Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Praha zkouší malý elektrobus, který během nabíjení připomíná tramvaj

Pražskými Dejvicemi bude následujících pět dnů jezdit zcela nový elektrobus Siemens-Rampini. Dopravnímu podniku ho zapůjčil vídeňský dopravce. Autobus má na střeše sběrač jako tramvaje, protože při nabíjení bere proud z trolejí. Malé vozidlo se navíc protáhne i úzkými ulicemi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L40u47c96i43a90n 67P94a96p48a64z63i96a46n 5594587701935

Mne spíše připomína trolejbus. Proč není trolejbusem, ale elektrobusem?

0/0
31.1.2014 21:31

B70o58h23u83m41i67l 68M43á60c86a 5321832106553

Ve Vídní mají pro tyhle elektrobusy wienerladung, což je mazaný rychlodobíjení. Každým wienernaládováním se životnost baterií zdvojnásobí. Takže za jednu zimní sezónu mají baterky víde%nských elektrobusů téměř neomezenou životnost a používají se furt a imrvére.

Ovšem GŘ Ďuriš to v předposledním odstavci jenom naznačil. S pragerladungem budou mít ty baterky nejen neomezenou životnost, ale i kapacitu, a od jara na ně pojede celý zbytek MHD, takže pak bude na Blanku i další tunely. S tím vyleze asi sám velkomožný pan primátor.

O wienerladungu byl v Technetu velmi propracovaný článek:

http://technet.idnes.cz/elektrobusy-s-topenim-067-/tec_technika.aspx?c=A130317_145046_tec_reportaze_rja

0/0
23.1.2014 13:30

M36a78r71t82i22n 75W47a51l71l18n79e84r 6705770624950

Já to vidím takhle...na vybraných konečných autobusů na kraji města postavit "dobíjecí stanice", kde by se mohly tyto elektroautobusy dobíjet. Jednoduché.

Rozhodně lepší než klasický trolejbus.

0/0
22.1.2014 16:45

J97a90n 82C64h58o47b22o30t 5972784378101

A co efektivita takového přenosu energie (k nabíjírně, do aku, z aku?)? Bude lepší, než stavba, udržování a napájení trolejového vedení?

0/0
22.1.2014 17:41

V39l79a71d23i47m18í36r 27S74k76r46b93e56k 3280850154149

Hm bylo by fakt lepší dát sem fotky a vysvětlit zda se skutečně jedná o trolej se 2 poly nebo s jedním polem.

Podle toho kde stojí a z fotek je vidět že to je 2 poévé a tedy klasický trolejbus.

Což je ohromná škoda, protože nebude moci nabíjet z klasické tramvajové koleje. Takže pro Prahu žádná výhoda. V ostatních městech by to mělo mnohem větší smysl.

Zde by se vyplatilo mít to udělaný na jeden pól.

0/0
22.1.2014 11:50

P56e96t90r 79B63e87z41s10t45a96r88o66s51t83i 2429476463221

Tak je to jenom zkusebak, treba by se u serie udelalo napichnuti kolel x trolej nebo dle pozadavku provozovatele...

0/0
22.1.2014 15:37

P90e46t65r 46D61v50o45r31a30k 3531880177399

A kde jsou ty koleje ;-D;-D;-D

0/0
22.1.2014 8:15

T60o16m26á51š 81S45o30u74k91u39p 4233125210470

Mě by zajímalo jestli mají povolení používat neschválené vozidlo na značkách pro zkušební provoz s nic netušícími lidmi.

+1/0
22.1.2014 0:25

M59a33r92t14i55n 20K16u93ř67í47t19k44a 6507436428665

Tento typ autobusu je schválen k provozu v ČR a byl na brněnských značkách zkoušen v Brně a v Pardubicích (nevím, jestli tento konkrétní kus). Důvodem je zákon, který nařizuje provozovat autobusy ve veřejné dopravě na českých RZ.

0/0
22.1.2014 19:56

T86o21m37á66š 37S59o34u42k59u11p 4253465980160

Konkrétní kus má na značce F. Takže značky pouze pro zkušební účely.

0/0
23.1.2014 1:51

J52a44r49o12s84l97a37v 49Z42a96j32i66c48e77k 6414461947857

A co pripomina po nabiti?

