Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

U Kolína vjel rychlík na kolej jiného vlaku. Od srážky je dělilo 27 metrů

Provoz na vlakovém koridoru mezi Prahou a Kolínem se v neděli v podvečer zastavil. U Velimi projel rychlík návěstidlo a ocitl se na koleji určené pro jiný vlak. Oba strojvedoucí začali brzdit až na poslední chvíli, vlaky zastavily jen 27 metrů od sebe. Některé spoje dráhy zrušily bez náhrady, jiné odklonily nebo je nahradily autobusy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M44i30l58o37s14l46a14v 21K40a56n96t11o59r71e51k 1459467441549

Lupo z křišťálu, tuhle mě jeden  pokritizoval, že mám blbej písemnej projev, ale tato věta "Oba !!vedoucí!! zastavili, když viděli protijedoucí vlak....  " stojí za to. Opravdu na pisálky nemám Nebylo by lepší napsat oba !!ředitelé nebo šéfové !!;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
28.7.2014 10:14

J39i81ř81í 48L76i61e13t47a78v29e94c 8303159903919

Akorát ta fotka je nesmysl. To si iDnes moc práce nedala. To není Velim, to je fotka z Kolína. Oba vlaky stojí a jsou ve směru od Prahy na Kolín (nejsou proti sobě, ale za sebou). Tady se běžně stojí a čeká na povolení vjet do stanice na nádraží v Kolíně.

0/0
28.7.2014 9:08

J45a60n 18Z73e93l56e17n31k17a 2926676788355

Ale to by ten rychlík nestál takto, ale o hodně dál před vjezdem do stanice. Tohle je poloha už po průjezdu kolem vjezdového návěstidla, rozřezu výhybky a zastavení.

+1/0
28.7.2014 9:45

M17i86r58o29s46l54a61v 15Z94i52k96m33u66n66d 7849263204513

NIKOLI, ta fotka ukazuje skutečně postavení vlaků. Ešus 9344 odjížděl do Prahy přes kolej 101 na traťovou kolej číslo 2 a proti němu stojí R 851, který projel cestové návěstidlo ...

0/0
28.7.2014 11:47

M15i19r23o20s42l70a51v 87Z46i18k74m87u80n97d 7369953594303

Obsah článku je naprostý blábol, autor nezná podrobnosti a píše nesmysly, následně pak vzniká zmatená diskuse ...

Nehodová událost se stala v KOLÍNĚ, nikoli ve VELIMI. To je dost podstatný rozdíl ...

Vlak 851 jedoucí od Prahy projel cestové návěstidlo Sc101c v poloze zakazující jízdu a vjel do vlakové cesty vlaku 9344 postavené z koleje 101b  na druhou traťovou kolej směr Velim (Praha). Došlo  k říznutí výhybky číslo 196.

Následně musel být zastaven provoz a po zadokumentování události (psal jsem o postupu včera) byly vlaky staženy a pro nesjízdnost poškozené výhybky se mezi Kolínem a Velimí jezdí pouze jednokolejně ...

+1/0
28.7.2014 9:07

K98a58r74e53l 85V95a91c63h83u16t 9373712909213

Rád bych se mýlil, ale zdá se mi, že se tady na českých kolejích už delší dobu schyluje ke škaredé tragédii...  :-(!!Rv[>-]

+2/0
28.7.2014 8:56

A65l87e57x64a24n73d25r 16K41o98s46t86k27a 5249546699376

Přesně. Podobných událostí je nějak moc. A v tomto konkrétním případě to zachránila jen rovná trať a dlouhý výhled. Být to někde, kde je omezená viditelnost na třeba 100 metrů tak bum.

+1/0
28.7.2014 9:22

A17l46e84x66a45n96d29r 22K31o56s57t64k24a 5259546969186

Ano, výhybka je mocná čarodějka, ale pokud je v protisměru, tak si jí rozjetých XY tun vlaku prostě prorazí.

0/−1
28.7.2014 8:17

J98o32s43e22f 31K43o23m66á58r37e66k 5684812464929

To funguje už i na modelové železnici :)

+1/0
28.7.2014 8:24

A56l98e89x85a33n74d67r 68K44o42s66t26k60a 5919256539496

Akorát že modelová železnice neveze třeba 200 lidí :) Veselo bude, až se podobná situace stane někde v lesích v zatáčce (ano v oblouku) a fírové na sebe neuvidí, aby stihli zastavit.

0/0
28.7.2014 8:47

B77o27h90u21s57l15a72v 32K27r18á17l40í59k 2401830629116

Vsadil bych se, že to s tím "bržděním na posledním chvíli" je výměšek básnického střeva pana redaktora. A v poetickém vytržení úplně zapomněl napsat, v kolik se ta událost vlastně stala.

