Diskuze

Tramvajová linka se má prodloužit, lidé ze sídliště Dědina protestují

O pět zastávek by se měla podle plánů prodloužit tramvajová linka, která nyní končí na Divoké Šárce. Radnice Prahy 6 ale požaduje přepracování projektu, lidem vadí třeba menší počet parkovacích míst.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

Nevím, kdo z diskutujících se tady vyjadřuje obecně, a kdo se znalostí konkrétních podmínek sídliště Dědina. Dnes jsem byl na veřejném projednávání této tramvajové trati. Myslel jsem, že když se akce budou účastnit zejména důchodci (byla od 15:30, tedy v pracovní době většiny lidí v produktivním věku), tak se setkám s odporem k náhradě parkovacích míst a masívní podpoře tramvaje. Důchodci sice zmínky o parkování ignorovali (je jim to jedno), ale s tramvají vyjadřovali hlasitý a vpodstatě jednomyslný nesouhlas (tedy spíše odpor). Postupně přicházeli i mladší sousedé a přidávali se k nesouhlasu taky. Chtěl jsem říci svůj názor, za který jsem v diskusích (i zde níže) kritizován, že si odporuju. Totiž, že k návrhu mám řadu připomínek, ale na tramvaj se vpodstatě těším (myslím si, že se to nevylučuje). Kdybych to řekl nahlas, tak mě asi ukamenují jako zrádce a odpadlíka. Přišlo se na to, že tu tramvaj tam vlastně nikdo nechce. To mě docela překvapilo.:-/

0 0
možnosti

K34a59r42e73l 35D65r88d87a

16. 1. 2015 9:11

Děkuji za informaci. Mě potěšila. Omlouvám se, diskusi jsem příliš zaplevelil. Vedeme tady debaty o tramvajích dlouho. Námitky proti jejich řešení a rozšiřování jsou zde zpravidla marné. Prostor zde okupují spíš nekritičtí fandové této dopravy.

   Diskutuji spíš obecně, ale konkrétně se mě týká Opletalka (tedy Václavák) a trať na Háje - což mi přijde podobné jako Na Dědině. Máme zde metro, jezdím autobusy mimo sídliště. Záměru vybudovat zde tramvaj nerozumím. Naposledy se dával do souvislosti s vybudováním komerčních budov na stanici metra Háje a komerční zóny Opatov. Patrně jde o rozvoj (či vytěžení) městské části bez ohledu na stávající funkci obytné čtvrti a přípravu na příliv nových cestujících. To jen odhaduji.

  Také nevím, zda má Praha potenciál na další a další komerční zóny. Ale patrně se jedná v zájmu soukromých záměrů developerů. Rozvoj Prahy 11 by tomu odpovídal. Kdysi radnice razila filozofii, že sídliště potřebuje možnost zaměstnání v místě bydlení a pak povolovala komerční stavby mezi byty. Dobrým příkladem řešení má být Centrum Chodov a komerční zóna Chodov.

  Nejde tedy přímo o tramvaj, ale vše se váže na další rozvoj a výstavbu čtvrti. (Mám známé kolem Vokovic a Na Dědině. Jejich názor zatím neznám.) U Vás mi přijde nesmyslné umístění Šestky, že nebyla napojena rozumně na sídliště. Pak bych novou tramvaj uvítal u ní, což bylo zatím v řešení škrtnuto. Třeba by to názor místních ovlivnilo.

0 0
možnosti

Problém s parkovacími místy se částečně dá pochopit (ačkoli náhrada se jistě najde), ale řeči o hluku ani omylem. Možná někteří místní ještě nepochopili, že nelze srovnávat rozmlácenou panelovou trať z 80. let a moderní, odhlučněnou. A udávat, kolik stojí výstavba trati je zcela zavádějící - podstatná je následná provozní úspora při stejné dopravní obslužnosti (která bude navíc nepochybně zvýšena). Fixní náklady nepochybně stoupnou, zato variabilní klesnou. Bohužel provozní náklady místní nevidí a více smogu v ovzduší asi také necítí. (Ano, elektřina se možná vyrábí z uhlí, ale trochu na jiném místě a účinnost elektromotoru je oproti spalovacímu motoru přibližně trojnásobná). Pan Drda prosím nereagovat, stejně nebudu mít čas to číst.

