Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Nový elektrobus trápily v Praze kopce a mráz, testy skončily předčasně

Testy nového elektrobusu v pražských ulicích nedopadly zcela podle představ dopravního podniku. Vozidlo zapůjčené z Vídně začalo mít problémy těsně před koncem zkušební doby, kdy ho zaskočily změny teplot. Autobus měl také problémy s jízdou v kopcovitém terénu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M77a41r42t22i93n 43R33u13z81i56c63k25a 1452848436707

Ja proste nechapu, proc nenatahaj znovu draty a nekoupej trolejbusy, pri tomhle vahani a testovani drahych elektrobusu uz mohli existovat prvni linky. Pro Prahu je to nejvyhodnejsi v tomhle terenu, alespon pod ty tzv. metrobusy a trolejbus muze byt i hybrid (elektrina z troleji + nafta kde neni trolej). Ostatne v Praze kdysi jezdily a infrastrukturu mohou sdilet s autobusy, vsak i Garaze Klicov jsou stavene pro trolejbusy. Do nekterych mist vice zatizenych se muze rozsirit tram. trat. napr. jizni mesto, lhotka mozna i letnany (dostali by spojeni na C i B metro)...

0/0
2.2.2014 19:11

P80e93t65r 37B47o29c66e38k 7826772470243

A jen tak mimochodem, místo smradu z dieslů tu dávno mohly jezdit v "náročném terénu" autobusy na plyn (co za tím si bylo že jinde to mají a my to tu musíme čuchat i s dětma) !!!!!!

+1/0
1.2.2014 13:14

P55e71t87r 68B32o87c63e62k 7446622720353

Možná by bylo příště chytřejší nasadit autobus do "méně kopcovitého terénu" než ta technologie bude jaksi zralejší i pro náročnější podmínky.... :-/

+1/−1
1.2.2014 13:12

J31i59ř67í 35K98r64e92j55č38í33k 2697268314276

Asi trochu odlišně chápete význam slova testování.

To se totiž obvykle neprovádí výhradně za laboratorních podmínek.

+2/0
1.2.2014 13:35

P35e40t21r 75B83o21c65e85k 7876362840743

No ono to není úplně v rozporu, testy by měly být za prvé na to na co je to designované ("desinovaný terén") + zátěžové na maximální záhul. Ty mi pak určí kde je hranice "designovaného"....;-);-);-)

0/−1
3.2.2014 9:14

B56o22h96u78s17l45a40v 91K11r26á69l97í12k 2821220539686

Siemens přiznal jenom problém se zamrzlým pneumatickým odpružením. Že by ho novináři ještě nestačili informovat? http://www.busportal.cz/modules.php?name=article&sid=11471&secid=7

0/0
1.2.2014 2:39
Foto

D27a48v27i51d 11K69r38á32s32e86n88s24k64ý 7737790977

"Záměrně jsme vybrali kopcovitou náročnou trasu." Takže úmyslně zvolili trať, kde to fungovat NEBUDE? Proč to neprovozují jako ve Vídni tam, kde to JDE? Výkonově (tj. s ohledem na kapacity baterií a dobíjení) tahle technika prostě pořád nestačí - ze stejných důvodů je to jen minibus, ne normální bus pro 2x tolik cestujících - tak nechtějme zázraky. Do Fabie se taky nebudete snažit narvat deset lidí a jezdit s tím na Matterhorn.

+3/−8
1.2.2014 1:20

B24o88h46u42s40l53a61v 80K89r34á34l24í51k 2771800379526

Vy pokud byste pracoval jako statik, tak byste stavbu dimenzoval a testoval jen jako prázdnou za krásného počasí, protože kdybyste testoval nějakou zátěž, tak by to nemuselo fungovat - a takový škarohlíd vy nejste, abyste se takovou možností zabýval, že? Situace je nadmíru výtečná, říkal byste si.

