Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Šlapadla a lodě se v Praze na Vltavě sráží často, jen se o tom mlčelo

Středeční srážka parníku se šlapadlem na Vltavě v Praze nebyla zdaleka první. Podle zasvěcených se podobné nehody stávají často. Jen se o nich dosud nemluvilo. Určit viníka je ale těžší. Oba "tábory" se za chování na řece kritizují.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J97i58ř55í 77K16ü40h69r 2150606370806

Ono to má i prostor pro pasažéry?

0/0
26.7.2013 18:05
Foto

M34i54c76h88a40l 76K49o80l26e34s21a 3398649644943

Musí cestující na šlapadle umět plavat ?

0/0
26.7.2013 16:30

P89a74v26e15l 45S93t77e81r67b66a 8396976715957

Odkazy na půjčovny na Žofíně mi přijde dost zavádějící. Šlapadlo z těchto půjčoven se do dráhy parníku nemůže dostat (ani naopak), aniž by sjelo nebo vyjelo jez. Parníky místo mezi těmito dvěma jezy objíždějí plavební komorou.

0/0
26.7.2013 13:23

H22a52n39u59š 39H12o70r96á50k 9231804946293

Zapominate na plavebni komoru Manes, ktera vpluti do tohohle prostoru umoznuje a mam za to, ze tam nejaky vyletnici jezdi.

0/0
26.7.2013 13:31

L87e18o73š 47P25á23l50e44n79í39č44e32k 9449405759944

Jaroslav Wetter,  "Řekl bych, že je to sport těch chlapců na velkých lodích. Uvidí šlapadlo a odhadnou, že si do něj mohou ťuknout. Jen tak, aby ho vyděsili. V poslední chvíli uhnou a mají z toho legraci."MA SE TEDY Wettera uhýbat 100tun malému křápu z plastu  TO JE SNAD viroza

+1/0
26.7.2013 13:10

J30i73ř46í 51K18o29d22ý68d10e14k 7340920286763

Teda u mě vždycky vítězí zdravý rozum, s malým člunem se těm velkým vždycky klidím z cesty a to s velkým předstihem. A je jedno zda-li je to na Vltavě nebo někde na norském pobřeží.:-)

0/0
26.7.2013 12:58

J74a91n 64M97o58t92ů59r92e91k 7810582551769

ad pravidla: pokud si pamatuji, tak když jsme si půjčili šlapadlo, tak jsme byli poučeni, kam smíme, kam ne apod. Takže každá půjčovna by měla mít papír, že ty pravidla zná a každý zákazník by měl podepsat, že byl poučen.

Nicméně když vidím, že se blíží parník, tak jaksi jedu jinam....

0/0
26.7.2013 12:54
Foto

V72l98a25s17t66i40m31i54l 91Č16e58r76n78ý 3877613785

Řád plavební bezpečnosti

Čl.6.02

Malá plavidla

1. Pro účely této hlavy "malé plavidlo" je jednotlivě plující malé plavidlo i sestava složená jenom z malých plavidel.

2. Pokud je v této hlavě uvedeno, že dané pravidlo plavby neplatí pro malá plavidla ve vztahu k ostatním plavidlům, musí tato malá plavidla vytvořit všem ostatním plavidlům dostatek místa, aby nemusela měnit svůj směr ani rychlost; nesmí vyžadovat, aby se jim tato plavidla vyhýbala.

http://www.plavba.cz/cz/legislat/vMD_344_1991_hl6.html

+2/0
26.7.2013 12:26

P25a18v26e51l 60M61a68r40e79k 7412269125696

Já mám trošku obavu, že to bude ale těžko vynutitelné, poněvadž ta vyhláška byla vydaná ke starému zákonu o vnitrozemské plavbě, a jak to tak vypadá, nikdo se ji ještě neráčil aktualizovat.

0/0
26.7.2013 12:42

B80o54h68u59s73l44a94v 10K88r27á36l87í55k 2301980589496

V preambuli má napsáno, že je vydaná PODLE § 17 odst. 1 a § 24 zákona č. 26/1964 Sb., nikoliv jen k naplnění toho jednoho konrkétního zákona. Ministerstvo vydalo vyhlášku v době, kdy k tomu bylo oprávněné, a žádný zákon tu vyhlášku nezrušil a dokonce ani ministerstvo novým zákonem nepozbylo toho oprávnění.

+1/0
26.7.2013 12:46

F80r24a70n41t23i66s49e39k 35L21i46s55k76a 8865971143528

Jezdim providelne na kole podel Vltavy, uz 20 let, a uz nekolikrat jsem si rikal, zda je nejak regulovany pocet parniku. Pred 20 lety tu jezdil tak jeden, ted je jich tu jako much...

0/0
26.7.2013 12:20

B31o34h14u18s29l24a26v 82K24r29á97l25í71k 2161480409316

Parníky jsou v Praze dva, Vyšehrad a Vltava, a málokdy jsou pojízdné oba najednou.

