Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Praha plánuje znovu vydávat papírové kupony na MHD souběžně s Opencard

Opětovné zavedení papírových kuponů na MHD plánuje od března vedení pražského magistrátu. Uvádí to dokument, o němž by v úterý měla jednat městská rada. Souběžně s papírovými kupony mají zůstat funkční i karty Opencard. Rada zároveň nechá vypracovat analýzu, co s tímto projektem dál dělat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F39r12a66n69t46i33š96e59k 85L29o13s 2160323942966

Na Opencard si namastila kapsu ODS, tak teď potřebuje ANO něco domů, Babiš je lakomý a nebude ze svého živit budižkničemu politiky. On sám o sobě prohlašuje že politik není. Prostě to ukradnou, pardon udělají

0/0
24.1.2015 12:25

V11a83c73l77a97v 58H55a74j29e56k 3646559959

Záměr byl stejný, ale po rozkrytí nákladů už na peněženku nedošlo a od té doby se na vývoji funkcionalit nic neudělalo, jen se řeší smluvní vztahy.

0/0
24.1.2015 9:23

A27l41ž98b54ě11t74a 69P46l52e79c86i15t11á 2955906145222

Nechápu, že si Praha nemůže vzít příklad např. z Plzně, kde Plzeňská karta funguje. Měla jsem jí jako tramvajenku, teď jí využívám jako peněženku a nemusím nikde shánět trafiku nebo něco, kde bych si mohla koupit lístek. Prostě vlezu do tramvaje a tam si vyberu a zaplatím Plz.Kartou. Proč, když to jde jinde to nejde v Praze??? Asi by to na Prahu bylo moc jednoduché řešení!!!

0/0
24.1.2015 9:04

K69a17r40e47l 52D54r85d92a 6543695827369

Ale ne, primátorka sem chodí a studuje naše názory. Minule jsem tady prohlašoval, jak je přerušení ročního kuponu na nic. ;-D Tak bychom ji mohli přesvědčit, že Pražané na iDNES žádají dopravu zdarma. Je tu šance. ;-)

  Bude služba přerušení kuponu někomu chybět? Prý ji využilo tak 2000 lidí. Přes internet by mohla zůstat, jinak je to šílenost.

  A papírové kupony byly na konkrétní období. Takže návrat i k tomu? OC ale stihla termíny platnosti kuponu rozházet. Je to zádrhel? Napadá mě, že odpůrci slev na ročním jízdném mají šanci. Politici samozřejmě roční kupon zlevní do poloviny roku 2015, ten bude ale papírový a na rok 2016 s platností od 1.1. v limitované edici a bude hrozit, že se vyprodá již v září. DPP tak trhne rekordy v prodeji jízdného v roce 2015 i přes zavedení slevy. Nechci tu slevu přece zadarmo. ;-D

  Také by byl pěkný krach OC a vypnutí databáze se zakoupenými kupony. To by byla také bomba, přimět Pražany k novému nákupu hned takto počátkem roku. ;-D

0/−2
23.1.2015 20:09

R46a22d80e77k 10J42a54n30a57t14a 9565346594582

Tak málo lidí ji využilo proto, že bylo přerušení komplikované, muselo se u toho úřadovat jako za císaře pána. Pokud by to šlo formou e-shop + validátor, tak by to lidi i používali.

+1/0
23.1.2015 21:03

K14a86r71e96l 62D64r70d16a 6853575257579

Jasně, souhlas. (Pokud by to bylo snadné, tak by to mělo být asi na všech kuponech, možná i včetně měsíčních. Stojí to 60 Kč, tak se to vyplatí až tak od týdnu výše.)

0/0
24.1.2015 0:06

Š74t85ě22p61á56n 15F85r20a15n66c15l 8374109634450

Ano, mě chybět bude - jezdím každý rok na 2 měsíce mimo ČR a kartu jsem si přerušoval. Ale byl to vždycky vopruz, papírování snad ještě víc než když chcete postavit jadernou elektrárnu...

