Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Hromadná doprava bude levnější. Uleví to přecpané Praze?

Metro v Motole, wi-fi připojení v tramvaji, levnější jízdné... Prahu čeká během jednoho roku veliký skok v rozvoji městské dopravy. A stále existuje také naděje, že se v novém roce otevře tunel Blanka.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K48a16r73e85l 80D54r50d94a 6473245727369

Pražská MHD - drahá zábava pro pár lidí. ;-D

  Snažím se dopočítat počtů cestujících. Praha má 1 250 tis. obyvatel. Podle tržeb si časové jízdné kupuje 400-500 tis. lidí. To dělá 60% jízd. 29% jízd je zdarma a 11% na jízdenky. Komplet tedy pražskou MHD užívá pravidelně 700-850 tis. lidí.

  DPP se někde po polích toulá dobrých 500 tis. Pražanů, co o jeho služby nestojí. A to má v tom počtu cestujících i Středočechy a turisty.

+1/0
3.1.2015 3:07

K27a79r66e81l 87D20r69d21a 6823145907889

Koukám na demografii. Praha má 1 250 tis. obyvatel. Dětí do 15 let je 180 tis. Seniorů 60-65 let je 83 tis. Seniorů nad 65 let je 225 tis. Studentů 15-25 let by mohlo být tak 110 tis. Takže plně platících uživatelů MHD může být tak max. 650 tis. s trvalým pobytem v Praze. Časové jízdné kupuje tak 450 tis. lidí včetně Středočechů.

  Praha má 650 tis. zaměstnaných Pražanů a 780 tis. pracovních míst. Tedy asi 130 tis. míst připadá na Středočechy (a cizince bez TP).

  Vychází mi z toho, že jen 50-60% zaměstnanců spoléhá na MHD. Nevím, kde DPP pak bere ty přepravní výkony. Ale, dle mého, 40-50% zaměstnanců v Praze, buď dělá v docházkové vzdálenosti nebo jezdí autem. MHD je nezbytnou službou pro 450 tis. platících cestujících a 250 tis. neplatících cestujících.

  (Praha už jízdně zdarma zavedla...) Skupina lidí ek. aktivních a neužívající MHD je v Praze obrovská (300-400 tis. lidí). Takže s preferencí MHD by se to přehánět rozhodně nemělo.

0/−1
3.1.2015 9:49

K47a23r97e84l 86D55r70d11a 6783175987319

A ještě jeden propočet za taxislužbu "DPP", cena. Náklady na PID jsou 15 mld. Kč ročně. Přeprava jednoho cestujícího veřejnou dopravou stojí v Praze 21,5 tis. ročně při 700 tis. cestujících. Denně to dělá 59 Kč na osobu. Pokud vezmu jen pracovní dny, přepravují se cestující v Praze do práce za 82 Kč denně.

  Je to mnoho nebo ne? Autem bych za stejnou cenu najezdil 30 km (mimo město) a tak 20 km po městě. Dělám v dosahu 10 km od bytu. Takže autem bych jezdil za shodnou cenu jako MHD. To, že užívám MHD je mojí službou městu, kdy umožňuji existenci veřejné služby, zajišťuji práci dopravci, zlepšuji dopravní situaci v Praze a poskytuji čistější ovzduší všem.

  To za ty nadávky od zdejších "dopraváků" stojí. Jen mám pocit, že by v Praze měl být každý cestující MHD naopak velmi uctivě veleben. ;-D

+1/0
3.1.2015 10:30

M54a95r47e52k 15H19r22u56b19y 6557172961798

Precpane Praze by predevsim pomohla kapacitni zachytna parkoviste na okrajich, s primou navaznosti na MHD. Pak teprve ma smysl resit nejake zony. Z okoli Prahy dojizeji desetitisice lidi, ale holt nemaji kde nechat auta (primestska hromadna je fakt tragedie) a tak ucpavaji Prahu. Bohuzel je ale porad snadnejsi prihodne pozemky prodavat pro stavbu nakupnich center :-/

+2/−1
2.1.2015 21:54

B13r78o21n95i61s48l43a24v 84G48a67b55r65y17š 6915524700

Zrovna jsem se koukal na statistiky, kolik lidí různě ve světě jezdí veřejnou dopravou. Dejme tomu vlak: Čech jede průměrně vlakem 17x za rok, Švýcar 50x za rok. A podobná čísla vykazuje i MHD. Opravdu bych chtěl vědět, pokud Vás nějaké životní prostředí a udržitelná mobilita ve městě zajímá, jestli něco děláte pro to, aby veřejná doprava byla kvalitnější. Proč se nedohodneme v referendu jako Švýcaři, pakliže pořád poukazujeme na jejich kvalitu dopravy, že chceme v dopravě tohle a tamto? Že chceme, aby se někde jezdilo častěji? Aby se vybudovala tramvaj tam, kde je to potřeba? Proč je tady takový problém něco prosadit ve veřejném zájmu, aby města každý den nezažívala nátlak automobilismu? Tohle přece nemůže jít donekonečna. Ale odpověď bych měl. Je to prostě česká povaha. Podle mě je vlastnictví auta chápáno jako určité společenské postavení, a kdo jej nemá, měl by se stydět.

Nedávno se psalo o sdílení aut více lidmi a o spolujízdách, to někteří taky odmítli. Vy se tady prostě chcete udusit kouřícími auty, chcete, aby jich bylo čím dál víc, chcete mít osmiproudé komunikace jako v USA. Vám opravdu není pomoci.Vysvětlete mi, prosím, proč to nejde.

0/−1
2.1.2015 17:53

K56a20r80e45l 37D90r72d27a 6153725917439

Viděl jste jak dopadlo "referendum" o sedačkách v pražské MHD? DPP to zmanipuloval. Veřejnost prý rozhodla. A po Praze jezdí tramvaje, kde při ostřejším zabrzdění lidé sjíždí ze sedaček na zem. Posledně jsem viděl seniora, co po pádu ze sedačky v 15T řešil krvácivé zranění. 

