Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Metro na trase C nejezdilo. V tunelu hořely kabely

Pražské metro C mezi stanicemi Florenc a Pražského povstání ve čtvrtek odpoledne nejezdilo. Mezi Muzeem a I.P. Pavlova hořela kabeláž. Dopravu zajišťovaly náhradní autobusy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M85i56l26a48n 44S68o64u45š24e31k 9216477231512

Stane se... ale docela mne překvapila vysoká úroveň informačního servisu Metra - viz tabule... Klobouk dolů, tohle jsem skutečně nečekal. To je ta elektronika a informační systémy, za něž se zaplatily desítky milionů Kč? Kdepak asi skončily...

+1/0
27.12.2013 0:12

A21l89e11x69a97n46d26r 33K42o24s39t48k61a 5279356989516

Kvalitka že? Na stejné úrovni je informace o posledním spoji.. Nesmírně příjemné třeba na Hradčanské, kde jede eskalátor 2 minuty. Sjedete dolů, přejdete na patřičné nástupiště.. A teprve potom pustí "všímavý" pozorka upozornění, že vám to již ujelo.. Další 2 minuty nahoru (tedy celková ztráta přes 5 minut) a mezítím vám ujede i poslední tramvaj a čekáte 30 minut na noční..

+1/0
27.12.2013 4:16

J95o69s44e26f 44Z26e84d94i19z35o88v 6487546414762

Odborníci si tady zase honí triko jací jsou machři, ale problematice el.zař. v metru prd rozumí. Prašné prostředí + vlhko udělají své a v tomto případě došlo ke zkratu na izolátoru přívodní kolejnice a to nějaké ochrany nezachytí.

0/0
26.12.2013 20:36

A98l74e82x44a10n46d86r 19K10o25s12t53k35a 5959626139856

Z toho, co jsem viděl níže mi přijde, že někteří možná i ví o čem hovoří. Ale řekněme v teorii. Nějak nepočítají s praxí, kdy kabel není v krásném, čistém kabelovodu, ale v hnusném, špinavém, vlhkém tunelu, vystavený i otřesům, když jede metro okolo atd. A že je v tom prostředí možná 10, možná i 40 let.. Ostatně, logika mi tvrdí, že i průběh zatížení, kdy jde kabelem někdy minimum, jindy při rozjezdu souprav megawatty, také asi moc nesvědčí kvalitě spojů atd. Teď se to ohřeje třeba o 10c, za minutu to zase ochladne, za 3-5 minut další metro.. Plus samozřejmě zkrat po povrchu izolátoru, nebo se může izolátor rozpadnout atd.

0/0
26.12.2013 20:56

G47a70b55r50i54e83l 34H80o61r30t24e16n 9341909933294

Potkani si udělali piknik, kde neměli?:-)

0/−2
26.12.2013 19:00

M50a37r15e55k 96M93ü60l81l43e79r 3967849183206

Zajímavý. To to neodhalej revize?

+4/−3
26.12.2013 14:41

A86l93e29n45a 24O92p17p57l37o28v41á 6893269214162

zkuste nastudovat něco z elektrotechniky, konkrétně silnoproud....

+4/−8
26.12.2013 14:44

M57a78r11e95k 28M43ü12l43l62e57r 3417259583556

Proč bych to měl studovat?! Já se normálně ptám, takže čekám, ze mi to někdo studovanej v tomhle oboru třeba vysvětlí. Jenže to v diskuzich asi nejde, tam se každej snaží ukázat, jak je chytrej. Škoda že jen ukázat, nikoliv dokázat vědomosti.

+11/−2
26.12.2013 15:46

J92a12n 90S11a64l45o15m95o47n 4959730821355

Ne, to revize opravdu neodhalí. Kabel sám o sobě zahořet v podstatě nemůže, protože nemá kde by se dostatečně zahřál. K dostatečnému zahřátí kabelu může dojít jen v případě neodpojeného zkratu, který kabel mnohonásobně proudově přetíží (řádově až 100x a vícekrát), ovšem v tom případě zahoří nejdříve ono zkratované zařízení. Dál by mohlo k zahoření dojít, kdyby například byla na kabelu vadně udělaná spojka kabelů (to by ale odhalila už první revize, která se provádí ještě před uvedením kabelu do provozu). Zkrátka mi z toho všeho plyne, že buď kabel někdo nějak porušil, nebo zapálil. Samovolné zahoření kabelu je vysoce nepravděpodobné.

