Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Praha plánuje znovu vydávat papírové kupony na MHD souběžně s Opencard

Opětovné zavedení papírových kuponů na MHD plánuje od března vedení pražského magistrátu. Uvádí to dokument, o němž by v úterý měla jednat městská rada. Souběžně s papírovými kupony mají zůstat funkční i karty Opencard. Rada zároveň nechá vypracovat analýzu, co s tímto projektem dál dělat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F47r95a41n92t20i38š56e85k 21L45o62s 2320813272476

Na Opencard si namastila kapsu ODS, tak teď potřebuje ANO něco domů, Babiš je lakomý a nebude ze svého živit budižkničemu politiky. On sám o sobě prohlašuje že politik není. Prostě to ukradnou, pardon udělají

0/0
24.1.2015 12:25

V53a48c18l51a30v 22H87a20j13e57k 3146599299

Záměr byl stejný, ale po rozkrytí nákladů už na peněženku nedošlo a od té doby se na vývoji funkcionalit nic neudělalo, jen se řeší smluvní vztahy.

0/0
24.1.2015 9:23

A23l77ž11b30ě61t66a 76P21l41e76c58i23t53á 2415986285702

Nechápu, že si Praha nemůže vzít příklad např. z Plzně, kde Plzeňská karta funguje. Měla jsem jí jako tramvajenku, teď jí využívám jako peněženku a nemusím nikde shánět trafiku nebo něco, kde bych si mohla koupit lístek. Prostě vlezu do tramvaje a tam si vyberu a zaplatím Plz.Kartou. Proč, když to jde jinde to nejde v Praze??? Asi by to na Prahu bylo moc jednoduché řešení!!!

0/0
24.1.2015 9:04

K43a82r93e97l 77D53r95d93a 6643375587859

Ale ne, primátorka sem chodí a studuje naše názory. Minule jsem tady prohlašoval, jak je přerušení ročního kuponu na nic. ;-D Tak bychom ji mohli přesvědčit, že Pražané na iDNES žádají dopravu zdarma. Je tu šance. ;-)

  Bude služba přerušení kuponu někomu chybět? Prý ji využilo tak 2000 lidí. Přes internet by mohla zůstat, jinak je to šílenost.

  A papírové kupony byly na konkrétní období. Takže návrat i k tomu? OC ale stihla termíny platnosti kuponu rozházet. Je to zádrhel? Napadá mě, že odpůrci slev na ročním jízdném mají šanci. Politici samozřejmě roční kupon zlevní do poloviny roku 2015, ten bude ale papírový a na rok 2016 s platností od 1.1. v limitované edici a bude hrozit, že se vyprodá již v září. DPP tak trhne rekordy v prodeji jízdného v roce 2015 i přes zavedení slevy. Nechci tu slevu přece zadarmo. ;-D

  Také by byl pěkný krach OC a vypnutí databáze se zakoupenými kupony. To by byla také bomba, přimět Pražany k novému nákupu hned takto počátkem roku. ;-D

0/−2
23.1.2015 20:09

R37a45d15e77k 36J71a42n43a41t70a 9255496354212

Tak málo lidí ji využilo proto, že bylo přerušení komplikované, muselo se u toho úřadovat jako za císaře pána. Pokud by to šlo formou e-shop + validátor, tak by to lidi i používali.

+1/0
23.1.2015 21:03

K71a58r37e76l 80D87r91d42a 6243305657319

Jasně, souhlas. (Pokud by to bylo snadné, tak by to mělo být asi na všech kuponech, možná i včetně měsíčních. Stojí to 60 Kč, tak se to vyplatí až tak od týdnu výše.)

0/0
24.1.2015 0:06

Š45t33ě14p36á95n 38F27r35a14n40c53l 8454269684650

Ano, mě chybět bude - jezdím každý rok na 2 měsíce mimo ČR a kartu jsem si přerušoval. Ale byl to vždycky vopruz, papírování snad ještě víc než když chcete postavit jadernou elektrárnu...

