Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

V Praze přibyly další čtyři semafory s odpočtem času pro chodce

Od července slouží chodcům na dalších čtyřech pražských křižovatkách přechody řízené semafory s takzvaným odpočítáváním času, po který svítí zelená. Celkem jsou tak světla se stopkami už na deseti místech v metropoli.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M23i51c56h82a49l 29P84a84v25l59á27t 9773573874439

V Praze by hlavne melo pribyt sakra hodne semaforu, ktere jsou v noci vypnute.

+8/0
16.7.2014 16:38

J98i34ř96í 62H10u42d12e77c 4712161679272

To by lidi museli znát vyhlášku...:( Stačí se podívat na tu katastrofu, když vypadnou semafory...nebo když řídí dopravu policajti..., to je potom lahůdková jízda po Praze...

0/−1
16.7.2014 19:58

T15o55m69á61š 95Z91e26m92a86n 3515308454725

Ano, když v Praze vypadnou semafory, tak se křižovatka ucpe, obvykle až ta za vypadlými světly protože se v té první se rapidně zvýší průjezdnost.

Každodenní řidiči v Praze přejdou na režim "jižní Itálie" a je klid, sice zařve pár zákonů, ale nic hroznho se neděje, naopak.

+1/0
16.7.2014 21:35

J76a28n 90M18o21h32y95l91a 6212929309451

Nejsem žádný hnidopich, ale provoz na PK není už tak dlouho řízen vyhláškou, že by se to konečně mohli lidé naučit. To je pak skoro směšné, když někdo vybízí k řízení se něčím, o čem ani správně neví, co to je.

+1/0
17.7.2014 12:14

T83o75m81á11š 78Z39e54m96a31n 3845418944565

K čemu je to dobré?

U aut bych to chápal jako signál pro pomalejší "začněte hledat spojku a zařaďte jedničku, pouvažujte nad funkcí pedálu plynu" nebo "už nemá smysl to 100m od semaforů rozjíždět, za chvíli padne červená".

+1/−1
16.7.2014 16:25
Foto

K56a14r61e88l 32P24l20a69c60h83ý 6716346934619

V Dlouhé přecházím tak 3x v měsíci a líbí se mi to.

0/0
16.7.2014 15:46
Foto

M48a26r52t48i81n 80Š24u67b54r63t 1705961874465

Pohledově je to samozřejmě pěkné, ale zase si u těch číslíček kvůli jim samotným počkáte déle. Proti Dlouhé ulici vyjíždějí auta ze Soukenické. Kdyby na křižovatce nebylo odpočítávání a mohlo tam být dynamické řízení, čas na výjezd těchto vozidel by se krátil podle toho, kolik jich tam je. Ráno jich je více, během dne kolikrát minimum. Jelikož je tam odpočítávání, často celá křižovatka stojí a všichni na sebe koukají jen kvůli tomu, že na výjezdu ze Soukenické je stále stejně dlouhé volno pro auta, která tam zrovna třeba ani nejsou.

+5/0
16.7.2014 15:53

M20i88c46h63a96l 64P46a26v83l63á30t 9283113124339

No hezke ono to je, ale prinos je nulovy, nevyhody zjevne a jeste to celkem zbytecne stoji penize.

0/0
16.7.2014 16:58
Foto

L90a20d76i84s77l15a80v 78K46r58a23t42o88c59h96v28í35l 6354732588704

Jak souvisí výjezdy vozidel ze Soukenické s přechode, pro chodce v Dlouhé?

0/0
16.7.2014 17:51
Foto

M36a38r25t32i41n 88Š27u63b79r21t 1445621534925

No když vyjíždí auta ze Soukenické, směřují mimo jiné rovně do Dlouhé, tj. v tu chvíli na tom přechodu přes Dlouhou musí být stůj, stejně jako na semaforech v Revoluční pro tramvaje. V Soukenické kolikrát už není ani auto, všichni koukají do prázdné ulice a čekají, až se odpočet doodpočítá ;-). Na běžné dynamicky řízené křižovatce by už všichni dávno šli či jeli.

+2/0
16.7.2014 20:32

T22o20m40á39š 20K10o14c83i31a56n 9664869447946

Kdyby raději zavedli blikající zelenou na semaforech pro auta.

