Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Rychlejší, bez přestupů. Prahu a okolí mohou propojit vlakotramvaje

Tramvaj v pražských Řepích dojede na konečnou, ale konec její cesty to nebude. Přes krátkou propojku se přesune na nedaleké vlakové nádraží a po železniční trati bude pokračovat dál: do Hostivice či Chýně. Projekt vlakotramvají by se časem mohl stát realitou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J82a34n 38S33k82ř62i59v16á97n96e41k 3596586186

Tak já nevím, minule tady byl článek jak se otevírali nové zástavky v Hostivici a v Chýni. A teď někoho napadlo že tam budou jezdit vlakotramvaje. Jak se to bude řešit s nástupištěm? To budou staří lidé lézt nahoru nebo se to nové nástupiště zase rozkope? A nebo budou ldé v centru seskakovat z vlakotramvaje?;-D

0/0
17.9.2014 14:12

P18a87v96e78l 20M34a76r31e30š 2639513442

Moderní tramvaj (T3jky by jako vlakotram asi nejezdili) ma uroven podlahy atejne vysoko, jako moderní nizkopodkazni vlakové soupravy

0/0
17.9.2014 18:59

P74e62t88r 75V40i96m50r 9160574151

Vlakotramvaj z konečné z Modřan dotáhnout přes Libuš k nemocnici Krč na vlakovou zastávku Kačerov a ušetří se za stavbu metra "D". Byly by spojeny Modřany, Libuš, Krč, a přes právě budovanou vlakovou zastávku Kačerov do Vršovic a na Hlavní nádraží.

0/0
17.9.2014 10:58

P25a81v59e31l 69O91b54d28r44ž88á35l97e94k 6846174658612

Tramvaj má s železnicí společný jen rozchod a někde typ i kolejnic.

Ale technologie jízdy, zabezpečení, napájecí soustava - jsou výrazně odlišné. Jak tohle má fungovat?

+1/0
17.9.2014 9:55

P58a31v61e14l 74M80a48r87e95š 2269323652

Dozbrojit trmvaje patřičnou technologii, aby mohli jezdit pod zeleznicnimi dráty asi nebude zase takovy problém.Melo by se vlastně jednat jen o menic napeti a transformátor.Zabezpeceni na tehlech tratich by stačilo klasické na cocky a kolejové obvody.Vlaky které tam ted jezdi nic sofistikovanejsiho nemaji.

A navíc , kdyz to dobre půjde je to záležitost cca roku 2020+.Talze urcite se v té době v rámci obnovy vozidel dají koupit dvoucestne tramvaje primo od vyrobce

0/0
17.9.2014 19:32

E44v19ž51e60n 13P72o24l29á87k 3638848751113

Zatím je to použitelné maximálně pro KT8D5, kterých v Praze zas tolik není a vzhledem k počtu výluk jsou dost potřebné, ale pro rychlodrážní provoz byly původně navrhovány. Na druhou stranu se toto mohlo svého času využít na místě bývalých a bohužel již zrušených železničních vleček, vedoucích přímo ulicemi.

+1/0
16.9.2014 20:03

M29a61t19ú76š 67B14e67n74a45k 9908844942113

nedajú sa použiť, to by sa muselo zmeniť napájanie troleje a nesmela by sa krížiť trolej električky a vlakov, ono by to napätie z vlakovej troleje pekne zamávalo s komponentami električky

0/0
16.9.2014 22:46

P50e11t20r 43S73p74o32r62e10r 6793823476902

Ne, to opravdu nejde: http://abload.de/img/1976valsugana264z7siv.jpg

0/0
17.9.2014 12:53

P22a91v45e72l 93M46a85r12e55š 2289393202

Krizeni troleji vlak/tramvaj /trolejbus je naprosto snadno resitelne a relativně bezne.(alesoon v pripade tram/trolej).