+4/0
1.2.2014 2:36

J41a28r19o45m57í15r 20K36r50á84l 4230539134859

Je zcela běžné, že testy čehokoliv probíhají za pokud možno co nejhorších podmínek.  Vám by možná nevadilo jezdit jen na jaře a na podzim (v zimě mrzne a v létě je vedro) a kopce vyšlapávat pěšky, ale jiní chtějí dopravu z bodu A do bodu B, kdykoliv a za jakéhokoliv počasí.

+3/0
1.2.2014 6:46
Foto

D60a94v27i14d 68K33r16á36s85e93n64s70k21ý 7447130177

Ale prdlačky. Moc dobře víme, že tato technologie není natolik vyzrálá, aby nahradila velké autobusy pro 50-100 lidí a v tom nejobtížnějším terénu. Za současné situace jsou takovéto testy k prdu. Napřed se mělo začít tím, co elektrobusy DNES zvládají. Možnosti jejich nasazení po 10 letech se nám ukáží podle toho, jaký vývoj za tu dobu urazí.

Podle stejné logiky bych s tou Fabií měl jezdit do zimního horského terénu, a pak bych ji šmahem odsoudil že je k ničemu.

0/0
1.2.2014 15:04

P80e18t17r 86P21o41l60á87k 1777415416328

K prdu, pane Krasensky, je cela tato technologie. Pokud to nefunguje, nema se to nasazovat!

0/0
2.2.2014 11:45

J13a13r76o67m46í31r 47K62r55á59l 4760679294349

Možná se budete divit, ale Fabie se testovala i v horském terénu.  Vy možná víte, že je něco na prdlačku jen od pohledu, jiní si to holt nejdřív otestují.

+1/0
2.2.2014 12:27
Foto

B91r33o50n91i43s98l91a46v 76G41a44b94r98y48š 2632669251

Jasně, takže vy testovacímu vozidlu připravíte ideální podmínky a v zimě pak budete brečet, že to nejede, netopí, nebrzdí... a že je to nepoužitelné. Veřejný dopravní prostředek není jako Vaše auto, využívá ho spousta lidí za každého počasí a najezdí víc kilometrů.

+3/0
1.2.2014 11:11

F90r91a74n13t82i90š87e13k 74N23á65v54a34r58a 4395296911162

Testujte prosím spíše auta na vodík. Z výfuku kape jen čistá voda. Dá se vyrábět i solárními panely (pro ekošílence) ale hlavně palivo se dá lépe skladovat než eletrická energie v bateriích, baterie jsou drahé, fungují na chemickém principu, musí vydržet obrovskou zimu i obrovské vedro. Od -30C do +60C a schce se aby chemická reakce probíhala za těchto teplot pořád stejně, což prostě není možné. Pouze se rapidně zkracuje živostnost velmi drahých baterií. Do nákladů na provoz se musí započítat i cena baterií, protože baterie mají omezenou živostnost. Bez započítání ceny baterií vychází ujetý km velmi dobře, ale to je právě ta chyba. Naopak výroba vodíku, ač je o dost dražší, tak jeho efektivita v palivových článcích je zase několikrát vyšší než u spalovacích motorů. Je třeba porovnávat celkové náklady na ujetý km, živostnost atd.

+1/−1
1.2.2014 0:13

F68r64a36n49t96i32š21e65k 98N35á11v35a47r23a 4915926611762

proč nezkoušejí třeba toto:

https://www.youtube.com/watch?v=znGmFONDP9Y

0/0
1.2.2014 0:55
Foto

L37u59k87á49š 58N13o40v34o78t79n32ý 6166847648788

Pokud by vymysleli, jak by se takový elektrobus dal za jízdy přihákovat na tramvajove vedení (vysunovací kola do kolejí?), tak by to bylo fajn. Takhle je to jenom trolejbus s baterkama.