0/0
21.1.2014 23:07

M42a34r52t11i73n 54H20o98u97b60a 6533541939688

k nabijeni je treba +-, to ma tram v kolejich. to jako se natahne k troleji druhy drat a jedne se prizemni ke koleji?

0/0
21.1.2014 22:57

J94a61n 93C74h94o48b57o43t 5382474788401

Se podivej na obrazek...ma to sberac se dvema poly a sosa z trolejbusoveho vedeni.

+1/0
22.1.2014 0:03

M43i70r21o56s10l23a16v 39S14i73n62d50e69l94a90r 2855107764942

Kdyby to umelo alespon nejak vyuzit stavajici tramvajovou infrastrukturu, bylo by to mnohem zajimavejsi.... Takhle je to jen jine (ikdyz ne nezajimave) reseni dobijeci zasuvky na konecne stanici.

0/0
21.1.2014 21:33

M87a12r63t70i85n 82H66o51u56b37a 6973951159328

a to neni vyuziti infrastruktury? jeste by mohli zkusit vyuzit treba vyhybky, ale asi zatim nevi jak

0/0
21.1.2014 22:52

J42a20n 49C86h50o59b40o47t 5642644318971

Ne, protoze potrebujes jinou infrastrukturu...dvouvodicove vedeni.

0/0
22.1.2014 0:03

M53a14r98t56i71n 42H60o51u90b38a 6793981359728

podstatny je, ze nemusis budovat trafacku, prida se jen poslednich par metru

0/0
22.1.2014 7:47

D42a70v59i11d 15Š77a57f28r36á84n51e97k 5597264637493

Proč máte dojem, že tramvaj není napájena dvěma dráty? Že vidíte jenom jeden?

0/0
22.1.2014 17:38

J47a97n 49C87h39o61b52o98t 5652644448621

Protože nezaměňuji drát za vodič a kolej za drát.

0/0
22.1.2014 17:40

O41n14d39ř50e61j 76H27a68v87r63á58n52e49k 6340767237156

Jak my z ostatních velkých český měst víme, toto se podobá spíše trolejbusu, ne tramvaji. ;-D

+9/0
21.1.2014 18:31

E73d82u44a86r50d 89B80l59a47z43e79k 1283590445505

až na "drobnost" - může pak po celou trasu zajet i momo troleje ;-)R^, to se s trolejbusem realizuje tak nějak blbě ;-D A ve všech ulicích mít dráty je taky estetika jak v Indii :-(

0/−1
21.1.2014 22:18

P32e55t10r 45D81v98o94r61a83k 3491950477159

Jak my ze s Plzně víme, tak trolejbusy s baterkou nebo dieselgenerátorem jezdí za Božkovem na Letkov se sklopenýma tykadlama ;-D

+2/0
22.1.2014 8:17

O84n38d93ř91e80j 10H74a89v23r57á89n24e43k 6460497387286

My Plzeňáci zkrátka víme nejvíce ;-D

0/0
22.1.2014 12:48

V18í19t 54K47o54v67á14ř37í11k 5441917881164

Jak my z jiných měst víme, tak pokud jde o podobu, tak je to opravdu spíš podobná tramvaji. Pantograf je snad úplně stejnej, až na dělenej sběrač pro oba póly. Co se technlogie týče, tam je to fakt podobný trolejbusu. Ale na první pohled to je prostě tramvaj. :)

0/0
22.1.2014 9:59

B37e94d89ř64i52c68h 43K29u95d18r96n19a 1318478612540

U mě má autor za 1*. 1 za přiložení fotogalerie, která není ilustrační. * za to, že v zimě píše o něčem jiném než o sněhové kalamitě u Muzea.

+3/−2
21.1.2014 17:27

B33o64h41u85s92l66a39v 70K89r64á79l64í81k 2111170269376

Právě že tentokrát fotogalerie je skutečně ilustrační, tedy ilustruje obsah článku. Akorát ty popisky k fotkám dělal nějakej mamlas.

+1/0
22.1.2014 1:59

J24a15n 51Z59e72l74e48n75k34a 2506466698935

Tohle bych si klidně dovedl představit jako doplněk případné budoucí pražské trolejbusové sítě. Frekventované páteřní autobusové linky (177, 136, 195, 137, 176, 167 atd.) konvertovat na trolejbusy, a na ně navázat tyhle midibusy v méně frekventovaných trasách, kde se nevyplatí stavět troleje. A na terminálech a konečných by se dobíjelo z trolejbusové troleje.

