Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Ropid v Praze zruší speciální linku pro vozíčkáře, ti protestují

Plánované dubnové změny v pražské hromadné dopravě se dotknou také vozíčkářů. Těm Ropid hodlá zrušit autobusovou linku H2 jezdící mezi Florencí a Stodůlkami. Ropid svůj krok zdůvodňuje její malou využitelností a hodlá ji sloučit s autobusovou linkou 168. Vozíčkáři proti rušení protestují.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K77a70r77e60l 70D92r46d31a 6203775607839

Studuji další rady DPP. Samozřejmě, zlobiví akční vozíčkáři na eskalátorech. To je neštěstí pražské hromadné dopravy. Žádné vychování nemají. ;-D

  Ale co výtahy? Minule jsem čekal na Budějovické a myslel jsem si, že připravím výtah než vozíčkář dorazí. Hloupý nápad. Výtah byl neustále v provozu. Tak jsem sledoval "zneužívače výtahu". Ona to tedy je doprava pro všechny, kde má vozíčkář a kočárek pouze přednost. Akorát, že když se výtah porouchá, absolutně nahraný je jen vozíčkář.

  Na Budějovické jde navíc jen o to jedno krátké schodiště a na druhé straně je eskalátor. O to víc byl ten provoz zajímavý. Senioři se zavazadly, senioři bez zavazadel, co se ostýchali, že výtah zneužívají, ale do výtahu šli, nějaký ten kočárek, maminka s rozmazlenou dost velkou holčičkou, která nerada po schodech...

  A neustále jsem zvedal to sedátko. Hloupá bariéra. Pokud je sklopené, vozíčkář vjede do výtahu jen obtížně, pokud to vůbec jde a sám tu sedačku zpravidla nezvedne. A jak váháte při vjezdu, čidla začnou zavírat dveře a ty mlátí do vozíku či přímo skřípnou vozíčkáře. Protože čidla u 100% bezbariérových výtahů v Česku nerozeznají vozík, ale pouze bleskově rychlého chodce (což není ani senior o holi).

  Probůh, proč má každý potřebu to sedátko položit a nechat tak? Rozmazlená holčička si sedla, no dobře. Jede celou "jednu stanici" a lemrovitá mamka po ní neuklízí. Ale spěchající senioři si přece nesedají? Bingo! Dámy si sem ale pokládají tašky a nasupeně nechápou, proč to sedátko nemůže zůstat pořád dole a tak ho záměrně nezvedají či ho dokonce úmyslně pokládají pro kolegyně. ;-D

  Se picnu. I o takové nedomyšlené konině jsou bariéry v pražské dopravě. On to sedátko někdo na něco užitečného skutečně potřebuje? Proč v těch výtazích vlastně je?

0/−2
23.1.2015 19:11

K39a82r53e50l 48D62r43d18a 6963865317419

Teď jsem obhlédl jak vypadá sedátko na Hájích. Když se sklopí zasahuje asi do poloviny prostoru kabiny. To vozíčkář na električáku neprojede. Kabina je ale dost dlouhá, takže asistent může jít první, zvednout sedátko a v kabině již zůstat. V malé kabině to ale takto nejde. Takže asistent vyřeší sedátko, jde ven a pak blokuje dveře a čidla, aby se stihlo nastoupit.

  Má to zásadní vadu na kráse, vozíčkář je odkázán díky "sedátku" pokaždé na pomoc druhých. Sám to dát nemůže. Přitom je to vybudováno především pro něj.

0/0
24.1.2015 0:41

R77a61d26e98k 74N49o73v52a15k 9964493149890

Kdyby tyhle výtahy pro vozíčkářešly ovládat (povolit přivolání výtahu) z dozorny, nebo by byly na nějaký UNI klíč nebo čip, tak by to bylo super.

0/−1
24.1.2015 12:14

K36a24r96e95l 45D69r35d94a 6243535657619

Investice se vyplatí jen když to slouží všem. Mě by přišlo fajn, pokud by bylo k dispozici dálkové ovládání dveří. To by řešilo samostatný nástup pro mnoho lidí.

