Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

V Praze přibyly další čtyři semafory s odpočtem času pro chodce

Od července slouží chodcům na dalších čtyřech pražských křižovatkách přechody řízené semafory s takzvaným odpočítáváním času, po který svítí zelená. Celkem jsou tak světla se stopkami už na deseti místech v metropoli.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M74i32c98h17a86l 19P70a42v19l21á20t 9703863144849

V Praze by hlavne melo pribyt sakra hodne semaforu, ktere jsou v noci vypnute.

+8/0
16.7.2014 16:38

J85i47ř12í 42H69u92d92e68c 4652401879432

To by lidi museli znát vyhlášku...:( Stačí se podívat na tu katastrofu, když vypadnou semafory...nebo když řídí dopravu policajti..., to je potom lahůdková jízda po Praze...

0/−1
16.7.2014 19:58

T66o10m19á53š 48Z86e27m40a31n 3185548604385

Ano, když v Praze vypadnou semafory, tak se křižovatka ucpe, obvykle až ta za vypadlými světly protože se v té první se rapidně zvýší průjezdnost.

Každodenní řidiči v Praze přejdou na režim "jižní Itálie" a je klid, sice zařve pár zákonů, ale nic hroznho se neděje, naopak.

+1/0
16.7.2014 21:35

J72a71n 12M46o47h70y88l87a 6442729989461

Nejsem žádný hnidopich, ale provoz na PK není už tak dlouho řízen vyhláškou, že by se to konečně mohli lidé naučit. To je pak skoro směšné, když někdo vybízí k řízení se něčím, o čem ani správně neví, co to je.

+1/0
17.7.2014 12:14

T15o69m34á43š 44Z64e49m86a10n 3275938314925

K čemu je to dobré?

U aut bych to chápal jako signál pro pomalejší "začněte hledat spojku a zařaďte jedničku, pouvažujte nad funkcí pedálu plynu" nebo "už nemá smysl to 100m od semaforů rozjíždět, za chvíli padne červená".

+1/−1
16.7.2014 16:25
Foto

K79a49r78e59l 33P56l73a39c39h32ý 6546326784769

V Dlouhé přecházím tak 3x v měsíci a líbí se mi to.

0/0
16.7.2014 15:46
Foto

M95a24r43t30i93n 48Š29u15b51r61t 1895441184365

Pohledově je to samozřejmě pěkné, ale zase si u těch číslíček kvůli jim samotným počkáte déle. Proti Dlouhé ulici vyjíždějí auta ze Soukenické. Kdyby na křižovatce nebylo odpočítávání a mohlo tam být dynamické řízení, čas na výjezd těchto vozidel by se krátil podle toho, kolik jich tam je. Ráno jich je více, během dne kolikrát minimum. Jelikož je tam odpočítávání, často celá křižovatka stojí a všichni na sebe koukají jen kvůli tomu, že na výjezdu ze Soukenické je stále stejně dlouhé volno pro auta, která tam zrovna třeba ani nejsou.

+5/0
16.7.2014 15:53

M66i16c79h90a62l 67P87a47v42l23á14t 9423763904829

No hezke ono to je, ale prinos je nulovy, nevyhody zjevne a jeste to celkem zbytecne stoji penize.

0/0
16.7.2014 16:58
Foto

L90a56d47i30s31l28a92v 61K96r87a79t40o89c15h69v32í65l 6494932478764

Jak souvisí výjezdy vozidel ze Soukenické s přechode, pro chodce v Dlouhé?

0/0
16.7.2014 17:51
Foto

M63a65r84t45i62n 90Š80u66b39r20t 1565711674315

No když vyjíždí auta ze Soukenické, směřují mimo jiné rovně do Dlouhé, tj. v tu chvíli na tom přechodu přes Dlouhou musí být stůj, stejně jako na semaforech v Revoluční pro tramvaje. V Soukenické kolikrát už není ani auto, všichni koukají do prázdné ulice a čekají, až se odpočet doodpočítá ;-). Na běžné dynamicky řízené křižovatce by už všichni dávno šli či jeli.

+2/0
16.7.2014 20:32

T40o70m50á56š 38K77o36c48i11a57n 9974659807916

Kdyby raději zavedli blikající zelenou na semaforech pro auta.

