Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Každý týden nová tramvaj pro Prahu. Kratší i prodloužené a tři s wi-fi

Pražský dopravní podnik chce zpříjemnit lidem cestování hromadnou dopravou. V dosavadních tramvajích ForCity upravil sedačky, nechal namontovat lépe větrající okna a do tří souprav vrátí wi-fi. Do Prahy navíc míří další várka úplně nových tramvajových souprav.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J13i97r72k49a 33D42v90o63ř16á98k 4495530483448

Chtělo by to ještě ubrat pár sedaček a do zadního článku také udělat místo pro kočárky. Prostoru je v té tramvají málo.

0/0
12.5.2014 11:36

J69o30s77e75f 19P75a26l47a72t49a 1473322371815

dokud tam nebude klimatizace, stejně to bude v létě vždycky utrpení

+1/−1
12.4.2014 13:31

K37a21r46e47l 75D36r34d34a 6424142417

Výroční zpráva DPP za rok 2012: DPP má náklady přes 17 mld., z toho náklady na PID dělají 15 mld. a tržby za jízdné 4,2 mld. (- 0,5 mld. která jde ext. dopravcům), Praha dotuje DPP za PID částkou 10,5 mld. Jedním ze zisků je reklama a pokuty v PID ve výši 0,5 mld.

  Bezplatná přeprava představuje (cca) 30%, na tramvajenku jezdí 60% cestujících a 11% užívá jízdenky. Bylo uděleno 280 tis. pokut se ziskem 133 mil. Kč, tj. 500 Kč na pokutu a 8 pokut na revizora/denně. (Dále se uvádí zisk z pokut 240 mil., což představuje 6% tržeb za jízdné. Je v těch údajích o pokutách zmatek...)

  Tržby za tramvajenky činí 2,4 mld. tj. 55% tržeb, tržby za jízdenky činí 1,7 mld. tj. 39% tržeb a 6% tržeb jsou pokuty. Cestující jezdící načerno si na sebe vcelku vydělají a je otázkou, zda nejsou pro DPP prospěšní.

  Pokut je celá plejáda. Kdo neremcá a platí hned, má slevu. Takže 1500/800 Kč za jízdu načerno, 200/100 Kč za kufr nebo psa či 400 Kč "za porušení smluvních podmínek". Psa nemám, tak nevím, ale o placení kufrů a pokutování za ně jsem v Praze 30 let neslyšel (při tramvajence je 1 kufr zdarma). A za co vlastně může dostat cestující pokutu 400 Kč mi zcela uniká. Efektivnost revizorů se pohybuje na 1 vyřešené pokutě za hodinu na revizora (při 8-hodinové pracovní době). Nevím, je to ok?

  V každém případě černé jízdy a pokuty představují 1-2% celkových nákladů PID. Efektivnost pokutování nic moc neřeší. Tedy zlodějna drobných zlodějíčků je městem bagatelizována na nevýznamnou hodnotu za cenu toho, že stát zloděj sebere všem a uhradí 2/3 nákladů PID. Citlivé sociální jednání. Pokud se tento poměr jednou otočí, významně stoupne význam kasírování černých pasažérů a patrně i naroste významně jejich počet. Na pokutách by se dalo jednou postavit financování celé pražské dopravy. ;-D

+1/0
12.4.2014 9:40

K67a73r45e77l 38D58r13d21a 6674582347

Když si vezmu, jak jsou stanice, zastávky a vozy ověšené reklamou, tak mi přijde údaj příjmů za reklamu nějakých 200 mil. Kč ročně docela nízký.

0/0
12.4.2014 9:48

J37i11ř20í 34K87r17e62j91č27í85k 2797198944186

To protože podstatná část příjmů z reklamy plyne do městské organizace Rencar (JCD) a nikoliv do rozpočtu DP.

