Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Praha zkusí další elektrobus, tentokrát český. Minulý zaskočily mrazy

Pražský dopravní podnik bude v krátké době testovat další elektrobus. Po pět dnů od pátku do úterý bude Střešovicemi na lince 216 jezdit vůz EBN 8 společnosti SOR. Nedávno testovaný elektrobus značky Siemens - Rampini přitom v podobných testech hlavně vinou nízkých teplot neuspěl.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I29v31o 67G29o57v64a43n 1773909877

Proč testujete takové předražené zhůvěřilosti? Autobusy na CNG už dávno jezdí a je to  pravděpodobně levnější a prověřenější technologie

+5/0
7.2.2014 18:23

P72a27v40e39l 84F98o52l73t93á13n 4510202744

Stromy byly kdysi také prověřené a slezli jsme z nich. Alespoň někteří.

+2/−2
7.2.2014 19:32

J57a61r92o15m47í13r 59K71r71á67l 4460959104159

Asi proto, že v domě se bydlí lépe. :-)  Ale že by se v tom "IN" elektrobusu jezdilo líp, to mi nějak nepřipadá.

+3/0
8.2.2014 8:03

P93a72v33e34l 54F72o76l61t78á41n 4270162924

Vaše věta "Ale že by se v tom "IN" elektrobusu jezdilo líp, to mi nějak nepřipadá." je založená na nějaké vaší přímé osobní zkušenosti?

Píšete z pozice majitele/provozovatele; nebo coby zkušený řidič uvedeného vozidla; či jako cestující s opravdovou osobní zkušeností z jízdy; nebo to odhadujete z pouhého zhlédnutí obrázku daného vozidla, nebo jste jen obyčejný diskusní tlachal beze smyslu pro realitu?

Která z možností je správně?

0/0
8.2.2014 20:06

J33a11r53o81m71í19r 55K20r66á63l 4590949744419

Sedadla jsou tam stejně pohodlná, jako v autobusu (autobusy od SOR znám), rychlost vyšší není a dojezd také vyšší nebude.  Tak v čem je elektrobus lepší ?  Ve vyšší ceně ? ;-)  Cestujícího nezajímá druh pohonu (on ten nafťák v dnešních autobusech není tak moc slyšet), ale pohodlí, spolehlivost a cena jízdenky.

0/0
9.2.2014 15:49

P25a11v58e92l 43F83o93l58t10á69n 4780952474

Ano, souhlasím, na první pohled pro cestujícího skoro stejné. Ale pouze na první pohled; v případě neprůjezdné komunikace, ať už zásluhou cizí dopravní nehody, nebo třeba spadený strom přes silnici, či vypnutý proud, musí trolejbus čekat na místě na odstranění příčiny, kdežto elektrobus je stejně jako autobus na trase nezávislý a může jet jinudy. Cítíte ten "drobný" rozdíl i pro cestujícího?

   Z pohledu zřizovatele dopravy je situace obdobná. Trolejbus má pevně "zadrátované" trasy a jinam nemůže ani metr. Elektrobus… ale to už bych se opakoval, jistě si doplníte sám z předchozího.

   Další pohled zřizovatele – trolejové vedení jako takové. Zde se nám to pěkně větví a) zadrátování města trolejemi, b) údržba téhož. A to nejsou jen nad hlavou viditelné dráty, ale i měnírny, podzemní napájecí kabely, nosné sloupy na kterých vedení visí (na běžný sloup veřejného osvětlení se to navěsit nedá – nemá patřičnou předepsanou nosnost), spousta výhybek a sjížděček a křížení atd. Všechna tato bižuterie vyžaduje obrovské pořizovací náklady a o nic menší náklady na údržbu. U tramvají k tomu všemu přistupují ještě koleje se všemi příslušnými radostmi.

   Město, kde do včerejška nevisel v luftě jediný drát, může od zítřka bez jediného kopnutí do země začít s dopravou elektrobusy. Pouze musí zajistit jejich dobíjení v garážích a případně ještě dobíjení na konečných stanicích. Dost velký rozdíl, nemyslíte?

   Krapet "z rychlíku" o tom něco málo vím, jezdil jsem po Brně dvacet roků s trolejbusem.

0/0
9.2.2014 16:42

P97a94v82e61l 86F40o19l35t70á28n 4840742864

Tak znovu a bez koktání, snad to někdo pochopí.

