Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Ropid v Praze zruší speciální linku pro vozíčkáře, ti protestují

Plánované dubnové změny v pražské hromadné dopravě se dotknou také vozíčkářů. Těm Ropid hodlá zrušit autobusovou linku H2 jezdící mezi Florencí a Stodůlkami. Ropid svůj krok zdůvodňuje její malou využitelností a hodlá ji sloučit s autobusovou linkou 168. Vozíčkáři proti rušení protestují.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K90a85r31e42l 33D78r75d96a 6793905567889

Studuji další rady DPP. Samozřejmě, zlobiví akční vozíčkáři na eskalátorech. To je neštěstí pražské hromadné dopravy. Žádné vychování nemají. ;-D

  Ale co výtahy? Minule jsem čekal na Budějovické a myslel jsem si, že připravím výtah než vozíčkář dorazí. Hloupý nápad. Výtah byl neustále v provozu. Tak jsem sledoval "zneužívače výtahu". Ona to tedy je doprava pro všechny, kde má vozíčkář a kočárek pouze přednost. Akorát, že když se výtah porouchá, absolutně nahraný je jen vozíčkář.

  Na Budějovické jde navíc jen o to jedno krátké schodiště a na druhé straně je eskalátor. O to víc byl ten provoz zajímavý. Senioři se zavazadly, senioři bez zavazadel, co se ostýchali, že výtah zneužívají, ale do výtahu šli, nějaký ten kočárek, maminka s rozmazlenou dost velkou holčičkou, která nerada po schodech...

  A neustále jsem zvedal to sedátko. Hloupá bariéra. Pokud je sklopené, vozíčkář vjede do výtahu jen obtížně, pokud to vůbec jde a sám tu sedačku zpravidla nezvedne. A jak váháte při vjezdu, čidla začnou zavírat dveře a ty mlátí do vozíku či přímo skřípnou vozíčkáře. Protože čidla u 100% bezbariérových výtahů v Česku nerozeznají vozík, ale pouze bleskově rychlého chodce (což není ani senior o holi).

  Probůh, proč má každý potřebu to sedátko položit a nechat tak? Rozmazlená holčička si sedla, no dobře. Jede celou "jednu stanici" a lemrovitá mamka po ní neuklízí. Ale spěchající senioři si přece nesedají? Bingo! Dámy si sem ale pokládají tašky a nasupeně nechápou, proč to sedátko nemůže zůstat pořád dole a tak ho záměrně nezvedají či ho dokonce úmyslně pokládají pro kolegyně. ;-D

  Se picnu. I o takové nedomyšlené konině jsou bariéry v pražské dopravě. On to sedátko někdo na něco užitečného skutečně potřebuje? Proč v těch výtazích vlastně je?

0/−2
23.1.2015 19:11

K79a62r28e88l 63D56r57d73a 6483685987149

Teď jsem obhlédl jak vypadá sedátko na Hájích. Když se sklopí zasahuje asi do poloviny prostoru kabiny. To vozíčkář na električáku neprojede. Kabina je ale dost dlouhá, takže asistent může jít první, zvednout sedátko a v kabině již zůstat. V malé kabině to ale takto nejde. Takže asistent vyřeší sedátko, jde ven a pak blokuje dveře a čidla, aby se stihlo nastoupit.

  Má to zásadní vadu na kráse, vozíčkář je odkázán díky "sedátku" pokaždé na pomoc druhých. Sám to dát nemůže. Přitom je to vybudováno především pro něj.

0/0
24.1.2015 0:41

R83a55d73e89k 47N12o92v48a67k 9544113949280

Kdyby tyhle výtahy pro vozíčkářešly ovládat (povolit přivolání výtahu) z dozorny, nebo by byly na nějaký UNI klíč nebo čip, tak by to bylo super.

0/−1
24.1.2015 12:14

K47a91r21e32l 26D30r51d18a 6863475917379

Investice se vyplatí jen když to slouží všem. Mě by přišlo fajn, pokud by bylo k dispozici dálkové ovládání dveří. To by řešilo samostatný nástup pro mnoho lidí.