+1/−2
16.7.2014 14:47
Foto

M29a65r65t22i34n 96Š54u92b55r48t 1635881814145

To je podstatně složitější a k tomu by musel proběhnout kompletní proces změny zákona, vyhlášky, norem apod. Protože by šlo o změnu obrazu jednoho ze signálů a pravidel. To je věc na několik let, včetně změny přípravy v autoškolách apod. Odpočty doplňované k návěstidlům jsou sice na hraně, ale nemění význam pravidel, jsou jen doplňkovou provozní informací, tak je jednodušší dostat na taková zařízení certifikace.

+2/0
16.7.2014 15:19

M35i30c57h98a28l 63P23a92v86l23á55t 9453293654109

No slozitejsi to jiste je, ale melo by to realny prinos. Cisla pro chodce jsou jen pro paradu.

+1/−1
16.7.2014 16:39
Foto

M14a53r43t34i25n 54Š15u23b11r77t 1215821764815

To máte pravdu ;-).

0/0
16.7.2014 16:43

M67i52c13h56a77l 48P82a92v84l72á92t 9783723294469

Ale chapu peklo legislativnich zmen. Tudiz se toho nejspis nedockame. :o(

0/0
16.7.2014 16:58

T55o34m92á11š 59K31o33c19i82a68n 9124569197746

A jak moc se změní význam pravidel, když zelená svítí a na posledních 5 sekund bliká? Jde o jednu větičku přidanou do zákona. Nastavit program na blikání zeleného světla je to nejlehčí. Kdo má řidičák, je povinen i tak se seznámit s každým novým zákonem a v autoškole to snad problém není 8-o

0/0
16.7.2014 17:18
Foto

M32a46r94t69i88n 39Š44u16b62r35t 1805361204735

Nejde jen o jednu větičku. Je potřeba změnit zákon i vyhlášku, dodat význam novému symbolu, jeho definici, příslušné číslo značky, obrazovou podobu do příloh vyhlášky. Je třeba definovat, zda je blikající zelená zelená a jak se při ní mají řidiči chovat, pravděpodobně pak je nutné i příslušně upravit význam žluté, nebo také přehodnotit její délky. Dále je potřeba příslušně upravit normy na projektování komunikací a světelných zařízení, které musí pak být na nové znění zákona a vyhlášky provázány. To je běh na hrozně dlouhou trať. Třeba taková obyčejná značka s podobou jednoho chodce "Pozor, chodec" a přerušované čáry vymezující místa pro přecházení, kde chodec "nemá přednost", se do zákona a vyhlášky dostávají pokud vím marně už asi 15 let...

0/0
16.7.2014 20:37

R69a14d78o97v80a29n 10D28l89u58g66o97s98z 3496551478136

Novinka, která na západě slouží již několik desítek let :D

Větší význam mají pro motoristy, zatím se na stopky čeká marně. :(

+4/0
16.7.2014 14:30

M26i46r97o24s82l63a44v 66G66r20o74s96s82m37a88n26n 8542219124

Na východě.

0/0
17.7.2014 7:56

R48o12m38a29n 25P64o47l95á30č43e91k 5416889265

Mě slibí španělská verze s panáčkem, který nejdříve jde a při 7 sekundě začně běžet. ;-D

+8/−1
16.7.2014 14:17

J37i65ř53í 56H39u12d47e67c 4322821469712

Kdyby radši seřídili intervaly.....na některých místech to fakt starším lidem nebo invalidům nezávidím...

+6/0
16.7.2014 14:08

R39o72m14a55n 94P59o47l27á28č86e61k 5976129935

Že v půlce přechodu skočí červená nic neznamená. Pouze to ukončuje možnost vstupu do vozovky.

+11/−1
16.7.2014 14:16

A49n70d13r76e49y 82B18r52a36t97u85k77h85i87n 2287122393979

Ano, máte pravdu, proto tyto semafory nemají smysl.

+1/−1
16.7.2014 15:22

J55i20ř18í 51H45u81d25e73c 4532371279352

To vysvětli těm řidičům, kterým padne zelená a jsou schopni ty staré lidi na přechodu vytroubit...

