Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

V Praze radši na kole. Do práce nebo na nákup jezdí stále více cyklistů

Kolo při svých běžných denních cestách po Praze využívá 120 tisíc lidí. Jejich počet se za dva roky výrazně zvýšil. Tito lidé na kolo navíc sedají na úkor cesty autem. Zjistil to výzkum, který si zadalo město. Cyklodoprava má podle něj v Praze velký potenciál.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K73a40r62e91l 26D38r26d20a 6284162847

Nemám rád cyklisty v Praze. Jsou stejně agresivní a nevychovaní jako řidiči na silnici, ale navíc se vecpou do rekreačních lokalit, na chodníky, do bezbariérových řešení... Podle mě jsou chodci v Praze čím dál tím více vystavováni většímu nebezpečí.

  Včera Hostivař, již je tam tolik cyklistů, že se srážejí na jediné stezce mezi sebou. Rozhodně se necítím bezpečně, když je novodobým sportem kličkování mezi chodci při vysoké rychlosti. Může mi někdo vysvětlit, k čemu je dobrý "výlet do přírody" typu "profrčet Hostivaří 30 km rychlostí nejlépe s děckem ve vozejku"? Děcko se veze, riskuje úraz a má výlet bez vynaložení jediného kroku či pohybu.

  Kde se bere poznatek níže, že cyklista nesmí na chodník? V centru je to přece běžné. Dost to razí poslíčci Messengeru. Když už máte kolo, tak se projedete i vestibulem metra. V pátek vyrážely stovky cyklistů vlakem z Prahy. Na nádraží se jinak než po chodníku a MHD nedostanete...

  Opět jsem narazil v Hostivaři na stezky čerstvě proježděné a prošlapané středem lesa či středem dosud nezničené louky. Mám známou za Prahou. Cyklistům a motorkářům musí pravidelně s brokovnicí v ruce vysvětlovat, co je soukromý pozemek. Každý mamlas na kole si myslí, že když už dojede na libovolnou louku, tak ji může zničit.

+3/−3
22.4.2013 8:11

Ř50e59h45o98ř 66V88l94a91s51á22k 2914704591256

Párkrát jsem profrčel Hostivaří rychlostí 20 km/h s děckem ve vozíku. Svým způsobem se jednalo o výlet do přírody, vezl jsem dítě z Prahy na chatu a usoudil jsem, že na kole to bude pohodlnější než v autobuse.Však o tom je ten článek: Že stoupá podíl _dopravní_ cyklistiky, kdy se lidé nejedou jen tak projet, ale prostě někam potřebují a místo, aby tam jeli autobusem, tak tam dojedou na kole.

A mohu vás uklidnit, že volně po lesích a loukách skutečně nejezdím. Co bych z toho měl? A když potřebuji na vlak, tak jedu k hlavnímu nádraží způsobně po magistrále.

0/0
22.4.2013 10:53

K44a38r52e36l 43D89r14d76a 6134212917

On bude problém se "šalamounským" budováním cyklostezek, třeba na Praze 11 a 15. Radnice - Magistrát nedá ani korunu na úpravu silnic a chodníků a prostě označí rekreační pěší trasu jako cyklostezku bez ohledu na intenzivní využívání chodci. Já pamatuji doby, kdy v lesoparcích býval zákaz vjezdu a policie děti na kolech chytala a vyháněla. Nelíbilo se mi to, ale je fakt, že to přispívalo ke klidu a cílem byl relax a rekreace. Protože cyklisté jsou snesitelní jen v přiměřeném či omezeném množství. Současnost spíš připomíná povolenou bezohlednost.

  A když si představím, že to co mělo a má sloužit k rekreaci a klidu hlavně lidem z okolí, je díky cyklostezce normální tranzitní komunikací, jak popisujete, jímá mě zlost. Asi Vám budu muset začít také chodit přes obývák cestou na nákup. ;-D

  Rozvoj cyklistiky obecně v celém Česku vede k ničení přírody. Stačí se projít lesem, kde vede nějaký ten oblíbený tah. Opět je to o tom, že nestačí ty cesty jen povolit, ale mělo by se do nich i investovat.