  Nikdo nesmí říct ani popel protože je to přece výsledek "referenda" a neumětelové z DPP a Škodovky jsou tak z obliga.

  Naprostý výsměch. Lidé co berou za dopravu prachy, získali jen beztrestnost za nákup zmetků. Přitom už jsem viděl "nezničitelné prkenné sedačky" pěkně zrajtované vodou a vandaly. (Patrně z řad zaměstnanců DPP, co tyhle sedačky "uklidili" mokrým hadrem.)

  Totální výsměch Pražanům v podání DPP. Gratulujte si za báječné nápady.

  A pokud máte pocit, že to zmanipulované není, tak v následné anketě Pražané prý zvolili pro tramvaje repasování starých sedaček, což se náramně hodilo DPP.

  A k čemu takové snažení? Protože DPP není schopen desítky let zabezpečit čistotu ve vozech pražské MHD a čalouněné sedačky jsou tak nechutné, že se Pražané do nich štítí posadit. Ano, udělejme referendum. Má Pražan právo se v socce štítit? ;-D

+2/−1
3.1.2015 0:34

B91r15o10n14i83s75l59a15v 26G67a64b16r69y57š 6795954480

No..., přiznám se, že proti tomu nic nemám. Protože to by nebyl Čech, aby se nepokusil něco obejít nebo zneužít. A stejně tak politici. V tom je ten problém. Že o dopravě rozhodují politici. Stačí jen zmínit OpenCard.

0/0
3.1.2015 10:12

K12a29r13e48l 97D96r26d44a 6753865487779

Začínáte diskusi o "spravedlivém" referendu pojmem "nátlak automobilismu". Já myslím, že je to zralé na referendum o trvalém zákazu publikování Vašich extrémních názorů.

  Protože všechny moderní koncepce zcela jistě hledají vyvážený vztah individuální a veřejné dopravy. 

  Do automobilové dopravy se v roky zanedbávané Praze investují miliardy. Prostupnost Prahy se zlepšuje. Současně stoupá vyspělost Pražanů a jejich cílené užívání MHD. Navíc MHD není nafukovací. Takže hledáte vyváženost. Ne pouhou preferenci jednoho druhu dopravy.

  Auto je o osobní svobodě a nezávislosti. Co na tom chcete měnit? Omezením aut omezujete svobodu jednání, svobodu seberealizace, svobodu podnikání... Uplatňování "veřejného zájmu" proti IAD je pak o zneužití moci. Existence IAD je prvořadým veřejným zájmem.

  Co dál? Rozvoj MHD. Kdo rozhoduje o potřebnosti nových tratí? Přou se Praha 1 a Praha 2 a určitě mají na stole odborné argumenty. Takže nejde o "prosazení veřejného zájmu", ale vede se spor o to, který veřejný zájem má mít přednost.

  Otevírám tady "potřebnost tratí". Umíme nepotřebnou MHD také odstranit, pokud je to třeba? Pochopení jsem zde zatím nenašel. Přitom si myslím, že je to mnohem legitimnější úvaha, než Vaše názory na auta.

0/0
3.1.2015 2:03

B55r74o50n80i16s55l61a54v 60G33a25b92r65y39š 6515254380

Extrémní názory?? Jenže Vy jste na tom podobně, když chcete omezovat MHD.

Myslím, že si každý pod svobodou jednání představujeme něco jiného. Ani Vy ani já si v tomto státě nemůžeme dělat, co chceme. Uveďte mi důvody, proč bych si měl pořizovat auto.

0/0
3.1.2015 10:18

K66a42r91e31l 66D70r72d40a 6393925187839

Co spíš pojem "optimalizovat"? V Praze se prohání prázdné tramvaje a přitom se omezují spoje, na které údajně Praha nemá. Ono proškrtat jízdní řád je snazší, než zrušit trať.

  Já si auto pořídil z donucení v 90. letech. Kdy tady krachovaly běžné samoobsluhy a první slušnější hypermarket postavil "moudrý kapitalista" v Čestlicích (na Zličíně, na Černém Mostě...). Od 90. let je "česká společnost" budovaná pro automobilisty, jako v celé Evropě. (Kdy otevřelo Palladium? Od kdy se dá bez problémů opět nakupovat v centru Prahy? Je to teprve pár let.) Prošli jsme velkou společenskou změnou.

  Úvahy o potřebě šikanovat motoristy poslouchám patrně mnohem déle.

  Auto je prostředkem osobní svobody. Poskytuje mobilitu, individuální a nezávislou na druhých. Šetří čas. Umožňuje volbu zaměstnání, ek. aktivit či rekreačních aktivit, které nelze bez auta zajistit. Obstarávám rodinu. Umožňuje přepravu věcí. Užívám ho pro sportovní aktivity jinak nedostupné. Auto přidává další rozměr života. V autě stíhám vyřizovat mnohem víc věcí. Je to o vyšší kvalitě životního stylu. (Asi jako když srovnám možnosti rádia a televize.) 

  Veřejná doprava je hrozně svazující, především svoji pomalostí a dosahem. Je vlastně dobrá jen k životnímu stylu "do práce, z práce, zasednout k TV". Sráží aktivitu lidí jak socialismus. Vidím jak s tím každý druhý usilovně bojuje. (Plno známých bydlí za Prahou a honí večer poslední spoje. Soda, a pokaždé uprostřed nejlepší zábavy.)

  Navíc jsem kdysi zažil stávky řidičů. S kramárnou jsem stál v noci na ulici ve Vysočanech a bádal jak se dostat za Prahu. Můj život je mi pochopitelně mnohem cennější než nějaké odborářské dopravácké asociální seky. (A to se dá vztáhnout i na běžný provoz.) Všimněte si kolik lidí od veřejné dopravy má asociální chování. Je to přímo nemoc z povolání.