0 0
možnosti

K16a17r13e73l 69D30r28d83a

15. 1. 2015 8:54

Tak si trhněte. ;-) Váš názor je zaujatý. Sídliště Na Dědině obklopuje Evropská a Pražský okruh. Argumentovat ekologií v případě náhrady autobusů za tramvaje je zcestné.

  Zcela chybí diskuse o účelu takové dopravy. Cesta do centra bude primárně zajištěna metrem. Tramvaj má vykrýt pouze přechodné období. Sídliště potřebuje propojení také s okolím, nejen mít dopravu do centra. To lépe zajistí autobusy, ale je navrhováno jejich omezení a rušení. Podpora výhradně dopravních spojů s centrem dělá z pražských okrajových čtvrtí "noclehárny". 

  Trať se patrně staví hlavně pro zhodnocení armádních pozemků. Místní čeká dlouholeté staveniště, hluk a nepořádek a trvalé zhoršení dopravních poměrů. (Ano, tak nalezne kapacitní tramvaj své oprávnění.)

  Co výstavbu metra urychlit?

  Tramvajové trati potřebují soustavnou údržbu, kterou hradí z větší části provozovatel. Jde o náklady, které dělají pražskou dopravu méně ekonomicky efektivní. (V roce 2013 to bylo 700 mil. Kč do tramvajových tratí. Jejich životnost 15 let.)

  Hlučnost tramvají může posoudit každý dennodenně. Určitě se postupně zlepšuje. Hloupé je zabírání městského prostoru specializovanou tratí. Ten pak slouží jedinému účelu, pro občasný průjezd tramvají. S "veřejným prostorem" by se v "těsném" městě mělo zacházet ohleduplně a měl by umožňovat sdílení více uživateli.

0 0
možnosti

K14a91r22e61l 30D56r35d85a

13. 1. 2015 6:04

Trať na Petřiny mezi Vojenskou nemocnicí a smyčkou na konečné byla budovatelskou akcí 50. let v duchu akcí "Z". Byla stavěná za pomoci uvědomělých brigádníku "v modrých košilích". Na takovou trať není radno sahat, aby Džbán 1. května nepraskal ve švech pobouřenými rudými důchodci. ;-D

   Pročítám si Hlaváčkovu trať z Anděla do Košíř. Úspěšná trať. Podnikatel se její výstavbou ale zadlužil a spáchal sebevraždu. Užil si patrně i šikany Prahy. Křižík také procházel šikanou Prahy. (Trať na Letné zrušil pro nezájem.) Nakonec převládla snaha o monopol Prahy nad tramvajemi. Takže riziko s velmi drahou výstavbou tratí přeložili radní na Pražany už při vzniku pražské tramvajové sítě.

  Jen pro srovnání, jak se tramvaje v Praze těžce protloukaly, pokud byly komerčním podnikem závislým na zisku a jak bylo možné prodělečné tratě rušit. A to když město neprojevilo zájem a odmítlo provoz dále dotovat. Od počátku jsou tak tramvaje v Praze podnikem města hrazeným patrně z daní Pražanů.

  Tramvajová síť se do dnešní podoby v Praze postavila 1897-1925. 1925 vyjíždí na trať první autobus a fandům tramvají začínají zlé časy. ;-)

0 0
možnosti

K66a49r60e66l 51D68r84d40a

11. 1. 2015 19:27

A jinak jsem tady spočítal, že moje přeprava do zaměstnání vyjde cenově na chlup stejně MHD jako autem (pokud u auta počítám jen palivo). Zmatek v tom zavádí dotace, kdy u MHD hradí cestující jen 1/4 nákladů přepravy a u auta šikana, kdy se musí počítat s parkovným a dalšími přidruženými náklady.

  V každém případě, dobrovolné užití MHD (pokud lze opustit auto) je službou Pražanům a na straně "ekoaktivistů" by měla panovat neskonalá úcta při přesvědčování k takovému chování. ;-)

  Pokud odpovídá cena, obávám se že ekologický přínos MHD je nevelký.

  Lze uznat jediné. Cestování tramvají je o něco civilizovanější, než autobusem. Tomu ale neodpovídá přístup DPP k mizerné výbavě 15T a jejich nepohodlí.

