Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Praha zkouší malý elektrobus, který během nabíjení připomíná tramvaj

Pražskými Dejvicemi bude následujících pět dnů jezdit zcela nový elektrobus Siemens-Rampini. Dopravnímu podniku ho zapůjčil vídeňský dopravce. Autobus má na střeše sběrač jako tramvaje, protože při nabíjení bere proud z trolejí. Malé vozidlo se navíc protáhne i úzkými ulicemi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L98u19c97i94a25n 11P86a11p40a30z92i91a49n 5684367641475

Mne spíše připomína trolejbus. Proč není trolejbusem, ale elektrobusem?

0/0
31.1.2014 21:31

B58o70h93u54m24i58l 71M64á29c83a 5391702396443

Ve Vídní mají pro tyhle elektrobusy wienerladung, což je mazaný rychlodobíjení. Každým wienernaládováním se životnost baterií zdvojnásobí. Takže za jednu zimní sezónu mají baterky víde%nských elektrobusů téměř neomezenou životnost a používají se furt a imrvére.

Ovšem GŘ Ďuriš to v předposledním odstavci jenom naznačil. S pragerladungem budou mít ty baterky nejen neomezenou životnost, ale i kapacitu, a od jara na ně pojede celý zbytek MHD, takže pak bude na Blanku i další tunely. S tím vyleze asi sám velkomožný pan primátor.

O wienerladungu byl v Technetu velmi propracovaný článek:

http://technet.idnes.cz/elektrobusy-s-topenim-067-/tec_technika.aspx?c=A130317_145046_tec_reportaze_rja

0/0
23.1.2014 13:30

M24a64r55t19i22n 90W56a64l11l65n67e72r 6585280984570

Já to vidím takhle...na vybraných konečných autobusů na kraji města postavit "dobíjecí stanice", kde by se mohly tyto elektroautobusy dobíjet. Jednoduché.

Rozhodně lepší než klasický trolejbus.

0/0
22.1.2014 16:45

J22a56n 13C34h45o28b89o58t 5372244528791

A co efektivita takového přenosu energie (k nabíjírně, do aku, z aku?)? Bude lepší, než stavba, udržování a napájení trolejového vedení?

0/0
22.1.2014 17:41

V66l38a32d80i56m89í31r 61S14k53r70b18e37k 3450790464899

Hm bylo by fakt lepší dát sem fotky a vysvětlit zda se skutečně jedná o trolej se 2 poly nebo s jedním polem.

Podle toho kde stojí a z fotek je vidět že to je 2 poévé a tedy klasický trolejbus.

Což je ohromná škoda, protože nebude moci nabíjet z klasické tramvajové koleje. Takže pro Prahu žádná výhoda. V ostatních městech by to mělo mnohem větší smysl.

Zde by se vyplatilo mít to udělaný na jeden pól.

0/0
22.1.2014 11:50

P22e91t14r 90B70e64z40s23t27a87r20o40s20t89i 2319416283491

Tak je to jenom zkusebak, treba by se u serie udelalo napichnuti kolel x trolej nebo dle pozadavku provozovatele...

0/0
22.1.2014 15:37

P58e85t11r 44D35v47o51r66a89k 3931980807739

A kde jsou ty koleje ;-D;-D;-D

0/0
22.1.2014 8:15

T20o61m22á57š 76S62o66u74k34u41p 4203915590180

Mě by zajímalo jestli mají povolení používat neschválené vozidlo na značkách pro zkušební provoz s nic netušícími lidmi.

+1/0
22.1.2014 0:25

M44a25r42t40i96n 47K23u47ř28í49t63k16a 6137566448265

Tento typ autobusu je schválen k provozu v ČR a byl na brněnských značkách zkoušen v Brně a v Pardubicích (nevím, jestli tento konkrétní kus). Důvodem je zákon, který nařizuje provozovat autobusy ve veřejné dopravě na českých RZ.

0/0
22.1.2014 19:56

T87o55m37á92š 21S59o46u79k69u29p 4703725940280

Konkrétní kus má na značce F. Takže značky pouze pro zkušební účely.

0/0
23.1.2014 1:51

J35a19r93o36s59l17a80v 59Z82a47j42i22c24e97k 6194581237127

A co pripomina po nabiti?