0/0
13.4.2014 0:19

K62a86r68e32l 61D62r39d23a 6284752337

Reklama v MHD je propletenec firem, kde se zisk rozděluje na základě divident. Záleží, jaké akcie vlastní DPP. Podle mě má 1/3 akcií Rencaru a za to bere cca 10 mil. ročně. (200 mil. jsem střelil od boku podle VZ DPP za rok 2012. Opět asi údaj z kategorie JPP. A skutečný zisk za reklamu DPP je ve hvězdách.)

  Rencar uvádí výnosy 250 mil. za reklamu ročně (z toho 120 mil. MHD Praha, 23 mil. MHD Plzeň, 16 mil. MHD Ostrava, 10 mil. ostatní města) s čistým ziskem 30-40 mil. ročně. JCDecaux uvádí příjem za reklamu cca 160 mil., z toho čistý zisk je 50 mil., který odchází akcionářům (patrně do Francie?).

  Celý ten systém reklamy má patrně vysoké náklady, takže se protáčí miliony, které zase mizí zpět na náklady firmám, které reklamu zajišťují. Čistým ziskem jsou jen nevýznamné drobky pro DPP. (VZ DPP patrně pracuje s vizí 200 mil. ročně za reklamu. Ale skutečnost je jiná.) Takže cestující MHD ze všech těch plakátů vidí tak 0,1% z rozpočtu DPP ve svůj prospěch. Tomu říkám užitečné podnikání. ;-D

  Hlavně že řešíme jízdenky a Rittiga. ;-D

0/0
13.4.2014 21:20

J80i89ř33í 40K82r57e10j56č54í78k 2187258924916

Co tímhle elaborátem chtěl básník říci ?

0/0
13.4.2014 0:18

K73a39r34e97l 64D43r13d75a 6464312267

"Stále mám pocit, že jsou rezervy, jak by se dalo za stávajícího stavu získat víc prostředků." A tím udržet stávající financování. (Viz minusy a příspěvek o levnějších jízdenkách.)

  Jízdenky a černé jízdy představují 45% tržeb za jízdné, cca 2 mld. ročně. Určitě platí závislost nižší cena - vyšší prodej. Zásah by to musel být opatrný, ale umím si představit zavedení levnějších jízdenek třeba pro majitele OC. Nějakou tu akci ve prospěch řidičů, Středočechů a maminek na mateřské apod.

  Pak by nebyla od věci reklamní kampaň. Kdejaký O2 či Vodafon neustále láká zákazníky. O tom že má DPP služby zdarma či za babku se jeden z reklamy nedoví. (Ostatně, 30% cestujících zdarma. Viz níže. Kde se berou? Jde především o děti? Nebo je to 2/3 dětí, 1/3 seniorů?)

0/0
13.4.2014 21:39

K62a74r98e43l 72D21r31d40a 6864282567

A když socialismus a zadlužená pražská MHD... Víte kolik stojí jízdenka v Praze?

  10-15 Kč pro dospělého, 6 - 7 Kč pro mládež, a to při 20 jízdách do/z práce-školy týdně, volnočasové aktivity jsou zdarma jako bonus - jízda za 0 Kč. Podmínkou je OC pro Pražana, aneb za to se jezdí na dotovanou tramvajenku.

  Minule se řešilo, že 8% cestujících jezdí načerno. Proč? Je k tomu vysvětlení? Proč vůbec někdo jezdí za 32 Kč? Pomohlo by snížit cenu jízdenek pro Pražany, aby byla přiměřená předplatitelským tarifům? Třeba se zavedenou OC aby byla jednotlivá jízdenka za 16 Kč?

  Široký rozsah cen jízdného v Praze mi vadí. (0 až 32 Kč za stejné služby.) Výrazně se zvýhodňují dlouhodobí předplatitelé. Náhodní cestující platí plnou taxu. Přitom z principu věci mají právo na stejné dotace. Cestování je ale vyjde mnohonásobně dráž. Nejsem pro zrušení výhod. Pomohla by nižší cena jednotlivého jízdného řešit černé jízdy?