  A co se týká nevychovanosti, tady si člověk nevybere, je jedno zda jde v Česku o chodce, řidiče, motorkáře, cyklistu... ;-)

0/0
23.4.2013 7:42

J85a48n 81Z13a97b83a50b59a 8344294948934

a úplně nejlepší je ten systém co vymysleli teď v Karlíně. Zrušili jednosměrky kvůli cyklistům a dali tam jenom značky "Zákaz vjezdu motorových vozidel" na jednu stranu. Takže když do té ulice vjedu z té druhé, nic mi nebrání se v půlce otočit a ject zpátky. Když jsem to posledně udělal, tak měšťáci nestačili čumět ;-D;-D

+3/0
21.4.2013 20:20

J68a48n 26N19o85v50á80k 9695128764945

Musím říct, že dneska jsme se s dětmi po Praze výborně projeli - skoro 30 km a z toho po nějakých silnicích to byl tak max. 2-3 km.

Hostivařská přehrada-Kateřinky-Šeberov-Kunratice-Krč-Spořilov-Záběhlice-Košík-Hostivařská přehrada (A226-A216-A21-A213-A212-A41)

+4/−1
21.4.2013 19:50

T93o86m67á91š 71Z94e45m81a41n 3875738124565

dopravní odborník Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat, která se zabývá cyklodopravou a­ zveřejnila magistrátní průzkum, v němž výzkumníci oslovili více než tisícovku respondentů z různých městských částí. Vzorek byl přepočítán podle demografické struktury Pražanů.

Zdroj: http://praha.idnes.cz/po-praze-na-kole-0i9-/praha-zpravy.aspx?c=A130418_160250_praha-zpravy_kol

Přesněji řečeno, udělali sme si průzkum mezi sebou na svých stránkách.

p.s. také jezdím na kole, ale nevadí mi řidiči, nýbrž šílený systém jednosměrek v centru a vůbec jeho neprůjezdnost ač ulic je dost.

A ne vždy je na to počasí, ne vždy lze kolo v ceně ojeté chrochtávky bezpečně zaparkovat a že po dojezdu je potřeba sprcha a náhradní oblečení.

+4/0
21.4.2013 19:13

M19a48r24t18i30n 10K89a11r48á43s82e87k 1268804289354

To je asi hlavní důvod proč cyklistika ve městě bude jako doprava do práce stejně jako její sportovní stránka jen pro nadšence. Jestli ráno vyjdu z domu v oblečení do kanceláře, cvaknu klíčkem, dojedu kam potřebuju v suchu a teple, cvaknu klíčkem znovu a jdu v klidu pracovat, nebo ráno obleču cyklohadry, kancelářské dám do batůžku, vynesu kolo ze sklepa či bytu, dojedu na něm do práce, najdu volný sloup na dobře viditelném místě a kolo k němu pořádně zamknu, vysprchuju se pokud je kde, převleču a jdu pracovat s obavou jestli tam kolo odpoledne bude a jestli nebude lejt jak z konve, to je veliký rozdíl a zdaleka ne každý bude tu druhou variantu chtít podstoupit. (včetně mě)

Pokud by byl na sídlišti uzamykatelný prostor s hlídačem (za rozumnou cenu), ve městě stojany a trochu přizpůsobená infrastruktura, třeba jen na několika hlavních směrech, kancelářské prostory měly kolárny a sprchy co nejsou spíš za trest, snad bych si taky pořídil kolo a ne motorku.

+2/0
21.4.2013 19:30

T32o50m88á18š 53Z87e25m40a91n 3775638874475

Kolo mi příjde jako nejlepší varianta na krátké tratě, kdy to pěšky trvá třeba 40 minut, sockou taktéž díky nutnosti 3x přestupovat a jet okružní jízdou místo té nejktratší trasy a auto by každodenních 2x 4-5km snášelo blbě.

Zvláště když to není cestou do práce do kopce.

0/0
21.4.2013 19:43

J63a16n 94N45o69v98á46k 9365728494125

Mě se třeba kolo vejde do kanceláře.

