Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

V Praze skončil další test elektrobusu, na nabití ujede málo kilometrů

Pražský dopravní podnik ukončil testování elektrobusu od firmy SOR Libchavy. Přestože zatím nechce výsledky testu příliš komentovat, ukázalo se, že problémem je krátká vzdálenost, kterou elektrobus ujede na jedno nabití.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J80o70s49e97f 20N83o68v13á19k 1520123265

Cestující by mohli autobus tlačit, kdyby dostali nějakou slevu.

0/0
13.2.2014 7:36

V14l41a15d45i74m16í44r 26H42o55l95ý 8304491586727

Opět se potvrdilo, že Dieselův motor je nenahraditelný.

0/0
12.2.2014 21:45

F77r95a61n26t11i24š62e69k 29E96l40i87á42š 6197753345406

Zatím nebyl vyroben jediný elektromobil, který by byl ekonomický

+2/−1
12.2.2014 19:02

A51l39e27x59a96n15d43r 81K62o40s16t34k74a 5299586609206

Vzhledem k tomu, z čeho se vyrábí dnešní akumulátory, tak asi ani ne ekologický. Ale přenáší zátěž z centra města (kde je opravdovým problémem) na komín elektrárny (kde to není až tak problémové) a na africké Kongo, kde se těží coltan (a kde otrocká a dětská práce nemusí "civilizovaný" svět až tak moc bolet.

+1/0
12.2.2014 20:56

T89o16m57a35s 11T12h50o71m85a48e43s 6274110175668

Mohl by jste mi pane Kostko vysvětlit k čemu je zapotřebí coltan u akumulátorů?

+1/0
12.2.2014 22:45

M31i64l77a20n 40L22a80š90ť27o44v47k82a 8562444533768

Coltan, to ví přece každé malé dítě! Kdysi se z něj vyráběly Colty!;-D

+1/0
13.2.2014 3:55

M80i37l32o28s68l75a15v 50K36a75n87t20o65r98e64k 1619337491139

Abych řekl pravdu, mě ty poznámky o otrocké dětské práci jaksi lezou krkem . Za bolševika to bylo zase o krvi dělníků. U nás, když nějaký kluk podniká v oblasti prodej křížal bez ohledu na to, že porušuje neuvěřitelné množství našich platných zákonů, tak ho velebíme, no a v Africe nám dětská práce jaksi vadí.

0/−1
13.2.2014 10:48

P19e50t48r 30S97t18e25i39n89e62r 6280931369411

Mne zaujalo testovani v Milton Keynes, UK (http://www.bbc.co.uk/news/technology-25621426 ). Jedna cesta 25 km, rano po celnocnim nabijeni autobus vyjede do provozu a pak behem dne na doplneni ma indukcni nabijeni na otocce, kde ridic musi stejne 10 minut stat kvuli bezpecnostni prestavce v praci. Predpoklad je, ze za tech 10 minut doplni 3/4 vyuzite energie (te, co bylo pouzito na tech 25 km) a techto nekolik dobiti straci na to, aby byl provoz cely den (https://www.arrivabus.co.uk/electric-buses-launch-milton-keynes/ ). To by mozna stalo za zkousku.

+2/0
12.2.2014 17:07

A71l62e89x78a87n96d54r 59K37o82s63t34k70a 5349276799856

Moderní baterie zvládnou za 10 minut doplnit řekněme 10-20% kapacity. První část dobíjení je  velmi rychlá, omezená skoro jen příkonem nabíječky. Ostatně před pár měsíci byl článek o dívčině v USA, která vynalezla za pomoci Microsoft podpůrného programu cosi mezi baterií a kondenzátorem. Prý to má prakticky stejnou kapacitu v poměru na váhu, jako klasický akumulátor, ale lze to na 100% nabít během 30 vteřin. Což by bylo právě na elektrobusy ideální, namísto půltunové baterie s dojezdem 150 km tam dát malou, o dojezdu 20 nebo 30.. A na každé druhé nebo třetí stanici indukční dobíjení. Potřebný příkon, aby během 30s proteklo 10 kwh má běžná městská síť. Ostatně, není to víc, než bere rozjíždějící se tramvaj či metro.

+1/0
12.2.2014 19:37

T59o17m41á44š 35C42h17r33a19s52t46n24ý 2868189809601

A pak narazí na kolonu a je v toaletě ;-D

0/0
12.2.2014 19:40

A78l93e46x74a81n44d51r 57K58o23s65t65k72a 5479906219206

Koukám jsem se snažil napst další příspěvek a nic. Tak snad tento.. Proč by byl v řiti? S dojezdem 30 km a nabíjením co 10 km jej kolona neštve. Při stání to má relativně minimální spotřebu. Světla, rádio, palubní počítač, maximálně v zimě nějaké přitápění. Ovšem, když to nejede a nevětrá, tak to topení nebude moc na plno. Viděl bych to na celkovou spotřebu kolem 1kw. Čili hodinka až dvě popojíždění v koloně není problém. A víc to snad mezi dvěmi zastávkami nepotrvá. Třeba v Praze je nejdelší čas cesty při zácpě v Žitné od I.P.Pavlova na Karlák nějakých 20 minut.