0 2
možnosti

Ano, jen palivo. Ale s provozem auta souvisí další nemalé náklady. Brzdové obložení, brzdová kapalina, airbagy, oleje, pneumatiky, rozvody, povinné ručení....

Ekologický přínos MHD je velmi významný. Kolik aut by v ulicích přibylo, kdyby MHD přestala jezdit?

Dále se musí vzít v potaz, že DPP dlouhou dobu požíval emulzní naftu, která má nižší emise. Nyní DPP a většina ostatních dopravců využívají bionaftu B100 (Nafta je jen v názvu, v obsahu je řepka, různé oleje a tuky.), díky které se také snižují emise, ale má to i své nevýhody v podobě nutnosti zvýšené údržby. Ta se ovšem z důvodu úspor zpravidla neprovádí.

Tramvaje Škoda 15T nemají mizernou výbavu. Jen špatné uspořádání interiéru, nepohodlná sedadla z překližky a výklopná okna. V tomto směru je výbava pro cestující jen nevhodně zvolená. Nikoliv mizerná.

1 0
možnosti

K62a25r27e17l 44D28r92d70a

11. 1. 2015 19:10

K těm vozovnám. Praha má reálně 7 vozoven. Každá z nich je určena pro určité typy tramvají (rozměry, údržba, mycí linka...). Všude straší T3. (Bylo rozhodnuto, že T3 Pražanům zatím stačí a Porsche necháme shnít, tak tlejí v Motole a Hloubětíně.) Aby vozovna mohla "ubytovat" 15T, je třeba ji upravit. Takže se vozovny postupně přestavují. Vokovická vozovna za 100 mil. Kč v roce 2013. Přestavba v roce 2014 pokračovala. Cenu nevím. Ale podle mě Hudeček brzdil dodávky 15T, aby DPP vůbec stíhal připravit prostory a proškolit lidi pro 15T a Praha to vše stíhala zaplatit.

  15T jsou dnes ve Vokovicích, Motole a Pankráci. Další 4 vozovny patrně čeká přestavba.

  K tomu se rekonstruovala trať z Dejvické až do Vokovic. Částečně se to pojalo v rámci výstavby metra, částečně šlo o samostatnou investici 200 mil. Kč. Odhaduji, že Vokovice mají zbrusu nové tratě s vozovnou za 0,5 mld. Kč. Což je vcelku v pohodě, protože tratě jsou pekelně drahé a každý rok na jejich údržbu nějaká ta mld. padne.

  Platí to samozřejmě nedobrovolně všichni Pražané. Uživatelé MHD hradí asi 1/5-1/4 nákladů za veřejnou dopravu, zbytek jim dotují ostatní Pražané ztrátou jiných služeb na které Praha pak již nemá.

0 1
možnosti

Nebylo rozhodnuto, že tramvaje Škoda 14T necháme shnít. Jen jim popraskaly rámy skříní... A tak čekají v Motole, Hloubětíně a Ústředních dílnách až se najde řešení, jak je správně opravit. 1. vůz se již zkušebně opravuje v Plzni, pak bude nasazen do zkušebního provozu a pak se uvidí.

Jakým způsobem pan Hudeček brzdil dodávání tramvají Škoda 15T do Prahy? Já si všiml, že dodávky brzdily technické problémy těchto tramvají.

Jakým poměrem platí motoristé výstavbu tunelu Blanka a kolik dotují ostatní Pražané ztrátou ostatních služeb, na které Praha pak nemá?

1 0
možnosti

K31a72r24e67l 53D61r93d54a

11. 1. 2015 18:23

Školné na Britské škole je 300 - 500 tis. Kč ročně. Lze přiobjednat školní autobus vozící dítě z domova a domů za 55 tis. ročně. Podle programu jde o prestižní vzdělávání. Pro Česko jsou takové školy klíčovou záležitostí. Pokud tramvajová trať provoz školy omezí, je její odchod jinam na místě. Zdejší budova by pak mohla posloužit jako odborový dům DPP a středisko léčby drogově závislých ze sídliště Na Dědině. ;-)

  Umíme vůbec dohlédnout na otřesnou ekologii tramvají? Pokud vím, tak jezdí na elektřinu. Většina el. energie v Česku se získává z hnědého uhlí. Roky šlo o nejhorší zdroj znečištění v naší republice. El. energii nelze uchovávat. Ve hře je účinnost výroby a rozvodné sítě. Jen část energie může nakonec končit u spotřebitele.