A ráno jedu 90% s kopce, takže sprchování řeším až po cestě zpět.

0/−3
21.4.2013 19:51

M86a92r55t52i83n 14K54a24r27á55s19e47k 1838934129314

Tak to jste ten šťastnější cyklista. já to mám 10 km přes město co je každý den zacpané, nebo 15 km po míň zacpaném okruhu, kde ale kolo vypadá fakt nepatřičně. Kopce tam mám dva a kolo bych neměl kam dát ani doma a ni v práci.

0/0
21.4.2013 19:56

J32a83n 25N51o45v11á63k 9835378864515

Když jsme byli s manželkou bez dětí v garsonce, tak nám kola parkovala v obýváku :-). Dneska v 3+1 to jistí lodžie. V práci je to jak kde.

A pro cyklistu není město zacpané nikdy, ten projede. Mě to ráno trvá 15-20minut - stejně rychle jako autem (polovinu doby jízdy MHD). Odpoledne 10 minut navíc na kopce.

+1/−2
21.4.2013 20:08

M55a80r80t97i58n 11K86a30r59á41s72e55k 1878324499704

Tak to patříte mezi cykolnadšence, alespoň podle mého měřítka. Dvě kola v obýváku garsonky je cena kterou bych za cyklistiku nezaplatil, ani kdybych měl ty obýváky dva.

+2/0
21.4.2013 20:11

R90a54d68e21k 51S67t76r24n52a56d 9971654841390

Dle metodiky vyzkumu bylo dotazano cca 1000 osob pres internet, ktere byly predem selektovany. Jakou asi vypovidaci hodnotu bude mit takovato studie...

+5/0
21.4.2013 18:22

V70i24k96t61o98r 42Š46e56d59i45v95ý 8726511890586

Přesně takovou, jakou AutoMat potřebuje, aby posílil dojem své potřebnosti.  ;-O

+6/0
21.4.2013 19:42

M37i37c28h95a40l 72P39a68v75l98á87t 9143663554129

To neni objektivni studie. AutoMat neusiluje o objektivitu, jde mu jen o cyklofasismus, ne o reseni dopravy.

+1/0
22.4.2013 9:45

M13a31r45t30i70n 57K58a35r33á17s33e43k 1938324249774

Cyklista, motorista a chodec - věční nepřátelé.

Jako obyvatel malé vsi jsem jezdil na kole všude kde bylo třeba. Pak jsem začal pracovat a bydlet ve městě a na kolo zde naprosto nemám chuť. Když nepočítám že jsem určitě i zlenivěl, vidím jak hustá doprava je k cyklistům nepřátelská a cyklisté motoristům taky nic dobrého nepřináší. Znám to jen ze strany řidiče, jak jsem psal, ale to znamená že znám cyklisty co si myslí že mají přednost na přechodu pro chodce či přejezdu pro cyklisty, že znám cyklisty kteří si pamatují že smí podjíždět stojící či pomale jedoucí auta, ale už neví nic o tom, že je to možné jen za zvýšené opatrnosti (za zvýšenou opatrnost nepokládám jízdu */- nad 10 km/h), a znám cyklisty kteří ještě nezjistili že existují odrazky, natož světla. Jo a když mě cyklista podjede už na pátých světlech a já jej pak vždycky musím opět předjet, není to jeho chyba, ale začínám ho mít plné zuby. Jinak musím uznat že krom extrémů které jsem psal a pár magorů kteří určitě nejsou většina, nemám s cyklisty problém.

Tak a teď sem prosím někdo napište zkušenosti ze strany cyklisty s auty, cyklisty s chodci a chodce s cyklisty.

+3/−1
21.4.2013 17:49

R25a86d64o24v29a78n 69B53u66b40e55n30í61č20e37k 1786115569429

Chodím pěšky, jezdím na kole, jezdím autem a používám hlavu, tudíž vím, jak co vypadá ze všech pohledů a co to znamená pro ostatní. A podle toho se chovám. Nemám problém.

