Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

V Praze přibyly další čtyři semafory s odpočtem času pro chodce

Od července slouží chodcům na dalších čtyřech pražských křižovatkách přechody řízené semafory s takzvaným odpočítáváním času, po který svítí zelená. Celkem jsou tak světla se stopkami už na deseti místech v metropoli.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M97i20c36h46a61l 67P95a70v44l79á16t 9303423904209

V Praze by hlavne melo pribyt sakra hodne semaforu, ktere jsou v noci vypnute.

+8/0
16.7.2014 16:38

J66i41ř91í 68H38u57d57e87c 4572761839502

To by lidi museli znát vyhlášku...:( Stačí se podívat na tu katastrofu, když vypadnou semafory...nebo když řídí dopravu policajti..., to je potom lahůdková jízda po Praze...

0/−1
16.7.2014 19:58

T22o11m98á53š 55Z18e29m90a29n 3365628944375

Ano, když v Praze vypadnou semafory, tak se křižovatka ucpe, obvykle až ta za vypadlými světly protože se v té první se rapidně zvýší průjezdnost.

Každodenní řidiči v Praze přejdou na režim "jižní Itálie" a je klid, sice zařve pár zákonů, ale nic hroznho se neděje, naopak.

+1/0
16.7.2014 21:35

J38a20n 81M98o64h98y51l79a 6842969559441

Nejsem žádný hnidopich, ale provoz na PK není už tak dlouho řízen vyhláškou, že by se to konečně mohli lidé naučit. To je pak skoro směšné, když někdo vybízí k řízení se něčím, o čem ani správně neví, co to je.

+1/0
17.7.2014 12:14

T70o89m38á19š 61Z58e61m21a54n 3945708894335

K čemu je to dobré?

U aut bych to chápal jako signál pro pomalejší "začněte hledat spojku a zařaďte jedničku, pouvažujte nad funkcí pedálu plynu" nebo "už nemá smysl to 100m od semaforů rozjíždět, za chvíli padne červená".

+1/−1
16.7.2014 16:25
Foto

K96a11r50e70l 83P13l45a64c40h28ý 6746586334589

V Dlouhé přecházím tak 3x v měsíci a líbí se mi to.

0/0
16.7.2014 15:46
Foto

M35a14r65t25i55n 64Š82u64b79r19t 1385691744515

Pohledově je to samozřejmě pěkné, ale zase si u těch číslíček kvůli jim samotným počkáte déle. Proti Dlouhé ulici vyjíždějí auta ze Soukenické. Kdyby na křižovatce nebylo odpočítávání a mohlo tam být dynamické řízení, čas na výjezd těchto vozidel by se krátil podle toho, kolik jich tam je. Ráno jich je více, během dne kolikrát minimum. Jelikož je tam odpočítávání, často celá křižovatka stojí a všichni na sebe koukají jen kvůli tomu, že na výjezdu ze Soukenické je stále stejně dlouhé volno pro auta, která tam zrovna třeba ani nejsou.

+5/0
16.7.2014 15:53

M49i42c66h29a58l 12P63a57v79l95á80t 9603903144519

No hezke ono to je, ale prinos je nulovy, nevyhody zjevne a jeste to celkem zbytecne stoji penize.

0/0
16.7.2014 16:58
Foto

L25a78d85i13s33l56a55v 39K48r16a17t67o26c90h22v11í18l 6614942318724

Jak souvisí výjezdy vozidel ze Soukenické s přechode, pro chodce v Dlouhé?

0/0
16.7.2014 17:51
Foto

M97a26r56t69i11n 54Š18u83b63r63t 1595401494105

No když vyjíždí auta ze Soukenické, směřují mimo jiné rovně do Dlouhé, tj. v tu chvíli na tom přechodu přes Dlouhou musí být stůj, stejně jako na semaforech v Revoluční pro tramvaje. V Soukenické kolikrát už není ani auto, všichni koukají do prázdné ulice a čekají, až se odpočet doodpočítá ;-). Na běžné dynamicky řízené křižovatce by už všichni dávno šli či jeli.

+2/0
16.7.2014 20:32

T33o35m45á27š 95K20o92c60i21a89n 9844719457786

Kdyby raději zavedli blikající zelenou na semaforech pro auta.