+1/−2
16.7.2014 14:47
Foto

M91a36r53t61i53n 12Š49u55b61r82t 1485891284945

To je podstatně složitější a k tomu by musel proběhnout kompletní proces změny zákona, vyhlášky, norem apod. Protože by šlo o změnu obrazu jednoho ze signálů a pravidel. To je věc na několik let, včetně změny přípravy v autoškolách apod. Odpočty doplňované k návěstidlům jsou sice na hraně, ale nemění význam pravidel, jsou jen doplňkovou provozní informací, tak je jednodušší dostat na taková zařízení certifikace.

+2/0
16.7.2014 15:19

M42i31c54h96a53l 34P22a25v42l28á60t 9473123524169

No slozitejsi to jiste je, ale melo by to realny prinos. Cisla pro chodce jsou jen pro paradu.

+1/−1
16.7.2014 16:39
Foto

M67a65r54t53i32n 70Š52u66b81r18t 1505531654575

To máte pravdu ;-).

0/0
16.7.2014 16:43

M57i90c30h80a19l 51P10a12v68l42á20t 9813763934349

Ale chapu peklo legislativnich zmen. Tudiz se toho nejspis nedockame. :o(

0/0
16.7.2014 16:58

T11o16m98á96š 48K93o26c93i45a94n 9344889637716

A jak moc se změní význam pravidel, když zelená svítí a na posledních 5 sekund bliká? Jde o jednu větičku přidanou do zákona. Nastavit program na blikání zeleného světla je to nejlehčí. Kdo má řidičák, je povinen i tak se seznámit s každým novým zákonem a v autoškole to snad problém není 8-o

0/0
16.7.2014 17:18
Foto

M87a12r80t55i66n 84Š37u40b65r92t 1115161644955

Nejde jen o jednu větičku. Je potřeba změnit zákon i vyhlášku, dodat význam novému symbolu, jeho definici, příslušné číslo značky, obrazovou podobu do příloh vyhlášky. Je třeba definovat, zda je blikající zelená zelená a jak se při ní mají řidiči chovat, pravděpodobně pak je nutné i příslušně upravit význam žluté, nebo také přehodnotit její délky. Dále je potřeba příslušně upravit normy na projektování komunikací a světelných zařízení, které musí pak být na nové znění zákona a vyhlášky provázány. To je běh na hrozně dlouhou trať. Třeba taková obyčejná značka s podobou jednoho chodce "Pozor, chodec" a přerušované čáry vymezující místa pro přecházení, kde chodec "nemá přednost", se do zákona a vyhlášky dostávají pokud vím marně už asi 15 let...

0/0
16.7.2014 20:37

R21a42d49o92v58a42n 80D11l51u56g27o63s40z 3966831848836

Novinka, která na západě slouží již několik desítek let :D

Větší význam mají pro motoristy, zatím se na stopky čeká marně. :(

+4/0
16.7.2014 14:30

M61i46r40o80s40l39a35v 20G18r95o69s50s15m94a42n38n 8302819134

Na východě.

0/0
17.7.2014 7:56

R54o41m39a30n 90P85o60l34á38č12e53k 5406569795

Mě slibí španělská verze s panáčkem, který nejdříve jde a při 7 sekundě začně běžet. ;-D

+8/−1
16.7.2014 14:17

J19i48ř68í 34H25u80d13e23c 4812501459202

Kdyby radši seřídili intervaly.....na některých místech to fakt starším lidem nebo invalidům nezávidím...

+6/0
16.7.2014 14:08

R45o60m83a34n 20P24o80l39á52č32e25k 5486939795

Že v půlce přechodu skočí červená nic neznamená. Pouze to ukončuje možnost vstupu do vozovky.

+11/−1
16.7.2014 14:16

A15n96d17r63e64y 23B69r95a56t72u13k15h11i98n 2407582883839

Ano, máte pravdu, proto tyto semafory nemají smysl.

+1/−1
16.7.2014 15:22

J53i43ř26í 75H50u65d26e52c 4852301109972

To vysvětli těm řidičům, kterým padne zelená a jsou schopni ty staré lidi na přechodu vytroubit...