  Takže, všeho s mírou. ;-)

+1/0
3.1.2015 11:12

B69r17o87n21i36s70l92a24v 35G63a11b27r50y86š 6775134200

Už jsem se jednou zmínil o tom, že nechci zpochybňovat výhody auta. Jenže všechno má své výhody i nevýhody. Já bydlím Brně, pěšky 30 minut od hlavního nádraží. Od tramvajové zastávky jdu 6 minut a jedu tramvají dalších 8 - 10 minut, během 2 minut jsem na nádraží. V případě auta, je ten přesun rychlejší, tipuju tak 6 minut, ale kde se dá v Brně u nádraží zaparkovat? A kde zaparkuju já před mým domem? Po ulicích se potuluje kdo ví co a před poškrábáním nebo zničením skla mě žádný poplašný systém neuchrání. Když jedu na náměstí Svobody, je to to samé, dá se tam hezky dojet tramvají za cca 12 minut. V případě jízdy autem bych ještě musel hledat nějaký parkovací dům a zaplatit za parkování, ještě k tomu na omezenou dobu. Je radost pohledět, když se po náměstí místo aut prohánějí lidé. V době nějaký akcí tam pak neprojedou ani tramvaje a letošní vánoční trhy stály za to.

V Praze jsem bydlel 7 let na sídlišti ve Stodůlkách, 3 minuty pěšky od bytu v 10. patře. Jezdil jsem do práce na Vyšehrad na 8:00 a vždy v 7:15 jsem vyšel z bytu. Když jsem na Nuselském mostě viděl ty kolony až k Ječné, děkoval jsem bohu, že nemám auto. Protože čekání v koloně je mrtvý a nevyužitý čas. V metru jsem si přečetl obvyklých 20 stránek knížky nebo se učil na zkoušky. I když je ráno metro dost vytížené, občas jsem si sednul. Ale nedělal jsem povyk z toho, když se to jednou nepovedlo a nečetl jsem si. Prostě to někdy vyjde, někdy ne.

Neumím si představit, jak by mi auto mohlo zlepšit život a životní úroveň. Přinese mi nějaké štěstí, spokojenost, úspěch a pohodu v životě? Při tom všem, co by mě s vlastnictvím auta čekalo, mi uniká mi důvod, proč bych ho měl mít. Zdržovat se v kolonách, bát se o něj, jestli mi jej někdo špatným parkováním neodře, jestli najdu místo k parkování, jestli do mě někdo nevrazí, jestli nevrazím já do něj, jestli mě nepřepadne mikrospánek, jestli mi zvedne žluč někdo, kdo neumí jezdit nebo udělá prasárnu, hlídat si cenu benzínu, hlídat nádrž, hlídat rychlost etc.

0/0
3.1.2015 12:36

M81a68r54e10k 15H18r54u55b56y 6887142771508

Auto vam umozni dostat se vsude tam, kam hromadna doprava z nejakeho duvodu nejezdi ;-)

Dokud budou dopravu v Praze organizovat ti umelci z ROPIDu, kteri co pul roku predelaji system dopravy smerem k jeste vetsimu chaosu, bude jakykoli pokus ji efektivne vyuzivat odsouzen k nezdaru. Hromadna doprava totiz musi byt lacina, bezpecna a predvidatelna. A take je docela vhodne, kdyz dokaze efektivne doplnit dopravu individualni. Tohle vsechno ROPID s DPP zvladaji cim dal tim hur :-/

Lidi se proste vzdycky chovaji ekonomicky, a snahy o vynucovani nesmyslnych pravidel vyvolavaji jejich obchazeni.

0/0
3.1.2015 13:50

K75a62r53e70l 89D26r36d81a 6383685587119

(Omlouvám se, odcházím, v diskusi budu pokračovat večer.) Ale zapomněl jsem na základní důvod pro auto: kluci, auto, holky a sex. Vlastnit auto a řidičák je o lepším společenském statusu mladých kluků. Je to na úrovni "postavit dům, zplodit syna a zasadit strom". Atribut "plnohodnotného" muže.

  Auto bylo to první, co hodnotila rodina mé mladé. Kluk bez řidičáku a bez auta je prostě "zoufalec" a "špatná partie".

  Takže ano, v naší společnosti jde o životní spokojenost, štěstí a úspěch. A je smutné, že jsou tady pak snahy omezit druhé právě v jejich "životním úspěchu".

0/−1
3.1.2015 14:24

B12r13o40n74i79s78l92a68v 29G57a34b62r82y64š 6975434640

Tak trochu jsem to tušil. V práci M. Braun Kohlové, která udělala rozsáhlý dotazník o automobilismu, jsou podobné odpovědi. Převládají ty "že pocit mít auto je silnější než potřeba". Já taky mám řidičák, ale jen z prestiže. Neřídím často, protože mám pocit, že ztrácím čas. Nejvíc jsem naštvaný, když se stěhuju na prázdniny domů. Odřídím si 3,5 hodiny tam a stejný čas zase zpátky. Mně prostě vadí ten nevyužitý čas a 7 hodin je pro mě velká ztráta, když si uvědomím, že jsem za tu dobu mohl udělat kus práce. Kdyby se moje máma nebála jet tak daleko sama, klidně bych ji v cíli počkal.

Mému partnerovi je to jedno, naštěstí není auto pro některé tak důležitým aspektem pro výběr vážné známosti. Ten dokonce auto měl a po čtyřech letech ho prodal, do práce jezdil čím dál více MHD. Je mi docela smutno z toho, že někteří dělí úspěšnost lidí podle auta. Protože já konkrétně se necítím nijak omezovaný nebo neúspěšný. Auto by pro mě znamenalo několik povinností navíc a já jich chci mít co nejméně (asi jako každý).

+1/0
3.1.2015 14:35

K79a80r87e46l 84D87r48d73a 6793955607769

(Reaguji i na příspěvek níže, na Koháka a Kulhánka.) Negovat se dá vše. Povinnosti k autu patří. Je to mocná zbraň, pocit odpovědnosti je na místě. (Ostatně, při každém problém v MHD se tady znalci ohání přepravním řádem a faktem, že ho lidé nečtou a neznají své povinnosti "cestujícího". To je nakonec stejné.) Vše, co popisujete je prostě součást odbornosti "řidiče". Zas takový problém to není. Akorát, že šikana motoristů je stále větší a větší.