  A ohledně sedaček? Snad zavést možnost přivolat dozorčího i u dveří výtahu, aby pomohl s nástupem. Ale pokud pro sedačky není nějaký vážný důvod, spíš bych je vymontoval.

0/0
24.1.2015 21:47

K76a48r49e90l 48D91r80d83a 6563285927409

Nevěřím, studuji rady DPP pro bezbariérové cestování.

  Byli jsme s električákem v Benátkách. Moc nedoporučuji. Za prvé jsou to laxní a arogantní Italové, kterým bezbariérové přístupy a doprava nic moc neříká. Za druhé je to tady samý kanál a můstek se schody. Takže vozík končí krasojízdu po 100 metrech od parkoviště. Mají tady ale funkční bezbariérovou MHD - lodní dopravu. Tak jsme to prubli. Přijede loďobus a před vámi zeje díra půl metru hluboká a kolem toho šplouchá voda. (Doporučuji vozíčkáře opít, aby se stále usmíval.) Kapitán ale radí ke klidu. Cestující vystoupí, loď si poposkočí a zůstane schůdeček, který se dá v pohodě přejet. Doplujete před svatého Marka, tam se můžete plácat po okolí a pak zase doplout zpět k parkovišti. 

  Museli jsme jenom zmlátit arogantního Itala, co navrhoval vyhodit vozíčkáře do kanálu. Protože kapitán má ve zvyku, že nástup cestujících na každé zastávce utne v nejlepším a nechá půlku zájemců stát na molu. No a tento se rozčiloval, že vozík moc překáží. Aneb "italská galantnost v dopravní špičce." A také jsem se popral o bezplatné parkoviště, neb místní kasírovač cizinců na nás zkoušel, zda jako nezaplatíme parkovné i na vozíčkářském místě. Jinak jsou Benátky vcelku na prd. Samé bariéry, jen drahé podniky a málo ochoty. (Info o této dopravě najdete pod heslem "Venezia Actv".)

  Obdobně v Praze jsou problémem pražského metra na trasách A a B vagóny, které nemají vyrovnávání váhy cestujících. Pokud je ve vagónu málo cestujících, udělají pro vozíčkáře příliš vysoký schod.  Napadá mě řešení, vozíčkář to musí okouknout a pak stačí když na každé své cestování přizve 100 cestujících, co nastoupí před ním jako závaží. Jak snadné. ;-D

http://www.dpp.cz/bezbarierove-cestovani/metro/

0/0
23.1.2015 17:58

L29a31d45i37s85l40a33v 84H14o45l58í36k 5292202119501

Nejde o vyrovnávání prázdné/plné soupravy. Jde o to, že se sjíždí kola a pokud jsou kola nová, vůz má podlahu lehce nad nástupištěm, jsou-li kola sjetá a těsně před výměnou, je podlaha vozu i lehce pod úrovní nástupiště.

0/0
23.1.2015 18:14

K60a15r82e47l 72D43r22d72a 6353135247579

Cituji DPP: "Vliv na velikost horizontální mezery a vertikálního převýšení u vozů typu 81-71M má momentální zatížení vozu, opotřebení odpružení a ojetí kol." To se opravdu sjíždí kola o cca 5 - 10 cm? Nebo o kolik vlastně?

0/0
23.1.2015 18:23

K56a33r15e78l 95D14r64d25a 6473885667379

Teď jsem si to na A-čku přeměřil. U mého vagónu byla podlaha 12 cm nad nástupištěm. Sledoval jsem jaký vliv budou mít nastupující cestující. Bylo jich asi 20 a mimo zhoupnutí jsem změnu výšky nepozoroval.

  Dveře zapadají do "žlábku". Takže podlaha vozu má dvě hrany za sebou s výškovým rozdílem asi 2-3 cm. Překonat výšku "nízkého obrubníku" 12 cm je na hraně možností električáku. Má bezpečnostní kolečka, která záklon znemožňují, aby se vozík nepřevalil na záda. No a ty dvě hrany akorát zastaví pohyb vozíku vpřed a způsobí jeho uvíznutí.

