Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Pryč s nevkusem. Nový manuál radí, jak udělat Prahu hezčí

Pryč s nevzhlednými prostranstvími. Nový manuál, který v červnu schválilo hlavní město, určuje nová pravidla pro jejich tvorbu. Architekti Kanceláře veřejného prostoru Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR), kde dokument vznikl, věří, že pomůže udělat Prahu hezčí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J74a22n 86D11l44o47u71h48ý 8846640323820

;-D Muzeiní oáza. Napřed musí dokončit okruh, pak můžou něco dělat s magistrálou. Jinak zablokují dopravu v Praze definitivně. :-/

0/−1
21.7.2014 15:02
Foto

M20a52r46t85i36n 47Š45u29b57r28t 1305501924195

Pořád se nedaří tento pohled na věc v médiích, u politiků i veřejnosti vyvrátit. Magistrála a provoz na ní nemá s okruhy téměř zhola nic společného. Tranzit přes centrum z hranice Prahy na hranici Prahy je max. 2-3 % ve špičce, jen v noci někde 5-8%. Tranzit přes centrum od Jižní spojky na Vychovatelnu je pořád jen 20 - 25%. Pokud po magistrále jede denně od Chodova směrem do centra 50 000 aut, tak na Nuselský most jich z tohoto počtu dojede už jen 22 000 a do Holešovic 3 000. Naprosto drtivá většina cest po magistrále má vztah k Praze 4 a 7, Novému Městu, Vinohradům, Žižkovu, Karlínu a Letné. Třeba samotné otevření Blanky má význam jen pro cca 1 000 cest z těch 50 000. Tj. Blanka, která je nejblíže, má 2 % dopad na děj na magistrále. Na stejné úrovni by byl východní Městký okruh, s dopadem max. 2-4% na intenzity v centru, které by se ale ihned dorovnaly vnitroměstskými cestami. Pokud jde o Pražský okruh okolo města, tam je souvislost s magistrálou v centru ve dne téměř nulová, z 50 000 vozidel v jednom směru denně by se týkala max. stovek vozidel, což se v centru vůbec nepozná. Tj. pokud se s magistrálou bude "něco dělat" hned, tak dopady budou stejné, jako by Praha měla třeba 5 hotových okruhů.

+1/0
22.7.2014 9:51

M92i31c67h60a40l 41J96a17n78k57o 7155829716574

Ta lávka je k ničemu. Kdyby byla autobusová zastávka posunutá blíže k tramvajím, aby se dalo rozumně přestupovat, bohatě by stačil ten přechod u křižovatky s Vršovickou (i dnes, když je zastávka v nesmyslně odsunuté poloze, je cesta přes něj rychlejší než přes komerční lávku). Co naopak chybí je přechod u železničního viaduktu (na tlačítko, aby nezdržoval dopravu).

0/0
21.7.2014 12:09
Foto

M20a35r37t14i76n 65V18á19c96l64a87v 3344198613310

No konečně

0/0
20.7.2014 11:38

J55i90ř45í 17K35o53c50u79r34e33k 6895844135728

Benzínka bez střechy? No to je výmysl... Jo v Nevadě nebo Kalifornii dobré, tam stačí slunečník. Jenže Praha není kousek od Las Vegas.

+1/−1
20.7.2014 1:28

J88o79s53e74f 86K18l31a90t 3269727373101

Počítám,že než bude katalog výrobků,tak se utratí pár miliard za výrobky od známých

+3/−1
19.7.2014 15:55

J82o33s12e71f 16K31l45a85t 3339657683741

To sepsal nějakej alternativní vegan?

+5/−4
19.7.2014 15:53

T46o14m69á55š 13S79o85u79k15u46p 4183845440580

Ten paskvil jsem přečetl a pokud se jím bude někdo řídit, tak se máme na co těšit. Silnice zúžit, dopravu zpomalit. Snad nebudu potřebovat záchranku nebo hasiče, asi by se ke mě nedostali včas.

+5/−3
19.7.2014 15:10

T31o53m98á64š 74S71o79u35k69u27p 4763615270680

A kdyby někoho zajímalo jak zklidňování dopadlo v mé ulici, tady je obrázek.

http://s22.postimg.org/aqdt6y4e9/20140715_112310.jpg

+3/−1
19.7.2014 15:29

T49o27m49á32š 21Z77e38m82a48n 3745878464865

Ano, jen se přidávají komplikace.