0/−1
28.7.2014 4:59

J33i39ř31í 31P49e40r86o10u54t15k81a 4312501143873

Ještěže při nich stáli všichni svatí. R^

+1/0
28.7.2014 0:05

P87e50t90r 35N44o50v36o67t67n25y 3679372189142

Tak zas tu nekdo začne pindat o červených čepicích, nebo by fakt bylo lepší to ETCS?

0/0
27.7.2014 22:48

A57l14e24x95a67n85d32r 28K38o85s13t21k13a 5989896119756

Bohužel, také není všemocné.

0/0
28.7.2014 8:34

V14l28a51s18t49i58m27i60l 38S65v70o15b62o21d32a 7823518495904

No tak za:

1) Koukám, že pán inspektór už má tak nějak jasno, ale vyšetřování stále probíhá :-).

2) Neprobíhají na této trati náhodou nějaké rekonstrukce? Tzn. nejsou tam výluky? Tuto informaci jsem v článku nějak nenašel.

0/−4
27.7.2014 21:59

T85o62m64á80š 69K59n63a86i23f41l 6503450657910

A to vadí, zes to tam nenašel?

+3/0
27.7.2014 22:35

V20l48a84s98t64i98m85i63l 67S12v25o26b64o26d63a 7303688625184

Jistě, že to vadí!! Čtenář tak může nabýt dojmu, že se toto může stávat za běžných podmínek, ale co když to s tou výlukou nějak souvisí? Pak se to prostě mohlo stát, protože trať nebyla v obvyklém stavu.

0/−2
27.7.2014 22:55

I14v47o 21Ž32á58č91e53k 9610442859197

Ani při výluce se to nesmí stát.

+5/0
27.7.2014 23:10

V91l98a78s94t23i36m32i27l 52S62v36o27b60o48d63a 7143428105654

V pohodě, máte pravdu. Ale rozdíl tam přeci jenom je ;-).

+1/−1
27.7.2014 23:30

R54a77d41e40k 28H79o86l88e91c54e12k 3636100538751

To mi hlava nebere. Pokud rychlík projel červenou ve Velimi a dojel až do Kolína ke starému mostu, musel těch červených cestou projet ještě několik.

+6/−1
27.7.2014 21:56

I12v46o 31Ž50á89č40e12k 9260982809857

Někdo tady psal, že se to stalo až v Kolíně, že ten rychlík projel vjezdové návěstidlo na kolínské nádraží. Buď jedno nebo druhé je šum, protože obojí zároveň se stát nemohlo.

+1/0
28.7.2014 0:56

T86o71m68á54š 59K53u95č89e17r76a 5607802977172

Jak může vlak vjet nepovoleně na druhou kolej? To ho tam nasměroval výpravčí ve Velimi a navíc, dle přiložené fotografie jel špatně nikoliv rychlík, ale Elefant.:-/

+2/−4
27.7.2014 21:47

P33e43t77r 25M87o62t82y51č57k12a 2412628520689

Podle čeho jste to poznal?

+1/0
27.7.2014 21:52

T63o37m77á59š 54K41u17č28e44r42a 5107162737912

Protože normálně jezdí vlak vždy vpravo, pokud není mimořádná událost

Ať už je trať vyfocena jak chce, vždy jede vlak směr vpřed od fotografa po pravé koleji - musela by to být vyjímka.

+1/0
27.7.2014 22:10

R75a24d31e48k 24H26o55l62e85c38e46k 3976440388691

To na koridoru rozhodně neplatí. Dost často se jezdí po opačné koleji. Například po "správné" jede osobák a po "nesprávné ho "předjíždí" rychlík. Speciálně mezi Kolínem a Velimí velmi častý jev.

0/0
27.7.2014 22:19

T36o90m16á84š 41K62u39č26e16r48a 5897872887112

Není to vždy, už se mi taky stalo, že jsme s rychlíkem předjížděli osobák po druhé koleji a pak se vrátili na svoji pravou, ale zvykem bývá jezdit po pravé koleji. A mezi Libní a Kolínem je dosti značný kus tzv. "třetí" koleje.

0/0
27.7.2014 22:23

R76a19d24e69k 16H37o36l63e27c45e96k 3156760978401

Třetí kolej je až od Poříčan.

0/0
27.7.2014 22:31

J61a20n 13Z47e90m53a36n 8256732204622

Proč, když rychlík stojí na spojce, přes kterou měl přejezd osobák do "pravé" koleje?

+1/0
27.7.2014 22:20

T59o18m81á57š 35K37n54a85i76f24l 6763910167110

Na koridoru je obousmerny autoblok a vlaky mohou jezdit oběma směry po všech kolejích...

