Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

OBRAZEM: Mozaiky, plastiky, vitráže. Pražské metro je jako galerie

Jízda pražským metrem, to není jen nezáživná cesta tmavým tunelem. Když projedete všechny stanice, můžete se pokochat pohledem na desítky uměleckých děl a architektonických výtvarných prvků.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M52i15r74o77s18l34a91v 90S93i20n52d12e13l23a13r 2275267944242

Ten komentar k videu je strasnej, vzdyt to ani nejde dokoukat...:-/

0/0
8.5.2014 23:08

T34o31m38á72š 95B73l35a16h85o39š 6716707675890

Ještě měli ukázat ty rudé hvězdy a srpy s kladivy ...

0/0
8.5.2014 22:17

K96a60r23e38l 43D39r26d63a 6434602827

Při stávajících nucených přestupech na metro B v centru, jsem si uvědomil jaká "galerie českého vandalismu" je pražské metro a jak vznikala. Rozhodně ne přes umělce a architekty, ale přes uklízečky dopravního podniku.

  Protože při nočních úklidech páchali zaměstnanci DPP na obkladech sloupů na trase A a B neskutečné škody a zničili tak majetek Pražanů za miliony, vymyslela údržba metra nárazníky - mantinely za použití starých gumových madel z eskalátorů. Obdobně jako jsou automobilová závodiště obložena starými pneumatikami. Jejich význam není ochránit obklady stěn před "kopajícími cestujícími", ale před nespolehlivými řidiči uklízecích strojů DPP.

  Takže dnes jsou prostory metra na trase A a B vyzdobeny odpudivými gumovými mantinely za kterými se drží špína a odpadky, ale které chrání drahé obklady před naprostou devastací ze strany zaměstnanců DPP.

  A pak se řekne galerie. Nemělo zaznít spíš slovo galerka? ;-D

+2/0
8.5.2014 8:13

J51a41n 72K48r97b40e73c 8245337704167

To uz asi dnes neplati, ze by minimalne 4% z rozpoctu slo u verejnych staveb povinne na vyzdobu, ze?

+2/0
8.5.2014 5:57

B24o42h77u13s82l28a15v 61P31a49r83t22y15k 5623894880825

Ne, dnes jde 30% na Panenské ostrovy a odtud oklikou jako dary politickým stranám a činovníkům.

0/0
8.5.2014 22:43

J65a97n 70J86e76ž88e54k 3411615667875

> Vizuálně estetické střídání dutých a vypouklých desek mělo za úkol tříštit zvukové vlny, které vydávaly podvozky sovětských vlakových souprav.

Plech jako akustické tlumení? Opravdu?

0/0
7.5.2014 6:32

J98a97n 56S43a28l90o46m80o59n 4399550961575

No, je dost rozdíl ve významech slov "tlumit" a "tříštit" nemyslíte? Tyto plechy měli zvuk tříštit, což se docela daří. :-)

+2/0
7.5.2014 9:37

J81a39n 43J66e29ž67e85k 3171515907585

Tříštit? Dobrá, proč ne. A jak se pozná, že se to "docela daří"? Znamená to, že ve stanicích s tímto obložením je od souprav menší hluk než v jiných? To jsi změřil? Jak?

0/0
8.5.2014 7:20
Foto

J34i98ř28í 46B52e32n71á31k 5600275627320

Dobrý den,

záměrem architekta JaroslavaOtruby bylo vytvoření co nejtiššího metra. Proto navrhl obložení ražených (oválných)stanic, kde se hluk snadno šíří a rezonuje, z vydutých a vypuklých desek. Kroměestetiky bylo jejich hlavním "úkolem" roztříštění hlukových vln odpřijíždějící soupravy. Tvar (průměr kulové plochy a poloměr křivosti) vypočítalina ČVUT v Praze s ohledem na vlnovou délku zvukové vlny, vydávané podvozky souprav.Vstupními veličinami pro výpočet  bylynapříklad průměr kol nebo rozvor podvozků. Výrobou byl pověřen podnik leteckéhoprůmyslu Rudý Letov, n. p. v Letňanech, neboť v té době měly s hliníkemnejvětší zkušenosti.

Jiří Benák, iDNES.cz

+7/0
7.5.2014 9:41

J92a49n 92J24e26ž19e38k 3531195107235

Tváří se to dost věrohodně - asi tak jako vyjádření nějakého psychotronika, ale já tomu nevěřím.

Pokud by to opravdu mělo mít nějaký efekt, jak jsou na tom stanice trasy A v porovnání s jinými, kde obložení z přesně vypočítaných "vydutých a vypuklých desek" není?

0/−1
8.5.2014 7:29

K15a46r55e87l 22D93r80d79a 6564172977

Áčko (a Béčko) oproti Céčku používá stále staré soupravy 81-71M, na které jsou tedy "naladěny" obklady stěn. Při předpokladu, že M1 na Céčku jsou tišší, zde máme veledůležitý pádný důvod, proč probíhá obnova souprav tak, jak probíhá. ;-D

+1/0
8.5.2014 7:52

B19o29h71u98s37l36a66v 33P46a40r29t16y50k 5263354520685

Nikdo vás nenutí tomu věřit. Ono se to dnes těžko už dokáže. Původní souprava zbyla nerekonstruovaná už jen jedna a asi nikdo s ní nebude jezdit stanicemi, aby vám to dokázal. Ty nové mají z původních už jen pár dílů.

0/0
8.5.2014 22:48

J97a22n 46J48e33ž85e23k 3981965447585

Nikdo mě k tomu nenutí, to je pravda. A snažit se to dokázat nebo vyvrátit opravdu není potřeba.

No jo vlastně, ale teď, když všude jezdí ty nové soupravy, jsou stanice s obkladem stěn naladěným na "roztříštění hlukových vln" od starých souprav určitě zbytečně hlučnější!

0/0
9.5.2014 8:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.