Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Na Vltavě se objevila velká matrjoška, bojuje proti kýči a nevkusu

Na hladině Vltavy nedaleko Karlova mostu se v pátek objevila matrjoška oděná do českých národních barev. Tradiční ruská hračka nese kříž, na řeku ji umístila skupina, která tak chce upozornit na kýč v centru Prahy a demolice domů v památkové zóně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I77v54a67n 76S42o85u62k77u26p 3936757608268

Turista procházející se centrem vidí jen ruské nápisy,matrjošky,prodávající afričany,španěly,italy...to mají o nás potom pěkný obrázek...Když pojedu do Itálie,také nebude na mě dělat dobrý dojem,když v obchodě bude Krteček a prodávající bude někde z Asie

0/0
11.8.2013 17:07

M95i14c32h36a98l 51M78i88l70l85e24r 9986232279782

bohuzel, vetsina zahranicnich turistu nema ani sajna o tom, ze "matr-bloody-joska" neni cesky suvenyr. Jsou zvkli povazovat Cesko jakou soucast vychodni Evropy a protoze tahle drevena prisera ma typicke vychodoevropske rysy, domnivaji se, ze do Prahy oblastne patri.

Ja osobne delam v tomto smeru vlastni malou sluzbu varovanim vsech znamych a vsech osob s nimiz se setkame na cestach a kdo v reci reknou, ze se chystaji do Prahy, aby za zadnou cenu nekupovali tuhle priseru, nebot na ni neni vubec nic ceskeho. Je to typicky rusky suvenyr a za jeji pritomnost v obchodech v Cesku v mnoha pripadech vdecite obchodnim aktivitam a rozpinavosti ruske mafie.

0/0
12.8.2013 7:02

J79a84k85u43b 17S49ú79k52e84n73í86k 1598900419

R^

0/0
10.8.2013 20:04

E96v41ž31e12n 60P26o80l96á40k 3158528321163

Vy jste z Brna nebo Ostravy?

0/0
10.8.2013 9:49

M67i52c76h28a68l 83M97i41l17l41e52r 9766262609462

kdykoliv prijedu na navstevu do Ceska a potrebuji pred odjezdem domu do zamori nakoupit darky suvenyroveho typu, zasadne bojkotuji obchody nebo stanky s temi prokletymi matrjoskami, triky a usankami se sovetskymi insigniemi....a kdyz me nejaky prodavac laka dovnitr, bez obalu mu reknu proc u nich nic nekoupim

+6/0
10.8.2013 7:00

M62i21c91h87a56l 49M88i82l76l21e65r 9616972869552

PS. jak jsem se uz zminil, prave ceske granaty take nekupuji v suvenyrovych prodejnach, ale dojdu si do specializovane prodejny druzstva Granat Trutnov v Dlouhe tr. 28 nebo jejich dalsich oficialnich prodejen

http://www.granat.cz/prodejny

 Tam jsou s certifikatem pravosti puvodu.

+7/0
10.8.2013 7:06

K26a72r84e41l 95D68r89d16a 6434892887

Ruská kultura v centru Prahy je průšvih. Jak v tom ale zjednat nápravu? Spousta cetek nemá s Ruskem nic společného a je ze stejného šuplete nevkusu. Vyrábějí se univerzálně pro všechna evropská turistická centra, jen v Praze je na nich nápis "Praha". Vyházejme matrjošky a obratem zde bude jiný podobný kýč.

  Ruskojazyčné země mají k nevkusu blízko a v centru Prahy moc Čechů nepodniká. Takže vstoupíte do obchodu s obrazy, samý Karlův most a jeden zářivý motiv Prahy vedle druhého. A opět to maloval Rus s přídavkem nevkusu, a jak jsem pochopil, s dobrým smyslem pro byznys. Kvalitnější české plátno u turistů neobstojí.

