Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Hranaté karosy v metropoli dojezdily, Pražany vozily 32 let

Pražský dopravní podnik v pátek vyřadil z provozu posledních pět autobusů Karosa B731. Tento typ autobusů vozil Pražany od roku 1982. Z garáží dopravce značka Karosa nezmizí, ve vozovém parku zůstávají pozdější modely, převážně modernizované řady 900 vyráběné v letech 1996 až 2006.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T97o87m31á98š 68P21í96c80l 3166753521217

A co kultovní Ikarusy?Ještě někde jezdí? U těch jsem měl i z kopce vždycky pocit, že bych měl vylézt a jít tlačit :-)

0/0
13.9.2014 15:18
Foto

R58o14m75a32n 82K93o83z64e68l 4177546323304

Bohužel už ne....

http://www.busportal.cz/modules.php?name=article&sid=10101

0/0
13.9.2014 15:28

P64e38t78r 60F87o54l20t67y13s 7785351430538

Dnes zrovna jezdil jeden historický v Ostravě kvůli dni otevřených dveří. ;-D

Jinak v pravidelném provozu žádný starý dvoustovkový Ikarus už snad u nás ani na Slovensku nejezdí. Ale když se podíváte do Polska, tam byste ještě mohl něco najít (před 10 měsíci, když jsem byl v Katovicích, tak jsem ještě viděl Ikarus 280 na pravidelné lince a letos v červnu jsem zase viděl Ikarus 260 ve městě Czechowice-Dziedzice), pak ještě je uvidíte v Budapešti, tam dokonce část Ikarusů jezdí ještě i jako trolejbusy.

0/0
13.9.2014 22:15
Foto

R48o28m59a84n 26K78o26z58e84l 4657436593854

V mém okolí ještě občas na linkách tyto vozy potkám, dokonce i 28 let starý vůz...

http://seznam-autobusu.cz/vuz/32243

Už se začínají vyřazovat i zaoblené Karosy 934, což mne mrzí, protože je pamatuju jako úplně nové a zvuk motoru Renault je fakt nezaměnitelný.

0/0
13.9.2014 14:19

J49o70s22e44f 89Š43v97e78c 6135826284303

Mluvčí DP zřejmě dodnes neví, co je to klimatizace. Nevím, čím jezdí do práce. Asi Felicií. Já mu ji pustím v kamiónu

0/0
13.9.2014 10:29

J28i30ř42í 52E55r34b49e87n 1393554656147

Tuhle zprávu jsem dřív zaregistroval na Seznamu/Novinkách - lidi, tam zase je diskuse blbců... ;-D

+2/0
13.9.2014 9:20

J83i90ř74í 16N70e79u72m44e10i11s14t49e55r 2682875913441

:)

0/0
13.9.2014 21:05

O73n44d45r41e63j 96K58u82r16c 9386402935708

No konecne. Vzdyt to bylo pro ostudu...

+1/−8
13.9.2014 8:01

A56l93e14š 17N60o98v68á91k 6188330197836

Ty jsi pro ostudu ;-D

+2/0
13.9.2014 12:23

J29a26n 25D91v96o86ř46á56k 4523642203297

Už se těším na článek:

V roce 2042 pražský dopravní podnik vyřadil ze stavu poslední autobus SOR 18 z Libchav...

Dožijou se ty střepy alespoň roku 2020???

+3/−2
13.9.2014 1:37

J72a29k92u25b 32R63o50u41s 3493390544202

Jsem smutný, stejně jako když se vyřazovaly EČs a pak 81-71 :-(

+1/0
13.9.2014 0:16

M44i47r17o87s32l52a65v 21J35e56ž43e79k 8421906182518

Nejlepší autobus byla beztak Karosa ŠM 11.

+4/0
12.9.2014 23:49

J93i46ř27í 90E82r84b43e40n 1163524686537

No, jak se to vezme. Za šoférem se nedalo sedět, protože 2/3 místa pro nohy zabral trychtýř od tělesa topení. To topení bylo tažené jen po levé straně karosérie a fungovalo tak do poloviny busu, takže nejraději jsme sedali za levé přední kolo - po pravé straně busu děsně táhlo a zábly nohy. Kvůli mizernému topení byly v sychravém počasí věčně opocené prosklené střešní oblouky, voda z nich stékala na rezavějící rám a pak kapala na ramena a hlavy cestujících. Dva velkoplošné střešní "vikýře" se nesměly otevírat za deště, jinak jste byli ostříkaní. Pár let po vyrobení už dveřní mechanismy byly vyběhané tak, že jste ven viděli nejen okny, ale i mezerami mezi dveřními křidly...

