Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Každý týden nová tramvaj pro Prahu. Kratší i prodloužené a tři s wi-fi

Pražský dopravní podnik chce zpříjemnit lidem cestování hromadnou dopravou. V dosavadních tramvajích ForCity upravil sedačky, nechal namontovat lépe větrající okna a do tří souprav vrátí wi-fi. Do Prahy navíc míří další várka úplně nových tramvajových souprav.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J37i71r46k38a 67D67v49o85ř94á19k 4785260683978

Chtělo by to ještě ubrat pár sedaček a do zadního článku také udělat místo pro kočárky. Prostoru je v té tramvají málo.

0/0
12.5.2014 11:36

J48o22s28e50f 74P65a29l17a85t40a 1593742871885

dokud tam nebude klimatizace, stejně to bude v létě vždycky utrpení

+1/−1
12.4.2014 13:31

K10a72r88e12l 96D96r47d84a 6694152257

Výroční zpráva DPP za rok 2012: DPP má náklady přes 17 mld., z toho náklady na PID dělají 15 mld. a tržby za jízdné 4,2 mld. (- 0,5 mld. která jde ext. dopravcům), Praha dotuje DPP za PID částkou 10,5 mld. Jedním ze zisků je reklama a pokuty v PID ve výši 0,5 mld.

  Bezplatná přeprava představuje (cca) 30%, na tramvajenku jezdí 60% cestujících a 11% užívá jízdenky. Bylo uděleno 280 tis. pokut se ziskem 133 mil. Kč, tj. 500 Kč na pokutu a 8 pokut na revizora/denně. (Dále se uvádí zisk z pokut 240 mil., což představuje 6% tržeb za jízdné. Je v těch údajích o pokutách zmatek...)

  Tržby za tramvajenky činí 2,4 mld. tj. 55% tržeb, tržby za jízdenky činí 1,7 mld. tj. 39% tržeb a 6% tržeb jsou pokuty. Cestující jezdící načerno si na sebe vcelku vydělají a je otázkou, zda nejsou pro DPP prospěšní.

  Pokut je celá plejáda. Kdo neremcá a platí hned, má slevu. Takže 1500/800 Kč za jízdu načerno, 200/100 Kč za kufr nebo psa či 400 Kč "za porušení smluvních podmínek". Psa nemám, tak nevím, ale o placení kufrů a pokutování za ně jsem v Praze 30 let neslyšel (při tramvajence je 1 kufr zdarma). A za co vlastně může dostat cestující pokutu 400 Kč mi zcela uniká. Efektivnost revizorů se pohybuje na 1 vyřešené pokutě za hodinu na revizora (při 8-hodinové pracovní době). Nevím, je to ok?

  V každém případě černé jízdy a pokuty představují 1-2% celkových nákladů PID. Efektivnost pokutování nic moc neřeší. Tedy zlodějna drobných zlodějíčků je městem bagatelizována na nevýznamnou hodnotu za cenu toho, že stát zloděj sebere všem a uhradí 2/3 nákladů PID. Citlivé sociální jednání. Pokud se tento poměr jednou otočí, významně stoupne význam kasírování černých pasažérů a patrně i naroste významně jejich počet. Na pokutách by se dalo jednou postavit financování celé pražské dopravy. ;-D

+1/0
12.4.2014 9:40

K55a54r27e63l 56D43r94d31a 6834672167

Když si vezmu, jak jsou stanice, zastávky a vozy ověšené reklamou, tak mi přijde údaj příjmů za reklamu nějakých 200 mil. Kč ročně docela nízký.

0/0
12.4.2014 9:48

J83i66ř34í 58K34r29e85j16č77í91k 2787598854316

To protože podstatná část příjmů z reklamy plyne do městské organizace Rencar (JCD) a nikoliv do rozpočtu DP.

