Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Hranaté karosy v metropoli dojezdily, Pražany vozily 32 let

Pražský dopravní podnik v pátek vyřadil z provozu posledních pět autobusů Karosa B731. Tento typ autobusů vozil Pražany od roku 1982. Z garáží dopravce značka Karosa nezmizí, ve vozovém parku zůstávají pozdější modely, převážně modernizované řady 900 vyráběné v letech 1996 až 2006.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T38o83m10á84š 33P81í68c37l 3546463241957

A co kultovní Ikarusy?Ještě někde jezdí? U těch jsem měl i z kopce vždycky pocit, že bych měl vylézt a jít tlačit :-)

0/0
13.9.2014 15:18
Foto

R55o76m71a94n 30K39o84z87e12l 4427766733824

Bohužel už ne....

http://www.busportal.cz/modules.php?name=article&sid=10101

0/0
13.9.2014 15:28

P46e68t40r 93F40o14l81t29y78s 7305101250508

Dnes zrovna jezdil jeden historický v Ostravě kvůli dni otevřených dveří. ;-D

Jinak v pravidelném provozu žádný starý dvoustovkový Ikarus už snad u nás ani na Slovensku nejezdí. Ale když se podíváte do Polska, tam byste ještě mohl něco najít (před 10 měsíci, když jsem byl v Katovicích, tak jsem ještě viděl Ikarus 280 na pravidelné lince a letos v červnu jsem zase viděl Ikarus 260 ve městě Czechowice-Dziedzice), pak ještě je uvidíte v Budapešti, tam dokonce část Ikarusů jezdí ještě i jako trolejbusy.

0/0
13.9.2014 22:15
Foto

R20o73m67a63n 92K68o71z69e19l 4357816423714

V mém okolí ještě občas na linkách tyto vozy potkám, dokonce i 28 let starý vůz...

http://seznam-autobusu.cz/vuz/32243

Už se začínají vyřazovat i zaoblené Karosy 934, což mne mrzí, protože je pamatuju jako úplně nové a zvuk motoru Renault je fakt nezaměnitelný.

0/0
13.9.2014 14:19

J43o47s39e83f 60Š20v26e48c 6645516734963

Mluvčí DP zřejmě dodnes neví, co je to klimatizace. Nevím, čím jezdí do práce. Asi Felicií. Já mu ji pustím v kamiónu

0/0
13.9.2014 10:29

J49i63ř93í 27E35r75b55e53n 1203654276337

Tuhle zprávu jsem dřív zaregistroval na Seznamu/Novinkách - lidi, tam zase je diskuse blbců... ;-D

+2/0
13.9.2014 9:20

J19i72ř14í 14N72e20u85m97e32i95s66t52e45r 2272205833761

:)

0/0
13.9.2014 21:05

O85n68d98r70e23j 38K74u54r44c 9426792375318

No konecne. Vzdyt to bylo pro ostudu...

+1/−8
13.9.2014 8:01

A16l26e23š 30N21o55v15á52k 6378770527516

Ty jsi pro ostudu ;-D

+2/0
13.9.2014 12:23

J10a82n 21D58v10o24ř91á78k 4673512653557

Už se těším na článek:

V roce 2042 pražský dopravní podnik vyřadil ze stavu poslední autobus SOR 18 z Libchav...

Dožijou se ty střepy alespoň roku 2020???

+3/−2
13.9.2014 1:37

J19a79k97u59b 68R39o40u58s 3753250784522

Jsem smutný, stejně jako když se vyřazovaly EČs a pak 81-71 :-(

+1/0
13.9.2014 0:16

M32i34r70o14s40l48a17v 25J56e69ž40e27k 8251546292508

Nejlepší autobus byla beztak Karosa ŠM 11.

+4/0
12.9.2014 23:49

J11i68ř79í 49E70r14b49e22n 1953464236967

No, jak se to vezme. Za šoférem se nedalo sedět, protože 2/3 místa pro nohy zabral trychtýř od tělesa topení. To topení bylo tažené jen po levé straně karosérie a fungovalo tak do poloviny busu, takže nejraději jsme sedali za levé přední kolo - po pravé straně busu děsně táhlo a zábly nohy. Kvůli mizernému topení byly v sychravém počasí věčně opocené prosklené střešní oblouky, voda z nich stékala na rezavějící rám a pak kapala na ramena a hlavy cestujících. Dva velkoplošné střešní "vikýře" se nesměly otevírat za deště, jinak jste byli ostříkaní. Pár let po vyrobení už dveřní mechanismy byly vyběhané tak, že jste ven viděli nejen okny, ale i mezerami mezi dveřními křidly...

