Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Rychlejší, bez přestupů. Prahu a okolí mohou propojit vlakotramvaje

Tramvaj v pražských Řepích dojede na konečnou, ale konec její cesty to nebude. Přes krátkou propojku se přesune na nedaleké vlakové nádraží a po železniční trati bude pokračovat dál: do Hostivice či Chýně. Projekt vlakotramvají by se časem mohl stát realitou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J20a12n 74S87k42ř76i59v11á93n12e51k 3266236176

Tak já nevím, minule tady byl článek jak se otevírali nové zástavky v Hostivici a v Chýni. A teď někoho napadlo že tam budou jezdit vlakotramvaje. Jak se to bude řešit s nástupištěm? To budou staří lidé lézt nahoru nebo se to nové nástupiště zase rozkope? A nebo budou ldé v centru seskakovat z vlakotramvaje?;-D

0/0
17.9.2014 14:12

P82a18v21e45l 18M14a57r50e26š 2319733462

Moderní tramvaj (T3jky by jako vlakotram asi nejezdili) ma uroven podlahy atejne vysoko, jako moderní nizkopodkazni vlakové soupravy

0/0
17.9.2014 18:59

P50e21t77r 92V11i66m73r 9880604341

Vlakotramvaj z konečné z Modřan dotáhnout přes Libuš k nemocnici Krč na vlakovou zastávku Kačerov a ušetří se za stavbu metra "D". Byly by spojeny Modřany, Libuš, Krč, a přes právě budovanou vlakovou zastávku Kačerov do Vršovic a na Hlavní nádraží.

0/0
17.9.2014 10:58

P93a92v90e40l 41O66b63d93r87ž74á32l20e35k 6396744508542

Tramvaj má s železnicí společný jen rozchod a někde typ i kolejnic.

Ale technologie jízdy, zabezpečení, napájecí soustava - jsou výrazně odlišné. Jak tohle má fungovat?

+1/0
17.9.2014 9:55

P19a50v45e64l 34M75a64r83e58š 2439303222

Dozbrojit trmvaje patřičnou technologii, aby mohli jezdit pod zeleznicnimi dráty asi nebude zase takovy problém.Melo by se vlastně jednat jen o menic napeti a transformátor.Zabezpeceni na tehlech tratich by stačilo klasické na cocky a kolejové obvody.Vlaky které tam ted jezdi nic sofistikovanejsiho nemaji.

A navíc , kdyz to dobre půjde je to záležitost cca roku 2020+.Talze urcite se v té době v rámci obnovy vozidel dají koupit dvoucestne tramvaje primo od vyrobce

0/0
17.9.2014 19:32

E89v91ž29e24n 91P77o79l77á54k 3208688751933

Zatím je to použitelné maximálně pro KT8D5, kterých v Praze zas tolik není a vzhledem k počtu výluk jsou dost potřebné, ale pro rychlodrážní provoz byly původně navrhovány. Na druhou stranu se toto mohlo svého času využít na místě bývalých a bohužel již zrušených železničních vleček, vedoucích přímo ulicemi.

+1/0
16.9.2014 20:03

M21a48t17ú74š 70B32e82n60a31k 9188644832693

nedajú sa použiť, to by sa muselo zmeniť napájanie troleje a nesmela by sa krížiť trolej električky a vlakov, ono by to napätie z vlakovej troleje pekne zamávalo s komponentami električky

0/0
16.9.2014 22:46

P19e44t56r 19S28p76o71r73e73r 6813533396562

Ne, to opravdu nejde: http://abload.de/img/1976valsugana264z7siv.jpg

0/0
17.9.2014 12:53

P83a64v80e78l 25M38a96r56e58š 2159413102

Krizeni troleji vlak/tramvaj /trolejbus je naprosto snadno resitelne a relativně bezne.(alesoon v pripade tram/trolej).

