Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Návrat tramvají na Václavské náměstí není prioritou, říká radní Dolínek

Více než tři desetiletí uplynula ode dne, kdy po Václavském náměstí naposledy projela tramvaj. Minulé pražské zastupitelstvo na jaře navrhlo změnit územní plán tak, aby se trať mohla obnovit. Tato myšlenka stále žije, větší šanci na úspěch však nyní má propojení hlavního nádraží a Vinohradské.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K60a20r58e29l 33L52a43n10a 94I46n50g20. 9776921972

Tramvaje na Václaváku jsou ptákovina. Pokud je někdo líný na krok, má tam metro...

0/0
18.1.2015 10:25

K79a24r47e78l 19D40r72d93a 6583755627469

Pražská MHD opět v kolapsu. V Praze je 30.000 lidí na křesťanské akci. Potřebují dojíždět z centra do Letňan na výstaviště a "sváteční" pražská MHD nestíhá. Rv

  Vizitka, co putuje do celé Evropy. Rv:-/

0/−1
29.12.2014 21:45

J70i51r60i 26J53a43v28u30r88e83k 7576612692446

A ohlásili ti Taizisté předpoklad zvýšené přepravní poptávky s žádostí o posílení?

0/0
30.12.2014 21:25

K45a97r39e18l 24D17r23d67a 6683885427349

Jo, řešilo to zastupitelstvo, úkolován je ROPID a DPP. Třeba linka metra "C" byla posílena od 16:30 do 22:00 od 29.12. do 1.1.

  Posílení měl připravit tým odborníků ROPIDu a DPP. Platí si ho Taizé. Pražská MHD by měla stíhat. Jde spíš o přesun desetitisíců lidí v krátkém čase a o kolaps, než to doprava pobere. 

  Plno Pražanů nadává, že posílení nebylo zajištěno. Tak spíš chybí v provozu informovanost, nějaká informační kampaň. Podle fotek Letňan jsou v metru informátoři. Asi se v Česku žádná akce bez kritiky neobejde. ;-)

0/0
31.12.2014 9:48

K77a63r98e93l 15D84r15d31a 6543265467849

Co platí Pražané. DPP má 10.600 zaměstnanců. Z toho 4.160 řidičů, 3.200 dělníků, 417 provozních pracovníků, 2.829 TH pracovníků. Průměrně berou řidiči 32 tis., dělníci 28 tis., provozní pracovníci 27 tis. a TH pracovníci 40 tis. Kč.

  Z toho je 511 VŠ, 4.200 SŠ, 4.900 vyučených a 1.033 pracovníků má základní vzdělání. Když došla řeč na dopravku, DPP provozuje SPŠ dopravní, která produkuje pro potřeby DPP SŠ, vyučené s maturitou a vyučené. Jde tak o SŠ s přidruženým učilištěm. Aneb, škola zajisté vhodná pro start akademické dráhy v oboru doprava.

  Nejlepším flekem u DPP je jednoznačně TH pracovník s maturitou a platem 40 tis. měsíčně, co tady v pracovní době rozdává nadávky ostatním diskutujícím. ;-D

0/−2
27.12.2014 22:59

T79o74m41á94š 67H71r10d40ý 9648510719831

A co je prioritou radních? Stavět tunely odnikud nikam, nebo zabránit kolapsu dopravy na I.P.Pavlova??? 8-o

+1/0
27.12.2014 18:51

K60a33r96e97l 47D75r46d75a 6203315887129

Při ledovce stála tramvajová doprava jako celek. Vadilo to vůbec někomu? Já jel metrem až na Žižkov.

  Pak se to rozjelo a z pantografů létaly jiskry. Dle mého ta jiskra bere kus materiálu jak z troleje, tak ze sběrače. Jak je to asi s životností těchto dílů? Aneb, jakou asi škodu napáchali pracovníci DPP během ledovky? ;-D

0/−3
27.12.2014 23:09
Foto

B83r14o13n81i29s73l75a73v 97G98a52b72r44y39š 2162449911

Ledovka byla výjimečná situace. Více zde:

http://www.dpmp.cz/mhd-behem-ledove-kalamity-detail/

Jsou to sice trolejbusy, ale snad se dočtete, že se to týká veškeré elektrické dopravy napájené trolejovým vedením.

+1/0
28.12.2014 13:39

K43a86r12e27l 33D82r83d95a 6123475507229

Ano, tradičně vedu o DPP diskusi asi s Marťany. Vy máte pocit, že jste odpověděl na můj dotaz? A ještě dostáváte souhlasná hodnocení? ;-D

  Ptám se, když se rozjely tramvaje a létaly z nich jiskry na všechny strany, zda nevznikala škoda na majetku DPP, resp. Prahy, která by byla významná?

  Jinak jsem potkal ruční čištění trolejí. Práce na draka, ale asi to trochu pomohlo.

  A když už tedy popis ledovky, tak informovanost v pražské dopravě. To je vždy bomba! Rv V rádiu hlásili, že 9 jezdí. Jenže trať 9 je dlouhá jak týden a asi jezdila někde na Andělu. Tak jedu na Hlavní nádraží a ještě si říkám, zda to nemám raději vzít přes Muzeum. Vyjdu na Hlaváči z metra, dojdu na zastávku a tam se dohadujeme, zda tedy něco jezdí či nejezdí. (Mám pocit, že tam byla cedule provoz přerušen.) Tak jdu zpátky do metra a ve směru Muzeum je cedule "tramvajová doprava přerušena". Ty cedule takto rozmístil na Hlavním nádraží někdo schválně? No aspoň že mi ušetřili pochyby, že. Tak jsem to pak bral "A"čkem. 