  A ohledně sedaček? Snad zavést možnost přivolat dozorčího i u dveří výtahu, aby pomohl s nástupem. Ale pokud pro sedačky není nějaký vážný důvod, spíš bych je vymontoval.

0/0
24.1.2015 21:47

K22a31r66e74l 73D64r31d85a 6263585767159

Nevěřím, studuji rady DPP pro bezbariérové cestování.

  Byli jsme s električákem v Benátkách. Moc nedoporučuji. Za prvé jsou to laxní a arogantní Italové, kterým bezbariérové přístupy a doprava nic moc neříká. Za druhé je to tady samý kanál a můstek se schody. Takže vozík končí krasojízdu po 100 metrech od parkoviště. Mají tady ale funkční bezbariérovou MHD - lodní dopravu. Tak jsme to prubli. Přijede loďobus a před vámi zeje díra půl metru hluboká a kolem toho šplouchá voda. (Doporučuji vozíčkáře opít, aby se stále usmíval.) Kapitán ale radí ke klidu. Cestující vystoupí, loď si poposkočí a zůstane schůdeček, který se dá v pohodě přejet. Doplujete před svatého Marka, tam se můžete plácat po okolí a pak zase doplout zpět k parkovišti. 

  Museli jsme jenom zmlátit arogantního Itala, co navrhoval vyhodit vozíčkáře do kanálu. Protože kapitán má ve zvyku, že nástup cestujících na každé zastávce utne v nejlepším a nechá půlku zájemců stát na molu. No a tento se rozčiloval, že vozík moc překáží. Aneb "italská galantnost v dopravní špičce." A také jsem se popral o bezplatné parkoviště, neb místní kasírovač cizinců na nás zkoušel, zda jako nezaplatíme parkovné i na vozíčkářském místě. Jinak jsou Benátky vcelku na prd. Samé bariéry, jen drahé podniky a málo ochoty. (Info o této dopravě najdete pod heslem "Venezia Actv".)

  Obdobně v Praze jsou problémem pražského metra na trasách A a B vagóny, které nemají vyrovnávání váhy cestujících. Pokud je ve vagónu málo cestujících, udělají pro vozíčkáře příliš vysoký schod.  Napadá mě řešení, vozíčkář to musí okouknout a pak stačí když na každé své cestování přizve 100 cestujících, co nastoupí před ním jako závaží. Jak snadné. ;-D

http://www.dpp.cz/bezbarierove-cestovani/metro/

0/0
23.1.2015 17:58

L84a59d76i97s17l30a34v 61H33o70l25í64k 5452502319471

Nejde o vyrovnávání prázdné/plné soupravy. Jde o to, že se sjíždí kola a pokud jsou kola nová, vůz má podlahu lehce nad nástupištěm, jsou-li kola sjetá a těsně před výměnou, je podlaha vozu i lehce pod úrovní nástupiště.

0/0
23.1.2015 18:14

K57a95r95e17l 80D62r34d79a 6353735937899

Cituji DPP: "Vliv na velikost horizontální mezery a vertikálního převýšení u vozů typu 81-71M má momentální zatížení vozu, opotřebení odpružení a ojetí kol." To se opravdu sjíždí kola o cca 5 - 10 cm? Nebo o kolik vlastně?

0/0
23.1.2015 18:23

K78a18r11e88l 24D16r47d65a 6523525107669

Teď jsem si to na A-čku přeměřil. U mého vagónu byla podlaha 12 cm nad nástupištěm. Sledoval jsem jaký vliv budou mít nastupující cestující. Bylo jich asi 20 a mimo zhoupnutí jsem změnu výšky nepozoroval.

  Dveře zapadají do "žlábku". Takže podlaha vozu má dvě hrany za sebou s výškovým rozdílem asi 2-3 cm. Překonat výšku "nízkého obrubníku" 12 cm je na hraně možností električáku. Má bezpečnostní kolečka, která záklon znemožňují, aby se vozík nepřevalil na záda. No a ty dvě hrany akorát zastaví pohyb vozíku vpřed a způsobí jeho uvíznutí.