+2/−1
31.1.2014 18:19

B56o56h96u59s63l51a77v 80K70r35á87l76í72k 2861270409426

Jako trolejbus to jezdit neumí. Je to jen elektrobus, co má o jeden dobíjecí konektor víc. Hlavní výhodou je, že je to asi šestkrát dražší než srovnatelný autobus v nejpřísnější emisní normě. S tím rozdílem, že ten autobus nemusí tankovat každou hodinu.

+6/0
31.1.2014 21:39

O65n77d51r64e56j 80K25a77l45m65a97n 1420846764292

Myslím, že vzhledem k výše zmíněným výhodám by bylo dobré tak deset kousků koupit :-)

0/0
1.2.2014 0:58

B25o69h67u66s44l94a11v 23K84r80á17l77í33k 2251630609906

To budou slušné úspory na garážovacích plochách. Kdyby se za stejné peníze koupilo něco levnějšího, zabralo by to spoustu místa, potřebovalo by to personál atd.

0/0
1.2.2014 2:37

Z61d91e72n29ě86k 37K90u98č26e44r85a 4168211811386

Experimenty Dopravního podniku zase nezklamaly. Stále se hledají ideální technologie pro veřejnou dopravu a vždycky je to průser. Připomeňme si poslední dva typy tramvají, předtím jistý Dvořák nakoupil desítky hybridních autobusl SOR a nikdo s nimi nechce jezdit. Většina evropských měst má na svých linkách autobusy CNG, ale Praha se jim z nepochopitelných důvodů brání, i když jen v Česku jsou tři výrobci. No tak zkoušíme elektro mobil, bez ohledu na to, že se do pražských kopců nehodí a jeho spotřeba elektřiny bude enormní. Nojo, ale když budeme mít Temelín 2 za pořizovací cenu 1 bilion, tak se to vyplatí.

+2/−3
31.1.2014 18:13

J49a20r57o56s27l59a72v 96B69r76ü38m79m74e72r 7464533296

Problém není v elektřině, ale v baterkách, které to prostě neutáhnou. Ale CNG by mohl být zajímavý souhlas, lepší než nebezpečná šílenost vodík.

Jinak SOR dal o dost nižší cenu, ale je fakt, že jako cestujícímu se mi také zdají horší.

+2/0
31.1.2014 18:30

J12a47n 50F33r84o55l95í82k 6406750445774

V Indii jezdí autobusy na zemní plyn desetiletí. Tlakové lahve jsou na střeše takže případný únik u ventilu není žádný problém. Ovšem Indie je zaostalá země. Naše pokroková jezdí na naftu.

0/0
31.1.2014 22:03

M66a37r77e69k 35D49e82m14č15á14k 9735124286755

Jestli ono by nebylo lepší natahat zpátky dráty, aspoň pro ty metrobusy co nejezdí moc přes centrum... Ušetřilo by se na akumulátorech, nemusely by se na konečných dlouho nabíjet a jako bonus by ta vozidla byla mnohem lehčí. Hlavní nevýhoda by byla v nemožnosti dočasně změnit trasu, ale to by snad bylo krátkodobě řešitelné normálními autobusy...

+1/0
31.1.2014 17:59

R58o19b97e21r34t 53P97r41a85ž18á44k 4868266355120

Možná by bylo lepší rozšířit tramvajovou síť. Ta je celkem kvalitní, infrastruktura pro trolejbusy by se musela celá znovu vybudovat.

0/0
31.1.2014 22:11

M59a43r28e96k 61D91e19m11č11á15k 9475954706255

Když se podívám třeba na autobusy č. 136 nebo 177, tak po Praze ujedou obrovskou štreku a přepraví tolik lidí, že je možná škoda na to pálit naftu. Dokážu si představit, že by se nad tyto autobusy natahaly dráty, ale že by to jezdilo po kolejích, to už mi přijde jako dost velké scifi. Běžná pražská tramvaj jede z jednoho konce Prahy na druhý konec přes centrum, běžný pražský autobus opisuje kolem centra větší či menší kružnici a spojuje odlehlé zastávky tramvají a metra tak, aby se přes centrum jet nemuselo... Tzn. pokud by se měly významné autobusové tratě nahradit za tramvaje, muselo by se toho dovybudovat opravdu hodně, z toho stávajícího by se nedalo použít skoro nic.