Jako cyklista jsem po zklidnění jedné kdysi 4 proudé silnice (kde mívali řidiči spoustu místa na bezpečné objíždění mé osoby) začal jezdit po chodníku.. 

U každého přechodu vznikly ostrůvky, zúžení a hlavně ostré zatáčky jizdního pruhu a cyklopruhu - tedy se jízdní dráhy aut a cyklistů téměř kříží.

+1/−1
19.7.2014 15:55
Foto

M57a93r46t25i27n 36Š56u98b91r85t 1675891954935

Toto není zklidnění, toto je "debilizace" veřejného prostoru, která plyne z toho, že je teď in používat zelené balisety ke všemu, k čemu kohosi napadne. Ze snímku je patrné, že tato úprava akorát zaneřádí celý prostor, neslouží ani pěším, ani cyklistům, ani nezlepšuje možnosti parkování, ani nepřidává zeleň, maximálně možná zjednodušuje pohyb vozidel a jejich rozhled v křižovatce. Ale za strašnou estetickou cenu. Jako kdyby stejná úprava byla podle toho manuálu, tak by na fotografii pravděpodobně byl v místě té obludnosti chodník, dva stromy, lavičky, asi i několik parkovacích nebo zásobovacích stání a pěší trasa podél Sinkulovy ulice by vedla přímo podél ulice a ne stále s odskokem 50 metrů do ulice Marie Cibulkové.

+5/−1
19.7.2014 16:01

J21a43n 52D77l50o61u27h40ý 8876950843720

Jakto že nepřidává zeleň? Ty patníky jsou přeci zelené ;-€

0/0
21.7.2014 15:06

M65a30r48c14e34l 75H38r84o32c40h 9339119592

;-DR^

0/0
19.7.2014 18:09
Foto

M34a70r68t56i40n 80Š41u25b83r27t 1495951964475

Musel jsem se do vaší ulice zajít podívat a musím uznat, že něco takového se jen tak nevidí. Chce se mi říct, že náš ústav se Vám mými ústy co nejsrdečněji omlouvá...ale náš Ústav dopravního inženýrství Bém v roce 2007 zrušil. Takže prostě jen hluboká osobní omluva, fakt se stydím, že je možné nakreslit a hlavně realizovat takovou estetickou zrůdnost...

Nemá to vůbec žádné znaky zklidnění či znaky zvýšení bezpečnosti. Třeba to pravé odbočení ze Sinkulovy do Marie Cibulkové je stále zachováno v krásném parabolickém oblouku, kde se auto do přechodu vyřítí dosti slušnou rychlostí. Jen je to celé pro jistotu osloupkováno....

+1/0
20.7.2014 9:51

T83o68m26á16š 50S40o54u70k36u60p 4863615910610

A to vše ve jménu zvyšování parkovací kapacity, které následně vykompenzovali zrušením zhruba poloviny míst v ulici Mikuláše z Husi kde, vzhledem k častým sportovním akcím na tamním hřišti, je situace obvzláť tragická. Ale tohle je z dílny Prahy 4, a u té už jsem si na "jeden krok dopředu, dva kroky zpět" tak nějak zvykl.

0/0
20.7.2014 17:00

A20l71e79x20a50n28d25r 90K58o82s56t25k52a 5579816129986

Ona pumpa na Žižkově tam patrně stojí déle, než co jsou tito "radiči" na světě.

+4/−2
19.7.2014 15:07

J18i37n38d53ř26i15c34h 82Š70k14o63p43e17k 4695781870795

Pumpa bez přístřešku ;-D No možná v zemi, kde prší pár dní v roce. U nás blbost

+4/−3
19.7.2014 14:27
Foto

M14a21r46t38i54n 77Š31u91b19r43t 1585341864965

Myslím, že cílem bylo sdělit, že pumpy ve městech se kdysi skutečně stavěly daleko méně velikášsky a bez přilehlých obchodů a služeb, kterých je v okolí z hlediska potravin a dalších možných nákupů dost. Jenže pak začaly klasické "dálniční" stavby pump pronikat i do městské zástavby a to často zcela bezohledně. Nemyslím si, že je něco špatného se nad takovým trendem aspoň zamyslet.

