Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Hranaté karosy v metropoli dojezdily, Pražany vozily 32 let

Pražský dopravní podnik v pátek vyřadil z provozu posledních pět autobusů Karosa B731. Tento typ autobusů vozil Pražany od roku 1982. Z garáží dopravce značka Karosa nezmizí, ve vozovém parku zůstávají pozdější modely, převážně modernizované řady 900 vyráběné v letech 1996 až 2006.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T43o69m30á41š 94P68í93c67l 3426923781387

A co kultovní Ikarusy?Ještě někde jezdí? U těch jsem měl i z kopce vždycky pocit, že bych měl vylézt a jít tlačit :-)

0/0
13.9.2014 15:18
Foto

R80o25m92a75n 50K47o49z75e88l 4887376773374

Bohužel už ne....

http://www.busportal.cz/modules.php?name=article&sid=10101

0/0
13.9.2014 15:28

P84e94t66r 74F78o40l59t89y77s 7505161370928

Dnes zrovna jezdil jeden historický v Ostravě kvůli dni otevřených dveří. ;-D

Jinak v pravidelném provozu žádný starý dvoustovkový Ikarus už snad u nás ani na Slovensku nejezdí. Ale když se podíváte do Polska, tam byste ještě mohl něco najít (před 10 měsíci, když jsem byl v Katovicích, tak jsem ještě viděl Ikarus 280 na pravidelné lince a letos v červnu jsem zase viděl Ikarus 260 ve městě Czechowice-Dziedzice), pak ještě je uvidíte v Budapešti, tam dokonce část Ikarusů jezdí ještě i jako trolejbusy.

0/0
13.9.2014 22:15
Foto

R54o52m43a88n 53K17o12z17e26l 4507786683284

V mém okolí ještě občas na linkách tyto vozy potkám, dokonce i 28 let starý vůz...

http://seznam-autobusu.cz/vuz/32243

Už se začínají vyřazovat i zaoblené Karosy 934, což mne mrzí, protože je pamatuju jako úplně nové a zvuk motoru Renault je fakt nezaměnitelný.

0/0
13.9.2014 14:19

J79o57s87e10f 54Š41v52e14c 6195726364913

Mluvčí DP zřejmě dodnes neví, co je to klimatizace. Nevím, čím jezdí do práce. Asi Felicií. Já mu ji pustím v kamiónu

0/0
13.9.2014 10:29

J63i62ř28í 47E13r74b85e47n 1563914966427

Tuhle zprávu jsem dřív zaregistroval na Seznamu/Novinkách - lidi, tam zase je diskuse blbců... ;-D

+2/0
13.9.2014 9:20

J98i45ř30í 74N29e67u54m87e16i59s59t12e12r 2762945733841

:)

0/0
13.9.2014 21:05
Foto

O88n45d78r16e96j 88K53u83r68c 9236752915308

No konecne. Vzdyt to bylo pro ostudu...

+1/−8
13.9.2014 8:01

A71l87e59š 54N11o19v21á77k 6838510287476

Ty jsi pro ostudu ;-D

+2/0
13.9.2014 12:23

J85a13n 12D25v44o36ř78á21k 4623662563277

Už se těším na článek:

V roce 2042 pražský dopravní podnik vyřadil ze stavu poslední autobus SOR 18 z Libchav...

Dožijou se ty střepy alespoň roku 2020???

+3/−2
13.9.2014 1:37

J35a12k55u75b 89R59o53u78s 3943840874712

Jsem smutný, stejně jako když se vyřazovaly EČs a pak 81-71 :-(

+1/0
13.9.2014 0:16

M51i57r74o85s62l16a14v 92J60e68ž21e85k 8511676332868

Nejlepší autobus byla beztak Karosa ŠM 11.

+4/0
12.9.2014 23:49

J95i79ř67í 14E40r42b28e98n 1633454866337

No, jak se to vezme. Za šoférem se nedalo sedět, protože 2/3 místa pro nohy zabral trychtýř od tělesa topení. To topení bylo tažené jen po levé straně karosérie a fungovalo tak do poloviny busu, takže nejraději jsme sedali za levé přední kolo - po pravé straně busu děsně táhlo a zábly nohy. Kvůli mizernému topení byly v sychravém počasí věčně opocené prosklené střešní oblouky, voda z nich stékala na rezavějící rám a pak kapala na ramena a hlavy cestujících. Dva velkoplošné střešní "vikýře" se nesměly otevírat za deště, jinak jste byli ostříkaní. Pár let po vyrobení už dveřní mechanismy byly vyběhané tak, že jste ven viděli nejen okny, ale i mezerami mezi dveřními křidly...

