Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Metro na trase C nejezdilo. V tunelu hořely kabely

Pražské metro C mezi stanicemi Florenc a Pražského povstání ve čtvrtek odpoledne nejezdilo. Mezi Muzeem a I.P. Pavlova hořela kabeláž. Dopravu zajišťovaly náhradní autobusy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M93i72l65a40n 82S49o27u90š32e71k 9496327711712

Stane se... ale docela mne překvapila vysoká úroveň informačního servisu Metra - viz tabule... Klobouk dolů, tohle jsem skutečně nečekal. To je ta elektronika a informační systémy, za něž se zaplatily desítky milionů Kč? Kdepak asi skončily...

+1/0
27.12.2013 0:12

A31l38e33x41a32n33d29r 79K43o62s83t56k63a 5519876669806

Kvalitka že? Na stejné úrovni je informace o posledním spoji.. Nesmírně příjemné třeba na Hradčanské, kde jede eskalátor 2 minuty. Sjedete dolů, přejdete na patřičné nástupiště.. A teprve potom pustí "všímavý" pozorka upozornění, že vám to již ujelo.. Další 2 minuty nahoru (tedy celková ztráta přes 5 minut) a mezítím vám ujede i poslední tramvaj a čekáte 30 minut na noční..

+1/0
27.12.2013 4:16

J31o32s24e20f 29Z83e97d86i97z64o69v 6597566314122

Odborníci si tady zase honí triko jací jsou machři, ale problematice el.zař. v metru prd rozumí. Prašné prostředí + vlhko udělají své a v tomto případě došlo ke zkratu na izolátoru přívodní kolejnice a to nějaké ochrany nezachytí.

0/0
26.12.2013 20:36

A97l16e80x29a31n51d92r 40K23o39s13t56k35a 5859756129646

Z toho, co jsem viděl níže mi přijde, že někteří možná i ví o čem hovoří. Ale řekněme v teorii. Nějak nepočítají s praxí, kdy kabel není v krásném, čistém kabelovodu, ale v hnusném, špinavém, vlhkém tunelu, vystavený i otřesům, když jede metro okolo atd. A že je v tom prostředí možná 10, možná i 40 let.. Ostatně, logika mi tvrdí, že i průběh zatížení, kdy jde kabelem někdy minimum, jindy při rozjezdu souprav megawatty, také asi moc nesvědčí kvalitě spojů atd. Teď se to ohřeje třeba o 10c, za minutu to zase ochladne, za 3-5 minut další metro.. Plus samozřejmě zkrat po povrchu izolátoru, nebo se může izolátor rozpadnout atd.

0/0
26.12.2013 20:56

G90a78b11r48i57e21l 18H49o42r45t34e64n 9201829153614

Potkani si udělali piknik, kde neměli?:-)

0/−2
26.12.2013 19:00

M54a64r45e17k 46M58ü28l37l91e10r 3807269363726

Zajímavý. To to neodhalej revize?

+4/−3
26.12.2013 14:41

A10l32e62n14a 68O76p30p62l50o93v71á 6783889154672

zkuste nastudovat něco z elektrotechniky, konkrétně silnoproud....

+4/−8
26.12.2013 14:44

M74a13r55e96k 93M80ü30l40l93e28r 3417599723566

Proč bych to měl studovat?! Já se normálně ptám, takže čekám, ze mi to někdo studovanej v tomhle oboru třeba vysvětlí. Jenže to v diskuzich asi nejde, tam se každej snaží ukázat, jak je chytrej. Škoda že jen ukázat, nikoliv dokázat vědomosti.

+11/−2
26.12.2013 15:46

J56a40n 91S22a69l44o12m12o15n 4239370411905

Ne, to revize opravdu neodhalí. Kabel sám o sobě zahořet v podstatě nemůže, protože nemá kde by se dostatečně zahřál. K dostatečnému zahřátí kabelu může dojít jen v případě neodpojeného zkratu, který kabel mnohonásobně proudově přetíží (řádově až 100x a vícekrát), ovšem v tom případě zahoří nejdříve ono zkratované zařízení. Dál by mohlo k zahoření dojít, kdyby například byla na kabelu vadně udělaná spojka kabelů (to by ale odhalila už první revize, která se provádí ještě před uvedením kabelu do provozu). Zkrátka mi z toho všeho plyne, že buď kabel někdo nějak porušil, nebo zapálil. Samovolné zahoření kabelu je vysoce nepravděpodobné.

