Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Praha zkusí další elektrobus, tentokrát český. Minulý zaskočily mrazy

Pražský dopravní podnik bude v krátké době testovat další elektrobus. Po pět dnů od pátku do úterý bude Střešovicemi na lince 216 jezdit vůz EBN 8 společnosti SOR. Nedávno testovaný elektrobus značky Siemens - Rampini přitom v podobných testech hlavně vinou nízkých teplot neuspěl.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I25v50o 44G59o58v32a61n 1703849847

Proč testujete takové předražené zhůvěřilosti? Autobusy na CNG už dávno jezdí a je to  pravděpodobně levnější a prověřenější technologie

+5/0
7.2.2014 18:23

P30a96v11e69l 79F65o10l32t60á66n 4960732514

Stromy byly kdysi také prověřené a slezli jsme z nich. Alespoň někteří.

+2/−2
7.2.2014 19:32

J93a12r38o68m17í14r 81K83r22á57l 4600369644509

Asi proto, že v domě se bydlí lépe. :-)  Ale že by se v tom "IN" elektrobusu jezdilo líp, to mi nějak nepřipadá.

+3/0
8.2.2014 8:03

P89a73v52e66l 91F68o94l61t58á50n 4630162674

Vaše věta "Ale že by se v tom "IN" elektrobusu jezdilo líp, to mi nějak nepřipadá." je založená na nějaké vaší přímé osobní zkušenosti?

Píšete z pozice majitele/provozovatele; nebo coby zkušený řidič uvedeného vozidla; či jako cestující s opravdovou osobní zkušeností z jízdy; nebo to odhadujete z pouhého zhlédnutí obrázku daného vozidla, nebo jste jen obyčejný diskusní tlachal beze smyslu pro realitu?

Která z možností je správně?

0/0
8.2.2014 20:06

J25a68r30o11m14í51r 97K49r57á30l 4620539664129

Sedadla jsou tam stejně pohodlná, jako v autobusu (autobusy od SOR znám), rychlost vyšší není a dojezd také vyšší nebude.  Tak v čem je elektrobus lepší ?  Ve vyšší ceně ? ;-)  Cestujícího nezajímá druh pohonu (on ten nafťák v dnešních autobusech není tak moc slyšet), ale pohodlí, spolehlivost a cena jízdenky.

0/0
9.2.2014 15:49

P10a18v49e50l 43F25o24l20t58á18n 4100142154

Ano, souhlasím, na první pohled pro cestujícího skoro stejné. Ale pouze na první pohled; v případě neprůjezdné komunikace, ať už zásluhou cizí dopravní nehody, nebo třeba spadený strom přes silnici, či vypnutý proud, musí trolejbus čekat na místě na odstranění příčiny, kdežto elektrobus je stejně jako autobus na trase nezávislý a může jet jinudy. Cítíte ten "drobný" rozdíl i pro cestujícího?

   Z pohledu zřizovatele dopravy je situace obdobná. Trolejbus má pevně "zadrátované" trasy a jinam nemůže ani metr. Elektrobus… ale to už bych se opakoval, jistě si doplníte sám z předchozího.

   Další pohled zřizovatele – trolejové vedení jako takové. Zde se nám to pěkně větví a) zadrátování města trolejemi, b) údržba téhož. A to nejsou jen nad hlavou viditelné dráty, ale i měnírny, podzemní napájecí kabely, nosné sloupy na kterých vedení visí (na běžný sloup veřejného osvětlení se to navěsit nedá – nemá patřičnou předepsanou nosnost), spousta výhybek a sjížděček a křížení atd. Všechna tato bižuterie vyžaduje obrovské pořizovací náklady a o nic menší náklady na údržbu. U tramvají k tomu všemu přistupují ještě koleje se všemi příslušnými radostmi.

   Město, kde do včerejška nevisel v luftě jediný drát, může od zítřka bez jediného kopnutí do země začít s dopravou elektrobusy. Pouze musí zajistit jejich dobíjení v garážích a případně ještě dobíjení na konečných stanicích. Dost velký rozdíl, nemyslíte?

   Krapet "z rychlíku" o tom něco málo vím, jezdil jsem po Brně dvacet roků s trolejbusem.

0/0
9.2.2014 16:42

P56a42v52e86l 14F10o45l65t25á90n 4560552844

Tak znovu a bez koktání, snad to někdo pochopí.

