Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Přechod upozorní Pražany na blížící se tramvaj, rozbliká se pod nohama

Zvýšit bezpečí chodců na krizových křižovatkách - to je hlavní cíl radnice Prahy 8, která kvůli němu brzy zavede novinku. Na přechody pro chodce umístí světelnou signalizaci, která chodce upozorní na blížící se tramvaj.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K57a58r51e74l 84J48a49r22o64s45l78a60v 95P16r27o32c96h49á27z87k22a 7596386822264

Vybrané přechody (kde má chodec již automaticky přednost) doporučuji doplnit semafory jen pro tramvaje zaručující chodci bezpečný přechod. Asi to bude levnější a hlavně bezpečnější než nebezpečně spoléhat na detekci tramvaje, zvukovým znamením to poslouží i těm co vidí špatně nebo vůbec. Mezi vozovkou a kolejí by byl často už dnes potřeba malý ostrůvek kde by chodec přežil bezztráty života nebo zdraví.

S auty je problém, pravidelně procházím celou ulici vozovkou, protože se mezi řadu aut a domy s velkou brašnou přes rameno nevejdu.

Začaly se objevovat nepřechody, často se sníženým okrajem pro nájezd, značení přechodu a přednost chodce zde chybí. Lze na nepřechodu parkovat?

Vyhrazení taxístojánek vedlo k tomu, že jsou využívána především k odstavení vozu a firmy nemající oprávnění stojí v jeho bezprostřední blízkosti, často například na Letenském náměstí na křižovatce Horákové a Ovenecké. Pravidelně stojí na křižovatce, přímo na přechodu. V prostoru zastávky tramvaje jsem byl svědkem neuvěřitelné události. Po kolejích rychle projížděl policejní vůz bez znamení dávající mu přednost, tramvaj v zastávce předjel vlevo a rychle se vrátil na pravou stranu aby se vyhnul protijedoucí tramvaji. Kdyby někdo přes přechod právě přecházel neměl by šanci.

Povšimli jste si, že policejní vůz u krajnice nebo na chodníku má vždy zapnutý oslňující maják úplně zbytečně i když nic nebrání plynulému průjezdu. Naopak když projíždí prostorem určený tramvajím nemají zapnutý ani maják, ani sirénu. Pravidelně se to stává jak na Letenském náměstí tak na Vltavské.

Ani tramvaje se už často při rozjezdu ze zastávky neobtěžují zazvonit. Přechod na Letenském náměstí je zrádný i tím, že přímo přiléhá k zastávce, a když se souprava rozjede bez zazvonění a v protisměru přijíždí další, je chodec, zvláště ten pomalejší, lapen na přechodu v neřešitelné situaci.

Mně se tentokrát ještě podařilo doběhnout včas, ale co příště až budu starší?

0/0
20.8.2014 8:56

J13a52n 77B21l11a97h96u35t 31J24r43. 2326764252

Perfektne a vystizne receno.Myslim ze i s vibracemi to nakonec nenahradi poctivou a tolik opomijenou opatrnost jak ridicu,tak chodcu.Dle meho nazoru je to jen dalsi tendr na zbytecnou hracku.

+2/0
6.8.2014 8:59

M65a16t79o98u61š 26K83y64n80c75l 2368948736296

Kdyz si nekdo nevsimne prijizdejici tramvaje tak asi i snadno prehledne kdyz blika prechod.

+2/0
5.8.2014 22:04

K35a27r79e29l 46D69r86d33a 6774612977

O víkendu mě u Benešova pobavil semafor napojený na měření rychlosti. Pokud jede auto 49,5 km/h má zelenou, pokud jede přes 50, dá mu semafor červenou.

  Hezké a funkční, až na zneužití dopravního značení. Semafor se zde zneužívá k jednoznačné šikaně řidičů. Být takové řešení na každém rohu, naučí se řidiči červenou projíždět a nerespektovat. Zkuste je pak ohlídat. Tahle "mazaná obec" si asi těžko zajistí na návsi policejní hlídku rozdávající 24 hodin denně pokuty. A pokud jde o bezpečnost, sám jsem vesnici projížděl tak, abych si to zařízení především otestoval. Dopravní situace a ohledy na místní chodce byly až druhořadé.

  Blikající přechod mi přijde jako stejná záludnost. V Praze chodci respektují pravidla a dopravní značení jen relativně. Bude to snad znamenat, že když přechod nebliká mohu jít na červenou nebo vstoupit v klidu pod auto? (Tramvaj chodce skutečně nepřejede, a to je účel. To že ho přejede auto není už problém radnice, ale řidiče.)