  Pak juknete na Karlův most, a opět zde sedí rychlomalíři ruského původu. Na Staromáku dělají ostudu se svým vystoupením kdejací feťáci, co ani nejsou Češi a česky neumí. Vyházejme Rusy a přijdou bezdomovci z Holandska či Dánska. 

  Cestu k přímé nápravě nevidím. Je to určeno vlastnictvím nemovitostí a malým zájmem Čechů podnikat podobně. Řekl bych, že se situace zvolna zlepšuje sama od sebe, ale Praha už nikdy nebude "ryze česká". Město může tak akorát zasáhnout do vzhledu reklam či předzahrádek. Jinak je dobré podpořit třeba tradiční české jídlo. Tak má město pravidelně stánky s trdelníky a bramboráky. Moc bych se nedivil, kdyby je fakticky připravovala nějaká ukrajinská výrobna...

+12/0
10.8.2013 6:50

M98i77c35h43a65l 43M44i29l23l63e75r 9666772699982

R^

0/0
10.8.2013 6:56

K17a12r31e98l 53D61r14d86a 6594522747

Jinak mě baví koukat na holky. Dík ruskému nevkusu poznáte často Rusky na kilometr daleko. Patrně to nějakou dobu trvá, než se srovnají a začnou se v Česku oblékat a upravovat, aby to netřískalo do očí. Takže je naděje, že jen tudy vede cesta k prosazení české kultury - přiměřenosti a přirozenosti. Asimilace s českým prostředím, která se promítne později do aktivit, které zde Rusové provozují.

  Kde ale brát a nekrást? Jsou vůbec ještě Češi nositeli české kultury? Většina lépe situovaných Pražanů Prahu opustila a žije za Prahou. Čeští zbohatlíci ztratili kontakt s centrem Prahy a ztratili dovednost společenského městského života. Dobrovolně zvolili život v nevkusu zaostalé vesnice a jsou z nich dnes křupani.

  Když se návštěvník Prahy projde kolem Masaryčky či Hlavního nádraží narazí na galérku páchnoucích bezdomovců, na feťáky, a díky Bohu na cizince a do toho vlaky a MHD chrlí Čechy spěchající za prací do centra oblečené jak z dob krále Klacka, občas páchnoucí potem, kteří tak akorát vráží bez vychování do druhých. Křováci z vesnic Středočeského kraje, naplaveniny, asociálové z pražských sídlišť, asociálové zbohatlíci z vesnic... Kde tady máte dobře vychovaného Pražana? Pražané mívali sklony k nedbalé eleganci, na kterou nejspíš zapomněli, a kterou ochotně nechávají upadat do stylu sociální spodiny a vagabundů. Tomu i odpovídá jejich chování.

  On ten problém s českou kulturou v centru je hlavně o tom, že nemáme těm matrjoškám moc co vyčítat a hlavně, neumíme nabídnout jiné vzory hodné následování. Je třeba věřit na genius loci Prahy a doufat, že ovlivní zde žijící lidi bez ohledu na jejich původ. A na to je podle mě spolehnutí. Praha by měla především koukat, aby v centru mohlo žít co nejvíce lidí z nejrůznějších sociálních skupin.

+4/0
10.8.2013 7:28

J14a65n 52D11l80o22u58h98ý 8835985855318

Promluvil posledni nositel ceske kultury...

+1/−1
10.8.2013 9:11

K64a52r36e24l 11D50r16d16a 6714962617

Obávám se, že ten leží již takových 70 let na Vyšehradě. ;-)

+1/0
10.8.2013 12:04

R86o84b44e45r37t 93Š89i74m90e89č38e78k 6755211818628

já bych si tak tu dřívější Prahu zase tak neidealizoval... taky jsem naplavenina a co mě fakt vadí je totální nevztah lidí v Praze k veřejnému prostranství a okolí vůbec

0/0
10.8.2013 22:12

K17a78r84e10l 30D79r35d44a 6114352897

Pokud idealizovat, tak snad 1. republiku či RU. Ten vztah k veřejnému prostoru funguje i tak. Jenom neudržované prostředí působí na lidi negativně.

