Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

U Kolína vjel rychlík na kolej jiného vlaku. Od srážky je dělilo 27 metrů

Provoz na vlakovém koridoru mezi Prahou a Kolínem se v neděli v podvečer zastavil. U Velimi projel rychlík návěstidlo a ocitl se na koleji určené pro jiný vlak. Oba strojvedoucí začali brzdit až na poslední chvíli, vlaky zastavily jen 27 metrů od sebe. Některé spoje dráhy zrušily bez náhrady, jiné odklonily nebo je nahradily autobusy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M50i28l95o45s45l90a63v 62K78a76n25t49o78r56e13k 1219267151259

Lupo z křišťálu, tuhle mě jeden  pokritizoval, že mám blbej písemnej projev, ale tato věta "Oba !!vedoucí!! zastavili, když viděli protijedoucí vlak....  " stojí za to. Opravdu na pisálky nemám Nebylo by lepší napsat oba !!ředitelé nebo šéfové !!;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
28.7.2014 10:14

J72i75ř64í 35L28i40e65t62a70v83e88c 8933469733809

Akorát ta fotka je nesmysl. To si iDnes moc práce nedala. To není Velim, to je fotka z Kolína. Oba vlaky stojí a jsou ve směru od Prahy na Kolín (nejsou proti sobě, ale za sebou). Tady se běžně stojí a čeká na povolení vjet do stanice na nádraží v Kolíně.

0/0
28.7.2014 9:08

J38a59n 36Z71e58l13e30n95k60a 2626306108275

Ale to by ten rychlík nestál takto, ale o hodně dál před vjezdem do stanice. Tohle je poloha už po průjezdu kolem vjezdového návěstidla, rozřezu výhybky a zastavení.

+1/0
28.7.2014 9:45

M79i32r44o22s40l64a29v 51Z84i92k77m14u79n38d 7929783884813

NIKOLI, ta fotka ukazuje skutečně postavení vlaků. Ešus 9344 odjížděl do Prahy přes kolej 101 na traťovou kolej číslo 2 a proti němu stojí R 851, který projel cestové návěstidlo ...

0/0
28.7.2014 11:47

M78i75r96o27s53l83a54v 55Z21i52k78m14u72n97d 7399473814483

Obsah článku je naprostý blábol, autor nezná podrobnosti a píše nesmysly, následně pak vzniká zmatená diskuse ...

Nehodová událost se stala v KOLÍNĚ, nikoli ve VELIMI. To je dost podstatný rozdíl ...

Vlak 851 jedoucí od Prahy projel cestové návěstidlo Sc101c v poloze zakazující jízdu a vjel do vlakové cesty vlaku 9344 postavené z koleje 101b  na druhou traťovou kolej směr Velim (Praha). Došlo  k říznutí výhybky číslo 196.

Následně musel být zastaven provoz a po zadokumentování události (psal jsem o postupu včera) byly vlaky staženy a pro nesjízdnost poškozené výhybky se mezi Kolínem a Velimí jezdí pouze jednokolejně ...

+1/0
28.7.2014 9:07

K48a76r63e81l 53V39a52c65h58u67t 9783742379273

Rád bych se mýlil, ale zdá se mi, že se tady na českých kolejích už delší dobu schyluje ke škaredé tragédii...  :-(!!Rv[>-]

+2/0
28.7.2014 8:56

A70l79e51x34a30n61d77r 59K67o83s52t76k71a 5809306789736

Přesně. Podobných událostí je nějak moc. A v tomto konkrétním případě to zachránila jen rovná trať a dlouhý výhled. Být to někde, kde je omezená viditelnost na třeba 100 metrů tak bum.

+1/0
28.7.2014 9:22

A41l55e54x39a22n28d95r 32K66o74s86t35k86a 5769466259606

Ano, výhybka je mocná čarodějka, ale pokud je v protisměru, tak si jí rozjetých XY tun vlaku prostě prorazí.

0/−1
28.7.2014 8:17

J43o91s56e15f 27K30o69m87á18r78e38k 5764672714459

To funguje už i na modelové železnici :)

+1/0
28.7.2014 8:24

A78l92e47x28a81n86d57r 61K54o12s62t86k90a 5349806179166

Akorát že modelová železnice neveze třeba 200 lidí :) Veselo bude, až se podobná situace stane někde v lesích v zatáčce (ano v oblouku) a fírové na sebe neuvidí, aby stihli zastavit.

0/0
28.7.2014 8:47

B61o20h47u37s32l68a24v 34K84r51á14l48í67k 2541980129506

Vsadil bych se, že to s tím "bržděním na posledním chvíli" je výměšek básnického střeva pana redaktora. A v poetickém vytržení úplně zapomněl napsat, v kolik se ta událost vlastně stala.