  Když už pak tramvaje jezdily, tak na Hlavním nádraží postávali informátoři DPP. Akce zcela o ničem. (Tak tomu říkám práce za 40 tis. měsíčně.) Rv

0/0
28.12.2014 22:32
Foto

B64r64o15n98i67s96l68a28v 36G94a34b44r37y90š 2272469931

Nevím, hodnocení příspěvků mě nezajímá. A jestli si Vy plusy a mínusy evidujete, je mi taky jedno.

Co se týká informovanosti DPP, nemůžu posoudit. Byl jsem v té době v Pardubicích. A pokud jste mrhal časem dohadováním se, jestli jezdí tohle nebo támhleto, měl jste zvednout trubku a zavolat na dispečink. To telefonní číslo na jízdním řádu není kvůli vyplnění volného místa.

Co sem pořád taháte něčí plat? Kdo bere 40 tis. Kč měsíčně?

+1/0
28.12.2014 22:43

K80a24r92e61l 79D18r82d48a 6893285487979

Jména diskutujících jsou zde známá, chodí sem odborníci na dopravu. Pokud je hodnoceno "odvádění diskuse od tématu", tak to registruji.

  1/3 zaměstnanců DPP sedí v zázemí a za slušné peníze tvoří "podobu pražské MHD". Přitom VŠ má jen každý 6. z nich. To je odkaz na to Vaše, "kdo bez odpovídajících znalostí a vzdělání si dovolí kecat do pražské dopravy?". Pěkná odpověď, zaměstnanci DPP. ;-D

  (Jak jsem pochopil, když DPP potřebuje informátory na chodníku, vyžene své lidi z kanceláří. Patrně s pocitem, že jinak dělají velké kulové. Při platu 40 tis., pokud pak stojí zbytečně na zastávce a kouří, tak to hodnotím jako vyhazování peněz "velmi bohatého podniku" řídícího se moudrostí Kocourkova. To při kalamitě nemají nic rozumnějšího na práci?) Rv

  A díky za tip, volat na info linku DPP mě nikdy nenapadlo.

0/−1
29.12.2014 1:16
Foto

B82r60o76n17i54s70l13a28v 38G17a47b88r97y96š 2622729181

Odborníky na dopravu tady nepotkávám. Aspoň ne ty, které znám z konferencí a odborných seminářů.

VŠ má sice jen každý šestý, ale když se podíváte, jak to v dopravních podnicích funguje a proč se všichni bojí inovací, leccos byste pochopil. Můj spolužák pracuje u jednoho dopravce a loni přišel na to, že úpravou turnusů řidičů a oběhů vozidel na dvou linkách se dají ušetřit pěkné peníze. Bohužel narazil, grafikonisté mu řekli že to 20 let fungovalo a fungovat to bude pořád. Když však letos byli nuceni skutečně ušetřit, jeho metodu využili a pochvalují si ji. Ale tak růžové to není všude. Proti nám stojí lidé z magistrátu a lidé z DP. A žádný z nich si nechce přiznat, že svou práci dělá nekvalitně (viz Opava, Havířov).

+2/0
29.12.2014 18:36

V64á52c74l10a56v 22S28v11o23b80o14d38a 5906238359

Podle mně tramvaje do centra patří. Ať zůstane pěší zóna a po ní pojedou tramvaje,ale žádná auta.

+7/−1
27.12.2014 9:52

R64o10b96e86r85t 54P39r93a64ž72á85k 4268706285610

Vždyť o to taky jde. Nikdo nechce (doufám) vrátit stav ze 70. let. Dokonce i pan Drda by to mohl pochopit.

0/−1
27.12.2014 10:32

K32a94r63e46l 75D46r44d68a 6903475507519

Já se naučil na mizernou pražskou MHD nespoléhat. Raději bych auta viděl i v centru. Občas autem po Praze jezdím.

  Dnes jdete pěší zónou od Vltavy až k Opletalce a jsou dvě základní kritická místa a obrovský bezpečnostní problém. Přejít Jindřišskou či Vodičkovu a nenechat se zabít tramvají. Nebo přejít nám. Republiky k Paladiu a nepřijít přitom pod tramvají o život.

  Až pražští tramvajáci pochopí, že tramvaj nemá absolutní přednost před chodcem, tak se bavme o Václaváku a Opletalce. Zatím je to jen o šíření bolševické arogance v pražské dopravě, která k DPP roky patří a nemizí. ;-)

0/−6
27.12.2014 11:44

K53a73r26e41l 83D77r53d34a 6343215457119

Nehodlám polemizovat kvality pražské MHD. Pojmem "mizerná" myslím její nedomyšlenost.

  A jen tak mimochodem. Trasa metra D byla nakonec zvolena ve prospěch Vinohrad. Žižkov byl odsunut, musí mu stačit 9. Bude zde jednou spojení nám. Míru - nám. Republiky. Patrně by jednou mohla být propojená Letná, Vinohrady a Nusle.

  Paralelní rozšiřování tramvají ve stejném směru je pak duplicitní a méně užitečné.

