Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Nový elektrobus trápily v Praze kopce a mráz, testy skončily předčasně

Testy nového elektrobusu v pražských ulicích nedopadly zcela podle představ dopravního podniku. Vozidlo zapůjčené z Vídně začalo mít problémy těsně před koncem zkušební doby, kdy ho zaskočily změny teplot. Autobus měl také problémy s jízdou v kopcovitém terénu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M61a59r83t78i50n 24R64u97z58i76c35k36a 1272258306797

Ja proste nechapu, proc nenatahaj znovu draty a nekoupej trolejbusy, pri tomhle vahani a testovani drahych elektrobusu uz mohli existovat prvni linky. Pro Prahu je to nejvyhodnejsi v tomhle terenu, alespon pod ty tzv. metrobusy a trolejbus muze byt i hybrid (elektrina z troleji + nafta kde neni trolej). Ostatne v Praze kdysi jezdily a infrastrukturu mohou sdilet s autobusy, vsak i Garaze Klicov jsou stavene pro trolejbusy. Do nekterych mist vice zatizenych se muze rozsirit tram. trat. napr. jizni mesto, lhotka mozna i letnany (dostali by spojeni na C i B metro)...

0/0
2.2.2014 19:11

P18e49t45r 23B32o61c88e42k 7696872570703

A jen tak mimochodem, místo smradu z dieslů tu dávno mohly jezdit v "náročném terénu" autobusy na plyn (co za tím si bylo že jinde to mají a my to tu musíme čuchat i s dětma) !!!!!!

+1/0
1.2.2014 13:14

P16e62t35r 70B93o94c65e19k 7636182620253

Možná by bylo příště chytřejší nasadit autobus do "méně kopcovitého terénu" než ta technologie bude jaksi zralejší i pro náročnější podmínky.... :-/

+1/−1
1.2.2014 13:12

J49i87ř19í 86K54r92e27j90č86í65k 2277708404946

Asi trochu odlišně chápete význam slova testování.

To se totiž obvykle neprovádí výhradně za laboratorních podmínek.

+2/0
1.2.2014 13:35

P55e39t97r 94B46o79c36e16k 7376522230983

No ono to není úplně v rozporu, testy by měly být za prvé na to na co je to designované ("desinovaný terén") + zátěžové na maximální záhul. Ty mi pak určí kde je hranice "designovaného"....;-);-);-)

0/−1
3.2.2014 9:14

B65o32h30u63s70l54a41v 81K97r81á73l78í55k 2241940409786

Siemens přiznal jenom problém se zamrzlým pneumatickým odpružením. Že by ho novináři ještě nestačili informovat? http://www.busportal.cz/modules.php?name=article&sid=11471&secid=7

0/0
1.2.2014 2:39
Foto

D19a78v65i22d 26K44r23á80s80e43n40s92k60ý 7677660117

"Záměrně jsme vybrali kopcovitou náročnou trasu." Takže úmyslně zvolili trať, kde to fungovat NEBUDE? Proč to neprovozují jako ve Vídni tam, kde to JDE? Výkonově (tj. s ohledem na kapacity baterií a dobíjení) tahle technika prostě pořád nestačí - ze stejných důvodů je to jen minibus, ne normální bus pro 2x tolik cestujících - tak nechtějme zázraky. Do Fabie se taky nebudete snažit narvat deset lidí a jezdit s tím na Matterhorn.

+3/−8
1.2.2014 1:20

B55o26h97u23s57l56a33v 25K90r65á40l75í57k 2331260909656

Vy pokud byste pracoval jako statik, tak byste stavbu dimenzoval a testoval jen jako prázdnou za krásného počasí, protože kdybyste testoval nějakou zátěž, tak by to nemuselo fungovat - a takový škarohlíd vy nejste, abyste se takovou možností zabýval, že? Situace je nadmíru výtečná, říkal byste si.