  Další bariérou jsou ty tyče uprostřed prostoru dveří. Ostatní cestující by museli udělat hodně místa. Ale překonat tu výšku u dveří a pak ještě kličkovat kolem tyče, a to samé při výstupu. Zcela nepředstavitelné. Takže jediným místem pro přepravu jsou dveře za řidičem a víc jak 2-3 vozíčkáři se do soupravy na jednom konci nenacpou.

  Trasa A je tedy nepředstavitelně bariérová. To jsem si nikdy neuvědomil. Pohybuji se zpravidla na C-čku. Ostatně, A a B moc bezbariérových stanic v centru nemají a jsou vlastně nepoužitelné i z tohoto důvodu. Katastrofa.

0/0
24.1.2015 0:29

K22a41r75e72l 13D89r63d29a 6813795427949

Viděl jsem v testování nějaké ližiny či plošinu. Pokud se na A a B řeší v zásadě jen dveře za řidičem. Mohlo by tady takové zařízení být.

  Jen mi vysvětlovali odborníci, že u intervalů 2 minuty je každá vteřina zdržení znát. Pokud by se sundavala plošina jak v tramvaji, zablokuje to celý provoz na trase metra. Takže vozíčkář musí zahučet do vagónu raz dva. Žádné patlaní s plošinou se dít nesmí.

  Vidím to, že v místě, kde zastavují první dveře, se musí vytvořit pevný nájezd přímo na nástupišti. K tomu je třeba dobře promyslet bezpečnost ostatních cestujících a třeba i úklid.

  Jenže, pokud není spolehnutí na výšku vagónu a u každého je to jinak... To nemá pak prosté řešení. Tak snad plošina s nastavitelnou plochou co si seřídí automaticky výšku podle soupravy co právě přijela... To je na výzkumný projekt...

0/0
24.1.2015 10:57

K22a19r92e56l 87D32r64d60a 6373195367569

Ta doprava v Benátkách funguje dobře z konečné na konečnou. Ale jak Italové řeší, když z pěkně ponořené lodi plné lidí hodlá někde na trase vystoupit vozíčkář? Počítám, že se poperou a tři dny je rozhání policie. ;-D

  Český vozíčkář by měl se svými 100 asistenty v roli závaží pracovat operativně, přemísťovat je podle potřeby do jiných vagónů a dbát, aby ho doprovázeli po celou cestu. Aby to úřady neřešily jako nepovolenou demonstraci, měl by každou takovou cestu hlásit čtrnáct dní předem na Magistrát. ;-D

0/0
23.1.2015 18:17

K22a52r57e33l 15D45r34d23a 6253265197599

Milá iDNES, zkratka autora "bur" je předpokládám o příjmení "Buran". Do iDNES také může psát každý handicapovaný...

  Udělejte si v redakci prosím školení, pojem "handicapovaný" je nadávka. Píšete o "lidech s tělesným postižením".

  Osobně mám i problém s pojmem "vozíčkář". Podle mě je to pouze hovorový a slangový termín a nemá v tisku co dělat. Třeba titulek tohoto článku je pak hrůzná prasárna nejvyššího kalibru. Další text není o moc lepší. Rv

  Je to stejné jako "slabomyslní redaktoři iDNES" nebo "redaktoři iDNES s mentální retardací". Těm druhým bych dal i výplatu (protože tolik slov najednou nepoberu). ;-D

+1/−2
23.1.2015 14:35

K11a46r98e32l 23D59r37d74a 6533715837829

Díky za opravu, je to takto lepší. ;-)

0/0
24.1.2015 11:00

R94e71n67é 59C66v11r76k84a32l 9496259896466

Tak pravdou jsou dvě věci:

1. Linka by klidně mohla vozit i nepostižené - tu segregaci jsem nikdy nepochopil.

2. DP koupil pro tyto linky zbytečně obrovské busy - klidně by stačila upravená SOR standardní délky (ne midibus).

Ale na druhou stranu metro je opravdu pro vozíčkáře technicky těžko dostupné kvůli mezeře, o výtazích a plošinách často fungujících spíše na heslo ani nemluvě.

