Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Praha zkusí další elektrobus, tentokrát český. Minulý zaskočily mrazy

Pražský dopravní podnik bude v krátké době testovat další elektrobus. Po pět dnů od pátku do úterý bude Střešovicemi na lince 216 jezdit vůz EBN 8 společnosti SOR. Nedávno testovaný elektrobus značky Siemens - Rampini přitom v podobných testech hlavně vinou nízkých teplot neuspěl.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I43v75o 44G62o78v81a20n 1413669217

Proč testujete takové předražené zhůvěřilosti? Autobusy na CNG už dávno jezdí a je to  pravděpodobně levnější a prověřenější technologie

+5/0
7.2.2014 18:23

P57a50v36e37l 41F62o69l86t60á19n 4230742904

Stromy byly kdysi také prověřené a slezli jsme z nich. Alespoň někteří.

+2/−2
7.2.2014 19:32

J96a26r46o68m74í92r 81K29r23á46l 4730759624489

Asi proto, že v domě se bydlí lépe. :-)  Ale že by se v tom "IN" elektrobusu jezdilo líp, to mi nějak nepřipadá.

+3/0
8.2.2014 8:03

P88a98v96e76l 35F52o78l26t71á35n 4480342984

Vaše věta "Ale že by se v tom "IN" elektrobusu jezdilo líp, to mi nějak nepřipadá." je založená na nějaké vaší přímé osobní zkušenosti?

Píšete z pozice majitele/provozovatele; nebo coby zkušený řidič uvedeného vozidla; či jako cestující s opravdovou osobní zkušeností z jízdy; nebo to odhadujete z pouhého zhlédnutí obrázku daného vozidla, nebo jste jen obyčejný diskusní tlachal beze smyslu pro realitu?

Která z možností je správně?

0/0
8.2.2014 20:06

J47a69r87o84m80í68r 83K46r46á41l 4220459484849

Sedadla jsou tam stejně pohodlná, jako v autobusu (autobusy od SOR znám), rychlost vyšší není a dojezd také vyšší nebude.  Tak v čem je elektrobus lepší ?  Ve vyšší ceně ? ;-)  Cestujícího nezajímá druh pohonu (on ten nafťák v dnešních autobusech není tak moc slyšet), ale pohodlí, spolehlivost a cena jízdenky.

0/0
9.2.2014 15:49

P90a43v14e62l 61F77o23l80t86á63n 4410862314

Ano, souhlasím, na první pohled pro cestujícího skoro stejné. Ale pouze na první pohled; v případě neprůjezdné komunikace, ať už zásluhou cizí dopravní nehody, nebo třeba spadený strom přes silnici, či vypnutý proud, musí trolejbus čekat na místě na odstranění příčiny, kdežto elektrobus je stejně jako autobus na trase nezávislý a může jet jinudy. Cítíte ten "drobný" rozdíl i pro cestujícího?

   Z pohledu zřizovatele dopravy je situace obdobná. Trolejbus má pevně "zadrátované" trasy a jinam nemůže ani metr. Elektrobus… ale to už bych se opakoval, jistě si doplníte sám z předchozího.

   Další pohled zřizovatele – trolejové vedení jako takové. Zde se nám to pěkně větví a) zadrátování města trolejemi, b) údržba téhož. A to nejsou jen nad hlavou viditelné dráty, ale i měnírny, podzemní napájecí kabely, nosné sloupy na kterých vedení visí (na běžný sloup veřejného osvětlení se to navěsit nedá – nemá patřičnou předepsanou nosnost), spousta výhybek a sjížděček a křížení atd. Všechna tato bižuterie vyžaduje obrovské pořizovací náklady a o nic menší náklady na údržbu. U tramvají k tomu všemu přistupují ještě koleje se všemi příslušnými radostmi.

   Město, kde do včerejška nevisel v luftě jediný drát, může od zítřka bez jediného kopnutí do země začít s dopravou elektrobusy. Pouze musí zajistit jejich dobíjení v garážích a případně ještě dobíjení na konečných stanicích. Dost velký rozdíl, nemyslíte?

   Krapet "z rychlíku" o tom něco málo vím, jezdil jsem po Brně dvacet roků s trolejbusem.

0/0
9.2.2014 16:42

P22a80v54e21l 29F49o93l44t59á34n 4600912164

Tak znovu a bez koktání, snad to někdo pochopí.