0/0
21.1.2014 23:07

M68a31r83t75i74n 71H62o16u31b30a 6803601669538

k nabijeni je treba +-, to ma tram v kolejich. to jako se natahne k troleji druhy drat a jedne se prizemni ke koleji?

0/0
21.1.2014 22:57

J28a56n 75C68h86o76b46o49t 5882384488551

Se podivej na obrazek...ma to sberac se dvema poly a sosa z trolejbusoveho vedeni.

+1/0
22.1.2014 0:03

M43i38r21o13s67l55a30v 60S23i81n25d66e87l20a60r 2835457284522

Kdyby to umelo alespon nejak vyuzit stavajici tramvajovou infrastrukturu, bylo by to mnohem zajimavejsi.... Takhle je to jen jine (ikdyz ne nezajimave) reseni dobijeci zasuvky na konecne stanici.

0/0
21.1.2014 21:33

M60a26r61t61i56n 53H90o12u46b43a 6803531479368

a to neni vyuziti infrastruktury? jeste by mohli zkusit vyuzit treba vyhybky, ale asi zatim nevi jak

0/0
21.1.2014 22:52

J84a42n 23C60h87o91b68o56t 5982974968941

Ne, protoze potrebujes jinou infrastrukturu...dvouvodicove vedeni.

0/0
22.1.2014 0:03

M62a85r70t20i58n 39H38o53u13b37a 6903761949518

podstatny je, ze nemusis budovat trafacku, prida se jen poslednich par metru

0/0
22.1.2014 7:47

D15a97v76i69d 20Š44a81f84r43á72n34e97k 5127144917723

Proč máte dojem, že tramvaj není napájena dvěma dráty? Že vidíte jenom jeden?

0/0
22.1.2014 17:38

J33a91n 14C57h55o93b17o82t 5562204438871

Protože nezaměňuji drát za vodič a kolej za drát.

0/0
22.1.2014 17:40

O96n56d88ř20e32j 95H25a73v15r92á98n30e35k 6510507887346

Jak my z ostatních velkých český měst víme, toto se podobá spíše trolejbusu, ne tramvaji. ;-D

+9/0
21.1.2014 18:31

E24d65u13a55r10d 33B98l14a70z58e11k 1503300745135

až na "drobnost" - může pak po celou trasu zajet i momo troleje ;-)R^, to se s trolejbusem realizuje tak nějak blbě ;-D A ve všech ulicích mít dráty je taky estetika jak v Indii :-(

0/−1
21.1.2014 22:18

P61e34t74r 98D83v37o50r22a92k 3681750187279

Jak my ze s Plzně víme, tak trolejbusy s baterkou nebo dieselgenerátorem jezdí za Božkovem na Letkov se sklopenýma tykadlama ;-D

+2/0
22.1.2014 8:17

O97n63d56ř73e81j 41H15a30v18r72á40n52e42k 6190977957206

My Plzeňáci zkrátka víme nejvíce ;-D

0/0
22.1.2014 12:48

V13í56t 90K57o98v59á47ř88í64k 5591257811754

Jak my z jiných měst víme, tak pokud jde o podobu, tak je to opravdu spíš podobná tramvaji. Pantograf je snad úplně stejnej, až na dělenej sběrač pro oba póly. Co se technlogie týče, tam je to fakt podobný trolejbusu. Ale na první pohled to je prostě tramvaj. :)

0/0
22.1.2014 9:59

B14e86d39ř39i37c61h 41K13u86d73r10n31a 1308288532890

U mě má autor za 1*. 1 za přiložení fotogalerie, která není ilustrační. * za to, že v zimě píše o něčem jiném než o sněhové kalamitě u Muzea.

+3/−2
21.1.2014 17:27

B20o96h96u79s82l69a79v 97K24r51á71l97í73k 2311920269656

Právě že tentokrát fotogalerie je skutečně ilustrační, tedy ilustruje obsah článku. Akorát ty popisky k fotkám dělal nějakej mamlas.

+1/0
22.1.2014 1:59

J58a57n 57Z76e38l31e67n66k82a 2506246878705

Tohle bych si klidně dovedl představit jako doplněk případné budoucí pražské trolejbusové sítě. Frekventované páteřní autobusové linky (177, 136, 195, 137, 176, 167 atd.) konvertovat na trolejbusy, a na ně navázat tyhle midibusy v méně frekventovaných trasách, kde se nevyplatí stavět troleje. A na terminálech a konečných by se dobíjelo z trolejbusové troleje.