A s velkou slávou spouštěný Motol bude vozíčkářskou pastí - má pouze BOČNÍ nástupiště a je KONCOVOU stanicí. Takže při poruše jediného výtahu při jízdě z centra vozíčkář zůstane na nástupišti uvězněn po několik dní - do soupravy jedoucí do obratiště totiž NESMÍ podle SPP nastoupit!

+3/−1
23.1.2015 14:09

K16a95r75e43l 18D81r95d92a 6823965857859

Udělá to jako my u hlavní budovy ZOO. První řidič začal poprvé v životě vymýšlet k čemu má v autobuse plošinu a proč po rozložení plandá ve vzduchu a vozíčkář na ni nemůže najet. Meditaci vzdal a bez slova rozloučení nám ujel. Zbylí řidiči v počtu asi 5 ochotných pánů pak udělali konzilium, kde hlavně kolegu pomluvili. Pak zjistili, že jejich plošiny jsou před ZOO rovněž na nic. On tady totiž někdo ochotně vytvořil bezbariérový nástupní ostrůvek, na kterém proto nelze nabrat vozíčkáře.

  Našel se jeden mladý řidič, který porušil všechny předpisy a dostal pak určitě vyhazov, autobusem zacouval před vchod do ZOO a naložil nás mimo zastávku na vysokém obrubníku. Po maratónu kolem Nádraží Holešovice jsme pak ještě zůstali viset na zdejší plošině. Do té musí dozorčí pravidelně kopnout. 

  Když si vezmu, že veřejná doprava do ZOO je draze a pečlivě bezbariérová a nikdo pak netuší jak to celé použít... Asi jsme byli tím slavným prvním vozíčkářem, co to zkusil a málem pohořel.

  Tak bych viděl, že v Motole se budou porušovat předpisy ostošet. Pokud vozíčkáře nesvezou do obratiště jako každého druhého spícího bezdomovce, tak vyhazovači a měšťáci na konečné namakají svaly a vozíčkáře vynesou po schodech. Protože poslat ho zpět by byla stejně pěkná bezohlednost. ;-)

   Pro jistotu bych požadoval v Motole bezbariérové toalety přímo na nástupišti a také bufet a nouzové ubytování na náklady DPP jako na letišti. Aby zde mohl vozíčkář přečkat těch pár dní či týdnů než se výtah opraví. ;-D

  Mezery v metru vadí hlavně na trasách A a B. Trasa C je na tom nejlépe. (Nějak o těch plošinách poslední dobou neslyším a řešení nikde nevidí. Jak když tato akce usnula.)

0/0
23.1.2015 15:17

K64a37r23e58l 97D81r68d80a 6723495207729

Ta bezbariérová stezka krajinou na Nádraží Holešovice je pěkně záludná. My tady bloudili. Měla by se označit. Tady je přestup na metro zralý pro značkaře Klubu českých turistů. ;-D

0/0
23.1.2015 15:33

R65e62n58é 24C41v74r78k96a83l 9416759526416

Tak on největší vtip je v tom, že pokud v Motole ty předpisy poruší, tak se dostane vozíčkář po průjezdu obratištěm k nástupišti, které bude mít (alespoň podle situace na DOD) nejen výtah, ale i bezbariérový vstup zvenčí. Jenže k tomu musí právě porušit ty předpisy a tomu nevěřím - je to moc logické, než aby to v Praze byla pravda:-(

0/0
23.1.2015 15:41

K98a19r63e11l 85D11r87d70a 6733795457499

Prohlížím řešení Motola. Nástupiště je na úrovni zastávky MHD, to bude ten bezbariérový vstup. Pak je tady podchod pod ulicí a bezbariérový vjezd do nemocnice o patro níž. Na tuto úroveň se sestupuje z nástupišť výtahy, schody a eskalátory. Pod tratí metra vede podchod.

  Mechaničák má možnost použít nouzově eskalátor. Električák by potřeboval do obratiště.