0/0
13.4.2014 0:19

K29a75r29e71l 60D62r51d23a 6354282217

Reklama v MHD je propletenec firem, kde se zisk rozděluje na základě divident. Záleží, jaké akcie vlastní DPP. Podle mě má 1/3 akcií Rencaru a za to bere cca 10 mil. ročně. (200 mil. jsem střelil od boku podle VZ DPP za rok 2012. Opět asi údaj z kategorie JPP. A skutečný zisk za reklamu DPP je ve hvězdách.)

  Rencar uvádí výnosy 250 mil. za reklamu ročně (z toho 120 mil. MHD Praha, 23 mil. MHD Plzeň, 16 mil. MHD Ostrava, 10 mil. ostatní města) s čistým ziskem 30-40 mil. ročně. JCDecaux uvádí příjem za reklamu cca 160 mil., z toho čistý zisk je 50 mil., který odchází akcionářům (patrně do Francie?).

  Celý ten systém reklamy má patrně vysoké náklady, takže se protáčí miliony, které zase mizí zpět na náklady firmám, které reklamu zajišťují. Čistým ziskem jsou jen nevýznamné drobky pro DPP. (VZ DPP patrně pracuje s vizí 200 mil. ročně za reklamu. Ale skutečnost je jiná.) Takže cestující MHD ze všech těch plakátů vidí tak 0,1% z rozpočtu DPP ve svůj prospěch. Tomu říkám užitečné podnikání. ;-D

  Hlavně že řešíme jízdenky a Rittiga. ;-D

0/0
13.4.2014 21:20

J12i52ř38í 95K64r52e14j31č92í88k 2327768474716

Co tímhle elaborátem chtěl básník říci ?

0/0
13.4.2014 0:18

K28a98r62e37l 32D76r93d41a 6424372667

"Stále mám pocit, že jsou rezervy, jak by se dalo za stávajícího stavu získat víc prostředků." A tím udržet stávající financování. (Viz minusy a příspěvek o levnějších jízdenkách.)

  Jízdenky a černé jízdy představují 45% tržeb za jízdné, cca 2 mld. ročně. Určitě platí závislost nižší cena - vyšší prodej. Zásah by to musel být opatrný, ale umím si představit zavedení levnějších jízdenek třeba pro majitele OC. Nějakou tu akci ve prospěch řidičů, Středočechů a maminek na mateřské apod.

  Pak by nebyla od věci reklamní kampaň. Kdejaký O2 či Vodafon neustále láká zákazníky. O tom že má DPP služby zdarma či za babku se jeden z reklamy nedoví. (Ostatně, 30% cestujících zdarma. Viz níže. Kde se berou? Jde především o děti? Nebo je to 2/3 dětí, 1/3 seniorů?)

0/0
13.4.2014 21:39

K74a59r33e14l 63D69r41d16a 6474322757

A když socialismus a zadlužená pražská MHD... Víte kolik stojí jízdenka v Praze?

  10-15 Kč pro dospělého, 6 - 7 Kč pro mládež, a to při 20 jízdách do/z práce-školy týdně, volnočasové aktivity jsou zdarma jako bonus - jízda za 0 Kč. Podmínkou je OC pro Pražana, aneb za to se jezdí na dotovanou tramvajenku.

  Minule se řešilo, že 8% cestujících jezdí načerno. Proč? Je k tomu vysvětlení? Proč vůbec někdo jezdí za 32 Kč? Pomohlo by snížit cenu jízdenek pro Pražany, aby byla přiměřená předplatitelským tarifům? Třeba se zavedenou OC aby byla jednotlivá jízdenka za 16 Kč?

  Široký rozsah cen jízdného v Praze mi vadí. (0 až 32 Kč za stejné služby.) Výrazně se zvýhodňují dlouhodobí předplatitelé. Náhodní cestující platí plnou taxu. Přitom z principu věci mají právo na stejné dotace. Cestování je ale vyjde mnohonásobně dráž. Nejsem pro zrušení výhod. Pomohla by nižší cena jednotlivého jízdného řešit černé jízdy?