Ale byl z nich výborný výhled ven a skvěle seděly na silnici. V roce 1997 jsme absolvovali ve zrenovované ŠD11 školní výlet Ústí nad Labem - Brno, po dálnici si to svištělo 110-120 km/h (ne tachometrových, ale skutečně jsme to vypočetli z kilometrovníků!) a když nás v jednom místě předjížděl turistický autobus, byli na jeho oknech nalepeni jeden vedle druhého Japonci s foťáky :-)

+1/0
13.9.2014 9:30

A29l75e35š 31N40o88v33á38k 6208610397606

Ty eŠky měli vynikající jízdní vlastnosti, protože měly motor uprostřed.

0/0
13.9.2014 13:53

A36l18e85š 78N62o81v14á49k 6888380887956

To každopádně, to byly nejhezčí autobusy.

0/0
13.9.2014 12:25

T75o18n48d81a 21H73e67j27l50í87k 1488313489987

Ještě by mohly jít "do důchodu" tyto kloubové....

Jinak co se týče níže zmíněného odpružení, tak tady bych uvedl, že jsem zažil jednu jízdu v takovémto kloubovém starém autobusu, která fakt byla utrpením a musel jsem po pár zastávkách vystoupit. To bylo, jako kdyby tam neměl pružiny žádný...

+2/0
12.9.2014 22:33

J38i91ř25í 19E87r70b18e52n 1403834346867

Ano, B 741 a C 744 byly strašné busy. Přetížený zadek škrtal o asfalt, kloub věčně vystrčený k nebi, houpalo se to na všechny strany a směry...

0/0
13.9.2014 9:33

M40a90t96ú33š 67B39e78n59a22k 9918164222633

Gratulujem Prahe, že urobila niečo čo Bratislava už pred 3 rokmi. Zrovna som čítal, že posledný bus tohto typu vyradili aj v Pieštanoch;-D

+2/−11
12.9.2014 22:29

R52a44d87e71k 86D86o47l78e33ž89a88l 2399113670790

Jenomže v Bratislavě neměli autobusy z roku 1995 jako v Praze, ale starší, takže je vyřadili dřív. Navíc na nich nedělali skoro žádné generální opravy, takže to byly ke konci opravdu vraky. Tím bych se moc nechlubil.

+12/−1
12.9.2014 22:39

J52o45z33e23f 94T80i82c69h92ý 8828575686709

no skoro ziadne by som netvrdil. Len modernizaciou a plynofikaciou preslo 110 vozidiel. problem je ta neudrzba, ktora vladne v garazach DPB. Avsak pri rozpocte prazskeho dopravneho podniku, je fakt trochu hanba, ze 700vkove karosy opustaju ulice ako 19 rocne.

0/0
13.9.2014 12:29
Foto

P35a17v31e79l 61F66r52u81m45e65r52t 5467544627508

Gratuluju Bratislavě, že v ní dosud narozdíl od zbytku střední a západní Evropy nejezdí jediná nízkopodlažní tram. ;-D

+9/0
12.9.2014 22:51

J12o66z31e10f 58T35i24c87h77ý 8208415806819

uz len par mesiacov ;-D

0/0
13.9.2014 12:30

J50a15r23o27s25l21a71v 12H20a37n72z57l84í44k 2869915863678

No. Jsem Prazak, co aktualne zije v Bratislave. Pokud jde o kvalitu dopravnich prostredku MHD, tak bych Bratislavu rozhodne moc nezminoval. Tragedie s obcasnymi svetlymi momenty.

+8/0
13.9.2014 0:03

M42a39r79t13i70n 81K98o42n56e46č38n20ý 3470794849115

Máte pravdu jen částečně. Krátké sedmikila v Bratislavě opravdu už nejezdí, kloubové sedmikila se tam ale vesele prohání nadále. Zrovna včera jsem jich několik potkal. Všechny jezdí na plyn a jezdí ve žlutozeleném provedení s logem SPP.

+1/−1
13.9.2014 5:01

J76o32z47e36f 34T82i60c40h74ý 8938735246249

nuz nie je bus ako bus. Nase Karosy 700 boli posledne z 1993, takze v premavke tak boli o rok dlhsie ako tie Prazske. Samozrejme stav v akom dojazdili je uplne ina vec. Prehrdzavele, vecne na poruchach, s deravymi sedackami, dotrhanou podlahou. Toto nie je popis stavu prazskych vozidiel.

0/0
13.9.2014 12:25

M48a31r11t20i77n 11W10a77l78l32n24e83r 6675740424900

Kdyz jsem byl maly, tak jsem jezdil s tetou Ruzou kazdou stredu do Kbel k panu reznikovi Slabovi pro maso. A vzdy sem měl vzdycky strasnou radost, ze jede tenhle "novy autobus" a ne ten, co jezdil normalne, takovy ten obly. No, teta Ruza umrela nekdy okolo roku 1988.