  My jsme otravovali na Praze 11 radnici ohledně lepší práce - zeleň, oprava chodníků, úklid, sprejeři... Radnice má nyní taktiku, že polovina pozemků má soukromé majitele, o kterých nikdo ani neví, ti si za to odpovídají a o druhou polovinu se stará Magistrát. Víc nemá potřebu řešit, jen sepisuje zamítavé odpovědi. Mlejnský to třeba vylepšil akcí pro sprejery, kdy osobně sprejoval grafity na nákupní středisko a snažil se tak změnit negativní pohled ostatních. Nevšiml jsem si, že by nám pak dal peníze na údržbu fasády. Podivná cesta "nevměšování se do jednání ostatních - být nevšímavý" od ODS.

  My udržujeme svépomocí náš dům. Ve společné práci jedou jen staří nájemníci. Ničí nás realitky a podnikavci, co byty v našem domě koupí a pronajímají. Nájemníci moc ohleduplnosti nemají a dělají v domě jen škodu. Společné práce se samozřejmě neúčastní protože platí majiteli a majiteli je nějaká společná pracovní aktivita šumák, ať se stará samospráva. Řeší jen cenu za služby, resp. zdražuje tak nájemné celému domu, protože se svépomoc nevyplatí. Právě řešíme spor s jednou realitkou a ta na nás nasadila své právníky. To fakt potěší, ve volném čase makat zdarma pro všechny v domě a ještě dostávat za to po čumáku od zlodějů a podnikavců. Aneb kouzlo "naplavenin" v Praze.

  Inu vztah k veřejnému prostoru není hračka. ;-)

+1/0
11.8.2013 8:02

R85o19b46e68r42t 67Š90i24m95e77č22e71k 6885181208408

jo a co se týče toho ruského vkusu, tak ten je snad v genech... znám rusky, co tu žijí v českém prostředí od malička a stále si drží ten svůj "šik" style, nechápu...

0/0
10.8.2013 22:16

K16a35r73e59l 12D29r86d97a 6374852957

Napadlo mě, že je to důsledek školních uniforem. Holky patrně ztratí důvod řešit oblečení a v nějakých 15-20 se začnou poprvé oblékat po svém a nezkušenost je pak znát. Chybí jim 10-15 let praxe.

0/0
11.8.2013 7:38

M40i17c59h98a44l 12M14i14l64l54e30r 9956202849962

ale kdepak. Zalezi to predevsim na rodinne vychove a co je doma nauci MAMA. Ziji v zemi, kde vsechny skoly maji sve skolni uniformy, povinne nosene uz cele generace. Nektere holky na sebe hodi co je v mode bez ohledu jesti jim to slusi a na jinych je videt vkus.

0/0
11.8.2013 9:18

M84i84c93h16a95l 91M19i49l29l18e36r 9746862659322

nezapominej, ze i holky, ktere nosi do skoly uniformy maji cas po skole, o vikendu a nasich relativne dlouhych prazdninach (suma sumarum12-14 tydnu v roce), aby si procvicily obleceni bez uniformy

0/0
11.8.2013 9:20
Foto

P47e41t55r 71H59n16ě46v77s77a 4691833136550

R^ [>-]

0/0
10.8.2013 9:06

V84a84c39l62a73v 14M43e11d13e30k 5891142305665

při pohledu na fotku mě napadla asociace se sochou mnicha, co nás provázela povodňovým zpravodajstvím

+2/0
10.8.2013 0:15

T40o90m18á36š 26Z48e42l17e88n49k47a 3344892489169

Sri Chinmoj?

0/0
10.8.2013 11:26

R26o45b21e87r63t 63H43o77m72o11l81k31a 2300442202651

Ano, Praha ma stale co nabidnout radam turistu. Ale ti musi vedet co, kde a kdy hledat. Karluv most v nedeli mezi 6 a 7 rano, prazsky hrad v patek mezi 22 a 23 hodinou... Dalo by se pokracovat donekonecna. Naproti tomu pres den vypada Praha v centru jako hooodne unavena vyslouzila ruska devka...