  Další bariérou jsou ty tyče uprostřed prostoru dveří. Ostatní cestující by museli udělat hodně místa. Ale překonat tu výšku u dveří a pak ještě kličkovat kolem tyče, a to samé při výstupu. Zcela nepředstavitelné. Takže jediným místem pro přepravu jsou dveře za řidičem a víc jak 2-3 vozíčkáři se do soupravy na jednom konci nenacpou.

  Trasa A je tedy nepředstavitelně bariérová. To jsem si nikdy neuvědomil. Pohybuji se zpravidla na C-čku. Ostatně, A a B moc bezbariérových stanic v centru nemají a jsou vlastně nepoužitelné i z tohoto důvodu. Katastrofa.

0/0
24.1.2015 0:29

K23a39r13e51l 16D11r38d32a 6423835387309

Viděl jsem v testování nějaké ližiny či plošinu. Pokud se na A a B řeší v zásadě jen dveře za řidičem. Mohlo by tady takové zařízení být.

  Jen mi vysvětlovali odborníci, že u intervalů 2 minuty je každá vteřina zdržení znát. Pokud by se sundavala plošina jak v tramvaji, zablokuje to celý provoz na trase metra. Takže vozíčkář musí zahučet do vagónu raz dva. Žádné patlaní s plošinou se dít nesmí.

  Vidím to, že v místě, kde zastavují první dveře, se musí vytvořit pevný nájezd přímo na nástupišti. K tomu je třeba dobře promyslet bezpečnost ostatních cestujících a třeba i úklid.

  Jenže, pokud není spolehnutí na výšku vagónu a u každého je to jinak... To nemá pak prosté řešení. Tak snad plošina s nastavitelnou plochou co si seřídí automaticky výšku podle soupravy co právě přijela... To je na výzkumný projekt...

0/0
24.1.2015 10:57

K62a69r33e32l 35D95r71d43a 6353435827259

Ta doprava v Benátkách funguje dobře z konečné na konečnou. Ale jak Italové řeší, když z pěkně ponořené lodi plné lidí hodlá někde na trase vystoupit vozíčkář? Počítám, že se poperou a tři dny je rozhání policie. ;-D

  Český vozíčkář by měl se svými 100 asistenty v roli závaží pracovat operativně, přemísťovat je podle potřeby do jiných vagónů a dbát, aby ho doprovázeli po celou cestu. Aby to úřady neřešily jako nepovolenou demonstraci, měl by každou takovou cestu hlásit čtrnáct dní předem na Magistrát. ;-D

0/0
23.1.2015 18:17

K68a36r49e39l 13D64r93d14a 6943385937509

Milá iDNES, zkratka autora "bur" je předpokládám o příjmení "Buran". Do iDNES také může psát každý handicapovaný...

  Udělejte si v redakci prosím školení, pojem "handicapovaný" je nadávka. Píšete o "lidech s tělesným postižením".

  Osobně mám i problém s pojmem "vozíčkář". Podle mě je to pouze hovorový a slangový termín a nemá v tisku co dělat. Třeba titulek tohoto článku je pak hrůzná prasárna nejvyššího kalibru. Další text není o moc lepší. Rv

  Je to stejné jako "slabomyslní redaktoři iDNES" nebo "redaktoři iDNES s mentální retardací". Těm druhým bych dal i výplatu (protože tolik slov najednou nepoberu). ;-D

+1/−2
23.1.2015 14:35

K58a82r73e34l 45D71r57d94a 6783805367549

Díky za opravu, je to takto lepší. ;-)

0/0
24.1.2015 11:00

R81e24n40é 55C80v66r40k78a56l 9876819796616

Tak pravdou jsou dvě věci:

1. Linka by klidně mohla vozit i nepostižené - tu segregaci jsem nikdy nepochopil.

2. DP koupil pro tyto linky zbytečně obrovské busy - klidně by stačila upravená SOR standardní délky (ne midibus).

Ale na druhou stranu metro je opravdu pro vozíčkáře technicky těžko dostupné kvůli mezeře, o výtazích a plošinách často fungujících spíše na heslo ani nemluvě.