+8/0
19.7.2014 15:39

A87l33e61x77a33n62d17r 92K65o55s37t79k23a 5609566509236

Možná, ale pouštět se zrovna do té Žižkovské.. A) jsme v ČR, stejně to musí mít nějakou boudu. (bez zabezpečení by tam ráno nebyly ani stojany) A tady je ta bouda možná tak 3*4 metry.. Menší prakticky nelze. A hlavně B) estetická hodnota benzínky je ještě zázrak ve srovnání s mimořádně škaredou budovou odborů hned vedle. Ale jinak máte pravdu, určitě by šlo nové nějak více integrovat.. Třeba mě napadá do těch různých obřích nákupních center s parkovištěm (nejlépe vícepatrovým) že by prostě mohla být někam přidána i benzínka. Ostatně, měla by tam i kšeft, pokud by nabízela palivo za normální cenu.

+1/−1
19.7.2014 16:18
Foto

M77a36r72i52e 69M65e69t63l58i17c61k17á 9711754571822

No, ale je rozdíl, jestli je tam bouda 3*4 metry a nebo objekt 200*300 m a o to tady jde. Možná by bylo dobré se zamyslet, že město je pro lidi, ne pro auta.....

+4/−1
19.7.2014 16:21

T17o74m20á55š 90Z54e35m71a20n 3545898114735

Auta = lidi.

Lidé auty jezdí, protože jim auta výrazně pomáhají v jejich životech.

+1/−5
19.7.2014 16:34
Foto

M63a69r45i67e 30M79e97t24l53i27c67k90á 9241744551552

Já nevím, pro mne člověk znamená stokrát víc než auto. Auta   něčem pomáhají, v něčem ne. A taky jak komu, že......

+4/0
19.7.2014 17:28

M85i93l79a78n 95M16a85j46e94r31č32í11k 1100410254746

Takže použiji-li Vaši rovnici, že vše co lidem (někdy) pomáhá = lidi, tak platí "oheň = lidi".

To je ovšem naprostý nesmysl, protože 100% platí pořekadlo "oheň je dobrý sluha, ale zlý pán" a dovoluji si tvrdit, že to samé platí i o autě, protože svádí lidi k lenivosti a tato bude jednou zkázou celého lidstva!

0/0
19.7.2014 21:19

M68i88l94a46n 25M48a51j94e59r67č62í56k 1510640754796

ani nevím, jestli není pod úroveň o estetice nejen veřejného prostoru (ale jakékoliv) diskutovat s někým, kdo "Dům odborových svazů, bývalý palác Všeobecného penzijního ústavu = významnou funkcionalistickou stavbu a památku" (viz  http://cs.wikipedia.org/wiki/D%C5%AFm_odborov%C3%BDch_svaz%C5%AF  či http://www.praguecityline.cz/pamatky/dum-odborovych-svazu  ) dokáže nazvat "mimořádně škaredou budovou odborů"!

+1/0
19.7.2014 21:14

M78a26r34c60e20l 31H76r57o83c97h 9729979572

Souhlasím, pro takového estéta, jako jste vy, je pod úroveň diskutovat s lidmi, kteří ty krychličky poležené vedle sebe považují za odpornost.

0/−1
19.7.2014 21:20

J95a24n 22K12r92á32t34k78ý 9192390473

Marceli Hrochu, vy za estetické považujete tak leda králikárnu na dvorku.

Dům odborových svazů je exkluzivní funkcionalistická stavba, zapsaná jako objekt v UNESCO. Podle vás tedy všichni ti, kteří tuto budovu projektovali a vystavěli byli hlupáci? Jste trapný, třeba rozumíte kvalitě svěráku v Kolbence, ale k architektuře raději nevyslovujte svůj postoj.[>-]

+1/0
20.7.2014 11:08

A52n84t29o37n52í38n 93Z40e54l51e31n82ý 2174633631466

Hodnotit kvalitu architektury mohou pouze odborníci kteří složili zkoušky před přehrávkovou komisí ONV.

0/0
20.7.2014 20:51

L21u47k61a27s 75P52a46v62l53i50c53e57k 4418511110696

Spis by jsi se mel zamyslet nad tim na cem ma takova pumpa marzi a z ceho vydelava penize.  Napovim ti: Benzin to neni.

0/0
12.8.2014 4:57

J86a86k18u34b 12R48o14u55s 3133420524162

Tady je zase někdo chytrej 8-o Autoři manuálu evidentně vůbec nemají tucha o problémech normálního člověka...

+4/−3
19.7.2014 14:01

V74á40c15l48a38v 84J23e41b56a22v70ý 8980489653836

Méně aut, více stromů. Méně ožralů, feťáků, bezdomovců, heren a zastaváren.