Ale byl z nich výborný výhled ven a skvěle seděly na silnici. V roce 1997 jsme absolvovali ve zrenovované ŠD11 školní výlet Ústí nad Labem - Brno, po dálnici si to svištělo 110-120 km/h (ne tachometrových, ale skutečně jsme to vypočetli z kilometrovníků!) a když nás v jednom místě předjížděl turistický autobus, byli na jeho oknech nalepeni jeden vedle druhého Japonci s foťáky :-)

+1/0
13.9.2014 9:30

A81l76e43š 89N71o15v56á58k 6788570347106

Ty eŠky měli vynikající jízdní vlastnosti, protože měly motor uprostřed.

0/0
13.9.2014 13:53

A97l98e92š 25N84o22v82á41k 6558980477126

To každopádně, to byly nejhezčí autobusy.

0/0
13.9.2014 12:25

T21o62n36d59a 14H76e81j78l83í21k 1398583239537

Ještě by mohly jít "do důchodu" tyto kloubové....

Jinak co se týče níže zmíněného odpružení, tak tady bych uvedl, že jsem zažil jednu jízdu v takovémto kloubovém starém autobusu, která fakt byla utrpením a musel jsem po pár zastávkách vystoupit. To bylo, jako kdyby tam neměl pružiny žádný...

+2/0
12.9.2014 22:33

J18i36ř43í 59E72r45b22e27n 1923834916287

Ano, B 741 a C 744 byly strašné busy. Přetížený zadek škrtal o asfalt, kloub věčně vystrčený k nebi, houpalo se to na všechny strany a směry...

0/0
13.9.2014 9:33

M54a92t68ú36š 97B82e38n40a78k 9198774962543

Gratulujem Prahe, že urobila niečo čo Bratislava už pred 3 rokmi. Zrovna som čítal, že posledný bus tohto typu vyradili aj v Pieštanoch;-D

+2/−11
12.9.2014 22:29

R11a75d54e25k 85D68o44l12e41ž13a56l 2969943350120

Jenomže v Bratislavě neměli autobusy z roku 1995 jako v Praze, ale starší, takže je vyřadili dřív. Navíc na nich nedělali skoro žádné generální opravy, takže to byly ke konci opravdu vraky. Tím bych se moc nechlubil.

+12/−1
12.9.2014 22:39

J89o92z69e52f 67T84i31c87h19ý 8568235566299

no skoro ziadne by som netvrdil. Len modernizaciou a plynofikaciou preslo 110 vozidiel. problem je ta neudrzba, ktora vladne v garazach DPB. Avsak pri rozpocte prazskeho dopravneho podniku, je fakt trochu hanba, ze 700vkove karosy opustaju ulice ako 19 rocne.

0/0
13.9.2014 12:29
Foto

P81a74v98e57l 46F15r71u69m66e12r16t 5247564257238

Gratuluju Bratislavě, že v ní dosud narozdíl od zbytku střední a západní Evropy nejezdí jediná nízkopodlažní tram. ;-D

+9/0
12.9.2014 22:51

J88o22z39e12f 56T36i50c84h48ý 8358395686789

uz len par mesiacov ;-D

0/0
13.9.2014 12:30

J86a44r67o72s22l24a30v 65H14a97n60z89l63í41k 2329905633388

No. Jsem Prazak, co aktualne zije v Bratislave. Pokud jde o kvalitu dopravnich prostredku MHD, tak bych Bratislavu rozhodne moc nezminoval. Tragedie s obcasnymi svetlymi momenty.

+8/0
13.9.2014 0:03

M20a69r18t97i96n 27K20o98n91e41č88n59ý 3320164459915

Máte pravdu jen částečně. Krátké sedmikila v Bratislavě opravdu už nejezdí, kloubové sedmikila se tam ale vesele prohání nadále. Zrovna včera jsem jich několik potkal. Všechny jezdí na plyn a jezdí ve žlutozeleném provedení s logem SPP.

+1/−1
13.9.2014 5:01

J82o31z43e42f 11T42i94c56h84ý 8248775226929

nuz nie je bus ako bus. Nase Karosy 700 boli posledne z 1993, takze v premavke tak boli o rok dlhsie ako tie Prazske. Samozrejme stav v akom dojazdili je uplne ina vec. Prehrdzavele, vecne na poruchach, s deravymi sedackami, dotrhanou podlahou. Toto nie je popis stavu prazskych vozidiel.

0/0
13.9.2014 12:25

M93a27r93t84i96n 29W98a70l87l47n50e61r 6235320874760

Kdyz jsem byl maly, tak jsem jezdil s tetou Ruzou kazdou stredu do Kbel k panu reznikovi Slabovi pro maso. A vzdy sem měl vzdycky strasnou radost, ze jede tenhle "novy autobus" a ne ten, co jezdil normalne, takovy ten obly. No, teta Ruza umrela nekdy okolo roku 1988.

