Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

OBRAZEM: Mozaiky, plastiky, vitráže. Pražské metro je jako galerie

Jízda pražským metrem, to není jen nezáživná cesta tmavým tunelem. Když projedete všechny stanice, můžete se pokochat pohledem na desítky uměleckých děl a architektonických výtvarných prvků.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M97i55r98o72s31l60a18v 23S39i76n61d38e36l58a64r 2235597274762

Ten komentar k videu je strasnej, vzdyt to ani nejde dokoukat...:-/

0/0
8.5.2014 23:08

T21o88m45á84š 98B98l22a67h46o44š 6966667925480

Ještě měli ukázat ty rudé hvězdy a srpy s kladivy ...

0/0
8.5.2014 22:17

K86a91r16e89l 59D92r75d68a 6124642927

Při stávajících nucených přestupech na metro B v centru, jsem si uvědomil jaká "galerie českého vandalismu" je pražské metro a jak vznikala. Rozhodně ne přes umělce a architekty, ale přes uklízečky dopravního podniku.

  Protože při nočních úklidech páchali zaměstnanci DPP na obkladech sloupů na trase A a B neskutečné škody a zničili tak majetek Pražanů za miliony, vymyslela údržba metra nárazníky - mantinely za použití starých gumových madel z eskalátorů. Obdobně jako jsou automobilová závodiště obložena starými pneumatikami. Jejich význam není ochránit obklady stěn před "kopajícími cestujícími", ale před nespolehlivými řidiči uklízecích strojů DPP.

  Takže dnes jsou prostory metra na trase A a B vyzdobeny odpudivými gumovými mantinely za kterými se drží špína a odpadky, ale které chrání drahé obklady před naprostou devastací ze strany zaměstnanců DPP.

  A pak se řekne galerie. Nemělo zaznít spíš slovo galerka? ;-D

+2/0
8.5.2014 8:13

J85a75n 26K34r70b48e71c 8315327224377

To uz asi dnes neplati, ze by minimalne 4% z rozpoctu slo u verejnych staveb povinne na vyzdobu, ze?

+2/0
8.5.2014 5:57

B61o70h98u72s18l92a71v 77P41a20r68t89y49k 5653574320985

Ne, dnes jde 30% na Panenské ostrovy a odtud oklikou jako dary politickým stranám a činovníkům.

0/0
8.5.2014 22:43

J33a10n 51J86e79ž91e23k 3331955437745

> Vizuálně estetické střídání dutých a vypouklých desek mělo za úkol tříštit zvukové vlny, které vydávaly podvozky sovětských vlakových souprav.

Plech jako akustické tlumení? Opravdu?

0/0
7.5.2014 6:32

J34a44n 69S36a59l40o45m90o85n 4849810961335

No, je dost rozdíl ve významech slov "tlumit" a "tříštit" nemyslíte? Tyto plechy měli zvuk tříštit, což se docela daří. :-)

+2/0
7.5.2014 9:37

J33a82n 26J84e76ž68e23k 3251725977315

Tříštit? Dobrá, proč ne. A jak se pozná, že se to "docela daří"? Znamená to, že ve stanicích s tímto obložením je od souprav menší hluk než v jiných? To jsi změřil? Jak?

0/0
8.5.2014 7:20
Foto

J77i84ř48í 22B59e96n80á17k 5740975637890

Dobrý den,

záměrem architekta JaroslavaOtruby bylo vytvoření co nejtiššího metra. Proto navrhl obložení ražených (oválných)stanic, kde se hluk snadno šíří a rezonuje, z vydutých a vypuklých desek. Kroměestetiky bylo jejich hlavním "úkolem" roztříštění hlukových vln odpřijíždějící soupravy. Tvar (průměr kulové plochy a poloměr křivosti) vypočítalina ČVUT v Praze s ohledem na vlnovou délku zvukové vlny, vydávané podvozky souprav.Vstupními veličinami pro výpočet  bylynapříklad průměr kol nebo rozvor podvozků. Výrobou byl pověřen podnik leteckéhoprůmyslu Rudý Letov, n. p. v Letňanech, neboť v té době měly s hliníkemnejvětší zkušenosti.

Jiří Benák, iDNES.cz

+7/0
7.5.2014 9:41

J34a21n 41J23e47ž28e53k 3621565197965

Tváří se to dost věrohodně - asi tak jako vyjádření nějakého psychotronika, ale já tomu nevěřím.

Pokud by to opravdu mělo mít nějaký efekt, jak jsou na tom stanice trasy A v porovnání s jinými, kde obložení z přesně vypočítaných "vydutých a vypuklých desek" není?

0/−1
8.5.2014 7:29

K48a29r73e60l 80D61r46d48a 6654192587

Áčko (a Béčko) oproti Céčku používá stále staré soupravy 81-71M, na které jsou tedy "naladěny" obklady stěn. Při předpokladu, že M1 na Céčku jsou tišší, zde máme veledůležitý pádný důvod, proč probíhá obnova souprav tak, jak probíhá. ;-D

+1/0
8.5.2014 7:52

B66o15h46u72s32l10a51v 26P17a27r31t85y43k 5123824580595

Nikdo vás nenutí tomu věřit. Ono se to dnes těžko už dokáže. Původní souprava zbyla nerekonstruovaná už jen jedna a asi nikdo s ní nebude jezdit stanicemi, aby vám to dokázal. Ty nové mají z původních už jen pár dílů.

0/0
8.5.2014 22:48

J13a26n 85J34e68ž87e10k 3911845457105

Nikdo mě k tomu nenutí, to je pravda. A snažit se to dokázat nebo vyvrátit opravdu není potřeba.

No jo vlastně, ale teď, když všude jezdí ty nové soupravy, jsou stanice s obkladem stěn naladěným na "roztříštění hlukových vln" od starých souprav určitě zbytečně hlučnější!

0/0
9.5.2014 8:15





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.