0/0
27.7.2014 22:36

P16e19t54r 18M78o64t63y97č64k95a 2452528950449

No a takových výjimek jsem v životě, když jsem ještě jezdil vlakem, zažil spoustu. Naprosto nemůžete spoléhat na to, že vlak pojede vpravo, zažil jsem běžně pravidelné jízdy v úseku, kde vlak (taková lokálka, kterou jsem jezdil do školy) jezdil v určitém čase "v protisměru", přičemž jej zprava předjížděl právě rychlík.

+1/0
27.7.2014 22:38

J73o60s45e13f 16K56u29b53e15š 9905185529284

Ve Velimi? Vzdyt on projel navestidlo v Koline, z Velimi jel po tratove koleji spravne... Elefant jel nejspise od nastupiste 1a, takze chvilku jede po 1. koleji, takze R mel cekat pred vjezdovym navestidlem, ktere projel...

+4/0
27.7.2014 21:58

J98o83s63e68f 13K11u40b81e97š 9275455189564

Elefant rozhodne nejel spatne, kouknete se jak vypada schema stanice... Oni ty vlaky jezdi i k nastipisti 1a, kde krizi cele zhlavi...

+2/0
27.7.2014 21:59

J93a21n 46Z15e39m92a79n 8346402204692

Se obávám, že nemáte pravdu, protože i dle fotky jel špatně rychlík, který stojí na spojce, přes kterou měl jet osobák.

+2/0
27.7.2014 22:01

P45e86t57r 11N28o46w65a60k 2647782430955

Samozřejmě, přesně tak, rychlík měl počkat u vjezdového návěstidla, až projede ten osobák na správnou kolej, tady není co řešit...

0/0
28.7.2014 8:54

R92a44d21o24v45a56n 25D36l56u51g61o17s17z 3106611258716

nákladné zabezpečovací zařízení pracuje až v poslední fázi. Jak je možné, že se na jednu kolej dostaly 2 vlaky?

+1/0
27.7.2014 21:39

T93o67m73á93š 32K25n52a39i63f61l 6603840527760

Nonkdyzbvlak projede červenou, tak se ro holt stane.

0/0
27.7.2014 22:37

M30a96r28t12i92n 24Z56l32a19t14u63š27k82a 8797504100651

Nechápu "oba strojvedoucí začali brzdit na poslední chvíli". Co zabezpečovací zařízení, které má oba vlaky automaticky zastavit?

+1/0
27.7.2014 21:29

J31i92ř65í 95K15o49c72u77r90e81k 6595834945408

Nic takového to neumí. Chybí komunikace mezi tratí a vozidlem. Na mašině je jenom opakovač, který rozsvěcuje tytéž žárovičky, co jsou na návěstidle. Přestože je tam stůj (červená) tak je možno mírnix-dírnix zadat jízdu a ono se to rozjede.

Čeká se na ETCS, to by to konečně mělo umět - cokoliv vjede, kam nemá, bude automaticky zastaveno a zastaveno bude i to, co by mohlo být ohroženo.

+1/−1
27.7.2014 22:25

I83v78o 31Ž64á87č14e17k 9460672489847

Já jsem četl, že výpravčí mají nějaký "generální stop", kterým zastaví všechny vlaky v dané oblasti. Nevím, jestli to funguje automaticky nebo jestli to dá jen signál strojvůdci. SŽDC má také podél hlavních tratí vlastní GSM síť, k čemu je dobrá?

Jinak také může elektrodispečer vypnout trakční napájení. To ale může být příliš pomalé, protože tomu dispečerovi musí někdo zavolat, on to musí správně pochopit a vlaky pak stejně mohou ujet setrvačností ještě několik km. Ale v minulosti jsem slyšel, že už to několika haváriím zabránilo.

To ETSC - což teď čtu poprvé - má být zřejmě plně automatické, ale s přispěním lidského faktoru jsou snad nějaká řešení možná i dnes.