Text "Proč testujete takové předražené zhůvěřilosti? Autobusy na CNG už dávno jezdí a je to  pravděpodobně levnější a prověřenější technologie" ve mně vzbuzuje představu snahy udělat nyní tučnou čáru, co bylo zachovat a hlavně nic nového se nepokoušet vyzkoumat.

Domnívám se, že je pořád nutné vymýšlet a testovat nové a nové věci i přes to, že ty "staré a osvědčené" fungují.

Jen díky této vlastnosti našich předků, jsme našli odvahu z těch, tehdy tak "osvědčených", stromů slézt a dopracovat se až k dnešním pohodlným domům. Nebo si měl pračlověk říci – přece neopustím tak pohodlnou a bezpečnou jeskyni?

Netýká se to pouze volby autobus/elektrobus, ale všeho našeho konání.

Samozřejmě že se občas šlápne vedle, ale to je nezbytná daň za pokrok.

+1/0
8.2.2014 19:57

M54a94r37t18i73n 38R79u40z60i60c29k47a 1832328986747

Ja proste nechapu, proc nenatahaj znovu draty a nekoupej trolejbusy, pri tomhle vahani a testovani drahych elektrobusu uz mohli existovat prvni linky. Pro Prahu je to nejvyhodnejsi v tomhle terenu, alespon pod ty tzv. metrobusy a trolejbus muze byt i hybrid (elektrina z troleji + nafta kde neni trolej). Ostatne v Praze kdysi jezdily a infrastrukturu mohou sdilet s autobusy, vsak i Garaze Klicov jsou stavene pro trolejbusy. Do nekterych mist vice zatizenych se muze rozsirit tram. trat. napr. jizni mesto, lhotka mozna i letnany (dostali by spojeni na C i B metro)...

+4/0
7.2.2014 16:17

P10e83t13r 75V71e57s24e83l12ý 2719638643156

Ono to není tak jednoduché. Trolej už vám nikdo nedovolí pověsit na barák a na běžné stožáry veřejného osvětlení to taky nemůžete dát. Dále vám bude chybět kapacita v měnírnách, budete muset natáhnout navíc kabely napájení od měníren. A hlavně zůstane závislost na trakci při ucpané cestě. hybridy jsou sice hezké, ale nesmírně drahé a náročné na údržbu.

Nemluvě o odporu současných konšelů vůči trolejbusům...

+1/0
7.2.2014 17:11

J54a82n 72Z28e55l39e97n30k90a 2946496258165

Víte, co je zajímavé? Že jsem v různých západních městech (kde dokonce nikdy neměli reálný socialismus!), viděl zcela běžně pověšené troleje na domech, a i u nás to ve 20. a 30. letech bylo zcela běžné a nikomu to nevadilo (o dobách socíku ani nemluvě). A to všechny baráky byly soukromé  a legislativa na to byla připravená. Jestli ono to s tou trolejí není jen o čecháčkovské zaprděnosti restituentů, kteří přece nebudou mít na baráku takovou věc jako závěsnou růžici troleje pro "socku", že...

Doporučuji vlézt na Google Earth, použít Streetwiew a kouknout se třeba do ulic Basileje. Tam uvidíte věci, jak se dávají i nové troleje na baráky!;-)

+1/0
8.2.2014 9:56

O46n43d62ř23e13j 18Č20a60p70k43a 6811971243964

Právě že trolejbus s přídavným motorem na trakci závislý není (a cenu to moc nezvedne, ani náklady na údržbu - je to jednoduchý dieselagregát, jakých najdete v každém špitále, kancelářské budově nebo u GSM buněk spoustu). Navíc zvládne prudší stoupání, než tramvaj, a nenadělá tolik hluku.

0/0
8.2.2014 11:27

J79i53ř16í 11J74o25z34a 3168773560291

Ten Siemens byl tedy o dost hezčí než tenhle český.. tohle vypadá jen jak zakulacená krabice!

0/0
7.2.2014 12:01

P37a91v10e53l 18F87o63l59t65á20n 4800302874

Od prostředku MHD bych v první řadě očekával funkčnost, spolehlivost, úspornost a podobné vlastnosti.

Krásu, jako silně subjektivní hodnocení, bych bral v potaz až na dalších místech.

