Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Metro na trase C nejezdilo. V tunelu hořely kabely

Pražské metro C mezi stanicemi Florenc a Pražského povstání ve čtvrtek odpoledne nejezdilo. Mezi Muzeem a I.P. Pavlova hořela kabeláž. Dopravu zajišťovaly náhradní autobusy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M60i80l21a82n 89S35o91u77š56e78k 9266247881352

Stane se... ale docela mne překvapila vysoká úroveň informačního servisu Metra - viz tabule... Klobouk dolů, tohle jsem skutečně nečekal. To je ta elektronika a informační systémy, za něž se zaplatily desítky milionů Kč? Kdepak asi skončily...

+1/0
27.12.2013 0:12

A74l17e78x82a92n30d19r 66K74o30s70t81k82a 5259826349276

Kvalitka že? Na stejné úrovni je informace o posledním spoji.. Nesmírně příjemné třeba na Hradčanské, kde jede eskalátor 2 minuty. Sjedete dolů, přejdete na patřičné nástupiště.. A teprve potom pustí "všímavý" pozorka upozornění, že vám to již ujelo.. Další 2 minuty nahoru (tedy celková ztráta přes 5 minut) a mezítím vám ujede i poslední tramvaj a čekáte 30 minut na noční..

+1/0
27.12.2013 4:16

J88o16s58e34f 75Z35e11d80i86z35o97v 6887746724232

Odborníci si tady zase honí triko jací jsou machři, ale problematice el.zař. v metru prd rozumí. Prašné prostředí + vlhko udělají své a v tomto případě došlo ke zkratu na izolátoru přívodní kolejnice a to nějaké ochrany nezachytí.

0/0
26.12.2013 20:36

A64l32e11x22a49n93d16r 89K21o18s51t75k93a 5329616479726

Z toho, co jsem viděl níže mi přijde, že někteří možná i ví o čem hovoří. Ale řekněme v teorii. Nějak nepočítají s praxí, kdy kabel není v krásném, čistém kabelovodu, ale v hnusném, špinavém, vlhkém tunelu, vystavený i otřesům, když jede metro okolo atd. A že je v tom prostředí možná 10, možná i 40 let.. Ostatně, logika mi tvrdí, že i průběh zatížení, kdy jde kabelem někdy minimum, jindy při rozjezdu souprav megawatty, také asi moc nesvědčí kvalitě spojů atd. Teď se to ohřeje třeba o 10c, za minutu to zase ochladne, za 3-5 minut další metro.. Plus samozřejmě zkrat po povrchu izolátoru, nebo se může izolátor rozpadnout atd.

0/0
26.12.2013 20:56

G41a27b85r11i30e58l 26H93o18r84t87e94n 9721919183514

Potkani si udělali piknik, kde neměli?:-)

0/−2
26.12.2013 19:00

M69a68r94e76k 38M17ü23l82l25e46r 3267339583176

Zajímavý. To to neodhalej revize?

+4/−3
26.12.2013 14:41

A58l34e86n35a 57O56p86p22l44o72v83á 6283419194272

zkuste nastudovat něco z elektrotechniky, konkrétně silnoproud....

+4/−8
26.12.2013 14:44

M93a48r25e43k 34M33ü63l65l69e44r 3337149133846

Proč bych to měl studovat?! Já se normálně ptám, takže čekám, ze mi to někdo studovanej v tomhle oboru třeba vysvětlí. Jenže to v diskuzich asi nejde, tam se každej snaží ukázat, jak je chytrej. Škoda že jen ukázat, nikoliv dokázat vědomosti.

+11/−2
26.12.2013 15:46

J83a42n 91S44a10l35o62m18o47n 4439600641565

Ne, to revize opravdu neodhalí. Kabel sám o sobě zahořet v podstatě nemůže, protože nemá kde by se dostatečně zahřál. K dostatečnému zahřátí kabelu může dojít jen v případě neodpojeného zkratu, který kabel mnohonásobně proudově přetíží (řádově až 100x a vícekrát), ovšem v tom případě zahoří nejdříve ono zkratované zařízení. Dál by mohlo k zahoření dojít, kdyby například byla na kabelu vadně udělaná spojka kabelů (to by ale odhalila už první revize, která se provádí ještě před uvedením kabelu do provozu). Zkrátka mi z toho všeho plyne, že buď kabel někdo nějak porušil, nebo zapálil. Samovolné zahoření kabelu je vysoce nepravděpodobné.