0/0
26.1.2015 9:26

J83a38n 72M67a53c71u65r81a 4466653862557

Tak Pavlík Bémů i obsáhlé kamarádstvo se již ráčili napakovati, tak teď vymyslí novou kartu Adriana. Skvělé. A ještě necháme zpracovat nákladnou analýzu, co se starou ŠoupnKárt.

0/0
23.1.2015 19:06

T70o93m93á31š 83Z22e15m35a19n 3395158734855

Ideální by bylo, kdyby nic jako průkazka neexistovalo - byl by jen kupon, který by si člověk koupil v každé trafice (ano i roční) při násutpu do busu/tramvaje/metra by si ho označil a tím by běžela daná hlůta.

Jednoduché, levné, anonymní a zcela blbuvzdorné řešení.

Karta která je "elektornická", ale stejně kvůlůi ní musíte na úřad (a pokud "spěcháte" tak jen na jeden v celé Praze) je na (cenzuriváno).

Praha přeci nepotřebuje vědět kdo jezdí pokud platí..

+1/0
23.1.2015 18:27

R31a10d17e40k 15J91a60n21a31t17a 9145506624222

Je tu jeden drobný problém. Tím byste vyrobil přenosnou jízdenku. Mnozí lidé by si ho navzájem půjčovali, takže by se jich prodalo méně, takže by musely být dražší. A by mě, jelikož potřebuju jeden svůj, docela vadilo.

A ještě jeden problém tu je. Pří ztrátě nebo krádeží byste měl smůlu, naopak zloděj dobrý artikl k prodeji. Kdežto čipovou kartu lze zablokovat.

+1/0
23.1.2015 18:40

T58o79m51á66š 70Z19e82m56a41n 3195198684325

A čím by to vadilo?

Pokud někdo jezdí tak málo, že by byl schopný se o jízdenku dělit, tak zase může považovat za nefér, že vy si na ni jezdíte X krát více.

+1/0
23.1.2015 20:56

R20a42d56e53k 33J97a80n31a71t57a 9515416724362

Přenosný kupón má vyšší užitnou hodnotu (však i dnes stojí víc, 6100 Kč místo 4750 Kč). Férové není zavést jen jeden typ a nutit ho kupovat všechny. Férové je, aby si každý koupil to co potřebuje, a to co je lepší, bylo i dražší.

+1/0
23.1.2015 21:00

T44o48m85á89š 79Z31e10m56a55n 3665718444645

přenosný líste je z principu levnější na distribuci - což u OC stálo 1,5 mld Kč.. Tohle by stálo jako dnešní jízdenka.

0/0
24.1.2015 9:27

V13a74c68l97a30v 46H69a49j77e73k 3626809529

Takže jednotná cena pro dospělé důchodce, děti i žáky?? Legislativa ale nařizuje poskytovat slevy pro děti a žáky. Co stím??

0/0
24.1.2015 9:33
Foto

B80o89h86u31m98i35l 96P81r47o18c55h29á39z46k32a 2633861893811

Ouřadové asi zapomněli na to, že papírové kupony se furt vydávají.

0/0
23.1.2015 18:26

M87a43r77t56i13n 59F31r93a13n86t65i73š32e18k 7375490193685

třeba to odhalí analýza. Teda jestli to zadání umožní.

+2/0
23.1.2015 19:35

F33i66l46i46p 82D64o66s23t77á89l 4103465844900

Takže v 21. století budeme opět stát pěkně frontu, abychom mohli paní v okýnku povědět "měsíční od čtyřiadvacáteho." -- "odkdy??" -- "od čtyřiadvacáátéého!!" -- "a jenom na Prahu?" --- "jo, jenom na Prahu" -- "Pětsetpadesát, karty nebereme". Protože nakoupit a zaplatit po internetu je příliš složité, jednodušší je těch padesát okýnek po Praze s paníma. A sekuriťáky na převoz milionů v hotovosti. A tiskárny. Kdyby takhle někdo vedl firmu, dopadl by špatně...