0/−1
28.7.2014 4:59

J55i93ř38í 28P42e73r84o40u11t13k64a 4432771623363

Ještěže při nich stáli všichni svatí. R^

+1/0
28.7.2014 0:05

P70e32t25r 57N34o17v56o33t33n92y 3969452539222

Tak zas tu nekdo začne pindat o červených čepicích, nebo by fakt bylo lepší to ETCS?

0/0
27.7.2014 22:48

A85l56e62x83a49n77d86r 77K87o28s46t61k96a 5309646599906

Bohužel, také není všemocné.

0/0
28.7.2014 8:34

V16l87a76s77t45i39m51i77l 43S98v69o15b34o45d37a 7403288245564

No tak za:

1) Koukám, že pán inspektór už má tak nějak jasno, ale vyšetřování stále probíhá :-).

2) Neprobíhají na této trati náhodou nějaké rekonstrukce? Tzn. nejsou tam výluky? Tuto informaci jsem v článku nějak nenašel.

0/−4
27.7.2014 21:59

T11o58m38á83š 49K92n44a95i21f71l 6203350677730

A to vadí, zes to tam nenašel?

+3/0
27.7.2014 22:35

V12l90a56s76t44i50m26i21l 15S16v78o27b71o62d82a 7183318785164

Jistě, že to vadí!! Čtenář tak může nabýt dojmu, že se toto může stávat za běžných podmínek, ale co když to s tou výlukou nějak souvisí? Pak se to prostě mohlo stát, protože trať nebyla v obvyklém stavu.

0/−2
27.7.2014 22:55

I18v57o 41Ž76á14č36e83k 9110432399167

Ani při výluce se to nesmí stát.

+5/0
27.7.2014 23:10

V32l72a11s41t31i53m80i63l 83S73v40o88b53o31d15a 7323308805234

V pohodě, máte pravdu. Ale rozdíl tam přeci jenom je ;-).

+1/−1
27.7.2014 23:30

R12a50d41e29k 59H25o70l23e52c49e59k 3486820808981

To mi hlava nebere. Pokud rychlík projel červenou ve Velimi a dojel až do Kolína ke starému mostu, musel těch červených cestou projet ještě několik.

+6/−1
27.7.2014 21:56

I82v16o 25Ž40á41č38e36k 9660932419777

Někdo tady psal, že se to stalo až v Kolíně, že ten rychlík projel vjezdové návěstidlo na kolínské nádraží. Buď jedno nebo druhé je šum, protože obojí zároveň se stát nemohlo.

+1/0
28.7.2014 0:56

T68o87m54á97š 14K63u30č30e37r65a 5907532517262

Jak může vlak vjet nepovoleně na druhou kolej? To ho tam nasměroval výpravčí ve Velimi a navíc, dle přiložené fotografie jel špatně nikoliv rychlík, ale Elefant.:-/

+2/−4
27.7.2014 21:47

P60e40t38r 24M34o35t57y17č53k48a 2982168890489

Podle čeho jste to poznal?

+1/0
27.7.2014 21:52

T83o75m82á46š 87K81u55č82e67r53a 5447942277622

Protože normálně jezdí vlak vždy vpravo, pokud není mimořádná událost

Ať už je trať vyfocena jak chce, vždy jede vlak směr vpřed od fotografa po pravé koleji - musela by to být vyjímka.

+1/0
27.7.2014 22:10

R53a43d91e61k 73H23o80l96e97c52e69k 3156300608431

To na koridoru rozhodně neplatí. Dost často se jezdí po opačné koleji. Například po "správné" jede osobák a po "nesprávné ho "předjíždí" rychlík. Speciálně mezi Kolínem a Velimí velmi častý jev.

0/0
27.7.2014 22:19

T16o98m96á73š 80K45u60č81e53r65a 5687692777712

Není to vždy, už se mi taky stalo, že jsme s rychlíkem předjížděli osobák po druhé koleji a pak se vrátili na svoji pravou, ale zvykem bývá jezdit po pravé koleji. A mezi Libní a Kolínem je dosti značný kus tzv. "třetí" koleje.

0/0
27.7.2014 22:23

R84a78d38e17k 93H62o20l55e46c42e75k 3676850778401

Třetí kolej je až od Poříčan.

0/0
27.7.2014 22:31

J76a81n 60Z94e48m60a53n 8476312454262

Proč, když rychlík stojí na spojce, přes kterou měl přejezd osobák do "pravé" koleje?

+1/0
27.7.2014 22:20

T92o60m47á95š 14K52n13a35i23f72l 6413970357960

Na koridoru je obousmerny autoblok a vlaky mohou jezdit oběma směry po všech kolejích...