+4/0
1.2.2014 2:36

J68a31r54o91m88í28r 64K62r68á92l 4970219834119

Je zcela běžné, že testy čehokoliv probíhají za pokud možno co nejhorších podmínek.  Vám by možná nevadilo jezdit jen na jaře a na podzim (v zimě mrzne a v létě je vedro) a kopce vyšlapávat pěšky, ale jiní chtějí dopravu z bodu A do bodu B, kdykoliv a za jakéhokoliv počasí.

+3/0
1.2.2014 6:46
Foto

D78a20v61i95d 61K82r64á85s61e31n41s96k35ý 7787810147

Ale prdlačky. Moc dobře víme, že tato technologie není natolik vyzrálá, aby nahradila velké autobusy pro 50-100 lidí a v tom nejobtížnějším terénu. Za současné situace jsou takovéto testy k prdu. Napřed se mělo začít tím, co elektrobusy DNES zvládají. Možnosti jejich nasazení po 10 letech se nám ukáží podle toho, jaký vývoj za tu dobu urazí.

Podle stejné logiky bych s tou Fabií měl jezdit do zimního horského terénu, a pak bych ji šmahem odsoudil že je k ničemu.

0/0
1.2.2014 15:04

P32e20t24r 11P94o97l45á56k 1637375796578

K prdu, pane Krasensky, je cela tato technologie. Pokud to nefunguje, nema se to nasazovat!

0/0
2.2.2014 11:45

J93a86r40o27m78í81r 39K96r46á71l 4300399814149

Možná se budete divit, ale Fabie se testovala i v horském terénu.  Vy možná víte, že je něco na prdlačku jen od pohledu, jiní si to holt nejdřív otestují.

+1/0
2.2.2014 12:27
Foto

B44r91o69n56i31s39l83a86v 87G74a11b68r10y82š 2222269481

Jasně, takže vy testovacímu vozidlu připravíte ideální podmínky a v zimě pak budete brečet, že to nejede, netopí, nebrzdí... a že je to nepoužitelné. Veřejný dopravní prostředek není jako Vaše auto, využívá ho spousta lidí za každého počasí a najezdí víc kilometrů.

+3/0
1.2.2014 11:11

F97r55a84n38t66i43š10e79k 55N95á52v17a84r47a 4935716221932

Testujte prosím spíše auta na vodík. Z výfuku kape jen čistá voda. Dá se vyrábět i solárními panely (pro ekošílence) ale hlavně palivo se dá lépe skladovat než eletrická energie v bateriích, baterie jsou drahé, fungují na chemickém principu, musí vydržet obrovskou zimu i obrovské vedro. Od -30C do +60C a schce se aby chemická reakce probíhala za těchto teplot pořád stejně, což prostě není možné. Pouze se rapidně zkracuje živostnost velmi drahých baterií. Do nákladů na provoz se musí započítat i cena baterií, protože baterie mají omezenou živostnost. Bez započítání ceny baterií vychází ujetý km velmi dobře, ale to je právě ta chyba. Naopak výroba vodíku, ač je o dost dražší, tak jeho efektivita v palivových článcích je zase několikrát vyšší než u spalovacích motorů. Je třeba porovnávat celkové náklady na ujetý km, živostnost atd.

+1/−1
1.2.2014 0:13

F10r63a93n79t57i28š20e10k 52N51á77v22a39r23a 4345546801412

proč nezkoušejí třeba toto:

https://www.youtube.com/watch?v=znGmFONDP9Y

0/0
1.2.2014 0:55
Foto

L36u29k16á35š 35N55o50v82o86t44n80ý 6886627748378

Pokud by vymysleli, jak by se takový elektrobus dal za jízdy přihákovat na tramvajove vedení (vysunovací kola do kolejí?), tak by to bylo fajn. Takhle je to jenom trolejbus s baterkama.