+1/−8
11.4.2014 7:53
Foto

M35a41r65t69i42n 28Š84u84b73r68t 1515971984405

Obávám se, že pokud dojde ke sblížení obou cen, tak způsobem, který výrazně zvýší cenu předplatných jízdenek. Jako bez ohledu na zlodějny ve městě, které neobhajuji, tak třeba propírané vyvádění peněz za jízdenky, odčerpalo maximálně 10 milionů korun ročně. Jenže my na PID dáváme ročně 10 miliard a i vyřešení a navrácení peněz ze zlodějen neřeší tragické podfinancování hromadné dopravy. Už v roce 2010 se mělo o inflaci zdražovat, místo toho se předvolebně dávalo jízdné zadara, pak se populisticky v rámci vydírání v koalicích jízdné drželo a teď se v rámci předvolebního drží zase. To je výhledová sebevražda. Když vezmeme Budapešť, či Varšavu, tam je předplatné dražší 2-3x než v Praze, dražší jsou už i mnohá města v ČR, třeba Ostrava... Bez peněz tu MHD prostě nezaplatíme a také proto se poslední dobou stále více osekává.

+5/0
11.4.2014 8:47

J20a13n 90Š80p56e98c84i15á18n 2270180189339

V praze zase jezdite 50 let staryma tramvajema po kolejich v tom nejprisernejsim stavu na nekterych usecich. V metru jsou jeste ruske schody(zaplat panubohu za ne!) a prebarvene ruske vlaky. Na zastavkach nejsou elektronicke jizdni rady a po vecerech jezdi jen tramvaj jen jednovozova narvna a bez kysliku-jednou sem si dovolil otevriti okynko a babizny zmodraly vzteky. No tak to prosim nesrovnavejte s Vidni. Mame tu smesne platy o proti Vidni. Vuci jejich platum je tarifka levna.

+2/−8
11.4.2014 9:45

J89i50ř86í 22J16o70z86a 3128593640461

Vy jste úplně mimo... Prahu znáte asi jen z pohlednice...

+3/0
11.4.2014 12:32

M71a28r80t50i81n 52V21e76v10e12r62k17a 8402598394

Mám pocit, že vám ve Vídni jezdí ještě starší tramvaje než v Praze. A jinak kvalita kolejí se asi s žádným českým městem srovnávat nedá, udělejte si výlet třeba do Ostravy a pak mluvte o příšerném stavu kolejí v Praze.

+3/0
11.4.2014 15:07
Foto

M29a70r30t33i48n 61Š33u94b94r44t 1855551444365

Promiňte, nesrovnával jsem s Vídní, ale s mnohem buď menšími, nebo naprosto srovnatelnými provozy u nás nebo ve východoevropských zemích (Ostrava, Budapešť, Varšava). Kde mají stejné platy, případně podstatně horší vozový park. Třeba Budapešť má sice novu linku metra, ale možná od nás bude kupovat přestavěné tramvaje staré 15-20 let, jelikož sama má staré 30-35 let.

0/0
11.4.2014 19:11

K21a37r60e47l 53D18r38d27a 6444322657

Rád bych cenu jízdného zachoval. A určitě je to dobré předvolební heslo. Jen bych cenu pražské MHD navíc propagoval v reklamě jako obrovskou výhodu pro Pražany. S cílem získat víc předplatitelů a víc prostředků.

  Safra mrzí, když děcka ze ZŠ, co jedou zdarma po škole jen tak pro zábavu, objedou fixem a diamantem půlku vagónu metra. Za nás bylo zvykem chodit do místní ZŠ a vlastně nebyl důvod MHD až do SŠ vůbec používat. Dnes se bavíme o 1/3 cestujících zdarma. To je opravdu o výběrových školách, víceletých gymnáziích, jazykovkách... možná Středočeších? Tedy podoba ZŠ se tak rapidně proměnila? Neuvěřitelné. Je ten údaj "o 1/3 cestujících zdarma" od DPP vůbec hodnověrný? Jinak ale, opět vhodné téma pro reklamu... služba našim dětem. Třeba by si tu fixu příště rozmyslely.

