Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Nový elektrobus trápily v Praze kopce a mráz, testy skončily předčasně

Testy nového elektrobusu v pražských ulicích nedopadly zcela podle představ dopravního podniku. Vozidlo zapůjčené z Vídně začalo mít problémy těsně před koncem zkušební doby, kdy ho zaskočily změny teplot. Autobus měl také problémy s jízdou v kopcovitém terénu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M52a44r33t85i18n 76R75u74z13i71c62k50a 1862388506717

Ja proste nechapu, proc nenatahaj znovu draty a nekoupej trolejbusy, pri tomhle vahani a testovani drahych elektrobusu uz mohli existovat prvni linky. Pro Prahu je to nejvyhodnejsi v tomhle terenu, alespon pod ty tzv. metrobusy a trolejbus muze byt i hybrid (elektrina z troleji + nafta kde neni trolej). Ostatne v Praze kdysi jezdily a infrastrukturu mohou sdilet s autobusy, vsak i Garaze Klicov jsou stavene pro trolejbusy. Do nekterych mist vice zatizenych se muze rozsirit tram. trat. napr. jizni mesto, lhotka mozna i letnany (dostali by spojeni na C i B metro)...

0/0
2.2.2014 19:11

P31e75t79r 46B70o71c10e98k 7196202940363

A jen tak mimochodem, místo smradu z dieslů tu dávno mohly jezdit v "náročném terénu" autobusy na plyn (co za tím si bylo že jinde to mají a my to tu musíme čuchat i s dětma) !!!!!!

+1/0
1.2.2014 13:14

P91e14t88r 50B73o83c91e65k 7466742960463

Možná by bylo příště chytřejší nasadit autobus do "méně kopcovitého terénu" než ta technologie bude jaksi zralejší i pro náročnější podmínky.... :-/

+1/−1
1.2.2014 13:12

J12i31ř87í 40K39r14e41j31č13í76k 2757118594446

Asi trochu odlišně chápete význam slova testování.

To se totiž obvykle neprovádí výhradně za laboratorních podmínek.

+2/0
1.2.2014 13:35

P98e80t44r 34B76o96c80e49k 7816982810223

No ono to není úplně v rozporu, testy by měly být za prvé na to na co je to designované ("desinovaný terén") + zátěžové na maximální záhul. Ty mi pak určí kde je hranice "designovaného"....;-);-);-)

0/−1
3.2.2014 9:14

B75o12h45u84s35l55a78v 43K43r48á82l68í69k 2151780739336

Siemens přiznal jenom problém se zamrzlým pneumatickým odpružením. Že by ho novináři ještě nestačili informovat? http://www.busportal.cz/modules.php?name=article&sid=11471&secid=7

0/0
1.2.2014 2:39
Foto

D25a37v87i90d 38K84r21á30s21e97n98s64k62ý 7487880577

"Záměrně jsme vybrali kopcovitou náročnou trasu." Takže úmyslně zvolili trať, kde to fungovat NEBUDE? Proč to neprovozují jako ve Vídni tam, kde to JDE? Výkonově (tj. s ohledem na kapacity baterií a dobíjení) tahle technika prostě pořád nestačí - ze stejných důvodů je to jen minibus, ne normální bus pro 2x tolik cestujících - tak nechtějme zázraky. Do Fabie se taky nebudete snažit narvat deset lidí a jezdit s tím na Matterhorn.

+3/−8
1.2.2014 1:20

B27o37h38u84s27l50a30v 32K25r11á59l96í74k 2641700279166

Vy pokud byste pracoval jako statik, tak byste stavbu dimenzoval a testoval jen jako prázdnou za krásného počasí, protože kdybyste testoval nějakou zátěž, tak by to nemuselo fungovat - a takový škarohlíd vy nejste, abyste se takovou možností zabýval, že? Situace je nadmíru výtečná, říkal byste si.