Tvrdě trestat pejskaře za pokálený chodníky a kuřáky za odhozený vajgly. Praha je jeden velký psí záchod okořeněný tunami nedopalků.

Nezastavovat už žádné volné prostranství v širším centru budovami, ale udělat z toho jedině parky a hřiště. Prázdných domů je v centru dost, tak ať si je developeři zrekonstruují.

+14/−1
19.7.2014 13:47

V12i83k45t97o13r 50Š61e95d29i55v39ý 8446711420166

Tak si ta volná prostranství kupte a postavte hřiště.

+1/−2
19.7.2014 22:16

P23e42t10r 40H87n23i44l15i29c56a 3386687239731

Zní to pěkně. V reportérech CT navrhovali omezení barvy materiálů reklam jen na přírodní (v centru), to se mi líbí. Mě by všudepřítomna reklama ani nevadila, kdyby lépe zapadala. To by snížilo její efekt, ale kdby to tak bylo stejný pro všechny, tak by to ani tolik vadit nemuselo, ne?

+2/0
19.7.2014 13:19
Foto

M25a18r85i45e 64M12e71t66l44i48c64k22á 9431844911982

Jenže pak jedete kolem krásného domu, vyzdobeného sgrafity a polovina domu je zakryta velkoplošnou reklamou na velkoplošné rádio. Takže podle mne by se měly velmi zpřísnit podmínky pro to, kde reklama může být.

+3/0
19.7.2014 16:24

T50o50m97á49š 98Z38e97m18a77n 3705668774265

Pumpa bez střechy? Tedy na tankující bude pršet?

Zabudované odpadkové kontejnery jsou tak drahé, že nemohou být všude (nehledě na obtížnost jejich vyprazdňování).

"Interakce" mezi osazenstvi laviček je obvykle to poslední co si člověk přeje.

Podchody a nadcohdy jsou naopak požehnáním - jako pěší nebo řidič nemusím řešit co dělá druhá strana a nerušeně si jdu či jedu, navíc z nadchodů bývá místy i výhled a lépe přehlédnete okolí (skvělý je ten na Vyšehradě/Nuseláku) , přechody jsou cesou do pekel.

Opět se ukazuje, že to vymýšlí jen kavárenský aktivista, který živen ze státního rozpočtu, uvažuje jen v intencích "až bude 25°C a slunečno, tak se po rovině projedu na kole" nebo "budu korzovat mezi kavárnami"  a zcela mu uniká realita ostatních obyvatel "v 8:00 musím být tady a tady, pak pojedu s tímhle a tímhle sem, pak musím vyzvednout děti ze školy a hodit je na keramiku tam a tam, a v mezičase nakoupit tady a tohle", pro které je korzování a "interakce s bezdomovci" to poslední co je zajímá.

+9/−6
19.7.2014 12:43
Foto

M51a74r80i48e 32M14e46t52l97i17c40k44á 9551974601742

S podchody a nadchody je to dost problém - ne každý je mladý, ne každý je zdravý.... Já musela několik let chodit o berlích a můžu říct, že podchody a nadchody se pro mne staly neskutečným prokletím. O tom jak nevhodné pro lidi se sníženou pohyblivostí jsou nízkopodlažní autobusy se tu ani nebudu zmiňovat.

+5/0
19.7.2014 13:14

T74o78m58á22š 29Z15e86m69a72n 3745868204775

Třeba na Chodově jsou bezperiérové - vyjedete z metra a pak jen jdete po nadchodu/pavlači kam protřebujete. V podstatě je to ideál.

A při chůzi o berlích mne nezajímala vzdálenost, ale složitost - tedy ideálně žádné schody a pod.

0/0
19.7.2014 13:28

T67o93m44á92š 50Z92e73m83a73n 3215798554565

*bezbariérové

0/0
19.7.2014 13:38
Foto

M51a43r67i15e 52M39e47t42l12i90c18k64á 9961454861202

No právě, tedy pokud jsem vyloučila nadchod/podchod kvůli schodům, znamenalo to leckdy velkou vzdálenost,kterou jsem musela obejít abych se dostala k cíli.

0/0
19.7.2014 16:19

P74e56t27r 36H73n40i22l94i50c15a 3156867899101

Málo cestujete na Západ. Vy používáte nadchody a podchody? Pokud to jde, tak si zkracuju cestu. Podchody na sídlišti k tomu přímo vybízí. A nejen tam, i v okolí Hlaváku je to špína.