A s velkou slávou spouštěný Motol bude vozíčkářskou pastí - má pouze BOČNÍ nástupiště a je KONCOVOU stanicí. Takže při poruše jediného výtahu při jízdě z centra vozíčkář zůstane na nástupišti uvězněn po několik dní - do soupravy jedoucí do obratiště totiž NESMÍ podle SPP nastoupit!

+3/−1
23.1.2015 14:09

K98a29r76e88l 34D34r33d75a 6813735527329

Udělá to jako my u hlavní budovy ZOO. První řidič začal poprvé v životě vymýšlet k čemu má v autobuse plošinu a proč po rozložení plandá ve vzduchu a vozíčkář na ni nemůže najet. Meditaci vzdal a bez slova rozloučení nám ujel. Zbylí řidiči v počtu asi 5 ochotných pánů pak udělali konzilium, kde hlavně kolegu pomluvili. Pak zjistili, že jejich plošiny jsou před ZOO rovněž na nic. On tady totiž někdo ochotně vytvořil bezbariérový nástupní ostrůvek, na kterém proto nelze nabrat vozíčkáře.

  Našel se jeden mladý řidič, který porušil všechny předpisy a dostal pak určitě vyhazov, autobusem zacouval před vchod do ZOO a naložil nás mimo zastávku na vysokém obrubníku. Po maratónu kolem Nádraží Holešovice jsme pak ještě zůstali viset na zdejší plošině. Do té musí dozorčí pravidelně kopnout. 

  Když si vezmu, že veřejná doprava do ZOO je draze a pečlivě bezbariérová a nikdo pak netuší jak to celé použít... Asi jsme byli tím slavným prvním vozíčkářem, co to zkusil a málem pohořel.

  Tak bych viděl, že v Motole se budou porušovat předpisy ostošet. Pokud vozíčkáře nesvezou do obratiště jako každého druhého spícího bezdomovce, tak vyhazovači a měšťáci na konečné namakají svaly a vozíčkáře vynesou po schodech. Protože poslat ho zpět by byla stejně pěkná bezohlednost. ;-)

   Pro jistotu bych požadoval v Motole bezbariérové toalety přímo na nástupišti a také bufet a nouzové ubytování na náklady DPP jako na letišti. Aby zde mohl vozíčkář přečkat těch pár dní či týdnů než se výtah opraví. ;-D

  Mezery v metru vadí hlavně na trasách A a B. Trasa C je na tom nejlépe. (Nějak o těch plošinách poslední dobou neslyším a řešení nikde nevidí. Jak když tato akce usnula.)

0/0
23.1.2015 15:17

K47a97r63e85l 87D45r87d98a 6943565887349

Ta bezbariérová stezka krajinou na Nádraží Holešovice je pěkně záludná. My tady bloudili. Měla by se označit. Tady je přestup na metro zralý pro značkaře Klubu českých turistů. ;-D

0/0
23.1.2015 15:33

R48e33n37é 97C24v93r70k10a93l 9716469526796

Tak on největší vtip je v tom, že pokud v Motole ty předpisy poruší, tak se dostane vozíčkář po průjezdu obratištěm k nástupišti, které bude mít (alespoň podle situace na DOD) nejen výtah, ale i bezbariérový vstup zvenčí. Jenže k tomu musí právě porušit ty předpisy a tomu nevěřím - je to moc logické, než aby to v Praze byla pravda:-(

0/0
23.1.2015 15:41

K15a54r55e13l 78D10r50d86a 6333425687759

Prohlížím řešení Motola. Nástupiště je na úrovni zastávky MHD, to bude ten bezbariérový vstup. Pak je tady podchod pod ulicí a bezbariérový vjezd do nemocnice o patro níž. Na tuto úroveň se sestupuje z nástupišť výtahy, schody a eskalátory. Pod tratí metra vede podchod.

  Mechaničák má možnost použít nouzově eskalátor. Električák by potřeboval do obratiště.