Ale byl z nich výborný výhled ven a skvěle seděly na silnici. V roce 1997 jsme absolvovali ve zrenovované ŠD11 školní výlet Ústí nad Labem - Brno, po dálnici si to svištělo 110-120 km/h (ne tachometrových, ale skutečně jsme to vypočetli z kilometrovníků!) a když nás v jednom místě předjížděl turistický autobus, byli na jeho oknech nalepeni jeden vedle druhého Japonci s foťáky :-)

+1/0
13.9.2014 9:30

A96l49e51š 10N25o40v72á86k 6608920587566

Ty eŠky měli vynikající jízdní vlastnosti, protože měly motor uprostřed.

0/0
13.9.2014 13:53

A62l62e66š 66N89o69v34á32k 6368660817256

To každopádně, to byly nejhezčí autobusy.

0/0
13.9.2014 12:25

T27o83n40d19a 38H75e31j26l28í79k 1958203269207

Ještě by mohly jít "do důchodu" tyto kloubové....

Jinak co se týče níže zmíněného odpružení, tak tady bych uvedl, že jsem zažil jednu jízdu v takovémto kloubovém starém autobusu, která fakt byla utrpením a musel jsem po pár zastávkách vystoupit. To bylo, jako kdyby tam neměl pružiny žádný...

+2/0
12.9.2014 22:33

J69i21ř93í 46E36r13b30e20n 1503774746617

Ano, B 741 a C 744 byly strašné busy. Přetížený zadek škrtal o asfalt, kloub věčně vystrčený k nebi, houpalo se to na všechny strany a směry...

0/0
13.9.2014 9:33

M18a93t21ú64š 96B40e66n36a82k 9408984622573

Gratulujem Prahe, že urobila niečo čo Bratislava už pred 3 rokmi. Zrovna som čítal, že posledný bus tohto typu vyradili aj v Pieštanoch;-D

+2/−11
12.9.2014 22:29

R83a70d42e37k 81D65o56l49e79ž98a23l 2379883390780

Jenomže v Bratislavě neměli autobusy z roku 1995 jako v Praze, ale starší, takže je vyřadili dřív. Navíc na nich nedělali skoro žádné generální opravy, takže to byly ke konci opravdu vraky. Tím bych se moc nechlubil.

+12/−1
12.9.2014 22:39

J93o16z42e62f 44T76i66c37h15ý 8628825656539

no skoro ziadne by som netvrdil. Len modernizaciou a plynofikaciou preslo 110 vozidiel. problem je ta neudrzba, ktora vladne v garazach DPB. Avsak pri rozpocte prazskeho dopravneho podniku, je fakt trochu hanba, ze 700vkove karosy opustaju ulice ako 19 rocne.

0/0
13.9.2014 12:29
Foto

P88a37v39e21l 40F87r51u41m87e81r68t 5217284217388

Gratuluju Bratislavě, že v ní dosud narozdíl od zbytku střední a západní Evropy nejezdí jediná nízkopodlažní tram. ;-D

+9/0
12.9.2014 22:51

J94o97z36e17f 10T87i42c75h96ý 8458285806279

uz len par mesiacov ;-D

0/0
13.9.2014 12:30

J42a36r74o98s10l12a60v 51H68a11n95z11l87í46k 2159335733518

No. Jsem Prazak, co aktualne zije v Bratislave. Pokud jde o kvalitu dopravnich prostredku MHD, tak bych Bratislavu rozhodne moc nezminoval. Tragedie s obcasnymi svetlymi momenty.

+8/0
13.9.2014 0:03

M26a65r38t42i17n 35K74o65n64e56č60n41ý 3740224179345

Máte pravdu jen částečně. Krátké sedmikila v Bratislavě opravdu už nejezdí, kloubové sedmikila se tam ale vesele prohání nadále. Zrovna včera jsem jich několik potkal. Všechny jezdí na plyn a jezdí ve žlutozeleném provedení s logem SPP.

+1/−1
13.9.2014 5:01

J98o61z17e69f 21T25i60c85h35ý 8958395166219

nuz nie je bus ako bus. Nase Karosy 700 boli posledne z 1993, takze v premavke tak boli o rok dlhsie ako tie Prazske. Samozrejme stav v akom dojazdili je uplne ina vec. Prehrdzavele, vecne na poruchach, s deravymi sedackami, dotrhanou podlahou. Toto nie je popis stavu prazskych vozidiel.

0/0
13.9.2014 12:25

M50a37r51t33i93n 12W24a87l10l29n48e34r 6435470134890

Kdyz jsem byl maly, tak jsem jezdil s tetou Ruzou kazdou stredu do Kbel k panu reznikovi Slabovi pro maso. A vzdy sem měl vzdycky strasnou radost, ze jede tenhle "novy autobus" a ne ten, co jezdil normalne, takovy ten obly. No, teta Ruza umrela nekdy okolo roku 1988.