  Nebo místo světelných přechodů budeme zavádět přechody na půl cesty - blikající přechody - protože radnice ušetří?

  Řešení bych chtěl vidět v provozu a mít k němu statistiky nehodovosti a vyjádření dopravních expertů.

+2/0
5.8.2014 17:37
Foto

M79a95r17t62i27n 49Š72u55b53r57t 1835631404305

Vybraná místa jsou vše přechody neřízené, bez světelné signalizace.

U viaduktu problém být může, tramvaj jezdí celkem rychle a přímo z chodníku vidět není.

https://www.google.cz/maps/@50.091895,14.441785,3a,75y,83.16h,81.13t/data=!3m4!1e1!3m2!1szOKVXVpzxcaf2pwljrCcsQ!2e0?hl=cs

U metra Křižíkova je naopak vidět dobře a tramvaj se tam v obou směrech teprve rozjíždí ze zastávky, tj. musí tam předtím stát. Tam je taková instalace úplně zbytečná.

https://www.google.cz/maps/@50.093982,14.451145,3a,75y,68.74h,69.84t/data=!3m4!1e1!3m2!1sj6bDProCp62pnHYPd_vPFg!2e0?hl=cs  

Na Zenklově spíš dělají problém auta jedoucí směrem do centra a stálo by za to přechod zúžit roztažením nároží, kde se parkuje, a tím výrazně zpřehlednit. https://www.google.cz/maps/@50.11489,14.469647,3a,75y,109.04h,78.02t/data=!3m4!1e1!3m2!1skVmdKl3NJll021xpvqtsOg!2e0?hl=cs

+1/0
5.8.2014 19:34

K62a31r75e50l 25D36r78d31a 6104142447

Ano. Podle mě by standardně jakákoliv radnice problematický neřízený přechod přestavěla na světelný. Snaha ponechat neřízený přechod a přitom investovat do elektronické signalizace mi přijde podivná. Účelnost takového zařízení neznám a chtěl bych k tomu nějaké informace. (Koneckonců jde o veřejné prostředky.)

  Ten obrázek je od dodavatelské firmy a důvěru nevzbuzuje. Blikat bude "čára" před vstupem do kolejiště. Řeč je o tramvajích a firma namaluje trolejbus na kolejích... Asi nějaký dodavatel "nápadu" prosazuje zakázku.

  Řekněme, že chodci budou blikání brát jako červenou. A tedy bez blikání se budou chovat více problematicky. Aneb problém řidičů tramvají s chodci se přehodí na řidiče osobáků. Třeba... Nad plánkem mě napadají chodci, co vstoupí do vozovky, zastaví auta a pak je blikání zarazí v pohybu. A všichni budou čekat na tramvaj.

  U červené je stanoven čas na opuštění přechodu. U blikání to bude jak? Bude stanovena vzdálenost a pak tramvaj vletí do chodců? To asi ne, že.

  Patrně snaha neomezit MHD a přitom se pokusit o vyšší bezpečnost chodců. Osobně bych volil konzervativní řešení. Třeba barevně označený přechod a nápisy "pozor tramvaj". Ale třeba je to dobrý nápad a Karlíňané se v něm rádi stanou pokusnými morčaty. ;-D

0/0
6.8.2014 6:49

M23i84c17h38a41l 38C27h10a80l30u75p11a 6638350639483

Ty semafory jsou spíš pro rychlosti nad 50. Mě to přijde celkem dobré, normální lidi to neomezuje a ty co jezdí rychle to přinutí zpomalit, červenou většina lidí zatím dodržuje narozdíl od oemezené rychlosti v obci.

Pak ještě existují semafory s trvalou červenou, která se přepne když přijíždí auto. U těch je problém, že kola to dost často nedetekuje, takže je člověk musí projet na červenou nebo čekat, až náhodou pojede nějaké auto :-).

0/0
5.8.2014 22:22

K30a71r90e70l 85D58r66d24a 6924452187

Ano, hřeší to na to, že červenou řidiči ještě respektují. Kamera fotící průjezd červenou tam žádná ale není, policista tam nestojí. Semafor neřeší ani přechod, ani křižovatku. Jezdit tudy častěji, tak nakonec pojedu obcí 70 a červenou projedu. A začnu přemýšlet, zda je třeba červenou vždy respektovat.