0/−2
27.12.2014 11:55

R89o12b30e78r45t 20P46r80a65ž54á89k 4658876495680

Nevím, kde jste sebral propojení z Letné do Nuslí. Jestli něco takového někdo plánuje (asi myslíte metro), bude to záležitost desítek a desítek let. Do té doby zrušíme "vražedné" tramvaje a počkáme si? Nedomyšlenost pražské MHD spatřuji zejména v nesmyslném rušení některých linek kvůli "škodlivému" souběhu s metrem v 70. letech.

+1/0
27.12.2014 15:06

K61a48r68e23l 19D42r30d14a 6823285707949

To plánuji já. Jak bude "D" na nám. Republiky, je to logické. Další zastávky: Na Františku, Letenské nám., Bubeneč, Podbaba, ZOO, Sídliště Bohnice. Třeba. Realizace 2020-25. V tu dobu budeme ještě diskutovat tramvaje na Václaváku. ;-D

0/0
27.12.2014 23:45
Foto

B23r49o48n26i22s58l81a79v 30G56a77b80r51y77š 2882139841

Auta i v centru?? Kam byste tím autem chtěl všude jezdit?

A o jakém bezpečnostním problému tady mluvíte? Pokud vím, auto zabije víc lidí než tramvaj. A tramvaj jako mnohonásobně větší objekt snad nelze přehlédnout. To byste musel být slepý i hluchý.

Nicméně Vám doporučuji přečíst si nějaké odborné publikace ohledně MHD a dopravní obslužnosti města. Z českých prof. Surovce a prof. Černého, z německých např. prof. Königa nebo Ing. Dutsche. Na základě těchto a mnoha dalších zahraničních autorů zpracovávám ve své disertační práci novou metodiku dopravní obsluhy v aglomeracích.

Pokud se chceme s dopravou přiblížit západu, je koncepce nezbytná. A koncepcí nemyslím auta v centru.

+4/0
27.12.2014 12:32

K60a17r97e63l 72D70r16d62a 6253325617519

Smyslem disertační práce je přijít s novou dosud nepublikovanou myšlenkou. Vaše představa města bez aut je opravdu originální. Jedno takové město se jmenuje tuším Utopie.

  Takže, buď jste podvodník opisující názory druhých nebo hlasatel neověřených bludů.

  Ta auta v tom centru jsou a v nějaké podobě zde budou vždy. Tramvají nejsou nahraditelná, a ani k tomu není důvod. Raději studujte. Ve Vašem případě, raději na bakaláře. ;-)

0/−2
27.12.2014 15:00

R85o18b30e62r39t 25P34r87a73ž48á87k 4978456835110

To si pletete. vyhnat ZCELA auta z měst se pokouší různí zelení blouznivci. Potíž je, že se je nesnaží nahradit dostatečně kapacitní veřejnou dopravou. Cyklostezka v tomto případě opravdu není alternativa. A na okraj? Kolik lidí zavraždily tramvaje na náměstí Republiky? Nebo jinde?

+2/0
27.12.2014 15:22

K40a69r59e45l 71D24r51d66a 6943195537369

Naposledy sejmula tramvaj někoho na Hlavním nádraží. Pak rozporcovala madam v Olšanské a na stejném fleku poslala policejní auto plné lidí do šrotu. Na jednu trasu..., neustálé radovánky. Rv

  A jinak mi leží pěkně dlouho v žaludku řidička, co najížděla do lidí na Olšanském náměstí. Ta nikoho nezabila. Šlo jen o to, aby chodci zděšeně utíkali před její tramvají, nejlépe pod kola tramvaje v opačném směru. Chodci to ale zvládli... Rv

0/−2
28.12.2014 11:02

R41o27b62e82r42t 57P91r56a18ž89á81k 4168926875720

O madam z Olšanské nevím, zato ale vím, že ti policajti si za to mohli sami.

+1/0
28.12.2014 11:07

K24a10r70e36l 48D31r14d20a 6523715947299

Určitě ne. (Chtěl bych vidět protokol.) Jak to znám, řidič tramvaje byl určitě přesvědčen, že tramvaj má vždy přednost a že brzdná dráha tramvaje je nekonečně dlouhá, takže nemá cenu před překážkou zastavovat. ;-D

  Počítám, že cituji přímo z nějakého školení řidičů DPP. ;-D

  Hledám tu madam. Spadla z místa pro přecházení chodců do kolejiště. Olšanská vyžaduje od chodců sportovní výcvik...

http://www.policie.cz/clanek/smrtelna-nehoda-u-olsanskeho-namesti.aspx

  Vykoukl na mě také článek tady na iDNES z června 2011. Červená Octávka a dopadla na zdejším přejezdu (v protisměru) stejně jak to policejní auto. DPP si tady může otevřít autovrakoviště. ;-)

0/0
28.12.2014 12:03

R33o33b34e86r15t 46P67r25a96ž90á41k 4938206725690

Na tramvajovém pásu (i na přejezdech přes něj) MÁ tramvaj přednost. Jiná věc by byla, kdyby policajti jeli pod majákem, což se, ovšem, nedělo.

0/0
30.12.2014 11:24

K10a68r43e20l 23D67r13d97a 6933105897299

Líbil by se mi šestý smysl a schopnost předcházet nehodě v provozu na Olšanské, jako u všech řidičů. Jenže pro tramvaj je Olšanská jen lajna. Pro auta je tady docela mazec, kdy se tramvaj snadno přehlédne. Nehody tramvají jsou tady pořád. Co s tím? Házet stále vinu jen na řidiče aut?