+3/0
12.9.2014 21:32

J71i56ř86í 55N18e21u48m64e62i84s80t98e15r 2182965663831

Tak tu jsem neznal.

+4/0
12.9.2014 23:01

P93a35v45e28l 42J46e78l16í32n53e17k 6635675596496

Taky jsem vždy považoval tenhle autobus za "nový". A oni je už vyřazují, je to zvláštní...

+3/0
13.9.2014 8:27

A69l68e27š 16N27o16v12á98k 6668480347956

Byly nové, to ano. Pamatuji si, jak jsme s nimi jezdili z Chodova do Kunratic na kolej...

Jenže to bylo před deseti lety a více.;-)

0/0
13.9.2014 12:28

P12a94v69e81l 64Ř39a89p42e38k 7242576349765

Nebyly to špatné stroje. Když to porovnám s těmi dnešními autobusy, kde vržou plasty, všechno se klepe, po přejetí kdejakého kamínku to skočí div si neukousnu jazyk, tak jsem opravdu zvědav, jestli také vydrží sloužit tak dlouho.

+9/0
12.9.2014 20:14

R80o33m63a14n 84P95o12l44á21č40e86k 5116799595

To je spíš o koncepci busu. U NP vozů nezbývá  tolik prostoru na vypružení. U SORů navíc tomu přidávají menší kola.

+8/0
12.9.2014 20:24

A81l93e68š 96N92o45v44á83k 6468490877776

Přesně tak.

 Moje známá s těmito typy jezdila i jako s trolejbusy a těm novým říká čínskej plastovej trabant.;-)

0/0
13.9.2014 12:32

J72i35ř30í 35K21l43i49m35e92š 9521971234699

No nazdar8-o

Si ty hranatý busy pamatuju, když byly fungl nový;-D, ach jo......

+21/0
12.9.2014 19:47

J45o89s83e70f 17M67i12š14k57o94v73s41k30ý 6222896923431

Já si zase vždycky uvědomím, že jsem jako malý kluk ve sportu fandil hráčům, z nichž někteří jsou dnes už zasloužilými trenéry ;-)

+3/0
12.9.2014 20:26

J82i74ř36í 21K70l81i19m10e96š 9461751854179

Hmmm, a někteří už ani nežijou......

0/0
13.9.2014 20:14
Foto

K82a79r97e60l 13Z60v72á75r78a 7474834292

Je to příjemné svezení, jen jestli to stojí za ty peníze. Jen "kompenzace na veřejnou silniční dopravu" jsou na letošek nějakých 11 miliard. A zhruba stejný má mít letos Praha schodek. Nechtěl bych se dočkat chvíle, kdy by Praha jen na úrocích utrácela polovinu rozpočtu :-/

+5/−1
12.9.2014 19:10

R77a60d87e14k 97J52a56n91a20t77a 9715126974632

Jen jestli jste to trochu nepopletl. "veřejná silniční doprava" se Prahy vůbec netýká, to jsou venkovské busy. Město ovšem dotuje dvůj dopravní podnik (tedy metro, tramvaje a busy celkem) částkou kolem 10 mld. Kč ročně.

Pokud by to nedělala, tak by měla mít Praha velký problém. Řada lidí by si dojíždění do práce tržní MHD nemohla dovolit, většina linek by zanikla.

Extrémně by vzrostl automobilový provoz v ulicích (ačkoliv dnes mají auta jen 33% podíl na dopravě, v centru mnohem méně, tak jsou to právě auta, ne MHD, kdo ucpává město). To by vyvolalo tlak na veřejné výdaje na stavbu nových silnic, což ve městě není jednoduché ani levné. Pravděpodobně by bylo nutné zavést mýto za vjezd do širšího centra, po vzoru Londýna.

Tím byste ve výsledku zdražil občanům dopravu jak veřejnou dopravou, tak osobním autem, oproti dnešnímu stavu, kdy je obojí dotováno. A už Římané věděli, jak ekonomice prospívá, když stát investuje do dopravy.

+7/0
12.9.2014 20:27

P79a83v73e69l 91Ř25a96p73e24k 7752796269605

Buďme korektní. Pakliže je dnes doprava v Praze mohutně dotována, nelze tvrdit, že bez dotací by byla dražší. Je to přesně naopak. I když by se za jízdenku platilo více, bylo by možné snížit daně. Dotace nepadají z nebe. Ve finále je také platí lidé, plus různé dodatečné náklady. Automobil je levnější ze dvou důvodů: 1) Socialistický systém MHD je neefektivní, 2) Automobilová doprava je dotována ještě mohutněji než MHD, např. rozhodnutím státu o použití daného území jako komunikace či státní výstavbou komunikací a parkovišť, které svým rozsahem řádově převyšují potřeby MHD (přičemž ta MHD i tak přepraví více lidí).

