Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Každý týden nová tramvaj pro Prahu. Kratší i prodloužené a tři s wi-fi

Pražský dopravní podnik chce zpříjemnit lidem cestování hromadnou dopravou. V dosavadních tramvajích ForCity upravil sedačky, nechal namontovat lépe větrající okna a do tří souprav vrátí wi-fi. Do Prahy navíc míří další várka úplně nových tramvajových souprav.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J52i49r18k75a 20D45v20o20ř80á53k 4825360963318

Chtělo by to ještě ubrat pár sedaček a do zadního článku také udělat místo pro kočárky. Prostoru je v té tramvají málo.

0/0
12.5.2014 11:36

J29o31s20e79f 20P61a67l78a32t32a 1203892621635

dokud tam nebude klimatizace, stejně to bude v létě vždycky utrpení

+1/−1
12.4.2014 13:31

K70a68r87e11l 70D91r30d78a 6924562447

Výroční zpráva DPP za rok 2012: DPP má náklady přes 17 mld., z toho náklady na PID dělají 15 mld. a tržby za jízdné 4,2 mld. (- 0,5 mld. která jde ext. dopravcům), Praha dotuje DPP za PID částkou 10,5 mld. Jedním ze zisků je reklama a pokuty v PID ve výši 0,5 mld.

  Bezplatná přeprava představuje (cca) 30%, na tramvajenku jezdí 60% cestujících a 11% užívá jízdenky. Bylo uděleno 280 tis. pokut se ziskem 133 mil. Kč, tj. 500 Kč na pokutu a 8 pokut na revizora/denně. (Dále se uvádí zisk z pokut 240 mil., což představuje 6% tržeb za jízdné. Je v těch údajích o pokutách zmatek...)

  Tržby za tramvajenky činí 2,4 mld. tj. 55% tržeb, tržby za jízdenky činí 1,7 mld. tj. 39% tržeb a 6% tržeb jsou pokuty. Cestující jezdící načerno si na sebe vcelku vydělají a je otázkou, zda nejsou pro DPP prospěšní.

  Pokut je celá plejáda. Kdo neremcá a platí hned, má slevu. Takže 1500/800 Kč za jízdu načerno, 200/100 Kč za kufr nebo psa či 400 Kč "za porušení smluvních podmínek". Psa nemám, tak nevím, ale o placení kufrů a pokutování za ně jsem v Praze 30 let neslyšel (při tramvajence je 1 kufr zdarma). A za co vlastně může dostat cestující pokutu 400 Kč mi zcela uniká. Efektivnost revizorů se pohybuje na 1 vyřešené pokutě za hodinu na revizora (při 8-hodinové pracovní době). Nevím, je to ok?

  V každém případě černé jízdy a pokuty představují 1-2% celkových nákladů PID. Efektivnost pokutování nic moc neřeší. Tedy zlodějna drobných zlodějíčků je městem bagatelizována na nevýznamnou hodnotu za cenu toho, že stát zloděj sebere všem a uhradí 2/3 nákladů PID. Citlivé sociální jednání. Pokud se tento poměr jednou otočí, významně stoupne význam kasírování černých pasažérů a patrně i naroste významně jejich počet. Na pokutách by se dalo jednou postavit financování celé pražské dopravy. ;-D

+1/0
12.4.2014 9:40

K38a54r62e46l 38D40r40d78a 6714762177

Když si vezmu, jak jsou stanice, zastávky a vozy ověšené reklamou, tak mi přijde údaj příjmů za reklamu nějakých 200 mil. Kč ročně docela nízký.

0/0
12.4.2014 9:48

J80i12ř79í 93K56r30e39j27č22í55k 2747518314796

To protože podstatná část příjmů z reklamy plyne do městské organizace Rencar (JCD) a nikoliv do rozpočtu DP.