0/0
26.7.2013 12:33

Z91d45e87ň98k49a 40V12e19s44e19l83á 8629435507490

V podobných situacích by snad měl fungovat selský rozum a pud sebezáchovy - předpokládám, že šlapadlo je oproti parníku mnohem zranitelnější, snadněji převratitelné apod., proto se parníku vůbec nepletu do cesty, ne?

+6/0
26.7.2013 12:11

Z89d51e76n76ě33k 45W72e94r56n24h40a51r30t 6407205482408

Jo, to říká logika a zdravý rozum. Jenže v praxi to tak není, viz řidiči, kteří furt nevěří tomu, že je vlak na přejezdu přetlačí...

+2/0
26.7.2013 12:42

M16i45l64a16n 67V64o32s84t72r15ý 6199796164974

Ano nebudu na něj najíždět, ale na druhou stranu pokud mi vjede pod kola tak je to jeho chyba...

+3/0
26.7.2013 11:49

L61u85k56e 74V81o63j71t62ě96c55h 7713915510347

Kazdopadne jako chodec taky nevkrocim do silnice... Slapadla jsou zranitelnejsi, proto je důležité držet se pokud možno pri kraji a neplout křížem krazem od P k L břehu sem-tam...

+3/0
26.7.2013 11:47

L10u60k88e 13V98o44j31t36ě15c83h 7823825220547

Kdyz budu řídit kamión po hlavní a uvidím cyklistu (analogie ke slapadlum, jakožto cyklista taky nikdo nepotřebuje mit žádný prukaz) tak a) do něj nebudu schválně najizdet b) budu dávat pozor...

To že větší plavidlo ma přednost platí hlavně na moři, na úzké řece jako je Vltava to jde trochu hůř. A rozhodně se nejde na slapadlu nepriblizit k velké lodi na méně než 200 m, když šířka Vltavy je 400 (?)

0/−4
26.7.2013 11:45

H48a72n66u84š 75H18o41r88á43k 9831444656763

Maly plavidlo nesmi krizit drahu velkeho plavidla v mensi vzdalenosti, ale klidne ho muze napr. predject. Odkaz na RBP Hlavu 6, ktera to resi, je dole.

+3/0
26.7.2013 11:58

T44o81m67á59š 95F71i79r59b71a54c29h76e17r 9630390584510

No to je ale blábol ;-D

0/0
26.7.2013 12:15

M90a97r79e58k 18H58r82u15b16y 6747262681708

Sirka Vltavy v Praze je kolem 150m...

0/0
26.7.2013 12:35

B54o28h64u77s54l91a32v 26K33r86á50l73í87k 2101210659986

200 m platí při křížení jeho dráhy, t. j. v jaké vzdálenosti se mu můžeš nacpat před příď. Pokud dráhu lodi nekřížíš, tak můžeš být blíž. Viz čl. 9.02 odst. 4 ŘPB: "Malá plavidla nesmějí křížit směr plavby plavidel, která nejsou malými, ve vzdálenosti menší než 200 m. Musí zachovat bezpečnou boční vzdálenost od jiných plavidel. Bezpečná vzdálenost závisí na druhu plavidel, charakteru úseku vodní cesty a povětrnostní situaci."

+1/0
26.7.2013 12:38

J11o77s59e84f 41H52o66f95f84e73j 8180753902642

-pani redaktorka je kapku misu a plavbě rozumi jak koza petrželi-menši plavidlo nesmí křižit plavebni dráhu většimu,a to z důvodu horši ovladatelnosti většiho plavidla,dalši věc je mijeni plavidel atd...doporučuju dámě zajit na plavební správu a kapku kouknout na předpisy.Vltava neni rybnik a provoz podléhá paravidlům....Pochybuju,že každý kdo si půjči cokoliv co plave má o tom ánung.

+6/0
26.7.2013 11:44

J14o43s13e83f 73H57o51f84f83e66j 8290743742922

P.S.viz průšvihy Čechů na Jadranu....

+2/0
26.7.2013 11:46

M18a44r70e82k 92H50r75u25b89y 6207692861218

Na Jadranu snad neni narod, ktery by byl bez problemu, to s Cechy nijak nesouvisi

+1/0
26.7.2013 12:36

R20o58m16a58n 17S57o95u84č68e54k 4953375903516

možná by si měla paní redaktorka zjistit jak je to v zákoně a nekydat špínu na kapitány lodí, kteří mají přednost

+11/−2
26.7.2013 11:34

B58o91h74u27s22l77a91v 13K75r38á47l91í97k 2231380279226

Vůdci jsou povinni i v případech, pro které není v Řádu zvláštních ustanovení, učinit všechna opatření, která vyžaduje bezpečnost plavby a obecně uznávaná odborná plavební praxe k odvrácení zejména: 

a) ohrožení lidského života,

b) poškození plavidel nebo plovoucích těles, břehů, staveb a zařízení všeho druhu nacházejících se na vodní cestě anebo v její bezprostřední blízkosti,

c) vytvoření plavební překážky.