0/0
26.1.2015 9:26
Foto

J82a63n 64M59a15c86u93r50a 4976303562177

Tak Pavlík Bémů i obsáhlé kamarádstvo se již ráčili napakovati, tak teď vymyslí novou kartu Adriana. Skvělé. A ještě necháme zpracovat nákladnou analýzu, co se starou ŠoupnKárt.

0/0
23.1.2015 19:06

T28o65m40á36š 33Z61e51m66a67n 3175958574515

Ideální by bylo, kdyby nic jako průkazka neexistovalo - byl by jen kupon, který by si člověk koupil v každé trafice (ano i roční) při násutpu do busu/tramvaje/metra by si ho označil a tím by běžela daná hlůta.

Jednoduché, levné, anonymní a zcela blbuvzdorné řešení.

Karta která je "elektornická", ale stejně kvůlůi ní musíte na úřad (a pokud "spěcháte" tak jen na jeden v celé Praze) je na (cenzuriváno).

Praha přeci nepotřebuje vědět kdo jezdí pokud platí..

+1/0
23.1.2015 18:27

R48a49d52e46k 80J44a96n97a28t86a 9515306974202

Je tu jeden drobný problém. Tím byste vyrobil přenosnou jízdenku. Mnozí lidé by si ho navzájem půjčovali, takže by se jich prodalo méně, takže by musely být dražší. A by mě, jelikož potřebuju jeden svůj, docela vadilo.

A ještě jeden problém tu je. Pří ztrátě nebo krádeží byste měl smůlu, naopak zloděj dobrý artikl k prodeji. Kdežto čipovou kartu lze zablokovat.

+1/0
23.1.2015 18:40

T70o80m45á24š 40Z98e96m67a53n 3745408814745

A čím by to vadilo?

Pokud někdo jezdí tak málo, že by byl schopný se o jízdenku dělit, tak zase může považovat za nefér, že vy si na ni jezdíte X krát více.

+1/0
23.1.2015 20:56

R57a95d77e75k 67J17a17n66a46t50a 9135266854592

Přenosný kupón má vyšší užitnou hodnotu (však i dnes stojí víc, 6100 Kč místo 4750 Kč). Férové není zavést jen jeden typ a nutit ho kupovat všechny. Férové je, aby si každý koupil to co potřebuje, a to co je lepší, bylo i dražší.

+1/0
23.1.2015 21:00

T18o10m77á87š 15Z35e51m80a85n 3315928644585

přenosný líste je z principu levnější na distribuci - což u OC stálo 1,5 mld Kč.. Tohle by stálo jako dnešní jízdenka.

0/0
24.1.2015 9:27

V54a79c94l77a16v 98H68a48j12e49k 3216839239

Takže jednotná cena pro dospělé důchodce, děti i žáky?? Legislativa ale nařizuje poskytovat slevy pro děti a žáky. Co stím??

0/0
24.1.2015 9:33
Foto

B89o53h33u39m41i96l 54P48r88o67c75h85á34z56k33a 2753191553811

Ouřadové asi zapomněli na to, že papírové kupony se furt vydávají.

0/0
23.1.2015 18:26

M12a58r62t85i51n 71F96r27a26n21t15i59š66e14k 7915440973575

třeba to odhalí analýza. Teda jestli to zadání umožní.

+2/0
23.1.2015 19:35

F55i88l95i20p 19D64o22s29t91á80l 4523445714920

Takže v 21. století budeme opět stát pěkně frontu, abychom mohli paní v okýnku povědět "měsíční od čtyřiadvacáteho." -- "odkdy??" -- "od čtyřiadvacáátéého!!" -- "a jenom na Prahu?" --- "jo, jenom na Prahu" -- "Pětsetpadesát, karty nebereme". Protože nakoupit a zaplatit po internetu je příliš složité, jednodušší je těch padesát okýnek po Praze s paníma. A sekuriťáky na převoz milionů v hotovosti. A tiskárny. Kdyby takhle někdo vedl firmu, dopadl by špatně...