  Přijde mi, že je zvykem o výhodách v Česku mlčet, aby je někdo hned nezrušil. A tím je bereme jako samozřejmost. Já bych službu zdarma chválil, aby ji veřejnost lépe vnímala. Nebo je skutečně cílem DPP na službu "zdarma" potichu zapomenout a hned jak to půjde ji zrušit? ;-D (Viz + a -.)

  Stále mám pocit, že jsou rezervy, jak by se dalo za stávajícího stavu získat víc prostředků.

  (Nahoře mám překlep - ale asi je to zřejmé. Ta cena jízdenky vychází při 20 pracovních dnech v měsíci - na 10/6 Kč v rámci předplatného.)

0/0
12.4.2014 8:42

K16a40r17e30l 36D42r55d62a 6754512267

Nj. předvolební změna smlouvy, tak oslavný článek pro voliče TOP 09. "Zastavíme zadlužování dopravního podniku a umožníme zachovat ceny MHD. Podnik navíc ve spolupráci se Škodou Transportation zvažuje opravu a prodej šedesátky převážně nevyužívaných poruchových tramvají 14T. Praha bude nově moci kromě tříčlánkových souprav 15T ForCity využívat dvou a čtyřčlánkových tramvají. To zvýší efektivitu dopravy."

  Minule se tady odborníci z DPP dohadovali, že 4-článkové 15T se nevejdou do zastávek... A představa jak články nových 15T míří na rozebrání na šrot mi moc velkou efektivitou DPP nezavání.

  Včera jsem jel 1-článkovou T3 v 21:30 namačkaný jako sardinka. Fakt mi chybělo wi-fi. A jen 3 tramvaje? Co rozdat bezdomovcům tablety a nasměrovat je na tyto tři tramvaje? Zlepšilo by to plošně jízdu pražskou sockou o 200%. ;-D

  Pak jsem pak potkal dva řidiče MHD v odborném rozhovoru. Statní, mohutní, tlustí 50-sátníci a nadávali nějakému mladému cucákovi, že si dovolil něco meknout. Okamžitě mi naskočili odbory, komunisti, šikana... Aneb děláme to dobře, a pokud ne, dostaneš po tlamě. Zaměstnanci DPP by neměli dostávat vycházky. ;-D

+1/0
11.4.2014 7:13

K81a36r26e83l 47D32r85d15a 6954962757

32 - 60 = -28 Dobrá volební agitka o efektivitě DPP. ;-D

0/0
11.4.2014 7:20
Foto

M49a88r74t12i69n 85Š51u11b12r36t 1965661424315

Za peníze z těch potenciálně prodaných 60 se dají koupit např. potřebná nízkopodlažní sóla na večerní a víkendový provoz, kde se takový koncept asi jako jediný v poslední době osvědčil v nárůstu přepravených lidí, protože nabízí při menší vytíženosti poloviční interval než souprava.

0/0
11.4.2014 8:49

K26a73r67e12l 39D91r68d84a 6944542337

Přes poruchovost jsou údajně 14T převážně v provozu. Při prodeji je třeba mít za ně náhradu. Opravdu nebudou chybět?

  T3 se prodávají "na váhu" za cenu materiálu. Obávám se, aby to s prodejem "nových" 14T nevypadalo podobně. Pokud je ale šance na směnu za užitečnější vozy, dobrá zpráva. Jen jsem ji zatím nezaznamenal. Čekal bych, že Hudeček případné získané prostředky dá na hrazení 15T.  

  (Tomu polovičnímu intervalu nerozumím. Jako, že 1-vozová linka může jezdit častěji? A ono se to využívá? Třeba 5 by si kratší intervaly zasloužila, a nic z toho. Dva vozy se na 5 přitom neosvědčily.)