0/0
13.4.2014 0:19

K81a89r15e27l 38D71r85d80a 6354562257

Reklama v MHD je propletenec firem, kde se zisk rozděluje na základě divident. Záleží, jaké akcie vlastní DPP. Podle mě má 1/3 akcií Rencaru a za to bere cca 10 mil. ročně. (200 mil. jsem střelil od boku podle VZ DPP za rok 2012. Opět asi údaj z kategorie JPP. A skutečný zisk za reklamu DPP je ve hvězdách.)

  Rencar uvádí výnosy 250 mil. za reklamu ročně (z toho 120 mil. MHD Praha, 23 mil. MHD Plzeň, 16 mil. MHD Ostrava, 10 mil. ostatní města) s čistým ziskem 30-40 mil. ročně. JCDecaux uvádí příjem za reklamu cca 160 mil., z toho čistý zisk je 50 mil., který odchází akcionářům (patrně do Francie?).

  Celý ten systém reklamy má patrně vysoké náklady, takže se protáčí miliony, které zase mizí zpět na náklady firmám, které reklamu zajišťují. Čistým ziskem jsou jen nevýznamné drobky pro DPP. (VZ DPP patrně pracuje s vizí 200 mil. ročně za reklamu. Ale skutečnost je jiná.) Takže cestující MHD ze všech těch plakátů vidí tak 0,1% z rozpočtu DPP ve svůj prospěch. Tomu říkám užitečné podnikání. ;-D

  Hlavně že řešíme jízdenky a Rittiga. ;-D

0/0
13.4.2014 21:20

J38i47ř91í 52K47r23e54j82č68í87k 2937538504626

Co tímhle elaborátem chtěl básník říci ?

0/0
13.4.2014 0:18

K12a65r46e81l 91D17r73d79a 6554332227

"Stále mám pocit, že jsou rezervy, jak by se dalo za stávajícího stavu získat víc prostředků." A tím udržet stávající financování. (Viz minusy a příspěvek o levnějších jízdenkách.)

  Jízdenky a černé jízdy představují 45% tržeb za jízdné, cca 2 mld. ročně. Určitě platí závislost nižší cena - vyšší prodej. Zásah by to musel být opatrný, ale umím si představit zavedení levnějších jízdenek třeba pro majitele OC. Nějakou tu akci ve prospěch řidičů, Středočechů a maminek na mateřské apod.

  Pak by nebyla od věci reklamní kampaň. Kdejaký O2 či Vodafon neustále láká zákazníky. O tom že má DPP služby zdarma či za babku se jeden z reklamy nedoví. (Ostatně, 30% cestujících zdarma. Viz níže. Kde se berou? Jde především o děti? Nebo je to 2/3 dětí, 1/3 seniorů?)

0/0
13.4.2014 21:39

K11a16r85e94l 81D33r86d50a 6554642767

A když socialismus a zadlužená pražská MHD... Víte kolik stojí jízdenka v Praze?

  10-15 Kč pro dospělého, 6 - 7 Kč pro mládež, a to při 20 jízdách do/z práce-školy týdně, volnočasové aktivity jsou zdarma jako bonus - jízda za 0 Kč. Podmínkou je OC pro Pražana, aneb za to se jezdí na dotovanou tramvajenku.

  Minule se řešilo, že 8% cestujících jezdí načerno. Proč? Je k tomu vysvětlení? Proč vůbec někdo jezdí za 32 Kč? Pomohlo by snížit cenu jízdenek pro Pražany, aby byla přiměřená předplatitelským tarifům? Třeba se zavedenou OC aby byla jednotlivá jízdenka za 16 Kč?

  Široký rozsah cen jízdného v Praze mi vadí. (0 až 32 Kč za stejné služby.) Výrazně se zvýhodňují dlouhodobí předplatitelé. Náhodní cestující platí plnou taxu. Přitom z principu věci mají právo na stejné dotace. Cestování je ale vyjde mnohonásobně dráž. Nejsem pro zrušení výhod. Pomohla by nižší cena jednotlivého jízdného řešit černé jízdy?

