Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Rychlejší, bez přestupů. Prahu a okolí mohou propojit vlakotramvaje

Tramvaj v pražských Řepích dojede na konečnou, ale konec její cesty to nebude. Přes krátkou propojku se přesune na nedaleké vlakové nádraží a po železniční trati bude pokračovat dál: do Hostivice či Chýně. Projekt vlakotramvají by se časem mohl stát realitou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J40a62n 62S48k39ř53i29v51á83n77e10k 3746206246

Tak já nevím, minule tady byl článek jak se otevírali nové zástavky v Hostivici a v Chýni. A teď někoho napadlo že tam budou jezdit vlakotramvaje. Jak se to bude řešit s nástupištěm? To budou staří lidé lézt nahoru nebo se to nové nástupiště zase rozkope? A nebo budou ldé v centru seskakovat z vlakotramvaje?;-D

0/0
17.9.2014 14:12

P55a50v86e50l 75M36a96r44e51š 2809873662

Moderní tramvaj (T3jky by jako vlakotram asi nejezdili) ma uroven podlahy atejne vysoko, jako moderní nizkopodkazni vlakové soupravy

0/0
17.9.2014 18:59

P65e19t32r 65V42i53m51r 9530484911

Vlakotramvaj z konečné z Modřan dotáhnout přes Libuš k nemocnici Krč na vlakovou zastávku Kačerov a ušetří se za stavbu metra "D". Byly by spojeny Modřany, Libuš, Krč, a přes právě budovanou vlakovou zastávku Kačerov do Vršovic a na Hlavní nádraží.

0/0
17.9.2014 10:58

P20a26v62e59l 62O93b66d62r97ž87á97l39e50k 6506104758392

Tramvaj má s železnicí společný jen rozchod a někde typ i kolejnic.

Ale technologie jízdy, zabezpečení, napájecí soustava - jsou výrazně odlišné. Jak tohle má fungovat?

+1/0
17.9.2014 9:55

P17a47v95e21l 80M59a72r87e20š 2289273442

Dozbrojit trmvaje patřičnou technologii, aby mohli jezdit pod zeleznicnimi dráty asi nebude zase takovy problém.Melo by se vlastně jednat jen o menic napeti a transformátor.Zabezpeceni na tehlech tratich by stačilo klasické na cocky a kolejové obvody.Vlaky které tam ted jezdi nic sofistikovanejsiho nemaji.

A navíc , kdyz to dobre půjde je to záležitost cca roku 2020+.Talze urcite se v té době v rámci obnovy vozidel dají koupit dvoucestne tramvaje primo od vyrobce

0/0
17.9.2014 19:32

E56v32ž66e75n 62P40o69l86á26k 3728138771883

Zatím je to použitelné maximálně pro KT8D5, kterých v Praze zas tolik není a vzhledem k počtu výluk jsou dost potřebné, ale pro rychlodrážní provoz byly původně navrhovány. Na druhou stranu se toto mohlo svého času využít na místě bývalých a bohužel již zrušených železničních vleček, vedoucích přímo ulicemi.

+1/0
16.9.2014 20:03

M82a98t68ú35š 68B80e65n66a23k 9448154512803

nedajú sa použiť, to by sa muselo zmeniť napájanie troleje a nesmela by sa krížiť trolej električky a vlakov, ono by to napätie z vlakovej troleje pekne zamávalo s komponentami električky

0/0
16.9.2014 22:46

P38e65t88r 70S52p74o48r27e51r 6653413636862

Ne, to opravdu nejde: http://abload.de/img/1976valsugana264z7siv.jpg

0/0
17.9.2014 12:53

P20a40v87e23l 44M44a28r31e97š 2609143622

Krizeni troleji vlak/tramvaj /trolejbus je naprosto snadno resitelne a relativně bezne.(alesoon v pripade tram/trolej).