0/0
12.4.2014 8:08

J30i68r69k15a 41D38v36o67ř39á90k 4285550343718

Spíš půjde o to, aby nějakého blba nenapadlo místo víkendových 20minutových intervalů zavést 30-40minutové.

0/0
12.5.2014 11:50

R69a21d74o49s89l84a68v 83K62l31a58u27d12a 5654158174632

A další mínus. Klimatizace je v tramvajích v Rakousku, v Polsku, Maďarsku, Turecku, dokonce i v Bratislavě.....  No ale v Praze by to byl problém. Velký problém.    Zkrátka všude jinde jsou blbci kteří si do tramvají nechávají namontovat zbytečnost.

+7/−2
10.4.2014 22:31

J93o29h77a48n 26Z80i94n69g96e69l 2981125396961

Kdyby si pražští cestující měli připlatit byť jedinou korunu na jizdence za to, že budou mit všude klimatizaci, ty by řvali.

+4/−4
10.4.2014 22:59

R92a45d15o69s64l46a15v 48K56l23a36u70d62a 5324368344362

Pražští cestující musí zaplatit předražené tramvaje, Opencard, metro do polí, pana Rittiga....  :-)

+4/0
10.4.2014 23:06

J55o33h52a40n 79Z78i91n24g69e81l 2321345396831

To se ale nevylučuje.

0/0
10.4.2014 23:08

P71a94v33e24l 28N88o58v23á12k 7201426489563

Pražští cestující platí metro do polí? Nějak jsem si nevšiml, ze by dopravník podnik stavěl metro nestaví ho náhodou město? Nebo minimálně neplatí ho město? DP by bez dotací padnul a kdyby měli cestující platit reálnou cenu aby nemusel byt DP dotován asi by se nestačili divit...

0/−2
11.4.2014 7:08

J70i98ř45í 78K13r71e91j86č16í27k 2497238654226

Samozřejmě nejen ten pražský, ale kterýkoliv...

0/0
13.4.2014 0:22

J55i94r63k81a 23D26v38o63ř74á38k 4185170453768

Naštěstí uz nestaví. Jde o pokračování Áčka za Motol, tam by bylo dost málo cestujících.

0/0
12.5.2014 11:38

T42o30m41á97š 40Z31e31m24a33n 3125298614475

Stačilo by mi alespoň otevíratelné okno..

0/0
11.4.2014 0:22

R96a65d76i83m 10H61u75l13í28k 6479387287321

V Praze není v nových tramvájích klimatizace jen proto, že soutěž byla vypsána na jednotky se všemy poháněnými nápravami, což překvapivě splňovala pouze Škoda. Když se radní rozhodli, že další vyrobené T15 musí mít klimatizaci (po pár měsících od vysoutěžení), bylo to okamžitě napadeno neúspěšnými soutěžícími a celá věc se potichu zametla pod koberec[>-]

+1/0
11.4.2014 15:24

N28i17k33o16l 70R94e35s24s54o84v85á 1519811445897

Ó, celé TŘI tramvaje s funkční wifi. To je opravdu technická inovace hodná odstavce!Rv

+10/−5
10.4.2014 21:24

J40o70h61a62n 60Z77i40n96g96e54l 2171555686721

Zvlášť v době, kdy má 90% lidi internet v mobilu.

+5/−2
10.4.2014 22:55

J24i82r13k78a 18D13v24o90ř26á41k 4345350323528

Má, ale FUP leckdo brzy vymlátí.

0/0
12.5.2014 11:37

J79o90h41a27n 27Z85i72n56g85e74l 2661535866191

Asi už při ceně tramvaje 65 milionů za kousek nezbylo na wifi router.

+2/0
10.4.2014 23:10

J35a61n 62Š49p66e50c39i12á82n 2710730419749

StudentAgency to nasadilo do stovek autobusů už před lety

0/0
10.4.2014 23:32

J48o53h30a38n 35Z54i87n27g16e22l 2881375826101

Mám tomu rozumět tak, že nejsou objednány žádné tramvaje, které by nahradily současné jednovozové T3? Někdy mám pocit, že si z nás tyhle státní organizace dělaj srandu.

