Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Přechod upozorní Pražany na blížící se tramvaj, rozbliká se pod nohama

Zvýšit bezpečí chodců na krizových křižovatkách - to je hlavní cíl radnice Prahy 8, která kvůli němu brzy zavede novinku. Na přechody pro chodce umístí světelnou signalizaci, která chodce upozorní na blížící se tramvaj.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K15a38r70e40l 77J80a27r26o58s28l50a69v 18P18r81o98c40h22á33z81k19a 7276146342794

Vybrané přechody (kde má chodec již automaticky přednost) doporučuji doplnit semafory jen pro tramvaje zaručující chodci bezpečný přechod. Asi to bude levnější a hlavně bezpečnější než nebezpečně spoléhat na detekci tramvaje, zvukovým znamením to poslouží i těm co vidí špatně nebo vůbec. Mezi vozovkou a kolejí by byl často už dnes potřeba malý ostrůvek kde by chodec přežil bezztráty života nebo zdraví.

S auty je problém, pravidelně procházím celou ulici vozovkou, protože se mezi řadu aut a domy s velkou brašnou přes rameno nevejdu.

Začaly se objevovat nepřechody, často se sníženým okrajem pro nájezd, značení přechodu a přednost chodce zde chybí. Lze na nepřechodu parkovat?

Vyhrazení taxístojánek vedlo k tomu, že jsou využívána především k odstavení vozu a firmy nemající oprávnění stojí v jeho bezprostřední blízkosti, často například na Letenském náměstí na křižovatce Horákové a Ovenecké. Pravidelně stojí na křižovatce, přímo na přechodu. V prostoru zastávky tramvaje jsem byl svědkem neuvěřitelné události. Po kolejích rychle projížděl policejní vůz bez znamení dávající mu přednost, tramvaj v zastávce předjel vlevo a rychle se vrátil na pravou stranu aby se vyhnul protijedoucí tramvaji. Kdyby někdo přes přechod právě přecházel neměl by šanci.

Povšimli jste si, že policejní vůz u krajnice nebo na chodníku má vždy zapnutý oslňující maják úplně zbytečně i když nic nebrání plynulému průjezdu. Naopak když projíždí prostorem určený tramvajím nemají zapnutý ani maják, ani sirénu. Pravidelně se to stává jak na Letenském náměstí tak na Vltavské.

Ani tramvaje se už často při rozjezdu ze zastávky neobtěžují zazvonit. Přechod na Letenském náměstí je zrádný i tím, že přímo přiléhá k zastávce, a když se souprava rozjede bez zazvonění a v protisměru přijíždí další, je chodec, zvláště ten pomalejší, lapen na přechodu v neřešitelné situaci.

Mně se tentokrát ještě podařilo doběhnout včas, ale co příště až budu starší?

0/0
20.8.2014 8:56

J85a63n 89B48l53a56h93u11t 22J76r73. 2716454892

Perfektne a vystizne receno.Myslim ze i s vibracemi to nakonec nenahradi poctivou a tolik opomijenou opatrnost jak ridicu,tak chodcu.Dle meho nazoru je to jen dalsi tendr na zbytecnou hracku.

+2/0
6.8.2014 8:59

M67a60t88o39u57š 27K79y39n79c49l 2528518436126

Kdyz si nekdo nevsimne prijizdejici tramvaje tak asi i snadno prehledne kdyz blika prechod.

+2/0
5.8.2014 22:04

K12a47r32e29l 53D35r52d11a 6404622677

O víkendu mě u Benešova pobavil semafor napojený na měření rychlosti. Pokud jede auto 49,5 km/h má zelenou, pokud jede přes 50, dá mu semafor červenou.

  Hezké a funkční, až na zneužití dopravního značení. Semafor se zde zneužívá k jednoznačné šikaně řidičů. Být takové řešení na každém rohu, naučí se řidiči červenou projíždět a nerespektovat. Zkuste je pak ohlídat. Tahle "mazaná obec" si asi těžko zajistí na návsi policejní hlídku rozdávající 24 hodin denně pokuty. A pokud jde o bezpečnost, sám jsem vesnici projížděl tak, abych si to zařízení především otestoval. Dopravní situace a ohledy na místní chodce byly až druhořadé.

  Blikající přechod mi přijde jako stejná záludnost. V Praze chodci respektují pravidla a dopravní značení jen relativně. Bude to snad znamenat, že když přechod nebliká mohu jít na červenou nebo vstoupit v klidu pod auto? (Tramvaj chodce skutečně nepřejede, a to je účel. To že ho přejede auto není už problém radnice, ale řidiče.)