+7/−1
23.1.2015 17:54

K93a38t80e64ř36i67n81a 67V44a78š37á37k82o17v18á 5811422219355

tak ja to treba mela bez fronty a v pohode. Staci si najit trafiku nebo okynko, kde fronty nejsou :)

+1/−1
23.1.2015 17:56

K28a62r65e85l 91D48r96d72a 6313795257749

Já teď platil kupon pro OC přes internet a platil jsem ze Servisu 24 u ČS, a to okamžitě. (Asi jako na Aukru, když běží platba přes PayPal u ČS.) Pak říkají, že na to mají asi 60 minut. Došel jsem k validátoru a už jsem tam kupon měl. Podle  mě to fungovalo perfektně. ;-)

+2/0
23.1.2015 19:47

M81a48r22t64i37n 33P37i17š39t75o87r53a 8268828816819

Těch 60 minut je hrozných. Dojel jsem po nákupu tramvají k metru a nic. Ani po vysoupeni z metra. Naštěstí jsem si vzpomněl odpoledne, pak už to šlo.

U systému za miliardu, bych očekával, že vše bude v reálném čase.

Co třeby když si někdo koupí kupón v e-shopu z mobilu přímo u validátoru s tím, že si myslí že za chvilku odjede? Ne, ještě dostane hodinku na uklidnění. ;-€

0/0
23.1.2015 22:23

K14a20r19e48l 40D19r53d39a 6373525887259

U mě to bylo méně než 60 minut. Jen mě napadá. Stále se snažím začátek platnosti kuponu posouvat. Letos to mám tak od 13.1. Většina cestujících stála fronty týden přede mnou. Když jsem nakupoval, tak už fronty nebyly. Tak jestli systém nákupu při špičce nekolabuje.

  A proč 60 minut? V rámci digitalizace a systému za miliardy, počítám, že tam sedí obsluha, která kupony ručně přehrává pro validátory. Na co by jinak těch 60 minut potřebovali? ;-D

0/0
24.1.2015 8:48

T39o93m59á87š 29Z14e55m88a69n 3525808584145

Mne opravdu naštvalo že OC lze na počkání vyřídit jen v centru na magistrátu - Předtím to šlo skoro na každé důležitější stanici metra.

+1/0
23.1.2015 17:48

S14t94a52n74i21s68l18a66v 25R67o21s69e75c43k71ý 9935829371849

Jízdenku na MHD s papírovým kuponem ( tehdy nálepkou) jsem používal od roku 1972 v okresním městě , mezi lety 1979 a 1984 s papírovým kuponem i v Praze.

Vše fungovalo normálně, bez problémů. O to víc se divím problémům, které se z toho dělají v 21. století.

0/0
23.1.2015 16:55

M43i21r77o45s25l98a34v 22Z37i92k21m61u39n60d 7439363234103

V zemi s nejlépe organizovanou dopravou - Švýcarsku - se v MHD jezdí na předplatní papírové jízdenky ... je to levnější a "ušetřené" prostředky na elektronickou pitomost využijí pro zkvalitnění dopravy ...

Na kontrolu platnosti kuponu stačí oči, na přívozech stejně převozník čtečku nemá a lze jezdit i na neplatnou OPC ... revizor v MHD kontroluje platnost aplikace, nikoli to, zda jí používá oprávněná osoba ...

Já se červené kartičky dobrovolně vzdám, pokud bude možné nahrát aplikaci na modrou kartičky od "proklínaných" Českých drah. nechápu, proč mám mít dvě karty, které se liší akorát potiskem a na obě lze nahrát 32 různé aplikace ...

0/0
23.1.2015 18:16

R63a25d82e79k 58J23a36n48a27t53a 9695826934852

Na přívozech (těch zařazených do PID) převozník čtečku má.

0/0
23.1.2015 18:42

V24a94c24l92a36v 59H36a74j86e56k 3796729139

Až tak jednoduché to vzájemné nahrávání není. Ale možné to je.

0/0
23.1.2015 19:44

B15r80o19n42i17s57l92a28v 21G11a63b62r63y19š 6765814800

Já si jako suvenýry z cest po ČR přivážím právě čipové karty dopravců. Už jich mám celkem 7 včetně OpenCard. Mohl bych jich mít v tuto chvíli i 8, ale Hradec Králové je kompatibilní s Pardubicemi, takže stačí jedna. Navíc to ukazuje tu absurditu, že člověk, který v maximální míře využívá veřejnou dopravu, musí mít hromadu karet. Na jedné z konferencí se řešilo, že by se platilo obyčejnou bankovní platební kartou. Někde už zavedli pilotní provoz a jsem rád, že se to rozmáhá. Doufám, že vývoj v tomto směru bude pokračovat a já nebudu muset tahat batoh s čipovkami.