+4/0
1.2.2014 2:36

J25a66r70o93m30í47r 26K34r63á24l 4560789774809

Je zcela běžné, že testy čehokoliv probíhají za pokud možno co nejhorších podmínek.  Vám by možná nevadilo jezdit jen na jaře a na podzim (v zimě mrzne a v létě je vedro) a kopce vyšlapávat pěšky, ale jiní chtějí dopravu z bodu A do bodu B, kdykoliv a za jakéhokoliv počasí.

+3/0
1.2.2014 6:46
Foto

D10a93v21i51d 76K49r87á15s73e17n64s74k37ý 7347230557

Ale prdlačky. Moc dobře víme, že tato technologie není natolik vyzrálá, aby nahradila velké autobusy pro 50-100 lidí a v tom nejobtížnějším terénu. Za současné situace jsou takovéto testy k prdu. Napřed se mělo začít tím, co elektrobusy DNES zvládají. Možnosti jejich nasazení po 10 letech se nám ukáží podle toho, jaký vývoj za tu dobu urazí.

Podle stejné logiky bych s tou Fabií měl jezdit do zimního horského terénu, a pak bych ji šmahem odsoudil že je k ničemu.

0/0
1.2.2014 15:04

P56e37t81r 57P46o81l28á63k 1957895216598

K prdu, pane Krasensky, je cela tato technologie. Pokud to nefunguje, nema se to nasazovat!

0/0
2.2.2014 11:45

J63a36r72o53m47í29r 59K13r63á22l 4920769284209

Možná se budete divit, ale Fabie se testovala i v horském terénu.  Vy možná víte, že je něco na prdlačku jen od pohledu, jiní si to holt nejdřív otestují.

+1/0
2.2.2014 12:27

B92r62o38n54i19s90l21a18v 66G29a95b29r43y28š 6755564540

Jasně, takže vy testovacímu vozidlu připravíte ideální podmínky a v zimě pak budete brečet, že to nejede, netopí, nebrzdí... a že je to nepoužitelné. Veřejný dopravní prostředek není jako Vaše auto, využívá ho spousta lidí za každého počasí a najezdí víc kilometrů.

+3/0
1.2.2014 11:11

F86r37a37n51t46i44š21e37k 17N74á19v90a43r43a 4145396361872

Testujte prosím spíše auta na vodík. Z výfuku kape jen čistá voda. Dá se vyrábět i solárními panely (pro ekošílence) ale hlavně palivo se dá lépe skladovat než eletrická energie v bateriích, baterie jsou drahé, fungují na chemickém principu, musí vydržet obrovskou zimu i obrovské vedro. Od -30C do +60C a schce se aby chemická reakce probíhala za těchto teplot pořád stejně, což prostě není možné. Pouze se rapidně zkracuje živostnost velmi drahých baterií. Do nákladů na provoz se musí započítat i cena baterií, protože baterie mají omezenou živostnost. Bez započítání ceny baterií vychází ujetý km velmi dobře, ale to je právě ta chyba. Naopak výroba vodíku, ač je o dost dražší, tak jeho efektivita v palivových článcích je zase několikrát vyšší než u spalovacích motorů. Je třeba porovnávat celkové náklady na ujetý km, živostnost atd.

+1/−1
1.2.2014 0:13

F64r35a51n80t29i48š54e68k 52N56á27v85a41r37a 4165666161482

proč nezkoušejí třeba toto:

https://www.youtube.com/watch?v=znGmFONDP9Y

0/0
1.2.2014 0:55
Foto

L89u67k55á28š 26N27o11v26o12t26n33ý 6856917888168

Pokud by vymysleli, jak by se takový elektrobus dal za jízdy přihákovat na tramvajove vedení (vysunovací kola do kolejí?), tak by to bylo fajn. Takhle je to jenom trolejbus s baterkama.