+18/−1
9.8.2013 23:01

D67a39n48i15e86l 69R43e66i64c22h77e94l 8899259483

Vždy mě udivuje úbytek turistů po přechodu Karlova mostu na Malou Stranu, ty uličky s ambasádami a zapadlými hospůdkami mají stálo kouzlo, což se o Starém městě během dne skutečně říci nedá. Ale kdo hledá, ten najde, viz Nový svět na Hradčanech...projít si a zemřít:-)

+3/−1
9.8.2013 23:03

K24a94t94e85ř83i77n25a 65S13t95a23ň44k34o44v26á 1217724782834

Pražáci nemají vkus? Že mě to u těch noblesáků nepřekvapuje.

+1/−12
9.8.2013 23:01

P79a94v51e42l 29V56e12t53e33š50n84í48k 7865578615677

Kam mám poslat pozdrav?

+4/−1
9.8.2013 23:07

J36a35k57u35b 86S51ú72k45e19n72í34k 1188320489

Nezáviďte, burani!

0/0
10.8.2013 20:05
Foto

J11i15n26d16ř44i53c71h 61H74u39s81i34č91k25a 2275577354855

Co nechat rozhodnout trh, drazi 'umelci'. S temito neziskovkami bych udelal to same, co oni se vsim, co se jim subjektivne nelibi. Zakazal je.

Pochopitelne mluvim v nadsazce, jelikoz mym zivotnim mottem je voltairovske „Nesouhlasím s tím co říkáte, ale až do smrti budu hájit vaše právo to říkat.“

A stejne jako nesouhlasim se zakazovanim neziskovek, nesouhlasim s tim, co se prodava v centru, budu vzdy bojovat, aby podnikatel mohl prodavat, co uzna za vhodne a jakym zpusobem uzna za vhodne.

A ve finale jsem mozna radeji, ze je z Prahy Disneyland a v noci se meni v hampejz. Lepsi, nez Luzern ci Berlin, mesta, ktera jsou nudna.

A radeji matrjosky, nez vlajecky EU a busty Van Rumpeye.

Hlavne zadne dalsi zakazy a regulace. Prosim.

+4/−3
9.8.2013 22:59
Foto

T72e75r88e85z24a 52H95l37a32d15k32á 8557310939306

Ale tady nejde o žádné zákazy nebo regulace,ale pokud je v Praze spoustu historicky hodnotných budov,které jsou celé zakryté nevkusnou reklamou tak je to špatně.

+9/−1
9.8.2013 23:03
Foto

J83i49n79d31ř80i23c18h 94H73u59s28i53č61k59a 2575277614475

Necht rozhodne majitel, co je spatne. Jak byste resila situaci, kdy ja, jakozto majit jednoho z domu v historickem centru Prahy, se rozhodnu pro reklamy 5x4 m ve stylu Piccadilly Circus, aniz byste sahla k regulaci/zakazu?

+2/−1
9.8.2013 23:09

K48a45t56e58ř24i89n73a 19S16t30a66ň39k28o17v87á 1137174742474

Zabavit majetek a vrátit lidem!!

0/−3
9.8.2013 23:11
Foto

T35e53r71e64z79a 25H36l95a97d43k77á 8747870709186

Pokud je to historicky cenná budova,majitel by neměl mít právo k její dehonestaci,což celé zakrytí reklamou je,jsem proti zákazům a příkazům,ale představte si situaci,že například Karlštejn vlastní soukromý vlastník a rozhodne se,že pověsí obrovskou reklamu na cimbuří,v tomto případě se ukáže,že nejsme dostatečně vyspělá společnost a je potřeba zásah státu.

+5/−2
9.8.2013 23:18
Foto

J82i57n73d35ř35i88c57h 71H17u86s38i44č40k20a 2655587524815

V tomto se neshodneme.

