Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Praha zkouší malý elektrobus, který během nabíjení připomíná tramvaj

Pražskými Dejvicemi bude následujících pět dnů jezdit zcela nový elektrobus Siemens-Rampini. Dopravnímu podniku ho zapůjčil vídeňský dopravce. Autobus má na střeše sběrač jako tramvaje, protože při nabíjení bere proud z trolejí. Malé vozidlo se navíc protáhne i úzkými ulicemi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L16u52c18i58a90n 15P52a61p74a67z29i91a89n 5594807861985

Mne spíše připomína trolejbus. Proč není trolejbusem, ale elektrobusem?

0/0
31.1.2014 21:31

B43o29h45u69m81i70l 17M43á46c95a 5541302416453

Ve Vídní mají pro tyhle elektrobusy wienerladung, což je mazaný rychlodobíjení. Každým wienernaládováním se životnost baterií zdvojnásobí. Takže za jednu zimní sezónu mají baterky víde%nských elektrobusů téměř neomezenou životnost a používají se furt a imrvére.

Ovšem GŘ Ďuriš to v předposledním odstavci jenom naznačil. S pragerladungem budou mít ty baterky nejen neomezenou životnost, ale i kapacitu, a od jara na ně pojede celý zbytek MHD, takže pak bude na Blanku i další tunely. S tím vyleze asi sám velkomožný pan primátor.

O wienerladungu byl v Technetu velmi propracovaný článek:

http://technet.idnes.cz/elektrobusy-s-topenim-067-/tec_technika.aspx?c=A130317_145046_tec_reportaze_rja

0/0
23.1.2014 13:30

M65a73r67t46i49n 76W45a78l72l78n52e21r 6315310904190

Já to vidím takhle...na vybraných konečných autobusů na kraji města postavit "dobíjecí stanice", kde by se mohly tyto elektroautobusy dobíjet. Jednoduché.

Rozhodně lepší než klasický trolejbus.

0/0
22.1.2014 16:45

J29a86n 96C66h20o88b85o60t 5332814118251

A co efektivita takového přenosu energie (k nabíjírně, do aku, z aku?)? Bude lepší, než stavba, udržování a napájení trolejového vedení?

0/0
22.1.2014 17:41

V54l19a97d40i43m31í62r 27S32k22r41b19e63k 3640560664279

Hm bylo by fakt lepší dát sem fotky a vysvětlit zda se skutečně jedná o trolej se 2 poly nebo s jedním polem.

Podle toho kde stojí a z fotek je vidět že to je 2 poévé a tedy klasický trolejbus.

Což je ohromná škoda, protože nebude moci nabíjet z klasické tramvajové koleje. Takže pro Prahu žádná výhoda. V ostatních městech by to mělo mnohem větší smysl.

Zde by se vyplatilo mít to udělaný na jeden pól.

0/0
22.1.2014 11:50

P70e48t85r 51B36e76z66s33t73a35r76o87s16t22i 2679756293341

Tak je to jenom zkusebak, treba by se u serie udelalo napichnuti kolel x trolej nebo dle pozadavku provozovatele...

0/0
22.1.2014 15:37

P63e79t21r 77D10v67o73r86a16k 3551860127549

A kde jsou ty koleje ;-D;-D;-D

0/0
22.1.2014 8:15

T41o29m43á62š 42S24o73u27k42u40p 4173685940840

Mě by zajímalo jestli mají povolení používat neschválené vozidlo na značkách pro zkušební provoz s nic netušícími lidmi.

+1/0
22.1.2014 0:25

M39a25r10t72i42n 44K40u92ř85í15t92k48a 6277776498695

Tento typ autobusu je schválen k provozu v ČR a byl na brněnských značkách zkoušen v Brně a v Pardubicích (nevím, jestli tento konkrétní kus). Důvodem je zákon, který nařizuje provozovat autobusy ve veřejné dopravě na českých RZ.

0/0
22.1.2014 19:56

T21o45m70á79š 45S67o72u59k34u60p 4553165300490

Konkrétní kus má na značce F. Takže značky pouze pro zkušební účely.

0/0
23.1.2014 1:51

J14a18r14o81s43l71a16v 81Z53a67j23i48c43e38k 6694921967947

A co pripomina po nabiti?