Text "Proč testujete takové předražené zhůvěřilosti? Autobusy na CNG už dávno jezdí a je to  pravděpodobně levnější a prověřenější technologie" ve mně vzbuzuje představu snahy udělat nyní tučnou čáru, co bylo zachovat a hlavně nic nového se nepokoušet vyzkoumat.

Domnívám se, že je pořád nutné vymýšlet a testovat nové a nové věci i přes to, že ty "staré a osvědčené" fungují.

Jen díky této vlastnosti našich předků, jsme našli odvahu z těch, tehdy tak "osvědčených", stromů slézt a dopracovat se až k dnešním pohodlným domům. Nebo si měl pračlověk říci – přece neopustím tak pohodlnou a bezpečnou jeskyni?

Netýká se to pouze volby autobus/elektrobus, ale všeho našeho konání.

Samozřejmě že se občas šlápne vedle, ale to je nezbytná daň za pokrok.

+1/0
8.2.2014 19:57

M66a11r42t52i88n 22R35u65z94i52c19k10a 1302908536157

Ja proste nechapu, proc nenatahaj znovu draty a nekoupej trolejbusy, pri tomhle vahani a testovani drahych elektrobusu uz mohli existovat prvni linky. Pro Prahu je to nejvyhodnejsi v tomhle terenu, alespon pod ty tzv. metrobusy a trolejbus muze byt i hybrid (elektrina z troleji + nafta kde neni trolej). Ostatne v Praze kdysi jezdily a infrastrukturu mohou sdilet s autobusy, vsak i Garaze Klicov jsou stavene pro trolejbusy. Do nekterych mist vice zatizenych se muze rozsirit tram. trat. napr. jizni mesto, lhotka mozna i letnany (dostali by spojeni na C i B metro)...

+4/0
7.2.2014 16:17

P20e22t10r 10V45e51s16e14l42ý 2579528303466

Ono to není tak jednoduché. Trolej už vám nikdo nedovolí pověsit na barák a na běžné stožáry veřejného osvětlení to taky nemůžete dát. Dále vám bude chybět kapacita v měnírnách, budete muset natáhnout navíc kabely napájení od měníren. A hlavně zůstane závislost na trakci při ucpané cestě. hybridy jsou sice hezké, ale nesmírně drahé a náročné na údržbu.

Nemluvě o odporu současných konšelů vůči trolejbusům...

+1/0
7.2.2014 17:11

J84a26n 91Z93e57l57e23n76k15a 2286866778495

Víte, co je zajímavé? Že jsem v různých západních městech (kde dokonce nikdy neměli reálný socialismus!), viděl zcela běžně pověšené troleje na domech, a i u nás to ve 20. a 30. letech bylo zcela běžné a nikomu to nevadilo (o dobách socíku ani nemluvě). A to všechny baráky byly soukromé  a legislativa na to byla připravená. Jestli ono to s tou trolejí není jen o čecháčkovské zaprděnosti restituentů, kteří přece nebudou mít na baráku takovou věc jako závěsnou růžici troleje pro "socku", že...

Doporučuji vlézt na Google Earth, použít Streetwiew a kouknout se třeba do ulic Basileje. Tam uvidíte věci, jak se dávají i nové troleje na baráky!;-)

+1/0
8.2.2014 9:56

O60n88d43ř85e82j 19Č91a59p14k78a 6551551483254

Právě že trolejbus s přídavným motorem na trakci závislý není (a cenu to moc nezvedne, ani náklady na údržbu - je to jednoduchý dieselagregát, jakých najdete v každém špitále, kancelářské budově nebo u GSM buněk spoustu). Navíc zvládne prudší stoupání, než tramvaj, a nenadělá tolik hluku.

0/0
8.2.2014 11:27

J93i38ř19í 40J69o14z28a 3208363260151

Ten Siemens byl tedy o dost hezčí než tenhle český.. tohle vypadá jen jak zakulacená krabice!

0/0
7.2.2014 12:01

P71a42v39e38l 14F92o22l31t95á89n 4260702564

Od prostředku MHD bych v první řadě očekával funkčnost, spolehlivost, úspornost a podobné vlastnosti.

Krásu, jako silně subjektivní hodnocení, bych bral v potaz až na dalších místech.