+1/−1
16.7.2014 20:01

M71a14r84t35i34n 96T83e23s40a20ř 2739523943283

Na jedné křižovatce jsem propásl zeleného panáčka jenom tím, že jsem se na 2 sekundy čuměl kolem. Pak mi bylo divný, že auta znovu jedou a já nic:-). Podruhé jsem si to pohlídal a opravdu to bylo jen "blik - 2 sekundy blik". Takže z Vašeho nesprávného hlediska špatně seřízené intervaly i pro mladé sprintery. Ovšem při pohledu do zákona o pozemních komunikacích dáte za pravdu panu Poláčkovi.

To, že starší lidé neznají zákony (i ty 40 let staré, např. starou dopravní "vyhlášku") je věc jiná (dámy dřív nedělaly v houfném počtu řidičák, pánové většinou ano a pak je to ostuda). My se tohle učili minimálně před 30 lety v prvouce na prvním stupni ZŠ.

0/−2
16.7.2014 14:54
Foto

M67a75r57t17i28n 72Š75u52b55r65t 1215341964585

Zelený panáček nemůže "bliknout" pouze na 2 sekundy. Minimálně musí svítit 5 sekund a všude tomu tak je, pokud se nejedná o fatální závadu semaforu. Následně musí bezpečně na druhou stranu komunikace dojít i chodec, který do vozovky vstoupil v poslední sekundě toho signálu volno. Po tu dobu směrem do přechodu nesmí najíždět kolizní směr, pouze mohou směrem do přechodu odbočovat vozidla odbočující ze souběžného směru, která musí chodci v každém případě dát přednost. Tj. pokud na relativně dlouhém přechodu, třeba dlouhém 20 metrů, "blikne" zelená na 5 sekund, následuje ještě po naskočení signálu stůj pro chodce cca 12 dalších sekund, po které je chodec na přechodu chráněn a může bezpečně dokončit přecházení běžnou spíše pomalou chůzí. Tj. není potřeba po naskočení signálu stůj nikam sprintovat.

Pokud někdo při délce zelené 5 sekund požaduje stále prodlužování zelené, také se stále prodlužuje celková doba, kdy je přechod "chráněn". Je-li nastaveno 5 sekund + 12 sekund ten vyklizovací čas, má chodec na přecházení 17 sekund, nikoli těch 5. Když si chodci vyhádají délku zelené 15 sekund, aby měli pocit jistoty, že přejdou, stále je pak k těm 15 sekundám nutné pak připočíst oněch dalších 12 sekund, protože přechod musí opět chránit i chodce, který do přechodu vstoupí v té 15. sekundě. Pak je ale už celý přechod chráněn 27 sekund, což sníží kapacitu křižovatky o třetinu až polovinu - pro všechny.

Právě proto nechápeme, proč se zavádí počítání zeleného signálu, který je obecně krátký. Z hlediska stížností chodců by právě daleko více pomohlo, aby se počítal ten mezičas, tj. po skončení 5 sekund trvajícícího signálu volno, kdy už další chodec do vozovky nesmí vstoupit, by naskočilo žluté číslo 12 a to by chodci říkalo, po jaký čas je ten přechod ještě chráněn a zároveň by odbočující řidič viděl, že chodec má ještě plné právo dokončovat v klidu své přecházení.

+3/0
16.7.2014 15:32

A49l32e57n46a 48N50o71s60k80o11v73á 7877903655559

nebo IP s dvouletakem a kocarem...tu krizovatku nesnasim :)

0/0
16.7.2014 15:09

R59u91d49o74l86f 74Č95e11r76n84ý 3719681599796

Když naťukáte tlačítkem semaforu správnou sekvenci, skočí vám tam hned zelená na 2 minuty. Sekvenci zná ale pouze Zeman. Musíte ho slušně poprosit nebo přispět na jeho fond a třeba vám ji řekne.

0/−8
16.7.2014 14:07

R86o76m84a74n 36N76o90v68á11č91e24k 6265932874655

Zeman se svým hudebním sluchem určitě sekvenci naťukal správně

0/0
16.7.2014 14:20

J50a72n 22M82o12h79y77l46a 6372959819641

A já myslel, že tahle blbost už se nepíše ani ze srandy.

