Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

U Kolína vjel rychlík na kolej jiného vlaku. Od srážky je dělilo 27 metrů

Provoz na vlakovém koridoru mezi Prahou a Kolínem se v neděli v podvečer zastavil. U Velimi projel rychlík návěstidlo a ocitl se na koleji určené pro jiný vlak. Oba strojvedoucí začali brzdit až na poslední chvíli, vlaky zastavily jen 27 metrů od sebe. Některé spoje dráhy zrušily bez náhrady, jiné odklonily nebo je nahradily autobusy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M29i63l77o41s11l10a79v 19K79a24n38t20o76r54e75k 1709487781149

Lupo z křišťálu, tuhle mě jeden  pokritizoval, že mám blbej písemnej projev, ale tato věta "Oba !!vedoucí!! zastavili, když viděli protijedoucí vlak....  " stojí za to. Opravdu na pisálky nemám Nebylo by lepší napsat oba !!ředitelé nebo šéfové !!;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
28.7.2014 10:14

J72i54ř69í 29L66i51e35t27a31v87e20c 8383949883899

Akorát ta fotka je nesmysl. To si iDnes moc práce nedala. To není Velim, to je fotka z Kolína. Oba vlaky stojí a jsou ve směru od Prahy na Kolín (nejsou proti sobě, ale za sebou). Tady se běžně stojí a čeká na povolení vjet do stanice na nádraží v Kolíně.

0/0
28.7.2014 9:08

J63a79n 21Z35e19l24e89n34k43a 2146986668735

Ale to by ten rychlík nestál takto, ale o hodně dál před vjezdem do stanice. Tohle je poloha už po průjezdu kolem vjezdového návěstidla, rozřezu výhybky a zastavení.

+1/0
28.7.2014 9:45

M82i63r48o37s55l20a89v 23Z72i12k92m54u65n64d 7419533894233

NIKOLI, ta fotka ukazuje skutečně postavení vlaků. Ešus 9344 odjížděl do Prahy přes kolej 101 na traťovou kolej číslo 2 a proti němu stojí R 851, který projel cestové návěstidlo ...

0/0
28.7.2014 11:47

M77i29r90o54s14l77a81v 29Z35i24k66m83u61n67d 7449703364743

Obsah článku je naprostý blábol, autor nezná podrobnosti a píše nesmysly, následně pak vzniká zmatená diskuse ...

Nehodová událost se stala v KOLÍNĚ, nikoli ve VELIMI. To je dost podstatný rozdíl ...

Vlak 851 jedoucí od Prahy projel cestové návěstidlo Sc101c v poloze zakazující jízdu a vjel do vlakové cesty vlaku 9344 postavené z koleje 101b  na druhou traťovou kolej směr Velim (Praha). Došlo  k říznutí výhybky číslo 196.

Následně musel být zastaven provoz a po zadokumentování události (psal jsem o postupu včera) byly vlaky staženy a pro nesjízdnost poškozené výhybky se mezi Kolínem a Velimí jezdí pouze jednokolejně ...

+1/0
28.7.2014 9:07

K61a43r53e89l 96V61a17c31h45u67t 9783722549763

Rád bych se mýlil, ale zdá se mi, že se tady na českých kolejích už delší dobu schyluje ke škaredé tragédii...  :-(!!Rv[>-]

+2/0
28.7.2014 8:56

A79l67e35x37a59n69d54r 35K83o74s55t87k49a 5349206949376

Přesně. Podobných událostí je nějak moc. A v tomto konkrétním případě to zachránila jen rovná trať a dlouhý výhled. Být to někde, kde je omezená viditelnost na třeba 100 metrů tak bum.

+1/0
28.7.2014 9:22

A66l96e38x78a34n38d92r 92K95o56s46t60k56a 5519216179116

Ano, výhybka je mocná čarodějka, ale pokud je v protisměru, tak si jí rozjetých XY tun vlaku prostě prorazí.

0/−1
28.7.2014 8:17

J44o97s24e84f 16K18o69m25á50r72e67k 5954342724509

To funguje už i na modelové železnici :)

+1/0
28.7.2014 8:24

A80l47e46x44a59n39d52r 22K31o70s64t23k51a 5299386599216

Akorát že modelová železnice neveze třeba 200 lidí :) Veselo bude, až se podobná situace stane někde v lesích v zatáčce (ano v oblouku) a fírové na sebe neuvidí, aby stihli zastavit.

0/0
28.7.2014 8:47

B86o30h86u79s21l26a14v 96K57r75á90l50í33k 2371310309446

Vsadil bych se, že to s tím "bržděním na posledním chvíli" je výměšek básnického střeva pana redaktora. A v poetickém vytržení úplně zapomněl napsat, v kolik se ta událost vlastně stala.

