Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Šlapadla a lodě se v Praze na Vltavě sráží často, jen se o tom mlčelo

Středeční srážka parníku se šlapadlem na Vltavě v Praze nebyla zdaleka první. Podle zasvěcených se podobné nehody stávají často. Jen se o nich dosud nemluvilo. Určit viníka je ale těžší. Oba "tábory" se za chování na řece kritizují.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J19i82ř48í 39K56ü17h33r 2320786410736

Ono to má i prostor pro pasažéry?

0/0
26.7.2013 18:05
Foto

M83i47c65h11a12l 78K95o32l38e60s91a 3328109154943

Musí cestující na šlapadle umět plavat ?

0/0
26.7.2013 16:30

P92a28v18e71l 65S81t45e33r75b18a 8186196635177

Odkazy na půjčovny na Žofíně mi přijde dost zavádějící. Šlapadlo z těchto půjčoven se do dráhy parníku nemůže dostat (ani naopak), aniž by sjelo nebo vyjelo jez. Parníky místo mezi těmito dvěma jezy objíždějí plavební komorou.

0/0
26.7.2013 13:23

H59a47n37u63š 23H61o30r34á82k 9421294386153

Zapominate na plavebni komoru Manes, ktera vpluti do tohohle prostoru umoznuje a mam za to, ze tam nejaky vyletnici jezdi.

0/0
26.7.2013 13:31

L62e72o86š 81P43á44l63e87n25í59č22e59k 9379595719564

Jaroslav Wetter,  "Řekl bych, že je to sport těch chlapců na velkých lodích. Uvidí šlapadlo a odhadnou, že si do něj mohou ťuknout. Jen tak, aby ho vyděsili. V poslední chvíli uhnou a mají z toho legraci."MA SE TEDY Wettera uhýbat 100tun malému křápu z plastu  TO JE SNAD viroza

+1/0
26.7.2013 13:10

J91i91ř25í 88K71o90d33ý38d19e48k 7830690196853

Teda u mě vždycky vítězí zdravý rozum, s malým člunem se těm velkým vždycky klidím z cesty a to s velkým předstihem. A je jedno zda-li je to na Vltavě nebo někde na norském pobřeží.:-)

0/0
26.7.2013 12:58

J87a43n 59M28o72t46ů93r74e73k 7550742911109

ad pravidla: pokud si pamatuji, tak když jsme si půjčili šlapadlo, tak jsme byli poučeni, kam smíme, kam ne apod. Takže každá půjčovna by měla mít papír, že ty pravidla zná a každý zákazník by měl podepsat, že byl poučen.

Nicméně když vidím, že se blíží parník, tak jaksi jedu jinam....

0/0
26.7.2013 12:54
Foto

V34l76a36s62t89i72m41i90l 27Č40e65r24n39ý 3447763425

Řád plavební bezpečnosti

Čl.6.02

Malá plavidla

1. Pro účely této hlavy "malé plavidlo" je jednotlivě plující malé plavidlo i sestava složená jenom z malých plavidel.

2. Pokud je v této hlavě uvedeno, že dané pravidlo plavby neplatí pro malá plavidla ve vztahu k ostatním plavidlům, musí tato malá plavidla vytvořit všem ostatním plavidlům dostatek místa, aby nemusela měnit svůj směr ani rychlost; nesmí vyžadovat, aby se jim tato plavidla vyhýbala.

http://www.plavba.cz/cz/legislat/vMD_344_1991_hl6.html

+2/0
26.7.2013 12:26

P58a73v53e12l 36M25a61r40e64k 7232779815286

Já mám trošku obavu, že to bude ale těžko vynutitelné, poněvadž ta vyhláška byla vydaná ke starému zákonu o vnitrozemské plavbě, a jak to tak vypadá, nikdo se ji ještě neráčil aktualizovat.

0/0
26.7.2013 12:42

B46o49h95u71s65l55a12v 56K57r21á38l28í68k 2571770459886

V preambuli má napsáno, že je vydaná PODLE § 17 odst. 1 a § 24 zákona č. 26/1964 Sb., nikoliv jen k naplnění toho jednoho konrkétního zákona. Ministerstvo vydalo vyhlášku v době, kdy k tomu bylo oprávněné, a žádný zákon tu vyhlášku nezrušil a dokonce ani ministerstvo novým zákonem nepozbylo toho oprávnění.

+1/0
26.7.2013 12:46

F37r68a60n25t98i11s72e65k 84L71i46s70k49a 8225901223538

Jezdim providelne na kole podel Vltavy, uz 20 let, a uz nekolikrat jsem si rikal, zda je nejak regulovany pocet parniku. Pred 20 lety tu jezdil tak jeden, ted je jich tu jako much...

0/0
26.7.2013 12:20

B76o43h93u58s82l42a30v 84K47r44á34l42í78k 2461260509366

Parníky jsou v Praze dva, Vyšehrad a Vltava, a málokdy jsou pojízdné oba najednou.