+1/−8
11.4.2014 7:53
Foto

M56a20r22t48i74n 37Š91u41b95r98t 1805981424625

Obávám se, že pokud dojde ke sblížení obou cen, tak způsobem, který výrazně zvýší cenu předplatných jízdenek. Jako bez ohledu na zlodějny ve městě, které neobhajuji, tak třeba propírané vyvádění peněz za jízdenky, odčerpalo maximálně 10 milionů korun ročně. Jenže my na PID dáváme ročně 10 miliard a i vyřešení a navrácení peněz ze zlodějen neřeší tragické podfinancování hromadné dopravy. Už v roce 2010 se mělo o inflaci zdražovat, místo toho se předvolebně dávalo jízdné zadara, pak se populisticky v rámci vydírání v koalicích jízdné drželo a teď se v rámci předvolebního drží zase. To je výhledová sebevražda. Když vezmeme Budapešť, či Varšavu, tam je předplatné dražší 2-3x než v Praze, dražší jsou už i mnohá města v ČR, třeba Ostrava... Bez peněz tu MHD prostě nezaplatíme a také proto se poslední dobou stále více osekává.

+5/0
11.4.2014 8:47

J88a85n 12Š51p26e70c20i11á38n 2890920799269

V praze zase jezdite 50 let staryma tramvajema po kolejich v tom nejprisernejsim stavu na nekterych usecich. V metru jsou jeste ruske schody(zaplat panubohu za ne!) a prebarvene ruske vlaky. Na zastavkach nejsou elektronicke jizdni rady a po vecerech jezdi jen tramvaj jen jednovozova narvna a bez kysliku-jednou sem si dovolil otevriti okynko a babizny zmodraly vzteky. No tak to prosim nesrovnavejte s Vidni. Mame tu smesne platy o proti Vidni. Vuci jejich platum je tarifka levna.

+2/−8
11.4.2014 9:45

J38i28ř90í 70J10o49z51a 3528523240831

Vy jste úplně mimo... Prahu znáte asi jen z pohlednice...

+3/0
11.4.2014 12:32

M12a65r48t11i40n 67V92e60v89e50r74k83a 8392648304

Mám pocit, že vám ve Vídni jezdí ještě starší tramvaje než v Praze. A jinak kvalita kolejí se asi s žádným českým městem srovnávat nedá, udělejte si výlet třeba do Ostravy a pak mluvte o příšerném stavu kolejí v Praze.

+3/0
11.4.2014 15:07
Foto

M61a65r55t81i32n 55Š93u20b63r22t 1155381794595

Promiňte, nesrovnával jsem s Vídní, ale s mnohem buď menšími, nebo naprosto srovnatelnými provozy u nás nebo ve východoevropských zemích (Ostrava, Budapešť, Varšava). Kde mají stejné platy, případně podstatně horší vozový park. Třeba Budapešť má sice novu linku metra, ale možná od nás bude kupovat přestavěné tramvaje staré 15-20 let, jelikož sama má staré 30-35 let.

0/0
11.4.2014 19:11

K89a20r45e70l 27D48r59d32a 6184692697

Rád bych cenu jízdného zachoval. A určitě je to dobré předvolební heslo. Jen bych cenu pražské MHD navíc propagoval v reklamě jako obrovskou výhodu pro Pražany. S cílem získat víc předplatitelů a víc prostředků.

  Safra mrzí, když děcka ze ZŠ, co jedou zdarma po škole jen tak pro zábavu, objedou fixem a diamantem půlku vagónu metra. Za nás bylo zvykem chodit do místní ZŠ a vlastně nebyl důvod MHD až do SŠ vůbec používat. Dnes se bavíme o 1/3 cestujících zdarma. To je opravdu o výběrových školách, víceletých gymnáziích, jazykovkách... možná Středočeších? Tedy podoba ZŠ se tak rapidně proměnila? Neuvěřitelné. Je ten údaj "o 1/3 cestujících zdarma" od DPP vůbec hodnověrný? Jinak ale, opět vhodné téma pro reklamu... služba našim dětem. Třeba by si tu fixu příště rozmyslely.