  Nebo místo světelných přechodů budeme zavádět přechody na půl cesty - blikající přechody - protože radnice ušetří?

  Řešení bych chtěl vidět v provozu a mít k němu statistiky nehodovosti a vyjádření dopravních expertů.

+2/0
5.8.2014 17:37
Foto

M78a95r23t23i17n 69Š32u65b50r87t 1905501664245

Vybraná místa jsou vše přechody neřízené, bez světelné signalizace.

U viaduktu problém být může, tramvaj jezdí celkem rychle a přímo z chodníku vidět není.

https://www.google.cz/maps/@50.091895,14.441785,3a,75y,83.16h,81.13t/data=!3m4!1e1!3m2!1szOKVXVpzxcaf2pwljrCcsQ!2e0?hl=cs

U metra Křižíkova je naopak vidět dobře a tramvaj se tam v obou směrech teprve rozjíždí ze zastávky, tj. musí tam předtím stát. Tam je taková instalace úplně zbytečná.

https://www.google.cz/maps/@50.093982,14.451145,3a,75y,68.74h,69.84t/data=!3m4!1e1!3m2!1sj6bDProCp62pnHYPd_vPFg!2e0?hl=cs  

Na Zenklově spíš dělají problém auta jedoucí směrem do centra a stálo by za to přechod zúžit roztažením nároží, kde se parkuje, a tím výrazně zpřehlednit. https://www.google.cz/maps/@50.11489,14.469647,3a,75y,109.04h,78.02t/data=!3m4!1e1!3m2!1skVmdKl3NJll021xpvqtsOg!2e0?hl=cs

+1/0
5.8.2014 19:34

K93a32r68e82l 60D68r14d13a 6514662197

Ano. Podle mě by standardně jakákoliv radnice problematický neřízený přechod přestavěla na světelný. Snaha ponechat neřízený přechod a přitom investovat do elektronické signalizace mi přijde podivná. Účelnost takového zařízení neznám a chtěl bych k tomu nějaké informace. (Koneckonců jde o veřejné prostředky.)

  Ten obrázek je od dodavatelské firmy a důvěru nevzbuzuje. Blikat bude "čára" před vstupem do kolejiště. Řeč je o tramvajích a firma namaluje trolejbus na kolejích... Asi nějaký dodavatel "nápadu" prosazuje zakázku.

  Řekněme, že chodci budou blikání brát jako červenou. A tedy bez blikání se budou chovat více problematicky. Aneb problém řidičů tramvají s chodci se přehodí na řidiče osobáků. Třeba... Nad plánkem mě napadají chodci, co vstoupí do vozovky, zastaví auta a pak je blikání zarazí v pohybu. A všichni budou čekat na tramvaj.

  U červené je stanoven čas na opuštění přechodu. U blikání to bude jak? Bude stanovena vzdálenost a pak tramvaj vletí do chodců? To asi ne, že.

  Patrně snaha neomezit MHD a přitom se pokusit o vyšší bezpečnost chodců. Osobně bych volil konzervativní řešení. Třeba barevně označený přechod a nápisy "pozor tramvaj". Ale třeba je to dobrý nápad a Karlíňané se v něm rádi stanou pokusnými morčaty. ;-D

0/0
6.8.2014 6:49

M73i35c48h26a46l 42C17h87a98l94u58p11a 6428650359453

Ty semafory jsou spíš pro rychlosti nad 50. Mě to přijde celkem dobré, normální lidi to neomezuje a ty co jezdí rychle to přinutí zpomalit, červenou většina lidí zatím dodržuje narozdíl od oemezené rychlosti v obci.

Pak ještě existují semafory s trvalou červenou, která se přepne když přijíždí auto. U těch je problém, že kola to dost často nedetekuje, takže je člověk musí projet na červenou nebo čekat, až náhodou pojede nějaké auto :-).

0/0
5.8.2014 22:22

K81a21r45e61l 59D40r77d86a 6204582777

Ano, hřeší to na to, že červenou řidiči ještě respektují. Kamera fotící průjezd červenou tam žádná ale není, policista tam nestojí. Semafor neřeší ani přechod, ani křižovatku. Jezdit tudy častěji, tak nakonec pojedu obcí 70 a červenou projedu. A začnu přemýšlet, zda je třeba červenou vždy respektovat.