+1/−8
11.4.2014 7:53
Foto

M91a14r66t72i15n 63Š36u35b41r36t 1125611904895

Obávám se, že pokud dojde ke sblížení obou cen, tak způsobem, který výrazně zvýší cenu předplatných jízdenek. Jako bez ohledu na zlodějny ve městě, které neobhajuji, tak třeba propírané vyvádění peněz za jízdenky, odčerpalo maximálně 10 milionů korun ročně. Jenže my na PID dáváme ročně 10 miliard a i vyřešení a navrácení peněz ze zlodějen neřeší tragické podfinancování hromadné dopravy. Už v roce 2010 se mělo o inflaci zdražovat, místo toho se předvolebně dávalo jízdné zadara, pak se populisticky v rámci vydírání v koalicích jízdné drželo a teď se v rámci předvolebního drží zase. To je výhledová sebevražda. Když vezmeme Budapešť, či Varšavu, tam je předplatné dražší 2-3x než v Praze, dražší jsou už i mnohá města v ČR, třeba Ostrava... Bez peněz tu MHD prostě nezaplatíme a také proto se poslední dobou stále více osekává.

+5/0
11.4.2014 8:47

J92a72n 60Š75p68e15c35i89á45n 2600270729589

V praze zase jezdite 50 let staryma tramvajema po kolejich v tom nejprisernejsim stavu na nekterych usecich. V metru jsou jeste ruske schody(zaplat panubohu za ne!) a prebarvene ruske vlaky. Na zastavkach nejsou elektronicke jizdni rady a po vecerech jezdi jen tramvaj jen jednovozova narvna a bez kysliku-jednou sem si dovolil otevriti okynko a babizny zmodraly vzteky. No tak to prosim nesrovnavejte s Vidni. Mame tu smesne platy o proti Vidni. Vuci jejich platum je tarifka levna.

+2/−8
11.4.2014 9:45

J81i46ř48í 88J72o70z97a 3988733750381

Vy jste úplně mimo... Prahu znáte asi jen z pohlednice...

+3/0
11.4.2014 12:32

M80a48r48t28i31n 60V20e26v91e32r30k57a 8272458294

Mám pocit, že vám ve Vídni jezdí ještě starší tramvaje než v Praze. A jinak kvalita kolejí se asi s žádným českým městem srovnávat nedá, udělejte si výlet třeba do Ostravy a pak mluvte o příšerném stavu kolejí v Praze.

+3/0
11.4.2014 15:07
Foto

M74a40r40t86i93n 23Š33u26b86r46t 1685651134615

Promiňte, nesrovnával jsem s Vídní, ale s mnohem buď menšími, nebo naprosto srovnatelnými provozy u nás nebo ve východoevropských zemích (Ostrava, Budapešť, Varšava). Kde mají stejné platy, případně podstatně horší vozový park. Třeba Budapešť má sice novu linku metra, ale možná od nás bude kupovat přestavěné tramvaje staré 15-20 let, jelikož sama má staré 30-35 let.

0/0
11.4.2014 19:11

K26a23r64e91l 22D37r49d83a 6734782297

Rád bych cenu jízdného zachoval. A určitě je to dobré předvolební heslo. Jen bych cenu pražské MHD navíc propagoval v reklamě jako obrovskou výhodu pro Pražany. S cílem získat víc předplatitelů a víc prostředků.

  Safra mrzí, když děcka ze ZŠ, co jedou zdarma po škole jen tak pro zábavu, objedou fixem a diamantem půlku vagónu metra. Za nás bylo zvykem chodit do místní ZŠ a vlastně nebyl důvod MHD až do SŠ vůbec používat. Dnes se bavíme o 1/3 cestujících zdarma. To je opravdu o výběrových školách, víceletých gymnáziích, jazykovkách... možná Středočeších? Tedy podoba ZŠ se tak rapidně proměnila? Neuvěřitelné. Je ten údaj "o 1/3 cestujících zdarma" od DPP vůbec hodnověrný? Jinak ale, opět vhodné téma pro reklamu... služba našim dětem. Třeba by si tu fixu příště rozmyslely.