Obvykle vlozenim isolovaneho úseku do jedněch drátu, v pripade ktery vy zminujete do drazniho vedeni.Vlak ten izolovaný usek bez proudu v klidu projede setrvacnosti

0/0
17.9.2014 19:36
Foto

M38a22r63t89i97n 27Š65u64b12r32t 1235181534895

Příštích 20 let nereálné. Vždyť se hlemýždím tempem snažíme postavit i potřebné tramvajové tratě ve městě. Navíc vlakotramvaj funguje spíše v konceptu, že se použije nějaká železniční trať, která vede do středu města a tam se propojí na tramvajovou síť. Tím se dosáhne, že ten tramvlak rychle z centra dosáhne vyšší rychlosti a má frekvenci zastávek jako železnice. Pak je skutečně rychlejší než autobus či po přestupu jízda metrem. Ale pokud by tramvlak najel na tramvajovou trať v Řepích či v Kobylisích a pak ta linka vedla do centra na Václavák, tak se všechny výhody tohoto prostředku ztrácí, to je pak už výhodnější přestoupit v Kobylisích na metro a z Hostivic jet na Knížecí běžným vlakem... Nikdo nechce už od okraje města stavět v každé zastávce, která tam je pro obsluhu místních.

+7/0
16.9.2014 19:54

R52a48d28e81k 35J39a75n91a75t38a 9715966484192

Přesně tak. Hlavní výhoda vlaků ve městě je, že mají málo zastávek, méně něž metro, a tak mohou být rychleji v centru. Pokud by hypotetické vozidlo přejelo v Řepích na tramvajovou trať, cestující se při těch 14 zastávkách ukoušou nudou.

Článek srovnává s Německem, ale zapomíná, že německé tramvaje, U-Bahn, jsou o dost jiné než české. Právě těmi vzdálenostmi mezi zastávkami.

+1/0
16.9.2014 20:00

J98a93n 81W80a33c44l61a67v 7724115627278

U-Bahn je metro, S-bahn nadzemka a tramvaj je tramvaj

0/0
17.9.2014 11:05

V81l88a88s77t37i28m13i36l 42S62v36o46b14o80d62a 7303878605364

No tak:

1) Spíš bych ty "vlakotramvaje" nasadil nikoliv na okraji nebo za Prahou, ale právě v Praze, neboť uvnitř Prahy je celá řada velmi mizerně Českými drahami využívaných vlakových tratí. Člověk by se až divil, jak rychlími spoji by se daly spojit některé části Prahy tam, kde se dnes MHD šourá neskutečně dlouho a metro tam buď nejezdí anebo si jím člověk hodně zajíždí.

2) V centru a blízko centra Prahy je tramvaj velmi nespolehlivý spoj. Jakmile se "vlakotramvaj" centru přiblíží, bude slibovaná efektivita tohoto spoje fuč :-).

0/−3
16.9.2014 17:24

R29a27d55k13o 37K40ř36i30v55á56n84e75k 7270283185560

A nebyly by ty vlaky náhodou rychlejší? Záleží, které tratě máte na mysli.

+5/0
16.9.2014 17:28

V86l12a96s11t52i92m21i75l 45S67v45o75b52o81d41a 7793218745424

No tak jasně, ale když je ČD nenasadila za celé roky, tak už to beru tak, že je nikdy nenasadí, proto to právě bude muset udělat někdo jiný, no a v téhle souvislosti mě napadly právě ty tramvaje.

0/−1
16.9.2014 20:27

R10a36d84e61k 46J10a97n57a79t57a 9865196274952

Jlavní problém v rozvoji pražské příměstské železnice nejsou ČD, ale nízká kapacita tratí a chybějící zastávky.

Více dnes právě těm kvůli tratím v podstatě ani jezdit nelze. Kromě toho, o jízdním řádu ČD ani nerozohodují, jezdí podle toho, co si ROPID objedná.

0/0
16.9.2014 20:43

M33i74c28h89a59l 82P36a15v78l67á69t 9943603774739

Ale jiste, veci se daji delat draz i hur soucasne. V centru i mimo nej.

0/0
16.9.2014 18:03

M25i14r63o51s84l17a30v 11Š49i59m10k54o 7445413282575

Tak tohle se plánovalo už za minulého režimu. Měly se používat tramvaje T6, kterých je možno spojit více než dvě.

+1/0
16.9.2014 17:10

R57o28m79a28n 16P22o89l61á90č16e93k 5576279915

Spojit jdou i T3 do "velkých" souprav. Minimálně Košice, Dráždany jezdily 3xT3. Prý se někdo pokusil spojit i 5xT3 ;-D Prý to svítilo blikalo, ale nejelo se s tím.

+1/0
16.9.2014 18:14

E51v49ž30e83n 64P53o33l66á41k 3878138731783

I KT8D5 jsou spojovat, a už tak i jezdily - to je potom teprve vlak.

