0/−1
21.4.2013 20:02

V38i88k57t41o49r 82Š17e89d66i96v67ý 8406621690706

Když to bude čistá voda a ne pouliční sajrajt ...   ;-)

+1/0
21.4.2013 22:19







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.