+6/0
21.1.2014 17:03

D15a63v81i47d 64Š50a98f75r16á70n64e29k 5747874877773

V principu by to jednou ty trolejbusy mělo úplně vyřadit z provozu. Tak deset let?

0/−1
21.1.2014 18:06

P46e93t11r 80R81u16m41p20l94i60k 4899917209673

už jsou fotkyR^ jo ten zběrač je na dvě fáze, je to dělený, akorát na tych fotkách asi není zastávka, nebot ten ebus je daleko od chodníku a s kočárkem je problém, ale dívám se na ty troleje, že blíže najet nemůže.

0/−2
21.1.2014 16:44

B25e92d10ř94i58c25h 82K44u45d65r26n60a 1188448852400

A není to + a - ?

+1/0
21.1.2014 16:46

J96a86n 59Z97e86l56e44n87k21a 2986326708525

Jo, je to plus a mínus, 600 V SS napětí. Tedy vlastně napájení nikoliv tramvajové, ale trolejbusové. Pantograf je tedy dvoupólový, nicméně pro jízdu se použít nedá, jen pro klidové dobíjení.

+2/0
21.1.2014 17:00

B14e60d17ř65i47c54h 71K28u78d38r72n94a 1128578442640

Napětí bude zřejmě vyšší, aby 600 V bylo dosaženo i daleko od měnírny pro normovanou zátěž tramvaje. Autobus ukazuje 642 V.

0/0
21.1.2014 17:14

J31a97n 95Z34e63l62e13n41k22a 2806686578225

Jo, to je možné. A taky je možné, že ve Vídni už mají modernějších 750 V SS, takže 642 V vozidlu rozhodně nevadí.

0/0
21.1.2014 17:30

J82i59ř92í 21K91r41e15j19č94í69k 2897248214276

V síti je standardně 660 V, reálně ovšem tak 700 až 800 V, špičky až 1000 V.

0/0
21.1.2014 17:46

J57i86ř12í 84K97r10e33j89č11í35k 2457878514566

A napájení trolejbusové se od tramvajového co do napětí a polarity liší jak ?

0/−1
21.1.2014 17:44

M74i53c66h84a23l 16R95e78j78z82e19k 5266387545361

No, polarita se u tramvaji lisi podle mesta. U trolejbusu by to take mohlo byt tak, Proto take maji prepinani polarity.

0/−1
21.1.2014 18:26

P37a16v20e51l 44Ř55a54p19e94k 7702576879925

Trolejbus běžně v případě nehody nacvaknou na trolej v protisměru, aby se vyhnuli překážce, takže polarita de facto nehraje roli. Řekl bych, že tam u moderních trolejbusů ani žádný přepínač není, buď je tam dvoucestný usměrňovač nebo nějaká automatická detekce polarity.

0/0
21.1.2014 19:31

J58i67ř74í 14K88r57e44j50č12í14k 2107158314776

Nepochopil jsi. Spíš mě zajímá proč na základě informace "plus a mínus, 600 V SS napětí" považuješ napájení za trolejbusové a nikoliv tramvajové, když zrovna v tomhle se absolutně neliší. 

To spíš trolejbusy leckde v ČR používají napětí 750 V...

0/0
21.1.2014 19:40

P75e80t70r 77M63a72r28š35o45u16n 5115308436716

ona má tramvaj nahoře dva poly pomocí dratu? to jsme nevěděl (a jak se jim tam ty dva poly do jednoho dratu vejdou?)

+2/0
21.1.2014 20:44

E24d65u27a13r30d 21B17l14a36z80e20k 1843340115195

protože tramvaj má druhý potenciál napětí v kolejích! né? ;-)

0/0
21.1.2014 22:22

M46a23r76e45k 89K29o88s85t20e38l84e48c49k68ý 6823556238

Když si přečtete, že autor článku Bureš vystudoval VŠE, zabýval se sportovní novinařinou a působil na ministerstvu obrany, tak je vám všem přece úplně jasné, že sice do všeho rád mluví, ale, jako většina novinových pisálků, ničemu pořádně nerozumí!

Ten sběrač opravdu vypadá více jako tramvajový než trolejbusový, takže to méně bystrý autor přirovnal k tramvaji, ale jaksi nezpozoroval, že ty dráty jsou tam dva! Takže určitě nebude stačit zajet na smyčce pod tramvajovou trolej...