+2/−1
31.1.2014 18:19

B39o20h31u13s15l17a88v 95K77r91á64l19í30k 2431800849756

Jako trolejbus to jezdit neumí. Je to jen elektrobus, co má o jeden dobíjecí konektor víc. Hlavní výhodou je, že je to asi šestkrát dražší než srovnatelný autobus v nejpřísnější emisní normě. S tím rozdílem, že ten autobus nemusí tankovat každou hodinu.

+6/0
31.1.2014 21:39

O68n42d46r18e34j 78K13a45l38m44a66n 1630386794122

Myslím, že vzhledem k výše zmíněným výhodám by bylo dobré tak deset kousků koupit :-)

0/0
1.2.2014 0:58

B27o84h63u10s41l10a71v 77K35r61á17l80í82k 2301410569586

To budou slušné úspory na garážovacích plochách. Kdyby se za stejné peníze koupilo něco levnějšího, zabralo by to spoustu místa, potřebovalo by to personál atd.

0/0
1.2.2014 2:37

Z37d49e47n96ě73k 23K78u36č14e52r66a 4428351101806

Experimenty Dopravního podniku zase nezklamaly. Stále se hledají ideální technologie pro veřejnou dopravu a vždycky je to průser. Připomeňme si poslední dva typy tramvají, předtím jistý Dvořák nakoupil desítky hybridních autobusl SOR a nikdo s nimi nechce jezdit. Většina evropských měst má na svých linkách autobusy CNG, ale Praha se jim z nepochopitelných důvodů brání, i když jen v Česku jsou tři výrobci. No tak zkoušíme elektro mobil, bez ohledu na to, že se do pražských kopců nehodí a jeho spotřeba elektřiny bude enormní. Nojo, ale když budeme mít Temelín 2 za pořizovací cenu 1 bilion, tak se to vyplatí.

+2/−3
31.1.2014 18:13

J50a41r63o10s22l35a33v 48B96r63ü20m55m26e97r 7304253966

Problém není v elektřině, ale v baterkách, které to prostě neutáhnou. Ale CNG by mohl být zajímavý souhlas, lepší než nebezpečná šílenost vodík.

Jinak SOR dal o dost nižší cenu, ale je fakt, že jako cestujícímu se mi také zdají horší.

+2/0
31.1.2014 18:30

J87a17n 36F87r42o14l53í70k 6836730365564

V Indii jezdí autobusy na zemní plyn desetiletí. Tlakové lahve jsou na střeše takže případný únik u ventilu není žádný problém. Ovšem Indie je zaostalá země. Naše pokroková jezdí na naftu.

0/0
31.1.2014 22:03

M14a45r10e61k 35D39e51m66č41á44k 9325134106505

Jestli ono by nebylo lepší natahat zpátky dráty, aspoň pro ty metrobusy co nejezdí moc přes centrum... Ušetřilo by se na akumulátorech, nemusely by se na konečných dlouho nabíjet a jako bonus by ta vozidla byla mnohem lehčí. Hlavní nevýhoda by byla v nemožnosti dočasně změnit trasu, ale to by snad bylo krátkodobě řešitelné normálními autobusy...

+1/0
31.1.2014 17:59

R42o62b66e61r38t 83P37r69a54ž27á72k 4918186365200

Možná by bylo lepší rozšířit tramvajovou síť. Ta je celkem kvalitní, infrastruktura pro trolejbusy by se musela celá znovu vybudovat.

0/0
31.1.2014 22:11

M38a37r61e95k 91D91e28m19č93á89k 9675774576655

Když se podívám třeba na autobusy č. 136 nebo 177, tak po Praze ujedou obrovskou štreku a přepraví tolik lidí, že je možná škoda na to pálit naftu. Dokážu si představit, že by se nad tyto autobusy natahaly dráty, ale že by to jezdilo po kolejích, to už mi přijde jako dost velké scifi. Běžná pražská tramvaj jede z jednoho konce Prahy na druhý konec přes centrum, běžný pražský autobus opisuje kolem centra větší či menší kružnici a spojuje odlehlé zastávky tramvají a metra tak, aby se přes centrum jet nemuselo... Tzn. pokud by se měly významné autobusové tratě nahradit za tramvaje, muselo by se toho dovybudovat opravdu hodně, z toho stávajícího by se nedalo použít skoro nic.