0/0
26.7.2013 12:33

Z53d26e65ň28k44a 76V40e85s92e19l40á 8179455297250

V podobných situacích by snad měl fungovat selský rozum a pud sebezáchovy - předpokládám, že šlapadlo je oproti parníku mnohem zranitelnější, snadněji převratitelné apod., proto se parníku vůbec nepletu do cesty, ne?

+6/0
26.7.2013 12:11

Z73d91e23n83ě86k 16W94e48r74n77h64a76r39t 6857475552948

Jo, to říká logika a zdravý rozum. Jenže v praxi to tak není, viz řidiči, kteří furt nevěří tomu, že je vlak na přejezdu přetlačí...

+2/0
26.7.2013 12:42

M44i94l94a34n 92V19o98s13t17r64ý 6739116234494

Ano nebudu na něj najíždět, ale na druhou stranu pokud mi vjede pod kola tak je to jeho chyba...

+3/0
26.7.2013 11:49

L27u28k59e 50V64o62j39t44ě40c15h 7503875630667

Kazdopadne jako chodec taky nevkrocim do silnice... Slapadla jsou zranitelnejsi, proto je důležité držet se pokud možno pri kraji a neplout křížem krazem od P k L břehu sem-tam...

+3/0
26.7.2013 11:47

L47u53k48e 47V23o95j21t49ě94c32h 7643915190767

Kdyz budu řídit kamión po hlavní a uvidím cyklistu (analogie ke slapadlum, jakožto cyklista taky nikdo nepotřebuje mit žádný prukaz) tak a) do něj nebudu schválně najizdet b) budu dávat pozor...

To že větší plavidlo ma přednost platí hlavně na moři, na úzké řece jako je Vltava to jde trochu hůř. A rozhodně se nejde na slapadlu nepriblizit k velké lodi na méně než 200 m, když šířka Vltavy je 400 (?)

0/−4
26.7.2013 11:45

H31a41n93u35š 35H59o45r26á87k 9311844256593

Maly plavidlo nesmi krizit drahu velkeho plavidla v mensi vzdalenosti, ale klidne ho muze napr. predject. Odkaz na RBP Hlavu 6, ktera to resi, je dole.

+3/0
26.7.2013 11:58

T13o89m53á45š 38F51i60r58b67a27c60h15e11r 9980310954940

No to je ale blábol ;-D

0/0
26.7.2013 12:15

M58a55r84e18k 13H46r79u25b37y 6287502591328

Sirka Vltavy v Praze je kolem 150m...

0/0
26.7.2013 12:35

B63o31h62u91s30l94a58v 92K22r40á60l18í13k 2801870339366

200 m platí při křížení jeho dráhy, t. j. v jaké vzdálenosti se mu můžeš nacpat před příď. Pokud dráhu lodi nekřížíš, tak můžeš být blíž. Viz čl. 9.02 odst. 4 ŘPB: "Malá plavidla nesmějí křížit směr plavby plavidel, která nejsou malými, ve vzdálenosti menší než 200 m. Musí zachovat bezpečnou boční vzdálenost od jiných plavidel. Bezpečná vzdálenost závisí na druhu plavidel, charakteru úseku vodní cesty a povětrnostní situaci."

+1/0
26.7.2013 12:38

J38o49s30e39f 74H98o17f56f66e20j 8380183202102

-pani redaktorka je kapku misu a plavbě rozumi jak koza petrželi-menši plavidlo nesmí křižit plavebni dráhu většimu,a to z důvodu horši ovladatelnosti většiho plavidla,dalši věc je mijeni plavidel atd...doporučuju dámě zajit na plavební správu a kapku kouknout na předpisy.Vltava neni rybnik a provoz podléhá paravidlům....Pochybuju,že každý kdo si půjči cokoliv co plave má o tom ánung.

+6/0
26.7.2013 11:44

J11o36s13e95f 96H23o79f13f71e13j 8820273942762

P.S.viz průšvihy Čechů na Jadranu....

+2/0
26.7.2013 11:46

M15a31r57e56k 87H98r78u30b29y 6567642241168

Na Jadranu snad neni narod, ktery by byl bez problemu, to s Cechy nijak nesouvisi

+1/0
26.7.2013 12:36

R35o20m66a50n 81S21o38u33č14e16k 4833745523326

možná by si měla paní redaktorka zjistit jak je to v zákoně a nekydat špínu na kapitány lodí, kteří mají přednost

+11/−2
26.7.2013 11:34

B65o45h46u21s79l31a11v 34K18r63á49l18í41k 2791800789486

Vůdci jsou povinni i v případech, pro které není v Řádu zvláštních ustanovení, učinit všechna opatření, která vyžaduje bezpečnost plavby a obecně uznávaná odborná plavební praxe k odvrácení zejména: 

a) ohrožení lidského života,

b) poškození plavidel nebo plovoucích těles, břehů, staveb a zařízení všeho druhu nacházejících se na vodní cestě anebo v její bezprostřední blízkosti,

c) vytvoření plavební překážky.