0/0
9.8.2013 23:20

P78e35t92r 75H79a75v43e87l93k74a 7749383558779

Ale to je demagogie, pokud někdy bude Karlštejn v soukromých rukou, zcela jistě se Vám omluvím.:-)

0/0
9.8.2013 23:24
Foto

T67e20r34e39z39a 80H49l58a77d81k64á 8777500799946

To měl být jenom příklad, v Praze je spoustu budov,které na sobě mají reklamu,že přes ní ani nevidíte na budovu a jsou historické cenné. Takhle se k památkám chovat nemáme.

+4/−1
9.8.2013 23:33

V84a42c84l34a91v 18M45e24d16e76k 5961902475935

To byl příklad. Příklad demagogie. 

Počet objektů u nás, které by ospravedlňovaly takto hysterickou ochranu by se dal spočítat na prstech, ale problém je, že u nás se vydává za historický skvost každý druhý barák starší 50 let

0/0
10.8.2013 0:20
Foto

A81d95é77l40a 60M76o29j85ž36í28š70o41v29á 9577213204126

Já se fakt zase bavím.V článku se napíše slovo aktivista a ona je to hnedka neziskovka. Ty Uličníci jsou ale umělecká skupina a ne neziskovka:-P u m ě l e c k á s k u p i n a;-D to jest jako třeba různý ochotníci, amatérský literáti,hudební skupiny a táák :) A umělci takhle na určitý jevy ve společnosti občas poukazujou a poukazovali vždycky, děcka ve škole se o tom učej;-);-D Myslím, že centrum Prahy není nijak víc komerční, než centra jiných hlavních měst, ale na druhou stranu komerční je a proč nedat podnět k zamyšlení:) Matrjoška nikomu neubližuje, nikoho zas tak moc neobtěžuje a někoho třeba alespoň pobaví:)

0/0
10.8.2013 0:33
Foto

T35e62r91e18z41a 89H13l63a68d31k95á 8277610419896

Bohužel je pravda,že centrum je velice nevkusné,všude samé reklamy co svítí tak,že z nich pomalu bolí oči,skoro všude křičí taneční hudba a prodávají se Ruské matrjošky jako typicky České dárkové předměty,občas sice člověk narazí na krám co prodává České granáty,ale jestli je 20% pravých jak jsem možná ještě moc optimistická.

+10/−1
9.8.2013 22:58

P12a63v94e85l 85V46e89t13e74š98n16í65k 7625598885877

Nevím, nevím. Takové centrum Mnichova mi ještě víc připomíná Disneyland.

0/0
9.8.2013 23:08

J12i95ř74í 71B37o54l85f 8495167748765

Já taky nevím, nevím, ale v centru Mnichova jsem matrjošky ani mickey mouse neviděl :-P  Neříkám, že je to bůh ví co, reklama je taky všude, ale tam mi to prostě připadá ještě v normě a hlavně v "Bayerische" stylu - pokud se ale opravdu bavíme o centru, ne o oblasti kolem HBF ...

0/0
10.8.2013 7:59
Foto

A90d54é33l68a 73M85o80j39ž64í61š35o33v64á 9447593264196

V centru Prahy je sice komerce hafo, ale asi ne víc, než kde jinde. Nicméně to nekomerční fluidum, které má centrum Prahy naštěstí žádná reklama nezakryje:)

0/0
10.8.2013 0:36

M35i33c49h13a79l 43M92i30l86l69e61r 9566772549792

kdo chce prave ceske granaty, nekoupi je na Vaclavaku nebo podobne, ale dojde si do druzstav Granat Trutnov v Dlouhe tr. 28, prip. jejich dalsich prodejen. seznam je na

http://www.granat.cz/prodejny

0/0
10.8.2013 7:04

P21a69v98e57l 51N39e41m78e81c 1303331350764

Prosím, abyste se trochu informoval! Jedná se d.u.v. Granát TURNOV!!! Každopádně za to může bývalé vedení d.u.v. Granát Turnov sámo, protože včas nezaregistrovalo "Český Granát" jako ochrannou známku. Jsem z Turnova, vím o čem mluvím. Je to smutné. Nyní se na tomto tradičním výrobku přiživuje spousta podvodníků. Doporučuji při koupi zkontrolovat punc, a vyžádat si certifikát o původu (bohužel, i ty bývají někdy falešné).