+7/−1
23.1.2015 17:54

K80a91t18e13ř43i83n71a 77V41a93š93á81k43o32v20á 5121962239945

tak ja to treba mela bez fronty a v pohode. Staci si najit trafiku nebo okynko, kde fronty nejsou :)

+1/−1
23.1.2015 17:56

K62a32r45e51l 60D22r88d88a 6803405937659

Já teď platil kupon pro OC přes internet a platil jsem ze Servisu 24 u ČS, a to okamžitě. (Asi jako na Aukru, když běží platba přes PayPal u ČS.) Pak říkají, že na to mají asi 60 minut. Došel jsem k validátoru a už jsem tam kupon měl. Podle  mě to fungovalo perfektně. ;-)

+2/0
23.1.2015 19:47
Foto

M11a74r89t50i26n 28P45i75š84t61o88r14a 8528878826329

Těch 60 minut je hrozných. Dojel jsem po nákupu tramvají k metru a nic. Ani po vysoupeni z metra. Naštěstí jsem si vzpomněl odpoledne, pak už to šlo.

U systému za miliardu, bych očekával, že vše bude v reálném čase.

Co třeby když si někdo koupí kupón v e-shopu z mobilu přímo u validátoru s tím, že si myslí že za chvilku odjede? Ne, ještě dostane hodinku na uklidnění. ;-€

0/0
23.1.2015 22:23

K89a67r87e12l 33D89r37d60a 6453505577909

U mě to bylo méně než 60 minut. Jen mě napadá. Stále se snažím začátek platnosti kuponu posouvat. Letos to mám tak od 13.1. Většina cestujících stála fronty týden přede mnou. Když jsem nakupoval, tak už fronty nebyly. Tak jestli systém nákupu při špičce nekolabuje.

  A proč 60 minut? V rámci digitalizace a systému za miliardy, počítám, že tam sedí obsluha, která kupony ručně přehrává pro validátory. Na co by jinak těch 60 minut potřebovali? ;-D

0/0
24.1.2015 8:48

T53o93m89á47š 46Z37e91m17a53n 3805938824605

Mne opravdu naštvalo že OC lze na počkání vyřídit jen v centru na magistrátu - Předtím to šlo skoro na každé důležitější stanici metra.

+1/0
23.1.2015 17:48

S47t19a10n43i40s98l71a39v 66R98o23s51e90c42k21ý 9465389151759

Jízdenku na MHD s papírovým kuponem ( tehdy nálepkou) jsem používal od roku 1972 v okresním městě , mezi lety 1979 a 1984 s papírovým kuponem i v Praze.

Vše fungovalo normálně, bez problémů. O to víc se divím problémům, které se z toho dělají v 21. století.

0/0
23.1.2015 16:55

M69i53r31o89s71l50a66v 24Z94i75k78m18u73n14d 7519853794363

V zemi s nejlépe organizovanou dopravou - Švýcarsku - se v MHD jezdí na předplatní papírové jízdenky ... je to levnější a "ušetřené" prostředky na elektronickou pitomost využijí pro zkvalitnění dopravy ...

Na kontrolu platnosti kuponu stačí oči, na přívozech stejně převozník čtečku nemá a lze jezdit i na neplatnou OPC ... revizor v MHD kontroluje platnost aplikace, nikoli to, zda jí používá oprávněná osoba ...

Já se červené kartičky dobrovolně vzdám, pokud bude možné nahrát aplikaci na modrou kartičky od "proklínaných" Českých drah. nechápu, proč mám mít dvě karty, které se liší akorát potiskem a na obě lze nahrát 32 různé aplikace ...

0/0
23.1.2015 18:16

R27a14d51e84k 61J86a93n76a94t55a 9945806694252

Na přívozech (těch zařazených do PID) převozník čtečku má.

0/0
23.1.2015 18:42

V75a28c23l16a25v 28H38a91j72e83k 3766629869

Až tak jednoduché to vzájemné nahrávání není. Ale možné to je.

0/0
23.1.2015 19:44
Foto

B90r48o47n49i56s41l19a20v 11G33a84b91r44y95š 2932559211

Já si jako suvenýry z cest po ČR přivážím právě čipové karty dopravců. Už jich mám celkem 7 včetně OpenCard. Mohl bych jich mít v tuto chvíli i 8, ale Hradec Králové je kompatibilní s Pardubicemi, takže stačí jedna. Navíc to ukazuje tu absurditu, že člověk, který v maximální míře využívá veřejnou dopravu, musí mít hromadu karet. Na jedné z konferencí se řešilo, že by se platilo obyčejnou bankovní platební kartou. Někde už zavedli pilotní provoz a jsem rád, že se to rozmáhá. Doufám, že vývoj v tomto směru bude pokračovat a já nebudu muset tahat batoh s čipovkami.