+3/0
12.9.2014 21:32

J53i74ř53í 54N70e58u11m56e30i36s76t73e60r 2232815483971

Tak tu jsem neznal.

+4/0
12.9.2014 23:01

P15a96v23e94l 74J34e86l46í31n93e83k 6915805876196

Taky jsem vždy považoval tenhle autobus za "nový". A oni je už vyřazují, je to zvláštní...

+3/0
13.9.2014 8:27

A16l79e40š 48N34o66v32á45k 6268460637706

Byly nové, to ano. Pamatuji si, jak jsme s nimi jezdili z Chodova do Kunratic na kolej...

Jenže to bylo před deseti lety a více.;-)

0/0
13.9.2014 12:28

P51a34v19e73l 65Ř12a62p17e34k 7742806789505

Nebyly to špatné stroje. Když to porovnám s těmi dnešními autobusy, kde vržou plasty, všechno se klepe, po přejetí kdejakého kamínku to skočí div si neukousnu jazyk, tak jsem opravdu zvědav, jestli také vydrží sloužit tak dlouho.

+9/0
12.9.2014 20:14

R66o17m48a63n 27P64o49l48á67č67e80k 5816429245

To je spíš o koncepci busu. U NP vozů nezbývá  tolik prostoru na vypružení. U SORů navíc tomu přidávají menší kola.

+8/0
12.9.2014 20:24

A40l82e61š 96N58o20v63á44k 6228220297276

Přesně tak.

 Moje známá s těmito typy jezdila i jako s trolejbusy a těm novým říká čínskej plastovej trabant.;-)

0/0
13.9.2014 12:32

J89i27ř80í 84K41l97i61m97e67š 9591821804989

No nazdar8-o

Si ty hranatý busy pamatuju, když byly fungl nový;-D, ach jo......

+21/0
12.9.2014 19:47

J81o24s32e83f 65M37i91š32k86o31v33s71k76ý 6322676853311

Já si zase vždycky uvědomím, že jsem jako malý kluk ve sportu fandil hráčům, z nichž někteří jsou dnes už zasloužilými trenéry ;-)

+3/0
12.9.2014 20:26

J94i36ř43í 98K73l31i67m81e36š 9821301444569

Hmmm, a někteří už ani nežijou......

0/0
13.9.2014 20:14
Foto

K80a10r79e97l 75Z94v41á60r55a 7844374942

Je to příjemné svezení, jen jestli to stojí za ty peníze. Jen "kompenzace na veřejnou silniční dopravu" jsou na letošek nějakých 11 miliard. A zhruba stejný má mít letos Praha schodek. Nechtěl bych se dočkat chvíle, kdy by Praha jen na úrocích utrácela polovinu rozpočtu :-/

+5/−1
12.9.2014 19:10

R12a94d56e22k 64J74a93n22a45t63a 9565466984172

Jen jestli jste to trochu nepopletl. "veřejná silniční doprava" se Prahy vůbec netýká, to jsou venkovské busy. Město ovšem dotuje dvůj dopravní podnik (tedy metro, tramvaje a busy celkem) částkou kolem 10 mld. Kč ročně.

Pokud by to nedělala, tak by měla mít Praha velký problém. Řada lidí by si dojíždění do práce tržní MHD nemohla dovolit, většina linek by zanikla.

Extrémně by vzrostl automobilový provoz v ulicích (ačkoliv dnes mají auta jen 33% podíl na dopravě, v centru mnohem méně, tak jsou to právě auta, ne MHD, kdo ucpává město). To by vyvolalo tlak na veřejné výdaje na stavbu nových silnic, což ve městě není jednoduché ani levné. Pravděpodobně by bylo nutné zavést mýto za vjezd do širšího centra, po vzoru Londýna.

Tím byste ve výsledku zdražil občanům dopravu jak veřejnou dopravou, tak osobním autem, oproti dnešnímu stavu, kdy je obojí dotováno. A už Římané věděli, jak ekonomice prospívá, když stát investuje do dopravy.

+7/0
12.9.2014 20:27

P91a63v11e39l 54Ř71a86p40e50k 7332916779555

Buďme korektní. Pakliže je dnes doprava v Praze mohutně dotována, nelze tvrdit, že bez dotací by byla dražší. Je to přesně naopak. I když by se za jízdenku platilo více, bylo by možné snížit daně. Dotace nepadají z nebe. Ve finále je také platí lidé, plus různé dodatečné náklady. Automobil je levnější ze dvou důvodů: 1) Socialistický systém MHD je neefektivní, 2) Automobilová doprava je dotována ještě mohutněji než MHD, např. rozhodnutím státu o použití daného území jako komunikace či státní výstavbou komunikací a parkovišť, které svým rozsahem řádově převyšují potřeby MHD (přičemž ta MHD i tak přepraví více lidí).