  Jízda by měla být o sportovním zážitku, o radosti. Berete ji jako nutnost. Fajn, prostě Vás to nebere. Ale to Vás neopravňuje takové jednání zakazovat druhým.

  Rád sleduji Top Gear. Moderátoři umí předat radost z perfektně "předimenzovaného" auta. To není o sebezničení lidstva. To je čirá lidská kultura. Snaha dělat věci lépe a dokonaleji. Civilizační pokrok. V podstatě "nekonzumovat krabicák", i když to k účelu postačuje, ale upřednostnit kvalitní víno. V tom je přece smysl lidské existence. Dělat svět lepší a dokonalejší. Takže úvahy nad auty o úpadku jsou podle mě zcela mylné. Opak je pravdou.

  A samozřejmě, duchovní stránka života je mnohem podstatnější než "hmotné statky". Tady spíš narážíme na to, že zpravidla pracujeme na prospěchu svých partnerek. A je pak žádoucí, aby jakási laťka "konzumního života" byla dosažena. Ne pro konzum, ale pro duchovní spokojenost partnerky a rodiny.

  A jinak sedávám v hospodě s "inženýrem přes potraviny". Posledně jsme se dost hádali. My o italské vytříbené kuchyni a kvalitních surovinách. On jako potravinář mluví výhradně o kvantitě, odolnosti potravin a potřebě nakrmit lidstvo. Samozřejmě s tím, že je to vždy něco za něco. Pokud má zelenina vydržet přepravu, její chuť a kvalita nemůže být valná. Já právě v tom vidím otřesný úpadek lidstva. On se ohání "záchranou lidstva" a přitom likviduje kulturnost, tedy cíl celého snažení. Raději se zastřelím, než požírat jak zaostalý vepř jeho odpudivé potraviny "v dostatečném množství".

  Myslím, že debata o dopravě je právě ve stejné fázi.

0/0
4.1.2015 0:48
Foto

J38i53ř98í 95R98e12m15e23š 6807756198215

Využít MHD vám schvaluji, ale plaťte za ni takové jilzdné, které smaže těch 11 000 000 000 Kč ztráty DPP.

0/0
4.1.2015 1:48
Foto

J18i30ř28í 38R89e86m35e28š 6927266578865

Využít MHD vám schvaluji, ale plaťte za ni takové jilzdné, které smaže těch 11 000 000 000 Kč ztráty DPP.

0/0
4.1.2015 1:48

B69r64o27n25i91s10l10a81v 41G91a90b13r34y66š 6835614910

DPP konkrétně neplatím nic, téměř před rokem jsem se z Prahy odstěhoval. Celkem dám za jízdné ve veřejné dopravě cca 26 tis. Kč a najezdím přes 30 tis. km. To mi přijde celkem lukrativní. :-)

0/0
4.1.2015 11:13

B30r83o13n71i76s37l64a69v 19G82a91b70r42y83š 6215944210

Jsem prostě pro kompromis. Automobil ano, ale ne všude, kamkoliv a za každou cenu. Studuju dopravu, protože mě baví, ale ne na úrovni zfanatizovaných šotoušů nebo jak jim vlastně říkáte, ale abych se přiblížil vyrovnanému a ideálnímu stavu. Jestliže se doktoři zabývají snahou zachránit lidský život, chtěl bych jednou dokázat to samé, ale oblasti dopravy. 

Musíte sám uznat, že jízda autem v dnešním hustém provozu, to není jen pohodlí, ale také stres a neustálá hrozba nehody. Auto nás pod nálepkou zdánlivé svobody vlastně neustále svobody zbavuje. Nemáte kde zaparkovat, musíte platit pojištění, pohonné hmoty, servis, parkování... A kromě toho za motoristou zůstává stopa v podobě zničeného vzduchu, hluku a navždy ztraceného paliva.

Erazim Kohák napsal, že podobnou situaci vystihl National Geographic v nedávné reportáži o světové epidemii obezity. Automobil, ovšem ve spojení s televizí, podnítil hlubokou civilizační proměnu. Vytvořil civilizaci vysokých spotřebních nároků a minimálního pohybu, ve které lidstvo hubí sebe samo. Vratislav Kulhánek, ředitel Škody Mladá Boleslav, jednou poukázal v rozhlasovém pořadu Jany Klusákové v Českém rozhlase, že na všechno dobré, čím může přispět automobil, stačí dvacet šest koňských sil. Proč toužíme po automobilech deset až patnáctkrát tak silných jako po návykové droze? Protože hmotné podmínky lidského života je možné změnit hmotnými prostředky. Hlad, věčný průvodce lidstva dějinami, lze odstranit výkonnější zemědělskou výrobou. Základním omylem bylo přesvědčení, že hmotnými prostředky lze výrazně změnit i lidské podmínky života, či řečeno zkratkou, že budou-li lidé bohatší, budou i morálně lepší a osobně šťastnější. Pokud ovšem od automobilu očekávám štěstí, doslova životní naplnění, které nám slibuje reklama, pak budu potřebovat stále mohutnější a nákladnější vozy. Pro štěstí, pro osobní naplnění obětuji doslova všechno, až do úplného zničení sebe i své civilizace.