  Přijde mi, že je zvykem o výhodách v Česku mlčet, aby je někdo hned nezrušil. A tím je bereme jako samozřejmost. Já bych službu zdarma chválil, aby ji veřejnost lépe vnímala. Nebo je skutečně cílem DPP na službu "zdarma" potichu zapomenout a hned jak to půjde ji zrušit? ;-D (Viz + a -.)

  Stále mám pocit, že jsou rezervy, jak by se dalo za stávajícího stavu získat víc prostředků.

  (Nahoře mám překlep - ale asi je to zřejmé. Ta cena jízdenky vychází při 20 pracovních dnech v měsíci - na 10/6 Kč v rámci předplatného.)

0/0
12.4.2014 8:42

K95a42r89e75l 62D43r61d16a 6794872857

Nj. předvolební změna smlouvy, tak oslavný článek pro voliče TOP 09. "Zastavíme zadlužování dopravního podniku a umožníme zachovat ceny MHD. Podnik navíc ve spolupráci se Škodou Transportation zvažuje opravu a prodej šedesátky převážně nevyužívaných poruchových tramvají 14T. Praha bude nově moci kromě tříčlánkových souprav 15T ForCity využívat dvou a čtyřčlánkových tramvají. To zvýší efektivitu dopravy."

  Minule se tady odborníci z DPP dohadovali, že 4-článkové 15T se nevejdou do zastávek... A představa jak články nových 15T míří na rozebrání na šrot mi moc velkou efektivitou DPP nezavání.

  Včera jsem jel 1-článkovou T3 v 21:30 namačkaný jako sardinka. Fakt mi chybělo wi-fi. A jen 3 tramvaje? Co rozdat bezdomovcům tablety a nasměrovat je na tyto tři tramvaje? Zlepšilo by to plošně jízdu pražskou sockou o 200%. ;-D

  Pak jsem pak potkal dva řidiče MHD v odborném rozhovoru. Statní, mohutní, tlustí 50-sátníci a nadávali nějakému mladému cucákovi, že si dovolil něco meknout. Okamžitě mi naskočili odbory, komunisti, šikana... Aneb děláme to dobře, a pokud ne, dostaneš po tlamě. Zaměstnanci DPP by neměli dostávat vycházky. ;-D

+1/0
11.4.2014 7:13

K91a37r17e54l 83D87r35d39a 6234102107

32 - 60 = -28 Dobrá volební agitka o efektivitě DPP. ;-D

0/0
11.4.2014 7:20
Foto

M40a39r23t21i25n 69Š38u56b85r21t 1355231144445

Za peníze z těch potenciálně prodaných 60 se dají koupit např. potřebná nízkopodlažní sóla na večerní a víkendový provoz, kde se takový koncept asi jako jediný v poslední době osvědčil v nárůstu přepravených lidí, protože nabízí při menší vytíženosti poloviční interval než souprava.

0/0
11.4.2014 8:49

K10a77r53e32l 10D71r13d24a 6744772897

Přes poruchovost jsou údajně 14T převážně v provozu. Při prodeji je třeba mít za ně náhradu. Opravdu nebudou chybět?

  T3 se prodávají "na váhu" za cenu materiálu. Obávám se, aby to s prodejem "nových" 14T nevypadalo podobně. Pokud je ale šance na směnu za užitečnější vozy, dobrá zpráva. Jen jsem ji zatím nezaznamenal. Čekal bych, že Hudeček případné získané prostředky dá na hrazení 15T.  

  (Tomu polovičnímu intervalu nerozumím. Jako, že 1-vozová linka může jezdit častěji? A ono se to využívá? Třeba 5 by si kratší intervaly zasloužila, a nic z toho. Dva vozy se na 5 přitom neosvědčily.)