+1/−2
16.7.2014 14:47
Foto

M86a28r64t68i41n 53Š97u32b26r11t 1785481704745

To je podstatně složitější a k tomu by musel proběhnout kompletní proces změny zákona, vyhlášky, norem apod. Protože by šlo o změnu obrazu jednoho ze signálů a pravidel. To je věc na několik let, včetně změny přípravy v autoškolách apod. Odpočty doplňované k návěstidlům jsou sice na hraně, ale nemění význam pravidel, jsou jen doplňkovou provozní informací, tak je jednodušší dostat na taková zařízení certifikace.

+2/0
16.7.2014 15:19

M83i55c76h27a26l 67P85a64v90l65á83t 9383213864369

No slozitejsi to jiste je, ale melo by to realny prinos. Cisla pro chodce jsou jen pro paradu.

+1/−1
16.7.2014 16:39
Foto

M70a96r65t75i31n 65Š97u94b28r86t 1515761164345

To máte pravdu ;-).

0/0
16.7.2014 16:43

M66i78c34h45a18l 14P43a71v68l13á59t 9233953624809

Ale chapu peklo legislativnich zmen. Tudiz se toho nejspis nedockame. :o(

0/0
16.7.2014 16:58

T40o29m65á70š 60K28o45c12i27a15n 9764889377896

A jak moc se změní význam pravidel, když zelená svítí a na posledních 5 sekund bliká? Jde o jednu větičku přidanou do zákona. Nastavit program na blikání zeleného světla je to nejlehčí. Kdo má řidičák, je povinen i tak se seznámit s každým novým zákonem a v autoškole to snad problém není 8-o

0/0
16.7.2014 17:18
Foto

M63a12r92t16i62n 34Š12u27b63r98t 1305791264865

Nejde jen o jednu větičku. Je potřeba změnit zákon i vyhlášku, dodat význam novému symbolu, jeho definici, příslušné číslo značky, obrazovou podobu do příloh vyhlášky. Je třeba definovat, zda je blikající zelená zelená a jak se při ní mají řidiči chovat, pravděpodobně pak je nutné i příslušně upravit význam žluté, nebo také přehodnotit její délky. Dále je potřeba příslušně upravit normy na projektování komunikací a světelných zařízení, které musí pak být na nové znění zákona a vyhlášky provázány. To je běh na hrozně dlouhou trať. Třeba taková obyčejná značka s podobou jednoho chodce "Pozor, chodec" a přerušované čáry vymezující místa pro přecházení, kde chodec "nemá přednost", se do zákona a vyhlášky dostávají pokud vím marně už asi 15 let...

0/0
16.7.2014 20:37

R87a63d60o29v68a28n 76D53l95u30g51o97s24z 3836311418206

Novinka, která na západě slouží již několik desítek let :D

Větší význam mají pro motoristy, zatím se na stopky čeká marně. :(

+4/0
16.7.2014 14:30

M38i68r94o31s73l72a43v 60G20r79o10s39s97m67a81n51n 8172479504

Na východě.

0/0
17.7.2014 7:56

R15o73m96a34n 93P94o91l90á49č17e71k 5156859505

Mě slibí španělská verze s panáčkem, který nejdříve jde a při 7 sekundě začně běžet. ;-D

+8/−1
16.7.2014 14:17

J51i12ř76í 38H47u21d14e18c 4322761539722

Kdyby radši seřídili intervaly.....na některých místech to fakt starším lidem nebo invalidům nezávidím...

+6/0
16.7.2014 14:08

R74o10m36a80n 62P37o30l45á39č21e77k 5836489595

Že v půlce přechodu skočí červená nic neznamená. Pouze to ukončuje možnost vstupu do vozovky.

+11/−1
16.7.2014 14:16

A29n78d30r28e83y 64B56r64a20t50u55k32h92i64n 2367842343979

Ano, máte pravdu, proto tyto semafory nemají smysl.

+1/−1
16.7.2014 15:22

J57i32ř28í 84H67u37d87e58c 4772761739282

To vysvětli těm řidičům, kterým padne zelená a jsou schopni ty staré lidi na přechodu vytroubit...