0/0
31.12.2014 9:56
Foto

B13r16o40n57i46s74l41a93v 65G75a94b70r42y33š 2862139801

Na základě čeho si troufáte mě nazývat podvodníkem? Moje poznatky jsou podložené a již publikované a pokud použiju myšlenku někoho jiného, řádně ji také ocituji. Neříkám, že vše, co mě napadne, je správné, ale jsem schopen o tom diskutovat s ostatními. Od Vás jsem nečetl nic, co by se týkalo dopravy, dopravního inženýrství, technologie nebo dopravních systémů. Pokud však máte v záloze vědecky podloženou koncepci dopravního modelu města či aglomerace, rád se s ním seznámím. Ale pochybuji. Neb by něco tak převratného už dávno u nás fungovalo.

Nikde a nikdy jsem nenapsal, že chci město bez aut. Pořád se totiž bavíme o centru města, nikoliv o celém městě.

A jen pro Vaši informaci, bakalářské i magisterské studium už mám za sebou. ;-) Takže nějaký Drda, který v oblasti dopravy dokáže akorát nastartovat auto, mi nebude radit, co mám dělat.

+2/0
27.12.2014 15:56

R89o57b68e45r33t 19P20r62a52ž91á22k 4928746875220

Jedinými argumenty pana Drdy byly a jsou "vraždící" tramvaje, překážející jeho autu.

+2/−2
27.12.2014 16:05

K72a51r12e49l 12D29r98d70a 6333695877209

Jezdím autem v centru. Začal jste si zde s pěknou demagogií, což je hrůza, když se oháníte kvalitním vzděláním. Tak na Vás reaguji odpovídajícím způsobem. Koštuji Vás na dalšího pracujícího inteligenta z DPP. Vaše tlachy o vzdělání mě zvedají ze židle. Tak Vám je zopakuji výše, doktore. Rv

0/−1
27.12.2014 22:40
Foto

B21r73o74n89i57s92l44a51v 17G77a36b37r28y28š 2842939721

Nejsem doktor a ani nepracuji pro žádného dopravce. Naopak demagogií je to Vaše auto. Pořád jen "já a moje auto", "kudy mám já jet" etc. Vy řešíte sám sebe, kdežto mi jde třeba o napojení Bohnic na tramvajovou síť. Tam jsou takové autobusové výkony, že si tu tramvaj zaslouží. Starám se o celý dopravní systém jako komplex.  U Vás je to dost sobecké zejména pro ty, kdo si auto nemůžou dovolit, nemohou s ním jezdit (např. určitá skupina OSSPO) nebo prostě jezdit autem nechtějí.

Bohužel nejste ani pro kompromis a s málo informovaným člověkem se špatně diskutuje. Až si nastudujete odbornou literaturu, pak si Vašich názorů začnu vážit. Jsem ochoten naslouchat ostatním a přenést jejich myšlenky do praxe a mít na ně další pohled, ale Vaše auta, auta a zase jen auta v neprospěch VHOD se akceptovat nedají.

+2/0
27.12.2014 22:52

K91a91r45e76l 34D47r72d44a 6763905167259

Autem jezdím centrem jen občas a dopravní obslužnost je zde nezbytná. Těžko budete zásobovat zdejší podniky MHD atd. Ale nijak mě to netrápí, častěji zde chodím pěšky.

  (Parkuji v Opletalce a náhradu parkovacího místa pro stovku řidičů nevidím, až tady pár ješitných hlupců prosadí tramvaje dobré jen "na ozdobu".)

  Očividně Vás ty auta v centru, které sám nemáte, trápí mnohem víc než mě. Přitom o tom víte velké kulové i se svými knížkami. To je přímo fobie. Kde tady jsou nějaké kompromisy z Vaší strany?

  Pokud jde o Bohnice, jsem pro přivedení trasy metra "D". Tramvaje a autobusy mi tady přijdou rovnocenné. Sídlišti Barrandov tramvaj třeba nijak neprospívá. Hluk a nebezpečí. (Viz vzorová debata o zabité holčičce.) Když jsem sem jezdil, byly intervaly tramvají o ničem. Na sídlišti mi přijdou autobusy levnější a praktičtější. Jen kolik prostoru zde tramvajová trať zabírá a jak sídliště poškozuje a ničí.

  Kam a kudy by jako měly tramvaje na Bohnice vést? Čimickou ze Střelničné? A pak pod okny místních, aby jich co nejvíc přesídlilo do léčebny? A nejde náhodou o práci pro vozovnu Kobylisy a náhradu tramvají, které se díky protažení "C" stávají v Ďáblicích nadbytečné a už se asi nikdy směrem na Prosek nedostanou? (Podobně jako ve Vokovicích? Zbytečné projekty, aby tramvajáci měli práci?) ;-)

0/−2
28.12.2014 11:45
Foto

B66r21o51n87i67s12l84a25v 63G93a74b89r93y49š 2792599651

Dopravní obslužnost centra je nezbytná a přitom píšete, že tramvaje nejsou třeba. Vy nevíte, co chcete. Zásobování je jiná věc, dodávky k obchodům prostě musí, ale ta výjimka byla samozřejmá.

A pořád čekám, kdy napíšete něco rozumného. Pokud jsou podle Vás tramvaje drahé, proč se tedy v Edinburghu znovu zavádí? Proč se v Brně postavila trať k Technologickému parku? Proč se v Olomouci staví trať do Nových Sadů? Jak je vidět, asi nevíte, k čemu tramvaje slouží a v čem je jejich výhoda. Zřejmě ani netušíte, v jakých mezích se vyplatí provozovat tramvaje, metro, trolejbusy a autobusy.