0/0
12.4.2014 8:08

J40i15r47k29a 43D40v82o41ř88á45k 4335300493898

Spíš půjde o to, aby nějakého blba nenapadlo místo víkendových 20minutových intervalů zavést 30-40minutové.

0/0
12.5.2014 11:50

R19a58d39o20s58l65a24v 13K19l82a20u81d17a 5224388954262

A další mínus. Klimatizace je v tramvajích v Rakousku, v Polsku, Maďarsku, Turecku, dokonce i v Bratislavě.....  No ale v Praze by to byl problém. Velký problém.    Zkrátka všude jinde jsou blbci kteří si do tramvají nechávají namontovat zbytečnost.

+7/−2
10.4.2014 22:31

J63o44h30a83n 64Z90i36n51g80e52l 2801245986761

Kdyby si pražští cestující měli připlatit byť jedinou korunu na jizdence za to, že budou mit všude klimatizaci, ty by řvali.

+4/−4
10.4.2014 22:59

R57a13d41o90s23l73a13v 25K22l74a37u94d63a 5194608334692

Pražští cestující musí zaplatit předražené tramvaje, Opencard, metro do polí, pana Rittiga....  :-)

+4/0
10.4.2014 23:06

J13o91h28a69n 84Z28i16n53g67e12l 2671775226421

To se ale nevylučuje.

0/0
10.4.2014 23:08

P87a19v16e62l 78N74o31v25á32k 7221476329553

Pražští cestující platí metro do polí? Nějak jsem si nevšiml, ze by dopravník podnik stavěl metro nestaví ho náhodou město? Nebo minimálně neplatí ho město? DP by bez dotací padnul a kdyby měli cestující platit reálnou cenu aby nemusel byt DP dotován asi by se nestačili divit...

0/−2
11.4.2014 7:08

J56i69ř36í 27K89r56e82j77č31í79k 2177718834356

Samozřejmě nejen ten pražský, ale kterýkoliv...

0/0
13.4.2014 0:22

J46i55r70k44a 47D98v41o48ř84á57k 4555810573488

Naštěstí uz nestaví. Jde o pokračování Áčka za Motol, tam by bylo dost málo cestujících.

0/0
12.5.2014 11:38

T87o69m16á31š 62Z72e58m83a40n 3845768304395

Stačilo by mi alespoň otevíratelné okno..

0/0
11.4.2014 0:22

R64a66d39i97m 90H94u49l83í69k 6619767107321

V Praze není v nových tramvájích klimatizace jen proto, že soutěž byla vypsána na jednotky se všemy poháněnými nápravami, což překvapivě splňovala pouze Škoda. Když se radní rozhodli, že další vyrobené T15 musí mít klimatizaci (po pár měsících od vysoutěžení), bylo to okamžitě napadeno neúspěšnými soutěžícími a celá věc se potichu zametla pod koberec[>-]

+1/0
11.4.2014 15:24

N23i17k83o77l 70R18e98s43s89o61v73á 1849181205757

Ó, celé TŘI tramvaje s funkční wifi. To je opravdu technická inovace hodná odstavce!Rv

+10/−5
10.4.2014 21:24

J62o24h84a66n 26Z69i76n81g55e59l 2641865186641

Zvlášť v době, kdy má 90% lidi internet v mobilu.

+5/−2
10.4.2014 22:55

J28i18r38k31a 40D59v50o98ř62á24k 4685310943748

Má, ale FUP leckdo brzy vymlátí.

0/0
12.5.2014 11:37

J15o64h22a81n 83Z72i31n54g75e19l 2821615466351

Asi už při ceně tramvaje 65 milionů za kousek nezbylo na wifi router.

+2/0
10.4.2014 23:10

J38a28n 15Š30p89e78c71i52á44n 2630760609349

StudentAgency to nasadilo do stovek autobusů už před lety

0/0
10.4.2014 23:32

J62o60h70a97n 93Z73i12n76g89e46l 2811125446421

Mám tomu rozumět tak, že nejsou objednány žádné tramvaje, které by nahradily současné jednovozové T3? Někdy mám pocit, že si z nás tyhle státní organizace dělaj srandu.