+1/−1
16.7.2014 20:01

M37a78r27t90i34n 86T13e91s88a25ř 2199883853353

Na jedné křižovatce jsem propásl zeleného panáčka jenom tím, že jsem se na 2 sekundy čuměl kolem. Pak mi bylo divný, že auta znovu jedou a já nic:-). Podruhé jsem si to pohlídal a opravdu to bylo jen "blik - 2 sekundy blik". Takže z Vašeho nesprávného hlediska špatně seřízené intervaly i pro mladé sprintery. Ovšem při pohledu do zákona o pozemních komunikacích dáte za pravdu panu Poláčkovi.

To, že starší lidé neznají zákony (i ty 40 let staré, např. starou dopravní "vyhlášku") je věc jiná (dámy dřív nedělaly v houfném počtu řidičák, pánové většinou ano a pak je to ostuda). My se tohle učili minimálně před 30 lety v prvouce na prvním stupni ZŠ.

0/−2
16.7.2014 14:54
Foto

M40a44r64t19i53n 85Š79u35b26r40t 1435611514425

Zelený panáček nemůže "bliknout" pouze na 2 sekundy. Minimálně musí svítit 5 sekund a všude tomu tak je, pokud se nejedná o fatální závadu semaforu. Následně musí bezpečně na druhou stranu komunikace dojít i chodec, který do vozovky vstoupil v poslední sekundě toho signálu volno. Po tu dobu směrem do přechodu nesmí najíždět kolizní směr, pouze mohou směrem do přechodu odbočovat vozidla odbočující ze souběžného směru, která musí chodci v každém případě dát přednost. Tj. pokud na relativně dlouhém přechodu, třeba dlouhém 20 metrů, "blikne" zelená na 5 sekund, následuje ještě po naskočení signálu stůj pro chodce cca 12 dalších sekund, po které je chodec na přechodu chráněn a může bezpečně dokončit přecházení běžnou spíše pomalou chůzí. Tj. není potřeba po naskočení signálu stůj nikam sprintovat.

Pokud někdo při délce zelené 5 sekund požaduje stále prodlužování zelené, také se stále prodlužuje celková doba, kdy je přechod "chráněn". Je-li nastaveno 5 sekund + 12 sekund ten vyklizovací čas, má chodec na přecházení 17 sekund, nikoli těch 5. Když si chodci vyhádají délku zelené 15 sekund, aby měli pocit jistoty, že přejdou, stále je pak k těm 15 sekundám nutné pak připočíst oněch dalších 12 sekund, protože přechod musí opět chránit i chodce, který do přechodu vstoupí v té 15. sekundě. Pak je ale už celý přechod chráněn 27 sekund, což sníží kapacitu křižovatky o třetinu až polovinu - pro všechny.

Právě proto nechápeme, proč se zavádí počítání zeleného signálu, který je obecně krátký. Z hlediska stížností chodců by právě daleko více pomohlo, aby se počítal ten mezičas, tj. po skončení 5 sekund trvajícícího signálu volno, kdy už další chodec do vozovky nesmí vstoupit, by naskočilo žluté číslo 12 a to by chodci říkalo, po jaký čas je ten přechod ještě chráněn a zároveň by odbočující řidič viděl, že chodec má ještě plné právo dokončovat v klidu své přecházení.

+3/0
16.7.2014 15:32

A69l16e86n82a 46N82o70s37k40o67v77á 7327923455829

nebo IP s dvouletakem a kocarem...tu krizovatku nesnasim :)

0/0
16.7.2014 15:09

R48u42d42o59l36f 91Č33e49r33n89ý 3939911219476

Když naťukáte tlačítkem semaforu správnou sekvenci, skočí vám tam hned zelená na 2 minuty. Sekvenci zná ale pouze Zeman. Musíte ho slušně poprosit nebo přispět na jeho fond a třeba vám ji řekne.

0/−8
16.7.2014 14:07

R43o84m12a41n 72N16o24v96á10č75e85k 6855602504965

Zeman se svým hudebním sluchem určitě sekvenci naťukal správně

0/0
16.7.2014 14:20

J86a82n 96M83o35h58y19l29a 6822959889531

A já myslel, že tahle blbost už se nepíše ani ze srandy.