Hezká váza, která sice neudrží vodu (není funkční), může ještě pořád být po stránce estetiky ozdobou.

Hezký nejedoucí (vadný) autobus je v každém případě průšvih, i kdyby byl sázený brilianty.

0/0
7.2.2014 19:31

M67a55r53t54i82n 48Š90t29r41o42s 4289767840928

No, ale to nebude moc objektivní, když ted už mrazy nebudou

0/0
6.2.2014 22:05

D74a10v80i39d 64Š16a93f75r25á20n16e61k 5557274487583

Jsem fakt zvědavý, jak rozdrtí Siemens. Problémy toho předchozího busu jsou totiž momentálně typické pro celé odvětví. Ten český je přitom větší a o dost těžší, takže už jenom tohle je docela mínus. Ale držím palce.

+1/0
6.2.2014 20:17

A85l97e32x28a42n28d71r 79K33o39s64t98k94a 5599806769336

Každopádně, pokusný provoz nemůže škodit. To je totiž účelem, otestovat technologie, vbyrat, která by případně měla smysl. Jen tak mě napadá ona americká dívčina, jejíž baterie (akumulátor, kondenzátor), složená z uhlíku má mít totožné parametry, co se hustoty proudu týká, ale nabíjecí čas 30s. Pokud by jí nesponzoroval microsoft, tak bych byl hodně skeptický,.

0/0
6.2.2014 22:29

K93v88ě58t83o79s25l24a92v 91N39y43t48r31a 9916728798817

Už se to používá i v dopravě, ovšem dojezd na to je tak 1,5 km, ovšem je to dobré pro brzdění a následný rozjezd, hlavně ve městě a u lokomotiv při posunu. Jsou pokusy to začlenit do hybridů na zlepšení ekonomiky, je to celkem lehké a nabíjí se to bleskově při brzdění, jako kondenzátor.:-)

0/0
6.2.2014 22:36

J55a29n 54Z65e60l55e38n11k16a 2346506938795

Neříká se tomu náhodou superkapacitor?;-)

0/0
8.2.2014 9:58

M65a38r39t37i61n 38R88u73z15i81c17k34a 1502888376407

No, to zalezi na tom, jestli budou mrazy...

0/0
7.2.2014 16:18

J11a47n91a 29M22o13l60á31k66o43v43á 7307826736894

Jaeda nevim, v clanku pisou ze kdyz stoji v zacpe, ze nic mimo osvetleni nespotrebovava.... Co topeni? Vytopit prosklenou bednu musi byt aspon 10kW...

+3/−1
6.2.2014 18:03

K73v98ě22t73o14s18l92a40v 43N89y18t50r46a 9466408198667

Některé ovšem mají naftové topení, takže ta ekologie je nějak na půl.:-)

0/0
6.2.2014 22:25

J10i69ř14í 86K57r74e66j61č76í17k 2697278944686

Nafta. Takže ta "nezávislost" nebude až taková hitparáda... :-/

0/0
6.2.2014 22:27

K90v41ě91t42o35s37l24a33v 31N18y16t57r38a 9146628238837

Ty SOR mají vodou chlazené motory a měniče, teplo lze použít pro přitápění, ovšem při pořádné zimě, třeba stejně použít naftové topení.:-)

0/0
6.2.2014 22:38

T36o33m76á30š 22Z68e13m26a33n 3555218364115

Je sice hezké že se nevzdávají, ale dla bych přednost přechodu na CNG.

To už se osvědčilo.

+1/−1
6.2.2014 17:41

B32o22h48u31s27l19a54v 14K15r81á51l76í47k 2951790989456

Kdo že se nevzdává? Výrobci? Dopravci je to celkem jedno, ale když mu někdo sám od sebe půjčuje drahou hračku, tak proč by to nezávazně nevyužil.

+2/0
6.2.2014 17:45

D61a98v63i33d 43Š93a28f48r77á71n87e26k 5117814137953

Bych ani neřekl. Jezdí na to pár busů v okresních městech, ale nějak moc se to nerozjelo. Ono hlavně nafta zaznamenala obrovský technologický pokrok, takže něco, jako Ikarus ztrácející se v černém čoudu, se dnes prostě nevyrábí.