+6/0
26.12.2013 15:43

M24a50r44e66k 69M22ü69l26l95e34r 3287429913796

R^

0/0
26.12.2013 15:47

J91a67n 85S37a27l56o15m92o63n 4799660281695

Já se zabývám právě navrhováním kabeláže a kabelových nosných systémů. Když navrhujeme kabel, tak se standartně počítá s jeho ohřevem maximálně na 70 stupňů celsia a počítá se i s teplotou okolí kde se nachází a způsobem uložení toho kabelu, na kterém závisí to jak je svým okolím ochlazován. To je maximální provozní teplota. Jištění proti zkratu se počítá tak, aby ohřev kabelu při zkratu nepřekročil maximálně 120 stupňů, což je ještě dostatečná rezerva pro izolaci kabelu. Navíc tu mluvíme maximálně o vteřinách. Tam kde je to opravdu nutné z hlediska bezpečnosti se dokonce navrhují proudové chrániče s nastavením ochrany proti požáru 300mA rozdílu proudu mezi fázovým vodičem a pracovní "nulou" a odpojením řádově ve stovkách milisekund. Takže z toho všeho vyplývá, že se buď opravdu někdo strašně seknul při návrhu a porušil tak několik nejdůležitějších norem které mají všichni elektrikáři docela zažité a nebo to někdo opravdu musel způsobit zásahem zvenčí (porušením izolace kabelu bez následné opravy, nebo prostě jiným způsobem).

+2/0
26.12.2013 16:03

J64a72n 96Z41e68l61e88n16k88a 2586606708475

Ono by stačilo, aby tam někde přežívalo ještě nejaké zastaralé zařízení z počátků provozu metra, které ještě nestihli vyměnit (staré kabely, ataré propojky atd.), a může se to stát taky.

0/0
26.12.2013 16:10

J12a40n 59S16a72l79o77m64o20n 4439290851205

No, zažil jsem ledasco, ale zpuchřelou kabeláž by pravděpodobně zkouška zvýšeným napětím, jaké se musí provádět co pět let, odhalila. Navíc v tunelu asi nebude takové UV záření aby kabely snadno puchřeli. Ovšem jesttli tam byly ještě olejové VN kabely, a někdo zapoměl do koncovek dolévat olej... ;-D. Prostě tak jako tak je to lidská chyba.

+1/0
26.12.2013 16:16

D84a85v30i86d 64N10e50s51w14e52d97a 3917595795

V metru nikdy olejové kabely nebyly.

0/0
26.12.2013 16:23

D12a72v12i18d 34N65e78s53w73e43d56a 3177865505

Problémy s izolací obecně zkouška zvýšeným napětím neřeší. Zhoršení izolačních stavů obecně řeší hlídače izolačního stavu.

0/0
26.12.2013 16:25

J15a54n 38S77a55l57o76m13o85n 4129930601295

To ano, ale ty mohou být použity prakticky jen u TT sítí. U sítě TNC - S to prostě není jak zjistit, takže zbývá pouze fyzická prohlídka.

0/0
26.12.2013 16:31

D94a97v87i60d 23N23e98s74w90e18d35a 3937295405

A mohu uvést i mnoho jiných příčin. Třeba chyba v montáži. Nedávno nám hořelo dost kabelových spojek. Před těmi 30 lety se dělali epoxidové. Jsou dost poruchové. Už jsme je všechny vyměnili. Na tyto problémy nikdo při revizi nepřijde. Dále nám taky občas hořej kabely v průchodech zdí nebo nejsou jinou stavební konstrukcí. V těchto místech to více topí a občas to bouchne. Je to taky způsobeno stářím kabeláže (30 a více let). Nový kabelky nám to nedělaj. Jinak na mnoha místech v metru nebo třeba důležité systémy elektráren, nemocnice, stavby nebezpečné z požárního hlediska se instalují nehořlavé nebo dokonce ohniodolné kabely. Izolace těchto kabelů nehoří plamenem, jsou oheň retardující, oheň nešířící a vydržej jmenovitě i při zkratu vyšší teploty. Ohniodolné kabely mohou být dokonce provozovány po nějakou dobu při požáru ( v plamenech).

0/0
26.12.2013 16:21

J40a21n 86S39a57l22o10m46o58n 4239300461115

Vlastně u rekonstrukcí elektráren a v novostavbách se ani jiné kabely než oheň retardující už nepoužívají :-). Ty ohni odolné kabely se musí kombinovat ještě s ohni odolným kabelovým nosným systémem a celý systém pak má schopnost fungovat i při požáru po přesně stanovenou dobu ( obvyklé doby jsou v minutách: 30, 60, 90, ale může být požadováno i 15, nebo 120 minut :-) ).

0/0
26.12.2013 16:30

D12a98v86i98d 23N73e46s83w55e85d81a 3437925865

No v některých případech na elektrárnách projektujeme i klasické PVC kabely (např. CYKY nebo AYKY) Ve výstavbě běžných rodinných domků se jiné než PVC kabely nepoužívají. PVC kabely rády hoří a jejich samozhášivost není slavná.

0/0
26.12.2013 16:39

J75a23n 46S13a82l35o26m46o91n 4979710461475

No, ovšem že jsem si toho všiml, že se tam taková kabeláž sem tam u některých obchodních balíčků, které nejsou primárně zaměřené na elektrikařinu, vyskytne. Ovšem veškterá hlavní kabeláž (napájení rozvaděčů, silová kabeláž 6kV a podobně) je už ze zadání od ČEZu navrhovaná jako oheň retardující. Jediný 1-AYKY kabel který jsme kdy na elektrárně použili je zakopaný přímo do země v délce větší jak 1 km a bylo na něj potřeba výslovné povolení od PT ČEZ :-).

0/0
26.12.2013 16:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.