V minulosti byla veřejná doprava zcela přirozeným způsobem přepravy. Pak ovšem veškerou dopravu znárodnil stát. Bující automobilová doprava je jedním z důsledků, ať se to komu líbí nebo ne. Automobilismus je prostě socialistický systém.

+1/−7
12.9.2014 21:05

J71a53n 69D49l51o16u13h70ý 8365205685718

Tak to je dobre.Za vsechno kolem auta platim trzni ceny,v benzinu 70% dan,ale je to socialisticke.

0/0
12.9.2014 21:23

R17a35d32e20k 27J52a43n97a68t13a 9765586264402

Z benzínu se nevybírá "70% daň", ale daň konstantní, a to ve výši 12,84 Kč/l. Možná vás to překvapí, ale spotřební daně platí ve stejné výši i veřejná doprava. Pprimární účel té daně  není, aby se z ní financovaly silnice, stejně jako není účelem spotřební daně z cigaret či lihu stavět hospody. Účel je omezit spotřebu (viz název) a přispívat k plnění státního rozpočtu, aby bylo na jeho "prodělečné" kapitoly (školství, zdraví, bezpečnost ...).

Socialistické je na automobilovém provozu financování stavby a údržby dopravní cesty coby službu občanům, výhradně státem a to i v místech, kde se to z čistě izovolaného pohledu nikdy nemůže vyplatit (především silnice nižších tříd a městské stavby). Zkuste si rozpočítat, kolik by mělo být odpovídající mýto na věčně prázdné silničce mezi vesnicemi nebo v takovém tunelu Blanka, a dojde vám, že to se na nějaké dani z benzínu fakt nevybere, i kdyby k tomu ta daně měla sloužit.

+2/−1
12.9.2014 21:41

J65a17k70u54b 32Š30a85f29a32n67d74a 7245157401951

Jenže musíte také porovnat, kolik se do té silničky vrazilo peněz a kolik do Blanky. A to nejen výstavba ale i údržba. Na malé silničce udělají za 20 let pár záplat, Blanka se bude opravovat dost často.

0/0
13.9.2014 20:03

J46a65n 53D41l67o46u45h64ý 8305325795578

Nebojte se já vím, že spotřební daň z PHM je konstantní od množsví, ale spolu s DPH to kolem 70 procent dělat bude. Účelem spotřební daně na PHM určitě není omezit spotřebu, nevím z čeho by se pak financoval stát ;-D To můžete tvrdit tak možná u cigaret a i tam je to sporné. Příjem ze spotřební daně do státního rozpočtu je určitě kolem 100mld (jestli se vám chce můžete hledat). Nevím kolik stát ročně investuje do silnic,ale   vzhledem k tomu, že opět kolem 70% jsou výdaje na důchody a sociální dávky, tak to asi o moc více než 100 mld. nebude a to se nebavíme o DPH.... Jinak veřejná doprava si kromě hlavních nejvytíženějších tras nevydělá ani na PHM, plat řidiče, amortizaci vozidla atd., takže ta je dotována i když nepřihlížíme ke stavbě silnic. Jinak chci dodat,že já nepařím k odpůrcum toho, aby se z DPD na PHM financovaly i jiné potřebné věci než silnice.... Jen mi přišlo vaše prohlášení že individuální silniční doprava je socialistická nepravdivé.

0/0
15.9.2014 22:07

J78i86ř68í 75E21r33b20e49n 1953984816867

"V minulosti byla veřejná doprava zcela přirozeným způsobem přepravy. Pak ovšem veškerou dopravu znárodnil stát. Bující automobilová doprava je jedním z důsledků, ať se to komu líbí nebo ne. Automobilismus je prostě socialistický systém. "

Pane, a kdy v průběhu 20. století vládl socialismus třeba ve Spojených státech, které veřejnou dopravu likvidovaly krátce po 2. světové válce - v době, kdy například Československo zažívalo největší rozvoj MHD?

0/0
13.9.2014 9:38

P48e84t87r 13F63o44l13t47y12s 7125311460338

Přesně tak a už i té Americe došlo, že veřejná doprava je potřeba. Města jako Washington, Seattle, Portland, Tacoma a další budují tramvajové systémy, aby omezily automobilismus ve městech a dali lidem lepší možnosti mobility hromadnou dopravou, protože stávající systém nestačí.

0/0
13.9.2014 21:42

J27a57k92u30b 51Š50a31f52a71n16d41a 7625907631891

Bez dotací by byla MHD určitě dražší. Snížení daní s tím nic neudělá neboť by zasáhlo i ty, co MHD nejezdí.

0/0
13.9.2014 20:01







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.