Obvykle vlozenim isolovaneho úseku do jedněch drátu, v pripade ktery vy zminujete do drazniho vedeni.Vlak ten izolovaný usek bez proudu v klidu projede setrvacnosti

0/0
17.9.2014 19:36
Foto

M97a22r21t57i15n 31Š19u78b45r67t 1615101824455

Příštích 20 let nereálné. Vždyť se hlemýždím tempem snažíme postavit i potřebné tramvajové tratě ve městě. Navíc vlakotramvaj funguje spíše v konceptu, že se použije nějaká železniční trať, která vede do středu města a tam se propojí na tramvajovou síť. Tím se dosáhne, že ten tramvlak rychle z centra dosáhne vyšší rychlosti a má frekvenci zastávek jako železnice. Pak je skutečně rychlejší než autobus či po přestupu jízda metrem. Ale pokud by tramvlak najel na tramvajovou trať v Řepích či v Kobylisích a pak ta linka vedla do centra na Václavák, tak se všechny výhody tohoto prostředku ztrácí, to je pak už výhodnější přestoupit v Kobylisích na metro a z Hostivic jet na Knížecí běžným vlakem... Nikdo nechce už od okraje města stavět v každé zastávce, která tam je pro obsluhu místních.

+7/0
16.9.2014 19:54

R94a92d49e81k 90J32a20n88a53t67a 9315336604152

Přesně tak. Hlavní výhoda vlaků ve městě je, že mají málo zastávek, méně něž metro, a tak mohou být rychleji v centru. Pokud by hypotetické vozidlo přejelo v Řepích na tramvajovou trať, cestující se při těch 14 zastávkách ukoušou nudou.

Článek srovnává s Německem, ale zapomíná, že německé tramvaje, U-Bahn, jsou o dost jiné než české. Právě těmi vzdálenostmi mezi zastávkami.

+1/0
16.9.2014 20:00

J77a37n 18W46a43c97l69a70v 7494635937468

U-Bahn je metro, S-bahn nadzemka a tramvaj je tramvaj

0/0
17.9.2014 11:05

V84l77a55s11t28i85m85i74l 56S15v33o48b26o87d42a 7753878595524

No tak:

1) Spíš bych ty "vlakotramvaje" nasadil nikoliv na okraji nebo za Prahou, ale právě v Praze, neboť uvnitř Prahy je celá řada velmi mizerně Českými drahami využívaných vlakových tratí. Člověk by se až divil, jak rychlími spoji by se daly spojit některé části Prahy tam, kde se dnes MHD šourá neskutečně dlouho a metro tam buď nejezdí anebo si jím člověk hodně zajíždí.

2) V centru a blízko centra Prahy je tramvaj velmi nespolehlivý spoj. Jakmile se "vlakotramvaj" centru přiblíží, bude slibovaná efektivita tohoto spoje fuč :-).

0/−3
16.9.2014 17:24

R36a93d11k42o 12K69ř90i39v42á80n11e55k 7640133445310

A nebyly by ty vlaky náhodou rychlejší? Záleží, které tratě máte na mysli.

+5/0
16.9.2014 17:28

V90l13a66s91t74i28m36i65l 61S49v75o70b54o47d26a 7433548625614

No tak jasně, ale když je ČD nenasadila za celé roky, tak už to beru tak, že je nikdy nenasadí, proto to právě bude muset udělat někdo jiný, no a v téhle souvislosti mě napadly právě ty tramvaje.

0/−1
16.9.2014 20:27

R44a24d85e26k 67J46a83n39a20t52a 9695126564232

Jlavní problém v rozvoji pražské příměstské železnice nejsou ČD, ale nízká kapacita tratí a chybějící zastávky.

Více dnes právě těm kvůli tratím v podstatě ani jezdit nelze. Kromě toho, o jízdním řádu ČD ani nerozohodují, jezdí podle toho, co si ROPID objedná.

0/0
16.9.2014 20:43

M30i50c10h69a32l 85P74a54v34l71á57t 9313733944879

Ale jiste, veci se daji delat draz i hur soucasne. V centru i mimo nej.

0/0
16.9.2014 18:03

M28i49r21o49s26l28a62v 53Š28i36m80k31o 7575343192475

Tak tohle se plánovalo už za minulého režimu. Měly se používat tramvaje T6, kterých je možno spojit více než dvě.

+1/0
16.9.2014 17:10

R28o35m69a83n 24P40o68l10á37č89e86k 5916229315

Spojit jdou i T3 do "velkých" souprav. Minimálně Košice, Dráždany jezdily 3xT3. Prý se někdo pokusil spojit i 5xT3 ;-D Prý to svítilo blikalo, ale nejelo se s tím.

+1/0
16.9.2014 18:14

E79v28ž44e28n 70P36o51l49á13k 3948928681773

I KT8D5 jsou spojovat, a už tak i jezdily - to je potom teprve vlak.