0/−1
28.7.2014 4:59

J36i19ř98í 31P73e94r81o29u52t22k50a 4312211473353

Ještěže při nich stáli všichni svatí. R^

+1/0
28.7.2014 0:05

P55e87t25r 13N73o22v34o15t60n67y 3149632759462

Tak zas tu nekdo začne pindat o červených čepicích, nebo by fakt bylo lepší to ETCS?

0/0
27.7.2014 22:48

A53l38e18x59a20n34d60r 40K80o36s65t59k19a 5649376429866

Bohužel, také není všemocné.

0/0
28.7.2014 8:34

V98l74a22s97t90i26m28i17l 15S22v69o98b58o77d46a 7413198585454

No tak za:

1) Koukám, že pán inspektór už má tak nějak jasno, ale vyšetřování stále probíhá :-).

2) Neprobíhají na této trati náhodou nějaké rekonstrukce? Tzn. nejsou tam výluky? Tuto informaci jsem v článku nějak nenašel.

0/−4
27.7.2014 21:59

T26o49m19á71š 29K51n88a73i19f43l 6953100597640

A to vadí, zes to tam nenašel?

+3/0
27.7.2014 22:35

V45l94a29s96t68i45m87i94l 57S64v42o55b43o52d38a 7783568155554

Jistě, že to vadí!! Čtenář tak může nabýt dojmu, že se toto může stávat za běžných podmínek, ale co když to s tou výlukou nějak souvisí? Pak se to prostě mohlo stát, protože trať nebyla v obvyklém stavu.

0/−2
27.7.2014 22:55

I50v93o 32Ž88á90č61e49k 9610482449767

Ani při výluce se to nesmí stát.

+5/0
27.7.2014 23:10

V69l53a47s80t20i47m58i83l 80S25v19o67b55o67d39a 7593148985134

V pohodě, máte pravdu. Ale rozdíl tam přeci jenom je ;-).

+1/−1
27.7.2014 23:30

R80a46d35e81k 89H63o85l48e26c93e81k 3126210318821

To mi hlava nebere. Pokud rychlík projel červenou ve Velimi a dojel až do Kolína ke starému mostu, musel těch červených cestou projet ještě několik.

+6/−1
27.7.2014 21:56

I30v46o 68Ž52á53č50e59k 9420842579217

Někdo tady psal, že se to stalo až v Kolíně, že ten rychlík projel vjezdové návěstidlo na kolínské nádraží. Buď jedno nebo druhé je šum, protože obojí zároveň se stát nemohlo.

+1/0
28.7.2014 0:56

T68o13m12á31š 59K48u68č30e78r84a 5607362177222

Jak může vlak vjet nepovoleně na druhou kolej? To ho tam nasměroval výpravčí ve Velimi a navíc, dle přiložené fotografie jel špatně nikoliv rychlík, ale Elefant.:-/

+2/−4
27.7.2014 21:47

P27e44t27r 32M68o43t87y91č31k45a 2732368730799

Podle čeho jste to poznal?

+1/0
27.7.2014 21:52

T41o64m42á19š 90K61u80č50e21r48a 5157652317982

Protože normálně jezdí vlak vždy vpravo, pokud není mimořádná událost

Ať už je trať vyfocena jak chce, vždy jede vlak směr vpřed od fotografa po pravé koleji - musela by to být vyjímka.

+1/0
27.7.2014 22:10

R25a16d19e53k 83H21o75l72e86c40e39k 3166570888461

To na koridoru rozhodně neplatí. Dost často se jezdí po opačné koleji. Například po "správné" jede osobák a po "nesprávné ho "předjíždí" rychlík. Speciálně mezi Kolínem a Velimí velmi častý jev.

0/0
27.7.2014 22:19

T44o47m79á95š 35K32u81č47e94r67a 5667962607572

Není to vždy, už se mi taky stalo, že jsme s rychlíkem předjížděli osobák po druhé koleji a pak se vrátili na svoji pravou, ale zvykem bývá jezdit po pravé koleji. A mezi Libní a Kolínem je dosti značný kus tzv. "třetí" koleje.

0/0
27.7.2014 22:23

R44a10d61e16k 72H71o28l53e39c58e50k 3156150918681

Třetí kolej je až od Poříčan.

0/0
27.7.2014 22:31

J75a45n 91Z97e39m13a79n 8556952824712

Proč, když rychlík stojí na spojce, přes kterou měl přejezd osobák do "pravé" koleje?

+1/0
27.7.2014 22:20

T91o90m88á42š 64K27n38a39i14f93l 6473940147160

Na koridoru je obousmerny autoblok a vlaky mohou jezdit oběma směry po všech kolejích...