0/0
10.8.2013 13:14

P71a19v37e77l 37N76e24m82e34c 1733201200404

S tím Českým granátem máte, bohužel, pravdu. Každopádně, doporučuji zkontrolovat punc a vyžádat si certifikát o původu, viz. má reakce níže. Bohužel, v dnešní době nejsou granátové šperky určeny pro běžného českého občana. Šperků se lidé nenajedí. A cizinec se v tom nevyzná. Neví totiž, že český člověk může parazitovat na značce reprezentující jeho stát.

0/0
10.8.2013 13:25

M47a86r26i29e 81K86l16o54u21d94o45v11á 8741780935530

už mají těch ruských matrjošek, beranic a ušanek, "typicky pražských " lahví vodky, rudých triček se srpem a kladivem a dalších ryze "českých" suvenýrů taky plné zuby. Vedení Prahy s tím nic nedělá , asi si je zcela získala ryčná balkánská muzika,  která z těchto obchodů ječí až na ulici (Albánci, Chorvati atd) ..Je to absolutní pelech a nikoliv centrum kulturní metropole...:-/!!

+14/−1
9.8.2013 22:50

M67i81c56h17a25l 58M76i42l83l29e11r 9406952869952

stred Prahy - Vaclavak, Prikopy, Narodni.... mival klasu. Zvlast co se stalo s Vaclavakem je odporneRvRvRv

+2/0
10.8.2013 7:42

L87u46k20á91š 53A62d62a48m45e28c 3317593240907

Vtipné a trefné :-) Centrum Prahy se pomalu ale jistě změnilo v lunapark, ve kterém se ještě ausgerechnet bourají kulisy...

+14/−1
9.8.2013 22:19

P75e62t96r 30O38d66e90h63n13a24l 8884194839447

Před pár lety jsem čet hodně trefný článek, kde psali, jaká byla Praha po 89 magická. Sice špinavá a neudržovaná, ale připomínala elegantní dámu. Teď po dvaceti letech připomíná lascivní prostitutku, co na každém kroku exhibuje se svými vnady a vyžaduje placení. Je to hodně trefné. Jeden čas jsem se pohyboval často ve Vídni a je neuvěřitelné, když pak člověk přijede do Prahy, jaký je tam všude svinčík a nikoho to nezajímá.

A pak si Czech Tourism stěžuje, že cizinci sice jezděj, ale už se nevracej. PROČ BY MĚLI? Roli elegantní dámy mezi středoevropskými městy už dávno vzala Praze Budapešť.

+12/−1
9.8.2013 22:45

D62a84n75i57e34l 97R57e63i63c86h49e89l 8159439203

Praha je 10. nejnavštěvovanějším městem Evropy, Budapešť daleko daleko za ní. To jen k té elegantní dámě, ke které se turisti příliš nehrnou:)

+3/0
9.8.2013 22:47

P87e92t97r 62O50d17e65h14n20a67l 8294154339437

Ano, ale nevrací se. Do Vídně, Paříže, Londýna... jezdí turisti pravidelně. Najděte si něco o pražských hotelích, jak jsou na tom v posledních letech "dobře".

+2/0
9.8.2013 22:54

D95a12n43i78e27l 84R60e52i73c34h25e43l 8219979203

Ten problém se týká pražských luxusních hotelů...ale vrací...jinak by návštěvnost Prahy rok od roku nestoupala:)

+3/0
9.8.2013 23:00

C80. 48J61. 4562539241319

Nem...

0/0
9.8.2013 23:22





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.