+3/0
10.4.2014 21:06

J66i96ř37í 22K63r25e15j64č64í77k 2837688814226

Nemám pocit, že by Praha byla "státní organizací"...

Nicméně máte pravdu, s náhradou jednovozových T3 se prozatím nepočítá - je jich dostatek.

+3/0
10.4.2014 21:40

J76o18h68a53n 85Z21i33n13g64e46l 2411975976901

Je snad Praha soukroma? Nebo je financována většinove ze státního rozpočtu?

0/0
10.4.2014 22:56

J29i48ř73í 21K83r50e72j15č54í58k 2197258684836

Praha je statutární město, není to státní organizace.

+4/0
10.4.2014 23:06

J87o52h53a65n 72Z75i50n97g53e45l 2511705766621

Ale přesto je financováním napojena na státní rozpočet, že jo?

0/0
10.4.2014 23:11

J41i89ř80í 65K26r24e45j26č13í72k 2847408484716

A má být ? Říká vám něco rozpočtové určení daní ?

+3/0
10.4.2014 23:13

G62a19b44r69i51e49l 25H22o92r74t34e32n 9501319943384

Kamarád pracuje na soukromé klinice - nepochybně bude potěšen, když mu sdělím, že pracuje dle vaší "logiky" ve státní organizaci, když 75% jejich příjmu pochází z odvodů.:-P

+2/0
11.4.2014 3:30

J68o22h73a20n 72Z63i77n53g97e54l 2471715486801

Demagogie. Platby z pojištění a z rozpočtu jsou dvě věci. Na klinice nikdo nerozhoduje o penězích těch druhý, rozuměj občanů.

0/−1
11.4.2014 8:11

J79i41ř36í 77K44r43e10j80č29í36k 2477298964156

A oni snad o toku peněz ve zdravotnictví rozhodují pacienti ?

0/0
13.4.2014 0:23

J40o93h73a24n 31Z74i13n72g66e38l 2981985416891

P.S. jednovozových T3 je dostatek, a proto chystá DPP kouzla s rozebíráním a sestavováním nových T15.

0/0
10.4.2014 23:07

J71i95ř11í 52K73r21e93j92č94í71k 2857618374866

T15 je tank, DPP nic takového dost pravděpodobně nechystá. Nevěřte všemu, co píší média...

+1/0
10.4.2014 23:15

M91i46c72h53a65l 71P22a14v80l33á50t 9723773174739

Ve 21. stoleti se misto klimatizace upravuji okna. Usmevne.

Dekujeme moc!

+8/−11
10.4.2014 20:36

R97e78n45é 11Š19r19ů32t35e93k 8548855206478

Tak ono zrovna u tramvaje klimatizace není moc efektní, když se tam každou chvilku vytlemí dvoukřídlé dveře dokořán.

+14/−6
10.4.2014 20:52

R97a11d37o69s47l25a79v 30K65l54a42u68d76a 5664258774122

To je zajímavé, že jinde s tím problém nemají. Jak topení, tak klimatizace je na trochu jiné úrovni než v autě a vyhřát/vychladit prostor je otázkou velmi krátké doby.

+7/−7
10.4.2014 21:25

R10e43n86é 28Š96r91ů50t59e27k 8778685216778

a pan Klauda je tady, odborník na vše.;-D Ochladíme tekutým dusíkem, ohřejeme roztaveným železem během okamžiku ;-D Ale efektnější je opravdu dobře odvětraná tramvaj, než klimatizovaná.

+8/−2
10.4.2014 21:48

R97a79d61o74s15l78a95v 80K35l61a36u53d42a 5344138424412

Tak si jí odvětrávejte. To jsem zvědavej na tu změnu oken. Střešní okno tam namontovat nejde "šoupací", případně "stahovací", odporuje normám. Takže tam zase bude výklopné, které bude na prd.

+4/−2
10.4.2014 22:14





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.