Obvykle vlozenim isolovaneho úseku do jedněch drátu, v pripade ktery vy zminujete do drazniho vedeni.Vlak ten izolovaný usek bez proudu v klidu projede setrvacnosti

0/0
17.9.2014 19:36
Foto

M50a47r61t77i42n 86Š60u33b80r11t 1135961544295

Příštích 20 let nereálné. Vždyť se hlemýždím tempem snažíme postavit i potřebné tramvajové tratě ve městě. Navíc vlakotramvaj funguje spíše v konceptu, že se použije nějaká železniční trať, která vede do středu města a tam se propojí na tramvajovou síť. Tím se dosáhne, že ten tramvlak rychle z centra dosáhne vyšší rychlosti a má frekvenci zastávek jako železnice. Pak je skutečně rychlejší než autobus či po přestupu jízda metrem. Ale pokud by tramvlak najel na tramvajovou trať v Řepích či v Kobylisích a pak ta linka vedla do centra na Václavák, tak se všechny výhody tohoto prostředku ztrácí, to je pak už výhodnější přestoupit v Kobylisích na metro a z Hostivic jet na Knížecí běžným vlakem... Nikdo nechce už od okraje města stavět v každé zastávce, která tam je pro obsluhu místních.

+7/0
16.9.2014 19:54

R37a38d70e41k 42J36a70n80a70t34a 9775106984702

Přesně tak. Hlavní výhoda vlaků ve městě je, že mají málo zastávek, méně něž metro, a tak mohou být rychleji v centru. Pokud by hypotetické vozidlo přejelo v Řepích na tramvajovou trať, cestující se při těch 14 zastávkách ukoušou nudou.

Článek srovnává s Německem, ale zapomíná, že německé tramvaje, U-Bahn, jsou o dost jiné než české. Právě těmi vzdálenostmi mezi zastávkami.

+1/0
16.9.2014 20:00

J33a58n 40W15a84c18l11a37v 7864485187778

U-Bahn je metro, S-bahn nadzemka a tramvaj je tramvaj

0/0
17.9.2014 11:05

V80l39a16s19t36i90m68i25l 16S88v60o65b27o76d90a 7693758365104

No tak:

1) Spíš bych ty "vlakotramvaje" nasadil nikoliv na okraji nebo za Prahou, ale právě v Praze, neboť uvnitř Prahy je celá řada velmi mizerně Českými drahami využívaných vlakových tratí. Člověk by se až divil, jak rychlími spoji by se daly spojit některé části Prahy tam, kde se dnes MHD šourá neskutečně dlouho a metro tam buď nejezdí anebo si jím člověk hodně zajíždí.

2) V centru a blízko centra Prahy je tramvaj velmi nespolehlivý spoj. Jakmile se "vlakotramvaj" centru přiblíží, bude slibovaná efektivita tohoto spoje fuč :-).

0/−3
16.9.2014 17:24

R42a86d89k98o 31K69ř97i22v45á27n10e50k 7310323645550

A nebyly by ty vlaky náhodou rychlejší? Záleží, které tratě máte na mysli.

+5/0
16.9.2014 17:28

V40l74a60s97t85i40m83i63l 43S97v73o87b18o26d41a 7603598485744

No tak jasně, ale když je ČD nenasadila za celé roky, tak už to beru tak, že je nikdy nenasadí, proto to právě bude muset udělat někdo jiný, no a v téhle souvislosti mě napadly právě ty tramvaje.

0/−1
16.9.2014 20:27

R89a89d40e84k 48J38a78n32a96t16a 9475386424622

Jlavní problém v rozvoji pražské příměstské železnice nejsou ČD, ale nízká kapacita tratí a chybějící zastávky.

Více dnes právě těm kvůli tratím v podstatě ani jezdit nelze. Kromě toho, o jízdním řádu ČD ani nerozohodují, jezdí podle toho, co si ROPID objedná.

0/0
16.9.2014 20:43

M31i60c94h24a38l 23P12a13v36l64á32t 9943203134299

Ale jiste, veci se daji delat draz i hur soucasne. V centru i mimo nej.

0/0
16.9.2014 18:03

M84i49r89o82s56l73a64v 10Š88i22m68k17o 7175853572945

Tak tohle se plánovalo už za minulého režimu. Měly se používat tramvaje T6, kterých je možno spojit více než dvě.

+1/0
16.9.2014 17:10

R69o41m34a85n 65P46o45l31á34č72e86k 5636749615

Spojit jdou i T3 do "velkých" souprav. Minimálně Košice, Dráždany jezdily 3xT3. Prý se někdo pokusil spojit i 5xT3 ;-D Prý to svítilo blikalo, ale nejelo se s tím.

+1/0
16.9.2014 18:14

E52v28ž74e13n 22P66o57l54á84k 3888658591153

I KT8D5 jsou spojovat, a už tak i jezdily - to je potom teprve vlak.