+3/0
1.2.2014 0:01

B96o42h76u30s65l78a47v 72K42r64á20l34í67k 2941900609896

Natáhnout dráty pro trolejbusy je rozhodně jednodušší než rozšiřovat tramvajovou síť. Postavit nové tramvajové měnírny je úplně stejná investice jako postavit nové trolejbusové měnírny. A opravovat trolejbusy je v zásadě možné v té stávající infrastruktuře - není to o moc náročnější, než se naučit opravovat nový typ tramvaje nebo autobusu.

+1/0
1.2.2014 2:44

J61a65k77u12b 53M39a83t31ě23j66ů 5985952191295

to sice jo, ale provoz tramvaji bude asi vyrazne levnejsi, nez provoz trolejbusu. beru v uvahu, ze to je prakticky stejny, s tim rozdilem, ze tramvaj ma vyrazne nizsi treni. Nehlede na to, ze tramvaj ma o neco vetsi kapacitu. Navic je sice hezke, ze trolejbus jede na elektrinu, ale i ta elektrina bude z cca 60% z uhli a kdyz si vezmu v potaz ztraty a podobne veci, tak by me zajimalo, jestli je skutecne trolejbus ekologictejsi, nez autobus. Je pravdou, ze to nefuni v Praze, ale nekde jinde, takze me to trapit nemusi, ale stejne se nad tim musim pozastavit.

0/0
3.2.2014 10:53

J15a11n 69M70a21t11ú20š 5957690325226

To přece nebyl test, ale rychlá akce na vyřazení konkrétní firmy a vozidla. Třeba ta firma nebyla ochotna dát žádnou přidanou hodnotu.

0/−5
31.1.2014 17:54

B69o85h42u51s66l51a15v 19K53r56á44l14í46k 2931880479466

To jako že výrobce to vnutil čtyřem českým městům na testy se záměrem, aby byl vyřazen?

+2/0
31.1.2014 21:53

O43t65t80o 72N45o54v90a29k 8660348306499

Se me mohli zeptat a nemuseli nic testovat, baterie v zime ztraci docasne kapacitu velmi rychle a tak treba elektromobil jede jen 20min a to bez topeni s topenim 5min ... jinak v lete ujede treba 120km ... klasika.

+2/0
31.1.2014 17:51

P88e51t69r 18R79u40m68p97l88i71k 4989577909103

tuším, že to nevyjetí a výběr linky bylo schválně šitý na odsun a znemožnění firmy. Měla by se na tohle zaměřit protikorupční policie. Ti pražáci neměli rušit trolejbusy, Baťa byl chytrejR^, že se nezalekl komunistů!!

+2/−11
31.1.2014 17:41

P75a57v66e65l 34Š27e21b72e59k 8354663412950

aha tak tento názor je tedy opravdu inteligentní ...nejlepší by podle vašeho názoru bylo kdyby ten bus jezdil po rovině a to v létě aby nedej bože se muselo pustit topení ano a koupit jich třeba hned 10 a rovnou je šoupnout do Střešovic do muzea  jako nepoužitelný exponát naprosto nevhodný do tohoto terénu a dle toho vašeho "ti pražáci " soudím že jste odporník na pražskou dopravu ...no jak jinak

+5/−4
31.1.2014 17:56

M49a86r59c47e83l 79P88a13v67l91í43k 7371244578779

vozidlo konštruované pre podstatne iný terén nemohlo vyhovieť. a poistili si to zimným obdobím, ktoré ich skoro sklamalo. ešte deň bez mrazov a nemali by sa na čo vyhovoriť.