Hezká váza, která sice neudrží vodu (není funkční), může ještě pořád být po stránce estetiky ozdobou.

Hezký nejedoucí (vadný) autobus je v každém případě průšvih, i kdyby byl sázený brilianty.

0/0
7.2.2014 19:31

M74a43r38t85i79n 47Š45t47r19o42s 4289487940878

No, ale to nebude moc objektivní, když ted už mrazy nebudou

0/0
6.2.2014 22:05

D27a72v30i50d 62Š26a80f20r75á61n31e98k 5847424337523

Jsem fakt zvědavý, jak rozdrtí Siemens. Problémy toho předchozího busu jsou totiž momentálně typické pro celé odvětví. Ten český je přitom větší a o dost těžší, takže už jenom tohle je docela mínus. Ale držím palce.

+1/0
6.2.2014 20:17

A34l77e66x62a65n35d74r 42K39o87s79t66k62a 5109216899196

Každopádně, pokusný provoz nemůže škodit. To je totiž účelem, otestovat technologie, vbyrat, která by případně měla smysl. Jen tak mě napadá ona americká dívčina, jejíž baterie (akumulátor, kondenzátor), složená z uhlíku má mít totožné parametry, co se hustoty proudu týká, ale nabíjecí čas 30s. Pokud by jí nesponzoroval microsoft, tak bych byl hodně skeptický,.

0/0
6.2.2014 22:29

K15v94ě57t74o48s63l53a75v 63N67y76t63r79a 9626128248667

Už se to používá i v dopravě, ovšem dojezd na to je tak 1,5 km, ovšem je to dobré pro brzdění a následný rozjezd, hlavně ve městě a u lokomotiv při posunu. Jsou pokusy to začlenit do hybridů na zlepšení ekonomiky, je to celkem lehké a nabíjí se to bleskově při brzdění, jako kondenzátor.:-)

0/0
6.2.2014 22:36

J17a50n 80Z41e32l91e96n86k21a 2736456238575

Neříká se tomu náhodou superkapacitor?;-)

0/0
8.2.2014 9:58

M75a49r41t89i79n 47R74u76z85i23c22k86a 1122678976777

No, to zalezi na tom, jestli budou mrazy...

0/0
7.2.2014 16:18

J59a35n77a 52M95o91l69á18k76o81v13á 7607866376884

Jaeda nevim, v clanku pisou ze kdyz stoji v zacpe, ze nic mimo osvetleni nespotrebovava.... Co topeni? Vytopit prosklenou bednu musi byt aspon 10kW...

+3/−1
6.2.2014 18:03

K61v15ě91t36o32s88l81a64v 48N89y31t36r67a 9536298348987

Některé ovšem mají naftové topení, takže ta ekologie je nějak na půl.:-)

0/0
6.2.2014 22:25

J19i61ř47í 67K69r60e82j79č32í23k 2967448244886

Nafta. Takže ta "nezávislost" nebude až taková hitparáda... :-/

0/0
6.2.2014 22:27

K58v33ě14t34o95s74l70a55v 69N53y22t14r16a 9706438508327

Ty SOR mají vodou chlazené motory a měniče, teplo lze použít pro přitápění, ovšem při pořádné zimě, třeba stejně použít naftové topení.:-)

0/0
6.2.2014 22:38

T62o77m60á77š 75Z51e50m91a53n 3185568984755

Je sice hezké že se nevzdávají, ale dla bych přednost přechodu na CNG.

To už se osvědčilo.

+1/−1
6.2.2014 17:41

B84o29h33u10s71l12a62v 28K33r58á37l62í90k 2931540649546

Kdo že se nevzdává? Výrobci? Dopravci je to celkem jedno, ale když mu někdo sám od sebe půjčuje drahou hračku, tak proč by to nezávazně nevyužil.

+2/0
6.2.2014 17:45

D22a45v81i89d 44Š65a63f20r82á81n63e42k 5517664247563

Bych ani neřekl. Jezdí na to pár busů v okresních městech, ale nějak moc se to nerozjelo. Ono hlavně nafta zaznamenala obrovský technologický pokrok, takže něco, jako Ikarus ztrácející se v černém čoudu, se dnes prostě nevyrábí.