Text "Proč testujete takové předražené zhůvěřilosti? Autobusy na CNG už dávno jezdí a je to  pravděpodobně levnější a prověřenější technologie" ve mně vzbuzuje představu snahy udělat nyní tučnou čáru, co bylo zachovat a hlavně nic nového se nepokoušet vyzkoumat.

Domnívám se, že je pořád nutné vymýšlet a testovat nové a nové věci i přes to, že ty "staré a osvědčené" fungují.

Jen díky této vlastnosti našich předků, jsme našli odvahu z těch, tehdy tak "osvědčených", stromů slézt a dopracovat se až k dnešním pohodlným domům. Nebo si měl pračlověk říci – přece neopustím tak pohodlnou a bezpečnou jeskyni?

Netýká se to pouze volby autobus/elektrobus, ale všeho našeho konání.

Samozřejmě že se občas šlápne vedle, ale to je nezbytná daň za pokrok.

+1/0
8.2.2014 19:57

M78a11r51t67i83n 41R86u67z87i81c66k72a 1862568846657

Ja proste nechapu, proc nenatahaj znovu draty a nekoupej trolejbusy, pri tomhle vahani a testovani drahych elektrobusu uz mohli existovat prvni linky. Pro Prahu je to nejvyhodnejsi v tomhle terenu, alespon pod ty tzv. metrobusy a trolejbus muze byt i hybrid (elektrina z troleji + nafta kde neni trolej). Ostatne v Praze kdysi jezdily a infrastrukturu mohou sdilet s autobusy, vsak i Garaze Klicov jsou stavene pro trolejbusy. Do nekterych mist vice zatizenych se muze rozsirit tram. trat. napr. jizni mesto, lhotka mozna i letnany (dostali by spojeni na C i B metro)...

+4/0
7.2.2014 16:17

P81e34t52r 93V46e71s65e90l30ý 2929958543496

Ono to není tak jednoduché. Trolej už vám nikdo nedovolí pověsit na barák a na běžné stožáry veřejného osvětlení to taky nemůžete dát. Dále vám bude chybět kapacita v měnírnách, budete muset natáhnout navíc kabely napájení od měníren. A hlavně zůstane závislost na trakci při ucpané cestě. hybridy jsou sice hezké, ale nesmírně drahé a náročné na údržbu.

Nemluvě o odporu současných konšelů vůči trolejbusům...

+1/0
7.2.2014 17:11

J40a19n 53Z69e54l98e21n38k29a 2786106988635

Víte, co je zajímavé? Že jsem v různých západních městech (kde dokonce nikdy neměli reálný socialismus!), viděl zcela běžně pověšené troleje na domech, a i u nás to ve 20. a 30. letech bylo zcela běžné a nikomu to nevadilo (o dobách socíku ani nemluvě). A to všechny baráky byly soukromé  a legislativa na to byla připravená. Jestli ono to s tou trolejí není jen o čecháčkovské zaprděnosti restituentů, kteří přece nebudou mít na baráku takovou věc jako závěsnou růžici troleje pro "socku", že...

Doporučuji vlézt na Google Earth, použít Streetwiew a kouknout se třeba do ulic Basileje. Tam uvidíte věci, jak se dávají i nové troleje na baráky!;-)

+1/0
8.2.2014 9:56

O33n97d86ř48e42j 91Č18a77p77k10a 6171971693164

Právě že trolejbus s přídavným motorem na trakci závislý není (a cenu to moc nezvedne, ani náklady na údržbu - je to jednoduchý dieselagregát, jakých najdete v každém špitále, kancelářské budově nebo u GSM buněk spoustu). Navíc zvládne prudší stoupání, než tramvaj, a nenadělá tolik hluku.

0/0
8.2.2014 11:27

J45i60ř47í 90J45o42z27a 3568723230121

Ten Siemens byl tedy o dost hezčí než tenhle český.. tohle vypadá jen jak zakulacená krabice!

0/0
7.2.2014 12:01

P41a57v72e37l 62F55o52l93t81á48n 4660132814

Od prostředku MHD bych v první řadě očekával funkčnost, spolehlivost, úspornost a podobné vlastnosti.

Krásu, jako silně subjektivní hodnocení, bych bral v potaz až na dalších místech.