+1/0
28.12.2014 13:34

K71a77r81e35l 35D55r77d81a 6933545627339

Nemám vzdělání v oboru "české bolševické dopravy", tady jsem si tedy naběhl. Nenapadlo mě, že v Česku se "dopravní obslužností" myslí výhradně veřejná doprava. Uvažoval jsem komplexní dopravu, tedy asi pojem "dopravní dostupnost". V Praze tedy MHD i individuální dopravu komplet. Takže se omlouvám za nepřesnost.

  Ty "dodávky k obchodům", to je zhruba současná automobilová doprava v Praze. Co s tím hodláte dělat? Novou totalitu?

  Ohledně mezí skutečně moc netuším. Podle mě, tramvaj má větší kapacitu, má proto delší intervaly a je pomalejší než autobus. Ta rychlost je relativní, pokud autobus jede zácpou, zatímco pro tramvaje vyčleníme v prostoru města vyhrazené a velmi nákladné tratě, které město hyzdí a omezují. Pak již jen, že tramvaj je méně operativní a zastaví ji každá nehoda na trati. (Na Jižním Městě, Spořilově, Bohdalci a Vršovicích se pro autobusy vyčlenily samostatné jízdní pruhy. Což autobusy zvýhodnilo a zpřesnilo.)

  Kapacitní tramvaj, podobně jako metro, by se měla budovat v místech s vysokou potřebou dopravy a její paralelní souběh s metrem je pak nesmysl. (Což dělá třeba trať po Evropské nyní jako nadbytečnou a protažení trati Na Dědinu jako zhůvěřilost.) Změna užití linek nemožná, protože jde o tramvaj a trať. Rv

  Tramvajová doprava v Praze je v současnosti nejnákladnější dopravou vyžadující neskutečně drahou obnovu tratí. Tramvaj není operativní a neumí reagovat na změnu požadavků na dopravu bez vysokých investičních nákladů. Což by po sametu bylo žádoucí. Místo toho se vymýšlí tramvajové "pseudoproblémy". 

  Situace v Praze by přitom mohla klidně jít cestou Londýna, kde bylo rozhodnuto, že tramvaje překáží automobilové dopravě a způsobují dopravní zácpy a že je lepší je nahradit autobusy. 

  Autobusová doprava má obrovskou výhodu, snadněji připouští konkurenci, což v důsledku snižuje cenu veřejné dopravy. (Se Student Agency je zřejmé, že to platí.)

0/0
29.12.2014 0:17
Foto

B11r88o90n59i35s52l82a61v 46G33a77b14r44y16š 2302249631

Dopravní obslužností se zpravidla rozumí veřejná doprava, ale nic takového, jako je bolševická doprava, neexistuje. Do veřejné dopravy v ČR se zavádějí takové technologické postupy, které jsou úspěšně používány v zahraničí, některé více, jiné zase méně úspěšné. Třeba za to, že metrobus v Praze není metrobusem v pravém slova smyslu, nemůžu ani já ani Vy. Ne se vším, co zavede ROPID nebo DPP nutně souhlasím, spousta věcí by se dala udělat lépe (přál bych Vám vidět MHD v Kladně nebo v Havířově).

Budu asi muset být konkrétnější. Pokud Vám jedním směrem pojede za hodinu 2000 cestujících, Vy byste je odvozil autobusem s kapacitou cca 150 osob? Je to neekonomické už z toho důvodu, že nejnákladnější položkou je řidič. Kdežto tramvaj může jezdit v soupravách a bývá zpravidla rychlejší, nikoliv pomalejší. Nechci ani počítat, kolik autobusů a řidičů by bylo potřeba v případě nahrazení všech tramvajových linek. Trolejbus, tramvaj nebo autobus je tedy dražší nebo levnější tehdy, jakým způsobem jsou používány. Všichni jsme si vědomi kladů a záporů všech subsystémů MHD, a proto prof. Surovec ve své knize propočítal veškeré náklady na infrastrukturu i provoz. Zjistil, že do 1550 osob za hodinu v obou směrech se vyplatí autobus, mezi 1550 a 2950 trolejbus a nad 2950 tramvaj. Když se podíváte na jízdní řády, ty vytížené tramvajové linky mají zpravidla špičkový interval 4-5 minut, metro 2-3 minuty. Plzeň je však výjimkou, tamní linka 4 má ve špičkách až 3minutový interval a soupravy jezdí plné. Nejkratší interval autobusové linky lze najít v Praze, linka 107 jezdí každé 3-4 minuty, a v Liberci linka 12 jezdí ve špičkách po 5 minutách. Proto se v obou případech hovoří o nových tramvajových tratí jak do Zeleného Údolí v Liberci, tak do Suchdola v Praze. Jak jsem psal, všechno to jsou výjimky a jiné linky tak výkonné nejsou.

0/0
29.12.2014 18:28

K51a97r90e94l 62D81r46d52a 6903645317599

Počítat se dá klidně, se statistikou DPP - výroční zpráva 2013. Počet přepravených osob: metro 584 mil., tramvaje 334 mil., autobus 315 mil. Řidičů MHD: metra 574, tramvají 1353, autobusů 2233. Počet linek: metro 3, tramvaje 22 (+9 nočních), autobusy 133 (+15 nočních). Délka linek: metro 60 km, tramvaje 510 km, autobusy 1680 km. Průměrná cestovní rychlost: metro 36 km/h, tramvaje 19 km/h, autobusy 26 km/h.