A jen ta mimochodem: jak se v kruté zimě v té "tramvaji" topí? Taky "ekologicky" naftou, jak je obvyklé u elektrobusů?

+4/0
21.1.2014 16:41

M17a40r89t44i87n 28K57a95r21á70s53e89k 9668783478278

No otazka jak by to pak v rpaze fungovalo kdyz praha nema infrastrukuturu pro trolejbus ale jenom pro tramvaje?

0/0
21.1.2014 16:54
Foto

J25i98ř92í 34V83á53g52n34e78r 8177734444716

Na jedný z fotek je vidět i napaječ (vedle autobusu) Lze to přirovnat k nabíječce. Asi bude muset tento napaječ být na všech konečných, kam budou zajíždět tyto elektrobusy. Ale na to se měl zeptat redaktor Bureš.

+1/0
21.1.2014 21:33

J67a45n 53S34t96o76d93o20l74a 7581930283490

No jo, ale tramvaje mají drát jen jeden, druhým "drátem" jsou koleje. To má tenhle bus kromě pneumatik i páté kolo od tramvaje, aby se spojil s kolejí? Asi bude muset vystrčit nějaké zařízení i vezpod, takže nejspíš nebude moci při nabíjení jet. To budou mít tramvajíci a cestující radost, až bude na smyčce překážet nasávající autobus.

0/−2
21.1.2014 16:32

A78l57e44x95a52n58d47r 30K34o69s89t31k39a 5639876659656

Najede si na konečnou tramvaje, a kdyby bylo potřeba, tak tu tramvaj může pustit.

0/−1
21.1.2014 17:52

J79a53n 23S33t53o35d10o64l69a 7111530163500

To právě ne, když musí mít i nějaké spolehlivé uzemnění. To by bus pořád přerušoval nabíjení, to je k ničemu, a asi by s tím byla i práce. Potom jsem se podíval na fotky a vyplývá z nich, že to vůbec nebude používat tramvajové dráty, ale že se musí natáhnout kousek trolejbusových drátů. Takže tramvajové dráty to nevyužije, to už by bylo jednodušší na konečné udělat zásuvku, než natahovat extra dráty. Možná se to dá použít, pokud jezdí na stejné napětí jako normální trolejbus, v městech, kde už mají trolejbusové vedení, ale v Praze je to zase úplně nesmyslný projekt. Zásuvka by stála skoro nic, ty extra dráty a sloupy vyjdou na nejméně desítky tisíc.

0/−1
21.1.2014 18:00

J49a97r15o44s73l94a88v 81K63a24d96l51e42c 2743633131665

Zamyslete se nad tím, že je to řešeno jako nepojezdné nabíjecí trolejové vedení nad otočnozu smyčkou nebo konečné rovince = to znamená, že při připojení není dovoleno pojíždět. Dále to znamená, že se tam může připojit několik vozidel, dle délky troleje a ne tahat kabely k nějakým zásuvkám, kterých by tam po té muselo být více - nehledě na počasí a nějaké kabely....:-)

0/−1
21.1.2014 18:44

P23e16t53r 19R77u49m15p25l35i31k 4449417819573

ve zlíně to máme jinak, kde trolejbusu dojdou troleje, tak sundá šráky a nahodí agregát. Kdyby v praze komunisti nerušili trolejbusy, tak děcka by to znali :-)

+4/0
21.1.2014 16:27

P92e24t83r 29M90a25r94š88o91u76n 5825258396266

tak tak, Hraděčáci, pokud vím, znají též, takový tam obsluhoval Nový Hradec, na konečné shodil "klacky", a ještě obsloužil jednou za čas pár zastávek do původní zástavby... tahal za sebou vždycky vozík (zda s baterií nebo agregátem nevím, a taky nevím, zda tam ještě jezdí, v těch místech jsem se nevyskytoval)

0/0
21.1.2014 20:49

P81e20t59r 46B60e12z87s47t61a40r71o58s98t28i 2489726543501

V HK jezdi, sice nez uz agregat ve vozejcku, to je davna historie Tr14, po nem prisel Tr21 a ted to jezdi SOR take jako Tr21 s dieslem ve voze. Dokonce je v planu ve velmi blizke dobe/uz jezdi (nevim) i linka na podobnem pricipu do Malsovic.

+1/0
21.1.2014 21:00





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.