Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

V Praze skončil další test elektrobusu, na nabití ujede málo kilometrů

Pražský dopravní podnik ukončil testování elektrobusu od firmy SOR Libchavy. Přestože zatím nechce výsledky testu příliš komentovat, ukázalo se, že problémem je krátká vzdálenost, kterou elektrobus ujede na jedno nabití.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J10o69s74e51f 36N13o46v80á57k 1980763805

Cestující by mohli autobus tlačit, kdyby dostali nějakou slevu.

0/0
13.2.2014 7:36

V53l60a12d47i83m87í93r 76H76o62l56ý 8734651286327

Opět se potvrdilo, že Dieselův motor je nenahraditelný.

0/0
12.2.2014 21:45

F41r34a57n54t40i95š54e82k 80E90l92i20á14š 6137663265716

Zatím nebyl vyroben jediný elektromobil, který by byl ekonomický

+2/−1
12.2.2014 19:02

A76l48e33x59a10n60d97r 49K88o51s51t47k23a 5109846179806

Vzhledem k tomu, z čeho se vyrábí dnešní akumulátory, tak asi ani ne ekologický. Ale přenáší zátěž z centra města (kde je opravdovým problémem) na komín elektrárny (kde to není až tak problémové) a na africké Kongo, kde se těží coltan (a kde otrocká a dětská práce nemusí "civilizovaný" svět až tak moc bolet.

+1/0
12.2.2014 20:56

T15o56m98a53s 45T84h98o76m30a55e89s 6764890725198

Mohl by jste mi pane Kostko vysvětlit k čemu je zapotřebí coltan u akumulátorů?

+1/0
12.2.2014 22:45

M45i83l95a27n 94L71a41š73ť58o15v51k53a 8122454673908

Coltan, to ví přece každé malé dítě! Kdysi se z něj vyráběly Colty!;-D

+1/0
13.2.2014 3:55

M18i13l33o97s20l27a27v 41K63a33n81t78o15r18e71k 1989787411129

Abych řekl pravdu, mě ty poznámky o otrocké dětské práci jaksi lezou krkem . Za bolševika to bylo zase o krvi dělníků. U nás, když nějaký kluk podniká v oblasti prodej křížal bez ohledu na to, že porušuje neuvěřitelné množství našich platných zákonů, tak ho velebíme, no a v Africe nám dětská práce jaksi vadí.

0/−1
13.2.2014 10:48

P38e14t67r 22S19t73e81i49n48e93r 6400951419611

Mne zaujalo testovani v Milton Keynes, UK (http://www.bbc.co.uk/news/technology-25621426 ). Jedna cesta 25 km, rano po celnocnim nabijeni autobus vyjede do provozu a pak behem dne na doplneni ma indukcni nabijeni na otocce, kde ridic musi stejne 10 minut stat kvuli bezpecnostni prestavce v praci. Predpoklad je, ze za tech 10 minut doplni 3/4 vyuzite energie (te, co bylo pouzito na tech 25 km) a techto nekolik dobiti straci na to, aby byl provoz cely den (https://www.arrivabus.co.uk/electric-buses-launch-milton-keynes/ ). To by mozna stalo za zkousku.

+2/0
12.2.2014 17:07

A64l81e73x65a74n97d28r 65K64o62s70t88k61a 5689506439526

Moderní baterie zvládnou za 10 minut doplnit řekněme 10-20% kapacity. První část dobíjení je  velmi rychlá, omezená skoro jen příkonem nabíječky. Ostatně před pár měsíci byl článek o dívčině v USA, která vynalezla za pomoci Microsoft podpůrného programu cosi mezi baterií a kondenzátorem. Prý to má prakticky stejnou kapacitu v poměru na váhu, jako klasický akumulátor, ale lze to na 100% nabít během 30 vteřin. Což by bylo právě na elektrobusy ideální, namísto půltunové baterie s dojezdem 150 km tam dát malou, o dojezdu 20 nebo 30.. A na každé druhé nebo třetí stanici indukční dobíjení. Potřebný příkon, aby během 30s proteklo 10 kwh má běžná městská síť. Ostatně, není to víc, než bere rozjíždějící se tramvaj či metro.

+1/0
12.2.2014 19:37

T74o70m43á39š 85C49h90r24a33s38t76n78ý 2478339379501

A pak narazí na kolonu a je v toaletě ;-D

0/0
12.2.2014 19:40

A26l50e35x97a42n13d43r 82K71o49s14t50k29a 5219236979156

Koukám jsem se snažil napst další příspěvek a nic. Tak snad tento.. Proč by byl v řiti? S dojezdem 30 km a nabíjením co 10 km jej kolona neštve. Při stání to má relativně minimální spotřebu. Světla, rádio, palubní počítač, maximálně v zimě nějaké přitápění. Ovšem, když to nejede a nevětrá, tak to topení nebude moc na plno. Viděl bych to na celkovou spotřebu kolem 1kw. Čili hodinka až dvě popojíždění v koloně není problém. A víc to snad mezi dvěmi zastávkami nepotrvá. Třeba v Praze je nejdelší čas cesty při zácpě v Žitné od I.P.Pavlova na Karlák nějakých 20 minut.