  Resp. v Praze je na obdobný přepravní výkon třeba o 1000 řidičů autobusů více. To samé mají tramvaje při porovnání s metrem.

  To srovnání pokulhává v tom, že autobusy nejčastěji jezdí nevytížené. Je to jak se "Studen Agency". Metro vyžírá nejlukrativnější tratě a má "snadný zisk". Pak následují tramvaje a nejméně efektivní jsou autobusy, ale to i díky svému nasazení v místech s malou poptávkou.

  Jinak bych v Praze tramvaje tvrdě optimalizoval. Chvilku jsem jezdil z Hostivaře. Seděl jsem v tramvaji téměř sám z Nádraží Hostivař až na Průběžnou. Tady by byl autobus mnohem levnější. (Kdo najde sílu zrušit letitou smyčku a trať, o kterou cestující dnes nestojí? Přitom jsou zde dopravní zácpy a zrušení tramvají by Švehlově pomohlo.) Jedině snad Suchdol si v Praze zaslouží novou tramvaj a to jen díky ČZU.

  Pak se mi nelíbí tramvajové linky, co jezdí cca 70 minut. (Není tohle příčinou problémů s bezdomovci?) Přijdou mi účelnější kratší a více vytížené linky. I za cenu přestupů. Byly by přesnější. To je to moje, proč musí snad všechny tramvajové linky projíždět a kličkovat centrem?

  Po optimalizaci by se třeba ukázalo, že zálohu I.P.Pavlova přes Václavák není třeba vůbec řešit.

0/0
29.12.2014 21:24
Foto

B38r42o58n11i63s26l69a95v 85G58a42b59r44y12š 2302789891

U metra nejde ani tak o lukrativní tratě jako spíš o nejvytíženější úseky. Stačí se podívat na strukturu železniční sítě u nás. Nejvytíženější jsou mezinárodní koridory, pak to jsou celostátní tratě a nakonec regionální.

Přestupy jsou pro cestující docela problém. Slyšel jsem i takový názor, že si člověk raději počká na spoj, který jede přímo, nebo si přivstane, aby mohl jet přímo. Ale z toho důvodu se zavádí taktové jízdní řády a zároveň i přestupní uzly po vzoru Švýcarska. Podle mě je ignorace přestupů pitomost, protože se cestující ochuzuje o další spoje a případně i dřívější dostupnost cíle.

Tramvajovou linku, jejíž spoje jedou 70 minut, ale nesmíte brát jako celek. Jsou to spojnice několika vytížených tras. I když se na několika místech vymění značné množství cestujících, není možné soupravu nikde otočit. Dále je to taky o přehlednosti systému (čím méně linek, tím přehlednější, ale nesmí se to zvrtnout). Zmiňoval jsem Plzeň. Šest větví obsluhují jen 3 linky a není jich třeba více. I to je důvod, proč Brno před časem zrušilo dvě linky a má jich teď "pouhých" 11. Když jednotlivé úseky spojíte do sebe, vznikne jedna linka, která má méně vozidel než třeba 3 linky dohromady. Platí také, že čím nižší interval, tím efektivnější využití vozů.

+2/0
29.12.2014 22:06

K40a72r73e41l 38D13r88d41a 6723725567429

Nerozumím poslední větě. Jako že nižší intervaly přivedou víc cestujících?

  Osobně jezdím často z Hájů a volím dopravu podle "kulturnosti". Zda mohu sedět a vzít do ruky noviny, knihu či pustit hudbu. A také, zda na mě neprší a nemusím pokládat věci do bláta. Zda se nemusím mačkat v malém prostoru... Z tohoto pohledu jsou autobusy nepříjemné, tramvaje méně vhodné a metro vede. Auto je šikovnější, rychlejší a praktičtější, řeší chřipkové epidemie MHD, ale knihu si za jízdy nepočtu.

  Upřednostňuji metro, i když je s přestupem a v mém případě celkově pomalejší než přímá autobusová linka. Ale představa víc jak půl hodiny v zapařeném nepohodlném autobusu..., děkuji ne. A stejná je ta tramvaj. 15 minut se dá vydržet. Déle ne. MHD chápu jako dopravu "krátkodobých spojů". Víc komfortu a pohodlí MHD nenabízí. (Při diskusích kolem prkenných sedaček to byl jeden z motivů. Dát cestujícím nepohodlí, aby ve voze netrůnili příliš dlouho.) 

  Tak mě napadá, že narvané metro, kde si jeden nesedne je stejně odrazující a je pak vcelku jedno, zda zvolím jinou dopravu. 

  Užívám si tedy konečné stanice metra. A je vcelku sprosté, že ROPID v rámci PID přivádí na konečné zastávky metra Středočechy na úkor místních cestujících. Podle mě, není od věci vozit je více do centra, kde se pak více rozptýlí. (Třeba Masaryčka a Hlaváč.) Docela problém, jak plánovat efektivní dopravu "velké Prahy" s různorodými požadavky.

  Pokud jde o tramvaje, větve na periférii propojené centrem. A je to v Praze nutné? Nelze uvažovat větve sídliště - sídliště se středem u přestupního uzlu na metro a autobusy bez zajíždění do centra? Třeba ta 9. Větev Řepy - Anděl, větev Žižkov - Hlaváč, a pak něco mezi tím - kličkování centrem. Přitom 9 pořád někde stojí a nyní ji ještě prodloužili intervaly. (A posílili k tomu 5. Asi náhradou. Zdá se mi to jako trvalé změny prováděné "od stolu"...)