  Přijde mi, že je zvykem o výhodách v Česku mlčet, aby je někdo hned nezrušil. A tím je bereme jako samozřejmost. Já bych službu zdarma chválil, aby ji veřejnost lépe vnímala. Nebo je skutečně cílem DPP na službu "zdarma" potichu zapomenout a hned jak to půjde ji zrušit? ;-D (Viz + a -.)

  Stále mám pocit, že jsou rezervy, jak by se dalo za stávajícího stavu získat víc prostředků.

  (Nahoře mám překlep - ale asi je to zřejmé. Ta cena jízdenky vychází při 20 pracovních dnech v měsíci - na 10/6 Kč v rámci předplatného.)

0/0
12.4.2014 8:42

K68a94r51e11l 63D10r28d24a 6414402207

Nj. předvolební změna smlouvy, tak oslavný článek pro voliče TOP 09. "Zastavíme zadlužování dopravního podniku a umožníme zachovat ceny MHD. Podnik navíc ve spolupráci se Škodou Transportation zvažuje opravu a prodej šedesátky převážně nevyužívaných poruchových tramvají 14T. Praha bude nově moci kromě tříčlánkových souprav 15T ForCity využívat dvou a čtyřčlánkových tramvají. To zvýší efektivitu dopravy."

  Minule se tady odborníci z DPP dohadovali, že 4-článkové 15T se nevejdou do zastávek... A představa jak články nových 15T míří na rozebrání na šrot mi moc velkou efektivitou DPP nezavání.

  Včera jsem jel 1-článkovou T3 v 21:30 namačkaný jako sardinka. Fakt mi chybělo wi-fi. A jen 3 tramvaje? Co rozdat bezdomovcům tablety a nasměrovat je na tyto tři tramvaje? Zlepšilo by to plošně jízdu pražskou sockou o 200%. ;-D

  Pak jsem pak potkal dva řidiče MHD v odborném rozhovoru. Statní, mohutní, tlustí 50-sátníci a nadávali nějakému mladému cucákovi, že si dovolil něco meknout. Okamžitě mi naskočili odbory, komunisti, šikana... Aneb děláme to dobře, a pokud ne, dostaneš po tlamě. Zaměstnanci DPP by neměli dostávat vycházky. ;-D

+1/0
11.4.2014 7:13

K14a60r52e21l 92D12r78d62a 6274972927

32 - 60 = -28 Dobrá volební agitka o efektivitě DPP. ;-D

0/0
11.4.2014 7:20
Foto

M13a37r39t18i29n 76Š61u55b94r21t 1705911514225

Za peníze z těch potenciálně prodaných 60 se dají koupit např. potřebná nízkopodlažní sóla na večerní a víkendový provoz, kde se takový koncept asi jako jediný v poslední době osvědčil v nárůstu přepravených lidí, protože nabízí při menší vytíženosti poloviční interval než souprava.

0/0
11.4.2014 8:49

K68a26r68e31l 36D34r92d57a 6654702527

Přes poruchovost jsou údajně 14T převážně v provozu. Při prodeji je třeba mít za ně náhradu. Opravdu nebudou chybět?

  T3 se prodávají "na váhu" za cenu materiálu. Obávám se, aby to s prodejem "nových" 14T nevypadalo podobně. Pokud je ale šance na směnu za užitečnější vozy, dobrá zpráva. Jen jsem ji zatím nezaznamenal. Čekal bych, že Hudeček případné získané prostředky dá na hrazení 15T.  

  (Tomu polovičnímu intervalu nerozumím. Jako, že 1-vozová linka může jezdit častěji? A ono se to využívá? Třeba 5 by si kratší intervaly zasloužila, a nic z toho. Dva vozy se na 5 přitom neosvědčily.)