0/0
21.1.2014 23:07

M71a29r70t97i25n 49H71o51u49b48a 6813881349718

k nabijeni je treba +-, to ma tram v kolejich. to jako se natahne k troleji druhy drat a jedne se prizemni ke koleji?

0/0
21.1.2014 22:57

J45a11n 83C44h44o43b77o63t 5382904128651

Se podivej na obrazek...ma to sberac se dvema poly a sosa z trolejbusoveho vedeni.

+1/0
22.1.2014 0:03

M95i34r43o88s40l63a59v 38S58i30n42d20e87l42a71r 2295657434712

Kdyby to umelo alespon nejak vyuzit stavajici tramvajovou infrastrukturu, bylo by to mnohem zajimavejsi.... Takhle je to jen jine (ikdyz ne nezajimave) reseni dobijeci zasuvky na konecne stanici.

0/0
21.1.2014 21:33

M78a88r76t96i37n 85H58o61u61b98a 6173891789948

a to neni vyuziti infrastruktury? jeste by mohli zkusit vyuzit treba vyhybky, ale asi zatim nevi jak

0/0
21.1.2014 22:52

J58a52n 46C17h60o17b27o38t 5942224258671

Ne, protoze potrebujes jinou infrastrukturu...dvouvodicove vedeni.

0/0
22.1.2014 0:03

M72a56r12t71i58n 97H94o29u33b75a 6293371169138

podstatny je, ze nemusis budovat trafacku, prida se jen poslednich par metru

0/0
22.1.2014 7:47

D81a11v97i39d 51Š40a63f25r38á88n34e21k 5147354537493

Proč máte dojem, že tramvaj není napájena dvěma dráty? Že vidíte jenom jeden?

0/0
22.1.2014 17:38

J93a64n 80C69h22o12b59o88t 5502184938591

Protože nezaměňuji drát za vodič a kolej za drát.

0/0
22.1.2014 17:40

O71n82d33ř19e11j 56H35a26v40r65á69n84e14k 6570277227476

Jak my z ostatních velkých český měst víme, toto se podobá spíše trolejbusu, ne tramvaji. ;-D

+9/0
21.1.2014 18:31

E47d92u69a74r82d 81B64l55a46z90e79k 1503180875435

až na "drobnost" - může pak po celou trasu zajet i momo troleje ;-)R^, to se s trolejbusem realizuje tak nějak blbě ;-D A ve všech ulicích mít dráty je taky estetika jak v Indii :-(

0/−1
21.1.2014 22:18

P45e13t53r 55D65v24o19r57a10k 3371190377939

Jak my ze s Plzně víme, tak trolejbusy s baterkou nebo dieselgenerátorem jezdí za Božkovem na Letkov se sklopenýma tykadlama ;-D

+2/0
22.1.2014 8:17

O95n65d64ř83e47j 51H13a24v33r84á88n10e68k 6630637647546

My Plzeňáci zkrátka víme nejvíce ;-D

0/0
22.1.2014 12:48

V74í31t 76K36o48v10á14ř70í56k 5321377451694

Jak my z jiných měst víme, tak pokud jde o podobu, tak je to opravdu spíš podobná tramvaji. Pantograf je snad úplně stejnej, až na dělenej sběrač pro oba póly. Co se technlogie týče, tam je to fakt podobný trolejbusu. Ale na první pohled to je prostě tramvaj. :)

0/0
22.1.2014 9:59

B46e72d53ř69i59c80h 36K94u13d66r84n28a 1218278642550

U mě má autor za 1*. 1 za přiložení fotogalerie, která není ilustrační. * za to, že v zimě píše o něčem jiném než o sněhové kalamitě u Muzea.

+3/−2
21.1.2014 17:27

B95o60h55u91s54l61a86v 60K66r56á64l60í23k 2901280759786

Právě že tentokrát fotogalerie je skutečně ilustrační, tedy ilustruje obsah článku. Akorát ty popisky k fotkám dělal nějakej mamlas.

+1/0
22.1.2014 1:59

J63a47n 25Z55e97l14e81n38k59a 2716646918185

Tohle bych si klidně dovedl představit jako doplněk případné budoucí pražské trolejbusové sítě. Frekventované páteřní autobusové linky (177, 136, 195, 137, 176, 167 atd.) konvertovat na trolejbusy, a na ně navázat tyhle midibusy v méně frekventovaných trasách, kde se nevyplatí stavět troleje. A na terminálech a konečných by se dobíjelo z trolejbusové troleje.