+2/0
21.4.2013 18:49

M73a37r31t28i10n 78K11a93r87á16s38e44k 1458614319714

Pokud nemají ani ostatní problém s Vámi, tak víc takových účastníků provozu. To já spíš chtěl vybídnout někoho kdo problém má, aby popsal případné neshody z pohledu někoho jiného než řidiče. Ale i tak dík.

+1/0
21.4.2013 19:09

J27a12n 40N82o33v61á90k 9635398124375

Mě občas vadí, pokud stojí před křižovatkou 500m kolona a každý 5-10 řidič se nalepí na obrubník, aby ho nešlo zprava předjet - pokud jde o krátkou kolonu na červené do 10 aut tak to neřeším a zastavím, ale u těch dlouhých kolon mě to štve, když každě x-té auto musím předjíždět zleva nebo po chodníku.

+1/−2
21.4.2013 19:57

V72i22k79t54o41r 46Š88e49d50i92v67ý 8636451270836

Zleva nebo po chodníku nesmíte. Počkejte v koloně, ono Vás neubyde.

+3/0
21.4.2013 20:01

M80a47r37t94i19n 68K40a47r19á76s70e73k 1198224459674

To je pravděpodobně výsledek toho co jsem psal výše, že předjíždět už po páté stejného cyklistu a pokaždé muset dávat pozor na něj i auta v dalších pruzích je o nervy. Pak to občas někdo řeší takto. Prostě ulice se do šířky nenafouknou a cyklista v pruhu pro auta je starost navíc. Ani nevíte kolikrát mám chuť to taky udělat.

+2/0
21.4.2013 20:01

P87e97t51r 37K80o17l61o96m96a56z21n79í78k 8584473940646

takže, pokud se namáčknete na obrubník, tak výsledkem bude,jen to, že toho cyklistu předjede v sumě stejně aut – jen se to více prostřídáa jen zbytečně přilejete olej do sporu pumpičkáři vs. auta.

0/−1
22.4.2013 8:08

M48a79r53t35i43n 91K67e42m73p69n76ý 9705722799378

Bohužel, dnešní řidiči aut jsou tak agresivní a bezohlední, že jezdit na kole je o život. :-/

+4/−7
21.4.2013 17:05

J14a35n 78N64o92v88á12k 9735848404965

Cyklista v Praze musí být maximálně opatrný a ostražitý, ale zároveň asertivní - pokud projíždím nepřehlednou zatáčkou, kde vím, že mě nemůže nikdo bezpečně předjet, nepojedu těsně u kraje ale uprostřed svého pruhu - aspoň to k předjíždění neláká.

+1/−7
21.4.2013 17:19

J62a56n 59Z68a59b38a75b19a 8694414918424

tak přesně ty buzny co jezděj uprotřed, aby se nedali předject mám ze všeho nejradši.

+5/−3
21.4.2013 17:54

Z53d15e82n94ě16k 47T84r35u34t76n83o75v53s79k82ý 7113743456160

....jenže pak se najde někdo ty kdo si řekne já mám auto, kdo je víc a předjíždí i tam, kdy by to opravdu nikdo nečekal..

+2/−3
21.4.2013 18:15

M67a94r45t39i21n 81K15a19r47á94s63e19k 1948214929344

Z pohledu řidiče je cyklista v podstatě stojící překážka, nebo chodec, co se týče rozdílů rychlostí, i samotné rychlosti cyklisty. Takže nepředjet cyklistu, znamená že to v tom místě fakt bezpečně nejde a znamená to obvykle hodně brzdit, když už mluvíte o nějaké té zatáčce. Znervozníte všechny řidiče za sebou a působite důvod proč si kdekdo za vámi řekne, že vás musí předjet hned jak to půjde, abyste mu zase kvůli nějaké kravině nezabrzdili před nosem. Cyklisti by stejně jako chodci měli být úplně oddělená skupina na víceméně oddělených trasách, protože jejich pohyb po silnici je tak specifický, že se mezi ostatní vozidla prostě nikdy nezačlení.