+6/0
26.12.2013 15:43

M34a31r91e20k 75M13ü64l30l96e10r 3887349823946

R^

0/0
26.12.2013 15:47

J67a26n 89S34a52l82o36m59o40n 4909820401825

Já se zabývám právě navrhováním kabeláže a kabelových nosných systémů. Když navrhujeme kabel, tak se standartně počítá s jeho ohřevem maximálně na 70 stupňů celsia a počítá se i s teplotou okolí kde se nachází a způsobem uložení toho kabelu, na kterém závisí to jak je svým okolím ochlazován. To je maximální provozní teplota. Jištění proti zkratu se počítá tak, aby ohřev kabelu při zkratu nepřekročil maximálně 120 stupňů, což je ještě dostatečná rezerva pro izolaci kabelu. Navíc tu mluvíme maximálně o vteřinách. Tam kde je to opravdu nutné z hlediska bezpečnosti se dokonce navrhují proudové chrániče s nastavením ochrany proti požáru 300mA rozdílu proudu mezi fázovým vodičem a pracovní "nulou" a odpojením řádově ve stovkách milisekund. Takže z toho všeho vyplývá, že se buď opravdu někdo strašně seknul při návrhu a porušil tak několik nejdůležitějších norem které mají všichni elektrikáři docela zažité a nebo to někdo opravdu musel způsobit zásahem zvenčí (porušením izolace kabelu bez následné opravy, nebo prostě jiným způsobem).

+2/0
26.12.2013 16:03

J63a85n 11Z80e82l68e76n39k44a 2776336568105

Ono by stačilo, aby tam někde přežívalo ještě nejaké zastaralé zařízení z počátků provozu metra, které ještě nestihli vyměnit (staré kabely, ataré propojky atd.), a může se to stát taky.

0/0
26.12.2013 16:10

J45a30n 10S43a95l29o16m65o15n 4659330481665

No, zažil jsem ledasco, ale zpuchřelou kabeláž by pravděpodobně zkouška zvýšeným napětím, jaké se musí provádět co pět let, odhalila. Navíc v tunelu asi nebude takové UV záření aby kabely snadno puchřeli. Ovšem jesttli tam byly ještě olejové VN kabely, a někdo zapoměl do koncovek dolévat olej... ;-D. Prostě tak jako tak je to lidská chyba.

+1/0
26.12.2013 16:16

D77a52v44i71d 72N98e87s73w22e51d69a 3947535715

V metru nikdy olejové kabely nebyly.

0/0
26.12.2013 16:23

D75a86v56i64d 53N76e96s21w78e47d30a 3897225955

Problémy s izolací obecně zkouška zvýšeným napětím neřeší. Zhoršení izolačních stavů obecně řeší hlídače izolačního stavu.

0/0
26.12.2013 16:25

J52a21n 74S70a52l89o41m63o45n 4589100901215

To ano, ale ty mohou být použity prakticky jen u TT sítí. U sítě TNC - S to prostě není jak zjistit, takže zbývá pouze fyzická prohlídka.

0/0
26.12.2013 16:31

D61a32v77i40d 48N51e57s40w78e58d10a 3787705695

A mohu uvést i mnoho jiných příčin. Třeba chyba v montáži. Nedávno nám hořelo dost kabelových spojek. Před těmi 30 lety se dělali epoxidové. Jsou dost poruchové. Už jsme je všechny vyměnili. Na tyto problémy nikdo při revizi nepřijde. Dále nám taky občas hořej kabely v průchodech zdí nebo nejsou jinou stavební konstrukcí. V těchto místech to více topí a občas to bouchne. Je to taky způsobeno stářím kabeláže (30 a více let). Nový kabelky nám to nedělaj. Jinak na mnoha místech v metru nebo třeba důležité systémy elektráren, nemocnice, stavby nebezpečné z požárního hlediska se instalují nehořlavé nebo dokonce ohniodolné kabely. Izolace těchto kabelů nehoří plamenem, jsou oheň retardující, oheň nešířící a vydržej jmenovitě i při zkratu vyšší teploty. Ohniodolné kabely mohou být dokonce provozovány po nějakou dobu při požáru ( v plamenech).

0/0
26.12.2013 16:21

J65a73n 96S50a82l86o91m31o11n 4769970521635

Vlastně u rekonstrukcí elektráren a v novostavbách se ani jiné kabely než oheň retardující už nepoužívají :-). Ty ohni odolné kabely se musí kombinovat ještě s ohni odolným kabelovým nosným systémem a celý systém pak má schopnost fungovat i při požáru po přesně stanovenou dobu ( obvyklé doby jsou v minutách: 30, 60, 90, ale může být požadováno i 15, nebo 120 minut :-) ).

0/0
26.12.2013 16:30

D39a21v50i97d 63N62e64s44w88e10d17a 3817475635

No v některých případech na elektrárnách projektujeme i klasické PVC kabely (např. CYKY nebo AYKY) Ve výstavbě běžných rodinných domků se jiné než PVC kabely nepoužívají. PVC kabely rády hoří a jejich samozhášivost není slavná.

0/0
26.12.2013 16:39

J65a73n 61S74a91l80o29m74o89n 4489170271145

No, ovšem že jsem si toho všiml, že se tam taková kabeláž sem tam u některých obchodních balíčků, které nejsou primárně zaměřené na elektrikařinu, vyskytne. Ovšem veškterá hlavní kabeláž (napájení rozvaděčů, silová kabeláž 6kV a podobně) je už ze zadání od ČEZu navrhovaná jako oheň retardující. Jediný 1-AYKY kabel který jsme kdy na elektrárně použili je zakopaný přímo do země v délce větší jak 1 km a bylo na něj potřeba výslovné povolení od PT ČEZ :-).

0/0
26.12.2013 16:43





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.