0/0
27.7.2014 22:36

P33e59t62r 64M96o23t58y82č51k76a 2822188740389

No a takových výjimek jsem v životě, když jsem ještě jezdil vlakem, zažil spoustu. Naprosto nemůžete spoléhat na to, že vlak pojede vpravo, zažil jsem běžně pravidelné jízdy v úseku, kde vlak (taková lokálka, kterou jsem jezdil do školy) jezdil v určitém čase "v protisměru", přičemž jej zprava předjížděl právě rychlík.

+1/0
27.7.2014 22:38

J20o40s41e16f 70K77u69b58e17š 9495375329634

Ve Velimi? Vzdyt on projel navestidlo v Koline, z Velimi jel po tratove koleji spravne... Elefant jel nejspise od nastupiste 1a, takze chvilku jede po 1. koleji, takze R mel cekat pred vjezdovym navestidlem, ktere projel...

+4/0
27.7.2014 21:58

J60o64s66e44f 83K35u96b24e11š 9905825349324

Elefant rozhodne nejel spatne, kouknete se jak vypada schema stanice... Oni ty vlaky jezdi i k nastipisti 1a, kde krizi cele zhlavi...

+2/0
27.7.2014 21:59

J67a19n 18Z70e22m95a77n 8736242814412

Se obávám, že nemáte pravdu, protože i dle fotky jel špatně rychlík, který stojí na spojce, přes kterou měl jet osobák.

+2/0
27.7.2014 22:01

P34e36t57r 36N73o52w22a36k 2737582960285

Samozřejmě, přesně tak, rychlík měl počkat u vjezdového návěstidla, až projede ten osobák na správnou kolej, tady není co řešit...

0/0
28.7.2014 8:54

R84a41d98o81v77a24n 19D48l58u81g48o19s60z 3496461368416

nákladné zabezpečovací zařízení pracuje až v poslední fázi. Jak je možné, že se na jednu kolej dostaly 2 vlaky?

+1/0
27.7.2014 21:39

T54o89m46á81š 35K20n56a77i69f49l 6573780557590

Nonkdyzbvlak projede červenou, tak se ro holt stane.

0/0
27.7.2014 22:37

M72a70r89t33i38n 22Z23l98a59t14u43š81k52a 8877474750341

Nechápu "oba strojvedoucí začali brzdit na poslední chvíli". Co zabezpečovací zařízení, které má oba vlaky automaticky zastavit?

+1/0
27.7.2014 21:29

J15i84ř93í 28K68o60c46u59r31e52k 6145184735608

Nic takového to neumí. Chybí komunikace mezi tratí a vozidlem. Na mašině je jenom opakovač, který rozsvěcuje tytéž žárovičky, co jsou na návěstidle. Přestože je tam stůj (červená) tak je možno mírnix-dírnix zadat jízdu a ono se to rozjede.

Čeká se na ETCS, to by to konečně mělo umět - cokoliv vjede, kam nemá, bude automaticky zastaveno a zastaveno bude i to, co by mohlo být ohroženo.

+1/−1
27.7.2014 22:25

I69v12o 31Ž74á48č69e26k 9180232279547

Já jsem četl, že výpravčí mají nějaký "generální stop", kterým zastaví všechny vlaky v dané oblasti. Nevím, jestli to funguje automaticky nebo jestli to dá jen signál strojvůdci. SŽDC má také podél hlavních tratí vlastní GSM síť, k čemu je dobrá?

Jinak také může elektrodispečer vypnout trakční napájení. To ale může být příliš pomalé, protože tomu dispečerovi musí někdo zavolat, on to musí správně pochopit a vlaky pak stejně mohou ujet setrvačností ještě několik km. Ale v minulosti jsem slyšel, že už to několika haváriím zabránilo.

To ETSC - což teď čtu poprvé - má být zřejmě plně automatické, ale s přispěním lidského faktoru jsou snad nějaká řešení možná i dnes.