0/0
23.1.2015 22:01

V29a23c15l63a42v 55H90a44j69e60k 3976359409

Ano technicky existuje čip, který umožňuje emulovat současně platební kartu i DesfieKartu. Problémem je cena za vybavení odbavovacích zařízení čtečkami. Není ti asi zásadní problém pro Prahu a u IDS s linkovými busy to problém je a pro ČD zatím také.

0/0
24.1.2015 9:02

M66a18r97e98k 13H37r57u16b47y 6497602141748

..a mezitim v krajskych mestech.. http://smartmania.cz/bleskovky/v-liberecke-mhd-lze-platit-bezkontaktne-letos-se-prida-take-brno-a-plzen-10024 ;-)Rv

0/0
23.1.2015 16:49
Foto

B93r38o24n80i32s43l45a61v 63G62a57b33r57y92š 2552159851

OpenCard se neměla vůbec zavádět. To pohodlí, že si kupon koupím přes internet, je vykoupeno tím, že fyzicky musím dojít k validátoru. A to nemluvím ani o tom, že by si člověk měl pamatovat, do kdy mu kupon platí. Býval jsem v Praze jen o víkendech a na konec platnosti měsíčníku člověk prostě zapomene.

Elektronické odbavení ano, ale jinak. V ČR máme dost příkladů, i levnějších a spolehlivějších. Buď InKarta od ČD nebo Plzeňská karta ze sféry MHD, která má několikanásobně více funkcí.

+6/−2
23.1.2015 16:48

J79a20n 84S69t65o75d92o44l91a 7661970153800

Tu blbost s validátorem musel vymyslet génius. Koupím si kupón po internetu, skvělé. Jen musím štípnout lístek, abych dojel k validátoru. Když náhodou k validátoru ten den nedojedu, transakce se stornuje a musím nakupovat znova. Přesně jak říkáte. Spousta dalších e-aplikací funguje lépe, levněji a univerzálněji.

+6/0
23.1.2015 16:52
Foto

B73r53o58n67i60s62l29a88v 37G63a88b78r12y54š 2492749541

Měl jsem to štěstí, že jsem bydlel 3 minuty u metra. Co ale takoví, kteří k tomu metru musí nějak dojet? Už jsem skoro rok z Prahy pryč, nevím, jestli se ty validátory rozšířily i mimo stanice metra, proto jsem nechtěl nijak fabulovat.

0/0
23.1.2015 16:54

J44a11n 11S61t68o49d29o15l37a 7611300453400

Je jich víc, ale na okrajích pořád nejsou. Většina lidí musí k validátoru dojet.

0/0
23.1.2015 17:00

V76a47c55l82a88v 14H74a89j41e92k 3846969519

Jízdenka koupeníá v eshopu se musí nějak nahrát do čipu karty. Čtečku za několik tisíc si kvůli tomu asi nepořídíte. Z.  eshpu dostanete doklad o zaplacení ,který si můžete vytisknout a doma uložit a pokud nakupujete jako registrovaný a přihlášený uživatel, tak máte v eshopu potvrzení dostupné v historii nákupů a pak to také ověříte vyčtením karty na validátoru. Kdyby se projekt před skoro 5 lety nezastavil, tak asi byli validátory i jinde než metru, ale třeba i na zastávkách nebo v autobusech a tramvajích.

0/−1
23.1.2015 19:52

J56a95n 89S62t31o53d69o46l32a 7951140293150

Hezký. Ale proč ten mezikrok s validátorem? Když kupuju lístek na vlak, nemusím do validátoru. Když lístky do divadla, taky žádnej validátor. Ani Student Agency to nemá. Žádná jiná věc nemá validátory nebo něco takového. 