0/0
30.12.2014 9:57

K57a71r36e23l 65D60r74d44a 6533985147989

Čistě matematicky. Co linka Barrandov - Řepy? Sloužila by jen pro dopravu k Andělu, nezatěžovala by centrum a na perifériích by jezdila rychle a přesně. (Znám podobnou, třeba 2, jezdí 3x za hodinu a je o ničem. Po otevření "A" na Petřiny vhodná na zrušení.)

  Podle mě, chtělo by to definovat filozofický pohled na nasazení tramvají v Praze. Skutečně je stávající stav "nejlepší možný"? O tom jsou tramvaje v centru a problém Václaváku či Opletalky.

0/0
30.12.2014 10:16
Foto

B44r72o21n35i27s62l34a78v 57G21a28b90r73y27š 2792699321

Výhody auta nepopírám, ale čekání v kolonách mi nepřijde zrovna pohodlné. Z Malešic na Vyšehrad jsem jezdil MHD přes Koněvovu ulici. Cesta v ranní špičce se vždy protáhla nejméně o půl hodiny více. A auto pak v koloně jede stejnou rychlostí jako autobus, takže tady není rozdíl. Proto jsem zvolil jinou trasu, která je rychlejší. A teď je na člověku, zda si přivstane o půl hodiny dříve nebo zda si dvakrát přestoupí. Co má pro cestujícího větší cenu? Čas? Nebo energie, kterou vynaloží na přestupech?

V MHD člověk v průměru stráví těch 20 minut, pokud sečtu všechny cesty, ve větších městech je to samozřejmě více, tam může být průměr dvakrát vyšší.

To ukončení autobusových linek u metra má smysl. Říká Vám něco "hub & spoke" z logistiky? Tady to funguje na podobném principu. Ulice nejsou nafukovací, křižovatky mají omezenou kapacitu, která už dnes dosahuje vrcholu. Proto není příliš vhodné jezdit autobusem do centra. Metrem je tam totiž rychleji. Proč myslíte, že Jančura z Liberce jezdí jen na Černý Most a nejezdí na hlavní nádraží?

V podstatě je to pravda, nižší intervaly linek přivedou více cestujících. Když totiž rozšíříte nabídku, lidé si budou moci vybrat kterýkoliv čas odjezdu a nebudou muset studovat jízdní řád a pracně sestavovat cestu. V takovém případě si jen určí linky a přestupní místa a jede se. Přijdete na zastávku, neřešíte jízdní řád, protože víte, že si na tramvaj počkáte max. 3 minuty. Plzeň je v tomhle ohledu vynikající, i o sobotách a nedělích jezdí hlavní linky po 7-8 minutách. Praha samozřejmě taky, ale je to tím, že se na každou linku člověk dívá jednotlivě. Když se totiž zavedou souhrnné jízdní řády, interval v určitém úseku tratě se zkrátí a opticky linka "nabyde na objemu" (např. http://www.ftl.cz/web/file/autobusova_doprava/mhd_prostejov/mhd_souhrn/souhrnný_jízdní_řád_linek_mhd_prostějov_141201.pdf).

0/0
30.12.2014 11:53

K87a97r65e94l 60D41r58d38a 6593105387189

Spoke-hub je o hvězdicových sítích v dopravě. Obdoba telekomunikací či IT. O tom mluvím, třeba Barrandov - Řepy.

  Sporné u mě zůstává centrum Prahy. Pražan je lety naučený jet jednou konkrétní linkou nejlépe z bodu A do bodu B, oba na opačných koncích Prahy. Je tak vázán na jednu linku a její dlouhé intervaly. Navíc z diskusí je zřejmé, že to tak mnozí vyžadují.

  Proto je centrum Prahy přecpané tranzitujícími tramvajemi. Přitom stejnou trasu paralelně zajišťuje mnohem lépe metro. Ale šlo by o jeden či dva přestupy navíc.

  Skutečně musí tramvaje do centra a nelze vymyslet pražskou tramvajovou dopravu, kdy by se tramvaje centru záměrně vyhýbaly?

  Pokud jde o Jančuru a Černý Most, jsem uživatel. Dříve jezdily autobusy na Florenc (to mi vyhovovalo) a bylo možné cestou vystoupit jen ve Vysočanech. Pak se konečná přesunula na Palmovku. Nyní je na Černém Mostě (stále za stejné peníze) přitom všichni cestující zamíří do jediné linky MHD, zatíží ji a cestují směr Florenc. Jančura dnes vydělává na obtěžování místních Pražanů z Černého Mostu, Vysočan a Karlína. Navíc, po optimalizaci MHD, mám pocit, že metro, hlavně večer, jezdí pěkně mizerně. Aneb, podle mě, vše to je o šetření na špatných místech. Směje se jen Jančura na svými zisky. ;-)

  Tedy špatný příklad aplikace hvězdicové sítě. Kdy se na nevyhovující dopravu připojují nekoncepčně další hvězdy. (Zažil jsem podobnou změnu na Hájích. Mlejnský se hádal s Prahou a ROPIDem. Dělali si z něj dobrý den.)