V minulosti byla veřejná doprava zcela přirozeným způsobem přepravy. Pak ovšem veškerou dopravu znárodnil stát. Bující automobilová doprava je jedním z důsledků, ať se to komu líbí nebo ne. Automobilismus je prostě socialistický systém.

+1/−7
12.9.2014 21:05

J27a26n 64D45l90o16u43h20ý 8925145115538

Tak to je dobre.Za vsechno kolem auta platim trzni ceny,v benzinu 70% dan,ale je to socialisticke.

0/0
12.9.2014 21:23

R89a83d75e39k 21J77a98n96a32t76a 9975156854312

Z benzínu se nevybírá "70% daň", ale daň konstantní, a to ve výši 12,84 Kč/l. Možná vás to překvapí, ale spotřební daně platí ve stejné výši i veřejná doprava. Pprimární účel té daně  není, aby se z ní financovaly silnice, stejně jako není účelem spotřební daně z cigaret či lihu stavět hospody. Účel je omezit spotřebu (viz název) a přispívat k plnění státního rozpočtu, aby bylo na jeho "prodělečné" kapitoly (školství, zdraví, bezpečnost ...).

Socialistické je na automobilovém provozu financování stavby a údržby dopravní cesty coby službu občanům, výhradně státem a to i v místech, kde se to z čistě izovolaného pohledu nikdy nemůže vyplatit (především silnice nižších tříd a městské stavby). Zkuste si rozpočítat, kolik by mělo být odpovídající mýto na věčně prázdné silničce mezi vesnicemi nebo v takovém tunelu Blanka, a dojde vám, že to se na nějaké dani z benzínu fakt nevybere, i kdyby k tomu ta daně měla sloužit.

+2/−1
12.9.2014 21:41

J85a54k62u84b 17Š87a46f34a39n36d73a 7855647671871

Jenže musíte také porovnat, kolik se do té silničky vrazilo peněz a kolik do Blanky. A to nejen výstavba ale i údržba. Na malé silničce udělají za 20 let pár záplat, Blanka se bude opravovat dost často.

0/0
13.9.2014 20:03

J69a75n 81D30l79o18u49h67ý 8625455755828

Nebojte se já vím, že spotřební daň z PHM je konstantní od množsví, ale spolu s DPH to kolem 70 procent dělat bude. Účelem spotřební daně na PHM určitě není omezit spotřebu, nevím z čeho by se pak financoval stát ;-D To můžete tvrdit tak možná u cigaret a i tam je to sporné. Příjem ze spotřební daně do státního rozpočtu je určitě kolem 100mld (jestli se vám chce můžete hledat). Nevím kolik stát ročně investuje do silnic,ale   vzhledem k tomu, že opět kolem 70% jsou výdaje na důchody a sociální dávky, tak to asi o moc více než 100 mld. nebude a to se nebavíme o DPH.... Jinak veřejná doprava si kromě hlavních nejvytíženějších tras nevydělá ani na PHM, plat řidiče, amortizaci vozidla atd., takže ta je dotována i když nepřihlížíme ke stavbě silnic. Jinak chci dodat,že já nepařím k odpůrcum toho, aby se z DPD na PHM financovaly i jiné potřebné věci než silnice.... Jen mi přišlo vaše prohlášení že individuální silniční doprava je socialistická nepravdivé.

0/0
15.9.2014 22:07

J92i83ř29í 20E77r23b14e60n 1793354846267

"V minulosti byla veřejná doprava zcela přirozeným způsobem přepravy. Pak ovšem veškerou dopravu znárodnil stát. Bující automobilová doprava je jedním z důsledků, ať se to komu líbí nebo ne. Automobilismus je prostě socialistický systém. "

Pane, a kdy v průběhu 20. století vládl socialismus třeba ve Spojených státech, které veřejnou dopravu likvidovaly krátce po 2. světové válce - v době, kdy například Československo zažívalo největší rozvoj MHD?

0/0
13.9.2014 9:38

P63e28t59r 56F11o52l55t20y21s 7375561930778

Přesně tak a už i té Americe došlo, že veřejná doprava je potřeba. Města jako Washington, Seattle, Portland, Tacoma a další budují tramvajové systémy, aby omezily automobilismus ve městech a dali lidem lepší možnosti mobility hromadnou dopravou, protože stávající systém nestačí.

0/0
13.9.2014 21:42

J35a77k80u28b 91Š27a18f34a93n62d15a 7285577601801

Bez dotací by byla MHD určitě dražší. Snížení daní s tím nic neudělá neboť by zasáhlo i ty, co MHD nejezdí.

0/0
13.9.2014 20:01







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.