+6/−1
21.4.2013 19:19

J59a20n 93N94o36v10á14k 9725848724835

Pokud já jedu na kole 30 a auto 40 (značka mu víc nedovoluje), tak jste s tou stojící překážkou trochu mimo.

To není hypotetická situace, ale u mě realita, pokud jedu na kole do práce (konkrétně část ulice Záběhlická)

+2/−3
21.4.2013 19:42

M25a79r55t73i43n 33K34a34r46á17s74e71k 1228114379464

Tahle realita je jedna stránka a mírný kopec kde auta jezdí padesát a cyklisté patnáct je stránka druhá. Samozřejmě že v některých situacích se kola autu vyrovnají, nebo je i v některých ohledech předčí. Bohužel jsou to skutečně nesourodé dopravní prostředky.

+1/0
21.4.2013 19:52

J40a70n 66N87o63v59á54k 9325898794495

Pokud jedu do kopce 15 tak se doprostřed pruhu opravdu necpu :-)

Protože tutéž trasu jezdím minimálně celou zimu autem, můžu to posoudit z obou pohledů, co je bezpečné a co ne.

0/−2
21.4.2013 20:00

M79a67r89t72i53n 48K97a88r38á90s30e29k 1848694869554

To se vůbec nemusíte cpát doprostřed. Jízdní pruh je obvykle dimenzovaný na šířku jednoho vozidla, cyklista taky nejede až v písku na krajnici a pokud je to na nepřehledném místě, málokdo má tak hbité reakce aby ve chvíli kdy spatří cyklistu, stihl ještě posoudit že jej může bezpečně předjet aniž by brzdil. Když je dost místa a přehledno, vejdou se na cestu jak cyklista tak auto. Bohužel dost místa ve městech nebývá, protože s každým metrem se na něco počítá. Třeba taková zeleň zaprášená od provozu je daleko důležitější než cykolpruh. Alespoň se mi to tak zdá když koukám kolem sebe.

+2/0
21.4.2013 20:08

J26o83s48e81f 93S97c62h73m11i28d83t 5293647353322

Taky na místech, kde vidím, že mě auto nemůže bezpečně předjet jezdím v prostředku. Existují lidé (nejspíše například Vy), kteří holt nejsou schopni poznat, že tím cyklistu ohrozí...

+2/−2
21.4.2013 18:34

J82a62n 82Z54a66b56a44b30a 8324234218974

kdybyste o svou bezpečnost dbali spíše tím, že bude jezdit řádně osvětleni a že budete vidět. Bohužel tím, že jezdíte po prostředku i tam, kde absolutně není potřeba, tak jenom nutíte řidiče, aby vás předjížděli nebezpečně.

+2/−4
21.4.2013 19:00

N55i19c51k 81S28a75g14e37n 9488511973552

Bohužel, když se najdou dementi, kteří musí cyklistu předjíždět i na kruháku, a přitom jedou ven hned prvním výjezdem, čili to švihnou jen pár centimetrů před kolem (a občas ho i sundají), tak jenom nutí cyklisty, aby se takhle chovali.

Já jsem taky nikdy dřív nejezdil na kruháku uprostřed, ale po několika podobných zkušenostech už to tak dělám.

+2/−1
22.4.2013 1:44

J80a14n 25Z70a35b64a77b34a 8134674478654

procento dementů mezi městskými cyklisty řádově překračuje procento dementů mezi řidiči aut

0/0
22.4.2013 18:49

N11i25c30k 97S81a62g25e67n 9818101173642

Nějaká statistika nebo jiný důkaz?

0/0
22.4.2013 19:33

T59o45m65á53š 59Z96e83m41a64n 3375728614405

Nic proti (např. v tunelu u Karlova mostu to jinak nejde), ale pak je ještě potřeba být slušný a kdykoliv se naskytne příležitost - záliv pro autobusy atd, pustit auta před sebe a dát jim znamení, že je pouštíte.