0/0
27.7.2014 22:36

P76e65t66r 44M44o97t13y56č86k80a 2712418230939

No a takových výjimek jsem v životě, když jsem ještě jezdil vlakem, zažil spoustu. Naprosto nemůžete spoléhat na to, že vlak pojede vpravo, zažil jsem běžně pravidelné jízdy v úseku, kde vlak (taková lokálka, kterou jsem jezdil do školy) jezdil v určitém čase "v protisměru", přičemž jej zprava předjížděl právě rychlík.

+1/0
27.7.2014 22:38

J19o86s80e64f 58K25u36b41e63š 9265935669604

Ve Velimi? Vzdyt on projel navestidlo v Koline, z Velimi jel po tratove koleji spravne... Elefant jel nejspise od nastupiste 1a, takze chvilku jede po 1. koleji, takze R mel cekat pred vjezdovym navestidlem, ktere projel...

+4/0
27.7.2014 21:58

J13o34s98e66f 69K95u59b76e98š 9405275899604

Elefant rozhodne nejel spatne, kouknete se jak vypada schema stanice... Oni ty vlaky jezdi i k nastipisti 1a, kde krizi cele zhlavi...

+2/0
27.7.2014 21:59

J21a87n 74Z56e44m22a84n 8396732354692

Se obávám, že nemáte pravdu, protože i dle fotky jel špatně rychlík, který stojí na spojce, přes kterou měl jet osobák.

+2/0
27.7.2014 22:01

P62e83t38r 54N93o31w26a16k 2127762420575

Samozřejmě, přesně tak, rychlík měl počkat u vjezdového návěstidla, až projede ten osobák na správnou kolej, tady není co řešit...

0/0
28.7.2014 8:54

R72a53d75o30v30a78n 36D67l90u49g31o44s35z 3686181258766

nákladné zabezpečovací zařízení pracuje až v poslední fázi. Jak je možné, že se na jednu kolej dostaly 2 vlaky?

+1/0
27.7.2014 21:39

T77o52m57á51š 67K21n96a39i74f26l 6213600917920

Nonkdyzbvlak projede červenou, tak se ro holt stane.

0/0
27.7.2014 22:37

M19a54r52t76i48n 39Z95l94a69t80u68š15k20a 8457244250741

Nechápu "oba strojvedoucí začali brzdit na poslední chvíli". Co zabezpečovací zařízení, které má oba vlaky automaticky zastavit?

+1/0
27.7.2014 21:29

J70i19ř64í 57K33o95c15u31r37e83k 6235274675928

Nic takového to neumí. Chybí komunikace mezi tratí a vozidlem. Na mašině je jenom opakovač, který rozsvěcuje tytéž žárovičky, co jsou na návěstidle. Přestože je tam stůj (červená) tak je možno mírnix-dírnix zadat jízdu a ono se to rozjede.

Čeká se na ETCS, to by to konečně mělo umět - cokoliv vjede, kam nemá, bude automaticky zastaveno a zastaveno bude i to, co by mohlo být ohroženo.

+1/−1
27.7.2014 22:25

I59v13o 74Ž32á86č71e40k 9970712459367

Já jsem četl, že výpravčí mají nějaký "generální stop", kterým zastaví všechny vlaky v dané oblasti. Nevím, jestli to funguje automaticky nebo jestli to dá jen signál strojvůdci. SŽDC má také podél hlavních tratí vlastní GSM síť, k čemu je dobrá?

Jinak také může elektrodispečer vypnout trakční napájení. To ale může být příliš pomalé, protože tomu dispečerovi musí někdo zavolat, on to musí správně pochopit a vlaky pak stejně mohou ujet setrvačností ještě několik km. Ale v minulosti jsem slyšel, že už to několika haváriím zabránilo.

To ETSC - což teď čtu poprvé - má být zřejmě plně automatické, ale s přispěním lidského faktoru jsou snad nějaká řešení možná i dnes.