0/0
16.9.2014 19:57

R21a97d76o37s35l98a11v 72K17l43a35u86d89a 5584348564142

To se jen upraví vozidla, výhybky, vyřeší problém s nástupišti a s napájením a hurá do toho. Tak zrovna ze Zličína jede vlak až Na Knížecí a je tam za 19 minut. Tam není důvod cokoliv vymýšlet.

+6/0
16.9.2014 16:57

M96a81t34ú82š 18B19e94n16a83k 9158514352653

už vidím ako jednoduché bude schváliť súčastnú električku na drážnu prevádzku.... leda ak by prešla rekonštrukciou vysokou pecou

+1/0
16.9.2014 22:48

M90a72r25e62k 41Š74i38m87o23n 2844787948928

Kladno přece nepotřebuje rychlodráhu, ani rychlotramvaj. Stačí úplně normální příměstskej vlak typu city elephant.

+4/−1
16.9.2014 16:53

R38a84d93e24k 32J53a66n77a22t83a 9585826144242

Samozřejmě. Vždyť to nikdy nic jiného být nemělo. "Rychlodráha" tomu začali říkat až ODSáci z Prahy 6, aby proti modernizaci trati poštvali občany.

+3/0
16.9.2014 18:48

E70v84ž10e43n 19P10o90l79á93k 3228618701203

Kladno potřebuje především dráhu v alespoň trochu civilizovaném stavu, elektrifikovanou a ideálně dvoukolejnou - zatím nemá ani jedno.

+3/0
16.9.2014 19:58

P70a35v11e88l 95S96v24o94b72o61d27a 3379392500162

Je to pár let zpátky co někdo přišel s nápadem udělat to tu tuším jako ve francii / nizozemsku.Někde to bylo v plánu a někde to už fungovalo.Tramvajový pás se trochu rozšířil nebo nechal - dle typu vozidel a místo tramvají jezdili velké přepravní autobusy ,ev. trolejbusy podobné těm letištním "záchraným" a přepravním po dráze.Takže otázka zní, proč se uvazovat na koleje, když to jde takhle ?

0/−2
16.9.2014 16:25

R18a67d11k91o 56K74ř94i78v23á93n97e11k 7800753245820

Zkuste aplikovat na letiště nebo na Hostivice. Kam by to jezdilo? Jakým pásem jaké komunikace a míst čeho by to jezdilo?

Železnice má proti gumokolům 10x menší jízdní odpor + snadnou možnost rekuperace energie. Platí i pro metro, pro tramvaj jen částečně.

Železnice má vlastní koridory skrz centrum. Proč by tramvlak z Hostivic jel přes milion světelných křižovatek někam k Andělu, když může jet pohodlnější elektrický vlak rychleji po Semmeringu na Smíchov - a po jeho rekonstrukci někam skrz - třeba Čakovice, Milovice...

+7/0
16.9.2014 16:36

M53a95r52t77i80n 24Š69u63l19c 2517969430545

Jestli to nebude tím, že trať ze Zličína na Knížecí je jednokolejná a neelektrifikovaná. Elektrifikace by stála hodně a musely by se dodělat výhybny. Ty by byly zdrojem zpoždění, protože tramvaj by chytla zpoždění v centru, ale protisměrná by na ní musela čekat a vytvářela by si zpoždění už na cestě do centra. Navíc se dá předpokládat, že interval vlakotramvaje by nebyl ve špičce 4-5 minut jako u metrolinek, ale nějakých 15 - 30. Čím kratší část železniční tratě se bude upravovat pro vlakotramvaj, tím to může být  efektivnější.

0/0
16.9.2014 17:49

P58e36t10r 41V88e87s47e46l66ý 2909958763366

Je vidět, že autor bryskně zvládá CtrlC a CtrlV, jinak ví o tom naprosté houno.

Moderní tramvaje už mají upravená kola tak, aby mohly jezdit i po železničních kolejích. Kromě menších technických úprav zejména v místech výhybek stačí postavit krátké spojky mezi tramvajovými a vlakovými kolejemi.

Zdroj: http://praha.idnes.cz/prahu-a-stredocesky-kraj-mohou-propojit-vlakotramvaje-pg4-/praha-zpravy.aspx?c=A140916_142705_praha-zpravy_dc

To opravdu může napsat jen jelito, které nic neví o kolejových profilech. Zrovna Praha má ten profil naprosto nevhodný pro źeleznici. Jediné město, které z historických důvodů by mělo nejmenší problémy s přechodem mezi tramvajovou tratí a železnicí by byla Ostrava. A to je jen začátek další problémů a nekompatibilností. Tohle je bohužel v našich zeměpisných šířkách naprosto nereálné.