0/0
26.7.2013 12:43

H80a90n87u69š 46H30o30r71á87k 9701714976473

Tak na tuhle situaci RPB pamatuje, to uz snad spis Čl.1.05

Jednání za zvláštních okolností

K odvrácení bezprostředně hrozícího nebezpečí jsou vůdci povinni učinit všechna opatření, která si okolnosti vyžádají, i když se tím odchýlí od ustanovení tohoto Řádu.

0/0
26.7.2013 13:22

T82o13m65á43š 42B82l18a75h42o22š 6806267565260

To samé dělají někteří šmejdi na plachetnicích na přehradách.

Jste na lehátku nebo na loďce, ač mají všude mnoho místa míří přímo na vás, a těšně před vámi uhnou ... nemáte šanci na žádný manévr, nevíte kam pak ta plachetnice uhne.

0/−5
26.7.2013 11:16

K42a49r40e57l 53Č65e34r92n86ý 9817850442252

Pokud je plachetnice pod plachtou a nejede na motor, má na vodě absolutní přednost - ono totiž jde dost těžko poručit větru, že má zafoukat jinak...

+2/−2
26.7.2013 11:50

D74a33v19i59d 12V86o35d59ň83a73n98s96k72ý 4130169681197

Poměrně značně se mýlíte, viz Řád plavební bezpečnosti

+2/−2
26.7.2013 12:01

J70a22n 29N87o79v40á40k 9265158724545

Má přednost i před stojícími loďkami, bójkami apod? :-)

(znáte ten vtip o USS letadlové lodi a majáku? ;-D)

+4/0
26.7.2013 12:06

S94l31a78v98o26m17i84l 65R81o20z92h89o96ň 3413679501435

Určit viníka je ale těžší.

Nesmysl. Na vodě vždy platí, že přednost má ten větší. Takže určit viníka by bylo těžké v případě, že by se srazily podobně velké lodě a dohadovalo se, kdo je větší. U šlapadel je to jednoznačné - za to může vůdce šlapadla.

Ono pravidlo má své opodstatnění - menší spíš zahlédne většího a spíš mu uhne. Takže uvedený článek a házení odpovědnosti na kapitány parníků hodnotím buď jako účelové a zavádějící tvrzení, protože redaktor opět píše o něčem, v čem se nevyzná, v horším případě placený lobbing.

+14/−2
26.7.2013 11:13

T83o50m59á65š 82B25l68a65h55o44š 6446917925530

Přednost má větší, jen pokud je předem známá a definovana jeho plavební dráha.

+2/0
26.7.2013 11:17

T38o42m39á38š 15F74i81r88b87a46c33h58e26r 9790250874290

Na vodě jsou zpravidla bóje za které se nesmí, a tam kde nejsou měl by zafungovat mozek ;-)

+1/0
26.7.2013 11:32

T39o95m55á74š 55V17e71s79e61l23ý 5525818720919

nemá náhodou někde/někdy přednost plachetnice před motorovou lodí? Pravda, mám to ze cca 100 let staré anglické dětské literatury ;-)

+3/0
26.7.2013 11:41

O72n38d80ř60e60j 67H36o92r67á54k 8959144351

Ransome? :-)

0/0
26.7.2013 12:13

T17o65m44á53š 77V36e15s47e45l27ý 5975318690599

jak jinak :-)

0/0
26.7.2013 13:03

J75i90r32i 10C26e94e 5725941762648

Máte pravdu, ovšem představa, že si půjčovna šlapadel platí svého lobbystu je docela úsměvná...

+5/0
26.7.2013 11:36

D29a56v60i36d 71V51o59d70ň29a98n15s44k17ý 4440269761347

Doporučuji nastudovat Řád plavební bezpečnosti, hlava 6. Větší rozhodně nemá vždy přednost, jen pokud se jedná o "plavidlo" versus "malé plavidlo", obě kategorie jsou tam definované

+1/0
26.7.2013 11:55

H56a54n40u58š 89H11o90r44á69k 9661374116403

Ono by neskodilo zalistovat v RPB - http://chat.jachtinfo.cz/radplavbezp6.htm - tady se doctete, kdo kdy ma prednost a co ma udelat. A upozornuji, ze rad plavebni bezpecnosti plati jak v Praze na Vltave(kategorie I), tak na Berounce v Libline(kategorie II) a pro vsechny druhy plavidel, od kajaku po 1000t vanu s remorkerem! Nektery body jsou dost zajimavy cteni, jako treba alkohol, zodpovednost vudce plavidla, povinnost clenu posadky uposlechnout vudce plavidla atd atd.

+2/0
26.7.2013 11:57







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.