0/0
27.7.2014 23:23

Z63d19e75n48e44k 12V38r96b40a 8679285563717

Když rychlík profrčí kolem návěstidla může být na generální stop už dávno pozdě. Navíc by si toho musel všimnout někdo, kdo by věděl, že ten rychlík měl zastavit. Tohle není řešení. Vypnutí trakčního napájení je zdánlivě účinné a třeba v Liberci je tak zabezpečena tramvajová jednokolejka do Jablonce. Ale tramvaj která se rozjíždí ze stanice a projede červenou jede pomalu a ta druhá, která do stanice vjíždí také. Navíc tramvaj není vlak a z daných rychlostí (které jsou kvůli výměnám malé) zastaví na pár metrech. U vlaku, kde se brzdné dráhy počítají na stovky metrů by ani tohle nefungovalo. Navíc vypnutí napájení nic neřeší, ten vlak pokud nezačne brzdit je schopen ujet setrvačností i desítky km. Ty jednoduché vlakové zabezpečovače fungují tak, že na daný signál na semaforu vpředu povolí jen určitou rychlost, pokud ji vlak překročí, začne okamžitě brzdit. Navíc fíra musí aktivně potvrdit rosvícení jiné návěšti na opakovači. Takže pokud strojvůdce projede žlutou a nezačne brzdit vlak zastaví. Pokud zpomalí a přehlídne červenou zastaví také ale to už vlak jede pomalu, takže i když se stane průser už to není tak jako na české železnici, kde fíra může přehlédnout všechno a projet červenou klidně 160 km/h. Vlakové zabezpečovače poslední generace jsou vlastně prakticky systémy, které jsou schopny vlak automatizovaně vést. Takový zabezpečovač ví, kolik metrů mu zbývá k semaforu, ví co na něm svítí a zastaví bezpečně před semaforem v nouzi sám. A pokud náhodou nezastaví, je schopen komunikovat s okolím a zastavit kolizní provoz. I ten jednoduchý zabezpečovač by dokázal eliminovat většinu průserů, ale dnes už nemá smysl budovat cokoliv jiného jak ETCS.

0/0
28.7.2014 3:18

V79í33t50ě20z21s64l72a37v 77K30l84o95z28í91k 3451929294627

Po ztrátě napájení je strojvedoucí dle předpisů povinen vlak zastavit,právě pro tyto případy. Myslím, že to platí od nehody v Jablůnce. (kamion hořící na přejezdu, následné vypnutí proudu a najetí peršana do něj)V

0/0
28.7.2014 4:32

J94a72n 34Z42e88m52a61n 8526372214372

Tohle bylo ve vyhlášce daleko dříve, než byla nehoda v Jablůnce.

0/0
28.7.2014 4:54

Z50d40e47n93ě95k 80J94o21n16á43š 9341799296520

No a jak to zastaví takový náklad v případě vypnutí napájení, kdy nemůže použít dynamickou brzdu? To ubrzdí pouze vzduchem?

0/0
28.7.2014 8:04

J65a45n 77Z77e23m47a24n 8766172984172

Průběžná brzda se Vám zdá málo? Pokud je dynamická brzda závislá na napětí v troleji, tak se stejně nedá započítat do brzdících procent.

0/0
28.7.2014 11:21

I31v67o 12Ž29á98č66e92k 9770552879537

Pokud je to tak, jak tady psal pan Kubeš, že přejel až vjezdové návěstidlo v Kolíně, tak je jasné, že výpravčí neměl šanci cokoli udělat. Mě spletla ta Velim v článku.

A s tím vypnutím napájení jsem si to nevymyslel. Slyšel jsem to přímo od elektrodispečera z Přerova, který to jednou udělal. Bylo to už někdy v 90. letech, tehdy zřejmě moc jiných možností nebylo.

0/0
28.7.2014 8:17

J51a96n 47B66o42h73a97t69ý 7927140898322

Železnice, dobrodružství svého druhu. Abych parafrázoval někdejší reklamní slogan Českých drah. Při posledních 4 cestách vlakem jsem ani jednou nedojel z bodu A do bodu B. Vždycky nějaký problém. Je to skoro stejně drahé, jako když jedu autem, což je fascinující. Navíc když člověk zůstane ve velkém krajském městě (ČB) a v osm večer na rozpadajícím se nádraží zjistí, že už se nikam nedostane, tak marně přemýšlí, jaký že má vlastně cestování vlakem smysl?

+2/−6
27.7.2014 21:29

M17a83r74t24i72n 22Z39l43a40t39u71š37k78a 8747214480501

No nevím. Jel jsem onekdá cestu Brno-Ledeč nad Sázavou. Autem mě vyšla na 550Kč. Vlakem na 150Kč.

+1/0
27.7.2014 21:30

L56a34d41a 97N24o47v39a20k 4792723257

při spotřebě přes 10l / 100 km ti to asi je víceméně jedno, kolik utratíš, ne...?;-)

0/0
27.7.2014 21:52

J16a23n 94B27o97h60a27t54ý 7847920798482

Ano, pokud dojede. Pokud se někde zakopete a ujede vám přípoj, což je velmi časté, už jste někde jinde, protože místo civění do zdi jste třeba mohl udělat nějakou práci a vydělat na dvě takové cesty. Záleží ale, kam jedete. Na koridoru je to něco jiného než jet do nějaké díry.

0/0
27.7.2014 21:56

R57e24n78é 69F68l91á30š35a56r 5234680714

Prepocitavani casu na penize nemam rad, ale to, ze po osme uz nic z budejic na prahu nejede, je vazne spatne.

0/0
27.7.2014 22:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.