0/−1
17.7.2014 12:20

R59u88d86o68l63f 94Č74e15r74n96ý 3959321639636

No vidíte to a já to myslel smrtelně vážně.

0/0
17.7.2014 14:09

P45a75v55e86l 30P33l33e87v92a 2817904894226

No to je tedy užasný div světa, například v Číně a ve Vietnamu je to už hodně dlouho běžné na každé křižovatce.

+1/−1
16.7.2014 14:07

V51l90a93d30i24m47í88r 32H15o16l26ý 8184501956907

Máte pravdu. Mě poprvé semafory s odpočítáváním času (pro řidiče i chodce) zaujaly kdysi v Thajsku.

0/0
16.7.2014 14:11

A43l86e19n75a 17O55p91p57l23o14v17á 6873819684972

také mě to tam zaujalo....  a bylo to i na menších křižovatkách....

0/0
16.7.2014 15:31

M73i26c71h10a54l 89B36a17r73t26o57s47z 5372342597956

A proto je spatne informovat ostatni, ze to zavedli v Praze? Nebo to snad zavadet nemeli, kdyz uz to maji v Cine a Vietnamu?

+2/0
16.7.2014 14:16

R86a46d23o22v85a35n 97D42l98u47g82o16s47z 3556481258156

Informovat ano, ale vydávat to za novinku? No nevím nevím. Ba ani v České republice nejsou prvními, podobné semafory jsou již v Přerově a tuším že i v Brně.

0/0
16.7.2014 14:32

M42i15c70h27a23l 87B26a26r38t70o47s81z 5952952697766

Ja vim, ze to neni novinka, tusim, ze jsem clanek o umisteni uplne prvnich semaforu tohoto typu pred temi cca dvema lety taky cetl, zde jen informuji, ze doslo o rozsireni a pro me, jako pro cloveka zijiciho v Praze je to zajimava zprava, protoze bych takovy system uvital i na dalsich krizovatkach a diky clanku vim, ze se tyto semafory rozsiruji a postupne asi i budou rozsirovat na dalsi krizovatky.

+1/0
16.7.2014 15:00
Foto

M89a94r11t55i70n 65Š73u78b88r92t 1165441874915

No a proto je ostuda, že to nyní zavádíme v Praze, protože tam, kde to je na každé křižovatce, tam mají pouze pevné řízení dopravy bez ohledu na nároky aut, chodců, tramvají či autobusů. Takže pokud to zavádíme, tak to znamená, že snižujeme schopnosti řízení křižovatek na nižší úroveň. Na I. P. Pavlova, u Karlova mostu a v Dlouhé jsme proto rezignovali na dynamické řízení a bez ohledu na nároky dopravy tam točíme pořád stejné cykly řízení, jen abychom mohli pěkně počítat číslíčka v celé délce červeného i zeleného signálu.

No a na těch třech "novinkách", tam je délka červeného signálu proměnná, protože tam dynamika ještě je. Takže ta "novinka" počítá pouze 5-7 sekund do nuly, když se rozsvítí zelený panáček, což je každému chodci úplně na nic. Pak teoreticky ve druhém režimu může "umět" počítat cca 4-5 sekund doby červené, těsně před tím, než se rozsvítí zelená. Což je chodcům též k ničemu, když to před tím třeba 40 sekund nepočítá. Tj. zavádíme naprostý nesmysl. Pokud se chceme z tohoto režimu dostat k počítání celé délky červené i zelené pro chodce, musíme vypnout na křižovatce tu dynamiku a nechat tam stát chodce, když auta nejednou a auta a tramvaje, když tam nejsou chodci, ale můžeme si pak pěkně gratulovat, jak to pěkně počítá.

+8/0
16.7.2014 14:38

M68i83c51h75a19l 20P70a78v69l17á51t 9733143394119

To jo, ale treba v takove Hanoji je velkou vyjimkou, kdyz ty semafory aspon nekdo z ridicu respektuje. :o)

Jinak hezky semafor s odpocitavanim je i v kambodzskem Siem Reapu pred kralovskou zahradou.

0/0
16.7.2014 16:37







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.