+4/0
19.7.2014 13:23

T66o77m66á72š 62Z53e12m66a32n 3565728444645

Ano využívám, v čem je problém?

0/−1
19.7.2014 13:29

J12a36n 37B52í56l85e72k 7974642624293

Asi máte štěstí, že je podchod udržovaný, na rozdíl např. pod konečnou tramvají č. 16 a 25 na Poděbradské ulici mezi sídlištěm Lehovec a novým obchodem Penny:-(

+1/0
19.7.2014 13:48
Foto

M81a21r30t71i64n 47Š33u59b52r11t 1335391974345

Většinou je problém v tom, že podchody jsou zanedbané, místem přepadení, pomočené a nikdo je nestíhá udržovat, protože běžná údržba chodníku je třeba jednou za měsíc, dva, někdy i tři, v podchodu je třeba uklízet každý den. Dále jsou podchody mladšími lidmi nevyužívané a ti pak přebíhají vozovku všude okolo, nebo z hlediska bezbariérovosti ty nájezdové a sjezdové rampy zaberou obrovské množství prostoru. Jen si tak vybavuju odpudivý podchodový labyrint na Vltavské, podchod u Státní opery, kde se stala i vražda, stísněný podchod nad Muzeem, který nezachránila ani instalace stánků, spíše naopak, podchody v Čelakovského sadech, kde si píchají narkomani. Téměř kdekoliv je podchod či nadchod, tam je nějaký problém se vzhledem, přístupností, bezpečností nebo příšerně nákladnou údržbou, která se pak logicky zanedbává. Třeba relativně slušný podchod na Kačerově uklidíte a za půl hodiny byste mohl začít znovu. Když to vymalujete, hned je to počmárané, když dáte nové osvětlení, do týdne je nějaké poškozené. Když dáte kamery, nezaplatíte jejich provoz...a většinou jsou také brzy poškozené. Nic z tohoto nemusíte při povrchových trasách řešit. Navíc třeba v centru kvůli vzájemným křížením ulic auta stojí u křižovatek stejně a povrchové přechody maximálně mohou výhledově mírně omezit pravá odbočení. Třeba na takovém Jiřáku přijede ke křižovatce vozíčkář, nebo maminka s kočárkem a je v troubě. A mladý člověk samozřejmě křižovatku někde přeběhne, což je též nebezpečné.

+7/0
19.7.2014 14:19

A81l43e18x18a34n69d63r 39K74o19s68t22k61a 5579116279116

Přesně tak. A ono ani není nutné, aby lidé do toho podchodu ten humáč házeli úmyslně. Listí, pytlíky, pet láhve.. Jak to unáší vítr, dost podchodů funguje jako vysavač.. Pěkně se to tam sbírá.

+1/0
19.7.2014 15:25
Foto

N12a25ď47a 90D51u33b39c11o83v32á 7225910624775

Musím se usmát, už dávno, když se budovalo Jižní Město, lidi říkali, silnice nahoře, lidi dole, ale je to tam naopak. Lidi se honili na nadchody, podchody a na tzv.pavlače. Přechody přes silnice se zřídily v posledních letech pod vybudovanými nadchody a podchody :-) , což je krok zpět...

+1/0
19.7.2014 12:21

T96o39m28á73š 52Z63e89m40a91n 3645528454205

Mně tam ty nadchody naopak vyhovují, navíc jsou sjízdné i na kole;)

0/−1
19.7.2014 13:08

R12o52m85a74n 57K34r10a31t23o60c42h40v19í78l 6176497466504

Ta lávka ve Vršovicích je supr, díky ní tam nemusí být přechod a díky tomu tam nejsou incidenty chodců s auty ani zbytečné semafory.

+3/−2
19.7.2014 11:46

J46a21n 41S71p81á42l83e58n62ý 4217713331817

;-D

Stačí se podívat na fotku, ty semafory tam jsou stejně, protože je tam křižovatka.. :-)

0/0
19.7.2014 12:31

J47i15r23i 36J58a97v57u63r66e62k 7566822772846

Ty semafory tam dali o dost později, než tam byla ta lávka. A jsou tam akorát k vzteku. (Což nic nemění na tom, že pro přecházení jinam, než do toho obchoďáku je ta lávka nepoužitelná.)

+2/0
19.7.2014 13:15





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.