0/0
16.9.2014 19:57

R39a58d38o90s73l60a19v 21K76l79a58u66d12a 5244118594782

To se jen upraví vozidla, výhybky, vyřeší problém s nástupišti a s napájením a hurá do toho. Tak zrovna ze Zličína jede vlak až Na Knížecí a je tam za 19 minut. Tam není důvod cokoliv vymýšlet.

+6/0
16.9.2014 16:57

M23a72t82ú56š 18B59e34n60a75k 9748344892853

už vidím ako jednoduché bude schváliť súčastnú električku na drážnu prevádzku.... leda ak by prešla rekonštrukciou vysokou pecou

+1/0
16.9.2014 22:48

M91a25r42e43k 59Š12i62m24o30n 2954177808748

Kladno přece nepotřebuje rychlodráhu, ani rychlotramvaj. Stačí úplně normální příměstskej vlak typu city elephant.

+4/−1
16.9.2014 16:53

R69a70d26e62k 38J31a16n61a74t39a 9895316314982

Samozřejmě. Vždyť to nikdy nic jiného být nemělo. "Rychlodráha" tomu začali říkat až ODSáci z Prahy 6, aby proti modernizaci trati poštvali občany.

+3/0
16.9.2014 18:48

E13v40ž96e85n 84P30o89l87á42k 3348678631973

Kladno potřebuje především dráhu v alespoň trochu civilizovaném stavu, elektrifikovanou a ideálně dvoukolejnou - zatím nemá ani jedno.

+3/0
16.9.2014 19:58

P96a64v92e75l 74S75v42o89b62o43d23a 3459122830332

Je to pár let zpátky co někdo přišel s nápadem udělat to tu tuším jako ve francii / nizozemsku.Někde to bylo v plánu a někde to už fungovalo.Tramvajový pás se trochu rozšířil nebo nechal - dle typu vozidel a místo tramvají jezdili velké přepravní autobusy ,ev. trolejbusy podobné těm letištním "záchraným" a přepravním po dráze.Takže otázka zní, proč se uvazovat na koleje, když to jde takhle ?

0/−2
16.9.2014 16:25

R26a84d51k22o 37K13ř59i82v32á20n32e60k 7830803385910

Zkuste aplikovat na letiště nebo na Hostivice. Kam by to jezdilo? Jakým pásem jaké komunikace a míst čeho by to jezdilo?

Železnice má proti gumokolům 10x menší jízdní odpor + snadnou možnost rekuperace energie. Platí i pro metro, pro tramvaj jen částečně.

Železnice má vlastní koridory skrz centrum. Proč by tramvlak z Hostivic jel přes milion světelných křižovatek někam k Andělu, když může jet pohodlnější elektrický vlak rychleji po Semmeringu na Smíchov - a po jeho rekonstrukci někam skrz - třeba Čakovice, Milovice...

+7/0
16.9.2014 16:36

M93a74r33t19i96n 80Š63u24l55c 2887199500965

Jestli to nebude tím, že trať ze Zličína na Knížecí je jednokolejná a neelektrifikovaná. Elektrifikace by stála hodně a musely by se dodělat výhybny. Ty by byly zdrojem zpoždění, protože tramvaj by chytla zpoždění v centru, ale protisměrná by na ní musela čekat a vytvářela by si zpoždění už na cestě do centra. Navíc se dá předpokládat, že interval vlakotramvaje by nebyl ve špičce 4-5 minut jako u metrolinek, ale nějakých 15 - 30. Čím kratší část železniční tratě se bude upravovat pro vlakotramvaj, tím to může být  efektivnější.

0/0
16.9.2014 17:49

P82e50t82r 46V66e70s56e81l55ý 2359938463816

Je vidět, že autor bryskně zvládá CtrlC a CtrlV, jinak ví o tom naprosté houno.

Moderní tramvaje už mají upravená kola tak, aby mohly jezdit i po železničních kolejích. Kromě menších technických úprav zejména v místech výhybek stačí postavit krátké spojky mezi tramvajovými a vlakovými kolejemi.

Zdroj: http://praha.idnes.cz/prahu-a-stredocesky-kraj-mohou-propojit-vlakotramvaje-pg4-/praha-zpravy.aspx?c=A140916_142705_praha-zpravy_dc

To opravdu může napsat jen jelito, které nic neví o kolejových profilech. Zrovna Praha má ten profil naprosto nevhodný pro źeleznici. Jediné město, které z historických důvodů by mělo nejmenší problémy s přechodem mezi tramvajovou tratí a železnicí by byla Ostrava. A to je jen začátek další problémů a nekompatibilností. Tohle je bohužel v našich zeměpisných šířkách naprosto nereálné.