+1/−1
16.7.2014 20:01

M26a74r85t80i95n 90T48e13s20a30ř 2159223803973

Na jedné křižovatce jsem propásl zeleného panáčka jenom tím, že jsem se na 2 sekundy čuměl kolem. Pak mi bylo divný, že auta znovu jedou a já nic:-). Podruhé jsem si to pohlídal a opravdu to bylo jen "blik - 2 sekundy blik". Takže z Vašeho nesprávného hlediska špatně seřízené intervaly i pro mladé sprintery. Ovšem při pohledu do zákona o pozemních komunikacích dáte za pravdu panu Poláčkovi.

To, že starší lidé neznají zákony (i ty 40 let staré, např. starou dopravní "vyhlášku") je věc jiná (dámy dřív nedělaly v houfném počtu řidičák, pánové většinou ano a pak je to ostuda). My se tohle učili minimálně před 30 lety v prvouce na prvním stupni ZŠ.

0/−2
16.7.2014 14:54
Foto

M92a43r41t67i67n 64Š41u52b39r30t 1485471294405

Zelený panáček nemůže "bliknout" pouze na 2 sekundy. Minimálně musí svítit 5 sekund a všude tomu tak je, pokud se nejedná o fatální závadu semaforu. Následně musí bezpečně na druhou stranu komunikace dojít i chodec, který do vozovky vstoupil v poslední sekundě toho signálu volno. Po tu dobu směrem do přechodu nesmí najíždět kolizní směr, pouze mohou směrem do přechodu odbočovat vozidla odbočující ze souběžného směru, která musí chodci v každém případě dát přednost. Tj. pokud na relativně dlouhém přechodu, třeba dlouhém 20 metrů, "blikne" zelená na 5 sekund, následuje ještě po naskočení signálu stůj pro chodce cca 12 dalších sekund, po které je chodec na přechodu chráněn a může bezpečně dokončit přecházení běžnou spíše pomalou chůzí. Tj. není potřeba po naskočení signálu stůj nikam sprintovat.

Pokud někdo při délce zelené 5 sekund požaduje stále prodlužování zelené, také se stále prodlužuje celková doba, kdy je přechod "chráněn". Je-li nastaveno 5 sekund + 12 sekund ten vyklizovací čas, má chodec na přecházení 17 sekund, nikoli těch 5. Když si chodci vyhádají délku zelené 15 sekund, aby měli pocit jistoty, že přejdou, stále je pak k těm 15 sekundám nutné pak připočíst oněch dalších 12 sekund, protože přechod musí opět chránit i chodce, který do přechodu vstoupí v té 15. sekundě. Pak je ale už celý přechod chráněn 27 sekund, což sníží kapacitu křižovatky o třetinu až polovinu - pro všechny.

Právě proto nechápeme, proč se zavádí počítání zeleného signálu, který je obecně krátký. Z hlediska stížností chodců by právě daleko více pomohlo, aby se počítal ten mezičas, tj. po skončení 5 sekund trvajícícího signálu volno, kdy už další chodec do vozovky nesmí vstoupit, by naskočilo žluté číslo 12 a to by chodci říkalo, po jaký čas je ten přechod ještě chráněn a zároveň by odbočující řidič viděl, že chodec má ještě plné právo dokončovat v klidu své přecházení.

+3/0
16.7.2014 15:32

A39l30e27n83a 10N10o24s83k12o13v82á 7447753685439

nebo IP s dvouletakem a kocarem...tu krizovatku nesnasim :)

0/0
16.7.2014 15:09

R82u21d27o61l45f 66Č73e44r64n41ý 3589701189736

Když naťukáte tlačítkem semaforu správnou sekvenci, skočí vám tam hned zelená na 2 minuty. Sekvenci zná ale pouze Zeman. Musíte ho slušně poprosit nebo přispět na jeho fond a třeba vám ji řekne.

0/−8
16.7.2014 14:07

R34o72m67a94n 52N52o16v89á23č66e62k 6525822424385

Zeman se svým hudebním sluchem určitě sekvenci naťukal správně

0/0
16.7.2014 14:20

J20a15n 14M35o66h92y16l48a 6852859759741

A já myslel, že tahle blbost už se nepíše ani ze srandy.