Jízdenka v čipu karty být nemusí, tato informace visí v systému, na který jsou napojeni revizoři s těmi jejich mašinami.

0/0
23.1.2015 20:39

V14a39c61l33a11v 98H52a96j86e50k 3326299659

Vývoj OC se cca před 5 lety téměř zcela zamrzln a rozdíl od In Karty ČD. V té době ČD také neuměly jízdenku zakoupenou v eshopu zkontrolovat načtením In-karty, respektive některé ano, ale s cca až 5 denním zpožděním.

0/0
23.1.2015 20:50

R45a10d63e12k 18J25a63n26a92t32a 9245736394762

Ano, revizoři DP by mohli mít ve své mašince seznam všech prodaných kupónů, stejně jako mají průvodčí ČD ve své mašince seznam všech prodaných jízdenek v e-shopu, takže stačí předložit in-kartu nebo nadiktovat krátký kód.

Ale to by musel systém OpenCard z pozice zadavatele navrhovat někdo schopný, nikoliv politici a jajich kámoši, kteří navíc, když se ta zlodějna proflákla, zmrazili i všechny úpravy.

0/0
23.1.2015 20:53
Foto

M75a92r54t51i51n 62P83i10š44t37o17r90a 8858538546699

Důvodem nejspíš bylo, aby revizoři mohli kontrolovat kartu offline. To se ovšem ukázalo jako hodně špatný koncept, snižující významně uživatelský konfort.

0/0
23.1.2015 22:29

V54a66c43l65a17v 69P81e29r86o87u64t87k20a 6168477594701

Uz aby to bylo, kupon nebude treba porad cpat pruvodcimu ve vlaku

0/0
23.1.2015 16:23

R32a76d13e41k 97J80a65n81a45t64a 9365936274392

Promyslel jste svůj příspěvek dobře. Proč si myslíte, že průvodčí nebude chtít vidět, zda máte platný kupón?

+2/0
23.1.2015 17:03

T20o71m32á76š 57B40l73a68h15o20š 6356647635970

Velmi rád se OC karty zbavím.

Zrovna dnes jsem byl v tramvaji svědkem, revizor kontroloval ženskou sedící vedle mě, prý neměla kupon na OC. Ona mu to doložila lístkem o zaplacení a nahrání přes web, takže zaplaceno sice měla, ale neměla to na kartě  ... takže po ni hned chtěl občanku a prý si to má jít kamsi vyřídit.

Něco takového je neuvěřitelně sprostá a ponižující buzerace.

+4/−1
23.1.2015 16:22

M94i88r37o89s57l29a63v 75H50e37r56a85n 6768827711

Kdyz je blba a neni schopna toto si zaridit aby tam ten kupon mela ;-D Neni tak tezky jet kolem a proste na kartu to nahrat cestou ;-D

+2/−1
23.1.2015 16:29

T14o55m34á69š 58B54l26a86h38o88š 6286967625700

On má každý čas a náladu se zabývat technickou procedurou nějaké karty. Má to být ošetřeno tak, aby to zákazníka neobtěžovalo. Jenomže co by člověk chtěl, za ty prachy ...

0/0
23.1.2015 16:46

M92a16r43e26k 67H85r56u36b45y 6457962751438

To je tak tezky aby karta za skoro JEDEN a PUL MILIARDY byla trochu uzivatelsky prijemna? 8-o8-oRv

+1/0
23.1.2015 16:50

R30a94d30e71k 62J89a96n11a64t10a 9935156534782

To není karta za 1.5 miliardy, ale cca za 20 Kč. Normální RFID karta. Jinak než přes čtečku se do ní data nedostanou.

0/0
23.1.2015 17:05

M11a97r11t38i31n 10R15u57z31i22c68k18a 1962258766207

No je i kontaktni opencard... zadost o ni jsem mel vyplnenou a stejne poslali bezkontaktni...

Kazdopadne ta funkcnost a komfort opencard v 21 spol. znacne, ale znacne pokulhava a za tu cenu co to magistrat stalo, to je neuveritelny...