0/0
16.9.2014 19:57

R12a68d15o93s26l78a69v 61K63l84a26u63d48a 5134688574832

To se jen upraví vozidla, výhybky, vyřeší problém s nástupišti a s napájením a hurá do toho. Tak zrovna ze Zličína jede vlak až Na Knížecí a je tam za 19 minut. Tam není důvod cokoliv vymýšlet.

+6/0
16.9.2014 16:57

M85a10t35ú37š 68B49e42n13a73k 9898474252553

už vidím ako jednoduché bude schváliť súčastnú električku na drážnu prevádzku.... leda ak by prešla rekonštrukciou vysokou pecou

+1/0
16.9.2014 22:48

M45a30r15e41k 43Š61i29m78o70n 2844147988878

Kladno přece nepotřebuje rychlodráhu, ani rychlotramvaj. Stačí úplně normální příměstskej vlak typu city elephant.

+4/−1
16.9.2014 16:53

R43a57d49e72k 62J87a96n11a12t64a 9335766424292

Samozřejmě. Vždyť to nikdy nic jiného být nemělo. "Rychlodráha" tomu začali říkat až ODSáci z Prahy 6, aby proti modernizaci trati poštvali občany.

+3/0
16.9.2014 18:48

E71v89ž51e87n 31P46o18l48á95k 3578168691163

Kladno potřebuje především dráhu v alespoň trochu civilizovaném stavu, elektrifikovanou a ideálně dvoukolejnou - zatím nemá ani jedno.

+3/0
16.9.2014 19:58

P38a15v25e25l 30S37v80o16b84o63d11a 3379592280532

Je to pár let zpátky co někdo přišel s nápadem udělat to tu tuším jako ve francii / nizozemsku.Někde to bylo v plánu a někde to už fungovalo.Tramvajový pás se trochu rozšířil nebo nechal - dle typu vozidel a místo tramvají jezdili velké přepravní autobusy ,ev. trolejbusy podobné těm letištním "záchraným" a přepravním po dráze.Takže otázka zní, proč se uvazovat na koleje, když to jde takhle ?

0/−2
16.9.2014 16:25

R42a64d81k63o 10K42ř56i87v28á96n82e61k 7790933605910

Zkuste aplikovat na letiště nebo na Hostivice. Kam by to jezdilo? Jakým pásem jaké komunikace a míst čeho by to jezdilo?

Železnice má proti gumokolům 10x menší jízdní odpor + snadnou možnost rekuperace energie. Platí i pro metro, pro tramvaj jen částečně.

Železnice má vlastní koridory skrz centrum. Proč by tramvlak z Hostivic jel přes milion světelných křižovatek někam k Andělu, když může jet pohodlnější elektrický vlak rychleji po Semmeringu na Smíchov - a po jeho rekonstrukci někam skrz - třeba Čakovice, Milovice...

+7/0
16.9.2014 16:36

M65a92r80t67i95n 86Š49u12l48c 2617239860365

Jestli to nebude tím, že trať ze Zličína na Knížecí je jednokolejná a neelektrifikovaná. Elektrifikace by stála hodně a musely by se dodělat výhybny. Ty by byly zdrojem zpoždění, protože tramvaj by chytla zpoždění v centru, ale protisměrná by na ní musela čekat a vytvářela by si zpoždění už na cestě do centra. Navíc se dá předpokládat, že interval vlakotramvaje by nebyl ve špičce 4-5 minut jako u metrolinek, ale nějakých 15 - 30. Čím kratší část železniční tratě se bude upravovat pro vlakotramvaj, tím to může být  efektivnější.

0/0
16.9.2014 17:49

P50e60t71r 28V64e16s41e74l52ý 2689738803266

Je vidět, že autor bryskně zvládá CtrlC a CtrlV, jinak ví o tom naprosté houno.

Moderní tramvaje už mají upravená kola tak, aby mohly jezdit i po železničních kolejích. Kromě menších technických úprav zejména v místech výhybek stačí postavit krátké spojky mezi tramvajovými a vlakovými kolejemi.

Zdroj: http://praha.idnes.cz/prahu-a-stredocesky-kraj-mohou-propojit-vlakotramvaje-pg4-/praha-zpravy.aspx?c=A140916_142705_praha-zpravy_dc

To opravdu může napsat jen jelito, které nic neví o kolejových profilech. Zrovna Praha má ten profil naprosto nevhodný pro źeleznici. Jediné město, které z historických důvodů by mělo nejmenší problémy s přechodem mezi tramvajovou tratí a železnicí by byla Ostrava. A to je jen začátek další problémů a nekompatibilností. Tohle je bohužel v našich zeměpisných šířkách naprosto nereálné.