0/−1
17.7.2014 12:20

R26u82d76o37l28f 96Č31e84r51n76ý 3829441229546

No vidíte to a já to myslel smrtelně vážně.

0/0
17.7.2014 14:09

P41a80v12e96l 93P88l79e22v61a 1858231540185

No to je tedy užasný div světa, například v Číně a ve Vietnamu je to už hodně dlouho běžné na každé křižovatce.

+1/−1
16.7.2014 14:07

V46l59a89d72i75m67í29r 35H66o89l84ý 8294411766827

Máte pravdu. Mě poprvé semafory s odpočítáváním času (pro řidiče i chodce) zaujaly kdysi v Thajsku.

0/0
16.7.2014 14:11

A10l60e97n79a 54O18p27p13l18o86v15á 6673609194142

také mě to tam zaujalo....  a bylo to i na menších křižovatkách....

0/0
16.7.2014 15:31

M26i38c47h97a37l 35B88a65r94t96o34s45z 5542372307596

A proto je spatne informovat ostatni, ze to zavedli v Praze? Nebo to snad zavadet nemeli, kdyz uz to maji v Cine a Vietnamu?

+2/0
16.7.2014 14:16

R32a34d84o86v69a70n 32D89l80u10g34o15s50z 3746391498286

Informovat ano, ale vydávat to za novinku? No nevím nevím. Ba ani v České republice nejsou prvními, podobné semafory jsou již v Přerově a tuším že i v Brně.

0/0
16.7.2014 14:32

M83i84c13h66a31l 51B13a80r38t39o50s14z 5752922877286

Ja vim, ze to neni novinka, tusim, ze jsem clanek o umisteni uplne prvnich semaforu tohoto typu pred temi cca dvema lety taky cetl, zde jen informuji, ze doslo o rozsireni a pro me, jako pro cloveka zijiciho v Praze je to zajimava zprava, protoze bych takovy system uvital i na dalsich krizovatkach a diky clanku vim, ze se tyto semafory rozsiruji a postupne asi i budou rozsirovat na dalsi krizovatky.

+1/0
16.7.2014 15:00
Foto

M72a13r63t80i17n 37Š62u22b63r56t 1305351984235

No a proto je ostuda, že to nyní zavádíme v Praze, protože tam, kde to je na každé křižovatce, tam mají pouze pevné řízení dopravy bez ohledu na nároky aut, chodců, tramvají či autobusů. Takže pokud to zavádíme, tak to znamená, že snižujeme schopnosti řízení křižovatek na nižší úroveň. Na I. P. Pavlova, u Karlova mostu a v Dlouhé jsme proto rezignovali na dynamické řízení a bez ohledu na nároky dopravy tam točíme pořád stejné cykly řízení, jen abychom mohli pěkně počítat číslíčka v celé délce červeného i zeleného signálu.

No a na těch třech "novinkách", tam je délka červeného signálu proměnná, protože tam dynamika ještě je. Takže ta "novinka" počítá pouze 5-7 sekund do nuly, když se rozsvítí zelený panáček, což je každému chodci úplně na nic. Pak teoreticky ve druhém režimu může "umět" počítat cca 4-5 sekund doby červené, těsně před tím, než se rozsvítí zelená. Což je chodcům též k ničemu, když to před tím třeba 40 sekund nepočítá. Tj. zavádíme naprostý nesmysl. Pokud se chceme z tohoto režimu dostat k počítání celé délky červené i zelené pro chodce, musíme vypnout na křižovatce tu dynamiku a nechat tam stát chodce, když auta nejednou a auta a tramvaje, když tam nejsou chodci, ale můžeme si pak pěkně gratulovat, jak to pěkně počítá.

+8/0
16.7.2014 14:38

M18i64c97h30a59l 73P76a96v10l82á80t 9163403414819

To jo, ale treba v takove Hanoji je velkou vyjimkou, kdyz ty semafory aspon nekdo z ridicu respektuje. :o)

Jinak hezky semafor s odpocitavanim je i v kambodzskem Siem Reapu pred kralovskou zahradou.

0/0
16.7.2014 16:37





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.