Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

V Praze skončil další test elektrobusu, na nabití ujede málo kilometrů

Pražský dopravní podnik ukončil testování elektrobusu od firmy SOR Libchavy. Přestože zatím nechce výsledky testu příliš komentovat, ukázalo se, že problémem je krátká vzdálenost, kterou elektrobus ujede na jedno nabití.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J61o11s18e56f 60N51o19v39á17k 1490283675

Cestující by mohli autobus tlačit, kdyby dostali nějakou slevu.

0/0
13.2.2014 7:36

V90l35a48d18i83m12í31r 26H92o12l82ý 8434101226267

Opět se potvrdilo, že Dieselův motor je nenahraditelný.

0/0
12.2.2014 21:45

F14r49a67n72t45i48š82e14k 24E22l76i62á92š 6117583125196

Zatím nebyl vyroben jediný elektromobil, který by byl ekonomický

+2/−1
12.2.2014 19:02

A95l74e33x23a38n33d21r 12K67o76s57t60k88a 5919526219836

Vzhledem k tomu, z čeho se vyrábí dnešní akumulátory, tak asi ani ne ekologický. Ale přenáší zátěž z centra města (kde je opravdovým problémem) na komín elektrárny (kde to není až tak problémové) a na africké Kongo, kde se těží coltan (a kde otrocká a dětská práce nemusí "civilizovaný" svět až tak moc bolet.

+1/0
12.2.2014 20:56

T45o92m67a65s 23T53h77o58m84a25e81s 6534290175958

Mohl by jste mi pane Kostko vysvětlit k čemu je zapotřebí coltan u akumulátorů?

+1/0
12.2.2014 22:45

M36i58l29a70n 87L14a11š80ť89o25v83k59a 8902614123388

Coltan, to ví přece každé malé dítě! Kdysi se z něj vyráběly Colty!;-D

+1/0
13.2.2014 3:55

M40i68l34o44s44l57a40v 46K89a18n40t83o13r14e15k 1419287381899

Abych řekl pravdu, mě ty poznámky o otrocké dětské práci jaksi lezou krkem . Za bolševika to bylo zase o krvi dělníků. U nás, když nějaký kluk podniká v oblasti prodej křížal bez ohledu na to, že porušuje neuvěřitelné množství našich platných zákonů, tak ho velebíme, no a v Africe nám dětská práce jaksi vadí.

0/−1
13.2.2014 10:48

P10e86t50r 39S92t30e18i18n74e60r 6500491279251

Mne zaujalo testovani v Milton Keynes, UK (http://www.bbc.co.uk/news/technology-25621426 ). Jedna cesta 25 km, rano po celnocnim nabijeni autobus vyjede do provozu a pak behem dne na doplneni ma indukcni nabijeni na otocce, kde ridic musi stejne 10 minut stat kvuli bezpecnostni prestavce v praci. Predpoklad je, ze za tech 10 minut doplni 3/4 vyuzite energie (te, co bylo pouzito na tech 25 km) a techto nekolik dobiti straci na to, aby byl provoz cely den (https://www.arrivabus.co.uk/electric-buses-launch-milton-keynes/ ). To by mozna stalo za zkousku.

+2/0
12.2.2014 17:07

A89l47e18x71a75n58d46r 49K88o85s84t10k94a 5499716869936

Moderní baterie zvládnou za 10 minut doplnit řekněme 10-20% kapacity. První část dobíjení je  velmi rychlá, omezená skoro jen příkonem nabíječky. Ostatně před pár měsíci byl článek o dívčině v USA, která vynalezla za pomoci Microsoft podpůrného programu cosi mezi baterií a kondenzátorem. Prý to má prakticky stejnou kapacitu v poměru na váhu, jako klasický akumulátor, ale lze to na 100% nabít během 30 vteřin. Což by bylo právě na elektrobusy ideální, namísto půltunové baterie s dojezdem 150 km tam dát malou, o dojezdu 20 nebo 30.. A na každé druhé nebo třetí stanici indukční dobíjení. Potřebný příkon, aby během 30s proteklo 10 kwh má běžná městská síť. Ostatně, není to víc, než bere rozjíždějící se tramvaj či metro.

+1/0
12.2.2014 19:37

T13o20m72á45š 19C59h25r68a82s16t89n29ý 2738279919741

A pak narazí na kolonu a je v toaletě ;-D

0/0
12.2.2014 19:40

A41l37e55x93a77n48d13r 25K85o55s89t30k43a 5249596709506

Koukám jsem se snažil napst další příspěvek a nic. Tak snad tento.. Proč by byl v řiti? S dojezdem 30 km a nabíjením co 10 km jej kolona neštve. Při stání to má relativně minimální spotřebu. Světla, rádio, palubní počítač, maximálně v zimě nějaké přitápění. Ovšem, když to nejede a nevětrá, tak to topení nebude moc na plno. Viděl bych to na celkovou spotřebu kolem 1kw. Čili hodinka až dvě popojíždění v koloně není problém. A víc to snad mezi dvěmi zastávkami nepotrvá. Třeba v Praze je nejdelší čas cesty při zácpě v Žitné od I.P.Pavlova na Karlák nějakých 20 minut.