0/0
23.1.2015 22:01

V51a54c97l34a46v 43H46a50j10e63k 3726889389

Ano technicky existuje čip, který umožňuje emulovat současně platební kartu i DesfieKartu. Problémem je cena za vybavení odbavovacích zařízení čtečkami. Není ti asi zásadní problém pro Prahu a u IDS s linkovými busy to problém je a pro ČD zatím také.

0/0
24.1.2015 9:02

M36a10r84e20k 30H66r18u20b62y 6347102671138

..a mezitim v krajskych mestech.. http://smartmania.cz/bleskovky/v-liberecke-mhd-lze-platit-bezkontaktne-letos-se-prida-take-brno-a-plzen-10024 ;-)Rv

0/0
23.1.2015 16:49

B93r60o39n71i49s59l92a16v 14G35a73b77r67y47š 6715904170

OpenCard se neměla vůbec zavádět. To pohodlí, že si kupon koupím přes internet, je vykoupeno tím, že fyzicky musím dojít k validátoru. A to nemluvím ani o tom, že by si člověk měl pamatovat, do kdy mu kupon platí. Býval jsem v Praze jen o víkendech a na konec platnosti měsíčníku člověk prostě zapomene.

Elektronické odbavení ano, ale jinak. V ČR máme dost příkladů, i levnějších a spolehlivějších. Buď InKarta od ČD nebo Plzeňská karta ze sféry MHD, která má několikanásobně více funkcí.

+6/−2
23.1.2015 16:48

J93a30n 39S81t73o62d76o53l88a 7201720693880

Tu blbost s validátorem musel vymyslet génius. Koupím si kupón po internetu, skvělé. Jen musím štípnout lístek, abych dojel k validátoru. Když náhodou k validátoru ten den nedojedu, transakce se stornuje a musím nakupovat znova. Přesně jak říkáte. Spousta dalších e-aplikací funguje lépe, levněji a univerzálněji.

+6/0
23.1.2015 16:52

B29r97o66n43i48s84l20a37v 23G23a95b31r31y73š 6205414610

Měl jsem to štěstí, že jsem bydlel 3 minuty u metra. Co ale takoví, kteří k tomu metru musí nějak dojet? Už jsem skoro rok z Prahy pryč, nevím, jestli se ty validátory rozšířily i mimo stanice metra, proto jsem nechtěl nijak fabulovat.

0/0
23.1.2015 16:54

J28a45n 28S54t40o79d38o30l29a 7961620283600

Je jich víc, ale na okrajích pořád nejsou. Většina lidí musí k validátoru dojet.

0/0
23.1.2015 17:00

V49a29c46l25a15v 75H20a34j97e85k 3806799799

Jízdenka koupeníá v eshopu se musí nějak nahrát do čipu karty. Čtečku za několik tisíc si kvůli tomu asi nepořídíte. Z.  eshpu dostanete doklad o zaplacení ,který si můžete vytisknout a doma uložit a pokud nakupujete jako registrovaný a přihlášený uživatel, tak máte v eshopu potvrzení dostupné v historii nákupů a pak to také ověříte vyčtením karty na validátoru. Kdyby se projekt před skoro 5 lety nezastavil, tak asi byli validátory i jinde než metru, ale třeba i na zastávkách nebo v autobusech a tramvajích.

0/−1
23.1.2015 19:52

J16a42n 59S52t87o65d21o36l90a 7361500433880

Hezký. Ale proč ten mezikrok s validátorem? Když kupuju lístek na vlak, nemusím do validátoru. Když lístky do divadla, taky žádnej validátor. Ani Student Agency to nemá. Žádná jiná věc nemá validátory nebo něco takového. 