  Škoda, že se nad tím nezamysleli. Na Andělu s chutí využíváme ty šikmé pojízdné chodníky. Mohl tady být místo eskalátoru. Podle mě je provoz a spotřeba podobná eskalátoru. A ten chodník zvládne i električák. Tak by tady vznikla záloha výtahu.

  Jinak mi nástupiště přijdou příliš úzké a nebezpečné. Nechtěl bych tady potkat opilé fotbalové fandy nebo feťáka či bezdomovce. Není kam se uhnout.

0/0
24.1.2015 22:16

L92a68d52i92s79l65a51v 40H52o50l11í96k 5352602879131

1. Linka je přednostně, nikoliv výhradně, určena pro přepravu osob se sníženou schopností pohybu.

2. Autobusy, které DPP pořídil za účelem nasazení na tyto linky nejsou standardní délky? 12,8 metru mi nepřijde jako nějaký atypický autobus (Ano, jsou i 12m, ale 12,8m je o těch 80cm prodloužen právě v té nízkopodlažní části a že by to z toho hned dělalo nestandardní autobus...).

Mimochodem, proč zrovna SORka, když máme i jiné (kvalitnější) výrobce?

Midibus by byl sice fajn, ale jen do té doby, než by do něj chtěl někdo nastoupit.  Pobral by totiž 1., maximálně 2 vozíčky, a to ještě nalepené na sebe. Stávající vozy jich poberou 5....

0/0
23.1.2015 17:30

K51a38r74e61l 21D15r81d89a 6423955267569

Jako Pražan s vážným postižením (na hlavu) žádám také o zrušení H1. ;-D Po večerech pravidelně stepuji na náměstí Republiky, čekám na libovolný spoj a kolem si to metelí prázdné H1 a H2 a davy otrávených cestujících jsou jim pro srandu králíků. Rozhodně jsem pro slučování s běžnou linkou.

  Ono to tady totiž chytře jede 21:32 a pak 21:45, 21:52, 21:55. Totální opruz. Na to, že to je zcela nepoužitelný spoj, co jezdí jen ve všední den po dvou hodinách, tak dělá všem vozíčkářům víc ostudy než užitku.

  Jediné, že takový spoj může oproti běžné lince sloužit i více tělesně postiženým. Ale to by speciální dodávka pro konkrétní jízdu byla levnější a praktičtější.

  Posledně jdu s vozíčkářem a řidič H1 u nás zastavil a doprošoval se, zda s ním jako nechceme jet. Aby měl aspoň 2 cestující za den. Tomu říkám MHD na úrovni! ;-D

+2/0
23.1.2015 13:37

Z47d46e24n89ě67k 31T30r34u27t16n23o15v93s21k37ý 7643533576770

Handicap = vozĂ­k?

0/0
23.1.2015 13:08

Z27d21e46n45ě94k 66T17r64u87t86n61o60v83s49k94ý 7913153356200

Handicap = vozík?

0/0
23.1.2015 13:08

M38i13c40h63a84l 44N24o68v66á98k 6762265458836

to nás čeká pěkný bordel v jízdních řádechRv všechno děláno na koleně

+1/0
23.1.2015 12:46

R28o97m44a11n 11P29o32l60á65č42e46k 5656559395

Vozíčkáře celkem chápu... U ZOO se bude propalovat v zimním období nafta v kloubech naprosto zbytečně a tady zruší linku, která celkem minimální náklady oproti jiným...

Ale zase trochu chápu i ROPID, ale zase představa, že v Solarisu pojede vozíčkář a kočárek je pro mě taky docela zajímavá...

0/0
23.1.2015 12:46

A65n98t29o32n39í43n 29S73v86o57b61o10d79a 7960504658

V techto autobusech fakt byva skoro pokazde prazdno

+5/0
23.1.2015 12:43

M21a69r25t75i64n 50W59a90l14l15n87e77r 6465970264280

R^R^ Já osobně je občas potkávám a pokud tam jsou dva lidé, tak si říkám "Ty bláho, dneska nějak hodně"

+1/0
23.1.2015 14:50







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.