+2/−1
31.1.2014 18:19

B69o27h26u84s13l74a36v 19K56r43á57l37í77k 2831230939596

Jako trolejbus to jezdit neumí. Je to jen elektrobus, co má o jeden dobíjecí konektor víc. Hlavní výhodou je, že je to asi šestkrát dražší než srovnatelný autobus v nejpřísnější emisní normě. S tím rozdílem, že ten autobus nemusí tankovat každou hodinu.

+6/0
31.1.2014 21:39

O92n22d40r85e73j 93K38a67l33m17a45n 1320646714622

Myslím, že vzhledem k výše zmíněným výhodám by bylo dobré tak deset kousků koupit :-)

0/0
1.2.2014 0:58

B25o46h11u52s17l38a95v 37K60r92á95l77í90k 2971220149136

To budou slušné úspory na garážovacích plochách. Kdyby se za stejné peníze koupilo něco levnějšího, zabralo by to spoustu místa, potřebovalo by to personál atd.

0/0
1.2.2014 2:37

Z31d85e38n69ě61k 96K83u53č31e55r45a 4518291731346

Experimenty Dopravního podniku zase nezklamaly. Stále se hledají ideální technologie pro veřejnou dopravu a vždycky je to průser. Připomeňme si poslední dva typy tramvají, předtím jistý Dvořák nakoupil desítky hybridních autobusl SOR a nikdo s nimi nechce jezdit. Většina evropských měst má na svých linkách autobusy CNG, ale Praha se jim z nepochopitelných důvodů brání, i když jen v Česku jsou tři výrobci. No tak zkoušíme elektro mobil, bez ohledu na to, že se do pražských kopců nehodí a jeho spotřeba elektřiny bude enormní. Nojo, ale když budeme mít Temelín 2 za pořizovací cenu 1 bilion, tak se to vyplatí.

+2/−3
31.1.2014 18:13

J77a85r74o62s46l21a50v 52B63r26ü12m34m80e96r 7604763356

Problém není v elektřině, ale v baterkách, které to prostě neutáhnou. Ale CNG by mohl být zajímavý souhlas, lepší než nebezpečná šílenost vodík.

Jinak SOR dal o dost nižší cenu, ale je fakt, že jako cestujícímu se mi také zdají horší.

+2/0
31.1.2014 18:30

J93a40n 29F43r84o33l55í84k 6136670635164

V Indii jezdí autobusy na zemní plyn desetiletí. Tlakové lahve jsou na střeše takže případný únik u ventilu není žádný problém. Ovšem Indie je zaostalá země. Naše pokroková jezdí na naftu.

0/0
31.1.2014 22:03

M49a91r19e73k 31D53e22m21č46á51k 9655194456845

Jestli ono by nebylo lepší natahat zpátky dráty, aspoň pro ty metrobusy co nejezdí moc přes centrum... Ušetřilo by se na akumulátorech, nemusely by se na konečných dlouho nabíjet a jako bonus by ta vozidla byla mnohem lehčí. Hlavní nevýhoda by byla v nemožnosti dočasně změnit trasu, ale to by snad bylo krátkodobě řešitelné normálními autobusy...

+1/0
31.1.2014 17:59

R15o44b94e58r71t 34P94r67a25ž34á43k 4158446115510

Možná by bylo lepší rozšířit tramvajovou síť. Ta je celkem kvalitní, infrastruktura pro trolejbusy by se musela celá znovu vybudovat.

0/0
31.1.2014 22:11

M17a61r18e81k 88D56e76m20č25á17k 9745174636235

Když se podívám třeba na autobusy č. 136 nebo 177, tak po Praze ujedou obrovskou štreku a přepraví tolik lidí, že je možná škoda na to pálit naftu. Dokážu si představit, že by se nad tyto autobusy natahaly dráty, ale že by to jezdilo po kolejích, to už mi přijde jako dost velké scifi. Běžná pražská tramvaj jede z jednoho konce Prahy na druhý konec přes centrum, běžný pražský autobus opisuje kolem centra větší či menší kružnici a spojuje odlehlé zastávky tramvají a metra tak, aby se přes centrum jet nemuselo... Tzn. pokud by se měly významné autobusové tratě nahradit za tramvaje, muselo by se toho dovybudovat opravdu hodně, z toho stávajícího by se nedalo použít skoro nic.