+6/0
26.12.2013 15:43

M43a97r96e68k 75M28ü90l27l67e89r 3377399183896

R^

0/0
26.12.2013 15:47

J75a84n 42S80a40l58o25m22o68n 4859950231305

Já se zabývám právě navrhováním kabeláže a kabelových nosných systémů. Když navrhujeme kabel, tak se standartně počítá s jeho ohřevem maximálně na 70 stupňů celsia a počítá se i s teplotou okolí kde se nachází a způsobem uložení toho kabelu, na kterém závisí to jak je svým okolím ochlazován. To je maximální provozní teplota. Jištění proti zkratu se počítá tak, aby ohřev kabelu při zkratu nepřekročil maximálně 120 stupňů, což je ještě dostatečná rezerva pro izolaci kabelu. Navíc tu mluvíme maximálně o vteřinách. Tam kde je to opravdu nutné z hlediska bezpečnosti se dokonce navrhují proudové chrániče s nastavením ochrany proti požáru 300mA rozdílu proudu mezi fázovým vodičem a pracovní "nulou" a odpojením řádově ve stovkách milisekund. Takže z toho všeho vyplývá, že se buď opravdu někdo strašně seknul při návrhu a porušil tak několik nejdůležitějších norem které mají všichni elektrikáři docela zažité a nebo to někdo opravdu musel způsobit zásahem zvenčí (porušením izolace kabelu bez následné opravy, nebo prostě jiným způsobem).

+2/0
26.12.2013 16:03

J14a91n 42Z94e10l80e47n37k59a 2366246438275

Ono by stačilo, aby tam někde přežívalo ještě nejaké zastaralé zařízení z počátků provozu metra, které ještě nestihli vyměnit (staré kabely, ataré propojky atd.), a může se to stát taky.

0/0
26.12.2013 16:10

J89a79n 73S21a72l43o73m17o74n 4869560301885

No, zažil jsem ledasco, ale zpuchřelou kabeláž by pravděpodobně zkouška zvýšeným napětím, jaké se musí provádět co pět let, odhalila. Navíc v tunelu asi nebude takové UV záření aby kabely snadno puchřeli. Ovšem jesttli tam byly ještě olejové VN kabely, a někdo zapoměl do koncovek dolévat olej... ;-D. Prostě tak jako tak je to lidská chyba.

+1/0
26.12.2013 16:16

D50a54v13i49d 81N56e16s42w93e13d46a 3857445955

V metru nikdy olejové kabely nebyly.

0/0
26.12.2013 16:23

D22a89v93i46d 15N30e13s44w81e93d78a 3157325125

Problémy s izolací obecně zkouška zvýšeným napětím neřeší. Zhoršení izolačních stavů obecně řeší hlídače izolačního stavu.

0/0
26.12.2013 16:25

J56a70n 28S35a29l23o33m27o48n 4199810201935

To ano, ale ty mohou být použity prakticky jen u TT sítí. U sítě TNC - S to prostě není jak zjistit, takže zbývá pouze fyzická prohlídka.

0/0
26.12.2013 16:31

D44a42v72i40d 26N69e95s87w72e78d73a 3667355515

A mohu uvést i mnoho jiných příčin. Třeba chyba v montáži. Nedávno nám hořelo dost kabelových spojek. Před těmi 30 lety se dělali epoxidové. Jsou dost poruchové. Už jsme je všechny vyměnili. Na tyto problémy nikdo při revizi nepřijde. Dále nám taky občas hořej kabely v průchodech zdí nebo nejsou jinou stavební konstrukcí. V těchto místech to více topí a občas to bouchne. Je to taky způsobeno stářím kabeláže (30 a více let). Nový kabelky nám to nedělaj. Jinak na mnoha místech v metru nebo třeba důležité systémy elektráren, nemocnice, stavby nebezpečné z požárního hlediska se instalují nehořlavé nebo dokonce ohniodolné kabely. Izolace těchto kabelů nehoří plamenem, jsou oheň retardující, oheň nešířící a vydržej jmenovitě i při zkratu vyšší teploty. Ohniodolné kabely mohou být dokonce provozovány po nějakou dobu při požáru ( v plamenech).

0/0
26.12.2013 16:21

J45a33n 98S14a10l61o36m37o71n 4119880241255

Vlastně u rekonstrukcí elektráren a v novostavbách se ani jiné kabely než oheň retardující už nepoužívají :-). Ty ohni odolné kabely se musí kombinovat ještě s ohni odolným kabelovým nosným systémem a celý systém pak má schopnost fungovat i při požáru po přesně stanovenou dobu ( obvyklé doby jsou v minutách: 30, 60, 90, ale může být požadováno i 15, nebo 120 minut :-) ).

0/0
26.12.2013 16:30

D70a91v76i70d 29N65e21s31w33e86d58a 3467415905

No v některých případech na elektrárnách projektujeme i klasické PVC kabely (např. CYKY nebo AYKY) Ve výstavbě běžných rodinných domků se jiné než PVC kabely nepoužívají. PVC kabely rády hoří a jejich samozhášivost není slavná.

0/0
26.12.2013 16:39

J84a86n 73S40a61l50o48m65o90n 4959730571205

No, ovšem že jsem si toho všiml, že se tam taková kabeláž sem tam u některých obchodních balíčků, které nejsou primárně zaměřené na elektrikařinu, vyskytne. Ovšem veškterá hlavní kabeláž (napájení rozvaděčů, silová kabeláž 6kV a podobně) je už ze zadání od ČEZu navrhovaná jako oheň retardující. Jediný 1-AYKY kabel který jsme kdy na elektrárně použili je zakopaný přímo do země v délce větší jak 1 km a bylo na něj potřeba výslovné povolení od PT ČEZ :-).

0/0
26.12.2013 16:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.