+6/−1
16.9.2014 16:22

M95a27r47t75i10n 21Š33u71l44c 2437779590565

Já vám nevím, ale zrovna do Řep vede tramvajová trať s kolejnicemi S49 a předpokládám, že železniční trať z žst. Praha - Zličín do Hostivice je osazena stejnými kolejnicemi.

Kolejnice S49 se v Praze používají od roku 2010 a pražské tramvaje mají opravdu upravená kola, aby mohly být provozovány jak na bezžlábkových kolejnicích S49, tak i na kolejnicích NT1, resp. B1...

+3/0
16.9.2014 18:28

P54e25t78r 24S48p29o69r61e77r 6463213436242

A co výhybky???

+1/0
16.9.2014 20:10

M87i29r26o23s33l17a86v 78G90r31o64s72s60m11a62n63n 8162269924

Myslím, že kola pro S49 ještě neznamenají, že TRAM může jet po železnici. Zásadním problémem jsou úzká kola 86 mm místo tuším 120 mm, která se používají na železnici. To způsobí, že TRAM na železnici by ve výhybkách propadávaly do srdcovek, které jsou na železnici zásadně hluboké. Na rozdíl od tramvajových tratí, kde jsou převážně mělké. Podle mne dlouhodobě nejlepší řešení by bylo rozšířit TRAMkola. Například Ostrava používá 120 mm. Pomohlo by to i konvenčnímu provozu TRAM. Ale šlo by o náročný projekt.

0/0
17.9.2014 4:18

J68á17c60h25y95m 37S29k54á21l64a 5284809351414

Co to je za nekvalitní fotky? To i z mobilu mám lepší ;-D

0/0
16.9.2014 16:22

L85u33k14á54š 30N20o69v71á76k 4636936232513

"kravina na kvadrát, výplod šílence" (no, on Procházka je spíš diletant).

Hloupost, finančně moc náročný. Stačí za pár peněz zpříjemnit přestupy (dneska to je mnohdy na bobříka odvahy), snížit intervaly vlaků, nový zastávky, víc linek po Praze, zaručit přestup do 5min a hotovo.

+9/0
16.9.2014 16:18
Foto

M87a27r16e96k 70S30o27f73r 9175360138299

Podobný"S Bahn" by mohl jezdit na letiště namísto chystaného předraženého metra nebo rychlodráhy

+1/−4
16.9.2014 16:15

R84a13d62k74o 23K72ř49i39v40á74n77e57k 7190843155320

Pro Kladno i letiště je nejrozumnější řešení příměstská železnice.

+9/0
16.9.2014 16:26

M95a39r95t31i82n 85C41e36r15v67e56n60y 2173678776958

A proc je lepsi vicekrat prestupovat? Me prijde pohodlnejsi jet metrem az na letiste, nez muset jeste prestupovat na vlak. Ale mozna to bude tim, ze nejsem z Kladna.

0/0
17.9.2014 9:53

R10a35d44e16k 17J95a63n90a53t82a 9205236494572

Metro na letiště

* by jelo mnohem déle než vlak

* by bylo dražší na stavbu než vlak

* je zbytečně kapacitní

* je nevhodné kvůli svým soupravám (málo místa na zavazadla)

* je nevhodné kvůli tomu, že cestující z letišť očekávají vetší pohodlí, než davy Pražanůn na Dejvické

Pravděpodobně vycházíte z předpokladu, že metro na letiště by jezdilo stejně často jako v centru. Ale slabá poptávka si vyžádá pásmový provoz a dlouhé intervaly (pokud teda nechcete vyhazovat peníze za ježdění práznými soupravami). A odkudkoliv jinud než z linky metra A by přestup stejně byl. Trať Kladno-letiště-Praha by měla přestup na všechny linky metra.