0/0
3.1.2015 12:43

M35a44r84e89k 30H79r75u36b78y 6267382241138

Predpokladam, ze lide po Praze nejezdi autem z pleziru, ale protoze je na _jejich_ trase efektivnejsi. Cekal bych studie, ktere dokazi vystihnout nejcastejsi smery dopravy, v jejich ose vybudovani odstavnych parkovist a nabidku primerene kapacitnich spoju. Namisto toho vidim akorat chaoticke pokusy o zavedeni metrobusu a metrotramvaji bez jakekoli reflexe na jejich realne vyuziti :-/

0/0
3.1.2015 13:53

B33r13o73n35i71s41l54a25v 91G37a62b54r81y27š 6175214970

No ale o to já usiluju taky, jenže ze své pozice nic nedokážu. Můžu udělat jakýkoliv projekt, který dopravci ušetří spoustu peněz, samozřejmě za nějaké investiční náklady. Když chcete snížit náklady na topení, pořídíte si levnější kotel (my doma třeba topíme dřevem a uhlím), změníte distributora energie, pořídíte si plastová okna, aby Vám teplo neunikalo. To samé říkám rodičům, ať investují do plasťáků, podle zkušeností kamarádů to tak funguje a nemám důvod tomu nevěřit. Jenže tak velkou sumu nedají dohromady. Praha je na tom podobně, jenže tam jsou zase lidi chamtiví a zlodějští. Je to začarovaný kruh a jakákoliv snaha o optimalizaci (ne jak ji chápou někteří dopravci, politici a šotouši) jde buď pomalu nebo práce na případových studiích přijde v niveč, protože politik rozhodne, co s penězmi udělá. A když si chce koupit nábytek, nikdo mu v tom nezabrání. Můj projekt, na kterém jsem dřel, půjde do koše. A opravdu je mi líto, že nemůžu udělat víc. :-(

Možná to vypadá, že jsem naštvaný, ale od počátku naší diskuze o tom přemýšlím čím dál víc a chci udělat maximum, aby co nejvíc lidí spokojeno. Cesta nevede ani šikanováním řidičů ani omezováním VHOD. Chtělo by to něco jako "nebudete jezdit autem a za to nabídneme lepší dopravu". Jenže kde začít? Podle mě u těch, kdo mají na veřejnou dopravu největší vliv.

0/0
3.1.2015 14:25

M18a79r17e22k 40H48r76u12b10y 6137372441978

Bez odpovědnosti politiků a úředníků za odvedenou práci se bohužel neméně z místa. Ale to říkám marně už 25 let...

0/0
3.1.2015 21:56

M20a35r54e16k 58H88r95u17b21y 6787502951438

...Nehneme...zatracený automatický opravy.

0/0
3.1.2015 22:01

K17a32r44e47l 61D67r24d79a 6183585177909

Pánové, to si pište, že jezdím autem jen tak z plezíru. A z čisté rozmařilosti volím i trasy mých jízd po Praze. Jízda je radost.

  Víte jaká nuda jsou okruhy uzavřené za betonovými zdmi? Je snaha tam nahnat všechny řidiče, takže často jedete či popojíždíte v koloně, v nechutném prostředí. Zábava jde stranou. Jakási totalita se šikanou motoristů vám z jízdy udělá pěkně nudnou povinnost. Naprostý opruz.

  Má oblíbená cesta na Smíchov třeba vede kolem Karlova mostu. Je to tady prostě fajn. (I když existují další vhodnější trasy.)

  A mám ověřeno, že to tak má plno řidičů. Volí trasy podle oblíbenosti. Logika a ekonomika jsou druhořadé. Ucpanou Prahu stejně nejlépe projedete vedlejšími ulicemi.

  Nehledejte v dopravě žádnou jinou logiku, než "volnou ruku trhu". Je to otázka nabídky a poptávky. Chci ve 4 jít z práce a ve 4:20 skočit do bazénu? Pak v 8 zvládnout nákup a večeři? Beru ráno auto. Chci si cestou do práce něco nastudovat? Jedu metrem. A mám rád čisté a pohodlné prostředí. Stačí pročůraná sedačka, bezdomovec vedle, bolavá záda z nepohodlné sedačky... Dám si příště pozor a takové službě se raději vyhnu.

  Je to jako s oblíbenou hospodou. MHD má být funkční a na úrovni. Lidé budou sami přicházet. Nebo to bude o nepříjemných zážitcích a lidé zvolí jinou dopravu. Tohle základní by mělo platit. Pokud možno žádná umělá šikana chování lidí.

  Tady nepomohou žádné "zázračné projekty", co nás spasí. To je slepá ulička. Je třeba poctivá dennodenně provozovaná spolehlivá služba. Trpělivé úsilí o spokojenost zákazníků. Tím by se měla pražská MHD prezentovat.

0/0
4.1.2015 0:00

T91o63m96á33š 71C38z27a79k93o26j 6361104755670

A co zdražit jednorázový jízdenky, ty máme v porovnáním se zahraničím levným a využívají je většinou turisti, takže to většinu obyvatel nezatíží a mohlo by to částečně pokrýt slevu na roční předplatný

+1/−1
2.1.2015 17:19

K28a25r90e95l 10D66r26d96a 6413545667619

Proč nerušíme v Praze nadbytečnou MHD? Proč necháme pár fandů, aby obtěžovali Pražany svými mašinkami - tramvajemi - v životní velikosti? Proč vyhazujeme zbůhdarma peníze oknem a ničíme pražskou dopravu věčnými zácpami?

  Protože nostalgicky vzpomínáme na "technicky vyspělý český národ", který dělá světově proslulé tramvaje. Je to pro Čechy stále vcelku dobrý byznys (hlavně směrem na zaostalý východ). Kde jinde by pak měly české tramvaje jezdit, když ne v Praze, i kdyby na chleba nebylo? U této logiky končí veškerá optimalizace nákladů pražské MHD a pražské dopravy jako celku. Nejde o řešení potřeb cestujících v Česku, ale o "výkladní skříně" českého trapného exportu a o špatně placenou práci pro Škodu Plzeň. Plzeň je se svými tramvajemi jedním z nejchudších českých měst. České tramvaje existují jen na "otrokářské práci" z Plzně.

  Když Londýn rušil tramvaje v roce 1950, šlo o politické rozhodnutí. Převládly argumenty, že jde o překonanou a nepružnou dopravu, která překáží automobilové dopravě a způsobuje dopravní zácpy. Také vadilo hyzdění ulic trolejemi a vysoká hlučnost tramvají. Za hlavní argumenty pak byly použity: tramvajové tratě neúměrně prodražují údržbu a opravy vozovek ve městě, náklady na údržbu a obnovu tratí jsou rovněž neúměrně vysoké, růst města tehdy již překonal možnosti tramvajové sítě, autobusová doprava je celkově levnější.