+6/0
21.1.2014 17:03

D35a58v26i68d 45Š15a34f70r78á16n17e56k 5697574637273

V principu by to jednou ty trolejbusy mělo úplně vyřadit z provozu. Tak deset let?

0/−1
21.1.2014 18:06

P24e75t35r 98R37u12m87p41l61i48k 4309507609113

už jsou fotkyR^ jo ten zběrač je na dvě fáze, je to dělený, akorát na tych fotkách asi není zastávka, nebot ten ebus je daleko od chodníku a s kočárkem je problém, ale dívám se na ty troleje, že blíže najet nemůže.

0/−2
21.1.2014 16:44

B23e24d72ř36i83c36h 48K72u75d56r29n52a 1338858962310

A není to + a - ?

+1/0
21.1.2014 16:46

J24a21n 95Z35e86l96e35n56k59a 2326266418435

Jo, je to plus a mínus, 600 V SS napětí. Tedy vlastně napájení nikoliv tramvajové, ale trolejbusové. Pantograf je tedy dvoupólový, nicméně pro jízdu se použít nedá, jen pro klidové dobíjení.

+2/0
21.1.2014 17:00

B27e91d19ř40i84c66h 94K67u44d48r54n35a 1408488862360

Napětí bude zřejmě vyšší, aby 600 V bylo dosaženo i daleko od měnírny pro normovanou zátěž tramvaje. Autobus ukazuje 642 V.

0/0
21.1.2014 17:14

J60a54n 67Z87e38l61e32n28k46a 2896266888845

Jo, to je možné. A taky je možné, že ve Vídni už mají modernějších 750 V SS, takže 642 V vozidlu rozhodně nevadí.

0/0
21.1.2014 17:30

J38i57ř79í 88K49r59e25j85č35í40k 2767668454566

V síti je standardně 660 V, reálně ovšem tak 700 až 800 V, špičky až 1000 V.

0/0
21.1.2014 17:46

J25i38ř90í 47K52r10e26j20č45í88k 2797878584146

A napájení trolejbusové se od tramvajového co do napětí a polarity liší jak ?

0/−1
21.1.2014 17:44

M79i77c61h47a58l 76R27e59j68z95e81k 5686977865111

No, polarita se u tramvaji lisi podle mesta. U trolejbusu by to take mohlo byt tak, Proto take maji prepinani polarity.

0/−1
21.1.2014 18:26

P39a81v61e96l 83Ř65a81p88e73k 7862976479845

Trolejbus běžně v případě nehody nacvaknou na trolej v protisměru, aby se vyhnuli překážce, takže polarita de facto nehraje roli. Řekl bych, že tam u moderních trolejbusů ani žádný přepínač není, buď je tam dvoucestný usměrňovač nebo nějaká automatická detekce polarity.

0/0
21.1.2014 19:31

J57i63ř77í 14K69r44e96j76č35í96k 2887828194666

Nepochopil jsi. Spíš mě zajímá proč na základě informace "plus a mínus, 600 V SS napětí" považuješ napájení za trolejbusové a nikoliv tramvajové, když zrovna v tomhle se absolutně neliší. 

To spíš trolejbusy leckde v ČR používají napětí 750 V...

0/0
21.1.2014 19:40

P60e72t86r 83M13a43r51š46o12u78n 5585758516816

ona má tramvaj nahoře dva poly pomocí dratu? to jsme nevěděl (a jak se jim tam ty dva poly do jednoho dratu vejdou?)

+2/0
21.1.2014 20:44

E92d95u64a68r13d 40B61l30a21z33e15k 1303820415935

protože tramvaj má druhý potenciál napětí v kolejích! né? ;-)

0/0
21.1.2014 22:22

M84a84r70e86k 76K98o79s17t35e34l59e11c54k29ý 6353666668

Když si přečtete, že autor článku Bureš vystudoval VŠE, zabýval se sportovní novinařinou a působil na ministerstvu obrany, tak je vám všem přece úplně jasné, že sice do všeho rád mluví, ale, jako většina novinových pisálků, ničemu pořádně nerozumí!

Ten sběrač opravdu vypadá více jako tramvajový než trolejbusový, takže to méně bystrý autor přirovnal k tramvaji, ale jaksi nezpozoroval, že ty dráty jsou tam dva! Takže určitě nebude stačit zajet na smyčce pod tramvajovou trolej...