Jízdenka v čipu karty být nemusí, tato informace visí v systému, na který jsou napojeni revizoři s těmi jejich mašinami.

0/0
23.1.2015 20:39

V28a38c22l29a87v 56H19a62j72e75k 3846159689

Vývoj OC se cca před 5 lety téměř zcela zamrzln a rozdíl od In Karty ČD. V té době ČD také neuměly jízdenku zakoupenou v eshopu zkontrolovat načtením In-karty, respektive některé ano, ale s cca až 5 denním zpožděním.

0/0
23.1.2015 20:50

R44a30d36e29k 58J47a74n59a72t94a 9695756184952

Ano, revizoři DP by mohli mít ve své mašince seznam všech prodaných kupónů, stejně jako mají průvodčí ČD ve své mašince seznam všech prodaných jízdenek v e-shopu, takže stačí předložit in-kartu nebo nadiktovat krátký kód.

Ale to by musel systém OpenCard z pozice zadavatele navrhovat někdo schopný, nikoliv politici a jajich kámoši, kteří navíc, když se ta zlodějna proflákla, zmrazili i všechny úpravy.

0/0
23.1.2015 20:53

M16a33r58t92i94n 80P25i57š81t22o78r97a 8338698276429

Důvodem nejspíš bylo, aby revizoři mohli kontrolovat kartu offline. To se ovšem ukázalo jako hodně špatný koncept, snižující významně uživatelský konfort.

0/0
23.1.2015 22:29

V66a74c46l29a30v 89P10e70r76o12u68t38k54a 6438517524781

Uz aby to bylo, kupon nebude treba porad cpat pruvodcimu ve vlaku

0/0
23.1.2015 16:23

R60a13d38e24k 82J89a33n52a86t48a 9245506604232

Promyslel jste svůj příspěvek dobře. Proč si myslíte, že průvodčí nebude chtít vidět, zda máte platný kupón?

+2/0
23.1.2015 17:03

T14o42m39á37š 94B39l88a75h25o33š 6866257915220

Velmi rád se OC karty zbavím.

Zrovna dnes jsem byl v tramvaji svědkem, revizor kontroloval ženskou sedící vedle mě, prý neměla kupon na OC. Ona mu to doložila lístkem o zaplacení a nahrání přes web, takže zaplaceno sice měla, ale neměla to na kartě  ... takže po ni hned chtěl občanku a prý si to má jít kamsi vyřídit.

Něco takového je neuvěřitelně sprostá a ponižující buzerace.

+4/−1
23.1.2015 16:22

M85i12r48o70s36l28a72v 66H87e28r83a84n 6228757431

Kdyz je blba a neni schopna toto si zaridit aby tam ten kupon mela ;-D Neni tak tezky jet kolem a proste na kartu to nahrat cestou ;-D

+2/−1
23.1.2015 16:29

T51o85m30á26š 88B63l95a24h15o55š 6236897835860

On má každý čas a náladu se zabývat technickou procedurou nějaké karty. Má to být ošetřeno tak, aby to zákazníka neobtěžovalo. Jenomže co by člověk chtěl, za ty prachy ...

0/0
23.1.2015 16:46

M15a36r67e96k 21H66r83u98b52y 6247412501478

To je tak tezky aby karta za skoro JEDEN a PUL MILIARDY byla trochu uzivatelsky prijemna? 8-o8-oRv

+1/0
23.1.2015 16:50

R53a21d53e20k 26J22a41n73a46t66a 9975136574892

To není karta za 1.5 miliardy, ale cca za 20 Kč. Normální RFID karta. Jinak než přes čtečku se do ní data nedostanou.

0/0
23.1.2015 17:05

M86a43r24t22i38n 87R79u82z90i25c86k10a 1192588516427

No je i kontaktni opencard... zadost o ni jsem mel vyplnenou a stejne poslali bezkontaktni...

Kazdopadne ta funkcnost a komfort opencard v 21 spol. znacne, ale znacne pokulhava a za tu cenu co to magistrat stalo, to je neuveritelny...