  Odbor dopravy mi u domu na hlavní nasázel 30 v délce asi 1 km. Tak volám té babě, co to nařídila - "řidiči nám 50 nedodržují no a na 30 pojedou max. těch 50". Policie to hned využila a sázela občas pokuty za nedodržování 30. Kontroly policií byly ostatně úkolované radnicí - resp. tou babou. Poslední dobou se naštěstí nekontroluje nic. Na začátku úseku je malá kamera. (Počítám že je to kukátko měšťáků a že to neumí dělat fotky pro vyměření pokuty.) Kdo tady jede celý úsek 30, je za bezohledného idiota, co zdržuje provoz. Ostatně, dá se předjet. Tak tady i "slušňáci" jezdí 50. 30 tady nemá opodstatnění. Většina řidičů jede 70 jako na 50 a 30 se zcela ignoruje. Jinak to nejde. Policie má jen připravenou pastičku na řidiče, když potřebuje zlepšit rozpočet. :-P

0/0
6.8.2014 7:09

M70i78c16h19a91l 19C70h49a59l57u39p11a 6708540189593

Až začnou jezdit na červenou, tak tam policajti začnou rozdávat pokuty a body :-).

Jinak s tou rychlostí - jeden čas jsem jezdil v ulici na Zličíně, kde byly také třicítky a nikdo to moc nedodržoval. Po zavedení bodového systému měli všichni nějakou dobu strach, tak se tam začali courat tou třicítkou. Za chvíli ty značky sundali.

Omezení na 50 v obci mi přijde celkem rozumné, 30 pro normální komunikaci je podle mě blbost. Vtipné ještě bylo, že v jednom směru se dalo jezdit normálně, v druhém byl zákaz vjezdu pro lidi, co tam nebydleli.

0/0
6.8.2014 9:33

R35o94m36a20n 81P28o12l77á67č69e55k 5726219755

99% nehod chodců vs tram je v nepozornosti, roztržitosti. Tomu nepomůže ani kdyby tm byla závora...Je vidět, že se blíží volby...

+3/0
5.8.2014 16:47

M17a48r59t31i57n 19L37u26k51e90š 3496561631955

Když se nad tím inteligentně uvažující člověk zamyslí, tak je to k smíchu i k pláči zároveň.

Upozornění na blížící se tramvaj - potřebná to záležitost R^ Blížící se tramvaj totiž není slyšet a už vůbec není vidět. Tramvaj se zásadně objevuje před přechodem zákeřně znenadání.

+13/0
5.8.2014 15:37

M31i62c16h60a87l 85C68h37a83l62u51p60a 6958870179243

Třeba forcity za jízdy skoro slyšet nejsou.

+1/0
5.8.2014 22:23
Foto

M51a11r92t86i45n 63Š92u32b94r85t 1115261674205

100% detekci tramvaje ještě žádné podobné zařízení neprokázalo. Právě na to se naráží při instalaci těchto "light" zabezpečení, že třeba slabozrací vyžadují, aby to skutečně 100% fungovalo a mohli se na to spolehnout. Když si zvyknete koukat na svítící pruh a ne na přijíždějící tramvaj, může být sem tam výpadek zařízení hodně vážným problémem. A instalovat zabezpečení typu železničního přejezdu, které nabízí téměř 100 % detekci, to se prostě ve městě hromadně nedá. Obecně každé blikání odpoutává pozornost od toho nejdůležitějšího, od vzájemného očního kontaktu obou účastníků provozu.

Když řidiči rozblikáme značku přechodu přímo nad vozovkou v okamžiku, kdy přechází chodec, jeho pohled se často zafixuje na tu blikající značku a vůbec nevnímá toho přecházejícího chodce. Stejný efekt mají i blikající knoflíky ve vozovce ve středu přechodu. Zejména příležitostní řidiči, kteří to na místě neznají, se začnou věnovat barvě a frekvenci toho blikání a zapomínají koukat na chodce. Nebo se soustředí na chodce vycházejícího z jedné strany a přehlédnou chodce ze strany opačné.

Základem by mělo být zajistit oboustranný dobrý rozhled bez překážek a dostatečné osvětlení okolí přechodu, ne jen bodově místa přechodu. Blikání může vypadat efektně, asi obecně pomůže u chodců většímu pocitu vlastní bezpečnosti, ale má to i svá rizika.

+13/0
5.8.2014 14:55

E67v90ž77e55n 23P70o47l92á66k 3608878311783

Schválně, kdo sem jako první napíše, že chodec by měl mít před tramvaji přednost.