+6/−1
16.9.2014 16:22

M10a18r29t81i41n 50Š75u19l49c 2557249800515

Já vám nevím, ale zrovna do Řep vede tramvajová trať s kolejnicemi S49 a předpokládám, že železniční trať z žst. Praha - Zličín do Hostivice je osazena stejnými kolejnicemi.

Kolejnice S49 se v Praze používají od roku 2010 a pražské tramvaje mají opravdu upravená kola, aby mohly být provozovány jak na bezžlábkových kolejnicích S49, tak i na kolejnicích NT1, resp. B1...

+3/0
16.9.2014 18:28

P98e25t14r 57S11p25o67r77e81r 6143203626432

A co výhybky???

+1/0
16.9.2014 20:10

M19i33r85o76s69l51a68v 61G42r38o23s42s41m56a87n40n 8772849104

Myslím, že kola pro S49 ještě neznamenají, že TRAM může jet po železnici. Zásadním problémem jsou úzká kola 86 mm místo tuším 120 mm, která se používají na železnici. To způsobí, že TRAM na železnici by ve výhybkách propadávaly do srdcovek, které jsou na železnici zásadně hluboké. Na rozdíl od tramvajových tratí, kde jsou převážně mělké. Podle mne dlouhodobě nejlepší řešení by bylo rozšířit TRAMkola. Například Ostrava používá 120 mm. Pomohlo by to i konvenčnímu provozu TRAM. Ale šlo by o náročný projekt.

0/0
17.9.2014 4:18

J25á84c39h45y31m 97S22k24á71l26a 5474749191584

Co to je za nekvalitní fotky? To i z mobilu mám lepší ;-D

0/0
16.9.2014 16:22

L54u73k16á67š 79N93o81v51á38k 4656836562693

"kravina na kvadrát, výplod šílence" (no, on Procházka je spíš diletant).

Hloupost, finančně moc náročný. Stačí za pár peněz zpříjemnit přestupy (dneska to je mnohdy na bobříka odvahy), snížit intervaly vlaků, nový zastávky, víc linek po Praze, zaručit přestup do 5min a hotovo.

+9/0
16.9.2014 16:18
Foto

M70a46r81e76k 65S29o79f26r 9215200208719

Podobný"S Bahn" by mohl jezdit na letiště namísto chystaného předraženého metra nebo rychlodráhy

+1/−4
16.9.2014 16:15

R14a53d14k93o 51K83ř83i48v36á73n76e92k 7570363555440

Pro Kladno i letiště je nejrozumnější řešení příměstská železnice.

+9/0
16.9.2014 16:26

M41a37r69t74i84n 26C44e57r52v45e30n62y 2973478816688

A proc je lepsi vicekrat prestupovat? Me prijde pohodlnejsi jet metrem az na letiste, nez muset jeste prestupovat na vlak. Ale mozna to bude tim, ze nejsem z Kladna.

0/0
17.9.2014 9:53

R62a62d84e51k 96J67a88n39a19t79a 9755226204352

Metro na letiště

* by jelo mnohem déle než vlak

* by bylo dražší na stavbu než vlak

* je zbytečně kapacitní

* je nevhodné kvůli svým soupravám (málo místa na zavazadla)

* je nevhodné kvůli tomu, že cestující z letišť očekávají vetší pohodlí, než davy Pražanůn na Dejvické

Pravděpodobně vycházíte z předpokladu, že metro na letiště by jezdilo stejně často jako v centru. Ale slabá poptávka si vyžádá pásmový provoz a dlouhé intervaly (pokud teda nechcete vyhazovat peníze za ježdění práznými soupravami). A odkudkoliv jinud než z linky metra A by přestup stejně byl. Trať Kladno-letiště-Praha by měla přestup na všechny linky metra.