  Tramvaj je v podstatě čadící autobus s proraženou nádrží z které vytéká palivo na vozovku. Jen se to odehrává na druhém konci republiky, než kde projíždí tento "ekologický" dopravní prostředek.

  Na Dědině jde o stejnou situaci jako na Červeném Vrchu a na Petřinách. Honem honem přivést tramvaje, než zde bude metro. Pak by již výstavba nové trati nebyla zdůvodnitelná. A jak už bude stát, však on už ji nikdo nezruší a Pražané budou platit jako mourovatí za zbytečně předimenzované paralelní duplicitní či triplicitní dopravní řešení.

  Nechápu, tady jsou třeba plány na vlak, tramvaje a metro před terminály na Ruzyni. A všechna řešení jsou stále ve hře. Proč? Proč se v Praze pořád plánují tramvajové trati paralelně s metrem?

  Samozřejmě, že je často pohodlnější sedět v tramvaji, jet přímo i když déle a zahušťovat povrchovou dopravu a ničit ekologii v celé Praze, než absolvovat dva přestupy metrem. Přitom ekologické je v prvé řadě použití metra. Jenže to by ta tramvaj nesměla takovou možnost nabízet. To opravdu nelze tramvaje v Praze chápat především jako prostředek do míst, kam metro nepovede? Dnes tramvaje investici do metra znehodnocují.

0 1
možnosti

Na Petřiny přijela 1. tramvaj v roce 1950. Metro v roce 2014. Těch 64 let tedy měli cestující chodit pěšky, nebo jezdit autobusy?

Na Dědinu mohou začít jezdit tramvaje v roce 2018. Metro v nedohlednu

Metro na letiště je projekt, který nemá hlavu a patu. Kvůli trasování přes Motol by byla cesta z Dejvické stejně dlouhá jako nyní autobusem linkou č. 119. nehledě na fakt, že kapacita by významně převyšovala poptávku. V tomto směru je nejlepším řešením železnice. Plány tramvaj na letiště, pokud si dobře vybavuji, nebyly nikdy moc daleko dotažené a vesměs vždy se jednalo jen o úvahu. Kapacitnější než autobus, levnější než metro a železnice.

Ve hře jsou sice 3 řešení (resp. jen 2 - železnice, příp. metro), ale nejrozumnějším a troufám si tvrdit, že tím jediným správným, je železnice.

Tramvaje zahušťují dopravu v Praze? Tohoto jevu jsem si všiml jen u automobilové dopravy.

Jaký je rozdíl mezi metrem a tramvají, že je tramvaje velice neekologické, ale metro velmi ekologické?

2 0
možnosti

P74e24t79r 80J38a51r51e25š

10. 1. 2015 21:44

Já bych řekl, že se neprotestuje ani tak proti tramvaji jako proti důvodu a způsobu zavedení.

Je to asi stejné, jako když na křižovatce s Evropskou a Pražským okruhem má vzniknout nové administrativní centrum. Také se nikdo nestaral o dopravní obslužnost. Tu vytvořili úředníci zabráním neudržovaného dětského hřístě a vytvořením jednosměrných ulic ve stávající vilové čtvrti místo toho, aby developer musel postavit přivaděč ke svému centru. Vše řádně posudky zdůvodněno. Jak jinak...

Takže tady ani tak nejde o tramvaj, tu by nikdo k deseti panelákům nestavěl, ale jde o to, jak vyřešit problém, který souvisí se vznikem celé nové čtvrtě. A že už manažeři Central Group začali skupovat příslušné pozemky. No a právě se to zase udělá tak, aby to bylo co nejjednodušší. Takže se za daně Vás všech vytvoří dostatečná dopravní obslužnost nové čtvrtě a to znamená ze severu tramvaj - až opět k dalšímu novému nákupnímu megacentru a asi i záchytnému parkovišti pro Kladno - z jihu bude rychlodráha (i když o ni nikdo nestojí, ani letiště, ani Praha 6 ani dopravci z Kladna), ze západu bude nová čtvrť obsluhována Drnovskou ulicí a právě z východu novou vysokokapacitní křižovatkou z Evropské na Vypich.