+1/0
12.2.2014 20:52

J77a13n 18K65u74č77e35r64a 2847392726323

Nechápu, že se pořád testují elektrobusy, když je znám problém s dobíjením a bateriemi. Všude kolem silnic v Praze jsou lampy pouličního osvětlení, tak se tam mají natáhnout troleje a obnovit trolejbusy. Chce to jen domluvit s majiteli osvětlení zřízení věcného břemene, aby se nemusely stavět nové a drahé sloupy (což by nemusel být problém).

+3/−2
12.2.2014 16:57

J95a20n 52M72a48x54a 9935473909

Ono to není ani tak o věcném břemenu, protože vlastníkem je obvykle město. Problémem je, že běžné sloupy veřejného osvětlení nejsou dimenzovány na zátěž trakčního vedení. To je navíc jen jedna z mnoha položek, které jsou pro provoz trolejbusů potřeba. Jinak souhlasím s tím, že Praha by měla mít trolejbus.

+6/0
12.2.2014 17:02

A43l27e64x81a25n74d45r 64K96o42s38t86k20a 5189526249496

Sloupy jsou, ale A) je natažení drátů dost táhne bokem. klidně to na jedne sloup může být i víc než kdyby na vrchu viselo metrákové závaží, táhnoucí ke středu ulice. Výsledkem může být poměrně snadno to, že sloup osvětlení, který je ukotven jen do písku pod chodníkem a asfaltu chodníku "uhne". B) vyžaduje to jiné napájení než "220". Takže je nutné k vybraným sloupům natáhnout další rozvody, zařídit další trafostanice. C) to druhé napájení je nutné už proto, že je veřejné osvětlení jaksi přes den zhasnuté. Ale jinak jsou trolejbusy výborným nápadem a dodnes nepochopím, proč má Praha tramvaje, ale ne trolejbusy. Mohly by obsluhovat spoustu oblastí poblíž centra, kde je pro velký sklon či příliš úzkou ulici nemožná ona tramvaj.

0/0
12.2.2014 21:21

M75a51r25e31k 55T51u91r71n22o16v44e35c 7955322260536

Kdysi jsem někde četl, že s autobusy se počítalo pro případnou evakuaci v případě nějaké 3. světové války či co. No a trolejbusy by asi někam za Prahu nedojely...

0/0
12.2.2014 22:38

D84a94n87i43e29l 19S79o91b36o97t29a 9649784816700

Ještě před testováním řekl ředitel SOR, že má autobus dojezd 150 až 180 km a výsledkem testování je zjištění, že 150 km je pro DP nedostačující... přece má DP přehled, kolik autobusy najedou a už předtím si mohli spočítat, jestli se bus hodí nebo nehodí.

+2/−1
12.2.2014 16:54

V48á53c56l42a97v 76R87o42s43e57n49b52e95r66g 6759697312947

Těch 150-180 km je asi maximální dojezd za ideálních podmínek. V zimě, kdy vlivem nízké teploty klesá kapacita baterií a je nutné v autobuse ještě navíc topit, to může být mnohem méně.

0/0
12.2.2014 17:00

D90a82n21i85e98l 33S54o49b36o57t97a 9639164696360

Topení má naftové. Já to z článku chápu tak, že se v testu v reálném provozu dostali na spodní hranici max. dojezdu, těch 150 km, což byl předem známý údaj.

+3/0
12.2.2014 17:06

P44e92t10r 52D75v45o47r23a36k 4788368661727

Taky to tak chápu: půjčili si bus, o kterém věděli, že má nevyhovující parametry, a ukázalo se, že jim opravdu nevyhovuje. ;-D

+4/0
12.2.2014 17:32
Foto

B36r77o75n23i75s36l13a78v 88G92a13b30r84y98š 2222809711

Možná jde o to, aby si někdo nestěžoval, že to nezkusili. Já jsem třeba jednou snědl rajče. A od té doby ho nemusím. Nikdo pak nemůže říct, že jsem ho nezkusil. :-) Bohužel na to, že jsem ho snědl, nemám svědky.

+4/0
12.2.2014 17:45

A17l22e55x52a53n89d39r 31K17o67s21t56k53a 5239726559786

Potíž je v akumulátorech. Pokud mají běžně dojezd 150-180, tak se po řádně mrazivé noci mlže snížit klidně na 75 km. Což je průšvih. A pokud by byly v noci přihřívány, tak zase mizí výhoda elektromobilu, že je úsporný.

0/0
12.2.2014 19:42
Foto

B35r60o31n94i84s26l76a32v 24G18a10b39r93y72š 2392109801

Právě. Já bych v těch elektrobusech byl taky opatrný. Jak už jsem psal výše, vedení Mariánských Lázní chce jimi nahradit trolejbusy. Letošní grafikon potřebuje na trolejbusových linkách 7 trolejbusů. Jenže podle mých výpočtů by na stejný objem výkonů potřebovali 11 elektrobusů!! To už je vážně levnější investovat do rekonstrukce trolejbusové sítě a měnírny, což je prý nějakých 60 mil. Kč. A jeden elektrobus určitě nestojí méně než 10 mil. Kč.

+1/0
12.2.2014 23:11
Foto

B36r81o75n42i14s69l17a11v 28G81a88b15r43y23š 2762699631

A teď si představte, že v Mariánských Lázních tyhle stroje mají nahradit trolejbusy.

0/0
12.2.2014 17:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.