+1/0
23.1.2015 17:36

M15a84r47t26i51n 13P60i45š95t76o52r23a 8678698686929

Stačilo by, kdyby na ní byla nepřenositelná identifikace uživatele a fotka. Ostatní v centrální databázi. Revizoři by možná měli problém v tunelu, ale paní z výše uvedeného příspěvku by problém neměla. A to by bylo lepší.

0/0
23.1.2015 22:33

M62a75r96e65k 38T11u12r62n67o70v30e37c 7325252130826

Sice na jednu stranu souhlasím, že si to měla zařídit - je to i u online nákupu myslím několikrát připomínáno, že člověk ten validátor navštívit musí. Ale nenadávejte hned lidem do blbců - je tu i druhá strana mince - že ten systém je prostě idiotsky vymyšlený, že vůbec něco takového jako ty validátory vyžaduje. Podle mě nejlepší by bylo, kdyby karta samotná sloužila jen jako identifikátor - a nic se na ní nemuselo nahrávat. Jestli pak identifikátor je jen nějaké číslo, čárový kód, RFID čip nebo něco sofistikovanějšího, to už je skoro jedno (snad jen kvůli zamezení kopírování/padělatelnosti by možná bylo lepší spíš to "sofistikovanější")...

A nákup kupónů by probíhal tak, že ho online koupím - a DP bude mít v databázi informaci o tom, že majitel toho a toho průkazu má zaplaceno ježdění do nějakého data... Výmluva byla, že aby mohli revizoři kontrolovat, kdo má kupón a kdo ne, je potřeba, aby ta informace byla ne někde v centrální databázi, ale přímo na kartě. Proč by nemohli mít čtečku, která by to zjistila online? Protože v metru není signál. No dobře, ale to je taky chyba DPP - kdyby nebyli nenažraní a nechtěli kdo ví jaký nájem od operátorů za BTSky v metru (vždyť je to přeci zlepšení komfortu pro cestující - a ne jen zdroj dalšího rýžování - i když fakt je, že oni i naši operátoři jsou pěkní škrti a při tom zisky mají vydatné). Ale tohle by podle mě šlo řešit tak, že revizor by si vždycky než by vyrazil ten den "lovit" stáhnul do čtečky celou databázi všech, co mají "předplaceno". Ta databáze by tak velká nebyla. Milión majitelů průkazů? Není problém - stačí jen ID předplatitele a buď datum do kdy má zaplaceno nebo jen "má zaplaceno" (když by to stahovali na aktuální den). To při dnešních kapacitách paměťových médií není problém. Jen jednu nevýhodu by to mělo - zaplatit kupón by bylo třeba den předem. Ne těch 40 minut jako s validátory...

Jinak já třeba jezdím přes celou Prahu, ale ne metrem - tak validátory taky po cestě zrovna nemám, je to pro mě komplikace...

0/−1
23.1.2015 17:55

T31o14m61á23š 65K41ř48e83č81e78k 5269604454651

a co ti co si to koupí ten den a revizor by je neměl ještě nahrané, pokid jezdíte přes celou Prahu určitě, tak určitě jezdíte i přes stanici metra kde je validátor umístěn

0/0
23.1.2015 21:56

M25a31r56e93k 47T43u61r84n13o14v81e84c 7575792820326

Vždyť jsem to psal - to by prostě byla jedna nevýhoda takového systému. Prostě kdo chce roční, nemůže na něj jezdit hned, ale až od následujícího dne. Kdo by si to nezařídil v předstihu, tak by ještě den jezdil na normální lístky. Kde je problém? To je asi jako s cestovním pojištěním - také Vás snad žádná pojišťovna nepojistí ode dne kdy si tu smlouvu sjednáváte, musí to být aspoň den předem.

Dneska už ty validátory naštěstí jsou na každé stanici metra, ale pamatuji doby, kdy tomu tak nebylo. A konkrétně třeba na Andělu a na I. P. Pavlova (přes které jezdím) nebyly. A i kdyby byly - je to prostě hloupé zdržení navíc. Ráno na to určitě nemám čas a večer už se mi také třeba nechce když jedu z práce vylézat z tramvaje, lézt někam do podzemí a pak zase čekat na další tramvaj...

0/0
26.1.2015 9:40





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.