Hezká váza, která sice neudrží vodu (není funkční), může ještě pořád být po stránce estetiky ozdobou.

Hezký nejedoucí (vadný) autobus je v každém případě průšvih, i kdyby byl sázený brilianty.

0/0
7.2.2014 19:31

M59a13r45t71i62n 18Š45t70r84o92s 4759777800868

No, ale to nebude moc objektivní, když ted už mrazy nebudou

0/0
6.2.2014 22:05

D64a66v46i75d 35Š73a45f10r44á44n49e24k 5547644137863

Jsem fakt zvědavý, jak rozdrtí Siemens. Problémy toho předchozího busu jsou totiž momentálně typické pro celé odvětví. Ten český je přitom větší a o dost těžší, takže už jenom tohle je docela mínus. Ale držím palce.

+1/0
6.2.2014 20:17

A66l77e56x64a40n41d95r 54K93o63s77t41k56a 5639966599806

Každopádně, pokusný provoz nemůže škodit. To je totiž účelem, otestovat technologie, vbyrat, která by případně měla smysl. Jen tak mě napadá ona americká dívčina, jejíž baterie (akumulátor, kondenzátor), složená z uhlíku má mít totožné parametry, co se hustoty proudu týká, ale nabíjecí čas 30s. Pokud by jí nesponzoroval microsoft, tak bych byl hodně skeptický,.

0/0
6.2.2014 22:29

K67v86ě37t45o71s41l39a45v 59N67y11t31r48a 9636798678977

Už se to používá i v dopravě, ovšem dojezd na to je tak 1,5 km, ovšem je to dobré pro brzdění a následný rozjezd, hlavně ve městě a u lokomotiv při posunu. Jsou pokusy to začlenit do hybridů na zlepšení ekonomiky, je to celkem lehké a nabíjí se to bleskově při brzdění, jako kondenzátor.:-)

0/0
6.2.2014 22:36

J35a96n 30Z25e55l32e69n90k81a 2706956148525

Neříká se tomu náhodou superkapacitor?;-)

0/0
8.2.2014 9:58

M80a47r88t42i85n 77R75u51z94i45c26k29a 1802738946337

No, to zalezi na tom, jestli budou mrazy...

0/0
7.2.2014 16:18

J54a98n97a 72M57o38l98á38k64o21v64á 7667536886704

Jaeda nevim, v clanku pisou ze kdyz stoji v zacpe, ze nic mimo osvetleni nespotrebovava.... Co topeni? Vytopit prosklenou bednu musi byt aspon 10kW...

+3/−1
6.2.2014 18:03

K43v41ě16t86o62s41l15a77v 12N90y56t39r61a 9146958748577

Některé ovšem mají naftové topení, takže ta ekologie je nějak na půl.:-)

0/0
6.2.2014 22:25

J74i67ř37í 70K97r40e94j51č47í60k 2767738234186

Nafta. Takže ta "nezávislost" nebude až taková hitparáda... :-/

0/0
6.2.2014 22:27

K96v15ě74t82o86s73l86a41v 90N48y31t94r80a 9116978478347

Ty SOR mají vodou chlazené motory a měniče, teplo lze použít pro přitápění, ovšem při pořádné zimě, třeba stejně použít naftové topení.:-)

0/0
6.2.2014 22:38

T67o46m16á91š 85Z61e98m45a11n 3215448244805

Je sice hezké že se nevzdávají, ale dla bych přednost přechodu na CNG.

To už se osvědčilo.

+1/−1
6.2.2014 17:41

B38o13h88u82s58l33a85v 31K19r11á70l42í75k 2871490129586

Kdo že se nevzdává? Výrobci? Dopravci je to celkem jedno, ale když mu někdo sám od sebe půjčuje drahou hračku, tak proč by to nezávazně nevyužil.

+2/0
6.2.2014 17:45

D92a52v10i35d 18Š37a16f26r21á53n74e46k 5857614527263

Bych ani neřekl. Jezdí na to pár busů v okresních městech, ale nějak moc se to nerozjelo. Ono hlavně nafta zaznamenala obrovský technologický pokrok, takže něco, jako Ikarus ztrácející se v černém čoudu, se dnes prostě nevyrábí.