  Tady běží diskuse o nutnosti preferovat MHD. Jako vždy, může jít o téma notně zmanipulované a lživé. Umíme si vůbec představit v Česku dopravu postavenou na preferenci potřeb českých rodin, které užívají několik aut a s tím současně veřejnou dopravu podle své svobodné vůle? Představme si ulice bez kolejí, bez kolizí s tramvajemi, jízdu ve více souběžných pruzích... Je to o prosperující ekonomice, která by následně např. umožnila výstavbu metra dvojnásobným či trojnásobným tempem. A to bez nostalgie nad "škodou z Plzně".

0/−10
2.1.2015 13:10

K50a68r29e27l 11D76r47d24a 6663355987839

Otevírá se nový úsek metra "A" do Motola. Evropská bude nově obsloužena metrem až do Veleslavína. Budou propojeny Petřiny s Motolem a Dejvickou, resp. s centrem Prahy. A tady vedení DPP a ROPIDu žvaní o nutném omezení některých autobusů... Rv

  Nemáte fakt nikdo pocit, že nadbytečné budou především tramvajové tratě do Vokovic a patrně i na Petřiny?

  Rekonstrukce tramvajové trati v Evropské byla přitom financována v rámci výstavby metra a současně jela samostatná investice 200 mil. Kč. K tomu se v roce 2013 rekonstruovala vozovna Vokovice, patrně pro 15T, za 100 mil. Kč. Rekonstrukce pokračovala v roce 2014. (Padlo dalších 100 mil.?) Plánuje se nová tramvaj Na Dědinu. Tedy další zaškrcení Evropské a znesnadnění dopravy na pražské letiště. Přitom Evropská by zoufale potřebovala víc jízdních pruhů.

  A to vše proto, aby pár lidí mohlo nostalgicky cestovat tramvají na koupaliště Džbán 1. května. Protože jinak pojedou všichni do práce metrem a do nákupního centra autem.

  Opravdu je nutné, aby Praha investovala do paralelní tramvajové dopravy s metrem cca 0,5 mld. Kč? Kde je ekonomická návratnost takové investice?

  K tomu Prahu obletuje nápad na vlakové spojení s letištěm. Aneb Evropská by ve shodném úseku měla "dvě trasy metra", tramvajovou trať a intenzivní autobusovou dopravu. Jsme patrně nejbohatším státem na planetě. Rv

0/−7
2.1.2015 13:42

L49á50ď33a 25M49a89l95ý 5447716935495

Na Evropskou třeba deset pruhů a kam to pak v Dejvicích napěchuješ? Nech to stát na Dědině a jeť budoucí tramvají. Trať na Petřiny pokrejvá Vojenskou nemocnici, takže nadbytečná rozhodně není.

0/0
2.1.2015 13:50

K98a88r22e57l 49D74r93d32a 6513655197869

Dejvice budou mít napojení na Blanku - Městský okruh. Ulevit Evropské má sousední Břevnovská radiála. (Klid na Evropské, znamená provoz v Břevnově.)

  Do Vojenské nemocnice určitě nejezdí tisíce lidí za hodinu, aby zde tramvaj měla oprávnění. Co trať zrušit a Petřiny a okolí nově pokrýt autobusy s krátkými intervaly a rychlým spojením k metru? ;-)

0/0
2.1.2015 14:39

M57a59r75e25k 58H61r60u11b92y 6257172551588

Na Dedine v sidlisti? Mistni vam podekuji a nechaji zavest zony - podobne jako o to ted usiluje Praha 4. A to diky tomu, ze u Acka neexistuje zadne zachytne parkoviste.:-/

0/−1
2.1.2015 21:56

V42l10a57d50i58m32í89r 56H29o30l38ý 8884281966497

Metro se mělo postavit na letiště, ne do Motola. Takhle zase dám 19.1. vydělat šoférovi taxíku.

Jinak, MHD je dobrá věc, ještě by bylo dobré rozšířit kapacity záchytných parkovišť u metra a udělat jednu parkovací zónu pro celou Prahu, abychom nebyli rukojmími čtvrti, ve které bydlíme. Současné modré zóny jsou peklo.

0/−1
3.1.2015 1:07

L71á12ď56a 27M39a63l74ý 5647726745465

Tak dlouhý a vždycky z toho vzejde nějakej paskvil.

+2/0
2.1.2015 13:45

K81a20r91e56l 83D81r65d98a 6163735457809

Krátce, je to o svobodě, kterou český bolševik nehodlá připustit. Tak se ohání ekologií, mýtným, parkovacími zónami, potřebou většiny... Gottwald jásá, jak se mu dnes daří. 

  Po sametu jsme krátce fungovali zcela svobodně. Dnes je v Praze plno nových komunikací. Je v provozu vnitřní i vnější okruh. Výrazně ubylo Pražanů v centru. A místo větší svobody, ke které mají investice směřovat, jen stále přituhuje a přituhuje. Stále jsou na stole nápady na novou šikanu lidí. Přitom, zcela zbytečně.

0/0
2.1.2015 14:16
Foto

P92a43v29e39l 38F39r46u35m39e63r21t 5387894677888

No váš názor na tramvaje ideologicky zapadá někam do tvrdého socialismu, naopak v západní Evropě a např. i v zemích jako USA či Kanada zažívá tramvajová doprava spíš rozkvět, např. se vrací i do měst, kde byla před desítkami let zrušena.

A krásným příklad, kde tramvaje zažívají doslova renesanci, je třeba Manchester a tamní obří investice do nových tramvajových tratí a nákupu nových vozidel. Nebo nové tramvajové tratě v Paříži atd. 

Navíc tramvaj je z urbanistického hlediska, ať se vám to líbí či ne, městotvorným prvkem. Víceproudá komunikace je naopak prkem, která danou část města naopak totálně znehodnotí.