0/0
27.7.2014 23:23

Z81d84e92n70e19k 47V54r83b51a 8899685353357

Když rychlík profrčí kolem návěstidla může být na generální stop už dávno pozdě. Navíc by si toho musel všimnout někdo, kdo by věděl, že ten rychlík měl zastavit. Tohle není řešení. Vypnutí trakčního napájení je zdánlivě účinné a třeba v Liberci je tak zabezpečena tramvajová jednokolejka do Jablonce. Ale tramvaj která se rozjíždí ze stanice a projede červenou jede pomalu a ta druhá, která do stanice vjíždí také. Navíc tramvaj není vlak a z daných rychlostí (které jsou kvůli výměnám malé) zastaví na pár metrech. U vlaku, kde se brzdné dráhy počítají na stovky metrů by ani tohle nefungovalo. Navíc vypnutí napájení nic neřeší, ten vlak pokud nezačne brzdit je schopen ujet setrvačností i desítky km. Ty jednoduché vlakové zabezpečovače fungují tak, že na daný signál na semaforu vpředu povolí jen určitou rychlost, pokud ji vlak překročí, začne okamžitě brzdit. Navíc fíra musí aktivně potvrdit rosvícení jiné návěšti na opakovači. Takže pokud strojvůdce projede žlutou a nezačne brzdit vlak zastaví. Pokud zpomalí a přehlídne červenou zastaví také ale to už vlak jede pomalu, takže i když se stane průser už to není tak jako na české železnici, kde fíra může přehlédnout všechno a projet červenou klidně 160 km/h. Vlakové zabezpečovače poslední generace jsou vlastně prakticky systémy, které jsou schopny vlak automatizovaně vést. Takový zabezpečovač ví, kolik metrů mu zbývá k semaforu, ví co na něm svítí a zastaví bezpečně před semaforem v nouzi sám. A pokud náhodou nezastaví, je schopen komunikovat s okolím a zastavit kolizní provoz. I ten jednoduchý zabezpečovač by dokázal eliminovat většinu průserů, ale dnes už nemá smysl budovat cokoliv jiného jak ETCS.

0/0
28.7.2014 3:18
Foto

V21í92t71ě26z70s40l61a52v 56K31l40o42z84í89k 3511479344867

Po ztrátě napájení je strojvedoucí dle předpisů povinen vlak zastavit,právě pro tyto případy. Myslím, že to platí od nehody v Jablůnce. (kamion hořící na přejezdu, následné vypnutí proudu a najetí peršana do něj)V

0/0
28.7.2014 4:32

J81a58n 60Z67e88m34a33n 8316572764932

Tohle bylo ve vyhlášce daleko dříve, než byla nehoda v Jablůnce.

0/0
28.7.2014 4:54

Z81d71e18n91ě85k 66J97o64n73á55š 9361919146620

No a jak to zastaví takový náklad v případě vypnutí napájení, kdy nemůže použít dynamickou brzdu? To ubrzdí pouze vzduchem?

0/0
28.7.2014 8:04

J43a86n 23Z87e47m96a14n 8546352874282

Průběžná brzda se Vám zdá málo? Pokud je dynamická brzda závislá na napětí v troleji, tak se stejně nedá započítat do brzdících procent.

0/0
28.7.2014 11:21

I61v98o 40Ž67á84č50e35k 9420242339817

Pokud je to tak, jak tady psal pan Kubeš, že přejel až vjezdové návěstidlo v Kolíně, tak je jasné, že výpravčí neměl šanci cokoli udělat. Mě spletla ta Velim v článku.

A s tím vypnutím napájení jsem si to nevymyslel. Slyšel jsem to přímo od elektrodispečera z Přerova, který to jednou udělal. Bylo to už někdy v 90. letech, tehdy zřejmě moc jiných možností nebylo.

0/0
28.7.2014 8:17

J83a67n 62B66o96h47a21t89ý 7277360258852

Železnice, dobrodružství svého druhu. Abych parafrázoval někdejší reklamní slogan Českých drah. Při posledních 4 cestách vlakem jsem ani jednou nedojel z bodu A do bodu B. Vždycky nějaký problém. Je to skoro stejně drahé, jako když jedu autem, což je fascinující. Navíc když člověk zůstane ve velkém krajském městě (ČB) a v osm večer na rozpadajícím se nádraží zjistí, že už se nikam nedostane, tak marně přemýšlí, jaký že má vlastně cestování vlakem smysl?

+2/−6
27.7.2014 21:29

M75a30r25t83i83n 19Z83l24a75t19u52š54k93a 8297434450481

No nevím. Jel jsem onekdá cestu Brno-Ledeč nad Sázavou. Autem mě vyšla na 550Kč. Vlakem na 150Kč.

+1/0
27.7.2014 21:30

L49a36d77a 19N97o65v97a48k 4662663827

při spotřebě přes 10l / 100 km ti to asi je víceméně jedno, kolik utratíš, ne...?;-)

0/0
27.7.2014 21:52

J62a78n 28B11o86h84a40t67ý 7127540928362

Ano, pokud dojede. Pokud se někde zakopete a ujede vám přípoj, což je velmi časté, už jste někde jinde, protože místo civění do zdi jste třeba mohl udělat nějakou práci a vydělat na dvě takové cesty. Záleží ale, kam jedete. Na koridoru je to něco jiného než jet do nějaké díry.

0/0
27.7.2014 21:56

R91e87n52é 65F73l56á13š57a35r 5954450334

Prepocitavani casu na penize nemam rad, ale to, ze po osme uz nic z budejic na prahu nejede, je vazne spatne.

0/0
27.7.2014 22:25





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.