Pořízení CNG busu tak bude v důsledku menších sérií vždy dražší. Elektřina je momentálně prostě trend budoucnosti a vše ostatní se vnímá tak trochu jako překonané.

+1/0
6.2.2014 20:03
Foto

S19t20a27n16i97s52l73a60v 13T58e44s45a59ř 9197734582434

Většina výrobců osobních aut dává od investic do vývoje elektromobilů ruce pryč do doby, dokud se dramaticky nezlepší poměr kapacita/váha baterií. A vzhledem k faktu, že nové baterie dřív než za 5 let nebudou a životnost autobusu je kratší, bych se na testování elektrobusu vykašlal a zkusil třeba CNG.

+2/−7
6.2.2014 17:40

Z52d28e90n24ě55k 29H75r81u66b46ý 5795208831336

A proč jednoduše nepoužít trolejbusy se záložním diesel agregátem - osvědčené řešení? Náklady na vybudování infrastruktury v dlouhodobém měřítku vyváží náklady na výměny baterií, kterým se bude s každým cyklem snižovat životnost. A hmotnost těch baterií zbytečně zvyšuje spotřebu. Trolejbusy vyjedou všude, jsou bez emisí, spotřeba nižší než u elektrobusů, průjezd úseky bez trakce vyřešen, není zde ekologická zátěž spojená s likvidací baterií. Elektřinu ano, ale rozumným způsobem.

+6/−1
6.2.2014 17:38

B49o28h25u66s76l32a94v 59K49r78á48l32í59k 2911700669126

Používat ve městě bez trolejbusového vedení trolejbusy se záložním diesel agregátem - to by bylo fakt vtipné. To už by snad bylo lepší kupovat rovnou hybridní autobusy, anebo rovnou dieselové autobusy, aby se ušetřila zbytečná zátěž.

+1/−1
6.2.2014 17:44

Z78d26e13n42ě42k 60H12r63u89b50ý 5345418161926

To jste rozvedl původní myšlenku hodně do extrému. Já jsem přece psal o budování infrastruktury s využitím záložního agregátu na průjezd úseků bez trakčního vedení.

+1/0
6.2.2014 19:40

K50v29ě35t94o26s43l51a95v 36N48y91t78r22a 9756338698827

V Opavě to jezdí běžně, ve městě pod trolejí a venku se přepne na diesel, co je na tom divného?:-)

0/0
6.2.2014 22:23

J20i10ř43í 10K93r80e89j16č66í23k 2127858814696

Třeba to, že v Praze narozdíl od Opavy nemáme trolejbusové troleje nikde. Ani ve městě, ani mimo...

+2/0
6.2.2014 22:30

K28v43ě84t97o12s34l96a54v 32N59y82t89r64a 9506638488357

Proto v Praze budou zkoušet ten SOR, ten se dá dobíjet s třífázové přípojky. Mělo by to být jednodušší.  V Ostravě to tak jezdí.

+1/0
6.2.2014 22:41

J40a30n 66Z24e40l71e92n55k48a 2446876588305

No tak je natáhneme, ne? Bylo by to sice budování nové infrastruktury, ale včetně vozovny to stojí 40 miliónů Kč za km tratě a jde to budovat i postupně. A byly by to rozhodně lépe vynaložené peníze, než např. 20 miliard na předražené a zbytečné metro do Motola, místo kterého tam klidně mohly z Dejvic jezdit tak dvě trolejbusové linky a vyšlo by to podstatně levněji. Stejně v tom metru větší frekvence, než by měly ony dvě trolejbusové linky, nebude.

0/0
8.2.2014 10:02

M49a19r53e77k 72V44y37m77a30z45a85l 5658766832270

[>-] Skvělá zpráva a šance pro českou firmu....[>-]

+1/−1
6.2.2014 16:24

B14o26h48u51s28l86a71v 65K24r55á86l71í91k 2511630889186

Nebral bych to tak nacionálně. Kvalita národnost nemá, a na které straně hranic končí který tunel, to může být taky celkem jedno tomu, komu to nejde do jeho kapsy. A ani český výrobce si většinu součástí nevyrábí sám.

+1/0
6.2.2014 17:50

M94a12r20e72k 45V85y76m28a20z57a20l 5838806572620

[>-] Tady jde ale o prospěch nás všech, ne?

0/0
9.2.2014 14:14





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.