0/0
31.12.2014 10:20

K52a71r76e47l 93D83r26d83a 6963665557929

Jak to znám z auta. Vybudujete obchvat centra, ale řidič má právo zvolit libovolnou cestu. Často jedná jen na základě zvyku. Volí trasu, kterou roky zná a přijde mu bezpečnější či praktičtější. Takže město jde pak cestou šikany. Na starém tahu nasází zdržující semafory, retardéry a Praha třeba plaší s mýtným. Jde o změnu chování řidičů. Přitom "největší borci" umí Prahu projet vedlejšími ulicemi. Mimo veškerou logiku plánování dopravy.

  Změny v MHD jsou podobně závislé na změnách chování cestujících. Vzpomínám na nějakou laxní kampaň na propagaci metrobusů... Pokud chci cestující přesvědčit k častějším přestupům, musím propagovat výhody a to dost důsledně.

  V Praze je navíc problém s bariérovostí. Přestupy na metro nejsou pro každého. Senioři, kočárky, vozíčkáři... je mnoho uživatelů, co logicky raději volí přímé spoje.

0/0
1.1.2015 10:53

K85a19r68e73l 69L27a14n29a 25I16n93g98. 9746891902

Větší pitomost než tramvaje na Václavák s kopce dolů už snad DP ani vymyslet nemůže. Pokud chce návrat ke komunistické minulosti, ať prodává lístek za 1 Kč !!!

+1/−8
27.12.2014 8:58

R10o43m86a33n 78P17o93l59á54č71e97k 5876179205

Berete na tohle prášky? ;-D

+2/−1
27.12.2014 9:47

R95o61b69e92r45t 78P53r46a59ž62á68k 4188376745640

Zjevně je vynechal..

+1/−1
27.12.2014 10:33
Foto

B48r96o40n98i33s70l22a98v 77G48a81b89r57y97š 2802339481

A co do kopce nahoru? ;-) Nemyslíte si snad, že by tramvaj jezdila jednosměrně, že ne?

+5/0
27.12.2014 12:57

K60a81r65e52l 34D89r47d25a 6353615467569

Jako dítě pamatuji nebezpečné tramvaje na Můstku. Kolony popojíždějících tramvají Na Příkopě. Smrad z dopravy bez katalyzátorů a otřesné horko v tramvajích... Nikam se nedalo dostat včas. Lidem bylo špatně...

  Dnešní centrum bez přehnaných tramvají, s metrem, pěší zóny... Je mnohem rozumnější varianta. Chodím centrem pěšky a víc dopravy zde nepotřebuji. 

  Další tramvaje jsou v centru zbytečné. Ostatně, co se nepoučit u vlaků či metra? Tramvaje nemusí projíždět centrem. Stačilo by je ukončit na vhodném místě a poslat zpět na periferii. ;-)

+1/−7
26.12.2014 23:59

J33i54ř46í 81E60r75b33e25n 1973594216257

No, von každej nemá čas a chuť vyběhnout z metra, běžet dvě stě metrů ke krámku s něčím a pak se zase vracet do podzemí. Z tramvaje vystoupíte, kousek popojdete, vyřídíte potřebné a zase jdete pohodlně na refýž. Proto taky na tramvajové Vinohradské či Karmelitské najdete samé normální obchůdky, zato na pěších Příkopech a Staromáku skoro nic...

Pozemní MHD totiž přináší život, tedy normální lidi a normální zákazníky, zatímco pěší zóny slouží k nabízení předražených cetků pro turisty z celého světa.

+6/−1
27.12.2014 0:22

R37o31m41a63n 23P11o22l68á24č52e81k 5756379185

To bych neřekl... Je spousta míst kde MHD je a není to nic extra.

Seifertova, Plzenská u Bertramky atd.

+2/0
27.12.2014 0:26

R25o51b92e27r72t 93P87r82a79ž87á70k 4738296765480

Tak srovnejte Seifertovu a Koněvovu (Husitskou). Husitská je považována některými za nejhnusnější ulici v Praze. Že tam zrušili tramvajovou trať je možná pouhá náhoda.

A Plzeňská je prostě výpadovka se vším všudy. To nemá s tramvají co dělat.

+2/0
27.12.2014 10:38

K69a34r58e69l 95D37r80d18a 6713875277459

Ano to mi tedy srovnejte. Co jako máte na mysli?

  Jiné prostorové uspořádání. Husitská úzká, velká doprava. Vše tady trpí vandalismem místních. A jinak co? Obchody jsou tady všude srovnatelné. Na každém rohu hospoda. Mezi Koněvkou a Seifertovou rozdíly téměř nejsou. Přitom jednou jezdí pár autobusů, druhou tramvaje. V Koněvce umím i zaparkovat, tak sem zajedu i s autem.

  Pokud jde o tramvaje, Táboritská (a Seifertova nahoře na kopci) je otřes. Aneb jak tramvaje umí okupovat obytnou čtvrť. Úzké nebezpečné chodníky. Řidiči tramvají, co arogantně neberou ohled na chodce, kteří se zde pohybují. Zásobování obchodů možné jen přes zábor chodníků a za cinkotu blokovaných tramvají. Že by sem zákazník zajel autem nehrozí (kolikrát parkujícího řidiče tramvaják vydusí). A jak jinak, když potřebuji nakoupit, chodím tady pěšky mezi Lipanskou a Husineckou. Z pohledu místních obchodů jsou zdejší tramvaje vesměs o ničem. Jen tudy prováží tisíce lidí, co tranzitují jinam. Jak metro. Rv

0/−1
27.12.2014 11:32







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.