A jen ta mimochodem: jak se v kruté zimě v té "tramvaji" topí? Taky "ekologicky" naftou, jak je obvyklé u elektrobusů?

+4/0
21.1.2014 16:41

M64a47r10t82i24n 94K86a53r96á57s41e35k 9628913208468

No otazka jak by to pak v rpaze fungovalo kdyz praha nema infrastrukuturu pro trolejbus ale jenom pro tramvaje?

0/0
21.1.2014 16:54

J26i29ř47í 63V89á66g21n16e29r 8657884954156

Na jedný z fotek je vidět i napaječ (vedle autobusu) Lze to přirovnat k nabíječce. Asi bude muset tento napaječ být na všech konečných, kam budou zajíždět tyto elektrobusy. Ale na to se měl zeptat redaktor Bureš.

+1/0
21.1.2014 21:33

J36a70n 19S77t84o93d25o73l39a 7461830863720

No jo, ale tramvaje mají drát jen jeden, druhým "drátem" jsou koleje. To má tenhle bus kromě pneumatik i páté kolo od tramvaje, aby se spojil s kolejí? Asi bude muset vystrčit nějaké zařízení i vezpod, takže nejspíš nebude moci při nabíjení jet. To budou mít tramvajíci a cestující radost, až bude na smyčce překážet nasávající autobus.

0/−2
21.1.2014 16:32

A80l21e35x19a76n92d34r 47K62o18s88t49k47a 5279836199266

Najede si na konečnou tramvaje, a kdyby bylo potřeba, tak tu tramvaj může pustit.

0/−1
21.1.2014 17:52

J13a88n 66S87t18o61d36o97l91a 7811410603320

To právě ne, když musí mít i nějaké spolehlivé uzemnění. To by bus pořád přerušoval nabíjení, to je k ničemu, a asi by s tím byla i práce. Potom jsem se podíval na fotky a vyplývá z nich, že to vůbec nebude používat tramvajové dráty, ale že se musí natáhnout kousek trolejbusových drátů. Takže tramvajové dráty to nevyužije, to už by bylo jednodušší na konečné udělat zásuvku, než natahovat extra dráty. Možná se to dá použít, pokud jezdí na stejné napětí jako normální trolejbus, v městech, kde už mají trolejbusové vedení, ale v Praze je to zase úplně nesmyslný projekt. Zásuvka by stála skoro nic, ty extra dráty a sloupy vyjdou na nejméně desítky tisíc.

0/−1
21.1.2014 18:00

J13a73r34o53s82l33a42v 47K53a62d85l37e43c 2463713251765

Zamyslete se nad tím, že je to řešeno jako nepojezdné nabíjecí trolejové vedení nad otočnozu smyčkou nebo konečné rovince = to znamená, že při připojení není dovoleno pojíždět. Dále to znamená, že se tam může připojit několik vozidel, dle délky troleje a ne tahat kabely k nějakým zásuvkám, kterých by tam po té muselo být více - nehledě na počasí a nějaké kabely....:-)

0/−1
21.1.2014 18:44

P14e75t35r 21R62u73m70p69l91i54k 4479117259653

ve zlíně to máme jinak, kde trolejbusu dojdou troleje, tak sundá šráky a nahodí agregát. Kdyby v praze komunisti nerušili trolejbusy, tak děcka by to znali :-)

+4/0
21.1.2014 16:27

P35e55t80r 75M38a27r43š53o58u65n 5435788556296

tak tak, Hraděčáci, pokud vím, znají též, takový tam obsluhoval Nový Hradec, na konečné shodil "klacky", a ještě obsloužil jednou za čas pár zastávek do původní zástavby... tahal za sebou vždycky vozík (zda s baterií nebo agregátem nevím, a taky nevím, zda tam ještě jezdí, v těch místech jsem se nevyskytoval)

0/0
21.1.2014 20:49

P43e54t75r 98B64e55z19s26t83a27r37o47s22t89i 2189616723541

V HK jezdi, sice nez uz agregat ve vozejcku, to je davna historie Tr14, po nem prisel Tr21 a ted to jezdi SOR take jako Tr21 s dieslem ve voze. Dokonce je v planu ve velmi blizke dobe/uz jezdi (nevim) i linka na podobnem pricipu do Malsovic.

+1/0
21.1.2014 21:00







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.