Pořízení CNG busu tak bude v důsledku menších sérií vždy dražší. Elektřina je momentálně prostě trend budoucnosti a vše ostatní se vnímá tak trochu jako překonané.

+1/0
6.2.2014 20:03
Foto

S92t67a92n80i15s97l40a86v 13T38e29s32a25ř 9837564942364

Většina výrobců osobních aut dává od investic do vývoje elektromobilů ruce pryč do doby, dokud se dramaticky nezlepší poměr kapacita/váha baterií. A vzhledem k faktu, že nové baterie dřív než za 5 let nebudou a životnost autobusu je kratší, bych se na testování elektrobusu vykašlal a zkusil třeba CNG.

+2/−7
6.2.2014 17:40

Z98d94e20n26ě84k 50H62r68u89b87ý 5305988851806

A proč jednoduše nepoužít trolejbusy se záložním diesel agregátem - osvědčené řešení? Náklady na vybudování infrastruktury v dlouhodobém měřítku vyváží náklady na výměny baterií, kterým se bude s každým cyklem snižovat životnost. A hmotnost těch baterií zbytečně zvyšuje spotřebu. Trolejbusy vyjedou všude, jsou bez emisí, spotřeba nižší než u elektrobusů, průjezd úseky bez trakce vyřešen, není zde ekologická zátěž spojená s likvidací baterií. Elektřinu ano, ale rozumným způsobem.

+6/−1
6.2.2014 17:38

B91o23h15u96s35l61a83v 49K23r15á94l85í15k 2461400939986

Používat ve městě bez trolejbusového vedení trolejbusy se záložním diesel agregátem - to by bylo fakt vtipné. To už by snad bylo lepší kupovat rovnou hybridní autobusy, anebo rovnou dieselové autobusy, aby se ušetřila zbytečná zátěž.

+1/−1
6.2.2014 17:44

Z35d67e15n52ě70k 13H40r18u27b39ý 5215248201206

To jste rozvedl původní myšlenku hodně do extrému. Já jsem přece psal o budování infrastruktury s využitím záložního agregátu na průjezd úseků bez trakčního vedení.

+1/0
6.2.2014 19:40

K86v27ě57t37o18s19l85a30v 43N52y59t81r15a 9306978448267

V Opavě to jezdí běžně, ve městě pod trolejí a venku se přepne na diesel, co je na tom divného?:-)

0/0
6.2.2014 22:23

J37i94ř88í 93K40r80e37j30č20í74k 2887188324716

Třeba to, že v Praze narozdíl od Opavy nemáme trolejbusové troleje nikde. Ani ve městě, ani mimo...

+2/0
6.2.2014 22:30

K34v13ě93t18o68s57l19a32v 84N22y14t34r61a 9926888968197

Proto v Praze budou zkoušet ten SOR, ten se dá dobíjet s třífázové přípojky. Mělo by to být jednodušší.  V Ostravě to tak jezdí.

+1/0
6.2.2014 22:41

J19a82n 22Z82e29l30e25n55k46a 2296166968445

No tak je natáhneme, ne? Bylo by to sice budování nové infrastruktury, ale včetně vozovny to stojí 40 miliónů Kč za km tratě a jde to budovat i postupně. A byly by to rozhodně lépe vynaložené peníze, než např. 20 miliard na předražené a zbytečné metro do Motola, místo kterého tam klidně mohly z Dejvic jezdit tak dvě trolejbusové linky a vyšlo by to podstatně levněji. Stejně v tom metru větší frekvence, než by měly ony dvě trolejbusové linky, nebude.

0/0
8.2.2014 10:02

M95a22r20e79k 34V77y20m22a39z86a17l 5158206762890

[>-] Skvělá zpráva a šance pro českou firmu....[>-]

+1/−1
6.2.2014 16:24

B16o28h44u41s22l64a79v 35K19r88á14l82í78k 2611320379126

Nebral bych to tak nacionálně. Kvalita národnost nemá, a na které straně hranic končí který tunel, to může být taky celkem jedno tomu, komu to nejde do jeho kapsy. A ani český výrobce si většinu součástí nevyrábí sám.

+1/0
6.2.2014 17:50

M34a49r25e91k 24V81y67m20a86z95a78l 5948156772180

[>-] Tady jde ale o prospěch nás všech, ne?

0/0
9.2.2014 14:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.