+3/0
1.2.2014 0:01

B56o87h62u33s48l47a49v 49K18r18á90l81í54k 2331920489876

Natáhnout dráty pro trolejbusy je rozhodně jednodušší než rozšiřovat tramvajovou síť. Postavit nové tramvajové měnírny je úplně stejná investice jako postavit nové trolejbusové měnírny. A opravovat trolejbusy je v zásadě možné v té stávající infrastruktuře - není to o moc náročnější, než se naučit opravovat nový typ tramvaje nebo autobusu.

+1/0
1.2.2014 2:44

J48a77k20u94b 44M13a11t62ě94j58ů 5675832431635

to sice jo, ale provoz tramvaji bude asi vyrazne levnejsi, nez provoz trolejbusu. beru v uvahu, ze to je prakticky stejny, s tim rozdilem, ze tramvaj ma vyrazne nizsi treni. Nehlede na to, ze tramvaj ma o neco vetsi kapacitu. Navic je sice hezke, ze trolejbus jede na elektrinu, ale i ta elektrina bude z cca 60% z uhli a kdyz si vezmu v potaz ztraty a podobne veci, tak by me zajimalo, jestli je skutecne trolejbus ekologictejsi, nez autobus. Je pravdou, ze to nefuni v Praze, ale nekde jinde, takze me to trapit nemusi, ale stejne se nad tim musim pozastavit.

0/0
3.2.2014 10:53

J58a87n 14M12a76t54ú51š 5207610135666

To přece nebyl test, ale rychlá akce na vyřazení konkrétní firmy a vozidla. Třeba ta firma nebyla ochotna dát žádnou přidanou hodnotu.

0/−5
31.1.2014 17:54

B22o98h73u97s74l31a86v 31K67r86á67l85í12k 2601530589326

To jako že výrobce to vnutil čtyřem českým městům na testy se záměrem, aby byl vyřazen?

+2/0
31.1.2014 21:53

O85t51t89o 80N34o74v36a32k 8650288906709

Se me mohli zeptat a nemuseli nic testovat, baterie v zime ztraci docasne kapacitu velmi rychle a tak treba elektromobil jede jen 20min a to bez topeni s topenim 5min ... jinak v lete ujede treba 120km ... klasika.

+2/0
31.1.2014 17:51

P42e95t66r 58R91u76m90p11l88i96k 4839457969223

tuším, že to nevyjetí a výběr linky bylo schválně šitý na odsun a znemožnění firmy. Měla by se na tohle zaměřit protikorupční policie. Ti pražáci neměli rušit trolejbusy, Baťa byl chytrejR^, že se nezalekl komunistů!!

+2/−11
31.1.2014 17:41

P94a70v29e28l 98Š26e11b91e87k 8744603752400

aha tak tento názor je tedy opravdu inteligentní ...nejlepší by podle vašeho názoru bylo kdyby ten bus jezdil po rovině a to v létě aby nedej bože se muselo pustit topení ano a koupit jich třeba hned 10 a rovnou je šoupnout do Střešovic do muzea  jako nepoužitelný exponát naprosto nevhodný do tohoto terénu a dle toho vašeho "ti pražáci " soudím že jste odporník na pražskou dopravu ...no jak jinak

+5/−4
31.1.2014 17:56

M74a97r70c51e64l 67P39a96v54l71í28k 7531684758679

vozidlo konštruované pre podstatne iný terén nemohlo vyhovieť. a poistili si to zimným obdobím, ktoré ich skoro sklamalo. ešte deň bez mrazov a nemali by sa na čo vyhovoriť.