Jinak když už uvádíte ten Londýn, tak dominantní roli, světe div se, tam má kolejová doprava a v jejich případě je to metro, kterým se dostanete všude. A metro má náklady na provoz a údržbu opravdu vysoké. Tak proč Londýn nezruší metro, když třeba za cenu jediné nové soupravy metra by mohl pořídit desítky nových busů? Nebo za cenu provozních nákladů jediné stanice metra (puštěné eskalátory, osvětlení, dozorčí, nějaká údržba) by se zaplatilo takových věcí na povrchu třeba i pro ty vaše auta.

Jinak, jestli to není nad vaše možnosti, tak si uvědomte, jakou kapacitu má tramvajová souprava např. oproti autu nebo i busu. A vezmu-li v potaz, že v Praze nejezdí tramvaje jen s pár fandy-mašinkáři, jak si to chorobně představujete vy, ale opravdu vozí lidi, zrušení tramvají by muselo jedině znamenat probourání ulic např. na Starém městě, aby se vzniklé automobilové kolony do ulic vůbec vešly.

+4/0
2.1.2015 14:05

K26a93r66e44l 83D75r21d49a 6783635717459

Jezdil jsem tramvají sám do Hostivaře. Teď budu jezdit sám do Vokovic. A pořád to platíme a posloucháme báchorky o městotvornosti tramvají. Což je ta největší báchorka, kterou tady každý druhý cituje jako fakt a nikdo ho neumí obhájit.

  Ano, navrhuji po povrchu auta a autobusy, v podzemí metro. Tramvaje jsou tady navíc a jsou drahé a nadbytečné.

  Praze chybí 50. léta díky bolševikovi. Takže se nadbytečná tramvajová doprava v Česku nezrušila. Nyní ji udržujeme při životě i když lidé bydlí mimo centrum, jsou rozptýleni v prostoru a potřebují levnější, častější a méně kapacitní dopravu po povrchu. Což tramvaje v principu nejsou.

  (Tady mi nově jezdí kolem domu minibusy. A to se řešilo, že běžný autobus s intervalem 15-20 minut je nevytížený, že by mohl jezdit po 30 - 45 minutách. A do toho tady hlupci plaší, že sem za cizí miliony natáhnou tramvajovou trať ze Spořilova. Přece městotvornost...) ;-D

0/−2
2.1.2015 14:52

B56r33o29n89i74s35l31a62v 83G20a34b46r35y35š 6485174270

Tramvaj a závislá doprava vůbec městotvorné prvky jsou, ať chcete nebo ne. Nač chcete obhajobu? Už to bylo tolikrát napsáno, např. "Dopravní systémy a stavby" - doc. Patrik Kotas, "Městská doprava I, II, III" - doc. Mikuláš Lacek, "Mobilitätskonzepte in Ballungsräumen" - Kagermeier, Mager a Zängler, "Verkehrskonzepte in europänischen Städten" - Dr. Ing. Dieter Apel. Toto jsou významné publikace, které významným způsobem ovlivnily chápání veřejné dopravy. Na základech podobných knih vznikají projekty, např. švýcarský Bahn 2000 nebo německý Ruhr 2030. Pokud chcete polemizovat o kvalitě těchto projektů, běžte se informovat do příslušné země. Zajděte si taky o Vašem nápadu popovídat na dopravní vysoké i střední školy, zjistěte si, co by následovalo. Tam nejsou žádní pošahaní fanatici ani šotouši, ale racionálně uvažující lidé. Ale pochybuju, že to ve Vás vzbudí nějaký zájem. Pro Vás je to prostě neřešitelná situace a chcete zrušit MHD za každou cenu.

+1/0
2.1.2015 18:17

K97a63r66e26l 91D49r14d48a 6393605157819

Kecy, naprosté kecy. Pročítám si Kotase. Zcela potvrzuje, co tady píšu. Na úvod, tramvaje "koníček pro pár fandů". Doprava - bariéry hyzdící a ničící krajinu a město. Městotvornost je pak obecně o dopravě jako takové. Tedy v prvé řadě silnice, chodníky, auta, chodci... Nic takového jako blábol o městotvornosti tramvají neexistuje! To jsou je plané plky tramvajových fandů.

  Mimořádný význam pro město má jednotný vzhled tramvajové dopravy a všech souvisejících prvků ve městě. A to z důvodu, že se tramvaje budují na dlouhé roky a obměňují se po dlouhé době. Takže pečlivost a vize je na místě. Což bolševik s "citlivě umístěnými paneláky" v centru českých měst nikdy nerespektoval. Dnes se v tom pokračuje s odkazem na nízkou cenu a omezené finanční prostředky a masakr českých měst pokračuje. "Bolševika" jsme v české dopravě ještě zlikvidovat nedokázali.

  Ještě nějaký studijní materiál vyvracející Vaše bludy mi doporučíte? ;-D

0/0
3.1.2015 1:24

B92r49o74n65i92s89l12a19v 73G46a12b67r14y14š 6155694300

Aha, tak nějaký nýmand si dovoluje zpochybňovat úsilí vědeckých pracovníků. Je to tvrzení proti tvrzení. Až mi dokážete, že vše napsané jsou kecy, pak se s Vámi budu dál bavit.

0/0
3.1.2015 10:18

K19a57r37e14l 31D79r10d15a 6293635837259

Opět podivné konstatování. Pan Kotas mě potěšil. Je to vědecký pracovník? Já spíš zpochybňuji zdejší jednostranné diskuse, kde nacházím masový výskyt nýmandů nekriticky hájící MHD. Přitom jde o dopravu jako takovou.

0/0
3.1.2015 11:20

B50r45o73n25i80s90l69a58v 80G41a45b45r96y53š 6615604970

Když někdo dosáhl titulu profesor nebo docent, tak asi vědec bude.

0/0
3.1.2015 12:44

B21r87o43n43i28s29l12a77v 77G70a69b74r59y72š 6355284930

Už zase Vy? Zkuste mi tedy nějak až do konce rozvést modelovou situaci, jak by to vypadalo, kdyby neexistovala MHD.