0/0
12.4.2014 8:08

J98i20r57k86a 66D75v84o26ř40á64k 4435810863488

Spíš půjde o to, aby nějakého blba nenapadlo místo víkendových 20minutových intervalů zavést 30-40minutové.

0/0
12.5.2014 11:50

R72a28d29o68s28l62a48v 82K94l34a79u52d37a 5334508374412

A další mínus. Klimatizace je v tramvajích v Rakousku, v Polsku, Maďarsku, Turecku, dokonce i v Bratislavě.....  No ale v Praze by to byl problém. Velký problém.    Zkrátka všude jinde jsou blbci kteří si do tramvají nechávají namontovat zbytečnost.

+7/−2
10.4.2014 22:31

J84o39h97a70n 89Z94i79n19g94e40l 2361185406811

Kdyby si pražští cestující měli připlatit byť jedinou korunu na jizdence za to, že budou mit všude klimatizaci, ty by řvali.

+4/−4
10.4.2014 22:59

R76a94d12o16s65l73a94v 27K87l56a74u39d15a 5584428344572

Pražští cestující musí zaplatit předražené tramvaje, Opencard, metro do polí, pana Rittiga....  :-)

+4/0
10.4.2014 23:06

J83o55h35a44n 20Z96i52n92g19e34l 2381915536171

To se ale nevylučuje.

0/0
10.4.2014 23:08

P11a27v38e76l 45N71o59v55á19k 7531376649673

Pražští cestující platí metro do polí? Nějak jsem si nevšiml, ze by dopravník podnik stavěl metro nestaví ho náhodou město? Nebo minimálně neplatí ho město? DP by bez dotací padnul a kdyby měli cestující platit reálnou cenu aby nemusel byt DP dotován asi by se nestačili divit...

0/−2
11.4.2014 7:08

J65i40ř62í 54K60r21e83j11č72í29k 2847348114926

Samozřejmě nejen ten pražský, ale kterýkoliv...

0/0
13.4.2014 0:22

J81i36r80k50a 19D85v38o45ř62á69k 4865810783478

Naštěstí uz nestaví. Jde o pokračování Áčka za Motol, tam by bylo dost málo cestujících.

0/0
12.5.2014 11:38

T40o28m69á76š 54Z65e89m48a57n 3225548904805

Stačilo by mi alespoň otevíratelné okno..

0/0
11.4.2014 0:22

R87a26d92i37m 82H62u44l77í15k 6109667987281

V Praze není v nových tramvájích klimatizace jen proto, že soutěž byla vypsána na jednotky se všemy poháněnými nápravami, což překvapivě splňovala pouze Škoda. Když se radní rozhodli, že další vyrobené T15 musí mít klimatizaci (po pár měsících od vysoutěžení), bylo to okamžitě napadeno neúspěšnými soutěžícími a celá věc se potichu zametla pod koberec[>-]

+1/0
11.4.2014 15:24

N14i94k53o79l 75R23e79s65s40o95v74á 1289431625457

Ó, celé TŘI tramvaje s funkční wifi. To je opravdu technická inovace hodná odstavce!Rv

+10/−5
10.4.2014 21:24

J69o81h89a68n 31Z69i44n18g78e16l 2511135726471

Zvlášť v době, kdy má 90% lidi internet v mobilu.

+5/−2
10.4.2014 22:55

J72i29r51k71a 58D22v19o71ř44á41k 4885600843228

Má, ale FUP leckdo brzy vymlátí.

0/0
12.5.2014 11:37

J96o58h73a47n 92Z62i87n45g78e95l 2631195356871

Asi už při ceně tramvaje 65 milionů za kousek nezbylo na wifi router.

+2/0
10.4.2014 23:10

J12a76n 12Š74p17e45c87i33á25n 2160340899109

StudentAgency to nasadilo do stovek autobusů už před lety

0/0
10.4.2014 23:32

J37o92h38a83n 18Z72i85n44g41e23l 2871245376671

Mám tomu rozumět tak, že nejsou objednány žádné tramvaje, které by nahradily současné jednovozové T3? Někdy mám pocit, že si z nás tyhle státní organizace dělaj srandu.