+1/−4
31.1.2014 18:28

J30a96r53o16s45l37a61v 41B61r46ü10m90m54e40r 7144773826

Aha, takže se i podle Vás nevyhovující vozidlo mělo testovat v podmínkách, na které by reálně nebyl provozován? Firma prostě chtěla něco vyzkoušet a teď ví, že to do Prahy není vhodně, nic více, nic méně.

+5/−3
31.1.2014 18:32

V40ě10r60a 36B89e36n42o79v38á 9819970263

A to ještě nejsou pořádné mrazy, asi ve Vídni je rovinka a teplota není pod nulou:-/

+3/−1
31.1.2014 17:37

R57o98b55e56r35t 34P67r77a16ž69á94k 4478466395880

Vídeň je placka. nezrušili tam náhodou taky trolejbusy?

0/0
31.1.2014 22:06

T28o67m48á51š 23K66u50č69e37r74a 5167932167272

Ale přiznám se, že jako pokus to určitě stálo za to. Jednak jsem se dočetl, že přesně na této trase jezdil dříve trolejbus a za další začínám mít takový dojem, že dopravní podnik pomalinku připouští, že by se trolejbusy mohly vrátit, už jenom kvůli rekuperaci, která při jízdě z kopce vrací elektřinu do sítě, což u autobusu neexistuje.:-)

+5/0
31.1.2014 17:33

B73o64h97u78s42l44a88v 10K45r96á15l79í20k 2141340409656

Už dvakrát bylo obnovení trolejbusů v plánu a takřka na dosah. V současné době se o tom nijak zvlášť neuvažuje. Elektrobus může rekuperovat a možná je to i jednodušší než vracení elektřiny do sítě, nemýlím se?

0/0
31.1.2014 21:59

R87o53b96e52r61t 70P43r55a13ž89á58k 4848296595270

Pro trolejbusy byla zcela zničena veškerá infrastruktura. Její obnova by byla tak drahá, že do toho asi nikdo nepůjde. Jednou zrušeno, navždy zrušeno. Bohužel.

0/0
31.1.2014 22:05

L72u70k88á94š 39K49o66p95e54č39e66k 8138532171867

No když se tak koukám na fotografii č.9, tak bych spíše řekl, že je to takový elektrobusík, než elektrobus...

+2/0
31.1.2014 17:31

J39i65ř13í 43S50v15i62t29á31k 1122371440859

Asi jsem málo na výši,neboť místo elektrobusu,vidím trolejbus.  ;-D

0/−5
31.1.2014 16:14

J41i97ř51í 59K77o54c61u46r43e45k 6455354485858

Troleje jsou natažené jenom mezi dvěma sloupy v zastávce, na lince se jede na baterie.

+4/0
31.1.2014 16:20

R10o97b32e13r40t 12P94r13a28ž29á26k 4258766665170

To vidíte špatně.

+4/0
31.1.2014 17:30

J68i72ř36í 21K31u20b22í40n 4242528755617

A jak to dobíjeli po cestě z Vídně do Prahy???8-o

+2/−2
31.1.2014 15:56

L35a92d31i66s97l24a66v 76M29i33k79a 1331149834464

Měli dlouhej prodlužovák.....

+9/−1
31.1.2014 15:58

J94a33n39a 60M38o83l78á35k75o71v97á 7367636896844

Z autobaterky skrz zapalovac.

+5/0
31.1.2014 16:21

A90l88e86x35a42n76d34r 96K58o27s62t10k40a 5499496569876

Dobrá otázka. Počítám, že to měli na podvalníku, nebo to přivezli vlakem.

0/0
31.1.2014 16:25

R27o35b74e45r90t 22P25r32a50ž24á95k 4908366255390

Liščím ohonem, jak jinak.

+2/0
31.1.2014 17:30

M22a38r47c87e44l 26P58a13v27l97í41k 7121214308789

klasicky - pendrekom.

0/0
31.1.2014 18:29

J94i36ř31í 51K48u46b63í19n 4552968735207

Chodí to výborně, ale neseje to.

+15/0
31.1.2014 15:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.