+1/−4
31.1.2014 18:28

J47a54r92o80s24l54a53v 25B70r98ü68m94m32e76r 7784203826

Aha, takže se i podle Vás nevyhovující vozidlo mělo testovat v podmínkách, na které by reálně nebyl provozován? Firma prostě chtěla něco vyzkoušet a teď ví, že to do Prahy není vhodně, nic více, nic méně.

+5/−3
31.1.2014 18:32

V22ě97r72a 57B11e21n60o73v20á 7207710895739

A to ještě nejsou pořádné mrazy, asi ve Vídni je rovinka a teplota není pod nulou:-/

+3/−1
31.1.2014 17:37

R31o95b12e62r94t 21P80r73a59ž81á94k 4438446755830

Vídeň je placka. nezrušili tam náhodou taky trolejbusy?

0/0
31.1.2014 22:06

T21o92m80á89š 23K33u53č11e58r14a 5897522807302

Ale přiznám se, že jako pokus to určitě stálo za to. Jednak jsem se dočetl, že přesně na této trase jezdil dříve trolejbus a za další začínám mít takový dojem, že dopravní podnik pomalinku připouští, že by se trolejbusy mohly vrátit, už jenom kvůli rekuperaci, která při jízdě z kopce vrací elektřinu do sítě, což u autobusu neexistuje.:-)

+5/0
31.1.2014 17:33

B50o43h43u52s80l35a46v 97K29r23á83l98í12k 2481480909616

Už dvakrát bylo obnovení trolejbusů v plánu a takřka na dosah. V současné době se o tom nijak zvlášť neuvažuje. Elektrobus může rekuperovat a možná je to i jednodušší než vracení elektřiny do sítě, nemýlím se?

0/0
31.1.2014 21:59

R67o76b83e88r97t 26P89r98a60ž97á51k 4118136895300

Pro trolejbusy byla zcela zničena veškerá infrastruktura. Její obnova by byla tak drahá, že do toho asi nikdo nepůjde. Jednou zrušeno, navždy zrušeno. Bohužel.

0/0
31.1.2014 22:05

L37u91k39á40š 60K10o90p94e58č73e94k 8618752391347

No když se tak koukám na fotografii č.9, tak bych spíše řekl, že je to takový elektrobusík, než elektrobus...

+2/0
31.1.2014 17:31

J51i62ř20í 23S37v83i14t45á61k 1442261620819

Asi jsem málo na výši,neboť místo elektrobusu,vidím trolejbus.  ;-D

0/−5
31.1.2014 16:14

J74i48ř55í 28K20o93c77u73r55e18k 6595104675848

Troleje jsou natažené jenom mezi dvěma sloupy v zastávce, na lince se jede na baterie.

+4/0
31.1.2014 16:20

R88o40b34e31r38t 32P31r73a10ž47á91k 4758926535870

To vidíte špatně.

+4/0
31.1.2014 17:30

J93i77ř25í 82K38u22b82í35n 4482438655447

A jak to dobíjeli po cestě z Vídně do Prahy???8-o

+2/−2
31.1.2014 15:56

L55a76d17i12s63l36a26v 29M55i31k20a 1931349584534

Měli dlouhej prodlužovák.....

+9/−1
31.1.2014 15:58

J74a55n79a 27M28o83l30á66k23o80v83á 7837556756564

Z autobaterky skrz zapalovac.

+5/0
31.1.2014 16:21

A97l82e93x66a85n27d32r 39K89o21s65t37k68a 5489566159886

Dobrá otázka. Počítám, že to měli na podvalníku, nebo to přivezli vlakem.

0/0
31.1.2014 16:25

R14o63b39e60r92t 62P48r26a70ž56á49k 4878816515410

Liščím ohonem, jak jinak.

+2/0
31.1.2014 17:30

M72a78r73c21e21l 39P91a67v56l32í49k 7361164288929

klasicky - pendrekom.

0/0
31.1.2014 18:29

J97i74ř34í 78K94u51b22í27n 4472888415277

Chodí to výborně, ale neseje to.

+15/0
31.1.2014 15:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.