+6/−1
16.9.2014 16:22

M69a65r52t25i57n 18Š34u50l28c 2697779730365

Já vám nevím, ale zrovna do Řep vede tramvajová trať s kolejnicemi S49 a předpokládám, že železniční trať z žst. Praha - Zličín do Hostivice je osazena stejnými kolejnicemi.

Kolejnice S49 se v Praze používají od roku 2010 a pražské tramvaje mají opravdu upravená kola, aby mohly být provozovány jak na bezžlábkových kolejnicích S49, tak i na kolejnicích NT1, resp. B1...

+3/0
16.9.2014 18:28

P44e31t36r 66S48p93o18r85e48r 6683483236272

A co výhybky???

+1/0
16.9.2014 20:10

M20i80r20o48s48l38a71v 24G21r97o71s40s40m11a25n55n 8642799144

Myslím, že kola pro S49 ještě neznamenají, že TRAM může jet po železnici. Zásadním problémem jsou úzká kola 86 mm místo tuším 120 mm, která se používají na železnici. To způsobí, že TRAM na železnici by ve výhybkách propadávaly do srdcovek, které jsou na železnici zásadně hluboké. Na rozdíl od tramvajových tratí, kde jsou převážně mělké. Podle mne dlouhodobě nejlepší řešení by bylo rozšířit TRAMkola. Například Ostrava používá 120 mm. Pomohlo by to i konvenčnímu provozu TRAM. Ale šlo by o náročný projekt.

0/0
17.9.2014 4:18

J71á40c35h35y54m 88S85k10á37l94a 5304959141114

Co to je za nekvalitní fotky? To i z mobilu mám lepší ;-D

0/0
16.9.2014 16:22

L40u96k53á40š 79N30o49v11á21k 4336326642353

"kravina na kvadrát, výplod šílence" (no, on Procházka je spíš diletant).

Hloupost, finančně moc náročný. Stačí za pár peněz zpříjemnit přestupy (dneska to je mnohdy na bobříka odvahy), snížit intervaly vlaků, nový zastávky, víc linek po Praze, zaručit přestup do 5min a hotovo.

+9/0
16.9.2014 16:18
Foto

M18a92r92e39k 83S88o43f51r 9855830548649

Podobný"S Bahn" by mohl jezdit na letiště namísto chystaného předraženého metra nebo rychlodráhy

+1/−4
16.9.2014 16:15

R59a62d37k43o 28K89ř12i67v39á98n13e71k 7250833585640

Pro Kladno i letiště je nejrozumnější řešení příměstská železnice.

+9/0
16.9.2014 16:26

M70a29r11t12i88n 62C77e17r44v65e46n16y 2693588536228

A proc je lepsi vicekrat prestupovat? Me prijde pohodlnejsi jet metrem az na letiste, nez muset jeste prestupovat na vlak. Ale mozna to bude tim, ze nejsem z Kladna.

0/0
17.9.2014 9:53

R97a74d29e67k 21J66a91n43a30t96a 9955186884302

Metro na letiště

* by jelo mnohem déle než vlak

* by bylo dražší na stavbu než vlak

* je zbytečně kapacitní

* je nevhodné kvůli svým soupravám (málo místa na zavazadla)

* je nevhodné kvůli tomu, že cestující z letišť očekávají vetší pohodlí, než davy Pražanůn na Dejvické

Pravděpodobně vycházíte z předpokladu, že metro na letiště by jezdilo stejně často jako v centru. Ale slabá poptávka si vyžádá pásmový provoz a dlouhé intervaly (pokud teda nechcete vyhazovat peníze za ježdění práznými soupravami). A odkudkoliv jinud než z linky metra A by přestup stejně byl. Trať Kladno-letiště-Praha by měla přestup na všechny linky metra.