Takže diskuze o tramvaji je jen taková zástěrka, jak plebs nechat vybouřit a dosáhnout svého (nechcete lepší dopravní obslužnost?? nechcete ekologii?? nechcete se mít lépe???). Zavedení tramvaje je nutné tak, aby to zaplatilo město a ne developer a dříve než bude doprojektováno ostatní. On ten posudek EIA to je taky odfláknuté, ku prospěchu budoucího developerského cíle.

Takže, článek je hezký, ale jen takový povrchní plkající bláboly bez hlušího významu. Řeší se 130 parkovacích míst namísto nových 15 000 lidí. Tramvaj musí být dříve a na městkém a za městské, aby se toho pak mohlo rozprodat co nejvíce. A že ještě není jasné co se stane s tím volným vojenským prostorem? Kvůli kterému se ta tramvaj musí tahnout tam kde se táhne? No jak jsem psal, manažeři z Central Group už mají jasno...

4 0
možnosti

K23a26r84e73l 38D28r95d89a

9. 1. 2015 15:00

Arogantní tramvajová bolševická banda zase v akci. :-/

 Podle plánu je Vlastina seknuta po třetinách. Před britskou školou má trať vést po vozovce, kde bude prudit řidiče a ohrožovat děti. Před školou má být navíc zastávka. Ráno sem rodiče auty naváží stovky malých dětí z celé Prahy. Odpoledne je odváží. Zdejší základka začíná s 5-letými dětmi. Lze čekat zákaz zastavení či pravidelnou šikanu řidičů od projíždějící tramvaje. (Chtěl bych vidět vyjádření školy, třeba jsou pro, má tady být nově navíc gympl.)

  V dalším úseku se "ekologové" snaží o zachování zdejší aleje. Nová vozovka a jedna kolej tak povedou po pozemku kasáren. Stávající stromořadí tak bude mezi první a druhou kolejí trati. Pro místní taková zeleň nebude moc užitečná. Kdo by venčil psa na trati? Stávající stromy se musí oříznout či vykácet, aby nevadily tramvajím. A aby taková úžasná zeleň mohla v Praze vzniknout, musí se vykácet všechny vzrostlé stromy v kasárnách. Tedy nejméně 5 dominantních vzrostlých topolů.

  K tomu padne zděný plot opticky oddělující chatrné a zchátralé armádní sklady od vilové čtvrti. Počítám, že to armáda vzápětí zabalí a nějaký developer pozemek obratem využije. Proti vile by se hodil 12 patrový obytný dům, měřeno současnou praxí. 

  V posledním úseku vede trať rovnou přes parkoviště, kde ničí asi 130 parkovacích míst.

  Celé se to zdůvodňuje ekologií a úsporou. Protože po zavedení tramvají se zruší stávající autobusy. (Patrně částečně.)

  Tahle atrakce už stála nejméně 0,5 mld. Kč, aby 15T mohli do Vokovic a tramvaje dál strašily souběžně s metrem na Evropské.  Úsek na sídliště Na Dědině je dlouhý 2,1 km a má stát 600 mil. Kč.

  (Tj. 290 tis. Kč / 1 metr trati. Aby tramvaj mohla popojet o délku osobního auta musí Pražané vyhodit 1 mil. Kč.)

1 4
možnosti

K11a58r62e81l 34D48r80d70a

9. 1. 2015 16:58

Uváděná křižovatka má nahradit utlumený průjezd pro auta v úseku před školou. Zhodnotilo by to armádní pozemky pro případné developery, ale pustilo by to dopravu přes obytnou čtvrť.

0 1
možnosti

Kdo o ty monstra na kolejích stojí? Nikdo. Jenže nakrást si při vyhození spousty miliard má pochopitelně přednost.

1 5
možnosti

A kdo stojí o ty monstra na silnicích? Nikdo, ale vozit si zadek v osobáku a ucpat a zhnusit tak pražské ulice má pochopitelně přednost.

4 1
možnosti

Tramvaje na Budějárně..... to je nějaký aprílový žertík v lednu ne?!?

0 2
možnosti

J36a43n 19Č81e76k15a44l

9. 1. 2015 13:03

Není, to je regulérní plán... A ne úplně mimo mísu...

4 0
možnosti