0/0
5.8.2014 14:52

M31a47r94i67á75n 29V62o83j35t14e62k 2124447269518

Nebyl jste to náhodou Vy? ;-D

0/0
5.8.2014 15:02

9661654890817

Když se někdo nerozhlédne a nebo dokonce vědomě vstoupí pod tramvaj v domnění, že má přednost a tramvaj na kolejích zastaví, pak nemají jeho geny v genofondu lidstva co pohledávat a dle Darwinovy teorie je správné, že sám svůj kód z genofondu vymaže svou vlastní blbostí.

+11/0
5.8.2014 14:10

G36a67b94r40i91e15l 19H60o10r79t62e10n 9291849753714

Z okna koukám na zastávku Hradčanská a ujišťuji vás, že přinejmenším tam ty nebezpečné situace nevznikají kvůli pocitu, že mají chodci přednost - jde o jakousi selektivní slepotu, danou patrně řešením přechodu, protože lidé mnohem častěji sledují zastávku, než opačný směr.

+1/0
5.8.2014 14:24

E53v72ž48e15n 57P90o89l14á16k 3528518601683

Na Hradčanské jde především o lenost používat podchod a neschopnost čist správně popisky.

+4/0
5.8.2014 14:51
Foto

M13a75r24t93i31n 40Š95u94b78r10t 1365831244535

Na Hradčanské jde především o to, že by tam vůbec ty řízené přechody přes tramvajové koleje být nemusely. Je tam tramvajový střídací a kontrolní bod, tramvaje kolikrát vyčkávají déle než na běžné zastávce a je nemožné nastavit detekci jejich jízdy tak, aby to fungovalo. Kdyby tam semafory nebyly, chodci by přecházeli klasicky podle hesla, rozhlédnu se - jede - nejede - jdu - nejdu. Se světly tam roste chaos, kdy člověk vidí, že ještě tramvaj nejede, ale on by mohl jít, ale nemůže. Tak tam tak cuká nohama a nakonec se rozhodne jít na červenou - někdy zrovna blbě. Někdy naopak před blížící se tramvají nejde, ač má sám zelenou. Občas při změně signálu ucukne zpět, nebo tramvaj chce už jet a zrovna už zase nemůže. Je to pěkné si z toho udělat film, jak absurdní situace ten semafor "umí" vyvolat. Je tam nejméně 20x víc potenciálně nebezpečných situací mezi chodci a tramvajemi než na pěších zónách s tramvajemi na Andělu či na náměstí Republiky - a vše je způsobeno jen existencí těch dvou semaforů.

+5/0
5.8.2014 15:00

E32v35ž33e98n 11P25o41l75á94k 3228278431303

Tak ona i původní předblanková Hradčanská fungovala dobře, přechod před tramvaji stojící v zastávce dává větší smysl než obráceně...ale když vidím, jak teď někdo vyleze na opačnou stranu z metra než potřeboval a vydá se přes všechny přechody, aby ušetřil pár schodů. ..

0/0
5.8.2014 15:57

M20a13r49t86i98n 66R19u49z21i59c33k14a 1892538406567

nejde o to usetrit par schodu, ale o to, jak se tam dostat s kocarem, to ten prechod je nejlepsi reseni. Samozrejme by bylo vhodne sladit svetla s tramvajemi tak aby tam nebyly absurdity, kdy nic nejede a je cervena a cekate jako blbec...

0/0
5.8.2014 18:49

M76a69r15t30i17n 75P60i82š27t27o60r66a 8868448476979

Podle mého názoru ty "přechody" přes koleje na Hradčanské nejsou formálně přechody pro chodce. Zebra tam není a nápis Pozor Tram za vyznačení přechodu nepovažuji. Zrovna tak semafor přechod nevyznačuje. Bohužel přecházet po tom chodec nejspíš má, protože to je nejspíš považováno za "místo pro přecházení". To je sice nedefinované a z boku nerozpoznatelné, ale tady to nejspíš je.

0/0
7.8.2014 12:25

C19h23r62i74s68t95i86a95n 25M86o23r84g22e49n76s20t50e32r64n 5645496726254

Moc let mi neni, ale nevim proc by auta mela jezdit rovne a chodci chodit zbytecne do schodu. Notabene ne kazdy do tech schodu bez problemu muze, ne kazdy jde bez tasek...

0/0
5.8.2014 18:59





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.