+6/0
21.1.2014 17:03

D37a81v48i25d 59Š70a80f52r24á83n85e92k 5137124267743

V principu by to jednou ty trolejbusy mělo úplně vyřadit z provozu. Tak deset let?

0/−1
21.1.2014 18:06

P81e22t47r 18R49u56m79p48l98i96k 4569727639943

už jsou fotkyR^ jo ten zběrač je na dvě fáze, je to dělený, akorát na tych fotkách asi není zastávka, nebot ten ebus je daleko od chodníku a s kočárkem je problém, ale dívám se na ty troleje, že blíže najet nemůže.

0/−2
21.1.2014 16:44

B89e32d67ř57i28c81h 21K97u40d56r93n36a 1498628382610

A není to + a - ?

+1/0
21.1.2014 16:46

J93a11n 65Z62e76l58e26n82k68a 2796126108255

Jo, je to plus a mínus, 600 V SS napětí. Tedy vlastně napájení nikoliv tramvajové, ale trolejbusové. Pantograf je tedy dvoupólový, nicméně pro jízdu se použít nedá, jen pro klidové dobíjení.

+2/0
21.1.2014 17:00

B61e24d18ř88i29c92h 63K34u54d83r44n63a 1828808892240

Napětí bude zřejmě vyšší, aby 600 V bylo dosaženo i daleko od měnírny pro normovanou zátěž tramvaje. Autobus ukazuje 642 V.

0/0
21.1.2014 17:14

J22a17n 26Z19e46l13e54n16k10a 2276416158845

Jo, to je možné. A taky je možné, že ve Vídni už mají modernějších 750 V SS, takže 642 V vozidlu rozhodně nevadí.

0/0
21.1.2014 17:30

J88i48ř78í 21K81r77e42j85č46í30k 2697748374486

V síti je standardně 660 V, reálně ovšem tak 700 až 800 V, špičky až 1000 V.

0/0
21.1.2014 17:46

J27i31ř98í 92K76r36e68j55č72í85k 2897778584686

A napájení trolejbusové se od tramvajového co do napětí a polarity liší jak ?

0/−1
21.1.2014 17:44

M11i87c11h61a57l 49R65e44j64z52e11k 5136577385751

No, polarita se u tramvaji lisi podle mesta. U trolejbusu by to take mohlo byt tak, Proto take maji prepinani polarity.

0/−1
21.1.2014 18:26

P85a56v44e19l 63Ř37a84p10e33k 7632786269435

Trolejbus běžně v případě nehody nacvaknou na trolej v protisměru, aby se vyhnuli překážce, takže polarita de facto nehraje roli. Řekl bych, že tam u moderních trolejbusů ani žádný přepínač není, buď je tam dvoucestný usměrňovač nebo nějaká automatická detekce polarity.

0/0
21.1.2014 19:31

J75i91ř30í 14K28r72e83j57č28í17k 2267868824816

Nepochopil jsi. Spíš mě zajímá proč na základě informace "plus a mínus, 600 V SS napětí" považuješ napájení za trolejbusové a nikoliv tramvajové, když zrovna v tomhle se absolutně neliší. 

To spíš trolejbusy leckde v ČR používají napětí 750 V...

0/0
21.1.2014 19:40

P65e55t91r 73M77a39r79š85o39u55n 5675948416266

ona má tramvaj nahoře dva poly pomocí dratu? to jsme nevěděl (a jak se jim tam ty dva poly do jednoho dratu vejdou?)

+2/0
21.1.2014 20:44

E87d76u97a78r32d 32B68l71a31z95e83k 1843530275675

protože tramvaj má druhý potenciál napětí v kolejích! né? ;-)

0/0
21.1.2014 22:22

M49a27r31e79k 55K28o53s40t88e10l85e62c89k62ý 6743456338

Když si přečtete, že autor článku Bureš vystudoval VŠE, zabýval se sportovní novinařinou a působil na ministerstvu obrany, tak je vám všem přece úplně jasné, že sice do všeho rád mluví, ale, jako většina novinových pisálků, ničemu pořádně nerozumí!

Ten sběrač opravdu vypadá více jako tramvajový než trolejbusový, takže to méně bystrý autor přirovnal k tramvaji, ale jaksi nezpozoroval, že ty dráty jsou tam dva! Takže určitě nebude stačit zajet na smyčce pod tramvajovou trolej...