  Odbor dopravy mi u domu na hlavní nasázel 30 v délce asi 1 km. Tak volám té babě, co to nařídila - "řidiči nám 50 nedodržují no a na 30 pojedou max. těch 50". Policie to hned využila a sázela občas pokuty za nedodržování 30. Kontroly policií byly ostatně úkolované radnicí - resp. tou babou. Poslední dobou se naštěstí nekontroluje nic. Na začátku úseku je malá kamera. (Počítám že je to kukátko měšťáků a že to neumí dělat fotky pro vyměření pokuty.) Kdo tady jede celý úsek 30, je za bezohledného idiota, co zdržuje provoz. Ostatně, dá se předjet. Tak tady i "slušňáci" jezdí 50. 30 tady nemá opodstatnění. Většina řidičů jede 70 jako na 50 a 30 se zcela ignoruje. Jinak to nejde. Policie má jen připravenou pastičku na řidiče, když potřebuje zlepšit rozpočet. :-P

0/0
6.8.2014 7:09

M50i82c75h79a90l 72C49h41a42l43u24p24a 6398820819193

Až začnou jezdit na červenou, tak tam policajti začnou rozdávat pokuty a body :-).

Jinak s tou rychlostí - jeden čas jsem jezdil v ulici na Zličíně, kde byly také třicítky a nikdo to moc nedodržoval. Po zavedení bodového systému měli všichni nějakou dobu strach, tak se tam začali courat tou třicítkou. Za chvíli ty značky sundali.

Omezení na 50 v obci mi přijde celkem rozumné, 30 pro normální komunikaci je podle mě blbost. Vtipné ještě bylo, že v jednom směru se dalo jezdit normálně, v druhém byl zákaz vjezdu pro lidi, co tam nebydleli.

0/0
6.8.2014 9:33

R53o60m67a49n 85P75o16l17á40č38e27k 5846569705

99% nehod chodců vs tram je v nepozornosti, roztržitosti. Tomu nepomůže ani kdyby tm byla závora...Je vidět, že se blíží volby...

+3/0
5.8.2014 16:47

M23a92r33t86i44n 34L11u38k13e61š 3316921301345

Když se nad tím inteligentně uvažující člověk zamyslí, tak je to k smíchu i k pláči zároveň.

Upozornění na blížící se tramvaj - potřebná to záležitost R^ Blížící se tramvaj totiž není slyšet a už vůbec není vidět. Tramvaj se zásadně objevuje před přechodem zákeřně znenadání.

+13/0
5.8.2014 15:37

M15i41c18h88a75l 15C15h55a53l58u41p44a 6748450509733

Třeba forcity za jízdy skoro slyšet nejsou.

+1/0
5.8.2014 22:23
Foto

M86a91r70t29i49n 90Š36u93b58r79t 1805491974465

100% detekci tramvaje ještě žádné podobné zařízení neprokázalo. Právě na to se naráží při instalaci těchto "light" zabezpečení, že třeba slabozrací vyžadují, aby to skutečně 100% fungovalo a mohli se na to spolehnout. Když si zvyknete koukat na svítící pruh a ne na přijíždějící tramvaj, může být sem tam výpadek zařízení hodně vážným problémem. A instalovat zabezpečení typu železničního přejezdu, které nabízí téměř 100 % detekci, to se prostě ve městě hromadně nedá. Obecně každé blikání odpoutává pozornost od toho nejdůležitějšího, od vzájemného očního kontaktu obou účastníků provozu.

Když řidiči rozblikáme značku přechodu přímo nad vozovkou v okamžiku, kdy přechází chodec, jeho pohled se často zafixuje na tu blikající značku a vůbec nevnímá toho přecházejícího chodce. Stejný efekt mají i blikající knoflíky ve vozovce ve středu přechodu. Zejména příležitostní řidiči, kteří to na místě neznají, se začnou věnovat barvě a frekvenci toho blikání a zapomínají koukat na chodce. Nebo se soustředí na chodce vycházejícího z jedné strany a přehlédnou chodce ze strany opačné.

Základem by mělo být zajistit oboustranný dobrý rozhled bez překážek a dostatečné osvětlení okolí přechodu, ne jen bodově místa přechodu. Blikání může vypadat efektně, asi obecně pomůže u chodců většímu pocitu vlastní bezpečnosti, ale má to i svá rizika.

+13/0
5.8.2014 14:55

E56v65ž51e10n 74P31o49l50á79k 3508248681443

Schválně, kdo sem jako první napíše, že chodec by měl mít před tramvaji přednost.