0/0
17.9.2014 12:09
Foto

T24o98m39a77s 80C66a82b52a75k 8965835304989

...." do Hostivic "

Tak prvne by si pisalek mel poradne zjistit nazev obce. Pokud se nepletu, tak je to odjakživa TA HOSTIVICE, stejne tak jako třeba TA KOPRIVNICE. Pokud ma někdo pochybnosti, lehka pomoc: http://www.hostivice.eu/statisticke-udaje/d-409944/p1=4410

+3/−3
16.9.2014 16:03

M62i53c94h96a79l 55P89a73u49l64í89č53e13k 2363675805915

A podle čeho se pozná, jestli je to jednotné nebo množné číslo? Co takhle TA Budějovice, Ta Běchovice, TA Klánovice, TA Počernice...? :-)

+3/−3
16.9.2014 16:20

J65o68s27e24f 50S46c75h90m77i85d39t 5543987323832

Děkuji za neuvěřitelně přínosný a podnětný příspěvek. Zcela změnil moje porozumění článku. Původně jsem s projektem příliš nesouhlasil, ale díky Vašim informacím jsem se pro něj doslova nadchnul.

+4/−2
16.9.2014 16:23

M89a67r38t89i35n 10Š26u62l98c 2567749440495

Některá místní jména mohou mít obojí tvary – podle čísla množného i jednotného, např. do Hostivic i do Hostivice.

zdroj: Ústav pro jazyk český AV ČR (http://prirucka.ujc.cas.cz/?id=371)

+3/0
16.9.2014 18:32

R34a76d40e24k 70D83o40l25e13ž84a22l 2169283160110

Ať si najdou, kolik to stálo peněz například v tom Kalsruhe.. To se i Němcům protáčely panenky. On si každý řekne (kdo tomu nerozumí) - má to stejný rozchod, tak je to jednoduché, ale opravdu to tak není..

+5/0
16.9.2014 16:01

R68a59d28k50o 41K16ř62i44v97á77n55e90k 7490163285660

Bohužel, je to naprostá šílenost - to nejdražší a nejméně praktické řešení. Je to asi v nějaké předvolební příručce politiků, občas se to někde vynoří (Plzeň, K. Vary)

Železniční a tramvajová vozidla nejsou kompatibilní, musela by zásadně změnit i tramvajová i železniční ifrastruktura (desítky miliard), cena kompatibilních tramvají by stoupla na cenu železničních vozidel (o desítky milionů na každé vozidlo). Následovníci Karslruhe se moc nehrnou - nikdo nechce vyhazovat prachy oknem.

Rychlá a kapacitní příměstská železnice, projíždějící skrz centrum s mnoha kvalitními přestupními vazbami na metro, tramvaje i autobusy, je to nejrychlejší a nejlevnější možné řešení.

Pokud jde o Hostivice, kdyby si sehnali dotace na tramvaj a moc by jí chtěli, tak tramvajová trať Řepy - Hostivice by jejich touhu vyřešila nejlevněji.

+13/0
16.9.2014 15:59

J75i11n36d66r11a 55V25o83š25t90a 1674864829262

je pravda, že v Mnichově to měli rozpracované a upustili od toho, pokud vím. A Mnichov je hodně bohaté město.

+1/0
16.9.2014 16:07

J82a16n 93L25a92k48o37m33ý 7121425705414

Vždycky to asi o miliardách není - viz tady

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ac/Zwickau_TrainTram.jpg

+1/0
16.9.2014 16:25

P42e45t25r 91S90p18o83r27e46r 6143913486102

Spíš zjistili, že Mnichov je na tuto legraci moc velký. Všimněte si, kde to Němci mají - města 200 - 300 tis. obyvatel. U nás by to šlo třeba v olomouci na trati do Litovle.

+1/0
16.9.2014 20:12

J23a44n 44L34a50k47o74m61ý 7811945485964

Osobně si myslím, že u nás by to šlo i v Praze, ale naopak - tedy tam, kde jezdí Regionovy, popřípadě kde by šel nasadit žralok, či jiný diesel. Doplnit ho o světla, která mají tramvaje a jede to po kolejích jedna báseň s docela malými investicemi. Je otázka, zda by to někde dávalo smysl díky kapacitě.

0/0
17.9.2014 14:11

P33a22v78e39l 51S98l92a94d68o23v78n67í33k 6107593127646

A vyvolá to další výběrové řízení na rychlejší tramvaje...;-DHlavně že se prachy točí...

+1/0
16.9.2014 15:59

B78o78ř24e54k 25Ž79a14n91d98a 1610946959786

To mě napadlo hned, jak jsem viděl titulek.

0/0
16.9.2014 16:13





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.