+1/0
12.2.2014 20:52

J50a64n 35K97u32č77e41r82a 2517502696503

Nechápu, že se pořád testují elektrobusy, když je znám problém s dobíjením a bateriemi. Všude kolem silnic v Praze jsou lampy pouličního osvětlení, tak se tam mají natáhnout troleje a obnovit trolejbusy. Chce to jen domluvit s majiteli osvětlení zřízení věcného břemene, aby se nemusely stavět nové a drahé sloupy (což by nemusel být problém).

+3/−2
12.2.2014 16:57

J86a26n 39M43a48x44a 9285243449

Ono to není ani tak o věcném břemenu, protože vlastníkem je obvykle město. Problémem je, že běžné sloupy veřejného osvětlení nejsou dimenzovány na zátěž trakčního vedení. To je navíc jen jedna z mnoha položek, které jsou pro provoz trolejbusů potřeba. Jinak souhlasím s tím, že Praha by měla mít trolejbus.

+6/0
12.2.2014 17:02

A20l71e37x59a66n46d44r 49K93o21s25t77k73a 5959686119516

Sloupy jsou, ale A) je natažení drátů dost táhne bokem. klidně to na jedne sloup může být i víc než kdyby na vrchu viselo metrákové závaží, táhnoucí ke středu ulice. Výsledkem může být poměrně snadno to, že sloup osvětlení, který je ukotven jen do písku pod chodníkem a asfaltu chodníku "uhne". B) vyžaduje to jiné napájení než "220". Takže je nutné k vybraným sloupům natáhnout další rozvody, zařídit další trafostanice. C) to druhé napájení je nutné už proto, že je veřejné osvětlení jaksi přes den zhasnuté. Ale jinak jsou trolejbusy výborným nápadem a dodnes nepochopím, proč má Praha tramvaje, ale ne trolejbusy. Mohly by obsluhovat spoustu oblastí poblíž centra, kde je pro velký sklon či příliš úzkou ulici nemožná ona tramvaj.

0/0
12.2.2014 21:21

M93a71r93e24k 89T62u72r42n84o32v74e17c 7795762930826

Kdysi jsem někde četl, že s autobusy se počítalo pro případnou evakuaci v případě nějaké 3. světové války či co. No a trolejbusy by asi někam za Prahu nedojely...

0/0
12.2.2014 22:38

D69a40n92i97e48l 64S41o95b42o57t38a 9549724236300

Ještě před testováním řekl ředitel SOR, že má autobus dojezd 150 až 180 km a výsledkem testování je zjištění, že 150 km je pro DP nedostačující... přece má DP přehled, kolik autobusy najedou a už předtím si mohli spočítat, jestli se bus hodí nebo nehodí.

+2/−1
12.2.2014 16:54

V70á41c95l50a55v 30R30o29s18e63n27b81e24r69g 6429247442307

Těch 150-180 km je asi maximální dojezd za ideálních podmínek. V zimě, kdy vlivem nízké teploty klesá kapacita baterií a je nutné v autobuse ještě navíc topit, to může být mnohem méně.

0/0
12.2.2014 17:00

D93a14n64i74e13l 13S38o40b97o81t42a 9339284686710

Topení má naftové. Já to z článku chápu tak, že se v testu v reálném provozu dostali na spodní hranici max. dojezdu, těch 150 km, což byl předem známý údaj.

+3/0
12.2.2014 17:06

P11e14t75r 82D36v48o62r49a20k 4838438301817

Taky to tak chápu: půjčili si bus, o kterém věděli, že má nevyhovující parametry, a ukázalo se, že jim opravdu nevyhovuje. ;-D

+4/0
12.2.2014 17:32

B10r42o93n34i78s18l64a94v 37G92a21b25r32y47š 6865844450

Možná jde o to, aby si někdo nestěžoval, že to nezkusili. Já jsem třeba jednou snědl rajče. A od té doby ho nemusím. Nikdo pak nemůže říct, že jsem ho nezkusil. :-) Bohužel na to, že jsem ho snědl, nemám svědky.

+4/0
12.2.2014 17:45

A57l20e22x65a65n40d17r 80K40o63s53t90k68a 5819556239716

Potíž je v akumulátorech. Pokud mají běžně dojezd 150-180, tak se po řádně mrazivé noci mlže snížit klidně na 75 km. Což je průšvih. A pokud by byly v noci přihřívány, tak zase mizí výhoda elektromobilu, že je úsporný.

0/0
12.2.2014 19:42

B80r98o39n92i89s62l45a19v 47G89a25b32r40y11š 6325974970

Právě. Já bych v těch elektrobusech byl taky opatrný. Jak už jsem psal výše, vedení Mariánských Lázní chce jimi nahradit trolejbusy. Letošní grafikon potřebuje na trolejbusových linkách 7 trolejbusů. Jenže podle mých výpočtů by na stejný objem výkonů potřebovali 11 elektrobusů!! To už je vážně levnější investovat do rekonstrukce trolejbusové sítě a měnírny, což je prý nějakých 60 mil. Kč. A jeden elektrobus určitě nestojí méně než 10 mil. Kč.

+1/0
12.2.2014 23:11

B72r71o14n69i43s12l85a52v 47G54a21b13r68y20š 6645114600

A teď si představte, že v Mariánských Lázních tyhle stroje mají nahradit trolejbusy.

0/0
12.2.2014 17:44





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.