0/0
17.9.2014 12:09
Foto

T86o85m24a94s 77C76a39b81a46k 8985715354699

...." do Hostivic "

Tak prvne by si pisalek mel poradne zjistit nazev obce. Pokud se nepletu, tak je to odjakživa TA HOSTIVICE, stejne tak jako třeba TA KOPRIVNICE. Pokud ma někdo pochybnosti, lehka pomoc: http://www.hostivice.eu/statisticke-udaje/d-409944/p1=4410

+3/−3
16.9.2014 16:03

M54i25c88h31a72l 95P80a57u82l49í98č25e98k 2753155765985

A podle čeho se pozná, jestli je to jednotné nebo množné číslo? Co takhle TA Budějovice, Ta Běchovice, TA Klánovice, TA Počernice...? :-)

+3/−3
16.9.2014 16:20

J74o28s86e56f 79S70c45h22m89i11d65t 5283877453442

Děkuji za neuvěřitelně přínosný a podnětný příspěvek. Zcela změnil moje porozumění článku. Původně jsem s projektem příliš nesouhlasil, ale díky Vašim informacím jsem se pro něj doslova nadchnul.

+4/−2
16.9.2014 16:23

M81a36r18t74i63n 61Š47u26l67c 2107149450255

Některá místní jména mohou mít obojí tvary – podle čísla množného i jednotného, např. do Hostivic i do Hostivice.

zdroj: Ústav pro jazyk český AV ČR (http://prirucka.ujc.cas.cz/?id=371)

+3/0
16.9.2014 18:32

R78a77d11e34k 14D46o33l53e48ž23a74l 2549533190820

Ať si najdou, kolik to stálo peněz například v tom Kalsruhe.. To se i Němcům protáčely panenky. On si každý řekne (kdo tomu nerozumí) - má to stejný rozchod, tak je to jednoduché, ale opravdu to tak není..

+5/0
16.9.2014 16:01

R94a25d39k93o 14K63ř42i72v67á39n23e47k 7370113285560

Bohužel, je to naprostá šílenost - to nejdražší a nejméně praktické řešení. Je to asi v nějaké předvolební příručce politiků, občas se to někde vynoří (Plzeň, K. Vary)

Železniční a tramvajová vozidla nejsou kompatibilní, musela by zásadně změnit i tramvajová i železniční ifrastruktura (desítky miliard), cena kompatibilních tramvají by stoupla na cenu železničních vozidel (o desítky milionů na každé vozidlo). Následovníci Karslruhe se moc nehrnou - nikdo nechce vyhazovat prachy oknem.

Rychlá a kapacitní příměstská železnice, projíždějící skrz centrum s mnoha kvalitními přestupními vazbami na metro, tramvaje i autobusy, je to nejrychlejší a nejlevnější možné řešení.

Pokud jde o Hostivice, kdyby si sehnali dotace na tramvaj a moc by jí chtěli, tak tramvajová trať Řepy - Hostivice by jejich touhu vyřešila nejlevněji.

+13/0
16.9.2014 15:59

J75i34n29d42r21a 10V41o23š51t22a 1904424229432

je pravda, že v Mnichově to měli rozpracované a upustili od toho, pokud vím. A Mnichov je hodně bohaté město.

+1/0
16.9.2014 16:07

J30a20n 51L63a31k52o69m19ý 7411605455144

Vždycky to asi o miliardách není - viz tady

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ac/Zwickau_TrainTram.jpg

+1/0
16.9.2014 16:25

P42e93t90r 98S94p51o30r66e97r 6303333756702

Spíš zjistili, že Mnichov je na tuto legraci moc velký. Všimněte si, kde to Němci mají - města 200 - 300 tis. obyvatel. U nás by to šlo třeba v olomouci na trati do Litovle.

+1/0
16.9.2014 20:12

J94a83n 25L52a90k72o10m59ý 7341195125944

Osobně si myslím, že u nás by to šlo i v Praze, ale naopak - tedy tam, kde jezdí Regionovy, popřípadě kde by šel nasadit žralok, či jiný diesel. Doplnit ho o světla, která mají tramvaje a jede to po kolejích jedna báseň s docela malými investicemi. Je otázka, zda by to někde dávalo smysl díky kapacitě.

0/0
17.9.2014 14:11

P72a78v75e85l 66S92l68a95d16o66v46n32í51k 6267483227556

A vyvolá to další výběrové řízení na rychlejší tramvaje...;-DHlavně že se prachy točí...

+1/0
16.9.2014 15:59

B45o98ř86e75k 92Ž36a67n53d65a 1490866459546

To mě napadlo hned, jak jsem viděl titulek.

0/0
16.9.2014 16:13







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.