+3/0
12.9.2014 21:32

J37i35ř83í 92N63e47u53m26e14i39s10t15e51r 2172205943671

Tak tu jsem neznal.

+4/0
12.9.2014 23:01

P53a23v29e19l 17J80e19l91í45n97e41k 6685445766776

Taky jsem vždy považoval tenhle autobus za "nový". A oni je už vyřazují, je to zvláštní...

+3/0
13.9.2014 8:27

A56l95e96š 70N55o22v57á13k 6828350297636

Byly nové, to ano. Pamatuji si, jak jsme s nimi jezdili z Chodova do Kunratic na kolej...

Jenže to bylo před deseti lety a více.;-)

0/0
13.9.2014 12:28

P11a19v45e91l 19Ř52a65p89e33k 7832806299535

Nebyly to špatné stroje. Když to porovnám s těmi dnešními autobusy, kde vržou plasty, všechno se klepe, po přejetí kdejakého kamínku to skočí div si neukousnu jazyk, tak jsem opravdu zvědav, jestli také vydrží sloužit tak dlouho.

+9/0
12.9.2014 20:14

R74o11m27a48n 22P56o68l62á32č57e55k 5196489495

To je spíš o koncepci busu. U NP vozů nezbývá  tolik prostoru na vypružení. U SORů navíc tomu přidávají menší kola.

+8/0
12.9.2014 20:24

A54l94e20š 45N82o87v26á17k 6818100167316

Přesně tak.

 Moje známá s těmito typy jezdila i jako s trolejbusy a těm novým říká čínskej plastovej trabant.;-)

0/0
13.9.2014 12:32

J26i78ř86í 53K71l24i77m26e80š 9211401644709

No nazdar8-o

Si ty hranatý busy pamatuju, když byly fungl nový;-D, ach jo......

+21/0
12.9.2014 19:47

J78o59s11e78f 60M88i82š70k12o21v93s23k47ý 6972416373661

Já si zase vždycky uvědomím, že jsem jako malý kluk ve sportu fandil hráčům, z nichž někteří jsou dnes už zasloužilými trenéry ;-)

+3/0
12.9.2014 20:26

J29i26ř42í 89K40l89i74m77e85š 9401411314689

Hmmm, a někteří už ani nežijou......

0/0
13.9.2014 20:14
Foto

K43a64r54e74l 14Z37v24á38r30a 7204324602

Je to příjemné svezení, jen jestli to stojí za ty peníze. Jen "kompenzace na veřejnou silniční dopravu" jsou na letošek nějakých 11 miliard. A zhruba stejný má mít letos Praha schodek. Nechtěl bych se dočkat chvíle, kdy by Praha jen na úrocích utrácela polovinu rozpočtu :-/

+5/−1
12.9.2014 19:10

R23a66d92e40k 33J26a45n88a24t91a 9235316804472

Jen jestli jste to trochu nepopletl. "veřejná silniční doprava" se Prahy vůbec netýká, to jsou venkovské busy. Město ovšem dotuje dvůj dopravní podnik (tedy metro, tramvaje a busy celkem) částkou kolem 10 mld. Kč ročně.

Pokud by to nedělala, tak by měla mít Praha velký problém. Řada lidí by si dojíždění do práce tržní MHD nemohla dovolit, většina linek by zanikla.

Extrémně by vzrostl automobilový provoz v ulicích (ačkoliv dnes mají auta jen 33% podíl na dopravě, v centru mnohem méně, tak jsou to právě auta, ne MHD, kdo ucpává město). To by vyvolalo tlak na veřejné výdaje na stavbu nových silnic, což ve městě není jednoduché ani levné. Pravděpodobně by bylo nutné zavést mýto za vjezd do širšího centra, po vzoru Londýna.

Tím byste ve výsledku zdražil občanům dopravu jak veřejnou dopravou, tak osobním autem, oproti dnešnímu stavu, kdy je obojí dotováno. A už Římané věděli, jak ekonomice prospívá, když stát investuje do dopravy.

+7/0
12.9.2014 20:27

P69a36v10e74l 58Ř51a48p42e77k 7382676729925

Buďme korektní. Pakliže je dnes doprava v Praze mohutně dotována, nelze tvrdit, že bez dotací by byla dražší. Je to přesně naopak. I když by se za jízdenku platilo více, bylo by možné snížit daně. Dotace nepadají z nebe. Ve finále je také platí lidé, plus různé dodatečné náklady. Automobil je levnější ze dvou důvodů: 1) Socialistický systém MHD je neefektivní, 2) Automobilová doprava je dotována ještě mohutněji než MHD, např. rozhodnutím státu o použití daného území jako komunikace či státní výstavbou komunikací a parkovišť, které svým rozsahem řádově převyšují potřeby MHD (přičemž ta MHD i tak přepraví více lidí).