0/−1
17.7.2014 12:20

R70u33d53o11l84f 33Č87e17r42n50ý 3749351279626

No vidíte to a já to myslel smrtelně vážně.

0/0
17.7.2014 14:09

P35a26v46e62l 72P49l95e15v37a 2507984134336

No to je tedy užasný div světa, například v Číně a ve Vietnamu je to už hodně dlouho běžné na každé křižovatce.

+1/−1
16.7.2014 14:07

V44l23a12d16i52m29í44r 90H52o97l90ý 8614961526187

Máte pravdu. Mě poprvé semafory s odpočítáváním času (pro řidiče i chodce) zaujaly kdysi v Thajsku.

0/0
16.7.2014 14:11

A55l21e56n78a 31O98p42p72l66o20v56á 6913479434812

také mě to tam zaujalo....  a bylo to i na menších křižovatkách....

0/0
16.7.2014 15:31

M54i96c60h88a74l 15B36a97r55t90o36s19z 5372342837646

A proto je spatne informovat ostatni, ze to zavedli v Praze? Nebo to snad zavadet nemeli, kdyz uz to maji v Cine a Vietnamu?

+2/0
16.7.2014 14:16

R29a40d49o92v79a70n 77D14l90u70g56o90s59z 3596801118186

Informovat ano, ale vydávat to za novinku? No nevím nevím. Ba ani v České republice nejsou prvními, podobné semafory jsou již v Přerově a tuším že i v Brně.

0/0
16.7.2014 14:32

M97i10c40h72a32l 46B80a57r65t65o52s22z 5712172877116

Ja vim, ze to neni novinka, tusim, ze jsem clanek o umisteni uplne prvnich semaforu tohoto typu pred temi cca dvema lety taky cetl, zde jen informuji, ze doslo o rozsireni a pro me, jako pro cloveka zijiciho v Praze je to zajimava zprava, protoze bych takovy system uvital i na dalsich krizovatkach a diky clanku vim, ze se tyto semafory rozsiruji a postupne asi i budou rozsirovat na dalsi krizovatky.

+1/0
16.7.2014 15:00
Foto

M89a25r51t53i63n 21Š76u92b68r27t 1275241764475

No a proto je ostuda, že to nyní zavádíme v Praze, protože tam, kde to je na každé křižovatce, tam mají pouze pevné řízení dopravy bez ohledu na nároky aut, chodců, tramvají či autobusů. Takže pokud to zavádíme, tak to znamená, že snižujeme schopnosti řízení křižovatek na nižší úroveň. Na I. P. Pavlova, u Karlova mostu a v Dlouhé jsme proto rezignovali na dynamické řízení a bez ohledu na nároky dopravy tam točíme pořád stejné cykly řízení, jen abychom mohli pěkně počítat číslíčka v celé délce červeného i zeleného signálu.

No a na těch třech "novinkách", tam je délka červeného signálu proměnná, protože tam dynamika ještě je. Takže ta "novinka" počítá pouze 5-7 sekund do nuly, když se rozsvítí zelený panáček, což je každému chodci úplně na nic. Pak teoreticky ve druhém režimu může "umět" počítat cca 4-5 sekund doby červené, těsně před tím, než se rozsvítí zelená. Což je chodcům též k ničemu, když to před tím třeba 40 sekund nepočítá. Tj. zavádíme naprostý nesmysl. Pokud se chceme z tohoto režimu dostat k počítání celé délky červené i zelené pro chodce, musíme vypnout na křižovatce tu dynamiku a nechat tam stát chodce, když auta nejednou a auta a tramvaje, když tam nejsou chodci, ale můžeme si pak pěkně gratulovat, jak to pěkně počítá.

+8/0
16.7.2014 14:38

M73i88c27h20a36l 93P21a42v82l59á91t 9373233274659

To jo, ale treba v takove Hanoji je velkou vyjimkou, kdyz ty semafory aspon nekdo z ridicu respektuje. :o)

Jinak hezky semafor s odpocitavanim je i v kambodzskem Siem Reapu pred kralovskou zahradou.

0/0
16.7.2014 16:37







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.