+3/0
10.4.2014 21:06

J76i65ř42í 46K69r19e41j69č68í34k 2527718604966

Nemám pocit, že by Praha byla "státní organizací"...

Nicméně máte pravdu, s náhradou jednovozových T3 se prozatím nepočítá - je jich dostatek.

+3/0
10.4.2014 21:40

J89o34h82a46n 65Z69i58n60g70e33l 2771745926741

Je snad Praha soukroma? Nebo je financována většinove ze státního rozpočtu?

0/0
10.4.2014 22:56

J23i61ř74í 17K40r79e55j86č54í95k 2917308414126

Praha je statutární město, není to státní organizace.

+4/0
10.4.2014 23:06

J49o65h33a21n 81Z60i60n93g57e28l 2651755966531

Ale přesto je financováním napojena na státní rozpočet, že jo?

0/0
10.4.2014 23:11

J86i66ř52í 94K94r79e94j61č93í71k 2267728514926

A má být ? Říká vám něco rozpočtové určení daní ?

+3/0
10.4.2014 23:13

G41a62b15r62i29e91l 36H59o50r26t23e98n 9261949953974

Kamarád pracuje na soukromé klinice - nepochybně bude potěšen, když mu sdělím, že pracuje dle vaší "logiky" ve státní organizaci, když 75% jejich příjmu pochází z odvodů.:-P

+2/0
11.4.2014 3:30

J19o85h92a87n 44Z59i10n22g35e79l 2171775496601

Demagogie. Platby z pojištění a z rozpočtu jsou dvě věci. Na klinice nikdo nerozhoduje o penězích těch druhý, rozuměj občanů.

0/−1
11.4.2014 8:11

J68i87ř29í 97K88r93e97j72č49í47k 2127708524536

A oni snad o toku peněz ve zdravotnictví rozhodují pacienti ?

0/0
13.4.2014 0:23

J77o10h82a95n 51Z17i78n37g38e91l 2911295366341

P.S. jednovozových T3 je dostatek, a proto chystá DPP kouzla s rozebíráním a sestavováním nových T15.

0/0
10.4.2014 23:07

J55i51ř52í 75K89r61e95j25č20í32k 2957338584716

T15 je tank, DPP nic takového dost pravděpodobně nechystá. Nevěřte všemu, co píší média...

+1/0
10.4.2014 23:15

M83i31c44h89a80l 10P38a38v38l98á97t 9213313764949

Ve 21. stoleti se misto klimatizace upravuji okna. Usmevne.

Dekujeme moc!

+8/−11
10.4.2014 20:36

R10e71n63é 48Š56r29ů72t56e49k 8738375426558

Tak ono zrovna u tramvaje klimatizace není moc efektní, když se tam každou chvilku vytlemí dvoukřídlé dveře dokořán.

+14/−6
10.4.2014 20:52

R59a47d78o33s56l92a47v 20K91l89a96u95d55a 5524418534222

To je zajímavé, že jinde s tím problém nemají. Jak topení, tak klimatizace je na trochu jiné úrovni než v autě a vyhřát/vychladit prostor je otázkou velmi krátké doby.

+7/−7
10.4.2014 21:25

R65e95n53é 56Š83r48ů13t84e24k 8438575176578

a pan Klauda je tady, odborník na vše.;-D Ochladíme tekutým dusíkem, ohřejeme roztaveným železem během okamžiku ;-D Ale efektnější je opravdu dobře odvětraná tramvaj, než klimatizovaná.

+8/−2
10.4.2014 21:48

R34a95d77o90s58l75a50v 28K83l65a13u19d73a 5664918144872

Tak si jí odvětrávejte. To jsem zvědavej na tu změnu oken. Střešní okno tam namontovat nejde "šoupací", případně "stahovací", odporuje normám. Takže tam zase bude výklopné, které bude na prd.

+4/−2
10.4.2014 22:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.