+1/0
23.1.2015 17:36
Foto

M87a71r81t20i94n 91P18i27š64t17o65r69a 8378168496219

Stačilo by, kdyby na ní byla nepřenositelná identifikace uživatele a fotka. Ostatní v centrální databázi. Revizoři by možná měli problém v tunelu, ale paní z výše uvedeného příspěvku by problém neměla. A to by bylo lepší.

0/0
23.1.2015 22:33

M24a17r54e37k 43T16u74r74n38o72v73e18c 7125532920806

Sice na jednu stranu souhlasím, že si to měla zařídit - je to i u online nákupu myslím několikrát připomínáno, že člověk ten validátor navštívit musí. Ale nenadávejte hned lidem do blbců - je tu i druhá strana mince - že ten systém je prostě idiotsky vymyšlený, že vůbec něco takového jako ty validátory vyžaduje. Podle mě nejlepší by bylo, kdyby karta samotná sloužila jen jako identifikátor - a nic se na ní nemuselo nahrávat. Jestli pak identifikátor je jen nějaké číslo, čárový kód, RFID čip nebo něco sofistikovanějšího, to už je skoro jedno (snad jen kvůli zamezení kopírování/padělatelnosti by možná bylo lepší spíš to "sofistikovanější")...

A nákup kupónů by probíhal tak, že ho online koupím - a DP bude mít v databázi informaci o tom, že majitel toho a toho průkazu má zaplaceno ježdění do nějakého data... Výmluva byla, že aby mohli revizoři kontrolovat, kdo má kupón a kdo ne, je potřeba, aby ta informace byla ne někde v centrální databázi, ale přímo na kartě. Proč by nemohli mít čtečku, která by to zjistila online? Protože v metru není signál. No dobře, ale to je taky chyba DPP - kdyby nebyli nenažraní a nechtěli kdo ví jaký nájem od operátorů za BTSky v metru (vždyť je to přeci zlepšení komfortu pro cestující - a ne jen zdroj dalšího rýžování - i když fakt je, že oni i naši operátoři jsou pěkní škrti a při tom zisky mají vydatné). Ale tohle by podle mě šlo řešit tak, že revizor by si vždycky než by vyrazil ten den "lovit" stáhnul do čtečky celou databázi všech, co mají "předplaceno". Ta databáze by tak velká nebyla. Milión majitelů průkazů? Není problém - stačí jen ID předplatitele a buď datum do kdy má zaplaceno nebo jen "má zaplaceno" (když by to stahovali na aktuální den). To při dnešních kapacitách paměťových médií není problém. Jen jednu nevýhodu by to mělo - zaplatit kupón by bylo třeba den předem. Ne těch 40 minut jako s validátory...

Jinak já třeba jezdím přes celou Prahu, ale ne metrem - tak validátory taky po cestě zrovna nemám, je to pro mě komplikace...

0/−1
23.1.2015 17:55

T33o53m21á31š 32K42ř83e19č89e82k 5739244444441

a co ti co si to koupí ten den a revizor by je neměl ještě nahrané, pokid jezdíte přes celou Prahu určitě, tak určitě jezdíte i přes stanici metra kde je validátor umístěn

0/0
23.1.2015 21:56

M29a24r72e56k 93T89u69r48n75o81v96e16c 7815322280986

Vždyť jsem to psal - to by prostě byla jedna nevýhoda takového systému. Prostě kdo chce roční, nemůže na něj jezdit hned, ale až od následujícího dne. Kdo by si to nezařídil v předstihu, tak by ještě den jezdil na normální lístky. Kde je problém? To je asi jako s cestovním pojištěním - také Vás snad žádná pojišťovna nepojistí ode dne kdy si tu smlouvu sjednáváte, musí to být aspoň den předem.

Dneska už ty validátory naštěstí jsou na každé stanici metra, ale pamatuji doby, kdy tomu tak nebylo. A konkrétně třeba na Andělu a na I. P. Pavlova (přes které jezdím) nebyly. A i kdyby byly - je to prostě hloupé zdržení navíc. Ráno na to určitě nemám čas a večer už se mi také třeba nechce když jedu z práce vylézat z tramvaje, lézt někam do podzemí a pak zase čekat na další tramvaj...

0/0
26.1.2015 9:40







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.