+3/0
21.4.2013 19:16

J72o94s67e44f 86S93t86r71á84s79k12ý 5552163554848

Občas taky jedu do práce na kole, i když to trvá skoro dvojnásobek než metro. Prostupnost města se postupně zlepšuje, ale:

1) Je nutné vyznačit cyklostezky "nejkratší cestou" - tedy nikoli pro výletníky, ale pro ty, kteří potřebují zvládnout cestu za rozumný čas (nejlépe rychleji než MHD nebo autem). Často stačí pruhy na silnici (nesmí ale jen tak skončit) a zobousměrnění jednosměrek pro cyklisty. Chválím také řidiče - jsou čím dál ohleduplnější - jen tak dál.

2) Pro obíhání úřadů či nakupování stále chybí stojany na kola - u těchto stojanů bych dokonce podporoval kamerový systém (ačkoli jinak beru kamery jako velkého bratra).

3) Tolerování přepravy kol v MHD (a ve vlacích ČD) - to se postupně také zlepšuje.

Není potřeba megalomanské projekty za miliony. Stačí drobnosti - ale systematicky a se skutečným zájmem o rozvoj cyklistiky jako dopravního prostředku.

+11/−3
21.4.2013 16:05

O35s39k73a80r 96B60r21u88n98a 4349730169826

Kdyby nebylo megalomanskych projektu, nebylo by cim krmit darmoslapy z iniciativy Auto*Mat.

+13/−5
21.4.2013 16:44

J15o10s73e51f 67S66c18h67m57i32d94t 5153297913732

Můžete nějak osvětlit, jak to myslíte? Anebo jen plácáte?

+2/−4
21.4.2013 17:44

J64a62n 96Z53a51b97a15b35a 8634914648794

Ad 1) zobousměrnění jednosměrek pro cyklisty je největší hovadina co jsem kdy viděl. Není nic horšího než když proti vám vyskočí z mezi zaparkovaných aut cyklista v protisměru

Ad 2) Tak přesně na smradlavýho cyklistu se v čekárně na úřadě těšim fakt nejvíc

Ad 3) Kolo jinde než v metru a mimo špičku v tramvaji je nesmysl. Myslíte, že většina lidí má zájem nechat si ušpinit oblečení?

+4/−6
21.4.2013 17:59

T61o15m68á20š 22Z87e13m65a84n 3165608864485

Cyklista v jednosměrce vyskočit nemůže a protože jede proti vám, tak se oba vidíte.

+1/−1
21.4.2013 19:19

Z46d27e77n16a 77H74v76o67z46d33e45n36s30k63á 6843107747196

To mne dojima k slzam, kdyz se s kolem cpou do MHD. Uz mne to stalo zaspinenou nohavici od dzinsu, protoze metro bylo dost plne a na plosine nebylo od toho kola kam uhnout.

Po tech vsech hovezich recech, jak je kolo plnohodnotny dopravni prostredek to fakt sedi. ;-€

+2/−2
21.4.2013 21:13

N59i13c86k 56S61a87g22e81n 9278261363882

Zato ten, co se půl hodiny mačká v narvaný tramvaji a propotí tam košili i kabát, ten voní po fialkách. :-/

+2/−1
22.4.2013 1:49

V58i12k20t14o15r 80Š36e28d84i26v87ý 8216251800326

1) Proč? Nikdo nechce strávit na cestě zbytečný čas, proč jen pro někoho by se měly dělat výjimky?

2) Nejen stojany. Také parkovací místa. Nebo Vy byste parkoval kolo mimo vyhrazené parkoviště? Na chodníku lze přeci parkovat jen tam, kde to značka dovoluje! 

3) Předpisy to připouštějí. Nezapomeňte ale, že kolo musí být čisté - takže za deště musíte mít hadry a kolo otřít.

+1/−1
21.4.2013 19:59

J82a91n 33N28o64v19á95k 9115838614895

Na vojně nás učili co je mokré, to je čisté. Tak jaképak otírání? ;-D

0/−1
21.4.2013 20:02

V64i89k93t94o57r 59Š41e56d74i43v26ý 8266581130736

Když to bude čistá voda a ne pouliční sajrajt ...   ;-)

+1/0
21.4.2013 22:19





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.