  Škoda, že se nad tím nezamysleli. Na Andělu s chutí využíváme ty šikmé pojízdné chodníky. Mohl tady být místo eskalátoru. Podle mě je provoz a spotřeba podobná eskalátoru. A ten chodník zvládne i električák. Tak by tady vznikla záloha výtahu.

  Jinak mi nástupiště přijdou příliš úzké a nebezpečné. Nechtěl bych tady potkat opilé fotbalové fandy nebo feťáka či bezdomovce. Není kam se uhnout.

0/0
24.1.2015 22:16

L70a72d50i42s31l65a42v 55H64o70l51í28k 5472772509321

1. Linka je přednostně, nikoliv výhradně, určena pro přepravu osob se sníženou schopností pohybu.

2. Autobusy, které DPP pořídil za účelem nasazení na tyto linky nejsou standardní délky? 12,8 metru mi nepřijde jako nějaký atypický autobus (Ano, jsou i 12m, ale 12,8m je o těch 80cm prodloužen právě v té nízkopodlažní části a že by to z toho hned dělalo nestandardní autobus...).

Mimochodem, proč zrovna SORka, když máme i jiné (kvalitnější) výrobce?

Midibus by byl sice fajn, ale jen do té doby, než by do něj chtěl někdo nastoupit.  Pobral by totiž 1., maximálně 2 vozíčky, a to ještě nalepené na sebe. Stávající vozy jich poberou 5....

0/0
23.1.2015 17:30

K16a88r80e95l 47D16r66d82a 6583265707639

Jako Pražan s vážným postižením (na hlavu) žádám také o zrušení H1. ;-D Po večerech pravidelně stepuji na náměstí Republiky, čekám na libovolný spoj a kolem si to metelí prázdné H1 a H2 a davy otrávených cestujících jsou jim pro srandu králíků. Rozhodně jsem pro slučování s běžnou linkou.

  Ono to tady totiž chytře jede 21:32 a pak 21:45, 21:52, 21:55. Totální opruz. Na to, že to je zcela nepoužitelný spoj, co jezdí jen ve všední den po dvou hodinách, tak dělá všem vozíčkářům víc ostudy než užitku.

  Jediné, že takový spoj může oproti běžné lince sloužit i více tělesně postiženým. Ale to by speciální dodávka pro konkrétní jízdu byla levnější a praktičtější.

  Posledně jdu s vozíčkářem a řidič H1 u nás zastavil a doprošoval se, zda s ním jako nechceme jet. Aby měl aspoň 2 cestující za den. Tomu říkám MHD na úrovni! ;-D

+2/0
23.1.2015 13:37

Z19d83e94n88ě78k 78T91r13u16t55n50o19v20s20k84ý 7443483216820

Handicap = vozĂ­k?

0/0
23.1.2015 13:08

Z48d33e47n48ě66k 89T63r52u33t65n82o59v71s48k70ý 7913553856560

Handicap = vozík?

0/0
23.1.2015 13:08

M38i67c98h58a28l 98N42o40v85á36k 6952805488206

to nás čeká pěkný bordel v jízdních řádechRv všechno děláno na koleně

+1/0
23.1.2015 12:46

R14o87m25a84n 46P55o31l87á24č48e79k 5506729895

Vozíčkáře celkem chápu... U ZOO se bude propalovat v zimním období nafta v kloubech naprosto zbytečně a tady zruší linku, která celkem minimální náklady oproti jiným...

Ale zase trochu chápu i ROPID, ale zase představa, že v Solarisu pojede vozíčkář a kočárek je pro mě taky docela zajímavá...

0/0
23.1.2015 12:46

A47n70t48o92n88í61n 64S53v79o34b87o29d67a 7560334668

V techto autobusech fakt byva skoro pokazde prazdno

+5/0
23.1.2015 12:43

M95a69r12t21i60n 44W82a75l69l48n10e16r 6795830194480

R^R^ Já osobně je občas potkávám a pokud tam jsou dva lidé, tak si říkám "Ty bláho, dneska nějak hodně"

+1/0
23.1.2015 14:50







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.