A jen ta mimochodem: jak se v kruté zimě v té "tramvaji" topí? Taky "ekologicky" naftou, jak je obvyklé u elektrobusů?

+4/0
21.1.2014 16:41

M41a67r69t51i18n 47K64a60r22á92s34e95k 9888923858628

No otazka jak by to pak v rpaze fungovalo kdyz praha nema infrastrukuturu pro trolejbus ale jenom pro tramvaje?

0/0
21.1.2014 16:54

J28i89ř37í 45V24á84g96n43e46r 8187774464686

Na jedný z fotek je vidět i napaječ (vedle autobusu) Lze to přirovnat k nabíječce. Asi bude muset tento napaječ být na všech konečných, kam budou zajíždět tyto elektrobusy. Ale na to se měl zeptat redaktor Bureš.

+1/0
21.1.2014 21:33

J78a19n 55S59t60o53d85o56l26a 7401780663290

No jo, ale tramvaje mají drát jen jeden, druhým "drátem" jsou koleje. To má tenhle bus kromě pneumatik i páté kolo od tramvaje, aby se spojil s kolejí? Asi bude muset vystrčit nějaké zařízení i vezpod, takže nejspíš nebude moci při nabíjení jet. To budou mít tramvajíci a cestující radost, až bude na smyčce překážet nasávající autobus.

0/−2
21.1.2014 16:32

A42l34e29x44a10n17d10r 10K70o72s47t98k18a 5559696369146

Najede si na konečnou tramvaje, a kdyby bylo potřeba, tak tu tramvaj může pustit.

0/−1
21.1.2014 17:52

J98a68n 27S91t43o83d78o45l38a 7491100153120

To právě ne, když musí mít i nějaké spolehlivé uzemnění. To by bus pořád přerušoval nabíjení, to je k ničemu, a asi by s tím byla i práce. Potom jsem se podíval na fotky a vyplývá z nich, že to vůbec nebude používat tramvajové dráty, ale že se musí natáhnout kousek trolejbusových drátů. Takže tramvajové dráty to nevyužije, to už by bylo jednodušší na konečné udělat zásuvku, než natahovat extra dráty. Možná se to dá použít, pokud jezdí na stejné napětí jako normální trolejbus, v městech, kde už mají trolejbusové vedení, ale v Praze je to zase úplně nesmyslný projekt. Zásuvka by stála skoro nic, ty extra dráty a sloupy vyjdou na nejméně desítky tisíc.

0/−1
21.1.2014 18:00

J58a57r78o94s52l72a23v 12K18a70d45l67e17c 2463183601515

Zamyslete se nad tím, že je to řešeno jako nepojezdné nabíjecí trolejové vedení nad otočnozu smyčkou nebo konečné rovince = to znamená, že při připojení není dovoleno pojíždět. Dále to znamená, že se tam může připojit několik vozidel, dle délky troleje a ne tahat kabely k nějakým zásuvkám, kterých by tam po té muselo být více - nehledě na počasí a nějaké kabely....:-)

0/−1
21.1.2014 18:44

P97e25t29r 21R40u20m48p37l97i50k 4509977709663

ve zlíně to máme jinak, kde trolejbusu dojdou troleje, tak sundá šráky a nahodí agregát. Kdyby v praze komunisti nerušili trolejbusy, tak děcka by to znali :-)

+4/0
21.1.2014 16:27

P10e93t68r 23M88a30r22š12o96u22n 5125898976806

tak tak, Hraděčáci, pokud vím, znají též, takový tam obsluhoval Nový Hradec, na konečné shodil "klacky", a ještě obsloužil jednou za čas pár zastávek do původní zástavby... tahal za sebou vždycky vozík (zda s baterií nebo agregátem nevím, a taky nevím, zda tam ještě jezdí, v těch místech jsem se nevyskytoval)

0/0
21.1.2014 20:49

P33e35t46r 69B84e86z51s83t85a89r27o47s39t67i 2539316723131

V HK jezdi, sice nez uz agregat ve vozejcku, to je davna historie Tr14, po nem prisel Tr21 a ted to jezdi SOR take jako Tr21 s dieslem ve voze. Dokonce je v planu ve velmi blizke dobe/uz jezdi (nevim) i linka na podobnem pricipu do Malsovic.

+1/0
21.1.2014 21:00







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.