Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

OBRAZEM: Mozaiky, plastiky, vitráže. Pražské metro je jako galerie

Jízda pražským metrem, to není jen nezáživná cesta tmavým tunelem. Když projedete všechny stanice, můžete se pokochat pohledem na desítky uměleckých děl a architektonických výtvarných prvků.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M41i92r78o27s26l85a75v 82S94i51n71d94e34l40a98r 2685887734792

Ten komentar k videu je strasnej, vzdyt to ani nejde dokoukat...:-/

0/0
8.5.2014 23:08

T93o45m64á18š 46B51l92a91h71o15š 6976567465570

Ještě měli ukázat ty rudé hvězdy a srpy s kladivy ...

0/0
8.5.2014 22:17

K85a42r53e76l 35D89r29d68a 6784872407

Při stávajících nucených přestupech na metro B v centru, jsem si uvědomil jaká "galerie českého vandalismu" je pražské metro a jak vznikala. Rozhodně ne přes umělce a architekty, ale přes uklízečky dopravního podniku.

  Protože při nočních úklidech páchali zaměstnanci DPP na obkladech sloupů na trase A a B neskutečné škody a zničili tak majetek Pražanů za miliony, vymyslela údržba metra nárazníky - mantinely za použití starých gumových madel z eskalátorů. Obdobně jako jsou automobilová závodiště obložena starými pneumatikami. Jejich význam není ochránit obklady stěn před "kopajícími cestujícími", ale před nespolehlivými řidiči uklízecích strojů DPP.

  Takže dnes jsou prostory metra na trase A a B vyzdobeny odpudivými gumovými mantinely za kterými se drží špína a odpadky, ale které chrání drahé obklady před naprostou devastací ze strany zaměstnanců DPP.

  A pak se řekne galerie. Nemělo zaznít spíš slovo galerka? ;-D

+2/0
8.5.2014 8:13

J64a67n 51K21r54b46e68c 8615717884547

To uz asi dnes neplati, ze by minimalne 4% z rozpoctu slo u verejnych staveb povinne na vyzdobu, ze?

+2/0
8.5.2014 5:57

B95o37h69u79s74l92a83v 21P88a53r25t57y76k 5533664250215

Ne, dnes jde 30% na Panenské ostrovy a odtud oklikou jako dary politickým stranám a činovníkům.

0/0
8.5.2014 22:43

J47a88n 73J75e85ž30e16k 3851355507595

> Vizuálně estetické střídání dutých a vypouklých desek mělo za úkol tříštit zvukové vlny, které vydávaly podvozky sovětských vlakových souprav.

Plech jako akustické tlumení? Opravdu?

0/0
7.5.2014 6:32

J60a60n 86S84a84l95o86m57o49n 4649200541755

No, je dost rozdíl ve významech slov "tlumit" a "tříštit" nemyslíte? Tyto plechy měli zvuk tříštit, což se docela daří. :-)

+2/0
7.5.2014 9:37

J94a76n 51J21e52ž92e44k 3101795537495

Tříštit? Dobrá, proč ne. A jak se pozná, že se to "docela daří"? Znamená to, že ve stanicích s tímto obložením je od souprav menší hluk než v jiných? To jsi změřil? Jak?

0/0
8.5.2014 7:20
Foto

J33i98ř79í 29B51e49n73á87k 5670425607380

Dobrý den,

záměrem architekta JaroslavaOtruby bylo vytvoření co nejtiššího metra. Proto navrhl obložení ražených (oválných)stanic, kde se hluk snadno šíří a rezonuje, z vydutých a vypuklých desek. Kroměestetiky bylo jejich hlavním "úkolem" roztříštění hlukových vln odpřijíždějící soupravy. Tvar (průměr kulové plochy a poloměr křivosti) vypočítalina ČVUT v Praze s ohledem na vlnovou délku zvukové vlny, vydávané podvozky souprav.Vstupními veličinami pro výpočet  bylynapříklad průměr kol nebo rozvor podvozků. Výrobou byl pověřen podnik leteckéhoprůmyslu Rudý Letov, n. p. v Letňanech, neboť v té době měly s hliníkemnejvětší zkušenosti.

Jiří Benák, iDNES.cz

+7/0
7.5.2014 9:41

J92a37n 72J90e57ž78e66k 3711815787295

Tváří se to dost věrohodně - asi tak jako vyjádření nějakého psychotronika, ale já tomu nevěřím.

Pokud by to opravdu mělo mít nějaký efekt, jak jsou na tom stanice trasy A v porovnání s jinými, kde obložení z přesně vypočítaných "vydutých a vypuklých desek" není?

0/−1
8.5.2014 7:29

K10a89r53e63l 74D81r57d25a 6594792427

Áčko (a Béčko) oproti Céčku používá stále staré soupravy 81-71M, na které jsou tedy "naladěny" obklady stěn. Při předpokladu, že M1 na Céčku jsou tišší, zde máme veledůležitý pádný důvod, proč probíhá obnova souprav tak, jak probíhá. ;-D

+1/0
8.5.2014 7:52

B45o61h95u16s37l97a25v 46P65a18r62t25y23k 5273244300535

Nikdo vás nenutí tomu věřit. Ono se to dnes těžko už dokáže. Původní souprava zbyla nerekonstruovaná už jen jedna a asi nikdo s ní nebude jezdit stanicemi, aby vám to dokázal. Ty nové mají z původních už jen pár dílů.

0/0
8.5.2014 22:48

J52a11n 85J76e50ž30e60k 3291605957195

Nikdo mě k tomu nenutí, to je pravda. A snažit se to dokázat nebo vyvrátit opravdu není potřeba.

No jo vlastně, ale teď, když všude jezdí ty nové soupravy, jsou stanice s obkladem stěn naladěným na "roztříštění hlukových vln" od starých souprav určitě zbytečně hlučnější!

0/0
9.5.2014 8:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.