+3/0
1.2.2014 0:01

B52o83h32u87s90l71a89v 14K32r44á52l28í43k 2891820879436

Natáhnout dráty pro trolejbusy je rozhodně jednodušší než rozšiřovat tramvajovou síť. Postavit nové tramvajové měnírny je úplně stejná investice jako postavit nové trolejbusové měnírny. A opravovat trolejbusy je v zásadě možné v té stávající infrastruktuře - není to o moc náročnější, než se naučit opravovat nový typ tramvaje nebo autobusu.

+1/0
1.2.2014 2:44

J31a24k56u12b 16M69a17t18ě57j23ů 5525712701705

to sice jo, ale provoz tramvaji bude asi vyrazne levnejsi, nez provoz trolejbusu. beru v uvahu, ze to je prakticky stejny, s tim rozdilem, ze tramvaj ma vyrazne nizsi treni. Nehlede na to, ze tramvaj ma o neco vetsi kapacitu. Navic je sice hezke, ze trolejbus jede na elektrinu, ale i ta elektrina bude z cca 60% z uhli a kdyz si vezmu v potaz ztraty a podobne veci, tak by me zajimalo, jestli je skutecne trolejbus ekologictejsi, nez autobus. Je pravdou, ze to nefuni v Praze, ale nekde jinde, takze me to trapit nemusi, ale stejne se nad tim musim pozastavit.

0/0
3.2.2014 10:53

J15a79n 14M11a42t50ú14š 5267640295336

To přece nebyl test, ale rychlá akce na vyřazení konkrétní firmy a vozidla. Třeba ta firma nebyla ochotna dát žádnou přidanou hodnotu.

0/−5
31.1.2014 17:54

B15o27h53u72s57l37a36v 16K56r46á62l11í62k 2461240259786

To jako že výrobce to vnutil čtyřem českým městům na testy se záměrem, aby byl vyřazen?

+2/0
31.1.2014 21:53

O43t57t46o 41N60o73v46a48k 8390888496479

Se me mohli zeptat a nemuseli nic testovat, baterie v zime ztraci docasne kapacitu velmi rychle a tak treba elektromobil jede jen 20min a to bez topeni s topenim 5min ... jinak v lete ujede treba 120km ... klasika.

+2/0
31.1.2014 17:51

P38e14t59r 37R77u10m52p62l45i98k 4849267659233

tuším, že to nevyjetí a výběr linky bylo schválně šitý na odsun a znemožnění firmy. Měla by se na tohle zaměřit protikorupční policie. Ti pražáci neměli rušit trolejbusy, Baťa byl chytrejR^, že se nezalekl komunistů!!

+2/−11
31.1.2014 17:41

P33a51v77e50l 64Š28e34b34e81k 8164813912530

aha tak tento názor je tedy opravdu inteligentní ...nejlepší by podle vašeho názoru bylo kdyby ten bus jezdil po rovině a to v létě aby nedej bože se muselo pustit topení ano a koupit jich třeba hned 10 a rovnou je šoupnout do Střešovic do muzea  jako nepoužitelný exponát naprosto nevhodný do tohoto terénu a dle toho vašeho "ti pražáci " soudím že jste odporník na pražskou dopravu ...no jak jinak

+5/−4
31.1.2014 17:56

M53a17r33c28e48l 85P68a28v41l13í73k 7831454708619

vozidlo konštruované pre podstatne iný terén nemohlo vyhovieť. a poistili si to zimným obdobím, ktoré ich skoro sklamalo. ešte deň bez mrazov a nemali by sa na čo vyhovoriť.