Zrušila by se MHD, lidi by naskákali do aut. Co dál...?

0/−1
2.1.2015 17:56

K32a10r37e52l 33D23r45d21a 6483765227909

Umíte se svými pěti dopravními VŠ vůbec číst? Tyto dotazy jste vzal kde?

0/0
3.1.2015 0:00

M17i77c28h48a17l 18P75a49v80l32á25t 9703473134299

Pokud nekdo verejne oznacuje zavedeni modreho svinstva za zlepseni dopravy, tak je bud demagog, nebo idiot.

+1/0
2.1.2015 11:14

K10a83r31e68l 20D26r12d31a 6603335557879

Základní problém pražské MHD - půjčky a kontokorenty. Udělal jsem si celoroční kontrolu účtu. Jsem - 7.000 Kč oproti výplatě. Díky kontokorentu u ČS mi nikde nesvítí "červená žárovička", že upadám do "drobného dluhu" a mám to řešit. Ptám se kolegů a kamarádů, jsou na tom stejně či hůře. (Pokud mají IQ na to, pochopit můj dotaz.)

  Je pro mě docela problém vysolit příští týden 5000 Kč za jízdné. Běžně bych to řešil rozložením částky na víc splátek, ale u DPP za to chytnu citelnou "pokutu". Aneb DPP účtuje tak, aby "chudé cestující", co nejvíce trestal. Zkusím vyždímat kontokorent a někoho okrást (asi seniory v rodině). To by bylo, abych na MHD nedal 5.000 dohromady. ;-D

  Ale nakoupit pro rodinu celoroční jízdné je řádná soda, na kterou většina lidí kašle protože na to nemá. Koukněte do statistik. Celoroční jízdné má jen málo lidí. Plánovaná sleva při dnešním počtu uživatelů proto představuje částku asi 200 mil. Což je zhruba ta samá částka, jakou vyberou za rok revizoři.

  A jsme v českém Kocourkově, platí "nechci tu slevu zadarmo". Smyslem je, přimět řidiče k nákupu, aby měli motivaci jet občas MHD a auto nechat doma. No a v tom "občas" je ta zrada. Když jsem užití celoročního jízdného rozpočítal v kombinaci s autem, tam mi nejdražší jízdenky vycházely levnější než předplatné. Aneb, plať služby hlavně pro druhé a buď za blbce, co platí bezpočet daní "za vlastnictví auta", jeho užívání a parkování a mimo to, co stát bere z tvých daní na provoz MHD, ještě plať jízdné, které nevyužiješ. Skvělá logika vzešlá z voleb.

  Bolševik tento stát stále vede ke světlým zítřkům. Platit skutečnou spotřebu by české asociály nejspíš poslalo do kolen. A to se tomu říká "sociální stát". Aneb zlodějna označovaná vzletnými a klamavými názvy. ;-D

+1/−4
2.1.2015 10:48

L74á97ď32a 79M51a89l85ý 5707926505355

Pro tebe je problém za rok ušetřit 5 tisíc?

0/0
2.1.2015 12:59

K51a64r58e78l 22D10r83d65a 6143305927449

Ano je. Kvůli nějakým 5 tisícům na osobu nehodlám "rok šetřit" a nyní o svátcích se mi nehodí je vydat v rámci běžných výdajů. 

  Nejde ale o mě, mnohem podstatnější je, že dle statistiky 80% cestujících v Praze na 5000 Kč v lednu nedosáhne. A jde přitom o nejvýhodnější možné jízdné, kdy mohou především lidé závislí na MHD výrazně ušetřit.

0/0
2.1.2015 14:03

L37á26ď18a 11M73a14l55ý 5667256615295

Proč v Lednu? Nastartuj to třeba v dubnu, když nemáš po vánocích prachy. Mimo jiné, kolik jste za ně utratili? 15 litrů?

0/0
2.1.2015 14:06

K11a51r58e51l 73D80r61d41a 6353585577789

Nejde o mě. 

  A ano, Letos se nabízí jet 2-3 čtvrtletí a počkat na levnější roční o 1000 Kč. Přitom by se dalo jízdné během dovolené vysadit a opět ušetřit. (Třeba právě špatná možnost přerušení je o malé oblibě ročního jízdného.)

  Čtvrtletí je dražší o 300 Kč. Tak se bavíme o slevě 1000 Kč za pouhých 900 Kč. To se vyplatí... :-P

  Počítám, že "Skrblíci" s prodejností jízdného ale zamávají. Aby se po všech diskusích roční jízdné nezrušilo pro obecný nezájem. ;-D

0/0
2.1.2015 15:24

J13a60n47a 88S31t75e66h50l67í80k62o94v62á 2429870210656

nevím z jaké statistiky čerpáte,ale neznám v okolí nikoho, kdo by s tím měl problém..

0/0
2.1.2015 18:42

K46a83r20e89l 44D57r36d63a 6573205847529

Výroční zpráva DPP. Tržby za časové jízdenky 59%, za jednotlivé jízdné 41%. Celkem cca 4 mld. Kč. Počty přepravených osob podle jízdného: 29% zdarma, 21% měsíční předplatné, 16,5% čtvrtletní předplatné,16% roční předplatné, 11% jednotlivé jízdné, 4% časové jízdné ostatní. Ostatní jízdné je zanedbatelné. Vztaženo je to k počtu přepravených osob, což je 1 233 mil. za rok.

  11% jízd na jízdenky dělá tržbu 41%. Soda.

  Nevím jak přesně spočítat počet držitelů časových jízdenek. Vychází mi to podle tržby na cca 400-500 tis. platících držitelů. Z toho tak 200 tis. jezdí na měsíční předplatné a po 150 tis. na čtvrtletní a roční předplatné.

  Roční předplatné má tak každý 8. Pražan. 

  Výrazná nadpoloviční většina Pražanů žádné předplatné nekupuje.

0/0
3.1.2015 2:49





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.