0/0
27.7.2014 23:23

Z40d41e48n52e66k 68V39r92b25a 8529935613407

Když rychlík profrčí kolem návěstidla může být na generální stop už dávno pozdě. Navíc by si toho musel všimnout někdo, kdo by věděl, že ten rychlík měl zastavit. Tohle není řešení. Vypnutí trakčního napájení je zdánlivě účinné a třeba v Liberci je tak zabezpečena tramvajová jednokolejka do Jablonce. Ale tramvaj která se rozjíždí ze stanice a projede červenou jede pomalu a ta druhá, která do stanice vjíždí také. Navíc tramvaj není vlak a z daných rychlostí (které jsou kvůli výměnám malé) zastaví na pár metrech. U vlaku, kde se brzdné dráhy počítají na stovky metrů by ani tohle nefungovalo. Navíc vypnutí napájení nic neřeší, ten vlak pokud nezačne brzdit je schopen ujet setrvačností i desítky km. Ty jednoduché vlakové zabezpečovače fungují tak, že na daný signál na semaforu vpředu povolí jen určitou rychlost, pokud ji vlak překročí, začne okamžitě brzdit. Navíc fíra musí aktivně potvrdit rosvícení jiné návěšti na opakovači. Takže pokud strojvůdce projede žlutou a nezačne brzdit vlak zastaví. Pokud zpomalí a přehlídne červenou zastaví také ale to už vlak jede pomalu, takže i když se stane průser už to není tak jako na české železnici, kde fíra může přehlédnout všechno a projet červenou klidně 160 km/h. Vlakové zabezpečovače poslední generace jsou vlastně prakticky systémy, které jsou schopny vlak automatizovaně vést. Takový zabezpečovač ví, kolik metrů mu zbývá k semaforu, ví co na něm svítí a zastaví bezpečně před semaforem v nouzi sám. A pokud náhodou nezastaví, je schopen komunikovat s okolím a zastavit kolizní provoz. I ten jednoduchý zabezpečovač by dokázal eliminovat většinu průserů, ale dnes už nemá smysl budovat cokoliv jiného jak ETCS.

0/0
28.7.2014 3:18

V14í19t53ě73z16s69l19a90v 84K52l72o79z31í22k 3981169174957

Po ztrátě napájení je strojvedoucí dle předpisů povinen vlak zastavit,právě pro tyto případy. Myslím, že to platí od nehody v Jablůnce. (kamion hořící na přejezdu, následné vypnutí proudu a najetí peršana do něj)V

0/0
28.7.2014 4:32

J70a75n 73Z38e28m97a16n 8646832744242

Tohle bylo ve vyhlášce daleko dříve, než byla nehoda v Jablůnce.

0/0
28.7.2014 4:54

Z57d18e75n50ě89k 70J38o25n52á11š 9531189636540

No a jak to zastaví takový náklad v případě vypnutí napájení, kdy nemůže použít dynamickou brzdu? To ubrzdí pouze vzduchem?

0/0
28.7.2014 8:04

J87a74n 72Z45e55m40a86n 8176552324842

Průběžná brzda se Vám zdá málo? Pokud je dynamická brzda závislá na napětí v troleji, tak se stejně nedá započítat do brzdících procent.

0/0
28.7.2014 11:21

I66v75o 90Ž55á66č51e85k 9440762369447

Pokud je to tak, jak tady psal pan Kubeš, že přejel až vjezdové návěstidlo v Kolíně, tak je jasné, že výpravčí neměl šanci cokoli udělat. Mě spletla ta Velim v článku.

A s tím vypnutím napájení jsem si to nevymyslel. Slyšel jsem to přímo od elektrodispečera z Přerova, který to jednou udělal. Bylo to už někdy v 90. letech, tehdy zřejmě moc jiných možností nebylo.

0/0
28.7.2014 8:17

J96a38n 40B51o69h89a64t94ý 7267670208822

Železnice, dobrodružství svého druhu. Abych parafrázoval někdejší reklamní slogan Českých drah. Při posledních 4 cestách vlakem jsem ani jednou nedojel z bodu A do bodu B. Vždycky nějaký problém. Je to skoro stejně drahé, jako když jedu autem, což je fascinující. Navíc když člověk zůstane ve velkém krajském městě (ČB) a v osm večer na rozpadajícím se nádraží zjistí, že už se nikam nedostane, tak marně přemýšlí, jaký že má vlastně cestování vlakem smysl?

+2/−6
27.7.2014 21:29

M39a32r43t28i37n 43Z36l50a61t52u65š33k93a 8477694840581

No nevím. Jel jsem onekdá cestu Brno-Ledeč nad Sázavou. Autem mě vyšla na 550Kč. Vlakem na 150Kč.

+1/0
27.7.2014 21:30

L66a73d85a 27N53o76v43a14k 4132693967

při spotřebě přes 10l / 100 km ti to asi je víceméně jedno, kolik utratíš, ne...?;-)

0/0
27.7.2014 21:52

J52a60n 15B26o56h91a60t32ý 7327330578102

Ano, pokud dojede. Pokud se někde zakopete a ujede vám přípoj, což je velmi časté, už jste někde jinde, protože místo civění do zdi jste třeba mohl udělat nějakou práci a vydělat na dvě takové cesty. Záleží ale, kam jedete. Na koridoru je to něco jiného než jet do nějaké díry.

0/0
27.7.2014 21:56

R50e85n82é 54F72l17á56š32a30r 5794450594

Prepocitavani casu na penize nemam rad, ale to, ze po osme uz nic z budejic na prahu nejede, je vazne spatne.

0/0
27.7.2014 22:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.