0/0
26.7.2013 12:43

H72a14n70u40š 73H35o59r70á66k 9271954326743

Tak na tuhle situaci RPB pamatuje, to uz snad spis Čl.1.05

Jednání za zvláštních okolností

K odvrácení bezprostředně hrozícího nebezpečí jsou vůdci povinni učinit všechna opatření, která si okolnosti vyžádají, i když se tím odchýlí od ustanovení tohoto Řádu.

0/0
26.7.2013 13:22

T25o85m64á58š 33B66l97a45h51o73š 6436287545390

To samé dělají někteří šmejdi na plachetnicích na přehradách.

Jste na lehátku nebo na loďce, ač mají všude mnoho místa míří přímo na vás, a těšně před vámi uhnou ... nemáte šanci na žádný manévr, nevíte kam pak ta plachetnice uhne.

0/−5
26.7.2013 11:16

K29a69r64e97l 70Č39e36r83n63ý 9867800282282

Pokud je plachetnice pod plachtou a nejede na motor, má na vodě absolutní přednost - ono totiž jde dost těžko poručit větru, že má zafoukat jinak...

+2/−2
26.7.2013 11:50

D49a67v51i20d 74V16o52d63ň31a16n42s63k14ý 4600249371617

Poměrně značně se mýlíte, viz Řád plavební bezpečnosti

+2/−2
26.7.2013 12:01

J96a95n 55N79o29v50á96k 9615978614455

Má přednost i před stojícími loďkami, bójkami apod? :-)

(znáte ten vtip o USS letadlové lodi a majáku? ;-D)

+4/0
26.7.2013 12:06

S88l12a10v71o52m47i78l 94R83o31z32h52o48ň 3863659471585

Určit viníka je ale těžší.

Nesmysl. Na vodě vždy platí, že přednost má ten větší. Takže určit viníka by bylo těžké v případě, že by se srazily podobně velké lodě a dohadovalo se, kdo je větší. U šlapadel je to jednoznačné - za to může vůdce šlapadla.

Ono pravidlo má své opodstatnění - menší spíš zahlédne většího a spíš mu uhne. Takže uvedený článek a házení odpovědnosti na kapitány parníků hodnotím buď jako účelové a zavádějící tvrzení, protože redaktor opět píše o něčem, v čem se nevyzná, v horším případě placený lobbing.

+14/−2
26.7.2013 11:13

T64o16m34á74š 68B36l35a83h31o72š 6686477105230

Přednost má větší, jen pokud je předem známá a definovana jeho plavební dráha.

+2/0
26.7.2013 11:17

T22o18m90á27š 42F13i41r91b61a22c44h41e76r 9740730124410

Na vodě jsou zpravidla bóje za které se nesmí, a tam kde nejsou měl by zafungovat mozek ;-)

+1/0
26.7.2013 11:32

T42o84m58á13š 42V54e20s23e42l72ý 5455688260169

nemá náhodou někde/někdy přednost plachetnice před motorovou lodí? Pravda, mám to ze cca 100 let staré anglické dětské literatury ;-)

+3/0
26.7.2013 11:41

O35n45d30ř18e40j 40H94o47r14á54k 8339244721

Ransome? :-)

0/0
26.7.2013 12:13

T62o33m93á57š 18V56e70s37e15l24ý 5635198740469

jak jinak :-)

0/0
26.7.2013 13:03

J17i29r70i 67C55e91e 5955381152408

Máte pravdu, ovšem představa, že si půjčovna šlapadel platí svého lobbystu je docela úsměvná...

+5/0
26.7.2013 11:36

D54a64v71i10d 47V47o54d58ň19a40n47s59k18ý 4780869601687

Doporučuji nastudovat Řád plavební bezpečnosti, hlava 6. Větší rozhodně nemá vždy přednost, jen pokud se jedná o "plavidlo" versus "malé plavidlo", obě kategorie jsou tam definované

+1/0
26.7.2013 11:55

H44a97n40u15š 54H31o64r57á40k 9841824646673

Ono by neskodilo zalistovat v RPB - http://chat.jachtinfo.cz/radplavbezp6.htm - tady se doctete, kdo kdy ma prednost a co ma udelat. A upozornuji, ze rad plavebni bezpecnosti plati jak v Praze na Vltave(kategorie I), tak na Berounce v Libline(kategorie II) a pro vsechny druhy plavidel, od kajaku po 1000t vanu s remorkerem! Nektery body jsou dost zajimavy cteni, jako treba alkohol, zodpovednost vudce plavidla, povinnost clenu posadky uposlechnout vudce plavidla atd atd.

+2/0
26.7.2013 11:57







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.