0/0
5.8.2014 14:52

M90a52r68i88á60n 64V26o69j60t72e79k 2424777479598

Nebyl jste to náhodou Vy? ;-D

0/0
5.8.2014 15:02

9181944640167

Když se někdo nerozhlédne a nebo dokonce vědomě vstoupí pod tramvaj v domnění, že má přednost a tramvaj na kolejích zastaví, pak nemají jeho geny v genofondu lidstva co pohledávat a dle Darwinovy teorie je správné, že sám svůj kód z genofondu vymaže svou vlastní blbostí.

+11/0
5.8.2014 14:10

G19a96b91r88i43e10l 23H11o32r16t50e55n 9591159983834

Z okna koukám na zastávku Hradčanská a ujišťuji vás, že přinejmenším tam ty nebezpečné situace nevznikají kvůli pocitu, že mají chodci přednost - jde o jakousi selektivní slepotu, danou patrně řešením přechodu, protože lidé mnohem častěji sledují zastávku, než opačný směr.

+1/0
5.8.2014 14:24

E35v69ž29e26n 33P38o84l82á84k 3188318371713

Na Hradčanské jde především o lenost používat podchod a neschopnost čist správně popisky.

+4/0
5.8.2014 14:51
Foto

M40a55r24t43i15n 71Š51u12b19r68t 1745591414195

Na Hradčanské jde především o to, že by tam vůbec ty řízené přechody přes tramvajové koleje být nemusely. Je tam tramvajový střídací a kontrolní bod, tramvaje kolikrát vyčkávají déle než na běžné zastávce a je nemožné nastavit detekci jejich jízdy tak, aby to fungovalo. Kdyby tam semafory nebyly, chodci by přecházeli klasicky podle hesla, rozhlédnu se - jede - nejede - jdu - nejdu. Se světly tam roste chaos, kdy člověk vidí, že ještě tramvaj nejede, ale on by mohl jít, ale nemůže. Tak tam tak cuká nohama a nakonec se rozhodne jít na červenou - někdy zrovna blbě. Někdy naopak před blížící se tramvají nejde, ač má sám zelenou. Občas při změně signálu ucukne zpět, nebo tramvaj chce už jet a zrovna už zase nemůže. Je to pěkné si z toho udělat film, jak absurdní situace ten semafor "umí" vyvolat. Je tam nejméně 20x víc potenciálně nebezpečných situací mezi chodci a tramvajemi než na pěších zónách s tramvajemi na Andělu či na náměstí Republiky - a vše je způsobeno jen existencí těch dvou semaforů.

+5/0
5.8.2014 15:00

E28v15ž23e73n 43P93o21l89á88k 3788418771343

Tak ona i původní předblanková Hradčanská fungovala dobře, přechod před tramvaji stojící v zastávce dává větší smysl než obráceně...ale když vidím, jak teď někdo vyleze na opačnou stranu z metra než potřeboval a vydá se přes všechny přechody, aby ušetřil pár schodů. ..

0/0
5.8.2014 15:57

M23a17r79t21i71n 50R69u75z90i16c50k87a 1632968746667

nejde o to usetrit par schodu, ale o to, jak se tam dostat s kocarem, to ten prechod je nejlepsi reseni. Samozrejme by bylo vhodne sladit svetla s tramvajemi tak aby tam nebyly absurdity, kdy nic nejede a je cervena a cekate jako blbec...

0/0
5.8.2014 18:49
Foto

M93a69r83t23i20n 79P68i21š74t37o25r81a 8518768826659

Podle mého názoru ty "přechody" přes koleje na Hradčanské nejsou formálně přechody pro chodce. Zebra tam není a nápis Pozor Tram za vyznačení přechodu nepovažuji. Zrovna tak semafor přechod nevyznačuje. Bohužel přecházet po tom chodec nejspíš má, protože to je nejspíš považováno za "místo pro přecházení". To je sice nedefinované a z boku nerozpoznatelné, ale tady to nejspíš je.

0/0
7.8.2014 12:25

C57h44r31i96s95t34i88a64n 27M21o64r35g20e46n29s54t94e29r93n 5285666536534

Moc let mi neni, ale nevim proc by auta mela jezdit rovne a chodci chodit zbytecne do schodu. Notabene ne kazdy do tech schodu bez problemu muze, ne kazdy jde bez tasek...

0/0
5.8.2014 18:59







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.