0/0
17.9.2014 12:09
Foto

T42o34m90a20s 51C36a93b74a23k 8615175834409

...." do Hostivic "

Tak prvne by si pisalek mel poradne zjistit nazev obce. Pokud se nepletu, tak je to odjakživa TA HOSTIVICE, stejne tak jako třeba TA KOPRIVNICE. Pokud ma někdo pochybnosti, lehka pomoc: http://www.hostivice.eu/statisticke-udaje/d-409944/p1=4410

+3/−3
16.9.2014 16:03

M52i45c11h79a72l 20P90a51u59l67í66č14e31k 2573925615735

A podle čeho se pozná, jestli je to jednotné nebo množné číslo? Co takhle TA Budějovice, Ta Běchovice, TA Klánovice, TA Počernice...? :-)

+3/−3
16.9.2014 16:20

J89o11s33e60f 35S77c36h13m72i68d17t 5543787533982

Děkuji za neuvěřitelně přínosný a podnětný příspěvek. Zcela změnil moje porozumění článku. Původně jsem s projektem příliš nesouhlasil, ale díky Vašim informacím jsem se pro něj doslova nadchnul.

+4/−2
16.9.2014 16:23

M61a66r19t65i98n 87Š34u61l51c 2687389120425

Některá místní jména mohou mít obojí tvary – podle čísla množného i jednotného, např. do Hostivic i do Hostivice.

zdroj: Ústav pro jazyk český AV ČR (http://prirucka.ujc.cas.cz/?id=371)

+3/0
16.9.2014 18:32

R26a88d61e14k 72D88o10l81e15ž14a48l 2729413710280

Ať si najdou, kolik to stálo peněz například v tom Kalsruhe.. To se i Němcům protáčely panenky. On si každý řekne (kdo tomu nerozumí) - má to stejný rozchod, tak je to jednoduché, ale opravdu to tak není..

+5/0
16.9.2014 16:01

R40a46d51k97o 10K56ř47i32v69á68n10e31k 7300723315280

Bohužel, je to naprostá šílenost - to nejdražší a nejméně praktické řešení. Je to asi v nějaké předvolební příručce politiků, občas se to někde vynoří (Plzeň, K. Vary)

Železniční a tramvajová vozidla nejsou kompatibilní, musela by zásadně změnit i tramvajová i železniční ifrastruktura (desítky miliard), cena kompatibilních tramvají by stoupla na cenu železničních vozidel (o desítky milionů na každé vozidlo). Následovníci Karslruhe se moc nehrnou - nikdo nechce vyhazovat prachy oknem.

Rychlá a kapacitní příměstská železnice, projíždějící skrz centrum s mnoha kvalitními přestupními vazbami na metro, tramvaje i autobusy, je to nejrychlejší a nejlevnější možné řešení.

Pokud jde o Hostivice, kdyby si sehnali dotace na tramvaj a moc by jí chtěli, tak tramvajová trať Řepy - Hostivice by jejich touhu vyřešila nejlevněji.

+13/0
16.9.2014 15:59

J18i87n73d98r98a 78V16o72š72t48a 1594884349462

je pravda, že v Mnichově to měli rozpracované a upustili od toho, pokud vím. A Mnichov je hodně bohaté město.

+1/0
16.9.2014 16:07

J47a67n 50L81a63k50o22m89ý 7781725575884

Vždycky to asi o miliardách není - viz tady

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ac/Zwickau_TrainTram.jpg

+1/0
16.9.2014 16:25

P40e83t10r 67S81p72o26r40e49r 6723613656542

Spíš zjistili, že Mnichov je na tuto legraci moc velký. Všimněte si, kde to Němci mají - města 200 - 300 tis. obyvatel. U nás by to šlo třeba v olomouci na trati do Litovle.

+1/0
16.9.2014 20:12

J67a96n 91L19a74k19o10m64ý 7281865455794

Osobně si myslím, že u nás by to šlo i v Praze, ale naopak - tedy tam, kde jezdí Regionovy, popřípadě kde by šel nasadit žralok, či jiný diesel. Doplnit ho o světla, která mají tramvaje a jede to po kolejích jedna báseň s docela malými investicemi. Je otázka, zda by to někde dávalo smysl díky kapacitě.

0/0
17.9.2014 14:11

P18a82v51e54l 60S98l43a24d98o21v34n98í56k 6187203257726

A vyvolá to další výběrové řízení na rychlejší tramvaje...;-DHlavně že se prachy točí...

+1/0
16.9.2014 15:59

B91o10ř53e89k 53Ž75a12n89d24a 1540706529596

To mě napadlo hned, jak jsem viděl titulek.

0/0
16.9.2014 16:13







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.