V minulosti byla veřejná doprava zcela přirozeným způsobem přepravy. Pak ovšem veškerou dopravu znárodnil stát. Bující automobilová doprava je jedním z důsledků, ať se to komu líbí nebo ne. Automobilismus je prostě socialistický systém.

+1/−7
12.9.2014 21:05

J13a22n 37D97l16o19u38h26ý 8325805475618

Tak to je dobre.Za vsechno kolem auta platim trzni ceny,v benzinu 70% dan,ale je to socialisticke.

0/0
12.9.2014 21:23

R24a94d42e54k 51J51a33n92a65t66a 9875376544612

Z benzínu se nevybírá "70% daň", ale daň konstantní, a to ve výši 12,84 Kč/l. Možná vás to překvapí, ale spotřební daně platí ve stejné výši i veřejná doprava. Pprimární účel té daně  není, aby se z ní financovaly silnice, stejně jako není účelem spotřební daně z cigaret či lihu stavět hospody. Účel je omezit spotřebu (viz název) a přispívat k plnění státního rozpočtu, aby bylo na jeho "prodělečné" kapitoly (školství, zdraví, bezpečnost ...).

Socialistické je na automobilovém provozu financování stavby a údržby dopravní cesty coby službu občanům, výhradně státem a to i v místech, kde se to z čistě izovolaného pohledu nikdy nemůže vyplatit (především silnice nižších tříd a městské stavby). Zkuste si rozpočítat, kolik by mělo být odpovídající mýto na věčně prázdné silničce mezi vesnicemi nebo v takovém tunelu Blanka, a dojde vám, že to se na nějaké dani z benzínu fakt nevybere, i kdyby k tomu ta daně měla sloužit.

+2/−1
12.9.2014 21:41

J80a22k79u88b 63Š72a59f32a42n75d85a 7925167221511

Jenže musíte také porovnat, kolik se do té silničky vrazilo peněz a kolik do Blanky. A to nejen výstavba ale i údržba. Na malé silničce udělají za 20 let pár záplat, Blanka se bude opravovat dost často.

0/0
13.9.2014 20:03

J30a47n 54D62l23o44u56h15ý 8875365865448

Nebojte se já vím, že spotřební daň z PHM je konstantní od množsví, ale spolu s DPH to kolem 70 procent dělat bude. Účelem spotřební daně na PHM určitě není omezit spotřebu, nevím z čeho by se pak financoval stát ;-D To můžete tvrdit tak možná u cigaret a i tam je to sporné. Příjem ze spotřební daně do státního rozpočtu je určitě kolem 100mld (jestli se vám chce můžete hledat). Nevím kolik stát ročně investuje do silnic,ale   vzhledem k tomu, že opět kolem 70% jsou výdaje na důchody a sociální dávky, tak to asi o moc více než 100 mld. nebude a to se nebavíme o DPH.... Jinak veřejná doprava si kromě hlavních nejvytíženějších tras nevydělá ani na PHM, plat řidiče, amortizaci vozidla atd., takže ta je dotována i když nepřihlížíme ke stavbě silnic. Jinak chci dodat,že já nepařím k odpůrcum toho, aby se z DPD na PHM financovaly i jiné potřebné věci než silnice.... Jen mi přišlo vaše prohlášení že individuální silniční doprava je socialistická nepravdivé.

0/0
15.9.2014 22:07

J79i37ř46í 34E98r53b54e38n 1253454436267

"V minulosti byla veřejná doprava zcela přirozeným způsobem přepravy. Pak ovšem veškerou dopravu znárodnil stát. Bující automobilová doprava je jedním z důsledků, ať se to komu líbí nebo ne. Automobilismus je prostě socialistický systém. "

Pane, a kdy v průběhu 20. století vládl socialismus třeba ve Spojených státech, které veřejnou dopravu likvidovaly krátce po 2. světové válce - v době, kdy například Československo zažívalo největší rozvoj MHD?

0/0
13.9.2014 9:38

P73e11t90r 62F66o67l57t44y21s 7515441290428

Přesně tak a už i té Americe došlo, že veřejná doprava je potřeba. Města jako Washington, Seattle, Portland, Tacoma a další budují tramvajové systémy, aby omezily automobilismus ve městech a dali lidem lepší možnosti mobility hromadnou dopravou, protože stávající systém nestačí.

0/0
13.9.2014 21:42

J74a41k26u33b 17Š91a62f76a38n79d94a 7955517861491

Bez dotací by byla MHD určitě dražší. Snížení daní s tím nic neudělá neboť by zasáhlo i ty, co MHD nejezdí.

0/0
13.9.2014 20:01





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.