+1/−4
31.1.2014 18:28

J43a44r71o30s75l47a49v 93B69r87ü33m31m22e13r 7314533546

Aha, takže se i podle Vás nevyhovující vozidlo mělo testovat v podmínkách, na které by reálně nebyl provozován? Firma prostě chtěla něco vyzkoušet a teď ví, že to do Prahy není vhodně, nic více, nic méně.

+5/−3
31.1.2014 18:32

V85ě56r97a 55B21e80n46o40v95á 7947910485149

A to ještě nejsou pořádné mrazy, asi ve Vídni je rovinka a teplota není pod nulou:-/

+3/−1
31.1.2014 17:37

R66o29b56e71r90t 47P43r61a25ž16á14k 4228626395240

Vídeň je placka. nezrušili tam náhodou taky trolejbusy?

0/0
31.1.2014 22:06

T63o56m25á19š 58K28u96č88e72r16a 5327622357882

Ale přiznám se, že jako pokus to určitě stálo za to. Jednak jsem se dočetl, že přesně na této trase jezdil dříve trolejbus a za další začínám mít takový dojem, že dopravní podnik pomalinku připouští, že by se trolejbusy mohly vrátit, už jenom kvůli rekuperaci, která při jízdě z kopce vrací elektřinu do sítě, což u autobusu neexistuje.:-)

+5/0
31.1.2014 17:33

B65o31h14u74s49l22a82v 19K92r69á49l93í43k 2571500319756

Už dvakrát bylo obnovení trolejbusů v plánu a takřka na dosah. V současné době se o tom nijak zvlášť neuvažuje. Elektrobus může rekuperovat a možná je to i jednodušší než vracení elektřiny do sítě, nemýlím se?

0/0
31.1.2014 21:59

R49o79b81e88r84t 68P39r83a65ž67á84k 4188716455630

Pro trolejbusy byla zcela zničena veškerá infrastruktura. Její obnova by byla tak drahá, že do toho asi nikdo nepůjde. Jednou zrušeno, navždy zrušeno. Bohužel.

0/0
31.1.2014 22:05

L66u96k18á19š 88K16o12p36e49č35e37k 8488772721737

No když se tak koukám na fotografii č.9, tak bych spíše řekl, že je to takový elektrobusík, než elektrobus...

+2/0
31.1.2014 17:31

J22i14ř23í 39S71v74i65t79á61k 1732891820539

Asi jsem málo na výši,neboť místo elektrobusu,vidím trolejbus.  ;-D

0/−5
31.1.2014 16:14

J97i10ř30í 34K84o47c75u60r41e21k 6855424765558

Troleje jsou natažené jenom mezi dvěma sloupy v zastávce, na lince se jede na baterie.

+4/0
31.1.2014 16:20

R49o59b41e90r16t 92P93r71a14ž57á16k 4918806115270

To vidíte špatně.

+4/0
31.1.2014 17:30

J55i45ř98í 32K57u37b48í14n 4132638395957

A jak to dobíjeli po cestě z Vídně do Prahy???8-o

+2/−2
31.1.2014 15:56

L23a79d91i37s96l94a29v 25M29i30k82a 1831899594364

Měli dlouhej prodlužovák.....

+9/−1
31.1.2014 15:58

J95a71n27a 92M66o74l43á85k75o86v19á 7287276106544

Z autobaterky skrz zapalovac.

+5/0
31.1.2014 16:21

A38l36e75x96a79n90d21r 30K18o96s61t84k96a 5359616249426

Dobrá otázka. Počítám, že to měli na podvalníku, nebo to přivezli vlakem.

0/0
31.1.2014 16:25

R97o11b51e41r84t 70P72r30a79ž93á26k 4498866755110

Liščím ohonem, jak jinak.

+2/0
31.1.2014 17:30

M25a74r91c56e18l 92P78a44v83l51í18k 7951154898459

klasicky - pendrekom.

0/0
31.1.2014 18:29

J60i24ř71í 76K30u25b57í22n 4532658135757

Chodí to výborně, ale neseje to.

+15/0
31.1.2014 15:43





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.