+3/0
10.4.2014 21:06

J72i41ř29í 47K78r23e25j70č44í18k 2477408264126

Nemám pocit, že by Praha byla "státní organizací"...

Nicméně máte pravdu, s náhradou jednovozových T3 se prozatím nepočítá - je jich dostatek.

+3/0
10.4.2014 21:40

J61o30h57a15n 33Z47i68n93g15e21l 2881865436581

Je snad Praha soukroma? Nebo je financována většinove ze státního rozpočtu?

0/0
10.4.2014 22:56

J48i80ř33í 28K55r45e98j20č25í26k 2977478194906

Praha je statutární město, není to státní organizace.

+4/0
10.4.2014 23:06

J26o62h59a62n 57Z98i24n68g87e76l 2781955736781

Ale přesto je financováním napojena na státní rozpočet, že jo?

0/0
10.4.2014 23:11

J36i17ř57í 90K78r65e32j62č83í29k 2847798134506

A má být ? Říká vám něco rozpočtové určení daní ?

+3/0
10.4.2014 23:13

G15a41b17r85i38e76l 76H51o61r35t38e44n 9431789923564

Kamarád pracuje na soukromé klinice - nepochybně bude potěšen, když mu sdělím, že pracuje dle vaší "logiky" ve státní organizaci, když 75% jejich příjmu pochází z odvodů.:-P

+2/0
11.4.2014 3:30

J48o58h70a30n 83Z17i67n16g68e53l 2681635776391

Demagogie. Platby z pojištění a z rozpočtu jsou dvě věci. Na klinice nikdo nerozhoduje o penězích těch druhý, rozuměj občanů.

0/−1
11.4.2014 8:11

J76i77ř94í 73K63r56e69j92č67í96k 2117848554316

A oni snad o toku peněz ve zdravotnictví rozhodují pacienti ?

0/0
13.4.2014 0:23

J62o43h31a52n 68Z37i79n36g18e82l 2661965726101

P.S. jednovozových T3 je dostatek, a proto chystá DPP kouzla s rozebíráním a sestavováním nových T15.

0/0
10.4.2014 23:07

J26i83ř17í 22K73r32e58j60č49í69k 2247468864556

T15 je tank, DPP nic takového dost pravděpodobně nechystá. Nevěřte všemu, co píší média...

+1/0
10.4.2014 23:15

M89i73c28h97a61l 45P52a34v32l25á93t 9503583494699

Ve 21. stoleti se misto klimatizace upravuji okna. Usmevne.

Dekujeme moc!

+8/−11
10.4.2014 20:36

R21e17n65é 82Š68r75ů83t89e88k 8218325726128

Tak ono zrovna u tramvaje klimatizace není moc efektní, když se tam každou chvilku vytlemí dvoukřídlé dveře dokořán.

+14/−6
10.4.2014 20:52

R93a60d38o32s50l34a46v 44K64l67a45u37d56a 5914618904272

To je zajímavé, že jinde s tím problém nemají. Jak topení, tak klimatizace je na trochu jiné úrovni než v autě a vyhřát/vychladit prostor je otázkou velmi krátké doby.

+7/−7
10.4.2014 21:25

R32e72n18é 89Š37r62ů58t63e28k 8798165826398

a pan Klauda je tady, odborník na vše.;-D Ochladíme tekutým dusíkem, ohřejeme roztaveným železem během okamžiku ;-D Ale efektnější je opravdu dobře odvětraná tramvaj, než klimatizovaná.

+8/−2
10.4.2014 21:48

R86a38d72o50s40l70a86v 71K10l34a13u35d56a 5484308554212

Tak si jí odvětrávejte. To jsem zvědavej na tu změnu oken. Střešní okno tam namontovat nejde "šoupací", případně "stahovací", odporuje normám. Takže tam zase bude výklopné, které bude na prd.

+4/−2
10.4.2014 22:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.