Pořízení CNG busu tak bude v důsledku menších sérií vždy dražší. Elektřina je momentálně prostě trend budoucnosti a vše ostatní se vnímá tak trochu jako překonané.

+1/0
6.2.2014 20:03
Foto

S30t85a93n19i16s86l52a67v 79T30e51s34a52ř 9737724322264

Většina výrobců osobních aut dává od investic do vývoje elektromobilů ruce pryč do doby, dokud se dramaticky nezlepší poměr kapacita/váha baterií. A vzhledem k faktu, že nové baterie dřív než za 5 let nebudou a životnost autobusu je kratší, bych se na testování elektrobusu vykašlal a zkusil třeba CNG.

+2/−7
6.2.2014 17:40

Z86d92e21n72ě77k 87H28r29u82b48ý 5465668861136

A proč jednoduše nepoužít trolejbusy se záložním diesel agregátem - osvědčené řešení? Náklady na vybudování infrastruktury v dlouhodobém měřítku vyváží náklady na výměny baterií, kterým se bude s každým cyklem snižovat životnost. A hmotnost těch baterií zbytečně zvyšuje spotřebu. Trolejbusy vyjedou všude, jsou bez emisí, spotřeba nižší než u elektrobusů, průjezd úseky bez trakce vyřešen, není zde ekologická zátěž spojená s likvidací baterií. Elektřinu ano, ale rozumným způsobem.

+6/−1
6.2.2014 17:38

B98o48h80u26s19l85a89v 39K74r56á94l52í22k 2511920949136

Používat ve městě bez trolejbusového vedení trolejbusy se záložním diesel agregátem - to by bylo fakt vtipné. To už by snad bylo lepší kupovat rovnou hybridní autobusy, anebo rovnou dieselové autobusy, aby se ušetřila zbytečná zátěž.

+1/−1
6.2.2014 17:44

Z98d65e10n23ě88k 90H32r52u96b75ý 5885338471156

To jste rozvedl původní myšlenku hodně do extrému. Já jsem přece psal o budování infrastruktury s využitím záložního agregátu na průjezd úseků bez trakčního vedení.

+1/0
6.2.2014 19:40

K11v91ě27t52o85s71l57a62v 45N35y57t27r64a 9766348748757

V Opavě to jezdí běžně, ve městě pod trolejí a venku se přepne na diesel, co je na tom divného?:-)

0/0
6.2.2014 22:23

J36i86ř45í 47K10r86e88j19č56í57k 2737228204106

Třeba to, že v Praze narozdíl od Opavy nemáme trolejbusové troleje nikde. Ani ve městě, ani mimo...

+2/0
6.2.2014 22:30

K15v37ě50t92o59s94l98a17v 33N55y45t29r73a 9656708358547

Proto v Praze budou zkoušet ten SOR, ten se dá dobíjet s třífázové přípojky. Mělo by to být jednodušší.  V Ostravě to tak jezdí.

+1/0
6.2.2014 22:41

J28a32n 10Z62e46l11e67n10k15a 2386426388245

No tak je natáhneme, ne? Bylo by to sice budování nové infrastruktury, ale včetně vozovny to stojí 40 miliónů Kč za km tratě a jde to budovat i postupně. A byly by to rozhodně lépe vynaložené peníze, než např. 20 miliard na předražené a zbytečné metro do Motola, místo kterého tam klidně mohly z Dejvic jezdit tak dvě trolejbusové linky a vyšlo by to podstatně levněji. Stejně v tom metru větší frekvence, než by měly ony dvě trolejbusové linky, nebude.

0/0
8.2.2014 10:02

M82a50r35e35k 52V89y24m83a73z79a75l 5288636892110

[>-] Skvělá zpráva a šance pro českou firmu....[>-]

+1/−1
6.2.2014 16:24

B80o23h33u48s31l12a54v 89K19r47á68l35í81k 2911540659666

Nebral bych to tak nacionálně. Kvalita národnost nemá, a na které straně hranic končí který tunel, to může být taky celkem jedno tomu, komu to nejde do jeho kapsy. A ani český výrobce si většinu součástí nevyrábí sám.

+1/0
6.2.2014 17:50

M77a18r71e94k 92V48y22m80a21z70a53l 5518336432810

[>-] Tady jde ale o prospěch nás všech, ne?

0/0
9.2.2014 14:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.