+1/0
12.2.2014 20:52

J75a67n 86K94u95č45e30r81a 2547782536183

Nechápu, že se pořád testují elektrobusy, když je znám problém s dobíjením a bateriemi. Všude kolem silnic v Praze jsou lampy pouličního osvětlení, tak se tam mají natáhnout troleje a obnovit trolejbusy. Chce to jen domluvit s majiteli osvětlení zřízení věcného břemene, aby se nemusely stavět nové a drahé sloupy (což by nemusel být problém).

+3/−2
12.2.2014 16:57

J45a49n 73M82a72x90a 9395803149

Ono to není ani tak o věcném břemenu, protože vlastníkem je obvykle město. Problémem je, že běžné sloupy veřejného osvětlení nejsou dimenzovány na zátěž trakčního vedení. To je navíc jen jedna z mnoha položek, které jsou pro provoz trolejbusů potřeba. Jinak souhlasím s tím, že Praha by měla mít trolejbus.

+6/0
12.2.2014 17:02

A14l25e64x83a84n22d75r 51K60o70s61t35k13a 5219496939656

Sloupy jsou, ale A) je natažení drátů dost táhne bokem. klidně to na jedne sloup může být i víc než kdyby na vrchu viselo metrákové závaží, táhnoucí ke středu ulice. Výsledkem může být poměrně snadno to, že sloup osvětlení, který je ukotven jen do písku pod chodníkem a asfaltu chodníku "uhne". B) vyžaduje to jiné napájení než "220". Takže je nutné k vybraným sloupům natáhnout další rozvody, zařídit další trafostanice. C) to druhé napájení je nutné už proto, že je veřejné osvětlení jaksi přes den zhasnuté. Ale jinak jsou trolejbusy výborným nápadem a dodnes nepochopím, proč má Praha tramvaje, ale ne trolejbusy. Mohly by obsluhovat spoustu oblastí poblíž centra, kde je pro velký sklon či příliš úzkou ulici nemožná ona tramvaj.

0/0
12.2.2014 21:21

M81a58r26e91k 37T65u96r49n23o73v91e82c 7105562600406

Kdysi jsem někde četl, že s autobusy se počítalo pro případnou evakuaci v případě nějaké 3. světové války či co. No a trolejbusy by asi někam za Prahu nedojely...

0/0
12.2.2014 22:38

D15a71n52i32e21l 21S32o53b40o93t17a 9909824416370

Ještě před testováním řekl ředitel SOR, že má autobus dojezd 150 až 180 km a výsledkem testování je zjištění, že 150 km je pro DP nedostačující... přece má DP přehled, kolik autobusy najedou a už předtím si mohli spočítat, jestli se bus hodí nebo nehodí.

+2/−1
12.2.2014 16:54

V33á87c17l18a80v 64R22o76s58e67n43b71e48r83g 6689597242117

Těch 150-180 km je asi maximální dojezd za ideálních podmínek. V zimě, kdy vlivem nízké teploty klesá kapacita baterií a je nutné v autobuse ještě navíc topit, to může být mnohem méně.

0/0
12.2.2014 17:00

D96a49n96i71e54l 70S35o71b60o42t57a 9159654806450

Topení má naftové. Já to z článku chápu tak, že se v testu v reálném provozu dostali na spodní hranici max. dojezdu, těch 150 km, což byl předem známý údaj.

+3/0
12.2.2014 17:06

P67e93t91r 47D78v75o92r94a92k 4638768481837

Taky to tak chápu: půjčili si bus, o kterém věděli, že má nevyhovující parametry, a ukázalo se, že jim opravdu nevyhovuje. ;-D

+4/0
12.2.2014 17:32
Foto

B69r71o43n92i89s87l44a87v 36G26a61b46r55y91š 2602439111

Možná jde o to, aby si někdo nestěžoval, že to nezkusili. Já jsem třeba jednou snědl rajče. A od té doby ho nemusím. Nikdo pak nemůže říct, že jsem ho nezkusil. :-) Bohužel na to, že jsem ho snědl, nemám svědky.

+4/0
12.2.2014 17:45

A61l76e89x12a25n74d66r 75K32o28s14t54k13a 5179776319506

Potíž je v akumulátorech. Pokud mají běžně dojezd 150-180, tak se po řádně mrazivé noci mlže snížit klidně na 75 km. Což je průšvih. A pokud by byly v noci přihřívány, tak zase mizí výhoda elektromobilu, že je úsporný.

0/0
12.2.2014 19:42
Foto

B12r88o98n64i25s77l46a56v 40G76a40b11r33y82š 2412609911

Právě. Já bych v těch elektrobusech byl taky opatrný. Jak už jsem psal výše, vedení Mariánských Lázní chce jimi nahradit trolejbusy. Letošní grafikon potřebuje na trolejbusových linkách 7 trolejbusů. Jenže podle mých výpočtů by na stejný objem výkonů potřebovali 11 elektrobusů!! To už je vážně levnější investovat do rekonstrukce trolejbusové sítě a měnírny, což je prý nějakých 60 mil. Kč. A jeden elektrobus určitě nestojí méně než 10 mil. Kč.

+1/0
12.2.2014 23:11
Foto

B12r98o58n81i53s96l75a26v 66G68a39b43r32y19š 2832249141

A teď si představte, že v Mariánských Lázních tyhle stroje mají nahradit trolejbusy.

0/0
12.2.2014 17:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.